Luku
25: Kaksi aurinkoa
Töytäyksiä,
puhetta, huutoakin. Kipua jossakin siellä, missä hengityselimistön
pitäisi olla. Joku painaa keuhkoista, painaa kovaa, eikä keho
aluksi aio reagoida. Sitten tietoisuus välähtää päälle yhden
suuren yskähdyksen muodossa, keho nousee pystyasentoon ja yskii
litroittain vettä. Vasta kehon ensimmäisten reaktioiden jälkeen
mieli havahtuu siihen tosiasiaan, että sen ympärillä on muutakin
kuin merellinen jääkylmää vettä.
Tummaihoinen,
nuori nainen, jolla on yksi silmä ja lempeä katse. Arra. Yö
ympärillä, tähtiä, kaikesta huolimatta edelleen tähtiä. Ranta
ja luminen metsä sen takana. Kallio vasemmalla, jykevänä ja
vahvana. Elämää.
”Ei”,
pääsee Veronikan yhä vettä sylkeviltä huulilta, ”ei, ei ei.
Sinä et tiedä, mitä sinä juuri teit. Päästä minut pois.”
Arra
pudistaa päätään. ”En todellakaan ala katselemaan, kun henkilö,
joka tarjoaa katon pääni päälle vain juoksee mereen ja yrittää
lakata olemasta. Sinussa on hirvittävä määrä potentiaalia,
Veronika.”
”Miten
sinä…?”
Arra
hymyilee varoen. ”Olen elänyt koko ikäni metsässä, joten sitä
ahtaammassa tilassa kuulen kaiken. Huutosi yläkerrassa, askeleesi
portaissa. Ei ole kovinkaan vaivalloista seurata toista yöllä
ulos.”
”Mutta
miksi?” Veronika pudistaa päätään. Hänen pitäisi olla pinnan
alla, poissa täältä ikuisiksi ajoiksi. ”Miksi… Minä en enää
elä. En elä, en kuulu tänne.”
Arra
ojentaa huovan Veronikalle, ja kun tämä ei ota sitä vastaan, hän
kietoo sen itse toisen naisen ympärille. Arran lämmin kosketus
olkapäällä palauttaa Veronikan tyhjentyneeseen mieleen jonkin
etäisesti tunnetta muistuttavan hetkeksi, mutta kosketuksen
etääntyessä sekin katoaa.
”Sanoinhan
jo, että sinussa on paljon potentiaalia. Haluan viedä sinut
erääseen paikkaan, jos vain olet valmis seuraamaan minua.” Arran
ilme on erilainen kuin aiemmin. Toiveikas, ystävällinen. Ainoan
silmän takana on tuhat ja yksi merkitystä.
Veronika
ei voi enää kävellä mereen, Arra ei antaisi. Tilaisuus on mennyt
jälleen pois, eikä Veronikalla ole enää menetettävää. Tänne
hän ei enää voisi jäädä. Jos Lysander saisi hänet joskus
kiinni, hän voisi kävellä uudelleen mereen. ”Selvä”, hän
sanoo ja antaa Arran nostaa itsensä ylös. Hän ei edes kysy, mitä
Arralla on mielessään tai minne hän mahdollisesti Veronikan vie.
Sillä ei ole merkitystä.
Tyhjyys
Veronikan sisällä ei ole enää surusta ja kaikkeen turtumisesta
johtuvaa, tyhjää tyhjyyttä. Se on pikemminkin autuasta ja osittain
huvittunuttakin tyhjyttä – sitä vain on tullut siirryttyä kaiken
maallisen yläpuolelle ja havaittua, miten pientä kaikki oikeastaan
onkaan. Sen kautta saattaa tuntea etäisiä, pieniä välähdyksiä
siitä, mitä joskus oli, mutta kaikki se tuntuu hirvittävän
kaukaiselta ja pieneltä. Tuskin varjoltakaan entisestä.
”Minä
en ole koskaan käynyt tällä puolen maailmaa”, Arra sanoo
ojentaen olellaan olevasta repun tapaisesta kankaisesta kantolaukusta
nyöritetyt kengät. Tyttö on todella ottanut kaiken huomioon. Jokin
osa Veronikasta ymmärtää, ettei Arra ole millään voinut pakata
varavaatteita silloin, kun on huomannut Veronikan harhailevan rannan
suuntaan. Arran on alun alkaenkin täytynyt suunnitella jotain tämän
kaltaista. Veronika ei kysy, sillä hänelle ei todellakaan ole
merkitystä sillä, mihin Arra häntä vie ja miksi niin tapahtuu.
”Huomasin
sen jo aiemmin”, Veronika vastaa ja muistelee muutamien tuntien
takaista kanssakäymistä High Waterin salissa. Se oli kenties ollut
ratkaiseva hetki Veronikan pieneksi kavenneessa maailmassa: tapa,
jolla veli oli ottanut hänet vastaan vaikka hänenhän siinä
vastaan piti ottaa, ja tapa, jolla Arra oli katsellut kaikkea. Ja
vielä tapa, jolla Lysander oli tehnyt lopun siitä kaikesta.
Jollakin
tasolla Veronika on metsästäjänaiselle kiitollinen. Arra on
edesauttanut hänen lopullista katoamistaan, päästänyt hänet
lipumaan toiselle puolelle.
”Ai,
sinä siis huomasit?” Arran ainoaan silmään syttyy kimallus.
”Entä huomaatko sinä minusta, mistä olen kotoisin?”
Siitä
on pitkä aika, kun Veronika on edellisen kerran kommunikoinut jonkun
muun kuin Lysanderin kanssa. Siitä, kun hän on edellisen kerran
käynyt rehellisen, antoisan keskustelun, on vielä kauemmin.
Veronika ei enää muista, miten vastataan ilman kauniita valheita ja
säännösteltyjä sanoja.
Ihmisiä
hän kuitenkin osaa yhä tulkita, enemmän ja vähemmän hyvin.
Lysander ei useimmiten anna hänen tutkia toisia, ei päästä häntä
mihinkään, missä hän voisi saada vähääkään vaikutteita ja
omia ajatuksia. Neljän vuoden eristyksestä huolimatta Veronika
pystyy havaitsemaan, että Arrassa on jotakin vierasta. Ei
puhetavassa, mutta havainnoinnissa ja suoraviivaisuudessa. Jos
Veronikalla ei olisi perimmäistä epäilystään, hän sanoisi Arran
olevan Cassiopeiasta.
Veronikalla
kuitenkin on epäilyksensä, joten hän vastaa vain: ”Et ole
kasvanut tämän muurin sisällä.”
Arran
kulmat kohoavat. ”Oho, sehän oli nopeaa päättelyä.”
”En
siis ollut väärässä?”
Arra
vain hymyilee. ”Tulet huomaamaan.”
”Tulet
siis viemään minut muurin toiselle puolelle”, Veronika sanoo
hiljaa, ”erikoista, etten ole koskaan edes haaveillut käyväni
siellä, vaikka halusin metsästäjäksi.”
Arra
ja Veronika ovat kävelleet jo hyvän matkaa, ja vaikka Veronikalla
on yhä kylmä, Arran mukanaan kantamat varavaatteet pitävät hänet
tolpillaan. Veronika, jonka moraali pohjautui joskus mustavalkoiseen
hyvä-paha-asetelmaan, – tavalliset ihmiset ja villit – ei nyt
edes jaksa kyseenalaistaa sitä, miten Arra on molempia. Hän ei
tahdo kysyä siitä mitään, koska tietää, että saa vielä
ymmärtää. Hänen kauan sitten haudatulla metsästäjän
ajatusmaailmallaan olisi muutama sana sanottavanaan tilanteesta,
mutta suurin osa Veronikasta ymmärtää, ettei tämä hetki ole enää
mitään. Aallot saisivat hänet vielä ennemmin tai myöhemmin.
”Puhutaan
jotakin, inhoan tätä kuollutta hiljaisuutta”, Arra murahtaa
heidän kävellessään pienen, nukkuvan kaupunkialueen ohi kohti
metsää ja muuria. Veronika kuvittelee tytön tarkoittavan
hiljaisuutta heidän välillään, kunnes hän lopulta ymmärtää,
että hän tarkoittaa ympäristöä. Lumi eristää laajat kadut ja
satunnaiset puut piinaavalla hiljaisuudellaan. Muurin takana kasvanut
Arra ei ole tottunut jatkuvaan, melankoliseen hiljaisuuteen
kaikkialla ympärillään.
”Ei
ole mitään puhuttavaa”, vastaa Veronika, joka ei ole moneen
kuukauteen käynyt näin pitkällä High Waterista. He ohittavat
Aquilan pienen sataman, joka sekin on yöasetuksessa. Ihmisiä ei
risteile suunnasta toiseen, kaikki on aavemaisen hiljaista.
”Kysy
minulta jotakin, ihan mitä vain”, Arra sanoo. ”En halua olla
näin hiljaa.”
Veronika
voisi nähdä tilaisuuden, mutta ei jaksa vaivautua kysymään heidän
päämäärästään tai siitä, kuka Arra oikeastaan edes on. ”Miksi
minun isoveljeni lähti matkaan juuri sinun kanssasi?”
”Mistä
minä sen tietäisin?”
”Ettekö
te ole…?”
”Ole
mitä? Rakastavaisia? Ystäviä? Vihamiehiä?” Arran äänestä
kuultaa ärtymys puheenaihetta kohtaan. ”Emme me ole mitään.
Vielä auringon ollessa taivaalla me olimme ryhmänjohtaja ja
tavallinen metsästäjä, nyt emme enää edes sitä.”
Veronika
nyökkää osittain pettyneenä, osittain kiitollisena. Se maallinen,
pieni osa, jonka tyhjyyden keskellä seisova Veronika näkee kaukaa
katsottuna, toivoo edelleen Frejn olevan onnellinen.
”Frejllä
ei siis ole romanttista kiinnostusta sinua kohtaan? Minä kun luulin
hänen ilmeidensä ja eleidensä tarkoittavan sitä.”
”En
minä siitä voi mitään tietää”, Arra sanoo ja huomaa
valehtelevansa. Onhan hän huomannut Frejn olevan tuttavallinen.
Mieshän takasi oman henkensä uhalla hänet. Ihme kyllä
syyllisyyden aalto ei pyyhkiydy hänen ylitseen, kun hän tajuaa,
että Frej joutuu nyt vastaamaan takaamisestaan. Arra ei enää palaa
takaisin Altairiin, ei ainakaan metsästäjänä. Syyllisyys
muistuttaisi olemassaolostaan vasta myöhemmin.
Toisaalta
Arra ei ole koskaan ajatellut Frejn tuttavuutta minään muuna kuin
yrityksenä olla ystävällinen. Frejhän on juuri sellainen kaunis
sielu, joka ajattelee kaikesta hyvää silloinkin, kun toisin
todistetaan. Pieni nyrkkeilysäkki, joka kantaa kaiken muiden
puolesta. Oikeastaan se on Arrasta vain hirvittävän typerää,
mutta toisaalta siinä on jotakin suloista, hellyyttävääkin.
Jotakin sellaista, jolle muurin takana ei ollut sanoja.
Kenties
siksikin Veronikan olettamus hämmentää Arraa. Hän oli luullut
Frejn läheisyyden olleen jotakin muuta, mutta mikäpä hän olisi
sellaisia asioita ymmärtämään.
”En
ole oikein koskaan osannut ajatella miehiä ruumiillisesta tai
sielullisesta näkökulmasta, he eivät erityisemmin kiinnosta
minua”, Arra toteaa lopulta. Tuntuu hienolta puhua totta.
Veronikan
maalliset, tyhjyydestä eristetyt sielunpalaset osaavat yhä tuntea
suurta samaistumista. Häntä ei koskaan kiinnostanut löytää
itselleen kumppania, ja seksuaalisuuttaan hän osasi ajatella vasta
aviovuoteessaan. Aika Lysanderin jälkeen onkin sitten oma lukunsa,
silloin hänen ajatuksillaan ja haluillaan ei enää ollutkaan
merkitystä.
”Satuttiko
se mies sinua?” Arra kysyy aivan kuin lukisi Veronikan ajatuksia.
”Hän...”
Nyt ei ole enää väliä, nyt kaiken saa sanoa ääneen. Siltikään
mikään ei tule ulos.
”Ymmärrän”,
Arra huokaisee syvään, ja huokaukseen tiivistyy kaikki se väkivalta
ja sorto, johon miehet tässä maailmassa kykenevät. Veronika ei
sano enää mitään.
Kylistä
kävellään eteenpäin, kaupat ja kadut jätetään taakse. Arra vie
Veronikan niin kauas kodistaan, niin kauas Aquilan portista, että he
ovat turvallisella etäisyydellä metsästäjistä, jotka portilla
vartioivat.
”Arra,
en tahtoisi kyseenalaistaa, mutta… Muuri on useita metrejä korkea.
Miten sen yli pääsee?” Veronika oli olettanut heidän menevän
portille, sillä sen luoda odottavat metsästäjät pitävät vielä
Arraa yhä yhtenä heistä. Sitten Veronikan mielen lävistää
ajatus: Arra ei kenties tahdo tuottaa ylimääräistä kuolemaa.
Ajatus on kaunis, se sopii Arran jollakin tasolla hentoon olemukseen.
Arra
ei vastaa, kaivaa vain suuresta kangaslaukustaan köyden, jonka
päässä on metallinen terä. Kylmän, hopeisena hohtavan metallin
näkeminen ei herätä Veronikassa positiivisia muistoja, mutta
muisto haipuu hämmennyksen tieltä. Hän ei ole koskaan nähnyt
tällaista esinettä. Arra ottaa narusta tiukan otteen
nahkahansikkaillaan, heilauttaa sen olkansa yli voimakkaasti
muurille. Hopeinen osa jää kiinni muuriin, ja kun Arra vetää, hän
huomaa sen todella pysyvän kiinni.
”Näytänkö
minä ensin, miten kiivetään?”
Veronika
katsoo toista naista kuin lasta. ”Minä kasvoin metsästäjien
kanssa, osaan minä kiivetä”, Veronika huomauttaa siristäen
silmiään. Hän ojentaa kätensä ja saa narun Arralta huvittuneen
äännähdyksen saattelemana.
”Ei,
odota, ota nämä myös”, Arra sanoo ja heittää Veronikalle myös
nahkahanskansakin. ”Tuon ylös kiipeäminen sattuu enemmän käsiin
kuin mihinkään muuhun.”
Veronika
nyökkää. Häneltä kestää hetki löytää tekniikka, jolla vetää
itseään ylös pystysuoraa seinää pitkin. Miltei tunnottomat kädet
ovat vähällä luovuttaa, mutta Veronikan taantuneesta mielestä
tuntuu hyvältä pitää pitkästä aikaa jostakin kiinni aivan
kirjaimellisesti.
Kun
Veronika pääsee muurin päälle, hän kysyy Arralta ohjeita
toiselle puolelle pääsemiseen.
”Sinne
alas on varmaan hypätty jo aiemmin, siellä pitäisi näkyä jälkiä!
Lunta on paljon, joten pudotus on pehmeä!” Arra huutaa ja huitoo
käsillään. Veronika heittää köyden alas, ja Arra tarttuu siihen
paljain käsin. Aluksi kiipeäminen on hapuilevaa, hän kun ei ole
koskaan joutunut kiipeämään ainoastaan yksi silmä apunaan. Siihen
kuitenkin tottuu, yksisilmäisyyteen. Maailma ei suinkaan kavennu,
siihen oppii keskittymään aivan uudella tavalla.
Kun
molemmat naiset seisovat muurin päällä, Arra osoittaa sen toiselle
puolelle.
”Mitä
sinä odotat? Hyppää, vai pitääkö minun hypätä alas ja ottaa
sinut kiinni?” Arra heittää lauseensa ilmoille vain hoputtaakseen
Veronikaa, mutta punatukkainen nainen näyttää kertakaikkisen
hämmentyneeltä.
”No
näytetään sitten mallia.” Arra ottaa hopeateräisen esineen,
sulloo sen laukkuunsa ja hyppää pehmeän näköisesti alas. Maahan
päästyään kuuluu ääni, joka saa Veronikan säpsähtämään.
Kun Arran pää nousee ylös lumen keskeltä, Veronika huomaa äänen
olevan nauru.
Naurun
turvallisen soinnun saattelemana Veronikakin hyppää, ajatellen
ilmassa sitä samaa kuin hetkiä sitten veteen hypätessään – ei
mitään. Kylmässä vedessä käyminen on jäädyttänyt hänet
suurimmalta osin, joten sekin vaikuttaa vahvasti hänen tyhjäksi
käyneeseen mieleensä. Arran nauru lämmittää kuitenkin jostain
syvemmältä, se saa Veronikan seuraamaan tyttöä.
”Arra…
En olisi koskaan uskonut muurin toiselle puolelle pääsemisen olevan
näin helppoa. Täällä näyttää aivan samalta kuin toisellakin
puolella”, Veronika kuiskaa, vaikka jälkimmäisen hän tietääkin
metsästäjäperheensä vuoksi.
”Niin”,
Arra sanoo pysähtymättä tai kääntymättä, ”osittain siitäkin
syystä me pääsemmekin aina niin helposti liikkumaan muurin
toiselle puolelle.”
Toista
syytä Veronika ei kysy, hänen ei liene tarpeellista tietää sitä.
Tällä hetkellä hänelle on olennaista vain seurata Arraa ja
toivoa, ettei kylmyys estä hänen ruumistaan liikkumasta. Jostain
syystä hän uskoo, että jos niin kävisikin, Arra kantaisi hänet
heidän määränpäähänsä. Tytöllä olisi voimaa ja tahtoa
siihen. Tahtoa tosin vain siksi, että hänellä on mitä
selkeämminkin suuri päämäärä, johon Veronika liittyy. Veronika
on jo kauan sitten oppinut olemaan kiintymättä ihmisiin tai olemaan
uskomatta heidän kiintymykseensä. Hän ei luota Arraan, ei, vaikka
hän kuuli nousevat auringonsäteet tytön naurussa.
*
* *
Kaikille
aamu ei valkene samoin. Lattialle lysähtäneelle Lysanderille tyhjä
huone merkitsee epäonnistumista, Frejlle puolestaan suunnatonta
pelkoa menetyksestä. Kumpikin nuorista, lähes samanikäisistä
miehistä juoksee paniikissa portaat alas ymmärtäen, että jotakin
on lähtenyt pois.
”Missä
minun vaimoni on? Missä hän on?” Lysander ei enää edes yritä
pitää ääntään matalana, hän huutaa niin kovaa, että koko
linnan palveluskunta varmasti kuulee. Hän seisoo aivan mahonkisen
pöydän ääressä silmät selällään, pienet tummat renkaat
niiden alla merkkinä edellisen yön tapahtumista. ”Etsikää
vaimoni, hän ei ole voinut lähteä minnekään. Hän ei koskaan –”
”Arra!
Oletko sinä siellä?” Frej pysähtyy huoneeseen hätä silmissään
huomatessaan linnan isännän. ”Lysander, Arra on kadonnut, en
löydä häntä ulkoa tai sisältä...”
Nuoret
miehet katsovat toisiaan ja ymmärtävät muutamissa sekunneissa,
mitä on tapahtunut. Molemmat naiset ovat lähteneet saman yön
aikana. Lysander, joka on edelleen suunniltaan raivosta viimeöisten
tapahtumien ja oman heikkoutensa ymmärtämisen jäljiltä, ei kestä
enää yhtään takapakkia. Hän ymmärsi viimein Veronikan
merkityksen itselleen, ja sen vuoksi haluaa nyt pitää naisen
entistä tiukemmin otteessaan. Ja nyt hän, nainen, pelkkä nainen,
pelkkä uskomattoman paljon hänen maailmaansa vaikuttava nainen on
lähtenyt pois sanomatta hänelle mitään. Lysander tahtoisi murtua,
tahtoisi huutaa ja kirota edessään seisovan Frej Darehawkin.
Hänen
kuninkaallinen koulutuksensa on eri mieltä. Hän ei koskaan voisi
alkaa julkisesti syytellä toista, pieninkään palanen hänen
todellisesta luonteestaan ei saisi päästä vapaaksi. Siitäkin
syystä Veronika oli ja on tärkeä – häneen Lysander saattoi
purkaa kaiken, jota ei muualla saanut päästää ulos itsestään.
Nyt
Lysander joutuu vain katsomaan Frejtä silmiin ja toteamaan, että
hän oli oikeassa. Frejtä ja Arraa ei olisi koskaan saanut päästää
sisään High Wateriin. Mutta siinä he nyt ovat, saman tilanteen
vankeina, kykenemättömiä tekemään sille mitään. Katse vaihtuu,
ymmärrys leviää. Merkitys on erilainen.
Ennen
kuin aurinko on ehtinyt nousta korkeimpaan pisteeseensä,
metsästäjien hevoset saapuvat paikalle ja metsästäjät ryntäävät
suoraan High Wateriin. He eivät säästele sanojaan tai pahoittele
nopeaa sisääntuloaan, vaan kysyvät suoraan, missä Frejn mukanaan
tuoma Arra on. Kun Frej selittää tilanteen, metsästäjien
kasvoille piirtyy järkyttynyt, lähes kokonaan toivosta pyyhitty
ilme.
”Tästä
täytyy tiedottaa kaikkialle”, yksi metsästäjistä sanoo katsoen
sekä Frejtä että Lysanderia, ”se tyttö, Arra… Me olemme
saaneet tietää, että hän on yksi villeistä.” Frej ei voi sille
mitään, että hänen polvensa pettävät sanojen tavoittaessa hänen
korvansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti