Luku
26: Tyhjiä kohtia
Kotiin
ei ole enää mitään mieltä palata sen jälkeen, kun on sieltä jo
kerran lähtenyt. Koti on muutenkin käsitteenä arvaamaton, se
saattaa huijata uskomaan itseensä ja valehdella todellisesta
merkityksestään. Ramonan koti on jossakin aivan muualla kuin
Kolmivirran lumisessa pihassa patsaiden katsellessa hänen
askellustaan kiinnostuneempana kuin panssaroidut vartijat. Ramona
tietää, että vaikka hän on linnassa vain vieraana, häntä ei
päästettäisi ulos noin vain varsinkaan nyt, kun herttuatar
Elisabeth ei ole Cassiopeiassa. Siksi Ramona joutuu harkitsemaan
kahdesti, millä taktiikalla aikoo poistua Kolmivirrasta vai aikooko
ollenkaan.
Päätöksenteko
on aivan yhä vaikeaa kuin kodin määritteleminen, ja Ramonan
kohdalla nämä kaksi asiaa kulkevat käsikkäin. Annorlundan muurien
sisäisen maailman pitäisi muodostua hänelle kodiksi, mutta jo
pohjoisen perusteella Ramona tietää, ettei tule koskaan kotiutumaan
tänne. Maailma on liian järjestetty, liian säädetty ja aivan
liian hajanainen.
Valheet
kiertävät kehää Ramonan ympärillä hänen astellessa suuresta
ovesta takaisin sisälle linnaan. Hän ei ole enää varma, mihin
uskoo ja mihin ei. Hän muistaa kertoneensa vankeudestaan
Laygoldeilla, siitä hänellä on L:n muotoinen haavakin todisteena.
Se oli täytynyt tehdä vuotta ennen Kolmivirtaan saapumista, jotta
se olisi näyttänyt uskottavalta. Todellisuudessa hän ei ole käynyt
Lyrassa lainkaan. Ramonalla ei ole aavistustakaan, millä tavoin
Laygoldit kävelevät, miltä Sea’s Endin linnan käytävät
näyttävät ja miltä askeleet kuulostavat kaikuessaan seinillä.
Hänen on kuitenkin ollut mahdollista ottaa siitä selvää. Kaikesta
otetaan aina selvää ennen minkään toteuttamista, siksi
suunnitelmissa kestää useita vuosia hioitua uomiinsa.
Ramona
on pelkkä pikkutekijä. Hän havahtuu siihenkin tosiasiaan vasta
istuutuessaan torniin vievien kivisten kierreportaiden puoleenväliin.
Vartijat eivät seuraa hänen liikkeitään, hän voisi aivan hyvin
siirtyä torniin ja paeta sieltä katon kautta. Hänen kansansa on
osannut sen reitin jo useita vuosia.
Niin,
hänen kansansa. Ramona on villi, vaikka se ei hänestä päällepäin
näkyisikään. Hänen vaaleat ja hyvistä, joskin vieraista
kankaista valmistetut vaatteensa eivät ilmianna hänen todellista
syntyperäänsä. Ramona ei ole käynyt lähelläkään Mizaria,
saati että olisi kaukaisintakaan sukua Lilith Ashworthille. Siitä
seikasta valehteleminen ei ollut pakollista, mutta se lisäsi Ramonan
vakuuttavuutta Elisabethin silmissä.
Nyt
Elisabeth on varmasti jo tulossa takaisin Cassiopeiaan kenties
kasvaneen raivonsa kanssa. Ramona on varma ainoastaan yhdestä
seikasta: Elisabeth ei luota enää kehenkään muuhun kuin itsensä
sen jälkeen, miten sekavasta tilanteesta hän on löytänyt itsensä.
Ramonan tarkoitus oli paitsi lietsoa sotaa Laygoldien ja
Wainwrightien välillä, myös horjuttaa Elisabethin luottamusta
kaikkeen ympärillään. Jos vahvaluontoisen naisen luottamus
kohdistuisi vain häneen itseensä, se tekisi hänestä entistä
sodantahtoisemman. Elisabethin minuushan on suurimmaksi osaksi vain
sodanhimoa, ja jos kaikki hänessä keskittyisi siihen, sota syttyisi
nopeammin.
Ramona
voisi miltei tottua kylmään kiveen ympärillään ja kattoon päänsä
päällä. Vain melkein. Siinä on jotakin vastenmielistä, jotakin
suunnattoman vierasta, mutta osa siitä tuntuu kutsuvalta ja jopa
turvalliselta. Turvallisuuden käsitteen kanssa Ramona ei ole koskaan
ollut erityisen tutuksi, mutta nyt hänestä tuntuu, että se voisi
tuntua tältä; kiviseltä linnalta suojaamassa jokaista hengitystä,
varjelemassa häntä muulta maailmalta.
Toisaalta
hän ei millään halua tulla osaksi yhteiskuntaa, jossa hänen
täytyisi tehdä töitä kruunupäisen vätyksen piikkiin, ansaita
kultakolikoita ja kierrättää niitä eteenpäin. Hän ei puhu
kullan ja hopean kieltä, hän ymmärtää vain metsän ympärillään
ja tehtävän pitää kansansa elossa. Ja hän ymmärtää muurin.
Villien
tehtävät ja tavoitteet ovat vaihtuneet vuosien varrella, muuttaneet
hieman muotoaan uusien johtajien myötä. Alussa kaikki lähti
Glacesta ja hänen orjakansastaan, joka tahtoi vain samat oikeudet
kuin kaikilla muillakin. Valon kuningatar yritti parhaansa saadakseen
kansan ymmärtämään, etteivät villit olleet villejä vaan pelkkää
poljettua ja sorrettua kansaa, joka reagoi voimakkaasti ja siirtyi
väkivallan polulle pakotettuna siihen. Lysanna Wainwright ei
kuitenkaan koskaan ehtinyt saada sanomaa leviämään jokaiseen
sydämeen, hän kuoli ja jäi ihmisten muistoon pyhimyksenä, joka
oli pelastanut kansan villeiltä. Todellisuudessa hänen kasvonsa
eivät olleet kylmät kuten kaikissa maalauksissa, todellisuudessa
hän tahtoi pelastaa jokaisen muurin ulko- ja sisäpuolelta. Villit
ovat ainoita, jotka yhä kutsuvat Lysannaa valon kuningattareksi ja
varjelevat sitä osaa hänestä, joka heille esiintyi. Sitä, joka
antoi tähtien katsoessa lupauksensa heidän ensimmäiselle
johtajalleen.
Ramona
ei tiedä, miten tasa-arvoisuutta etsivä kansa päätyi vuosien
saatossa hukuttamaan itsensä Annorlundan rajojen sisällä asuvien
vereen. Villit tekivät hyökkäyksiään, murhasivat ja tuhosivat,
jättivät koko etelän lähestulkoon kokonaan raunioksi. Alussa
verta oli vain heidän käsissään, lopulta he upposivat siihen
kurkkuaan myöten, kunnes päätäkään ei enää näkynyt. He
antoivat ylpeytensä ja järkensä sammua, he halusivat vain takaisin
rajojen sisälle. Osat olivat vaihtuneet. Nyt heitä pelättiin ja
vihattiin. Orjuus oli vaihtunut täydelliseen eristykseen. Kansan
keskuudessa kiersi huhuja leviävästä hulluudesta, joka teki osasta
villejä ja pakotti heidät tappamaan. Tarkoitukset unohtuivat, valon
kuningattaren muisto himmeni himmenemistään.
Portailla
istuessaan Ramona huomaa ajattelevansa kansansa historian lisäksi
jotakin muutakin. Sitä, miten merkitysten muuttuessa poljettu ja
vihattu muurintakainen kansa alkoi suunnitella vastaiskua. Johtajien
vaihtuessa villien perimmäinen tarkoitus alkoi muovautua yhä vain
enemmän koko Annorlundan valloittamiseksi. Ramonasta ajatus on
väärä, täysin heidän historiansa vastainen. Mutta hänhän on
vain pikkutekijä, yksi sysäys hänen vastustamansa tavoitteen
toteutumiseksi.
Villit
maan johdossa… Ajatus ei mahdu Ramonan päähän, hänestä se on
vähintäänkin ristiriitainen. Muurien takana yli sata vuotta asunut
kansa ei tiedä enää mitään kaupankäynnistä, se ei ole nähnyt
kultarahojen arvon kasvua eikä sitä, mitä kaikkea yhdellä
pienellä kiiltävällä kolikolla voi tehdä. Kansa on toki
soluttautunut Annorlundaan ja vienyt tietoja muurin ulkopuolelle,
pienehköön villikaupunkiin useiden kilometrien päähän.
Paikkoihin, jossa annorlundalaiset eivät ole koskaan käyneet.
Mutta
silti he ovat taantuneet nimensä tasolle, pelkiksi villeiksi, jotka
eivät enää osaisi johtaa kokonaista suurta maata. Se ei ollut
heidän alkuperäinen tarkoituksensakaan, mutta kunnianhimo on
päässyt luikertelemaan nöyryyden ja oikeuden tilalle. Ramona
joutuu huokaisemaan syvään, kun hän muistaa, millaista edellisen
johtajan aikana oli ollut. Hänen isosiskonsa Carla oli ollut
edellinen johtaja, erilainen sellainen. Hän oli muistanut syyt
Glacen ensimmäisten hyökkäysten takana.
Kaikki
eivät olleet pitäneet Carlasta. Hän oli noussut johtajaksi
enemmistön kannatuksella, mutta osalla oli selkeästi hyvin
erilaisia mielipiteitä hänestä. Ramona oli tietenkin aina
kannattanut sisartaan ja tämän johtajuutta, mutta se ei ollut aivan
riittänyt. Kun Carla sitten kuoli Kolmivirrassa Cassiopeian herttuan
murhan yhteydessä tapahtuneessa hyökkäyksessä, vain muutama jäi
suremaan ennen kuin uusi johtaja nimettiin. Ramona ei tiedosta enää
surevansa siskoaan, mutta jokin osa hänestä kulkee ikuisesti tämän
valitsemaa polkua.
Mutta
mikäpä Ramona olisi muuttamaan nykyistä tilannetta. Uusi johtaja,
impulsiivinen ja strateginen Envy jatkoi Carlaa aiempien ideologiaa
Annorlundan valloittamisesta. Ramonan kanssa lapsuutensa jakanut Envy
teki tytöstä toisen komentajansa, mutta arvonimestä ei ollut kauaa
apua. Ramonalle tuli tehtävää, ja sen tehtävän varjolla hän
istuu nytkin Kolmivirrassa ajattelemassa sitä, ettei hän olisi
koskaan pitänyt sallia Envyn nousua johtoon. Mutta siitä alkaa olla
jo liian kauan aikaa, ja suunnitelmat ovat edenneet jo aivan liian
pitkälle. Hän ei mahda yksin mitään.
Carlan
on täytynyt kuolla täällä, tämän saman katon alla. Ramonan
isosisko, tasa-arvon hakemista ja hitaampaa sotataktiikkaa
kannattanut Carla ei enää koskaan palannut muurin sisältä sen
ulkopuolelle. Ramona tuntee ruumiinsa pusertuvan pieneen kasaan, kun
kylmät kiviseinät ja -portaat eivät enää tunnukaan
turvalliselta. Ne ovat olleet todistamassa hänen isosiskonsa
kuolemaa. Turvallisuuden tunne on poissa iäksi, Ramona ei voi
koskaan juurtua tänne. Tämä ei ole hänen kotinsa.
Carla
ja suurin osa hänen kannattajistaan ovat kenties jo ehtineet kuolla,
mutta hänen ideologiansa ei. Se elää yhä Ramonassa, ja tyttö
tietää, että hän voisi vielä kääntää kaiken suuntaa jos
haluaisi. Hän voisi paljastaa Lyrasta pian saapuvalle Elisabethille
paljon sellaista, joka saisi tämän ottamaan villit tosissaan ja
unohtamaan sisällissodan hetkeksi. Mutta ei, Ramona on jo liian
pitkällä kaikessa. Hän on päästänyt jo ajat sitten itsensä
eksymään valheiden kehään, josta hän ei enää tunnista itseään
ja todellisia halujaan. Muisto isosiskosta ei riitä häntä ottamaan
vaarallisen suurta askelta eri suuntaan muista villeistä. Ramona ei
voi toimia käskyjä vastaan, kukaan villi ei voi.
Hän
painuu pieneen kasaan, nojaa seinään ja toivoo, että ehtii vielä
koota itsensä ja paeta Kolmivirrasta ennen Elisabethin paluuta. Nyt,
vain muutamaksi minuutiksi hän sallii itsensä vaipua siihen syvään,
mustaan kuiluun, johon hän on kaivanut tietään jo vuosien ajan.
*
* *
Muurintakainen
kaupunki, kuusi vuotta sitten
Pienen,
lähes heiveröisen vaaleahiuksisen tytön kädessä oleva veitsi
pyörii kallion alas, eikä tyttö ehdi napata sitä ennen kuin se
tippuu suoraan toisille kiville ja pysähtyy voimakkaasti kalahtaen.
Tyttö joutuu kiertämään kallion toiselle puolelle, jotta pääsee
alas rikkomatta raajojaan. Kun hän pääsee alas veitsensä luo, se
ei enää loju maassa kivien joukossa. Se on toisen ihmisen,
samanikäisen pojan vaaleassa kädessä. Pojan kasvoilla on
tyytyväinen, omahyväinen virnistys.
”Envy,
anna se takaisin!” tyttö sähähtää ja yrittää kurottautua
ottamaan veitsensä pojan kädestä. Poika on kuitenkin pitempi ja
onnistuu kohottamaan kätensä juuri niin korkealle, ettei tytön ole
mahdollista ylettyä veitseensä. Sitten, nähdessään tytön
hätääntyneen ilmeen, Envy väistää tytön hypyt ja heittää
veitsen korkealle kallion yli. He kuulevat, kuinka se osuu kallion
takana oleviin kiviin, tippuu joihinkin niiden raoista ja vierii
maanalaiseen koloon, tytön käsien ulottumattomiin.
Envy
näyttää yhä tyytyväiseltä, mutta omahyväinen hymy hänen
kasvoillaan hyytyy, kun hän näkee, miten tyttö lamaantuu. Tämä
ei ala itkeä tai huutaa, ei edes lyö Envyä. Seisoo vain hänen
edessään silloin vielä pitkät, valkoiset hiukset kauniita
lapsenkasvojaan kehystäen. Ilme pysyy tyhjänä.
”Hei?
Ramona?” Envy heilauttaa sormiaan tytön kasvojen edessä. Ramona
ei liikahdakaan. ”Sori, sori ihan kamalasti, ei olisi pitänyt
heittää sitä...” Envy kiertää tytön, koputtaa tätä
olkapäähän ja heiluttelee yhä käsiään saadakseen tämän
reagoimaan. Hän painaa jopa päänsä tytön hartioille, pitää
sitä siinä merkkinä kiintymyksestä, mutta reaktiot pysyvät
edelleen tytön sisällä. ”Älä nyt viitsi, meillä on kylässä
lisää veitsiä. Saat jonkun vanhoistani, älä nyt näytä tuolta,
jooko… Se oli vain veitsi. Et sentään itse tippunut maan rakoon.”
”Tipuin
minä.”
”Mitä
oikein puhut? Ethän tippunut, sinähän olet yhä siinä.”
”Tipuin
sinne jo kauan sitten. Siellä on pimeää ja vähän kylmääkin,
mutta siellä on hyvä olla. Kuulun sinne.”
”Ramona,
lopeta, pelotat minua.”
Ramona
kääntää erikoisten silmiensä katseen suoraan Envyyn eikä
räpäytä ripsiään lainkaan. Envy perääntyy taaksepäin, ei enää
uskalla koskea Ramonaan.
”Mutta
kun se on totta. Sitä tippuu aina vaan syvemmälle”, Ramona jatkaa
yhä tyhjällä, käsittämättömällä äänellä, ”ja se veitsi
tippui sinne vain minun seurakseni.”
”Lopeta
nyt tähtien nimissä, tuo on helvetin karmivaa.”
”Ja
totta.”
”Eikä
ole! Mikä sinua vaivaa?”
He
kinastelevat hetken jokseenkin yksipuolisesti, kaksitoistavuotiaille
mahdollisilla argumenteilla. Kaksitoistavuotiaille, jotka ovat
eläneet kaupunkejen ulkopuolella, metsän ja toisten villien
armoilla. He eivät ole kuten muurinsisäiset lapset, sillä he ovat
oppineet pitämään veistä käsissään ennen kuin ovat oppineet
pyytämään muilta anteeksi tai kättelemään. Sellaisia taitoja
luonnossa ei tarvita.
Ja
silti Ramona pysyy kylmänä ja etäisenä, ei sano hetkeen enää
mitään. Envy ymmärtää luovuttaa. Hän lähtee kävelemään
poispäin Ramonasta luoden tyttöön yhä kummaksuvia katseita.
Vasta, kun hän on kääntynyt kokonaan pois, hän ymmärtää, mikä
on saattanut järkyttää Ramonaa niin kovin.
”Se
oli sinun vanhempiesi veitsi, eikö ollutkin?”
Ramona
kääntyy Envyyn päin oranssiin taittavat ruskeat silmänsä
suurina, hämmennystä ilmeessään. ”Minun vanhempieni?” Hän
sanoo sen aivan kuin ei muistaisi tai tietäisi lainkaan, kenestä
puhutaan. Sitten hän naurahtaa, pudistaa päätään voimakkaasti ja
jatkaa: ”En minä muista, oliko veitsi vanhempieni vai jonkun muun.
Ei sillä ole väliä. Enhän minä muista vanhemmistani mitään, ja
se oli vain veitsi.”
Envy
voisi jatkaa kyselyään, hämmentyä ja ihmetellä, mutta koska
Ramonan kasvojen ilmeet pehmenevät ja tyttö astelee takaisin hänen
vierelleen, Envy ei jaksa enää jatkaa ihmettelyään. Ramonahan on
siinä, jälleen omana itsenään, tekohymyksi miellettävä ilme
kasvoillaan. Omituinen, epäturvallinen tunne kuplii Envyn sisällä,
mutta hän tarttuu tyttöä kädestä ja lähtee kuljettamaan häntä
puiden ja kivien lomitse takaisin kylään. Ramona ei tahtoisi pojan
pitävän häntä kädestä, mutta ei uskalla sanoa vastaankaan. Jos
Envy tahtoo tehdä niin, mikäs Ramona on kieltämäänkään.
He
saapuvat kivikkoiselle alueelle, jota pieni joki rajaa ja päättyy
aikanaan järveen, josta se jatkaa matkaansa hivenen suurempaan
vesiputoukseen. Vesiputous ja sen takainen pieni luola ovat yksiä
Ramonan ja Envyn suosikkipaikkoja, he pakenevat sinne ympäröivää
maailmaa. Maailma ei etsi heitä takaisin, veden pauhussa he saavat
olla rauhassa.
Kun
he ylittävät joen sen ylle rakennetun sillan ohi, he saattavat
astella suoraan pieneen puumökeistä muodostuvaan kylään. Se on
villejen oma alue, joka sijaitsee riittävän kaukana Annorlundan
muurista. Tänne asti metsästäjätkään eivät vaivautuisi, ja jos
vaivautuisivat, he eivät tuntisi ympäristöä niin hyvin kuin
siellä asuvat villit. He eivät pääsisi pakoon. Yksikään
annorlundalainen ei tuntisi kivikkoista metsää tai vesiputouksen
luonnetta, heillä ei olisi mitään mahdollisuuksia villejä
vastaan.
Ramonan
kotitalon edustalla, sisälle johtavilla portailla istuu hänen
isosiskonsa Carla. Hän on siitä onnekas ihminen, että on saanut
miellyttävät geenit perintönään. Carlalla on pikkusiskonsa
tapaan vaaleat hiukset, eivät aivan yhtä valkoiset kuin Ramonalla.
Ne ovat tänään auki, soljuvat alas olkapäältä ja kiiltävät
korkeiden mäntyjen läpi sirottuvan auringonvalon ansiosta. Kun
Carla nostaa katsettaan, hänen hienostuneet piirteensä ja ruskeat
silmänsä näyttävät Ramonasta niin upeilta, että häneen miltei
sattuu. Hänen isosiskonsa on täydellinen, hieno ihminen.
Carlan
vierellä istuu tummaihoinen tyttö, jonka laineikkaat ruskeat
hiukset ovat kahdella palmikolla selässä. Tytöllä on käsissään
pitkä puunpätkä, josta hän mitä ilmeisimminkin hioo
metsästyskeihästä.
”Arra,
mitä sinä täällä teet?” Envy kohottaa kulmiaan
nähdessään toisen tytön.
Arra,
joka on Envyn ja Ramonan tapaan kaksitoista, näyttää kieltä
Envylle. ”Eihän sinunkaan pitäisi olla täällä! Olet ihan yhtä
ylimääräinen kuin minäkin!” Hän nousee ylös, juoksee Envyn ja
Ramonan ohi ja lyö Envyä olkapäähän. Ennen kuin poika ehtii
lyödä takaisin, Arra on jo ehtinyt juosta joen yli kauemmas. Envy
sähähtää ja puristaa kätensä nyrkkiin. ”Tapan sen vielä
joskus”, hän mutisee saaden Carlan nousemaan portailta.
”Kuules
nyt, nuori mies”, hän aloittaa, ja Envy sulkee korvansa kaikelta,
mitä sen jälkeen seuraa. Hän osaa moraalisaarnan jo ulkoa: he
kaikki ovat yhtä tärkeitä, eikä Envy saisi kuvitella olevansa
Arraa parempi seuralainen Ramonalle ja Carlalle. He kaikki saisivat
koska tahansa tulla koputtamaan oveen.
Envylle
siinä ei ole kysymys siitä, kuka on parempi missäkin. Hän ei vain
pidä tavasta, jolla Arra katsoo kahdeksan vuotta vanhempaa Carlaa.
Siinä on jotain muutakin kuin ihailua, jotain paljon
epäilyttävämpää, josta Envy ei pidä. Eihän Envyä Carla
kiinnosta, mutta hän ei tahdo, että hänen parhaan ystävänsä
isosiskon perässä pyörii joku, joka katsoo häntä erikoisin
silmin.
Carlan
yhä saarnatessa Envy nostaa Arran veistelemän keihään maasta ja
alkaa pyöritellä sitä ympäriinsä. Sitten hän alkaa nauraa.
”Katso, Ramona, se varmaan ajatteli, että tästä tulisi hyväkin”,
hän hekottaa, ”vaikka meillä olisi täällä veitsiäkin! Ja
puukkoja.”
Ramona
ei sano mitään. Carla nappaa pikkusiskoaan olkapäästä, vie tämän
lähemmäs ja katsoo teatraalisen suuttuneesti Envyä. ”Hirvittävää”,
Carla naurahtaa, ”että jostakusta voi tulla tuollainen.
Kertakaikkisen kamalaa, eikö vain, sisko? Ei puhuta hänelle enää.”
Carla iskee Ramonalle silmää ja saa pienen hymyn aikaiseksi tämän
kalvakoille kasvoille. Sitten hän vetää Envynkin kainaloonsa,
rutistaa molempia hetken aikaa ja pukkaa heidän päänsä kevyesti
yhteen.
”Koettakaahan
käyttäytyä, lapset”, Carla toteaa hymyillen ja lähtee
askeltamaan muiden mökkien suuntaan. ”Käyn keskustelemassa
johtajan kanssa, tulen tähtien saavuttua takaisin kotiin. Paistoin
tänään jäniksen, siitä osa on vielä pöydällä. Jakakaa se
tasan, pidä puolesi, sisko!” Carla heilauttaa kättään ja katoaa
mökkien joukkoon.
Envy
potkaisee kiveä. ”Mitkä ihmeen lapset?” hän mutisee.
”Mehän olemme kyllin vanhoja etsimään oman riistamme metsästä.
Voisimme ihan hyvin jopa hyökätä johonkin typerään kaupunkiin
Annorlundassa. Emme me ole mitään lapsia enää.”
”Ole
iloinen, ettei sinun tarvitse hyökätä yhteenkään kaupunkiin”,
Ramona sanoo ja astelee sisään puumökkiin katsomatta taakseen.
”Mutta
kun minä haluan”, Envy toteaa saapastellessaan perässä. Sisällä
on vain yksi huone, jonka nurkassa on muutamia köyhän näköisiä
peittoja ja tyynyjä. Huoneessa on yksi lasiton ikkuna ja iso puinen
pöytä kahdella tuolilla. Kaikkialla haisee riistalle ja puulle.
”Muuten,
oletko sinä vielä siellä… pimeässä?” Envy luo varovaisia
katseita kulmiensa alta Ramonaan peläten, että tyttö palaa taas
omituiseen, tyhjään tilaansa. Ramona vain katsoo pöydällä
lojuvaa lihankimpaletta, joka oli vielä edellisten tähtien aikaan
juossut aluskasvillisuuden seassa. Envy nappaa jäniksen ja alkaa
haukata siitä isoja paloja suoraan. Kun Ramona ei vastaa hänen
kysymykseensä, hän toteaa haluavansa syödä koko jäniksen. Ramona
sanoo, että hänen isosiskonsa käski hänen pitää puoliaan ja
yrittää ottaa jäniksen Envyltä.
Envyn
tummat kulmat kurtistuvat. ”Ja minä sanon, että syön tämän
yksin”, hän toteaa painokkaasti ja asia on sillä selvä. Käsky
vaihtuu, auktoriteetista siirrytään toiseen. Ramona on aina
totellut. Sellaista hänen pimeytensä keskellä eläminen on;
jatkuvaa tottelemista, toisten sanoille nyökkäämistä vaikkei
niitä tahtoisikaan noudattaa. Joskus sitä unohtaa itsensä pahasti
sen kaiken alle. Ei enää muista, kenen käskyä milloinkin
noudattaa ja kenen puolesta valehtelee. Tulee yhdeksi pimeyden
kanssa.
Puheenaiheet
unohtuvat, päivä ja kuukaudet vaihtuvat toiseen. Seuraavana vuonna
Ramona saa todistaa, että Envy todella puhui totta sanoessaan
haluavansa hyökätä kaupunkiin. Pienempään hyökkäykseen mukaan
temmatut lapset saivat taistella henkensä puolesta tietämättä
kunnolla syytä sille, miksi heidän oikeastaan tarvitsee hyppiä,
väistellä ja iskeä. Ramonalle sillä ei tietenkään ole
merkitystä, hänhän vain noudattaa jälleen kerran jonkun muun
tahtoa. Ja hän saa todistaa, kuinka veren tanssiessa korutonta
tanssiaan heidän ympärillään Envy saa uusia piirteitä. Tämä
muuttuu eläimelliseksi, nopeaksi ja armottomaksi iskiessään
veitsellään yhä vain uudemman kerran. Hymy piirtyy kapeille
kasvoille, tummat hiukset tanssivat kilpaa veripisaroiden kanssa. Ja
Ramona saa jälleen kerran tunnistaa uuden tunteen sisältään:
pelon. Hän ei aina ole varma, mikä tunne on todella hänestä
lähtöisin ja minkä joku muu on häneen asettanut. Mutta pelko on
totta, se on raastavan todellinen piirtäessään kukkiaan hänen
sisäänsä hänen katsellessaan taistelevaa Envyä. Sillä, että he
ovat muurin samalla puolella, ei ole mitään merkitystä. Muuri
lakkaa merkitsemästä pelon hakatessa sydäntä palasiksi.
*
* *
Ramona
nostaa päätään kuullessaan ääniä käytävästä. Hän on
antanut muistojensa vyöryä liian mustana vyyhtinä yltään.
Lapsuuden aurinkojen ja varhaisten tuntemusten ajattelusta ei ole
hänelle kerrassaan mitään hyötyä niin kauan, kun hän aikoo
pitää itsensä emotionaalisella tasolla irti niistä.
Hänen
pimeytensä ei tarkoita surua tai inhoa maailmaa kohtaan, eikä
myöskään missään nimessä tyhjyyttä sisällä. Se on iso, musta
kuilu siinä kohdalla, jossa hänellä kuuluisi olla muistoja
tapahtumista, jotka aiheuttivat hänelle hänen kylmyytensä kaikkea
kohtaan. Pakkohan sille oli olla jokin syy, että joka kerralla, kun
joku halusi hänen seuraansa, hän olisi mieluummin kääntynyt ja
kiertänyt vesistöjä ja metsiä. Tai sille, että hän toteutti
joka ikisen pyynnön ja käskyn siitäkin huolimatta, että ne eivät
tuntuneet hänestä hyviltä. Hän muistaa sen kerran, kun Envy
tarttui hänen käteensä ensimmäisen kerran. Se ei ollut tuntunut
yhtään miltään eikä hän nähnyt sille mitään syytä, mutta
hän oli antanut pojan tehdä niin. Tai se kerta, kun Envy vanhempana
riisuutui kokonaan ja veti Ramonan mukanaan joen veteen. Se, mitä
vedessä tapahtui, ei ollut tuntunut Ramonasta lainkaan hyvältä,
pelkästään ärsyttävältä, mutta hän oli antanut Envyn koskea
ja suudella, koska se oli ollut Envylle tärkeää.
Ja
nyt Envy on ollut jo kaksi vuotta johtajana, etäännyttänyt itsensä
kaikista muista ja jaellut käskyjä hioen suunnitelmaansa. Se sopii
nuorelle ja intohimoiselle miehelle, Ramona ei voi kieltää sitä.
Hän muistaa yhä suuren pelon tunteen, joka hänessä oli syttynyt
Envyn taistellessa ensi kertaa Annorlundassa. Nyt, portaikossa yhä
istuessaan Ramona miettii, aikooko se samainen pelko nousta pintaan
vielä ratkaisevana hetkenä. Osittain hän toivoo sitä. Se voisi
kohota pimeyttä korkeammalle ja määrittää hänet tyhjien kohtien
sijasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti