perjantai 21. kesäkuuta 2019

Jonne taivaat eivät näe: luku 4


Luku 4: Enne

Kädet raottavat sankkaa aluskasvillisuutta. Metsä jatkuu useassa kerroksessa korkealle, lehvät hipovat laakeaa taivasta. Miesten kädet harovat maata kierteleviä kasveja. Lisko kiipeää puuta pitkin, eläimen liike on verkkaisempaa kuin tavallisesti. Miehet eivät kiinnitä matelijaan huomiota.

Täältäkö haju tulee?”
Jatka etsimistä.”
Mätää. Tämä on kuoleman haju.”

Käsi osuu johonkin, joka on joskus hengittänyt. Höyhenpeite ottaa vastaan, mies vetää kätensä kavahtaen pois. Tukahtunut huuto jää kiertelemään puita kuin köynnös. Toinen mies raottaa nahkeita lehviä, tekee saman havainnon kuin seuralaisensa. Ennen kullanhohtoinen sulkapeite on revennyt rinnasta, mätä kukkii höyhenten ja lihan keskellä.

Miksi kukaan…” Sappinesteiden maku hiipii suuhun. Toinenkin mies perääntyy linnunraadon ääreltä.
Se on aruni.” Ensimmäisen miehen ääni pettää. Kuoleman haju peittää tajunnan seittiensä alle. ”Aruni… auringonlintu…”
Arunit eivät kuole ennen aikojaan. Eivät näin. Tämä on enne. Tämän täytyy olla.”

Miehet vaihtavat katseita. Kuollut, suuri eläin mahtuu lehvien alle. Korkealle kohoavat puut ja vieressä liplattava puro peittävät hirvittävän tapahtuman, väriloisto ja alati ääntelehtivä metsä eivät salli kuoleman paljastuvan. Miehet eivät kurota enää koskeakseen. Lisko on kivunnut korkealle puuhun. Miehet poistuvat paikalta silmät kiiltäen. He tietävät, mitä ovat nähneet. Lehväkatto päästää muutaman, haparoivan valonsäteen alempiin kerroksiin, miehet pitävät sitä ihmeenä. Heidän maailmansa on yhä elossa, hengittää verisillä keuhkoillaan.

*

Tämä on hallitsijan sali”, Mariel kuljettaa Avania perässään. Naisen katse nielee korkeita kattoja, suuria, laakeita muotoja. Kaikkialla kiiltää. Pylväät kohoavat kohti taivasta. Avarat tilat saavat hymyn kohoamaan Avanin huulille.
Saanko minä tavata hänet?” Ilme Avanin kasvoilla kertoo Marielille, että nainen tietää jo.
Hän on vakavasti sairas”, Mariel huokaa. ”Ikävä kyllä hänen tapaamisensa ei ole mahdollista.”

Hymy. Teeskennelty. Avani kohauttaa harteitaan.
Välitä hänelle terveiseni. Olen kiitollinen siitä, että saan olla hänen palatsissaan. Sain ensimmäistä kertaa elämässäni nukkua katon alla.”
Minä välitän.”
Kiitos.”

Tapa, jolla Avani pudottaa sanoja suustaan repii Marielin sisintä halki. Niin rehellinen. Tietämätön mistään muusta. Mariel ei ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan yhtä aidosti, yhtä raastavan riisutusti. Avani on varautunut, mutta Mariel tuntee tämän olevan läsnä. Hän ei tahtoisi valehdella Avanille isästään, mutta palatsin suurimmassa salissa hän ei saata päästää totuutta ulos. Se voisi jäädä kiinni tilaan, saastuttaa sen.

Tänään minä aion näyttää sinulle maailmaani”, Mariel sanoo, kun hiljaisuus on tehnyt ilmasta kevyempää hengittää. Sanat kuninkaasta ovat sulaneet tilaan. ”Pyydän naispalvelijoita etsimään sinulle suojaavampia vaatteita, nykyiselläsi et pärjää ulkona.”
Avani nyökkää.
Minne sinä tahdot minut viedä? Palatsin ulkopuolelle, aavikolle?”
Adamantiassa on muutakin kuin aavikko. Kuljetan sinut kaupungin halki sademetsiin.”
Mitä metsät ovat?”

Jokin halkoo jälleen Marielin sisintä. Pisto on hetken ajan liian suuri kestettäväksi. Nainen, joka ei ole koskaan nukkunut katon alla tai nähnyt sänkyä, katsoo Marieliin katse vailla valhetta. Kirkkaat silmät ovat suuret ja täynnä kysymyksiä.

Sinä näet pian. Metsä täytyy kokea, jotta sitä voi ymmärtää”, Mariel sanoo hymyillen kuten mies, joka yrittää lohduttaa kuolevaa. ”Katso tuonne. Kattoon. Se antaa sinulle kuvan siitä, millaisia metsät ovat.”

Salin suunnatonta, pyöreää kattoa kiertää kuvio, jonka keskiössä on säteilevä ympyrä. Avani tulkitsee keskimmäisen kuvion aurinkona. Sitä lähimpänä lentävät suurisiipiset, kultaisiksi kuvatut linnut, joiden alla aukeaa ympyränä kattoa kiertävä metsä. Vihreät lehvät peittävät suurimman osan katosta, Avanin silmät suurenevat entisestään.

Lintuja”, Avani hengähtää, ”suunnattomia lintuja.”
Mariel virnistää.
Arunit ovat Adamantian pyhiä lintuja. Niitä pidetään täällä auringonlintuina, olentoina, jotka ilmentävät kaikkien maailmojen jumalten tahtoa.”
Ovatko ne luonnossa yhtä kauniita?”
Kauniimpia.” Mariel levittää kätensä. ”Kun ne levittävät siipensä, siipien mitta on pitempi kuin tavallisen ihmisen korkeus. Arunit myös elävät paljon meitä pitempään.”

Avani nyökkäilee hiljaa. Suuret korvakorut heilahtelevat. Mariel ei ole vieläkään kysynyt naiselta mitään hänen maailmastaan. Avanin tulee ensin tuntea olonsa riittävän turvalliseksi Adamantian taivaan alla. Vasta sitten, kun hartiat ja kädet eivät ole jatkuvasti jännittyneet ja kasvonpiirteet aavistuksen kiristyneet, Mariel uskaltaa kysyä naiselta tämän entisestä elämästä.

Jos meillä käy tänään hyvä tuuri, saatamme nähdä metsissä vilahduksen kultaista pyrstöä”, Mariel sanoo katsoen katon kuviota hymyillen. ”Pidä silmäsi auki. Arunit elävät omissa oloissaan.”
Hyväksyvätkö ne meidät metsäänsä?”
Adamantiassa kaikki elävä on tasapainossa. Jokaisella on oma paikkansa.”
Hymy leviää Avanin huulille, mutta ei ylety naisen silmiin saakka. Mariel tuntee jälleen kipeän välähdyksen sisällään.

Haluaisitteko ottaa minutkin mukaan?” Korkea miesääni rikkoo tunnelman. Avani ei säpsähdä. Hänen on täytynyt havaita kolmannen osapuolen läsnäolo. Mariel on häkeltyneempi Avanin tyyneydestä kuin siitä, että heitä on koko ajan kuunneltu.

Larus seisoo palatsin toisessa päässä tummassa kaavussa. Musta imee kaiken lämmön itseensä, mutta nuori mies ei suostu luopumaan väristä, johon tottui kotimaailmassaan. Larus astelee Marielin ja Avanin luokse. Kun tummahiuksinen nuori mies on heidän kohdallaan, Mariel huomaa, että tämä on jopa Avania lyhempi. Huoli Larusin hyvinvoinnista läikähtää jälleen Marielissa.

Oletko varma, että kestät aurinkoa? Vointisi ei ollut eilen kehuttava”, Mariel huomauttaa kurtistaen tummia kulmiaan.
Larus pudistaa päätään. Hymy hänen suupielillään on toispuolinen. Hän ojentaa kuunvalkeaa kättään Avanille pitäen hymyn kasvoillaan. Marielin sanat valuvat palatsin lattialle, Larus jättää ne täysin huomiotta.

Larus Deniel Lindarin”, Larus esittelee itsensä Avanin tarttuessa ojennettuun käteen hämmennys kasvoilla loistaen. Mariel ymmärtää, että Avaninkaan maailmassa ei ojenneta kättä tervehdykseksi. Ajatus riittää lämmittämään Marielia.
Tapasimme edellisen auringon aikaan hyvin kiireiseisissä merkeissä. En ollut erityisen hyvinvoiva, olen pahoillani siitä. Mariel on varmasti kertonut, kuka olen.”
Avani nyökkää.
Sinä olet hänen veljensä.”

Kupliva, korkea ääni leikittelee salissa. Mariel hätkähtää. Hän ei ole kuullut ystävänsä nauravan sydämestään useaan auringonnousuun. Larus vie käden suunsa eteen, nauraa silmät suljettuina. Mariel katsoo hänestä Avaniin. Nainen ei tunnu häiriintyvän Larusin naurusta.

Vai sillä lailla”, Larus sanoo naurunsa lomasta. Hän lyö hellästi Marielia selkään. ”Vai että veli. Niinhän se taitaa olla.”
Larus pudistaa päätään enemmän itselleen kuin Avanille tai Marielille. Nauru pyyhkiytyy kasvoilta, kylmänkalpea olemus on jälleen ilosta riisuttu.
Veli eri nimellä, eri maailmasta. Minä en tietenkään ole Adamantiasta kotoisin, näkeehän sen jo kasvoistani.”

Minun nimeni on Avani”, Avani sanoo vieden käden sydämelleen. Hänen tapansa esittäytyä muistuttaa kovasti tapaa, johon Mariel on tottunut. Prinssi ei voi olla hymyilemättä.
Pahoittelen itsekin poissaolevuuttani. Minä saavuin tänne porteista.”
Aivan. Lieneekö kyseessä ensimmäinen kertasi?”
Kyllä.” Hiljaisuus levähtää Avanin kasvoille. Nainen ei avaakaan suutaan uudelleen.

Hiljaisuus siirtyy Avanin kasvoilta huoneeseen. Hetken Mariel antaa sen levätä harteillaan. Sitten hän taputtaa käsiään merkiksi palvelijoille. Joukko miehiä ja naisia siirtyy kolmikon luokse.

Vaatettakaa Avani asianmukaisesti, aiomme mennä metsiin”, Mariel sanoo nyökäten naisille. Nämä lähtevät kuljettamaan Avania pois salista. Nainen ei katso taakseen, Mariel luottaa siihen, että tämä pärjää.
Melkoisen kalliit vaatteet naiselle, joka saapuu tänne kertomatta muuta kuin kuolleen maailmansa nimen”, Larus sanoo kohauttaen harteitaan. ”Aiotko sinä todella luottaa häneen?”
Hän ei ole antanut ensimmäistäkään syytä olla luottamatta.”
Esittelet Adamantiaa hänelle kuin pienelle lapselle.”
Minä näin hänen kyyneleensä. Tahdon vain auttaa.”

Larus siristää mustia silmiään. Aie liikkuu niiden takana, mutta hän ei päästä sitä ulos.
Minä odotan teitä pihamaalla”, Larus sanoo hiljaa ja astelee musta kaapu maata laahaten pois salista. Mariel jää seisomaan keskelle lattiaa, auringon kuvion alle.

*

Adamantian kadut ovat täynnä ihmisiä jo aamusta. Korkeita pilareita, värikkäitä vaatteita, auringonvalossa kylpeviä valkeita teitä. Kojuja, joiden pöydät notkuvat koristeellisia kankaita ja erilaisia ruokia. Mariel kulkee ruskeat hiukset taakse sidottuina, huivi kaulallaan. Kaupungissa hän ei vielä vedä oranssia kangasta kasvojensa suojaksi.

Täällä jokainen harjoittaa vapaasti omaa ammattiaan”, Mariel selventää Avanin katsellessa silmät suurina erilaisia, kaikkialle kulkevia ihmisiä. Heitä on paljon. Osa kantaa neuloja ja lankoja mukanaan, osalla on pitkiä kaapuja täynnä Avanille tuntemattomia kuvioita. Jokaisella on paikkansa.
Ennen isäni hallintoa Adamantiassa vallitsi aika, jolloin ihmiset luokiteltiin erilaisiin luokkiin syntyperänsä mukaan”, Mariel huokaisee, kun ohi kulkee päänsä alas painanut nainen punaiset juovat silmiensä alla.
Niinkö ei enää tehdä?”
Ei. Se käytäntö poistettiin muutama vuosikymmen sitten, ennen syntymääni.”

Avani nyökkää. Hänen olemuksensa on hiljainen, Mariel näkee muiston juoksevan mielen laitamilla. Avanin keho on verhoiltu keltaiseen kankaaseen, kaulalla lepää huivi, jolla suojata kasvonsa aavikolla ja metsässä. Mariel ei avaa suutaan kysyäkseen, mitä Avani ajattelee. Naisen katse on kiinnittynyt nuoreen mieheen, joka seuraa pitkää, kalliiseen silkkiin pukeutunutta miestä.

Oi, aivan, orjakäytäntöä ei ole voitu täysin poistaa”, Mariel henkäisee Avanin ilmeen muuttuessa vaikeammin tulkittavaksi, ”orjat ovat täällä –”
Minä tiedän, mitä orjat ovat”, Avani sanoo hiljaa.
Isäni pyrki eroon käytännöstä, mutta kansa vastusti sitä liikaa, joten –”
Mariel”, Larus Marielin oikealla puolella keskeyttää keskustelun. Hän tarttuu prinssiä varovasti ranteesta. ”Mariel, nyt ei ole oikea aika.”

Avanin katse on lasittunut, olemus hauras kuin aavikolla liitävän perhosen siipi. Mariel sulkee häpeissään suunsa. Hän vetää kätensä Larusin otteesta. Hetken kolmikko kulkee vaieten, kuuntelee kaupungin ääniä, ohi kulkevia ihmisiä kiireineen.

Kun ohi kulkee pitkä, tumma mies suuren eläimen kanssa, Avanin keho jännittyy kuin hän valmistautuisi taisteluun. Suuri, raidallinen eläin on kiinni kultaisessa lieassa. Avani ei peräänny, vaan ohittaa eläimen omistajineen pitäen olentoa tiukasti silmällä. Mariel naurahtaa.

Se on tiikeri”, Mariel sanoo hymyillen, ”yleisin peto Adamantiassa. Osa valjastaa niitä omiin tarkoituksiinsa. Tiikeri ei ole kesy, mutta sen voi kouluttaa.”
Hirvittäviä olentoja, jos minulta kysytään”, Larus naurahtaa. ”En vieläkään uskalla mennä palatsin sisäpihalle, jossa Marielin oma petoeläin kulkee.”
Tekö pidätte sellaista palatsissa?” Avanin ääni on ohut ja avoin, miltei haavoittuvainen.
Kyllä, palatsissa on yksi koulutettu tiikeri tuomassa hyvää onnea”, Mariel sanoo kevyesti, aivan kuin ei havaitsisi lainkaan kasvavaa kauhua Avanin kasvoilla.

Minun maailmassani pedot kulkivat vapaana”, Avani huokaa. Mariel on erottavinaan äänessä surua. Hän vaihtaa katseita Larusin kanssa. Larus antaa Marielille merkitsevän katseen. ”Ne olivat yhtä suuria kuin teidän tiikerinne, mutta kapeakuonoisempia, yönmustia…” Väristys kulkee Avanin läpi.
Niitä ei olisi kukaan kesyttänyt, koska niin ei ollut tarkoituskaan.”
Haluatko sinä nähdä palatsin tiikerin? Kun palaamme takaisin, esittelen sen sinulle mielelläni, jos muistat olla varovainen.”
Avani nyökkää.
Pedot eivät kuulu liean jatkoksi. Kukaan ei kuulu.”

Mariel on jälleen aikeissa avata suunsa, mutta Larus sipaisee ystävänsä olkaa varoen. Mariel vaikenee. Hän jää ajatuksiinsa, painaa katseensa hetkeksi alas. Varovaisuus hiipii iholle, Mariel ymmärtää, ettei hän voi tiputella sanoja suustaan Avanin kulkiessa hänen rinnallaan. Hän ei tiedä, mitä Avani on nähnyt, mitä naisen hiljainen olemus pitää takanaan. Mariel lähettää Larusille mielessään äänettömän kiitoksen.

Kaupungin laidalla, valkeakivisen tien vasemmalla puolella on korkeapilarinen rakennus. Sen pihamaa on vehreä, patsain ja lähtein koristeltu. Liplattavan veden turkoosi sävy sekoittuu keltaisiin ja oransseihin kukkiin, väriloisto palauttaa hymyn Avanin kasvoille.

Katsot juuri rakennusta, joka on minulle kaikkein rakkain”, Mariel sanoo. ”Se on paikka, jossa me opimme avaamaan portit. Tanssimaan.”
Te olette hyvin tuttuja kehän kanssa?”
Olemme osanneet avata portit jo vuosisatoja tanssimalla. Tänne on päässyt paljon ihmisiä muualta. Adamantia on eräänlainen turvapaikka, maaperä, jolla kohdata.”

Rakennuksen harmoninen piha näyttää hiljaiselta. Ihmiset kulkevat rakennuksen ohi suomatta sille katsettakaan, tottumus astelee heidän jaloillaan. Mariel on kulkenut monesti pihan halki, kävellyt suoraan sisälle, opettanut muita oleman yhteydessä kehään, avaamaan portit maailmojen välillä. Ajatus nostattaa hymyn hänen kasvoilleen. Kaikki eivät koskaan opi tanssimaan portteja auki, kaikkien ei ole tarkoitus.

Joka maailmassa portit avataan hieman eri tavalla”, Mariel sanoo.
Olen saanut ymmärtää sen”, Avani huokaa. ”Se tuntuu niin… helpolta.”
Se ei ole ollenkaan helppoa”, Larus puuttuu keskusteluun. ”Minun maailmassani vain valikoitu osa kansasta pystyy avaamaan portit voimillaan. Meillä kukaan ei tanssi.”
Jokainen täällä käyvä kertoo oman maansa tavasta avata portit”, Mariel sanoo. ”Olemme saaneet kuulla paljon erilaisia versioita. Kaikkialla se ei ole lainkaan turvallista.”
Niin”, Avani sanoo hiljaa, ”ei lainkaan.”

Kolmikko ohittaa pihamaan, etenee valkealle tielle, joka vie aavikon läpi näkökentän rajoilla siintävään metsään. Aavikko jättäytyy oikealle, Mariel tunnistaa paikan, josta löysi Avanin. Nainen itse ei suo silmäystäkään kuumalle aavikolle, hän on vetänyt huivin kasvojensa suojaksi. Vain Larus kuljee suojaamattomana.

Metsän reunalla maa käy kivikkoiseksi, mustat kivet reunustavat metsää. Valkea tie on jäänyt taakse, Mariel ja Larus johdattavat Avanin perässään kuumien ja kosteiden lehvien sekaan. Vasta metsän reunalla Larus vetää päänsä suojaksi hopeisen huivin, joka jää roikkumaan selkään. Hiuksista erottuu vain muutama tumma suortuva.

Tämä siis on metsä”, Avani sanoo. Mariel erottaa hymyn silmistä.
Sinun tulee kulkea erittäin varovasti. Katso, mihin astut. Vahdi erityisesti päätäsi, sillä korkeimmissa kerroksissa liikkuvat hyönteiset ja puita kiertävät matelijat ovat useimmiten myrkyllisiä”, Mariel sanoo siirtäessään päänsä kokoista lehteä pois tieltä.
Jos näet tulipunaisia kukkia, joissa on musta keskus, karta ne kaukaa, yksikin kosketus aiheuttaa myrkytyksen”, Larus sanoo tavallista matalammalla äänellä.
Larus osui sellaiseen ensimmäisellä kerrallaan täällä. Sitä ei unohda koskaan.”

Varoituksista huolimatta Avanin olemus pysyy rauhallisena. Kolmikko etenee syvemmälle. Lintujen äänet sekoittuvat korkeisiin vihellyksiin, metsä ei ole koskaan hiljaa. Larus kulkee edellä. Mariel tarkkailee Avanin liikkeitä. Naisen katse käy säännöllisesti maassa, vaaroja ei näy. Äänet tuntuvat puhuvan muualta tulleelle Avanille. Hänen katseensa janoaa uutta, kaikki hänessä herkistyy metsän äänille.

Tutkimme metsiä alituisesti, mutta emme ole vieläkään täysin tietoisia siitä, mitä kaikkea ne kätkevät sisäänsä”, Mariel kertoo. Parvi sinisisiipisiä perhosia lehahtaa aluskasvillisuuden seasta ja katoaa latvustoon. Mariel väistää kohtaa, josta ne kohosivat.
Käytämme omiin tarpeisiimme lähinnä syvemmällä metsässä olevia kallioluolia, joista löytyy pitkän louhimistyön jälkeen jalokiviä.”
Adamantteja”, Avani vastaa.
Aivan”, Mariel hymähtää. ”Niitä on ollut joskus enemmänkin. Emme tiedä, mihin kaikkialle niitä on myyty vuosien varrella.”

Larus pysähtyy, keskustelu katkeaa. Mariel ei erota ystävänsä ilmettä, mutta näkee jännittyneet hartiat. Mariel kiertää Larusin vierelle. Lehvissä suhisee, hyönteiset lentelevät ilmassa kuin karttaen sitä, jonka äärelle kolmikko on saapunut. Larusin jalkojen juuressa makaa kuollut lintu.

Ei”, Mariel henkäisee, ”ei, ei voi olla…”
Siihen ei ole kajottu. Muut eläimet ovat jättäneet sen rauhaan.”
Sen rinta. Se…”

Avani tunkeutuu nuorten miesten väliin vain nähdäkseen kultasulkaisen linnun, jonka ruumis on avattu keskeltä. Haju tulvahtaa aistinelimiin ja peittää metsän luontaisen, kostean tuoksun alleen. Avanin silmät laajenevat. Linnulla on samat kolme töyhtöä päässään kuin palatsin katon aruneilla. Siivet ovat suuret ja levällään, Avani pystyy laskemaan sulat. Kuolema on vienyt kiillon eläimen silmistä, mutta sulkapeite on rintaa lukuun ottamatta ennallaan.

Se on aruni”, Avani kuiskaa, ”eikö olekin?”
Kumpikin miehistä nyökkää.
Miksi sen luita ei ole kaluttu? Eivät pedot tunne pyhää samalla tavalla kuin ihmiset.” Avanin kysymys uppoaa Marieliin. Nuori prinssi perääntyy arunin luota ottaen huivin kasvoiltaan vain voidakseen haukkoa happeaan.

Tämän täytyy olla enne”, Larus sanoo hiljaa Avanille. ”Auringonlinnut eivät kuole tällä tavalla. Koskaan Adamantian historiassa muut eläimet tai ihmiset eivät ole tappaneet niitä, ne kuolevat omia aikojaan. Ainuttakaan arunin ruumista ei ole nähty. Se on ensimmäinen asia, joka niistä täytyy tietää Adamantiaan tullessaan.”
Avani vain nyökkää hiljaa. Hän katsoo runnottua lintua, sen kaunista kaulan kaarta ja punaoranssista kultaan taittuvaa pyrstöä. Metsän heleiden värien seassa lintu voisi olla kaunis. Hyhmäinen veri ja mädäntynyt sisus rikkovat illuusion.

Mariel kääntyy takaisin Avanin ja Larusin puoleen. Kauhu loistaa hänen kasvoillaan. Prinssi näkee tilanteen eri silmin, hän on elänyt koko ikänsä Adamantian taivaan alla. Hän tietää, mitä kuollut auringonlintu tarkoittaa.

Avani”, Mariel sanoo matalalla äänellä, ”minusta tuntuu, että sinun tarvitsee kuulla koko tarina.” Mariel avaa suunsa puhuakseen naiselle totta. Elämän äänistä täyttyvä metsä suojelee hänen kertomustaan, karkottaa väärät korvat kuulemasta. Kuollut lintu todistaa tarinaa, jonka kertomista on viivytetty liian pitkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti