tiistai 10. joulukuuta 2019

Ontto mieli: luku 9


Luku 9: Kuunkajossa

Kuunvalo saa miehen valkean ihon hehkumaan kuin tämä olisi osa taivaallista loistetta. Mies istuu kivellä vailla ainuttakaan kangasta jänteikästä, siroa kehoaan peittämässä. Kuu loistaa hänen kasvoilleen, mikään ei tule hänen ja luonnon väliin.

Lunamiel ottaa askeleen lähemmäs, mutta jokin miehen rentoutuneessa, irti päästäneessä olemuksessa estää häntä kulkemasta iholle. Mies on kauneudessaan tavoittamaton, selestiaalinen olento, joka ei ole Lunamielin otettavissa. Lunamiel rikkoo hetken illuusion puhkaisemalla sen puheellaan.

Miten kaunis yö”, Lunamiel sanoo istuutuen kauemmas nurmelle. Puut ovat jääneet taa, täällä taivas ja maa yhdistyvät.
Onko sinulla ollut ikävä tätä?” mies kääntyy kohdistaen vihreiden silmiensä katseen suoraan Lunamieliin. Smaragdisilmät poraavat tien hänen sisälleen.
On”, Lunamiel kuiskaa yöhön.

Ikävä on syönyt hänen sisintään, tehnyt ontoksi kaiken luiden alle painautuneen. Kuunvalon tanssiessa hänen paljastetulla ihollaan hän tuntee vihdoin olevansa kotona. Mies on jälleen hänen vierellään, kauniina ja luonnollisena, vailla mitään peittämässä herkkyyttään. Toismaallinen kauneus leijuu heidän ympärillään, pyhittää heidät. Luonto ympärillä luo kehdon heidän unelmilleen levätä. Lunamiel vetää syvään henkeä. Kyllä, hän ajattelee, minä olen ikävöinyt tätä.

Sinä olet jo sydämessäsi pettänyt minut”, mies sanoo ja sipaisee koprinkutrinsa korvan taa. Smaragdikoru korvassa kiiltää.
Minä en koskaan pettäisi sinua. Minä rakastan sinua.”
Rakkaus on petoksistasi pahin”, mies lausuu pehmeästi hymy kasvoillaan. Hymy ei ole kohdistettu millekään, kenellekään. Se on irrallinen osa, aivan kuin pala kaunista luontoa yrittäisi leikkiä inhimillistä, tuntevaa olentoa. Ihmistä. Vaikka ketä hän huijaa, ihmisten kuningas, mies, joka on kaukana saavuttamattomissa?

Mies nousee ylös kiveltä, koko keho on Lunamielin ihailtavissa. Pelko kuristaa Lunamielin kurkkua, kun ajatukset täyttävät hänen mielensä, saavat hänen ruumiinsa jännittymään halusta. Mies ojentaa kätensä, miltei koskettaa. Etäisyys pysyy, vaikka käsi on vain senttien päässä Lunamielin poskesta.

Sinä olet kääntänyt minulle selkäsi”, mies kuiskaa. ”Ikävä sisälläsi saa sinut perääntymään luotani.”
Minä todella olen kaivannut tätä”, Lunamiel henkäisee. Ääni on kuin nyyhkäisy, sisimmän huuto, mustaan multaan haudattu itku. ”Olen ikävöinyt meitä sellaisina kuin olimme ennen kaiken alkua. Ennen kuin sinä nostit ihmisen kaiken yläpuolelle. Ennen kuin nousit kahdelle jalalle ja keksit, että me tarvitsemme kylän. Uuden elämän. Minä kaipaan sinua, sitä, joka olit, kun kuuluimme yölle ja lehväkatolle yläpuolellamme.”

Hymy miehen valkeilla kasvoilla on miltei liian kivulias Lunamielin katsoa. Kylmät väreet saavuttavat kehon, vavisuttavat Lunamielin harteita.
Se kaikki on vain unelmaasi”, mies tiputtaa huuliltaan. ”Sinä tahdoit minut, ja minä tahdoin elämältä kaiken, mitä se voi antaa. Nyt ikäväsi vetää meidät erilleen.”
Ei koskaan. Minä en jätä sinua. Olen kanssasi, vaikka passittaisit minut kuolemaan, vaikka käskisit kaikkien jumalten tulla mieleeni, vallata ruumiini.”
Se on sinun unelmasi, ei minun. Olla minulle tarpeellinen.” Mies vetää kätensä pois koskettamatta kertaakaan. ”Minä tahdon vain tämän elämän. Yötaivaan kauneuden, lähtemättömän.”

Kuu leikkii miehen hiuksilla, kun tämä istuutuu takaisin kivelle, kääntää katseensa pois.
Sinä tiedät jo, minne kuulut. Sinä katsot metsän tyttöä eri tavalla kuin minua koskaan. Mättäät allasi ovat jo ottaneet sinut vastaan, puut kuiskivat paluutasi.”
Älä. Ole kiltti, älä kiellä minua.”
En se minä ole, joka kääntyy. Minä en koskaan vaatinut.”
Minä pyydän. Älä sano noin. Älä sano, ettet välittänyt.”

Mies kääntyy suomaan Lunamielille hymynsä, mutta Lunamiel näkee vain tyhjät, vihreät silmät. Ne eivät katso häneen eivätkä hänen lävitseen. Ne vain seisovat paikallaan olematta missään, kohdistumatta mihinkään, kiinnostumatta mistäkään. Mies ei ole täällä, ei ole koskaan ollutkaan. Kuu piirtää varjonsa maahan, Lunamiel ei huomaa lyhistyneensä.

Lunamiel herää kylmästä hiestä. Sydän pamppailee kuin irrotakseen, kurkkua kuivaa. Lunamiel vetää itsensä pystyyn ja ottaa tukea läheisestä puusta. Kaarna rahisee hänen kynsiensä alla. Ajatukset puhuvat päällekkäin, huutavat toistensa yli.

Kuu ei loista. Yö on musta, vain tähdet täplittävät tummaa taivankantta. Lunamiel pitää kiinni itsestään, jotta ei lähtisi juoksemaan vailla päämäärää, huutaisi silkasta kauhusta. Hänen on pakko kävellä, irrottaa hetkeksi unensa jättämästä kylmyydestä syvällä luissaan.

Emerald. Emerald. Emerald. Mies oli tunkeutunut Lunamielin uneen sellaisena, kuin hän tämän muistaa heidän ajaltaan metsässä. Raaka ja aito, peittelemätön. Lunamielin sydän hakkaa yhä, hän kulkee nojaten puusta puuhun. Jalat kuljettavat hänet lähelle sairastuneitten leiriä. Hento puro virtaa hänen jalkojensa juuressa, hän kumartuu hulauttamaan kylmää vettä kasvoilleen. Herää. Ole kiltti ja herää, hän ei ole enää täällä.

Sinä näytät siltä kuin olisit kohdannut jumalan, mutta selvinnyt.”
Ääni saa Lunamielin säpsähtävän. Hän pysyy kyyristyneenä maassa eikä enää muista, kuinka puolustautua. Refleksit ovat kuolleet.
Älä suotta säikähdä, minä tässä. Minä vain.”
Lunamielin on vaikeaa erottaa kulkijan kasvoja pimeän keskeltä. Hänen silmänsä eivät ole enää samalla tavalla tottuneet mustuuteen. Ääni on kuitenkin tuttu. Pilkasta riisuttuna se on paljon inhimillisempi. Saul. Johtajan poika, joka ei muista, kuka on.

Miksi kyläläinen vaeltaa näin lähellä sairastuneitten leiriä keskellä yötä? Eikö sinua pelota?”
Lunamiel pudistaa päätään.
Minua pelottaa paljon enemmän se, mitä olisin joutunut kokemaan, jos olisin jäänyt paikalleni.”
Sinä nukut ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin taivasalla.”
Ei se minua pelota.”

Lunamiel yllättyy sanojensa vahvuudesta. Hän todella tarkoittaa sanomaansa. Saul istuutuu puron toiselle puolelle, Lunamiel erottaa tämän ristivän jalkansa.
Sinä olet menettänyt itsesi pahemmin kuin minä”, Saul naurahtaa. ”Taisin ivata sinua aiemmin. Olen pahoillani, mutta en aio perua sanojani.”
Ei sinun tarvitse. Ei kenenkään täällä tarvitse, teidän halveksuntanne on aiheutettua.”
Sanotko noin vain, koska ajattelet, etten minä pian enää muista sinun sanoneen niin ja saat siten anteeksiannon itseltäsi? Emerald tuskin haluaisi sinun sanovan noin.”
Lunamiel säpsähtää. Saulin rehellisyyttä ei pääse pakoon.
Taisin sanoa.” Lunamiel ei osaa pyytää anteeksi.

Sellaisia te kyläläiset olette, enkä minä voi teitä siitä syyttää”, Saul sanoo naurahtaen. ”Muistan yhä kirkkaasti sen päivän, kun Emerald aloitti vallankumouksensa.”
Vallankumoukseksiko te sitä täällä kutsutte?”
Siksi minä sitä kutsun.”

Lunamiel onnistuu hymähtämään Saulin sanoille. Miehen rehellisyys lämmittää hänen sisintään, vaikka sydän pamppaileekin yhä unen reunojen kaihertaessa mieltä.
Minusta ajatus ihmisen ylivertaisuudesta on kiehtova”, Saul sanoo madaltaen ääntään. ”Emerald perusteli sen hyvin ja sai osan ihmisistä oitis puolelleen. Se on aina kiehtonut minua.”
Kiehtonut? Erikoinen sanavalinta mieheltä, joka on kuitenkin jäänyt metsään.”
Me ihmiset pidämme erittelystä. Eivät sudet ja hiiret erottele lajitovereitaan, mutta me ihmiset rakastamme sitä, että saamme asettaa toisemme jonoon. Emerald on aina ollut hyvä siinä.” Saul pitää tauon ja ristii jalkansa kuin aikoisi istua puron äärellä koko yön. ”Mitä sinä ajattelet siitä? Näen, että et ole kauniin ystäväsi kanssa aivan samaa mieltä.”

Emeraldin kuunkajossa hehkuva olemus kieppuu yhä Lunamielin tajunnan laitamilla. Syyllisyys painaa rintaa. Saulin olemus ei kuitenkaan anna tilaa hengittää, rehellinen, auki raastettu mieli ei salli Lunamielin jättää sanoja sisälleen. Petos lepää hänen sisällään jo valmiina avattavaksi. Emerald ei koskaan kuulisi, mitä hän sallisi tähtien ja mieltään menettävän miehen kuulla yön pisimpinä tunteina.

Minusta tuntuu kuin olisin palannut kotiin”, Lunamiel henkäisee. Ääni on ohut kuin vastajäätynyt lammenpinta. ”Täällä koen, että kaiken olisi pitänyt mennä toisin. Että me kuulumme tänne.”
Saul nyökkää, antaa Lunamielin ajatuksille tilaa.
Tämä elämä… Totta puhuakseni, se ei järkytä tai pelota minua lainkaan. Se tuntuu luonnollisemmalta kuin mikään, mitä olen tehnyt edellisten viidenkymmenen vuoden aikana.”

Sanat virtaavat jokena ulos Lunamielistä, vuosikymmenten hiljaisuus saa vihdoin äänen ja tilan. Yö ei ole koskaan tuntunut pehmeämmältä ihoa vasten, sen viileä vire on peitto Lunamielin harteilla. Saulin vaienneet huulet kehottavat ääneti häntä jatkamaan, ja sanat virtaavat kaikella sillä voimalla, joka on aiemmin pitänyt ne piilossa.

Minä en kykene tekemään päätöksiä. Olen nukke kylänjohtajan nimikkeellä. En voi valita mitään itse, en pysty enää peruuttamaan käynnistynyttä projektia, vaikka sen mielipuolisuus tahraa uneni ja saa minut kauemmas itsestäni kuin olen koskaan ollut.” Raskas hengitys höyryää kirpeässä yössä. Lunamiel vetää henkeä kyetäkseen jatkamaan jälleen.
Toivon, että Emerald muuttaisi mielensä. Että hän tahtoisi meidän vetäytyvän ja palaavan, ymmärtäisi, että täydelliseksi olennoksi tuleminen on liian kunnianhimoista jopa häneltä. Vain sillä tavoin voin pelastua tilanteelta, johon olen uponnut.”

Mitä sinä todella haluat? Kärsimyksesi huutaa itseään julki lihassasi, näen sen pelkällä vilkaisulla.”
Minä…” Lunamiel empii. Emeraldin silmät tuikkivat yhä verkkokalvoilla, vaativat häntä tilille. Suu on jo avattu, sanoille on annettu paikka tulla. ”Minä toivon joka päivä, että mitään tästä ei olisi koskaan tapahtunut. Että ihmiset olisivat yhtä, että osaisimme vielä puhua eläimille. Eläisimme siinä kiertokulussa, joka meille oli tarkoitettu. Kuolevaisina.”
Mikä estää sinua tekemästä sitä jälleen todeksi?”
Minä en voi pettää Emeraldia. En enempää kuin olen jo antanut näiden sanojen asettua väliimme.”

Saul nousee ylös, istuutuu Lunamielin viereen koskettamatta tätä.
Minulla ei ole mitään, mitä antaa sinulle”, Saul sanoo hiljaa. ”En muista nimeäni, asemaani tai perhettäni, jos sitä ylipäätään onkaan. Olen unohtanut itsestäni kaiken. En voi antaa sinulle ohjetta, joka pohjaisi johonkin, mitä olen, koska minä en enää muista.”
Minulle riittää, että saan vain päästää nämä sanat sisältäni.” Lunamiel tuntee kyynelten kaihertavan silmiensä takana.
Minun mieleni tyhjenee. Ajan myötä en kykene enää tuottamaan puhetta. Miltä kuvittelet sanojesi kuulostavan korviini? Mitä luulet minun ajattelevan siitä, että sinä olisit voinut estää kaiken tämän, mutta et tehnyt niin?”
Sinä et voi koskaan antaa minulle anteeksi”, Lunamiel kuiskaa kyyneleet jo poskillaan. ”Et minulle etkä edes niille, jotka nyt uhrautuvat vapaaehtoisesti. Koska he ovat yhtä lailla kyläläisiä. Me olemme kaikki yhtä syyllisiä.”

Saul on hiljaa. Hetken tunnelma ritisee, miltei hajoaa. Yö on halkeamilla, Lunamielin kyyneleet pelottavat häntä enemmän kuin hänen kohtaamansa riivatun jumalan tyhjät kasvot. Sitten Saul puhuu, täyttää halkeamat hetkessä.

Minä olen katkera”, Saul tunnustaa. ”Olen niin katkera, että jos voisin, katselisin kyläläisistä jokaisen kokevan saman kuin minä ja nauraisin.”
Lunamiel voi vain nyökätä. Hän ei vaivaudu pyyhkimään kyyneliään.
Mutta minä en tee niin.” Sanat ovat Saulille kuin myrkkyä, hän lausuu ne katkerin huulin. ”En tee niin, koska siitä ei olisi minulle lainkaan iloa. Se ei auttaisi ketään niistä, jotka ovat jo menettäneet itsensä.”

Saul vie kätensä Lunamielin olalle. Ele on kuin veljen tuki veljelle. Katkeruus antaa sille arvon, joka on kirvoittaa lisää kyyneliä Lunamielin poskille.
Se nainen, jonka seurassa näin sinut aiemmin, on ymmärtänyt jotakin erittäin olennaista.”
Marilian?”
Hän. Hänet minä muistan. Hän tietää, mitä tekee. Pidän siitä, mitä hän työstää kanssasi.”
Mitä sinä tarkoitat? Marilian ei voi sietää kyläläisiä.”
Ja juuri siksi hän hoitaa hommansa erinomaisesti. Arvostan häntä. Hän on nähnyt ongelman ytimeen ja valjastanut näkemänsä. Tulet vielä ymmärtämään, miksi hän ei ole repinyt kurkkuasi auki, vaikka varmasti haluaisi.”

Puristus olkapäästä. Sitten Saul on taas poissa, kauempana. Mies nousee ylös, Lunamiel erottaa himmeässä valossa hymyn tämän kasvoilla.
Pidä kiinni mielestäsi. Sinulla on vain yksi”, Saul sanoo hiljaa ennen kuin kääntää selkänsä.

Viileys muuttuu kylmyydeksi Lunamielin iholla, pelko vie turvan mennessään. Sanat sekoittuvat toisiinsa, hakkaavat sydäntä vasten. Lunamiel ei nouse vielä. Hetken hän vielä levähtää, antaa sydämensä pamppailla kuin viimeistä kertaa. Kun hän sulkee silmänsä, hän tietää unensa olleen oikeassa. Hän on jo pettänyt korpinkutrisen, kauniin miehen, päästänyt tämän erkanemaan itsestään. Kyyneleet ovat kuivuneet poskille. Enempää ei tule. Lunamiel säikähtää sitä, kuinka tyhjäksi käyty keskustelu saa hänet itsensä tuntemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti