Luku
55: Mustin siveltimin
Kun
näköaistin ei sallita aistia kaikkea ympäristöstään, muiden
aistien sanotaan terästyvän. Lysanderin kohdalla hänen kuulonsa on
kehittynyt äärimmilleen. Kaikkialta ympäröivä, kylmä ja kostea
luola pitää useampia ääniä kuin saattaisi kuvitella. Katosta
tippuvia vesipisaroita jaksaa laskea tiettyyn pisteeseen asti. Sitten
sitä alkaa keskittyä oman hengityksensä tahtiin.
Lysander
tietää sulautuvansa osaksi luolan pimeyttä, jos aikoo antaa sille
vallan. Aina siihen asti hän on kokenut pimeyden suojaavana,
maailmasta eristävänä. On hienoa tulla osaksi suurempaa
kokonaisuutta. Nyt pimeys kuitenkin tuntuu väärällä tavalla
eristävältä, ja Lysander pelkää, ettei kohta enää osaa erottaa
omaa hengitystään muista pienistä, ympäristöstä kuuluvista
äänistä. Pieni jyske voi olla joko hänen oma sydämensä tai
lähestyvä ihminen. Hän ei osaa sanoa.
Pelätä
Lysander vielä sentään osaa. Hän on kenties kauttaaltaan mätä
ja tiedostaa sen, mutta inhimillisiä piirteitä häneltä ei ole
kukaan onnistunut riisumaan. Surullisinta on ymmärtää, että on
itse yksi niistä vaarallisista ja epämiellyttäviksi kuvatuista
hirviöistä mustissa satukirjoissa, joita linnassa lapsena luettiin.
Ja sitten oli tietysti sukukirjat ja erilaiset sotakertomukset,
erilaiset väkivallan kielet, joihin Lysanderin suu tottui jo
pienestä pitäen. On väärin olettaa, ettei kukaan voi vaikuttaa
siihen, kuinka mustaksi sydän tulee. Kyllä siihen voi. Lysander on
tehnyt sen valinnan jo kauan sitten ja tiedostaa edelleen pyrkivänsä
juuri sellaiseksi satukirjan hirviöksi. Ero hänen ja niiden välillä
on se, että hän aikoo oppia valjastamaan oman pimeytensä, oman
vaaralliseksi kehittyneen aivokapasiteettinsa.
Ja
silti hän tuntee pelkoa kaikkea sitä korvia raastavaa hiljaisuutta
kohtaan, joka häntä ympäröi. Pienimmätkin äänet löytävät
tiensä hänen korviinsa hänen pakoillessaan luolassa. Senkin hän
on valinnut itse, valittaa ei saisi. Eikä hän aiokaan. Hän istuisi
täällä siihen asti, että oppisi ulkoa oman sydämensä sykkeen ja
tapansa hengittää.
Ainoa
ongelma on katoava ajantaju. Pimeässä ja kylmässä istuminen alkaa
jossain kohtaa tuntua ainoalta mahdolliselta todellisuudelta. Hän
tietää, että jos astelisi muutamia kymmeniä metrejä syvemmälle,
hän pääsisi sinne, jonne valo pääsee pilkahtamaan kivien
lomasta. Se olisi liian riskialtista, joku voisi nähdä hänet. Ja
jos hän liikkuu, hän pitää ääntä, eikä hän tahdo yhdenkään
sielun löytävän häntä täältä. Siispä hän pysyy paikallaan,
hengittää mahdollisimman hiljaa ja ristii kätensä. Jossakin
vaiheessa hän ei enää tiedä, kuinka äänekkäästi hengittää,
sillä sisään- ja uloshengitykset alkavat minuuttien ja tuntien
kuluessa kuulostaa yhä vain kovemmilta, kun korvat tottuvat muuhun
hiljaisuuteen. Ja sydämensyke on ukkonen, joka jylisee kehossa
saaden sen vavahtelemaan.
Lysander
vaihtaisi osan sisäelimistään uskallukseen nähdä tähdet vielä
kerran. Jos hän vain uskaltaisi pitää ääntä, kävellä muutamia
kymmeniä metrejä eteenpäin… Pelko kuitenkin naulitsee hänet
aloilleen, saa sydämen pumppaamaan yhä vain useampia reikiä
pelosta tärisevään kehoon.
Lysander
inhoaa sitä. Pelkoa. Omaa heikkouttaan. Hän tietää olevansa
oikeutettu tuntemaan pelkoa, surua ja aivan mitä tahansa. Ongelmana
ei ole se, että hän pelkää villejen löytävän hänet ja
tappavan siihen paikkaan. Ongelma on se, ettei hän voi kontrolloida
tilannetta. Ympäröivä pimeys ei kysy häneltä, miten tilanne
pitäisi hoitaa. Se ei anna hänelle mahdollisuutta edes nähdä
ympäristöään.
Osittain
Lysander on aina tietänyt pelkäävänsä kaikkein eniten
tilanteita, joita hän ei voi kontrolloida. Veronikan lähdön
jälkeen kaikki on vain vaikeutunut. Hänen mielikuvansa itsestään
vaikutusvaltaisena ja kykenevänä henkilönä on alkanut muuttua yhä
vain haaleammaksi. Lysanderin älyn vuoksi hänen elämäänsä ei
ole osunut kovinkaan montaa henkilöä, joita hän ei ole voinut
ohjailla varjoista. Isoveli Lir on aina ollut täysin hänen
komenneltavissaan, ja Lysanderista on ollut hirvittävän kätevää
antaa isoveljen hoitaa likaisimmat hommat kuninkaana sillä välin,
kun hän itse myy köyhiä, nimettömiä ihmisiä merille milloin
ilotytöksi, milloin orjaksi. Ei siksi, että tarvitsisi rahaa, vaan
lähinnä siksi, että pystyy tekemään niin veljensä selän
takana. Osoittamaan oman pätevyytensä.
Hänen
palvelijansa puolestaan tekevät lähes mitä tahansa joko rahasta
tai fyysisistä palveluista. Mielihyvästä nauttivasta Lysanderista
ei ole ongelma eikä mikään antaa muutamien palvelijoidensa jakaa
sänkynsä satunnaisin väliajoin. Kunhan eivät tottuisi tai alkaisi
olettaa mitään sen suurempaa.
Ja
sitten on Veronika. Nainen, joka on tuotu metsästä hänen
vaimokseen. Aluksi Lysander oli kironnut isänsä ja Darehawkien
senhetkisen perheen pään moisesta aviokaupasta, mutta jälkikäteen
oli ollut varsin tyytyväinen lahjaansa. Annorlundassa
kuusitoistavuotias on laillisesti naimaiässä, joten heidän
häittensä aikaan Lysander oli ollut kaksi vuotta vaimoaan vanhempi,
vasta kahdeksantoista.
Veronika
oli näyttänyt häämekossaankin niin tavalliselta, että Lysanderia
oli hirvittänyt. Vaimo ei ollut lainkaan sellainen kuin hän olisi
kuvitellut tai toivonut. Kylmät, miltei julmat siniharmaat silmät
ja pisamainen naama kiharilla, punaisilla hiuksilla. Laygoldin suvun
sininen silkki ja kultaiset korut eivät olleet sopineet Veronikalle,
ja kun Lysander oli tähtien katsellessa vaihtanut vaimonsa otsarivan
oman sukunsa väriseksi, hän oli kauhistunut Veronikan silmien
paloa. Vaimo ei selkeästikään ollut luopunut mieluusti omasta
nimestään ja vihreästä jalokivestä otsallaan.
Aluksi
heillä oli ollut kenties hauskaakin. Lysander ei koskaan
vahingossakaan kertonut rakastavansa Veronikaa, koska ei uskonut
pakotetun avioliiton etenevän sellaisiin mittakaavoihin kummankaan
puolelta. Hän oli ollut ensimmäiset kuusi kuukautta miellyttävä,
yrittänyt saada Veronikan nauttimaan olostaan Aquilassa.
Sitten
hän oli huomannut Veronikan viehtymyksen mereen ja tähtiin sen
yllä. Ne kuulemma muistuttivat häntä kodista. Jokin Veronikan
tavassa puhua kodista sai Lysanderin aina suunniltaan raivosta.
Nainen oli tuotu hänen viihdykkeekseen, hänen omaksi kahleekseen
Aquilaan, ja silti tämä kehtasi puhua Altairista yhä kotinaan.
Lopulta
Lysander antoi mustuuden voittaa ja teki Veronikalle kaiken sen, mitä
oli siihenkin mennessä halunnut tehdä. Veronikan alistuvuudessa oli
ollut jotakin hypnoottista, se oli saanut hänet haluamaan lisää ja
iskemään aina uudelleen. Se oli upeaa. Veronika ei tietyn ajan
jälkeen enää edes kieltäytynyt. Raivon, halun ja jokin paljon
mustemman vaihtelut saivat Lysanderin tuntemaan itsensä
mahtavimmaksi mieheksi maan päällä. Hän nautti täysin siemauksin
siitä, miten Veronika joskus laittoi vastaan ja sai hänet
raivostumaan entisestään. Hän nautti myös siitä, kun Veronika
oppi olemaan itkemättä ja pistämättä vastaan. Veronikan
alistuvuuteen tottuminen ja siitä nautinnon saaminen oli muodostunut
Lysanderin lempiajanvietteeksi. Se oli hänen pelastuksensa aina
silloin, kun muuta tekemistä ei ollut tai sitä piti kehittää
kaiken työn keskelle. Hän oli alkanut kiintyä leluunsa.
Häneltä
kesti aivan liian kauan tajuta, kenellä tilanteen todellinen valta
oli. Muutamassa vuodessa hän oli kuvitellut olleensa täydellisesti
narujen päässä, kun hän oli saanut Veronikan tekemään kaiken
hänen tavallaan. Hän oli tehnyt tulitahtoisesta, avoimesta naisesta
täysin sisäänpäinkääntyneen ja varautuneen. Opettanut tämän
elämään hänen valvovan katseensa alla. Ja sitten hän ymmärsi,
ettei valta missään vaiheessa ollutkaan hänellä: hän ei osannut
enää lopettaa. Hän halusi liikaa, hän halusi eniten koko
maailmassa, että Veronika huusi, itki ja kiemurteli hänen
otteissaan ja repi hiuksiaan, kun hän solvasi tätä. Vaimosta oli
kuitenkin tullut passiivinen. Hänen alistuvuutensa ei ollut enää
nautinnollista, ja vaikka hän osasikin laittaa vastaan, siinä oli
jotakin sellaista, joka sai Lysanderin ahdistumaan tilanteesta. Aivan
kuin hänellä ei olisi ollut enää valtaa vaimoonsa ja omiin
tuntemuksiinsa.
Monia
iltoja käytettiin siihen, että seistiin peilin edessä ja
tutkailtiin, mikä oli vialla. Lysander teki sitä useimmiten yksin,
katseli turkooseja silmiään kuvastimesta ja ajatteli, että oli
tehnyt suuren virheen antaessaan Veronikan elää kattonsa alla. Viha
naista kohtaan kasvoi ja hän alkoi pakottamaan Veronikankin
katsomaan itseään peilistä aina iltaisin, kunnes tämä purskahti
itkuun Lysanderin pyytäessä häntä kertomaan uusia vikoja omasta
kuvajaisestaan. Joka kerta, kun Veronika murtui hänen edessään,
hän veti yhden viivan lisää onnistumistensa listaan. Veronikan
murtuminen todisti, että vika oli naisessa, ei Lysanderissa. Hän
onnistui siinä. Veronika oli kuvottava, yksinkertainen nainen eikä
todellakaan omistanut kontrollia tilanteesta.
Silti
Veronika pysyi yhä vain useammin passiivisena ja uskalsi jutella
toisille ihmisille puhuteltaessa. Vapaa-aikanaan hän ei tavannut
muita, hänellä ei ollut ystäviä. Lysander oli eristänyt myös
kaikki kirjat, jottei Veronika päässyt lukemaan ja ymmärtämään.
Silti jokin oli vialla. Nainen ei enää silittänyt Lysanderin
mustia kiharoita käpertyessään hänen viereensä iltaisin. Hän ei
myöskään enää koskaan sanonut rakastavansa Lysanderia.
Lysander
itse ei voinut käsittää, miksi nainen ei osoittanut enää
lainkaan kiintymyksen merkkejä. Hän oli tämän jumala, Veronikan
olisi kuulunut yhä rakastaa häntä koko sydämestään. Lysander
tiesi käyttäytyvänsä järkyttävästi Veronikaa kohtaan, mutta se
ei ollut mikään tekosyy Veronikan kylmyyteen. Tämän olisi pitänyt
välittää enemmän. Se oli Veronikan velvollisuus alistuvana
vaimona, sellaiseksi hänet olisi pitänyt kouluttaa. Lysander koki
jälleen epäonnistuneensa.
Ja
jonakin iltana Lysander vain ymmärsi sen. Katsoi ulos, siirsi
katseensa kuusta tähtiin ja tajusi, ettei kontrolli missään
vaiheessa ollutkaan hänellä. Veronikasta oli tullut liian
hallitseva tekijä hänen mielessään. Kenties hän omalla tavallaan
jopa rakasti Veronikaa, tai ainakin yritti parhaansa. Siltikään
nainen ei tehnyt mitään osoittaakseen rakkauttaan Lysanderille.
Nuori mies tunsi olonsa täysin murretuksi. Miten hän oli päästänyt
itsensä siihen pisteeseen, että toinen ihminen oli niin vahvasti
hänen ihonsa alla?
Lysanderin
viha ei ole vieläkään laantunut. Hän painaa päänsä alas ja
tuntee jonkin kuuman valuvan poskilleen, kun hän ajattelee Veronikaa
jonkun muun luona. Kenties villit ovat jo kuljettaneet sormiaan
kaikkialla siellä, joka kuuluu yksinomaan hänelle. Hän tietää
Veronikan ansaitsevan kaiken sen vihan, joka hänen sisällään
asuu. Veronika on lähtenyt hänen luotaan ja tainnut viedä
mennessään jonkin hauraan osan, jota Lysander ei tahtoisi tunnustaa
omakseen.
Tunnetta
voisi kutsua myös ikäväksi. Tai pelkäksi vihaksi, rakkauden
omistuneimmaksi muodoksi. Pimeys kutittaa Lysanderin poskia ja
pyyhkii kyyneleet pois. Avuton olo ei lähde pois, tähdet eivät
kaarru ylle suomaan lohtuaan. Lysander ei voi ymmärtää, miten on
päätynyt tilanteeseen, jossa istuu yksin turvapaikassaan ja
ajattelee kaikista ihmisistä juuri Veronikaa. Vaikka hän olisi
sanonut Linnulle mitä siitä, että tahtoo nimensä takaisin kotiin,
oikeasti hän tahtoo vain Veronikan itsenään. Naisen täytyy olla
hänen vierellään, jonkun täytyy olla siinä ja todistaa, että
Lysanderia voidaan rakastaa ja haluta loputtomiin. Se on Veronikan
tehtävä. Ja silti nainen on jossain muualla. Lysander on niin
yksin, niin käsittämättömän yksin, ja ensimmäistä kertaa
pimeys hänen ympärillään on pelkästään pelottavaa.
Hän
on niin tunteensa vallassa, niin syvällä sydämensä nopean sykkeen
tahdittamassa maailmassa, ettei kuule vieraita askelia lähellään.
Hän ei enää erota toisen hengitystä lähellään. Vasta sitten,
kun hidas hengitys on aivan hänen kasvojensa ulottuvilla, hän
ymmärtää, ettei se ole pimeys, joka silittää hänen poskiaan.
Lysander ei saa edes huudetuksi, hän vetäytyy kivillä taaksepäin
ja tietää, ettei pääse enää pakoon. Hänet on löydetty.
Kivet
eivät anna myöten, Lysander haparoi kiviä täysin tuntoaistinsa
vallassa. Keho ei ole koskaan tärissyt niin paljon. Kun toinen
olento kumartuu hänen ylleen, kipu ei ole se, jota hän pelkää.
Kipu saa lävistää hänet, ja kun se iskeytyy rinnasta muualle
kehoon, hän ei ole edes pahoillaan sen pehmeästä, punaisesta
tunnusta ihollaan. Se tuntuu paremmalta kuin hän oli kuvitellut, hän
voisi jopa nauttia siitä, jos hänen koko kehonsa ei olisi kauhun
jäykistämä ja silmänsä näkisi pelkää pimeyttä.
Lysander
on selällään, verinen kukka aukeaa hänen rinnassaan ja pulppuaa
kaikkialle. Mitään ei vieläkään näy eikä kuulu, hengitys ja
sydämensyke hidastuvat ja Lysander alkaa hitaasti ymmärtää, mitä
on tapahtumassa. Hän yrittää raahautua valoon, siihen pieneen
rakoon kiviluolan katossa. Se on liian kaukana. Ymmärrys kuolemasta
leviää kivun kaltaisena mieleen, ja lopulta Lysander antaa itsensä
vain lysähtää kylmien kivien päälle. Ajatus viimeisestä
kontrollin menettämisestä ei anna lohtua. Kuolema ei
tapahtumahetkellään tunnu miltään, yhtäkkiä silmät eivät vain
enää näekään pimeyttä ympärillään tai kädet puristu kivusta
nyrkkiin. Lysander lipuu pois tilasta, jossa tähdet eivät kurotu
hänen ylleen suojaamaan hänen matkaansa niiden luokse. Hän kuolee
täydellisessä pimeydessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti