Luku
33: Palavien tähtien alla
Meikkaamaan
on yllättävän helppoa opetella lyhyessä ajassa. Kauniita,
kalliita maaleja Rautameren takaa, ei mitään sen ihmeellisempää.
Samahan se on, käyttääkö käsiään puukkojen terottamiseen vai
kasvojensa koristelemiseen. Kunhan vain käyttää niitä.
Envylle
ei ollut juurikaan vaikeaa siirtyä hyvinkin miehisestä ja
armottomasta muurintakaisesta elämästä hienostonaiseksi. Se kävi
jotenkin luonnostaan. Ei niinkään siksi, että hänelle vieraaseen
sukupuoleen olisi helppo asettua, vaan koska valehtelu käy keneltä
tahansa villiltä luonnottoman helposti. Sanoja on helppoa värittää,
joskus tekojakin, mutta kokonaisen toisen identiteetin kehittäminen
vaatii jo osaamista. Envy on yksi niistä ihmisistä, jotka osaavat
valehdella silmillään.
Lir
on ollut tähän mennessä helpoin huijattava. Kaikki Annorlundassa
on Lirin kontrollin alaista, joten on ehdottoman loistavaa, että Lir
on kehittänyt naiiveja tunteita Lilith Ashworthia kohtaan. Envy
myöntää, että hänen luomansa Lilith on juuri sellainen
kohtalokas nainen, johon itseensä ja asemaansa kyllästynyt kuningas
voi leimautua. Todellinen Lilith Ashworth ei ollut mitään siihen
suuntaankaan. Kun Envy joukkoineen saapui muurin yli Mizariin ja
taisteli tiensä pienelle linnalle, hän huomasi heti heiveröisen
naisen sängyssään. Oli tosiaan totta, ettei Lilith Ashworth
poistunut toisen synnytyksensä jälkeen koskaan omasta huoneestaan.
Envy ei jäänyt naisen kurkun auki repiessään miettimään, oliko
hänet sänkyyn ajanut tekijä masennus, synnynnäinen sairaus vai
vain hermoheikkous. Tärkeintä oli, että hän sai tämän
identiteetin.
Nainen,
jota näkivät vain hänen lähimpänsä, oli hyvä kohde
identiteettivarkaudelle. Jos ja kun hänen kaikki lähimpänsä
makasivat vereen tahriutuneella lattialla, elossa ei ollut enää
ketään sellaista, joka olisi muistanut, miltä hänen oli oikeasti
kuulunut näyttää.
Kaikki
on tähän mennessä sujunut hyvin. Envy on onnistunut elämään
Lilithinä ja päässyt juuri sinne, minne pitikin: Sea’s Endiin,
kuninkaan luo. Envy ei ollut suunnitellut, että kuningas
kiinnostuisi hänen luomastaan Lilithistä romanttisesti, mutta se ei
varsinaisesti haittaa suunnitelmaa. Oikeastaan se vain parantaa sitä,
joten Envy antaa mielellään sokeutuneen Lirin lähennellä itseään.
Ongelma
onkin Lirin sokeuden syyssä. Envy ei ole onnistunut kysymään syytä
näönmenetyksen taustalla, mutta hän epäilee hyvin vahvasti sen
liittyvän Wainwrighteihin. Hän on päässyt puhumaan
henkilökohtaisesti Elisabeth Wainwrightille ja todennut, että
Ramona on saanut pohjoisessa hyvän sotkun aikaiseksi. Kannatti
luottaa tyttöön. Tulisi aika, jolloin hän palkitsisi Ramonan
henkilökohtaisesti. Toistaiseksi hän ei uskalla ajatella Ramonaa
liikaa, jotta hänen keskittymisensä ei pääse herpaantumaan.
Koska
Envyn luoma Lilith on hyvin julkea, hän voi hyvinkin kuljettaa
itsensä mekossa ja hienossa kampauksessa kuningatar Anesidoran eteen
ja kysyä suoraan, minkä tarkoitusperän vuoksi hän on sokeuttanut
aviomiehensä. Envylle on luonnollista ajatella, että juuri
Anesidora on Lirin sokeuden takana. Jos sillä on jotakin tekemistä
Elisabeth Wainwrightin sotasuunnitelman kanssa, se on vain hyödyksi.
Mitä pikemmin suvut ottavat yhteen, sitä parempi se olisi Envylle.
Kun
Envy kävelee Lilithinä kohti kuningattaren henkilökohtaista
kamaria, hän pysähtyy hetkeksi pohjoisimman, suuren ikkunan luo.
Hän kallistaa päätään ja katsoo kaupunkia silmiensä edessä.
Lumi ei sokaise, aurinko pääsee valaisemaan. Ja hän näkee, että
yksi hänen omistaan seisoo ulkona vartijoiden joukossa ja ottaa
suoran katsekontaktin häneen. Envy katsoo takaisin ja nyökkää.
Merkki on annettu. Seuraava tapahtumasarja tulee määrittämään
paljon. Envy tietää, että hänen Lyraan soluttautunut alaisensa
lähtee kuljettamaan viestiä uskomattoman pitkälle pohjoiseen,
vesiputouksen ja villikylän luo. Sieltä Arra saisi käskyn lähteä
viemään vaateitaan Frej Darehawkille. Sen jälkeiset tapahtumat
kulkisivat omalla painollaan – Lir alkaisi valmistella sotaa
villejä vastaan, ja Elisabeth käyttäisi tilanteen hyödykseen.
Envy ottaisi kolmannen siemauksen aamuteestään.
Envy
koputtaa suureen turkoosiin oveen, ja oven saapuu avaamaan yksi
Anesidoran hovineidoista. Envy ei ole vaivautunut ottamaan selvää,
millainen hierarkia kuninkaanlinnan palvelijoilla on. Häntä
teoriassa kiinnostaisi tietää, miten muurin sisällä
järjestäydytään. Villien keskuudessa johtaja on se, josta
pidetään eniten. Loput johtaja itse määrittää. Täällä hyvä
nimi ja riittävä määrä kultarahoja voi viedä pitkälle. Kun
Envy saisi maan omilleen, hän uudistaisi tilanteen perinpohjaisesti.
Envy
päästetään sisään. Anesidoran kammari on täynnä turkoosia,
vaaleansinistä ja eri sävyjä kultaa. Laygoldien värit. Envyä
puoliksi huvittaa, puoliksi hirvittää ajatus ylpeytensä nielleestä
Wainwrightista vihollissuvun väreissä kylpevässä huoneessa. Hän
astelee peremmälle ja pyytää lupaa puhutella kuningatarta
henkilökohtaisesti. Kuningatar itse astelee paikalle huoneen
lisäsiivestä. Hän on tänään upea näky verhojen kanssa samaa
sävyä olevassa kuulaassa sinisessä. Väri korostaa hänen mustia,
monimutkaiselle nutturalle laitettuja hiuksiaan. Kun hiukset ovat
kiinni, Anesidoran kasvon luut tulevat entistä selvemmin esille.
Envy pitää naista erikoisella tavalla kauniina.
”Tervehdys,
teidän korkeutenne”, hän sanoo ja niiaa. Niiaus on virheetön.
Sitä oppii niin nopeassa ajassa elämään valheessa.
”Tervehdys,
Mizarin herttuatar”, Anesidora vastaa. Ääni ei paljasta mitään,
mutta Envy tietää, milloin ihminen käyttää kaiken
kärsivällisyytensä vain sietääkseen hänen kanssaan samaa ilmaa
hengittävää henkilöä. Anesidora ei mitä ilmeisimminkään voi
sietää Envyn luomaa Lilith Ashworthia. ”Millä asialla kuljet?”
”Asialla,
jonka tahtoisin mieluusti keskustella kanssanne kaksin.”
Anesidora
liikauttaa kättään kevyen näköisesti, ja hovineidot poistuvat
oitis.
”Nyt
olemme kahden. Mene asiaasi.”
”Itseasiassa,
teidän korkeutenne”, Envy kuiskaa ja astelee lähemmäs, ”te
ette oletettavasti pidä minusta enää tämän sanottuani.”
Anesidora
kohottaa tummia kulmiaan. ”Niinkö?” Hetken Envy luulee, että
Anesidora aikoo käskeä hänet ulos huoneesta. ”Siinä tapauksessa
mieleni halajaa kuulla yhä enemmän, mitä sinulla on mielessäsi.”
”Kuningas
Lir”, Envy aloittaa pehmeästi ja tutkii Anesidoran ilmettä.
Kuningatar säilyttää kivikasvonsa. Ihailtavaa. ”Minä olen
tehnyt oletuksen, että hänen korkeutensa on menettänyt
näkökykynsä.”
”Tehnyt
oletuksen?” Nyt huvitus piirtää selkeät juovansa Anesidoran
valkeille kasvoille. ”Rohkenisin jopa epäillä, että tekemäsi
oletus on itse kipittänyt korviisi. Minun aviomieheni vaikuttaa
perin, hmm, kiinnostuneelta seurastasi.”
Envy
on kahden vaiheilla. Kuningattaren rehellisyys kuitenkin miellyttää
häntä siinä määrin, että hän päättää jatkaa tämän
valitsemaan suuntaan.
”Niin,
hänen korkeutensa tosiaan on varsin tuttavallinen seurassani”, hän
myöntää, ”mikä onkin saanut minut havaitsemaan hänen
sokeutensa. Sellaista tuskin tapahtuu aivan noin vain. Kuninkaat
eivät vain menetä näkökykyään.”
Envyn
yllätykseksi Anesidora alkaa nauraa. Hänen piirteensä kiristyvät,
muuttuvat hetkeksi lähes maanisiksi. ”Olet sinä älykäs, olet
tosiaan”, kuningatar nauraa, ”sinä ja se isosisareni mainitsema
tyttö pohjoisessa. En todellakaan tiedä, mitä peliä tässä
maailmassa pelataan. Sinun täytyy varmasti jo tietää kaikki minun
ja sisareni tilanteesta, silmäsi ovat paljastaneet jo alusta asti
liikaa.”
”Niin,
minä tosiaan saatan tietää hivenen siitä, mitä teidän
korkeutenne on suunnitellut. En tosin tiedä, miten kuninkaan sokeus
edesauttaa sitä.”
Kun
rehellisyys on kerran astunut peliin, Anesidora aikoo käyttää sen
loppuun. Olla niin raa’an rehellinen kuin voi. Hänen silmistään
häipyy epäilys, hänen olemuksensa vahvistuu. Envy pistää
merkille, ettei Anesidora Wainwright todellakaan kuulu tämän
huoneen turkoosin ja kullan sävyihin. Hänen sielunsa on syvän
punainen.
”Kuninkaan
sokeus on minun henkilökohtainen siirtoni, sinun tai edes isosiskoni
ei tarvitsekaan ymmärtää siitä mitään. Lir sai menettää
näkönsä, koska siten hän on heikompi. Siten hän tekee
impulsiivisempia päätöksiä eikä havaitse, mitä minun sukuni
hänelle tahtoo tehdä.” Anesidoran ruskeissa silmissä on jotakin
yötäkin tummempaa. Envy ei näe hänen ajatuksiinsa asti. ”Lisäksi
aviomieheni piti menettää näkönsä siitä yksinkertaisesta
syystä, että hän ansaitsee sen. Koska hänen vertauskuvallinen
sokeutensa on aiheuttanut niin paljon pahaa tähän maahan.” Viha
suorastaan leimuaa Anesidoran sanoissa, hän tietää, mistä puhuu.
Ja jatkaa yhä. ”Olet varmasti itsekin naispuolisena havainnut,
millaista kohtelua monet naiset tässä maailmassa saavat. Ja
köyhemmät, nimettömämmät ihmiset. Lir antaa sen kaiken tapahtua.
Hänellä ei ole rahtustakaan sääliä sielussaan.”
”Ei
liene sinullakaan hänen sukuaan kohtaan.”
”Vallananastajat,
jotka syntyvät sukupolvi toisensa jälkeen vain periäkseen täysin
ansaitsemattoman paikkansa maan hallitsijoina, eivät ansaitse
sääliäni.”
Envy
on osittain samaa mieltä tämän naisen kanssa. Anesidora voisi
toisissa olosuhteissa olla loistava hallitsija. Hän on huomattavasti
strategisempi ja avarakatseisempi kuin kunniaansa ja ylpeyteensä
itsensä kiinni hirttänyt isosiskonsa Elisabeth.
Keskustelu
on käyty loppuun. Envy ilmaisee olevansa Anesidoran tukena, ja
kuningatar hymyilee ensi kertaa aidosti tyytyväisenä tilanteeseen.
Tunne on molemminpuolinen. Anesidora palaa niin kirkkaalla liekillä,
että Envy uskoo tämän hoitavan useita asioita hänen puolestaan.
Tapahtumat tanssivat itsestään kohti vääjäämätöntä loppuaan.
Envy astelee ryhtinsä säilyttäen alimpaan kerrokseen ja aikoo
pyytää posliinikupillisen teetä.
*
* *
Veronika
makaa hiljaa kylmällä maalla kietoutuneena Arran hänelle antamaan
kankaaseen. Se ja uudet, tällä kertaa suojaavammat vaatteet pitävät
hänet lämpimänä, mutta unta hän ei saa. Ei sen jälkeen, kun
Arra on kertonut hänelle oman kansansa todellisista juurista. Kaikki
se saa Veronikan hahmottamaan maailman kokonaisuutena niin paljon
selkeämmin. Hänen on turha vaipua omaan tyhjyyteensä, kun jäljellä
on niin paljon kaikkea sellaista, johon hän voisi vielä vaikuttaa.
Kynttilät
on sammutettu, mutta katon pienestä reiästä pääsee sen verran
valoa sisään, että Veronika näkee ympärilleen. Rakennus on pieni
ja kylmä, mutta sitä tuskin on tarkoitettu miksikään muuksi kuin
kokoontumistilaksi. Tai tässä tapauksessa sopivaksi tilaksi vangita
siepattu Veronika. Veronikan vaaleansiniset silmät kiertelevät
huoneen tummia rajoja ja pysähtyvät lopulta hänen vierellään
makaavaan Arraan. Tyttö on nukahtanut sitomatta Veronikan käsiä
uudestaan. Hirvittävän iso riski, sillä Veronika voisi koska
tahansa lähteä yrittämään pakenemista.
Arra
ei ole huolimaton, joten hänen on täytynyt tietää, ettei mereen
heittäytyneellä naisella ole enää paikkaa, jonne mennä. Veronika
ei yritä karata. Hän nousee hitaasti ylös, vetää kangasta
tiukemmin ylleen ja katselee vierellään tuhisevaa Arraa, jonka
pitkät silmäripset piirtävät varjoja kasvoille. Arra on hyvin
kaunis. Hänen täyteläiset huulensa, pitkät ripsensä ja kauniisti
kaartuvat kulmansa tekevät hänestä hyvin erottuvalla tavalla upean
näyn. Siitäkin huolimatta, että oikea silmä on pahasi arpeutunut.
Osittain Veronikan tapaan pitää Arraa kauniina saattaa vaikuttaa
myös se, millä tavalla hän hahmottaa tytön arvomaailman.
Veronikasta
ajatus siitä, että annorlundalaisten villeiksi kutsuma kansa ovat
todella vain vuosisatoja sitten orjuutuksesta kärsineen ihmisjoukon
jälkeläisiä, tuntuu järjettömän suurelta. Hän huomaa
nostavansa katseensa katon reikään ja osoittavansa kysymyksensä
suoraan tähdille: Miksi tällaisten väärinkäsitysten sallitaan
jatkuvan? Miksi kansat eivät voisi yhdistyä, miksi
Wainwrightejen pitää haluta sotaa, miksi Envyn pitää haluta
johtaa? Jossakin näiden alla Veronikan mieli tahtoo esittää
palavamman kysymyksen, sykkivän ja polttavan. Miksi kukaan voi
koskaan kuvitella olevansa oikeutettu satuttamaan toista?
Väkivallan
kierre pitää katkaista. Tähdet eivät saisi todistaa enää
yhdenkään tytön murhaavan hetken mielenoikusta isäänsä tai
yhdenkään aviomiehen pahoinpitelevän vaimoaan. Veronika tietää,
että hänen pitää kertoa Arralle siitä, mitä hän teki isälleen.
Syytä sille hän ei osaa kertoa, koska pohjimmillaan yhdelläkään
teolla ei ole kunnollista syytä. Mikään ei oikeuta väkivaltaa. Ja
kun tekosyyt ja motiivit otetaan pois, jäljelle jää vain suunnaton
väkivallan teko ilman asiayhteyttä. Niin sen kuuluukin olla.
Väkivalta on vain väkivaltaa, sitä ei koskaan voi muuttaa muuksi.
Ja
kun Veronika palaa takaisin istuma-asentoon, Arra herää. Hän
nousee suoraan makuuasennosta seisomaan, katselee hetken
hätääntyneenä ympärilleen kunnes huomaa Veronikan jalkojensa
juuressa.
”Voi
tähdet sentään, että minä säikähdin”, Arra kuiskaa,
”kuvittelin sinun lähteneen. En sitonut sinua.”
”Luulin
sinun luottaneen minuun.”
Arra
istuutuu alas ja huokaisee syvään. ”Ehkä niin.” Sitten hän
katsoo näkevällä silmällään Veronikaa ja tämän tyyntä
olemusta. ”Etkö sinä saanut unta?”
Veronika
pudistaa päätään. Vasta muutama tunti sitten itkettyjen kyynelien
voima puristaa vielä silmiä, mutta hän ei siltikään saa luomiaan
pysymään kiinni. Hänen ajatuksensa ovat veitsenteräviä, ja hän
haluaa käsitellä niitä vielä kun ne pysyvät sellaisina.
”Arra,
minä haluan puhua vielä”, hän kuiskaa.
”Niin
minäkin.”
”Minä
haluan tehdä lopun tästä kaikesta.”
”En
anna sinun tappaa itseäsi.”
”En
tarkoittanut sitä.”
Pimeässä
sitä ei tietenkään voi erottaa, mutta Veronika voisi vannoa pienen
nolostuneisuuden käväisevän Arran kasvoilla.
”Mitä
sinä sitten tarkoitit?”
”En
halua enää yhdenkään annorlundalaisen kuvittelevan, että villit
ovat heitä vastaan.”
”Veronika,
tällä hetkellä jokainen villi on heitä vastaan. Envy vihaa
heitä, ja suurin osa kansastani on samaa mieltä Envyn kanssa.”
Veronika
korjaa asentoaan. Hän on päättänyt pysyä kannassaan.
”Mutta
he eivät enää tiedä sinun kansasi alkuperää. He eivät ymmärrä,
että ovat itse aikanaan aiheuttaneet kaiken.”
”Voi,
Veronika...” Arran ääni miltei murtuu. Se on vielä hieman unen
vaimentama, mutta muutenkin aavistuksen arempi kuin aiemmin. ”Sinä
et voi estää sotaa.”
”En
niin, mutta voin ainakin kertoa kaikille, mistä se johtuu.”
Arra
painaa pään polviinsa. Hänen kehonsa vavahtaa kolmesti ennen kuin
hän nostaa päänsä jälleen ylös ja suo Veronikalle surullisimman
hymyn, jonka hän on koskaan nähnyt piirtyvän toisen ihmisen
kasvoille. ”Veronika, sinä ottaisit hirvittävän riskin. Kukaan
ei ymmärtäisi. Kirkkaimman tähden rooli on aina vaikein.”
”Kirkkaimman
tähden?” Veronika kurtistaa kulmiaan. Taas hän kuulee tuon
kauniin, vieraan ilmaisun.
”Se
on kielikuva, jota kansani on käyttänyt sukupolvien ajan”, Arra
selittää, ”alun perin sitä käytettiin Lysanna Wainwrightista,
valon kuningattaresta. Nykyään sillä voi olla useampia
merkityksiä. Tiedäthän, jotkut vain loistavat kirkkaammin kuin
muut.”
”Uskoisin
tietäväni.”
”Silloin
tiedät varmasti myös, milloin tähti palaa kirkkaimmin.” Arran
ilme vakavoituu. ”Se ehtii polttaa itsensä loppuun, kun sen hohde
on suurimmillaan. Se hohtaa kirkkaimmin vain kuollessaan. Ja
kirkkaimmat tähdet kuolevat aina.”
”Kaikki
kuolevat aina.”
”Sinä
et saa kuolla minun kansani vuoksi.”
”En
ymmärrä, mitä haet tällä”, Veronika sanoo ja kääntyy Arraan
päin. ”En ole uhrautumassa minkään suuremman tarkoituksen
vuoksi, sanoin vain, että haluan kaikkien muidenkin tietävän, mikä
heidän villeinään pitämiään ihmisiä alun perin ajoi hirveisiin
tekoihin. Tahdon katkaista tämän loputtoman väkivallan.”
Arra
kääntää katseensa pois. ”Sinä palat jo nyt liian kirkkaana.”
Ääni on pelkkiä varjoja seinillä, sen sointi hiipuu pois.
”Tiedätkö, Veronika, sanoin sinulle aiemmin, että sinun
paikallasi siinä voisi olla kuka tahansa muu, koska minua käskettiin
tuomaan tänne vain yksi ylimystöön kuuluva. Mutta se, mitä sanoin
potentiaalistasi, piti täysin paikkaansa. Sinussa ei ole pelkkää
potentiaalia, sinä olet loisteliaana palava tähti, joka räjähtää
aivan pian. Enkä minä halua sitä.”
”Arra,
minä en ymmärrä, mitä tarkoitat. Mikä minut tappaisi?”
”Et
voi estää sotaa alkamasta etkä saada yhtäkään ihmistä
kuuntelemaan itseäsi! Tavoitteesi on jalo, ja arvostan sitä, mutta
se ei pääty hyvin. He tappaisivat sinut, jos yrittäisit saada
äänesi kuuluviin sitten, kun sota on jo käynnissä.”
”Entä,
jos teen sen ennen sotaa?”
”Oma
väkesi pitäisi sinua petturina, joka puolustaa villejä, eikä
minun väkeäni kiinnosta yhdenkään muurin sisällä kasvaneen
henki. Sinä kuolisit.”
Hengitys
käy raskaaksi, Arran kädet ovat jännittyneet.
”Et
ymmärrä, miten vakavasta tilanteesta tässä on kyse. Sotaa ei voi
estää alkamasta eikä sitä voi keskeyttää sen kerran alettua.
Joko annorlundalaiset voittavat, tai sitten Envy saa heidät
murrettua Wainwrightien tapettua ensin suurimman osan Lyrassa
asuvista. Ei kukaan pysähdy kuuntelemaan yhtä naista.”
”Minä
ymmärrän tarkalleen, miten vakavasta tilanteesta tässä on kyse!
Olen vain niin loputtoman kyllästynyt katsomaan sivusta, vaikenemaan
ja valehtelemaan, hyväksymään ja nyökyttelemään, nielemään ja
alistumaan. Ei enää. Ei enää koskaan.”
”Me
emme voi muuta! Veronika, minä olen tehnyt kaikkeni. Olen yrittänyt
saada Envyn pysymään aisoissaan, mutta häntä ei enää
pysäytetä.”
”Ja
silti aiot totella häntä, kun hän jossain kohtaa käskee sinua
välittämään Frejn kautta kuninkaalle viestin?”
Nyt
Arra tärisee jo niin suuresti, että Veronika miltei perääntyy.
Arra lyö molemmat kätensä niin lujaa maahan, että kylmät kivet
varmasti viiltävät niihin haavoja iskun voimakkuuden ansiosta.
”Minulla
ei ole muuta vaihtoehtoa! Sinä tiedät, miten käy, jos ei tottele.
Sinä jos kuka tiedät sen.”
Veronika
tuijottaa lamautuneena maata edessään ja nyökkää. ”Minä
tiedän.”
”Joten
turha toivo. Minä en voi enää tehdä mitään.” Arran tärinä
vaimenee, nyt hän tutkii käsiään. Niistä tosiaan vuotaa verta.
Veronika
repii varoittamatta yllään olevasta kankaasta palan irti, tarttuu
Arran käsiin ja painaa kangasta tämän verisiä rystysiä vasten.
Hän toimii hiljaisuudessa ja uskomattoman nopeasti. Veri imeytyy
vaaleaan kankaaseen, ja Veronika irrottaa otteensa.
Naiset
katsovat toisiaan hämmentyneen hiljaisuuden ylläpitäessä
tunnelmaa.
”Veronika,
minä olen alistunut vuosia, ja niin olet sinäkin”, Arra kuiskaa.
”En opi koskaan hyväksymään sitä. En ikinä. Alistun, mutta en
vieläkään ymmärrä, miksi suostun siihen.”
”Se
on pakko hyväksyä voidakseen hengittää.”
Veronika
menee lähemmäs, painaa kätensä uudestaan Arran omille. Hän
tuntee veren siirtyvän kankaan läpi myös hänen omalle iholleen.
He katsovat toisiaan pitkään, mutta ymmärrys ei välity.
Ja
sitten Veronika sanoo sen. Päästää ulos sanomattoman. Teon, joka
on saanut hänet alistumaan vuosi vuodelta. Teon, joka on saanut
määrittää hänet ja pistänyt hänet kestämään Lysanderin
väkivaltaa.
”Arra,
minä en koskaan ansaitse ylpeyttäni takaisin. En saa koskaan
kuvitella, että olisin oikeutettu kapinoimaan omien oikeuksieni
puolesta. Minä… minä olen itse aiheuttanut oman kuiluni.”
Veronikan ääni ei vapise tai katoa, se pysyy vahvana vaikkei
Veronika tunne enää omaa ruumistaan. Hän on ulkoistanut itsensä
tilanteesta. ”Vuosia sitten minä tein jotakin sellaista, joka
estää minua vielä tänäkin päivänä taistelemasta itseni
puolesta. Minä tapoin isäni, Arra. Tapoin hänet.”
Kyyneleet
valuvat poskilla, mutta hän ei tunne niitäkään. Sanoja vain
tulee, ja kun ilme Arran kasvoilla muuttuu, kyyneliäkin alkaa tulla
enemmän. ”En ole mikään kirkkain tähti, en voi olla. Minä olen
säälittävä, heikko olento, joka tappoi oman isänsä, jotta ei
joutuisi pois kotimaanosastaan vieraan miehen vaimoksi. Ansaitsen
kaiken pahan, mitä minulle on sen jälkeen tapahtunut.” Arra ei
käännä päätään, mutta ilme hänen kasvoillaan on hämmentyneen
epäuskoinen. ”Olen antanut oman loisteeni hiipua jo aikoja sitten.
Nyt vähintä, mitä voin tehdä, on toimia hyvin jonkun muun
tavoitteen puolesta. Jos sotaa ei voi välttää, voin ainakin sen
aikana yrittää tehdä parhaani, jotta kaikki havaitsisivat, miten
turha sota oikeasti onkaan. Haluan ajaa sekä oman kansani että
sinun kansasi oikeuksia. Minulla itselläni ei ole enää merkitystä,
olen antanut oman arvoni valua pois silloin, kun päätin päättää
isäni elämän. En ansaitse enää omaa elämää.”
Seuraavat
minuutit kuluvat korvissa jyskyttävän hiljaisuuden vallitessa.
Veronika itkee edelleen, hänen koko ruumiinsa pelkää kuollakseen,
että Arra sitoo hänet takaisin tolppaan, kävelee pois ja antaa
jonkun muun vartioida isänsä murhannutta naista. Jos Arra kääntää
nyt katseensa, Veronika ei tiedä, miten voi enää koskaan elää
itsensä kanssa.
Mutta
Arra ei käännä. Hän ojentautuu Veronikaan päin, vie tämän
tiukasti itseään vasten eikä päästä irti, vaikka Veronikan
kyyneleet tuplaantuvat. Jo toisen kerran saman yön aikana he
takertuvat toisiinsa tietäen, että se on ainoa tapa estää sisällä
risteäviä tunteita räjähtämästä.
”Veronika,
älä sano noin”, Arra kuiskaa pitäen yhä tiukasti Veronikasta
kiinni, ”älä, vaikka olisit tehnyt mitä tahansa. Jokainen
ansaitsee elää.”
”Minä
tapoin hänet. Olisin voinut tehdä mitä tahansa, mutta minä
päädyin tappamaan hänet ja jouduin silti pois kotoani. Se oli
turhaa, isäni kuolema ei hyödyttänyt ketään.”
”Sinä
olit nuori.”
”Se
ei oikeuta mitään.”
”Ei
niin, mutta se kaikki on jo tapahtunut. Ja sinä elät yhä.”
Arra
vetäytyy hivenen, heidän nenänsä koskettavat toisiaan ja Arra
tuntee pienen, lämpimän tunteen sisällään saadessaan olla niin
lähellä toista ihmistä. Lähellä Veronikaa. Arra ei voi tietää
olevansa ensimmäinen sielu, joka on koskaan saanut Veronikan
avautumaan näin paljon kuorestaan. Hän on ensimmäinen, joka saa
kysymättä mitään Veronikan tunnustamaan tekonsa ja sen
merkityksen hänelle. Hänen ei tarvitse sanoa enempää, Arra
ymmärtää ilman sanojakin, miten suuren varjon tapahtuma on
heittänyt Veronikan elämään. Hän osaa kuvitella, kuinka itseään
syyttävä Veronika on omistautunut ensin veljelleen, sitten
alistunut dominoivalle aviomiehelleen. Ei sen niin pitäisi mennä.
Veronika,
joka saattaa vain muutamien tuntien tuntemisen jälkeen sanoa
omistautuvansa Arran kansan oikeuksille, saa Arran tuntemaan
sisällään jotakin suunnattoman lämmintä ja kiemurtelevaa. Se ei
pysy hänen sisällään, ja kun hän tuntee sen kohoavan yhä vain
ylemmäs ja ylemmäs hänen kehoaan, hän huomaa raottavansa hivenen
huuliaan ja painautuvansa vain aavistuksen lähemmäs Veronikan
kasvoja.
Hetki
ei näyttäisi ulkoa päin erikoiselta. Vain kaksi surullista,
maailman epätoivoisuuden jalkoihin jäämää naista tiukasti
toisiinsa painautuneena. Arra pysyy siinä vain hetken, ymmärtää,
mitä on tekemässä ja yrittää perääntyä. Hän ei tahdo sotkea
Veronikaa omaan elämäänsä tällä tavoin, hän ei tahdo edetä
asioissa joiden ei usko koskaan etenevän. Mutta Veronika ei anna
Arran paeta. Hän tarttuu tytön edelleen hivenen veriseen käteen ja
vetää tämän uudelleen lähelle. Kenties tähdet suovat hetkeksi
armonsa kahdelle naiselle heidän huultensa koskettaessa uudelleen ja
kehojensa sykkiessä toisiaan vasten. Veronika ei päästä Arraa
enää pois, eikä Arra halua paeta. He kohtaavat toisensa
tasavertaisina, hetkellisten tunteiden kuumetessa polttaviksi.
Kumpikaan
ei tiedä, mitä tämän jälkeen tapahtuisi, mutta he eivät
ajattele sitä. He eivät ajattele mitään muuta kuin koko kehoa
hitaasti polttavaa tunnetta ja sitä, miten heidän kätensä
kiertävät toistensa kehoja hitaassa rytmissä.
Jos
he nyt katsoisivat ylös ja havahtuisivat hetkeksi ajatustensa
hetkellisestä huumasta, he voisivat havaita, että tähdet ovat yhä
heidän yläpuolellaan. Puhtaat, kirkkaat tähdet leimuavat
taivaankannella ja palavat kirkkaimmassa liekissään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti