Luku
35: Irti valheista
Aquila,
neljätoista vuotta sitten
Adrenaliini
saa kehon miltei syttymään liekkeihin, niin vahvana ja voimakkaana
se korventaa kehoa sisältä. Sillä, irtoavatko raajat juostessa tai
tuhoutuuko prosessissa mahdollisesti jotakin muuta, ei ole mitään
merkitystä. Vain viisi kesää nähnyt Ramona juoksee lujempaa,
juoksee niin kovaa, että keho muuttuu pelkäksi toimijaksi.
Ajatukset vievät, kaikki adrenaliinin palo ruumiissa tuntuisi vasta
liikkeen lakattua.
Ramona
pääsee kohteeseensa, kadulle, pienen kojun eteen. Maassa lojuu
erilaisia hedelmiä ja juureksia. Kauppatavaroiden keskellä seisoo
useita Ramonaan verrattuna vanhoja ihmisiä, joista kahden kurkulla
on veitseksi liian pitkä esine. Miekka. Ramona ei ole koskaan
aiemmin nähnyt aitoa miekkaa.
Ӏiti!
Isä!” Ramonan kurkusta pääsee, ja vasta siinä vaiheessa hän
ymmärtää todella huohottavansa. Väsymys ei pääse vielä
ottamaan valtaa kehosta, se vain muistuttaa olemassaolostaan ja saa
raajat tärisemään. ”Äiti…?” Miekat vanhempien kurkuilla
eivät katoa minnekään, isot miehet pitävät hänen vanhemmistaan
kiinni kojunaisten katsellessa vierestä.
Ramonan
vanhemmat ovat joukosta ainoat, joilla on valkoiset takit yllään ja
tietyin koukeroin kuvioidut vyöt vyötäisillään. Heidän
vaatetuksensa erottaa heidät muista ihmisistä, ja Ramona ymmärtää
oitis, miten tilanteessa tulee käymään. Sydän ei lakkaa
sykkimästä pelon muuttuessa suunnattomaksi möykyksi hänen
sisällään.
”Oi,
oho, sattuipa sopivasti”, yksi kojun takana seisovista naisista
kuiskuttaa miehelle, joka pitää Ramonan isää otteessaan. ”Tytöllä
taitaakin olla arvoa näille.”
Mies
tutkii Ramonaa. Tyttö on pieni, hänen silmissään korkeintaan
viiden. Hän ei näytä perinteiseltä annorlundalaiselta puhtaine
piirteineen ja vitivalkoisine, pitkine hiuksineen. Yksikään
läsnäolijoista ei ole koskaan tavannut yhtä kaunista lasta. Heidän
otteessaan pitämät vanhemmatkaan eivät omaa yhtä kuulaita
piirteitä. Tyttö on kuin kuunvaloa ihmisruumiissa.
”Kuules,
tyttö”, yksi miehistä sanoo. Hän pitää puolestaan Ramonan
äidistä kiinni ja virnistää. Toinen käsi seikkailee naisen
keholla, ja Ramona huomaa äitinsä purevan hammasta. ”Tilanne
taitaa olla nyt sellainen, että toinen näistä villeistä rotista
kuolee ihan juuri tähän paikkaan.”
”Ei,
eihän me nyt voida tytön vanhempia...”
”Hiljaa
nyt!” Mies kuiskaa kojunaiselle jotakin, Ramona erottaa vain sanan
meri. Silloin hän ei vielä tiedä, mitä ihmisen meren taakse
myymisellä voidaan tarkoittaa. ”Kuules, pikkuvilli, saat nyt
päättää, kumpi näistä kuolee. Reilua, eikö?”
Ramona
vain tuijottaa. Hän ei räpäytä silmiään, kun siirtää
katseensa vuoroin isän kalpeista kasvoista äidin ylpeyden
kovettamiin. Äidin vaaleat, erikoiset silmät, samanlaiset kuin
Ramonalla, kertovat tyttärelleen kaiken tarpeellisen. Keho on
myöhästynyt, mieli ei ole käskenyt riittävän nopeasti.
Adrenaliini polttaa kaiken tuhkaksi, Ramona ei ole ehtinyt paikalle
ajoissa.
”No,
mikä on, tyttö? Mikä kestää valita?”
Äiti
ja isä, kaksi täysin samalla merkitystasolla olevaa henkilöä
Ramonan yksinkertaisessa elämässä. Kumpaakin tarvitaan johonkin,
mutta merkitykset haipuvat kehosta poistuvan adrenaliinin myötä
jättäen puuduttavan väsymyksen tilalle. Ramona ei halua toista
ilman toista, ei hän voi sanoa, että painakaa veitsi isän kurkulle
niin äiti saa elää. Tai toisinpäin. Sitä paitsi nämä ihmiset
miekat kädessään eivät ole omia, nämä ovat muurin sisällä
kasvaneita. Miekka määrittää heidän minuutensa, ylpeys äänessä
kertoo heidän sielunsa todellisesta väristä. Nämä ihmiset eivät
puhu luonnon ja sen armottomuuden kieltä. He ovat ottaneet asiakseen
määritellä itse, mikä heille on pyhää ja ketkä saavat astella
heidän kiillottamillaan kaduilla.
Ramona
pudistaa päätään. Hän ei vastaa ihmisille, joita häntä on
opetettu karttamaan heti äidinmaidosta vieraannuttuaan. Miehet
naurahtavat, ja Ramona saa nähdä ensimmäistä kertaa, kuinka
miekat toimivat käytännössä. Ne eivät ole todellisia aseita
ollenkaan. Vain käden jatkeita ja mielen korvikkeita sellaisille
ihmisille, jotka eivät näe kauneutta maailmassaan.
Ja
verikin on vain punaista. Sanotaan siitä mitä tahansa, se ei
koskaan merkitse mitään muuta kuin valtimon puhkeamista ja punaisen
nesteen valumista ulos. Kaunista se ei ole, kuten ei ole pienen
lapsen huutokaan. Ramona ei tunnista itseään huudon keskeltä, se
ei ole hän, joka huutaa. Se on tunne, joka pääsee pakenemaan
ruumiin pieniä pakoreittejä ulos ja purkautuu hänestä äänten
värähtelynä ilmassa.
”Hei,
lapsi, älä nyt ala parkumaan… Tyttö hei, lopeta jo. Oma oli
vikasi, kun et totellut, olisi varmaan kannattanut, niin edes toinen
olisi jäänyt eloon”, toinen miehistä sanoo. Hänen
hopeamiekkansa kärjestä tippuu verta maahan, maahan johon Ramona ei
katso. Hän ei voi katsoa rikottuja kehoja, jotka ovat nyt vain
ruumiita, eivät nimellisiä tai hengellisiä. Hänen vanhempansa on
pyyhitty pois maailmasta, ruumiilla ei ole enää merkitystä. Ramona
ei katso, mutta huuto pääsee silti yhä ulos.
”Myydäkö
te tuon aiotte?” nainen kommentoi tilannetta. Hän alkaa kerätä
hedelmiä maasta. ”Nättihän se kyllä on, mutta silti villi. Joku
voi vielä kaivata sitä. Ja hiljentäkää nyt tähtien nimissä se,
tuo huutohan karkottaa kaikki mahdolliset ostajat.”
”Rautameren
takaa joku voisi maksaa noin vaaleasta tytöstä paljon”, yksi
miehistä pohtii, ”eikä siellä juuri kysytä tyttöjen
alkuperää...”
Nainen
ristii kätensä. ”Minä en tekisi noin, mutta siinähän
yritätte.”
Keskustelua
tuntuu jatkuvan loputtomiin. Ramonan huudolla ja kyynelillä
puolestaan on rajansa. Hän on lysähtänyt maahan, kykenemättömänä
edes pakenemaan. Silloin hänen aivonsa eivät vielä tiedosta tietyn
säännön muodostumista hänen aivoissaan, mutta se muodostuu silti,
salakavalasti ja hitaasti. Vastedes hänen on tehtävä, kuten
käsketään, tai näin käy. Aina.
Käsky
unohtuu mielen perukoille, kuten jokainen vanhempiin liittyvä
muistokin. Ramona unohtaa jopa sen, kuinka hänen isosiskonsa Carla
saapui paikalle viemään hänet takaisin muurin taakse. Siskon
vuodattammaa annorlundalaisten verta hän ei muista, kuten ei
myöhemmin tule muistamaan mitään muutakaan. Vanhemmat ovat vain
poissa, siihen se jää. Mieli ei kykene käsittelemään kaikkea,
joten se sulkee muiston pois. Se saisi kypsyä aikansa, kunnes
defenssimekanismi sortuisi ja Ramona kykenisi jälleen muistamaan.
Siihen asti hän saa toistaa aivojensa löytämää
puolustustoimenpidettä – tottele – kunnes joskus heräisi
totuuteen käyttäytymisensä taustalla.
Elämä
jatkuu, Ramona ei muista, kukaan ei puhu hänen vanhemmistaan. Ramona
tuntee vain olevansa keskellä pimeyttä, pimeyttä jonka syytä hän
ei kykene muistamaan. Ja sekin on vain tunne, sen voi sysätä pois.
Ramona jatkaa, hän tottelee, hän alistuu ja myöntyy ja
nyökyttelee, eikä koskaan tiedä miksi. Hän oppii valehtelemaan,
kaikki villit oppivat. Sitä myötä hän oppii myös kadottamaan
itsensä, hukkumaan syvemmälle pimeään loukkoonsa ja unohtumaan
sinne. Muistot eivät palaa vuosiin. Ehkä niiden ei ole tarkoitus
palata.
*
* *
Kun
Ramona säpsähtää unen kirkkaasta maailmasta hereille, hän tuntee
samaisen adrenaliinin yhä kehossaan. Neljätoista vuotta.
Neljätoista vuotta yhä puristavana adrenaliiniryöppynä hänen
elimistössään. Muistikuvat pyörivät hänen mielessään, sydän
hakkaa hakkaamistaan. Oliko se vain unta?
Ei
voinut olla. Kehon reaktio paljastaa totuuden.
Ramona
nousee ylös ja joutuu ottamaan tukea kuusesta, jotta ei kaatuisi.
Hän on Kolmivirrasta pakenemisen jälkeen vaeltanut tiensä Mizarin
metsiin, joista häntä tuskin etsittäisi. Hän ottaisi vain pientä
taukoa ja palaisi muurin taakse odottamaan sotakäskyä, niin hän
sen oli itselleen selittänyt. Mutta se oli vielä silloin. Vielä
eilenkään Ramona ei muistanut, mutta nyt unta ei voi enää tehdä
näkemättömäksi. Kuumat kyyneleet kihoavat silmiin, kun Ramona
ymmärtää, ettei enää koskaan voin olla muistamatta, miksi ja
miten hänen vanhempansa teurastettiin hänen silmiensä edessä. Ja
vaikka aivot ovat onnistuneet suojelemaan häntä muistolta, vaikka
se on pysynyt kaukana hänen tietoisuudestaan, keho muistaa yhä
syyllisyyden pistelyn kaikkialla. Se oli hänen vikansa.
Tämänkö
vuoksi hän tottelee? Onko syy oikeasti niin yksinkertainen? Hän
antaa muiden käskyttää, komennella ja alistaa vain siksi, että
kieltäytymällä tottelemasta hänen vanhempansa pääsivät
molemmat hengestään. Ajatus on niin huvittava, että se pääsee
ulos Ramonasta hysteerisenä nauruna. Hän sekä itkee että nauraa,
niin hirvittävän huvittava tilanne on. Neljätoista vuotta ja mitä
päälle? Niin kauan. Ihan liian kauan. Eihän ihminen voi
vanhempiensa kuolemaa unohtaa.
Ja
voi silti. Se vaikuttaa kaikkeen, Ramona toimii ja tottelee ja
hyväksyy vaikkei tiedä, miksi niin tekee. Nojatessaan puuhun,
nauraessaan kyynelten valuessa silmistä, hän vihdoin ymmärtää,
miksei hän koskaan osannut reagoida, kun muut puhuivat hänen
vanhemmistaan. Silloinkin, kun Envy oli hävittänyt hänen
vanhemmiltaan perimänsä veitsen, hänestä oli tuntunut että hän
uppoaa syvemmälle kuiluunsa, mutta hän ei ollut tunnistanut tunteen
lähdettä. Hänestä oli tuntunut lähinnä siltä, että
pimeydessähän hän oli aina ollut.
Nyt
pimeydellä on nimi, ja nimi on unohdus. Muistaminen tuntuu kipeältä,
sykkii kehossa ja saa Ramonan puristamaan kyntensä puun kylkeen. Hän
repii sen pintaa, puristaa tiukemmin, miltei lyö päänsä sen
kylkeen.
”Tähdet,
kuuletteko te minua?” Ramona huutaa valkealle taivaalle. Aurinko
paistaa, mutta hän ei tahdo aurinkoa, hän tahtoo tähdet vastaamaan
teoistaan. ”Ihanko tosissanne te heitätte tämän minulle nyt?”
Ramona työntää itsensä kauemmas puusta, siirtyy maahan ja
puristaa tiukasti ensimmäistä lumen alta löytämäänsä kiveä.
Hän heittää sen kaikella voimallaan runtelemaansa puuta päin.
”Helvetin helvetti! Toivottavasti olette tyytyväisiä siellä
korkealla, ylellisessä loisteessanne!” Ramona ei enää pysty
puhumaan, hän vain huutaa suoraa huutoaan kunnes hänestä tuntuu,
ettei ole enää mitään huudettavaa. Raivo muuttuu kuplivaiseksi
nauruksi.
Ironista.
Ramona rämpii koko elämänsä läpi tukahduttaen omat tunteensa,
unohtaen persoonallisuutensa ja upoten syvemmälle pimeyteensä. Ja
nyt, kun kaiken pitäisi jollakin tavalla ratketa, hän muistaakin
syyn kaikelle. Jollakin tasolla Ramonasta on aina tuntunut, ettei hän
tahdokaan selitystä. Ei hän tahdo tietää, miksi hän tottelee
kaikkea ja antaa Envyn pompotella itseään miten häntä sattuu
huvittamaan. Hän tahtoo vain selvitä minimivahingoilla, jatkaa
elämäänsä ja… ja mitä?
Ramona
lyhistyy maahan, vie pään polviinsa ja antaa itsensä hetken aikaa
vain täristä. Joku on varmasti jo ehtinyt kuulla hänen huutonsa ja
saapuisi pian paikalle. Ramona ei todellakaan tiedä, mitä hänen
pitäisi tehdä. Hän tietää, mitä hänen halutaan tekevän, mutta
ei sitä, mitä hänen sydämensä käskee. Eihän sillä ole ollut
asiaa tähänkään asti, se on pysynyt hiljaa ja kätkenyt hänen
suurimman traumansa häneltä. Ei siihen olisi luottamista.
Kun
Ramonan oma sydän pettää, hänen aivonsa alkavat tuottaa
toisenlaisia muistikuvia. Kauniita, hyviä muistoja siitä ainoasta
ihmisestä, joka on aiheuttanut oikeita, Ramonalle itselleen kuuluvia
tunteita. Muistoja Carlasta, hänen rakkaasta isosiskostaan. Ramona
pudistaa ajatuksille päätään. Sisko on kuollut. Silti hän pystyy
kuvittelemaan, mitä Carla sanoisi hänelle, jos nyt seisoisi
lumisten kuusten keskellä, nojailisi yhteen niistä ja hymyilisi
sädehtivää hymyään.
Ramona
antaa itsensä kuvitella keskustelun, joka siitä seuraisi.
”Ylös
siitä, siskoseni, et voi antaa sen lannistaa sinua nyt.” Ramona
muistaa vielä, miten kaunis ääni Carlalla oli. Pehmeä, helisevä
ja aivan omanlaisensa, aivan kuin aalto muiden joukossa.
”Carla,
sinä olet kuollut. Anna minun olla.”
”Sinulla
on nyt iso valinta edessäsi.”
”Minä
en näe sitä. En näe enää mitään muuta kuin uneni, muistoni,
jonka tähdet olivat minulta salanneet. Helvetin petturit.”
”Ramona,
sinun mielesi se sinua suojeli, eivät tähdet. Mutta nyt sinä
muistat, ja ymmärrät varmasti myös sen, että tässä jos jossain
on tilaisuutesi opetella päättämään itse.”
”Ei
tämä sitä tarkoita. Tämä on vain piste, jossa pääni päättää
sallia minun muistavan. Ei se mitään hyödytä. Joudun tottelemaan
Envyä ihan samalla tavalla kuin tähänkin asti, palaamaan hänen
sotajoukkoihinsa. Nyt se vaan tuntuu katkerammalta.”
”Tai
sitten otat kerrankin ohjakset käsiisi ja lähdet omaan suuntaasi.
Haluatko, että kaikille käy kuten vanhemmillemme? Envyn suunnitelma
tappaa satoja.”
”Sille
ei voi enää mitään.”
”Mitä
sinä haluat, Ramona? Mitä sinä itse haluat?”
Ajatusleikki
keskeytyy. Mielikuva Carlan äänestä pyörii Ramonan mielessä, hän
ei saa siskon kasvoja enää pois. Samoja silmiä kuin hänellä
itselläänkin, päättäväisyyttä niiden tavassa katsoa häneen.
Mitä sinä haluat, ne kysyisivät, elleivät olisi haudattuna
paikassa, jota Ramona ei edes tiedä.
Ramona
ei halua kenenkään kuolevan. Hän ei tahdo Envyn tappavan
sadoittain ihmisiä vain tullakseen itse kuninkaaksi tuhkien
keskelle. Se on niin kaukana siitä, mitä ensimmäiset, Glacen
johtamat villit halusivat. Ja mitä Ramonan isosisko halusi.
Samassa
ajatukset kirkastuvat. Muisto selkeytyy osaksi kokonaisuutta, pala
loksahtaa paikalleen.
”Minä
haluan samaa kuin sinäkin, sisko”, Ramona kuiskaa ja kampeaa
itsensä ylös lumisesta maasta, ”minä haluan vain, että meidän
kansamme tunnustetaan tasavertaisiksi kuten oli alun perin
tarkoituskin. En tahdo satojen ihmisten kuolemaa.” Kyyneleet
kaihertavat silmiä. Pimeys alkaa väistyä. Ramona kohoaa ylemmäs,
ylemmäs ja ylemmäs, eikä siellä ole enää pimeyttä häntä
verhoamassa. ”En aio enää totella Envyn käskyjä vain, koska
ajatukseni ovat traumani vuoksi käskeneet minun totella kaikkea.
Ihmisiä ei kuole, jos kieltäydyn tottelemasta, ihmisiä kuolee, jos
en pian ala tehdä kuten itse haluan.”
Ramonan
ei tarvitse enää ottaa puusta kiinni. Hän pysyy pystyssä ilman
tukea, jalat kantavat. Uudenlainen varmuus synnyttää pientä
pelkoa, sillä Ramona tietää, ettei Envyä niin vain vastusteta. Se
täytyisi tehdä salassa, hitaasti ja varmasti. Ramona on aina ollut
hyvä valehtelija aina itsensä kadottamiseen asti, joten hän osaisi
toimia tarvittaessa myös valheittensa voimin. Mitä ikinä
tarvittaisiinkaan.
Kaikki
Ramonassa keskittyy niin vahvasti uusien tuntemusten löytymiseen,
ettei hän aluksi miltei havaitse, että häntä lähestytään. Lumi
peittää äänet, eikä edes koko ikänsä metsän keskellä elänyt
Ramona havaitse tulijaa ennen kuin tämä on aivan hänen vierellään.
Ramona kääntyy ja vetää refleksinomaisesti puukon takkinsa alta.
Tulija kuitenkin perääntyy, nostaa kätensä ylös ja sanoo:
”Rauhassa, en minä ole vihollinen, jos sinäkään et ole.”
Ääni
on tuttu. Sen rauhallinen sointi saa Ramonan laskemaan aseensa.
Tulija on mies, jonka kiharat ruskeat hiukset ja parta ovat
aurinkoraidoilla ja silmät intensiivisen vaaleansiniset. Se sama
mies, joka vei Ramonan herttuatar Elisabethin luo Kolmivirtaan.
”Totta
puhuen en ole tällä hetkellä aivan varma, olenko vihollisesi”,
Ramona sanoo ja pyyhkii kyynelten jäämiä silmistään. Mies
todennäköisesti on jo aistinut hänestä hänen tunnepurkauksensa,
eikä se erityisemmin haittaa Ramonaa.
”Niin
minä sinun yksinpuhelustasi vähän päättelinkin”, mies sanoo ja
naurahtaa hieman. Hän ojentaa Ramonalle kättään rauhan eleenä.
Ramona kättelee miestä samalla kädellä, jossa vielä hetki sitten
oli pidellyt veistä. ”Jospa nyt kohtaisimme toisemme omina
itsenämme. Minä olen Aron, kuka sinä olet?”
Ensimmäistä
kertaa koskaan Lintuna itsensä useimmiten esitellyt mies esittelee
itsensä omalla nimellään. Sillä, joka roikkuu harmaana vastuuna
hänen mukanaan. Sen sanominen ääneen tuntuu huomattavasti vähemmän
hankalalta kuin sen mukanaan kantaminen.
”Olen
Ramona.” Kädet koskettavat hetkisen, kosketus on nopea mutta
lämmin. ”Aron… Niin kuin Laygoldien kuninkaat, vai? Melkoisen
nimen ovat vanhempasi antaneet.”
Kun
mies ei vastaa muulla kuin kevyellä hymyllä, Ramona ymmärtää
hetkessä, miksi tämä ei yleensä esittele itseään omalla
nimellään. Nyt, kun Ramona on kuitenkin saanut tietää miehen
todellisen nimen, hän olettaa miehen vaativan häneltäkin
samanlaista rehellisyyttä.
”Edellisellä
kerralla, kun tapasimme, sinä taisit olla Laygoldien vanki”, mies
sanoo. Hyväntuulisuus hänen äänessään voin olla
monimerkityksellistä. ”Kuka sinä nyt olet?”
Ramona
naurahtaa. ”Niin, hyvä kysymys. Kuten jo sanoin, en ole aivan
varma, olenko tällä hetkellä vihollisesi vai en. Kuinka paljon
huudostani kuulit?”
”Kaiken
alkaen tähdistä.”
Ramona
tuntee punastuvansa. ”No, siinä tapauksessa...”
”Totta
puhuakseni minulla ei taida olla ajatustakaan siitä, mistä
oikeastaan puhuit. Sen verran tiedän, että olet tainnut saada
Elisabethin liikahtamaan hyvin, hyvin vaaralliseen suuntaan. Sinä
lienet muurin toiselta puolelta.”
Ramona
nyökkää. Tuntuu yllätävän hyvältä puhua totta. Kevyeltä. Hän
leijuu korkeammalle, kauemmas pimeydestä.
”Toimin
johtajani käskyjen mukaisesti”, Ramona myöntää ja miettii,
paljonko hän voi miehelle kertoa. Tämän nimi ei toistaiseksi kerro
vielä mitään. Se, mitä Ramona tietää miehestä, on häviävän
vähän. ”Johtajan, jota taisit juuri kuulla minun kieltäytyvän
tottelemasta vastedes.”
”Se
ei taida tietää sinulle mitään hyvää, ottaen huomaan asemasi
omiesi joukossa.”
”Onko
asemani pääteltävissä?” Ramona kysyy ja toteaa, että mies on
oikeassa. Ramona joko kuolisi verisesti toimiessaan Envyä vastaan
tai Envyn puolesta. Hän on päättänyt valita ensimmäisen.
”Sinä
noudatat soluttautumistehtäviä suoraan johtajasi käskystä.
Oletukseni mukaan se merkitsee jotakin jopa sinun kansallesi.”
Ramona
naurahtaa. ”Niin, taitaa se merkitä. Vaikka olen siltikin pelkkä
pikkutekijä, todelliset tapahtuvat käynnistyvät muualla jonkun
muun toimesta. Minun tehtäväni oli vain hivenen sotkea pohjoisen
herttuattaren ajatuksia.”
Aronin
ilme kovenee. Se näyttää armottomalta hänen komeilla,
selkeäpiirteisillä kasvoillaan. Lempeys sopi niille paremmin. ”Sen
sinä tosiaan teit”, hän sanoo eikä ilme hänen kasvoillaan ole
anteeksiantava. ”Elisabeth aikoo nyt marssittaa vuosia koulimansa
ja säilyttämänsä armeijan – josta kuningas tai kukaan muukaan
etelässä ei tiedä mitään – suoraan Lyraan. Olen tainnut
edesauttaa tuhoa kertomalla Elisabethille maanalaisesta tunnelista.
Nyt hän vie joukkonsa sitä kautta Lyraan.”
Ramona
parkaisee tahtomattaan. Hän tietää tunneleista, jokainen muurin
takana kasvanut tietää. Niitä käytetään kohtuullisen useasti.
”Sieltä
pääsee aivan suoraan Lyraan!” Ramona parahtaa. ”Kuningas ei
mahda mitään...”
”Täsmälleen.”
Aronin ilme pysyy kireänä. ”Tuho on valtava. Elisabeth saa
varmasti haluamansa.”
”Ei
saa, jos en tee kuten minun pitäisi tehdä”, Ramona sanoo ja alkaa
liikehtiä levottomasti, ”sillä minun omani aikovat hyökätä
Lyraan Wainwrightejen ja Laygoldien sodittua tarpeeksi. Koko Lyrasta
jää vain raunioita, jos johtajamme Envy pääsee riehumaan
joukkoineen siellä. Elisabeth Wainwrightille ei jää mitään, hän
muuttuu tuhkaksi kaiken muun kanssa.”
”Kuten
arvelinkin”, Aron sanoo ja huokaisee syvään. ”Näin tämän
tulevan. Mitä sinä olit ajatellut tehdä asialle?”
”Totta
puhuen en tiedä. Omissani ei ole kovinkaan montaa, jotka olisivat
sitä mieltä, ettei tämä sotasuunnitelma ole hyvä idea.”
”Eikö
yhtäkään?”
On.
On yksi. Arrassa on aina ollut taistelutahtoa, hän on avoimesti
inhonnut Envyn toimintaa. Silti hän tekee, kuten Envy sanoo. Ramonan
ilme pääsee kielimään empimisestä, joten Aron toteaa: ”On siis
vielä joku.”
”Arra
voisi kuunnella minua, mutta minä en tiedä lainkaan, onko hän jo
suorittamassa tehtäväänsä.”
”Mitä
tehtävää?”
”Vaateista
kertomista.”
Aronin
ilme muuttuu, hän nyökyttelee. Ja jokin miehen rauhallisessa,
turvallisessa olemuksessa saa Ramonan avaamaan suunsa. Ensimmäistä
kertaa hän puhuu toisen ihmisen läsnäollessa asioista kuten ne
todella ovat. Hän ei käänny valheiden poluille ja kerrankin näkee,
missä menee totuuden ja keksityn raja. Ramona kertoo Aronille
Arrasta, Envystä, Carlasta ja villien ensimmäisestä johtajasta
Glacesta. Aronin ilme pysyy tyynenä koko monologin ajan, jopa
silloin, kun Ramona sanoo villien tavoitteiden muovautuneen vuosien
varrella. Uudet ideat ovat korvanneet vanhat, paikan hakeminen
kuningaskunnassa on muuttunut koko kuningaskunnan hallinnaksi. Envy
ei enää erota kohtuutta.
Ramona
kertoo kaiken vaateista ja siitä, miten ne ovat vain keino saada Lir
Laygold keskittymään johonkin muuhun sillä välin, kun Elisabeth
Wainwright suuntaa joukkoineen Lyraan. Ramonan äänensävy muuttuu
tummemmaksi, kun hän kertoo omasta osallisuudestaan kaikessa siinä.
Hän ei ole koskaan aiemmin osannut tunnistaa häpeää, mutta nyt
hän tuntee sen terävänä piikkinä sydämessään.
Lopulta
sanat ovat löytäneet tiensä ulos. Ramona jää tuijottamaan
lumikinoksia edessään Aronin näyttäessä mietteliäältä.
”Olet
siis sitä mieltä, että tämän harhautuksen toteuttava Arra voisi
olla taivuteltavissasi?” Miehen kulmat kurtistuvat. ”Eikös hän
ole se sama nainen, joka on juuri paljastunut villiksi ja vienyt
hylättyjen maiden herttuattaren?” Aron huokaa muistolle siitä,
kuinka hän yritti kertoa aiheesta Elisabethille. Herttuattaren
raivosta palavat, vihreät silmät olivat olleet hurja näky. Aron
muistaisi sen aina.
”Kyllä,
Arra oli jo isosiskoni Carlan johtokautena juoksutehtävissä”,
Ramona huokaisee, ”hän saa kaiken likaisen työn.”
”Niin
taisit saada sinäkin.”
Ramona
hymyilee surumielisenä. Niin se tosiaan taitaa olla. Hän ajattelee
kaikkia niitä kertoja, kun Envy oli pitänyt häntä lähellään,
vienyt huulensa hänen omilleen tai kaatanut sänkyynsä. Sen jälkeen
hän oli nimittänyt Ramonalle aina enemmän tehtäviä. Tai kaikki
ne kerrat, kun Envy oli rikkonut jotain hänen omaansa. Hän oli aina
pyytänyt virnistellen anteeksi ja todennut, että eihän Ramona
koskaan suutu hänelle. Kenties juuri siinä ongelman ydin on aina
ollut: Ramona ei tunnista tunteitaan ja tottelee, tietenkään hän
ei voi suuttua. Hän ei osaa suuttua.
Millään
hänen omallaan ei ole ollut merkitystä. Tehtävien suorittaminen
tai ruumiillisen tyydytyksen antaminen ei ole ollut hänelle koskaan
epämukavaa, se ei vain ole koskaan kiinnostanut häntä sen
kummemmin. Nyt hän alkaa käsittää kokokuvaa paremmin: Envy on
ollut hänen lähellään vain siksi, että hän ollut helppo
komennelteva, kun ei ole osannut kieltäytyä mistään tai etsiä
omia rajojaan. Uusi, polttava tunne löytyy Ramonan sisältä hänen
ajatellessaan Envyn toiminnan epäreiluutta. Sitä tunnetta Ramona
voisi kutsua jopa raivoksi, niin voimakkaana se hänen sisällään
läikkyy.
Siltikin
hän osaa keskittyä olennaiseen. Siihen, mitä nyt tapahtuu. Aron
vaihtaa painoa jalkojensa välillä ja huokailee syvään.
”Inhottaa
esittää pyyntöjä tämän keskustelun jälkeen, mutta olisiko
sinulle mahdollista yrittää etsiä tätä Arraa käsiisi? Jos on
mitään mahdollisuutta siihen, ettei hän menisikään sanelemaan
vaateita ja hankaloittaisi tilannetta...”
Ramona
nyökkää oitis. Hän suoristaa selkänsä ja kohottaa päänsä
ylös. ”Olinkin jo suunnitellut tekeväni niin”, hän vastaa.
”Hienoa.
Minun lienee suunnattava Lyraan. Maanalainen tunneli siis johtaa
suoraan Lyran rajojen sisälle?”
”Kyllä.
Itäisemmälle kaupunkialueelle, ei Sea’s Endiin asti. Ole
varovainen, minun kansaani saattaa liikkua sielläpäin.”
”Olen
luonnon kasvatti, toivon mukaan osaan pitää puoleni.”
Ramona
hymyilee. ”Hienoa. Menetkö sinä Lyraan kuninkaan puheille?
Varoittamaan Wainwrightien hyökkäyksestä?”
Aronin
ilme kiristyy. ”Aion ainakin yrittää sitä. Olen kuullut
kuninkaan terveydellisessä tilassa olevan jotakin hämmentävää.
Lisäksi kuningatar Anesidoran läsnäolo hermostuttaa minua. En ole
koskaan tavannut häntä, mutta olen tuntenut Elisabethin riittävän
kauan tietääkseni, että hänen sisarensa on juonessa mukana.
Elisabethia ei pysäytä mikään, ei edes Arran tehtävän
pysäyttäminen. Aion silti yrittää parhaani edes kertomalla muille
siitä, mitä tapahtuu.”
”Me
aiomme molemmat pettää ihmiset, jotka luottavat meihin. Minä Envyn
ja sinä Elisabeth Wainwrightin.”
”Teemme
palveluksen maailmalle tekemällä niin.”
”Arvostan
moraaliasi. Kunpa olisin itse yhtä varma.”
Häpeä
ja pelko ovat aina samanlaisia. Muuttumattomia ja syvälle
juurtuneita. Ramona ymmärtää vihdoin tekevänsä oikein, mutta
tekojen hinta on painava kannettava. Hän uskoo kuolevansa
viimeistään Envyn kädestä. Ajatus tuntuu osittain vapauttavalta,
osittain valtavan epäreilulta. Ainakin hän aikoo yrittää.
Kuoleminen kesken yrityksen ei tuntuisi aivan niin pelottavalta
ajatukselta.
Ramona
huomaa nyökkäävänsä Aronille pienesti. Hän on tottunut tekemään
niin miesten seurassa, joten ele on automaattinen. Aron on onneksi
kohtelias eikä huomauta Ramonalle eleestä.
”Onnea
matkaan”, mies toteaa ja suo Ramonalle kannustavan hymyn. Ramona
arvostaa sitä.
”Sitä
samaa, olkoon tähdet kanssasi, vaeltaja. Toivoisin joskus kuulevani
nimesi tarinan.”
Aron
naurahtaa. ”Pitkä tarina, ja aivan liian vähän aikaa”, hän
toteaa huvittuneena. ”Tähtien varjelua, Ramona. Pidä pääsi
kylmänä.” Mies kävelee toiseen suuntaan, tietäen selkeästikin
eron vasemman ja oikean lumisen kuusikon välillä. Ramona tietää
ainoastaan tulleensa suunnasta, josta aurinko nousee. Hänen täytyisi
lähteä eri suuntaan päästäkseen Altairiin, sillä sinne hän
tietää Arran vievän viestiään. Matka ei olisi pitkä, Altair kun
on Mizarin sisällä ja hyvin lähellä sitä metsäaluetta, jossa
hän nyt on.
Ensimmäinen
askel on aina vaikein. Seuraavat tulevat rutiinina. Ramonaa pelottaa
yhä, mutta joka askeleelta eteneminen tuntuu helpommalta. ”Näetkö,
Carla, minä teen kuten haluan. Varjele minua nyt”, Ramona kuiskaa
tuuleen ja antaa sen viedä sanat mennessään. Joku tähdistä
kuulisi ne ja hymyilisi hänelle hänen mahdottomalta tuntuvan
matkansa varrella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti