Luku
24: Täydellisen hiljaista
Matka
Altairista Aquilaan ei ole erityisen vaikeamaastoinen tai raskas
kulkea. Itä-länsi-akselilla kestää auringonnoususta sen laskuun
päästä High Wateriin asti. Frej komentaa alaisensa Aquilan
portille yövartioon. Hän ja Arra astelisivat High Wateriin ja
viettäisivät päivän Lysanderin ja Veronikan seurassa. Ajatus
sisaren tapaamisesta kihelmöi kaikkialla kehossa. Siitä on miltei
vuosi, kun he ovat edellisen kerran tavanneet. Neljän vuoden aikana
he eivät ole keskustelleet tuskin viittätoista minuuttiakaan, joten
Frej ei tiedä ollenkaan, mitä hänellä on vastassa.
Hän
on myös hivenen huolestunut mukanaan kulkevasta Arrasta. Kun he
kävelevät kuun valaisemassa, talvisessa metsässä, hän näkee
Arran hidastuvista askeleista, että tämä on vielä aivan liian
huonossa kunnossa. Oli virhe ottaa Arra mukaan, mutta toisaalta tytön
jättäminen leiriin olisi tarkoittanut hänen jättämistään Ianin
kanssa kahden.
Arra
kävelee pää pystyssä, mutta askeleet hidastuvat ja tyttö alkaa
näyttää yhä vain väsyneemmältä.
”Olemme
pian perillä High Waterissa”, Frej sanoo kiertäen koivuja ja
harppoen lumikinoksessa. Raskas lumi väsyttää Arraa varmasti
entisestään, ja Frej on kiitollinen, että Vuorijoki heidän
vierellään johtaa heidät aivan pian perille.
”Tiedän”,
Arra mutisee, ”älä näytä noin huolehtivaiselta.”
Frej
naurahtaa. ”Se taitaa tulla luonnostaan.”
Arran
ilme ei kirkastu. ”Et sinä huolehtinut niistä muistakaan, jotka
lähetit eri reittiä Aquilan porteille.”
”He
eivät olekaan menettäneet juuri toista silmäänsä.”
Keskustelu
hiljenee. Arra kirii edelle, hän juoksee joenvierttä aina High
Waterille asti. Frej seuraa perässä hengästymättä, mutta
väsyneenä. Yö on jo pitkällä, ja ajatus siitä, että hän
menisi ainoastaan yönsijan toivossa siskonsa ja tämän miehen
linnaan, on jokseenkin vieras. Frej ei ole tottunut tekemään
visiittejä, hän mieluusti vain kiertää Annorlundaa ja tekee
tehtävänsä ylläpitääkseen maan hyvinvointia.
He
pääsevät sisälle helposti, sillä yhdenkään linnan vartijoilla
ja palvelijoilla ei ole oikeutta häätää metsästäjiä isäntiensä
mailta. Metsästäjilä on vapaa pääsy kaikkialle Annorlundassa,
ellei kuningas toisin määrää.
Frej
ei muista käyneensä High Waterin sisällä kovinkaan montaa kertaa.
Hän ei muista sisustuksen ja seinien sokkelomaista vaikutelmaa tai
sinisen eri sävyjä seinillä. High Water ei ole erityisen suuri
linna, mutta sen sokkeloisuus saa sen vaikuttamaan puolet suuremmalta
kuin se oikeasti on. Kun Frej ja Arra viedään linnan suurimpaan,
joenpuoleiseen saliin, jossa on korkeita sinisiä seinäryijyjä ja
suuri pöytä lasittomien ikkunoiden läheisyydessä, Frej tuntee
etäisen tuttuuden aallon kehossaan. Hän on käynyt joskus
katsomassa Veronikaa täällä.
He
odottavat herttuaparia alakertaan, mutta eivät istuudu. Visiitti
tehdään keskellä yötä, joten herttualle on ilmoitettava siitä,
mitä hänen linnassaan tapahtuu ja miksi. Frej on muotoillut jo
valmiiksi pahoittelunsa käynnin huonosta ajankohdasta. Arran väsymys
ei enää erotu tytöstä, tämä kiertää katseellaan kaikkea, mitä
salista löytää. Hänen sormensa hivelevät pöydän mahonkista
pintaa ja katseensa pysähtyy lopulta vatavan takan viereen
ripustettuun muotokuvaan. Se esittää entistä kuningasta ja
kuningatarta, Aronia ja Gwendolynia. He ovat herttuan vanhemmat. Arra
ei taida olla nähnyt kovinkaan montaa muotokuvaa elämänsä aikana,
niin intensiivisesti hänen katseensa kiinnittyy siveltimenvetoihin
ja edesmenneen kuningasparin kuolleisiin silmiin.
Kestää
vielä hetki, että Lysander ja Veronika saapuvat tilaan. Lysander
tervehtii vieraitaan asiaankuuluvasti, Frej ja Arra nyökkäävät.
Veronikalta kestää hetki havaita, että mies hänen edessään on
todella hänen veljensä. Hänen unisten silmiensä edessä oleva
näky on kaunein vuosiin. Frejn jo ennestään pitkät punaiset
hiukset ovat kasvaneet selkämittaisiksi, ja hänen pituuskasvunsa
näyttää pysähtyneen yli sadan kahdeksankymmenen sentin mittaan.
Frej on pitkä ja hoikka, eikä ilo hänen silmissään ole vieläkään
sammunut. Kun Veronika astelee Lysanderin jäljessä lähemmäs, hän
huomaa, että veljellä on vielä haukkakaulakoru kaulallaan. Jokin
pistää Veronikan sisällä, mutta hän ei enää tiedä mikä se on
ja miksi se yhä haluaa häneltä jotakin. Kaiken hän on sille jo
antanut.
”Kas,
Frej Darehawk”, Lysander toteaa silmäillen metsästäjiä, ”mikä
tuo sinut tänne asti?” Arra ei sävähdä nuoren herttuan tavasta
jättää hänet katseensakin ulkopuolelle. Mikään metsästäjänaisen
kehonkielessä ei paljasta hänen ärtymystään, mutta jäljelle
jääneen yösilmän tuike kielii kasvavasta vihasta.
”Osa
ryhmästäni on Aquilan portilla seitsemän auringonnousua kestävässä
vartiovuorossa, joten katsoin ryhmänjohtajan oikeudekseni pistäytyä
samalla High Waterissa tervehtimässä siskoani”, Frej kertoo
pitäen samalla silmällä Arraa vierelään. ”Sikäli sallitte
vierailumme kattonne alla.”
Lysander
vastaa myöntävästi, hänellä kun ei teoriassa ole muuta kuin
näennäinen oikeus häätää metsästäjiä mailtaan.
”Palveluskuntamme voi varmasti ohjastaa teidät vierashuoneeseen,
jotta me kaikki ehdimme saada riittävästi unta ennen
auringonnousua”, Lysander sanoo nyökäten ja kääntyen poispäin.
Hän ei viito Veronikaa mukaansa, koska tietää naisen seuraavan
muutenkin.
Seuraavina
sekunteina tapahtuu kuitenkin jotakin harvinaista. Veronika ei
käännäkään selkäänsä vieraille, vaan jää katsomaan veljensä
vieressä seisovaa naista kuin tämä ei olisi tästä maailmasta
lainkaan. Hän erottaa kuunvalossakin kankaanpalan sidottuna silmän
päälle, mutta sitä enemmän Veronika kiinnittää huomiota naisen
tapaan katsella ainoalla silmällään ympäristöään. Aivan kuin
tämä olisi ensimmäistä kertaa linnassa. Muualla kasvanut,
toisenlaiseen maailmaan tottunut.
”Anteeksi”,
Veronika sanoo astuessaan lähemmäs, ”mikä sinun nimesi on?”
Arra
näyttää hämmentyneeltä. Hänestä tuntuu muutenkin siltä, ettei
hänen kuuluisi seistä Frejn vierellä tässä kaikkialta
kiviseinillään ympäröivässä tilassa. ”Olen Arra”, hän
vastaa nopeasti ja tekee eleen, jonka voisi tulkita yritykseksi
kumartaa. Veronika heilauttaa kättään. ”Ei, minulle ei tarvitse
kumartaa”, Veronika sanoo vaikka tietää joutuvansa maksamaan
sanoistaan Lysanderille. Jokin Arran olemuksessa saa hänet silti
sanomaan sanottavansa ääneen.
Arran
hämmennys leviää, hänen suunsa avautuu hieman raolleen. Hänestä
Veronikan käytös on niin tuttavallista, niin uutta, ettei hän osaa
reagoida siihen. Frej Arran vierellä osaa kuitenkin hoitaa tilanteen
paremmin. Nyt jo pitkälle levinnyt hymy kasvoillaan hän kaappaa
sisarensa vahvaan otteeseensa ja rutistaa. Heidän ei tarvitse sanoa
toisilleen mitään, kehosta toiseen siirtyvä lämpö kertoo kaiken.
”Nuku
hyvin, isoveli”, Veronika sanoo jonkin uuden tunteen levitessä
hänen kasvoilleen. Ehkä se on hymy. Hän ei enää muista, miltä
sen kuuluu tuntua, joten pieni dopamiinia erittävä ele saa hänet
hämilleen. Hymy tuntuu kuitenkin kaikkialla, koska se on ensimmäinen
pilkahdus jostakin, jonka hän on luullut kuolleen jo kauan sitten.
Veronika
antaa hymynsä kestää aina portaiden yläpäähän asti, jossa
Lysander odottaa häntä nojaten portaiden kaiteeseen. Hänen ohuet,
valkeat kätensä ovat terävässä asennossa, aivan kuin
iskuvalmiina. Silmissä leiskuu. Hymy kuolee hetkessä Veronikan
kasvoille, ruumis valmistautuu tulevaan. Hän tietää tämän ilmeen
Lysanderin kasvoilla. Tämän version kanssa ei leikittäisi, hän ei
voisi tehdä mitään helpottaakseen tilannetta. Lysanderin viha
paistaa ulospäin, ja se on ehdottoman paha merkki. Veronika on
nähnyt vihan selkeät merkit vain kahdesti aiemmin, ja kummallakin
kerralla hän on joutunut viettämään sisätiloissa viikkoja,
jotteivat pahimmat fyysiset vammat näkyisi maailmalle. Tämän vihan
vallassa Lysander ei enää katso, että kaikki vammat voidaan
piilottaa mekon alle. Tämä viha syöksee hänet järjen toiselle
puolelle, mutta ei tee hänestä eläintä. Lysander pysyy yhä
itsenään, sinä pelottavimpana ja kenties aidoimpana itsenään.
Kun
he astelevat takaisin yläkerran kammariinsa, Veronika tuntee
hetkeksi nousseen toivonkipinänsä himmuvan jokaisen askeleen myötä.
Jokin osa hänestä tulee inhottavan tietoiseksi siitä, että toisi
tämä yö mitä tahansa tullessaan, se riittäisi sammuttamaan
auringon seuraavalta aamultakin. Veronika ei vain näkisi sitä. Ei,
vaikka Frej ja hänen Arra-niminen alaisensa astelisivat hänen
kattonsa alla ja tulisivat hänen kanssaan rantaan. Se vain menee
hänen maailmassaan niin. Sitä vastaan ei voi taistella.
Oven
sulkeutuessa Lysander päästää vihansa vapaaksi. Hän ei hyökkää,
ei lyö, ei sysää seinää tai lattiaa vasten. Hän puhuu. Ei
huuda, vaan puhuu äänellä, josta tihkuva inho ja viha miltei
tiivistyy heidän ympärilleen.
”Millä
oikeudella tällaista tapahtuu minun kattoni alla?”
”Mitä-”
”Sinä
tiedät, mitä! Tänne kävelee vieraita Altairista asti katsomaan
sinua, yksinomaan sinua. Kuinka sinä kehtaat. Sinun
veljelläsi ei ole enää pienintäkään oikeutta yhteenkään osaan
sinusta, kuinka hän saattaa kävellä tänne ja esittää haluavansa
puhua sinulle. Olla seurassasi. Ei käy. En hyväksy sitä, että
minun vaimoni kuuluisi kenellekään muulle.”
”Frej
on minun veljeni! Emme ole nähneet lähes vuoteen, eikä hän
ole...” Ääni katoaa pois, kun sen omistaja ymmärtää, ettei
sillä olisi merkitystä. Sitä ei tarvittaisi.
”Sinä
et kuulu siihen maailmaan! Et nyt etkä jatkossa, veljelläsi ei ole
mitään oikeutta astella kattoni alle ja vaatia yösijaa. Hän aikoo
puhua sinulle. Samaan tapaanko kuin veljeni vaimokin puhui? Vain
’tiedusteli vointiasi’? Sinä et valehtele minulle enää ikinä.
Etkä enää koskaan tuo tämän katon alle ketään entiseen
elämääsi kuuluvaa. Sinä et ole siellä enää, sinä olet tässä,
sinä olet minun. Etkä sano heille sanaakaan, kuten et varmasti
sanonut kuningattarellekaan aikanaan. Sinä et päästä mitään
ulos, kaikki täällä on hyvin, jos he kehtaavat kysyä.”
Epäoikeudenmukaisuuden
aalto kiertää Veronikan. Hän ei tällä kertaa edes muista
hopeaveistä kädessään ja kuollutta isäänsä maassa, hän ei
hahmota muuta kuin sen, että Lysander on tappanut hänessä hetkeksi
syntyneen toivonkipinän. Lysander, jonka pitäisi olla hänen
aviomiehensä.
Jokin
Veronikan aivoissa naksahtaa pysyvästi pois paikaltaan. Hän ei enää
hahmota sitä, mikä on oikein ja mikä ei, mitä hän ansaitsee ja
millaista hänen elämänsä kuuluisi olla. Tällaistahan se on aina
ollut ja tulisi aina olemaan. Neljä vuotta sisällä pysynyt,
suunnattoman suureksi ja kylmäksi kasvanut suru alkaa etsiä
reittiään ulos. Syytä Veronika ei tiedä. Syyllisyys menneestä
tai nykyhetken kohtuuttomuus eivät enää paina häntä, hän
luiskahtaa kokonaan toiseen reunaan, jossa hän ymmärtää tasan
yhden asian: hänen hetkeksi syntynyt toivonsa on tapettu hänen
silmiensä edessä.
Veronika,
joka on kuvitellut, ettei enää koskaan itkisi, romahtaa polvilleen
ruumiin seuratessa mielen sekavaa tunnepurkausta. Hän ei pelkästään
itke, hän huutaa, huutaa koko pienen ruumiinsa voimasta. Huuto
sykkii suonissa, saa kaikki jänteet räjähtämään ja adrenaliinin
sytyttämään koko kehon tuleen. Pieni, Veronikaksi kutsuttu
konsepti muuttuu yhdeksi voimakkaan äänivirran ja vuosikausia
kestäneen tunnevyyhdin keskittymäksi.
Lysanderilta
ei kestä kauaakaan kumartua vaimonsa puoleen ja viedä kättä tämän
suulle. Veronika ei kuitenkaan lakkaa yrittämästä. Hän itse ei
tiedä enää lainkaan, mitä tapahtuu, mielen tiedostava osa on
painettu pois päältä ja tilalle on jätetty pelkkä tunnemuistojen
kasauma, joka puree, potkii ja huutaa kunnes Lysander iskee sitä
ohimoon niin lujaa, että Veronika pääsee palaamaan takaisin
maailmaan. Mitään mielikuvaa huutamisesta ja rimpuilusta jää,
hänen maailmansa on kivun muotoinen.
Viha
piirtää uurteitaan Lysanderin kauniille, kalpeille kasvoille.
Ikkunasta sirottuva kuunvalo korostaa uurteita kulmien välissä,
viha piirtyy jokaisen yksityiskohtaan. Lysander ei enää lyö. Hän
odottaa, että Veronika havahtuu maailmaan ympärillään. Tunne
katoaa pois jättäen sisälle suunnattoman tyhjyyden. Kaikki on ohi
niin pian. Kaikki ne tunteet, sekavat ja risteytyneet, jotka
odottivat vuosia sisällä, ovat nyt päästetty pois, katkaistu ja
lopetettu. Mitään ei yksinkertaisesti ole enää jäljellä. Ei
enää rajoja ylitettäväksi. Tyhjäksi itseään kuvitellut
Veronika ymmärtää, että aina on yksi uusi tyhjyyden tila
saavutettavana. Äärimmäisin, syvin tyhjyys on hänessä nyt, sen
hän tietää. Se kaikuu kaikkialla hänen sisällään. Kaikki se,
mikä teki Veronikasta Veronikan, on vihdoin käytetty loppuun. Ja
koska ei ole enää mitään, luovuttamisen aika on vihdoin tullut.
Veronika tietää, mitä tehdä. Lihasmuistiin jäänyt, täysin
tunteisiin liittymätön hymy kipuaa suupielille.
”Mitä
helvettiä sinä siinä hymyilet? Etkö sinä ymmärrä, millaisilla
asioilla tässä leikitään? Sinä olet minun vaimoni, käyttäydy
sen mukaisesti!” Lysander ärähtää. Hänenkin sisällään
kuplii, ja Veronika epäilee uuden raivon aallon saapuvan. Hän ei
reagoi siihenkään mitenkään, uusi tyhjyys antaa hänelle ihanan
vapautuksen kaikenlaisesta pelosta. Ei enää taktisen pitkiä sukkia
ja usean tunnin ilmeharjoittelua peilin edessä ennen juhlia. Tyhjyys
on vienyt hänet kaiken sen toiselle puolelle.
Mutta
Lysander jatkaa vielä. Se, joka seuraavaksi pääsee vapaaksi, ei
suinkaan ole raivo. ”Sinussa on yhä liikaa rakkautta kaikille
muille. Veljellesi, varmasti kaikille metsästäjille… Merelle,
kuulle, tähdille, Aquilalle...” Jokaisen luetellun sanan kohdalla
Lysanderin ääni muuttuu yhä vain vähemmän hänelle ominaiseksi.
Jos Veronika ei tuntisi miestään, hän väittäisi äänen
lähestyvän surua. ”Missä on minun rakkauteni? Missä sinä pidät
sitä?” Epätoivoista sävyä ei enää voi olla huomaamatta.
Lysanderin ääni värisee. Hän ei ole oma itsensä, hän antaa
ruumiinsakin vapista kokemiensa tunteiden voimasta. ”Pitääkö
minun kaivaa se sinun rinnastasi ulos, näkisinkö sen sitten? Missä
se on, Veronika, sinun rakkautesi minuun?”
Jos
Veronika ei olisi ylittänyt tyhjyyden ja olemassaolonsa rajaa
muutamaa minuuttia sitten, hän järkyttyisi siitä, mitä
seuraavaksi tapahtuu. Lysander vetäytyy kauemmas hänestä, oven ja
kiviseinän viereen ja vie kätensä suojakseen, aivan kuin Veronikan
läsnäolo polttaisi häntä. ”Sinä olet samanlainen kuin kaikki
muut naiset. Pidät sitä sisälläsi, piilossa minulta, annat minun
olettaa, että se on aina minun. Sinä… sinä olet hirviö,
Veronika”, Lysander kuiskaa voimakkaiden väristysten kulkiessa
kehossaan. ”Sinulla on tajuttoman iso valta minuun, tiedätkö
sen?” Kyyneliä. Oikeita, surun ja katkeruuden kirvoittamia
kyyneliä Lysanderin turkooseissa silmissä. Jos Veronika kokisi
olevansa elossa, hän nauttisi ja järkyttyisi niiden näkemisestä.
Nyt hän ei voi muuta kuin nousta ylös, riisua mekkonsa ja vaihtaa
sen kermanvaaleaan yöasuun. Hän ei sano sanaakaan yhä seinän
vieressä kyhjöttävälle Lysanderille, asettuu vain makuulle
sänkyynsä ja sulkee silmänsä.
Lysander
on niin pieni. Pienempi kuin koskaan aiemmin. Jos Veronika muuttuu,
niin Lysander vähenee samalla, haihtuu hitaasti olemasta. Hän
katselee vaimonsa kapeaa selkää sängyllä ja ymmärtää, että
tämä nainen ei ole koskaan kuulunut hänelle. Hän on ollut aina
Lysanderin tunteiden saavuttamattomissa, henkisesti kaukana,
tähtiäkin kauempana. Lysander ei ole ikinä voinut muuta kuin
huutaa, lyödä, lyödä uudelleen ja yrittää vaikuttaa kaikkeen
naisessa. Se on ollut turhaa, sillä vaikka Veronikan saa alistumaan
ja makaamaan lattialla vereen tahrittuna, hänen mieltään ei
koskaan saa tuntemaan jotain, jota se ei yksinkertaisesti kykene
Lysanderia kohtaan tuntemaan.
Ja
Lysander itse, aina itsensä kaikesta emotionaalisesta eristänyt,
ymmärtää nyt, mikä kaikessa on väärin. Ei se johdu Veronikasta,
ei tietenkään. Se johtuu hänestä ja hänen kyvyttömyydestään
tuntea yhtään mitään. Lysander ei anna itselleen lupaa romahtaa.
Hän pyyhkii suolaiset kyyneleet silmistään eikä nouse sänkyyn.
Hän on kuollut. Hänen täytyy olla. Mieli ei suostu ymmärtämään,
miksi mikään ei toimi. Pakkohan kaiken on toimia, jos ei toimi, hän
on kuollut. Pelko kiristää otettaan Lysanderista ja valvottaa häntä
vielä muutaman tunnin välikohtauksen jälkeenkin. Lopulta hän
nukahtaa lattialle, oven vierelle kykenemättä ymmärtämään, mitä
hänen mielessään tapahtuu ja on aina tapahtunut. Kykenemättä
ymmärtämään itseään.
Veronika
ei tietenkään ole nukkunut hetkeäkään. Vaikka mieli onkin
yksinkertaistanut itsensä tyhjyyden yhdeksi muodoksi, keho osaa
kuitenkin yhä näytellä nukkuvaa ja korvat kuulla, milloin Lysander
on vaipunut uneen.
On
aika toimia. Lupa on vihdoin myönnetty, kaikki on tullut
äärirajaansa. Veronika antaa itsensä kävellä Lysanderin ohi,
kävellä portaat alas ja astella muutama sata metriä pimeässä ja
kylmässä talviyössä rannalle. Hän ei mene kalliolle eikä astu
suoraa päätä veteen. Hän pysähtyy katsomaan, onko ympäristöllä
häneen enää mitään vaikutusta.
Elämisen
velvollisuudesta on menty eteenpäin. Samoin pienestä onnellisesta,
toiveikkaasta hymystä ja toivosta huolehtia muista. Isän henkikin
tuntuu vain kauan sitten tapahtuneelta menetykseltä, jonka taakka ei
enää koske sitä kuorta, joka nyt seisoo meren ja hiljaisuuden
välissä ja odottaa sisimmästään kumpuavaa merkkiä astella
veteen. Merkkiä ei tule. Tähdet ja aallot seikoittuvat, Veronika ei
jaksa enää odottaa.
Keho
ei tunne kylmää, kun hän astelee lumen hylkäämältä
rantahiekalta suoraan hyytävän kylmään veteen. Hän astelee
hitaasti, yrittää ajatella kävellessään, mutta ajatukset
tuntuvat olevan hirvittävän kaukana. Liian kaukana jahdattaviksi.
Veronika kävelee syvemmälle, kunnes vettä on hänen vyötäisilleen
asti. Hän saa kävellä yllättävän kauas ennen äkkisyvää.
Sitten,
ilman minkäänlaista merkkiä tai tunnetta tähtimereen
sulautumisesta, hänen kehonsa kaatuu ikään kuin refleksinomaisesti
ja hengittää raskaasti ilmaa ennen kuin painuu lopullisesti pinnan
alle. Vedessä on kylmää, mutta se ei tunnu miltään. Meri ei pidä
ääniä eikä siellä näe mitään. Kerrankin ympäristö vastaa
Veronikan siihenastista maailmankuvaa: pimeää on siitä huolimatta,
pitääkö silmiään auki vai kiinni.
Tietoisuus
on olemassa vielä muutamia sekunteja, keho ei tiedä enää onko se
syvällä vai aivan pinnassa. Se lakkaa merkitsemästä
hengityselimistön kerran pettäessä. Veronikan viimeinen selkeä
ajatus on se, että tämän olisi pitänyt tapahtua jo vuosia sitten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti