maanantai 27. huhtikuuta 2020

Vapaa ihostaan: luku 24


Luku 24: Suunnitelma

Hänet täytyy ottaa mukaan.”
Hänetkö? Ajan leikkikalun!”
Voimmeko muutakaan?”
Onnettomuuksia sattuu. Ota sinä jalat, minä –”
Älä hulluja puhu! Aja tappaisi meidät!”

He istuvat pienen järven reunalla ja huitovat käsillään. He keskustelevat minusta, vaikka minä tuijotan heitä yhä suu avonaisena. Ajan leikkikalu. Sekö minä olen tämän leirin nuorille? Sanassa on ruma kaiku, se mädättää mieltäni, kun sitä ajattelee. Siinä he istuvat keskustelemassa siitä, säästävätkö henkeni vai eivät. Kehoni on valmis. Kunhan Asael ymmärtää pysyä luolassa. Kunhan hän ei tule.

Kävelen heidän vierelleen, kallistan päätäni. En kysy mitään. Heidän kehonsa eivät ole vastaanottavia, ne ovat kääntyneet omaan yksityisyyteensä. Olen rikkonut hetken. He vain keskustelivat. En kuitenkaan voi teeskennellä, etten kuullut mitän. Valhe ei kantaisi minua pitkälle.

Mitä sinä siinä päätäsi kallistelet?” pojista toinen kysyy. Pitempitukkainen. Yksi musta letti.
Sinä kuulit jotakin, jota sinun ei olisi pitänyt, siinä se”, toinen ärähtää. Hänen äänensä on kiihkeämpi ja hartiansa leveämmät. Uhma äänessä tuo mieleeni Konain. Olivatko nämä kaksi hänen ystäviään? Minä en muista. Konai puhui kaikille.

Istuudun heidän viereensä kuten ystävä istuisi. Kunpa Asael ei vain tulisi nyt ulos.
Nytkö sinä olet sitten jo mukana, niinkö?” leveäharteinen poika sylkäisee. Töykeä, mutta eri tavalla kuin Konai.
Minä kohautan harteitani, kallistan jälleen päätäni. Kysymiseen ei tarvita suuta.
Ei, me emme voi ottaa häntä mukaan, Varna”, mustatukkainen sanoo.
Eljar, meidän täytyy!”
Hän on pelkkä Ajan –”
En pidä siitä sanasta”, minä sanon väliin. Sanani saavat pojat säpsähtämään. Onko niissä enemmän vihaa kuin aioin päästää kuuluviin?

Oho, se osaa sittenkin puhua”, Varna hengähtää. ”En olisi koskaan uskonut.”
Ärsyynnys sykkii suonissani. Minä en kuulu näiden ihmisten maailmaan. En koskaan. He ovat tappaneet Asaelin lämmön minussa. Pitelen kaikin keinoin rajoistani kiinni. En saa hajota heidän edessään.
Me olemme monesti keskustelleet siitä, mahdatko olla kenties kuten se rahjus, jonka Aja pitää meille tuntematttomasta syystä mukana ryhmässä. Tiedätkö, se entinen legenda, joka ei osaa enää edes puhua suoraan!”
Pojan nauru pilkkaa syvältä. Ääni iskeytyy suoraan ihoni läpi kolottamaan luitani.
Me mietimme, josko sinäkin p-puhut ss...sillä t-tavalla!”

Eleet menevät pelottavan lähelle todellista kohdettaan. Jäädyn paikalleni. Raivo sykkii, ja se sykkii lujaa, yritän vastustaa sitä, yritän olla syöksymättä poikien iholle. Heidän matkimansa äänteet ovat liikaa, ne ovat kaikessa pilkallisuudessaan sietämättömiä. Annan vihan hajota ja särkeä. Se ei saa päästä ulos.

Älähän nyt, Varna, tämä poikahan on Asaelin ylin ystävä”, Eljar nauraa. ”Etkö ole nähnyt, kuinka he hymyilevät toisilleen, kun kulkevat toistensa ohitse? Niin kuin kukaan ei olisi muka huomannut!”
Oi, ymmärrän täysin! Molemmat ovat menettäneet kirkkauden silmiensä takana, tietäähän sen, mitä sellaisesta seuraa.”

Minkä kirkkauden? Mielenkö? Sen mielen, josta te kaikki pyritte eroon? Sittenhän minä ja Asael olemme esimerkillisiä. Minä ja hän. Me. Miten nopeasti olenkaan yhdistänyt nimemme, tehnyt meistä meidät kysymättä lupaa. Kieli osaa olla petollinen. En kykene luottamaan siihen.

Mutta mitä me hänen kanssaan tekisimme? Hän kuuli liikaa. Aivan liikaa.”
Ja sinä puhut liikaa. Te kaikki puhutte liikaa. Olette liikaa.
Miksemme kysyisi häneltä?” Varnan siniset silmät siristyvät. Paha katse. ”Mitä sinä tahtoisit meidän tekevän sinun kanssasi, Kheri? Sinä kuulit sellaisesta suunnitelmasta, josta tietävät vain harvat.”
Aja oli oikeassa. Jotakin on tapahtunut hänen selkänsä takana.
Oletko varma, Varna? Hän on Ajan… suosikki.” Eljar nielaisee sanan, jota tahtoisi käyttää.
Emme voi muutakaan, ellemme sitten halua leikkiä hengellämme.”

Nostan käteni. He hiljenevät.
Minä tahdon kuulla teidän suunnitelmastanne. Kertokaa minulle.”
Ja sitten sinä kertoisit sen Ajalle!”
Se, että olen Ajan, miten sinä sen ilmaisitkaan, suosikki, ei tarkoita, että nauttisin asemastani.” Minun pitää pelata tämä oikein. Sanat, totelkaa. Tehkää kerrankin, mitä käsken. En osaa valehdella suoraan, joten ujutan sekaan totuuden, koristelen sen jollakin muulla. ”Miksi minä kertoisin hänelle, kun hän on asettanut tällaiseen asemaan? Näettehän, millaisessa tilanteessa minä nytkin olen.”

Pojat vilkaisevat toisiaan. Katseen paljaus kertoo minulle, että olen jo voittanut heidät puolelleni. He ovat nielleet sanani.
Hyvä on, Kheri”, Eljar huokaisee. ”Me kuitenkin vaadimme, että tästä ei saa tietää niin Aja kuin kukaan muukaan.”
Ei tietenkään.” Ymmärrän paikkani. Kertomisen aika tulisi myöhemmin.
Tämä alkoi pojasta, jonka sinä tapoit”, Eljar sanoo. ”Konaista.”

Konaista. Nielaisen. Aja oli sittenkin oikeassa kaikesta. Hänen poikansa ehti sytyttää leirissä tulen ihmisten sydämiin. Liekki ei ole tukahtunut vielä Konain kuolemankaan jälkeen. Konai oli liikaa. On veljeni omaksi parhaaksi, ettei hän ole enää täällä. Hän on siellä, minne me muut emme voi seurata.

Hänen mielestään se ryhmä, joka…” Eljarin silmät suurenevat. Hän katsoo vuoroin ystäväänsä, vuoroin minua ja alkaa pudistella päätään. ”Emmehän me voi hänelle kertoa, hänhän on sieltä!”
Aloitimme jo”, Varna sähähtää. ”Me suunnittelemme hyökkäystä sinun vanhaan ryhmääsi, Kheri.”
Varna kohauttaa leveitä hartioitaan ja vilkaisee ystäväänsä. Tehty mikä tehty. Eljar tuhahtaa.

Minun vanha ryhmäni alempana Akvamarin kivikkoisessa maastossa. Lähempänä aroa. Paikka, jota en enää kutsu kodikseni. Mitä Konai sieltä tahtoi? Saan kylmiä väreitä pelkästä ajatuksesta, että nämä mielettömät, uhmassaan huolimattomat nuoret juoksisivat entiseen kotiini ja kohtaisivat kaikki ne ihmiset, jotka olen jo jättänyt taakseni.

Miksi te sinne hyökkäisitte?”
Idea oli alun alkaen Konain”, Eljar sanoo kuin hänen sanansa sysäisivät syyllisyyden jo täältä poistuneen Konain harteille.
Hän kuvitteli syntymästään saakka, että tämä ryhmä on oikeasti syntynyt päihittämään toinen ryhmä. Hänen mielestään se oli hänen äitinsä todellinen tavoite.”

Suuni loksahtaa auki. Olen nähnyt Ajan ilmeen, kun hän on keskustellut kanssani menneestä kodistamme. Hän on yhtä lailla sieltä kotoisin kuin minäkin. Hän ei tahdo enää koskaan palata takaisin. Hän ei tarvitse ylivaltaa. Hänellä on nyt oma elämänsä. Kuinka Konai on edes voinut päätyä sellaiseen ajatukseen? Hän pelkäsi. Hän halusi vain tulla huomatuksi.

Ja nyt tässä leirissä on niin ikään pieni joukko, joka on suunnitellut hyökkäystä aktiivisesti vielä Konain kuoleman jälkeenkin”, Varna kertoo.
Me aiomme hyökätä ennen seuraavaa pimeää jaksoa.”
Minä kallistan jälleen päätäni.
Mutta miksi te hyökkäisitte toiseen ryhmään? Mitä se toisi lisää tälle ryhmälle?”
Elintilaa!”
Valtaa!”

Merkityksettömiä, nimettömiä asioita. Tuuli puhaltaa sellaiset pois. Tämän auringon alla on kylliksi tilaa jokaiselle hengittää ja toimittaa sitä, mitä ikinä aikovatkaan. Nämä pojat puhuvat kaikesta kuin toisten tappaminen ja voittaminen olisi täydellisen tavanomaista. Kiilto poikien silmissä kertoo minulle, että minun pitäisi kuljettaa roolini loppuun. Minun täytyy tulla hetkeksi joksikuksi sellaiseksi, joka haluaa mukaan, jota kiinnostaa valta ja reviiri. Suljen silmäni. Enhän minä ole kukaan. Voisin leikkiä mukana. Sitten näen Asaelin hymyilevät kasvot välähdyksenä luomieni takana. Mitä hän sanoisi?

Ei. Tämä ei liity häneen. Teen tämän Ajan pyynnön vuoksi. Ajan ja entisen kotini. Se mies ei ole enää siellä. Hän on poissa. Kukaan muu ei ole tehnyt mitään väärää. Vanha ryhmäni ei ansaitse vihaisia villipetoja luokseen tuhoamaan vailla syytä.

Minä tulen mukaan”, kuulen sanovani.
Varna ja Eljar ovat hetken hiljaa. Sitten he taputtavat minua selkään, molemmat.
Niin sitä pitää!”
Jos petät meidät, katkomme kielesi ja syötämme sen sinulle!”
Miten lohdullista. Sanat eivät läpäise ihoani.
Koska vietät paljon aikaa Ajan kanssa, saat luvan ottaa meille asioista selvää. Mutta ei vielä. Me otamme sinuun yhteyttä. Yllättyisit, kuinka moni on sitä mieltä, että sen sijaan, että kuhnaamme ikuisesti täällä yhdessä ympyrässä, voisimme aidosti saada jotakin aikaan.”
Joku meistä palaa kanssasi asiaan. Nähdään, Kheri. Teit hyvän päätöksen.”
Minä lähdin siitä paikasta”, sihahdan. ”En tahdo niille ihmisille mitään hyvää.”

Sanat viimeistelevät luottamuksen poikien katseessa. Saan vihan istumaan sanoissani, kun ajattelen sitä miestä. Hänen käsiään ja lanteitaan. Siten totuuden hiven sanoissani tekee niistä pojille todelliset. Jään tuijottamaan heidän loittonevia selkiään. Joutuisin olemaan heidän joukoissaan niin kauan, että saisin selville, milloin hyökkäys toteutuu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti