Luku
52: Nollapisteen lähestyessä
Paniikki
ajaa ihmistä pitkälle. Paniikki ja se kylmä tietoisuus, joka sen
alla elää. Villejen hyökkäykset ovat alkaneet niin pohjoisessa,
idässä kuin lännessäkin. Elisabeth Wainwright viimeisen
sotajoukkonsa kanssa on lähtenyt sotaan ja on jo hyvin lähellä
tunnelin suuta Lyrassa. Hän ei ole pohjoisessa vahtimassa,
pärjäävätkö hänen sinne jättämänsä sotilaat mahdollisille
uhille. Elisabethillehan maailmassa ei ole koskaan ollut muita uhkia
kuin Laygoldit. Nyt hänen oma linnansa on hyökkäyksen alla, kun
yksi villien ryhmistä löytää jälleen tiensä pihan lammen ylitse
linnan pienten muurien sisälle.
Sisällä
suunnaton kauhu leviää tavallisiin palvelijoihin, kun he katsovat
linnan ikkunoista, miten vartijat kuolevat yksi kerrallaan pihalle.
Kauiten Wainwrighteja palvellut Ania seisoo tiukasti kiinni
Richardissa saliin vievällä käytävällä ja katsoo kauhun
lamauttamana ulos. Richard puristaa hänen sormiaan, mutta hän ei
tunne sitä enää. Suunnaton pelko lamauttaa hänet hetkeksi, mutta
kaiken sen alla liikehtivä järki, tietoisuus tapahtumista ottaa
ohjat haltuunsa.
Ania
kumartuu alas, vetää Richardin mukaansa syrjempään, yläkertaan
johtavaan portaikkoon. Ylempiin kerroksiin ei kannattaisi mennä,
villit pääsisivät sinne ongelmitta. Ania kumartuu Richardin
puoleen, tarttuu ryppyisillä käsillään tämän lapsenkasvoihin.
Pojan silmät ovat suuret ja selvästikin kauhun vallassa, mutta ne
tuntuvat ymmärtävän, mitä tapahtuu. Hänen odottamansa sota on
nyt levinnyt tännekin, mutta odottamattomasta suunnasta. Ania ei
jaksa olla tyytyväinen siihen, että oli aina ollut oikeassa
villeistä. Nyt on liian myöhäistä miettiä mitään jo
tapahtunutta, on keskityttävä kaikkien aistien voimin siihen, mitä
nyt tapahtuu.
”Richard,
kuuntele minua.” Ania ravistelee poikaa, kunnes saa tämän
nyökkäämään. Hän ei voi antaa herttuattaren ainoan lapsen
vaipua liian syvälle kauhunsa syövereihin. Tässä maailmassa
kahdeksanvuotias lapsikaan ei saa tuntea pelkoa siitä, että hänen
kotinsa täyttyy vieraista ihmisistä, joiden teräaseet tekevät
salin maton punaisesta pelkän varjon kaikkeen siihen tummanpunaiseen
nesteeseen verrattuna. ”Sinun täytyy piiloutua. Mene
kellaritasolle, vankityrmiin. Vankityrmien seinissä on se pieni
salareitti, josta pääsee kellareitakin alemmas, vanhaan
sotasuojaan. Kuuletko sinä? Sinun täytyy mennä sinne. Sinä
tiedät, missä se on.”
Nopeita
nyökkäyksiä. ”Entä sinä?” Poika vetää pellavapaitansa
hihan kääntöpuolelta pienen nuppineulan, vääntyneen mutta
terävän. ”Sinunkin täytyy suojautua.” Richard ojentaa neulan
Anian ikää nähneille käsille, ja Ania pakottaa itkun
mustanpuhuvan aallon pysymään sisällä. Hän ei ehtisi nyt itkeä
nuoren herransa vilpittömyydelle.
”Kiitos”,
Ania kuiskaa ja rutistaa Richardia nopeasti. Hän tietää, ettei
sille olisi aikaa, mutta ottaa silti osan pojan lämmöstä
talteensa.
Lopulta
Ania päästää irti Richardista, pistää neulan omaan hihaansa ja
taputtaa poikaa selkään hoputukseksi. Richard nyökkää pienesti,
katoaa käytävälle eikä Ania usko, että näkisi nuorta herraa
enää koskaan. Hän vie kädet ohimoilleen, painaa päänsä alas ja
toivoo, että herttuatar Elisabeth antaisi hänelle anteeksi sen,
ettei hän kyennyt tekemään mitään.
Linnaan
sisälle murtautuvien villejen käytös on ironisen kaukana siitä
nimestä, mitä heistä muurin sisäpuolella käytetään. He
toimivat organisoidusti ja nopeasti, käyvät suurimmat tilat ensin
läpi ja siirtyvät sitten pienempiin.
Kun
he ovat tehneet selvää kaikista salista olleista, he siirtyvät
käytävien kautta ylempiin kerroksiin ja löytävät lopulta myös
yhdelle portaikolle lyhistyneen Anian. Hän olisi voinut nousta
aiemmin ylös ja yrittää piiloutua, seurata Richardia. Silti hän
kokee, että pojalla on paremmat mahdollisuudet selvitä yksin. Hän
on pieni ja ymmärtää, mitä vaara tarkoittaa.
Sitä
paitsi Ania ei usko, että tässä maailmassa olisi tämän kaiken
jälkeen enää mitään, mitä hänen silmänsä varsinaisesti
haluaisivat yhä todistaa. Hän puree hampaansa yhteen tuntiessaan
pientä katkeruutta siitä, ettei saa koskaan nähdä herttuattarensa
kohoavan kuningattareksi asti. Hän tietää sen tapahtuvan, ja
tietää yhtä suurella varmuudella että edellinen auringonnousu oli
hänen viimeisensä.
Villit
eivät pysähdy ihmettelemään tai nauramaan vanhalle naiselle, joka
on lyhistynyt portaikon kivistä, kylmää seinää vasten. He eivät
ilveile hänelle, ja Ania huomaa ihmettelevänsä sitä, miten
rutiininomaisin ottein villit tarttuvat häneen ja ojentavat hänet
pystyasentoon. He saisivat hänet kuolleena, he ottaisivat hänen
sieluriepunsa, mutta eivät niin vain. Ania ei tahdo kuolla
häpeällisesti itkien ja huutaen pelosta. Sankarikuolemaa hän ei
enää saisi, mutta vähintä, mitä hän voi tehdä, on potkaista
hänet harmaista hiuksista ylös nostanutta miestä nivusiin.
Villeillä ei ole haarniskoja, heidän kriittisimmät paikkansa ovat
yhä satutettavissa.
Anian
potku aiheuttaa hetkellisen reaktion miehessä, ja tämä pääsee
pyristelemään irti miehen otteesta. Häneltä irtoaa useita
hiuksia, hänen päänahkansa tuntuu olevan tulessa, mutta silti
hänen energiansa riittävät vielä muiden villejen päälle
käymiseen. Hän hyökkää yhden, tällä kertaa naispuolisen villin
päälle, onnistuu kaatamaan tämän portaat alas ja löytää pian
sen jälkeen itsensä jälleen polviltaan. Sillä kertaa joku painaa
kengän hänen päätään vasten. Portaikko runtelee heiveröistä,
vanhaa ruumista. Kylmä kivi painuu poskea vasten.
Tämän
naisen surmaamiseen ei tahdota käyttää turhan paljon aikaa, mutta
muutamien villien kasvoilla käväisee yllättyneitä ilmeitä, kun
nainen kykeneekin hyökkäämään edes hivenen vastaan. Siltikään
kukaan ei suo Anialle armoa tai jää kuuntelemaan viimeisiä sanoja.
Yksi naisista survaisee paksun, täysin muurien sisäpuolella
tuntemattoman veitsen Anian selkään ja iskee kriittisiin kohtiin
kolmesti. Veri jää valumaan portaita alas, kun villit jatkavat
matkaansa tornikammariin. Anian hihaan jäänyt nuppineula lävistää
törmäyksen myötä ihon, mutta enää ei ole mieltä aistimassa
siitä aiheutuvaa kipua.
*
* *
Lännessä
hyökkäys noudattaa tismalleen samaa kaavaa. Rutiininomaista,
selkeää etenemistä vailla sen kummempaa sadismia tai juonittelua.
Pelkkää tappamista. Täysin varautumattomien, lähes
puolustuskyvyttömien ihmisten tappamista.
Toisin
kuin nykyisten villejen esi-isät, nämä villit eivät tuhoa
kaupunkeja vaan ensisijaisesti suuria sukuja ja heidän
palveluskuntaansa. Kaikki matkalle osuvat siviilitkin saavat osansa
kuoleman viitasta.
Aquila
ja Vega ovat väkimäärältään pienimmät koko Annorlundassa, ja
siitä on kiittäminen villejä itsejään. Jo ennestään osittain
raunioina olevia kaupunkeja on helppoa kiertää ensimmäisestä
toiseen, sillä tuhottavaa ei juurikaan ole.
Pääkohde
on tietenkin High Waterin linna, sillä ylimykset ovat ne, joista
Envy on käskenyt ensisijaisesti hankkiutua eroon. Lysander Laygold
tuskin osaisi odottaa hyökkäystä, ja kaikkien huhujen mukaan hänen
mailleensa ei olisi erityisen vaikeaa tunkeutua. Fyysistä vastusta
hänestä ei olisi, tosin ei ole juuri kenestäkään muustakaan
täällä. Ainoastaan metsästäjät ovat todellinen vastus, ja he
ovat kaikki Lyrassa.
Melkein
kaikki. Pieni osa toista metsästäjäryhmää on yhä Aquilassa
vartioimassa High Wateria, joten villien länteen lähtenyt ryhmä
saa ensimmäistä kertaa kunnollisia vastuksia. Taistelua käydään
pitempään kuin villit odottavat; metsästäjistä todella on
vastusta heille. Heidän tekniikkansa eivät muistuta toisiaan, mutta
kummatkin metsien kasvatit osaavat taistella ympäristössä kuin
ympäristössä.
Metsästäjiä
on silti liian vähän verrattuna villeihin. Kestää useita tunteja
päästä High Wateriin, mutta lopulta suurin osa metsästäjistä
makaa kuolleena maassa. Osa heistä on paennut paikalta, mitä
ilmeisimminkin ottanut ratsun alleen ja lähtenyt takaisin Altairiin.
Yksikään villeistä ei voi moittia sellaista valintaa.
Sisällä
linnassa ei ole kuitenkaan muuta kuin palveluskuntaa ja vartijoita.
Heistä eroon pääseminen ei vaadi kuin muutaman kevyen
kädenheilautuksen villeiltä. Herttuaa itseään he eivät
kuitenkaan löydä, eivät sisältä, kellareista, katolta tai
lähimailtakaan. Lysander Laygold on paennut. Villit jatkavat
etsintäänsä, joutuvat pysäyttämään kaavamaisen etenemisensä
ja käymään keskusteluja siitä, minne heidän jahtaamansa ylimys
on voinut paeta.
Sillä
välin Lysander itse ratsastaa täyttä vauhtia kohti Vegaa ja
tuomioluolaa. Hän ei aio jäädä linnaansa istumaan torniin kuin
prinsessa, joka odottaa prinssiään pelastamaan. Hän ottaa jälleen
kerran kohtalon omiin käsiinsä, pakottaa hevosensa laukkaamaan yhä
nopeammin ja nopeammin. Luminen viima käy hänen kasvoilleen, mutta
se on toissijaista verrattuna linnaan jääneiden kohtaloihin.
Lysanderia sellainen ei kiinnosta. Kunhan hän pääsisi tuomioluolan
pimeyden ja kosteuden turviin, yksikään villi ei häntä löytäisi.
Villit
eivät ole vielä ehtineet aivan Vegaan asti, mutta joku muu on.
Lysanderin hevonen säikähtää, tekee äkkipysähdyksen ja miltei
heittää hänet selästään, kun se havaitsee tiellä seisovan
henkilön. Hylättyjen maiden herttua joutuu rauhoittelemaan
hevostaan.
Vasta
sitten hän huomaa, kuka on päättänyt asettua keskelle tietä.
Lintu seisoo siinä hiukset tuulen mukana keinuen ja täysin
kovetettu ilme kasvoillaan.
”Minne
sinä olet matkalla?”
Lysander
irvistää. ”Pois täältä. Pois sodan keskeltä.”
Lintu
näyttää siltä, että Lysanderin käytös kuvottaa häntä
suunnattomasti. ”Kaikkia kynnelle kykeneviä tarvitaan Lyrassa.
Wainwrightit ja Laygoldit lopettavat taistelunsa nopeasti, kun
huomaavat todellisen uhan vyöryvän lähemmäs.”
Lysander
heiluttaa kädellään etelään päin.
”Hienoa,
sinähän oletkin varmasti jo matkalla Lyraan uhraamaan henkesi
näille ihmisille, jotka eivät ole koskaan antaneet sinulle mitään.
Tee elämälläsi mitä tahdot, mutta väistä minun tieltäni.”
Lintu
pudistaa päätään. ”Luuletko sinä, että minusta on hauskaa
vaellella ympäriinsä yrittäen puhua näille kiittämättömille
ihmisille? Minä tunnen tämän maan, olen ottanut aikani tullakseni
tutuksi jokaisen puron ja kiven kanssa, löytääkseni turvaa vuoren
sisältä ja mereltä. Enkä ole vielä koskaan tavannut
epäitsekästä, aitoa ihmistä, jota ei ohjaisi eteenpäin omat
tavoitteet.”
Lysander
pyöräyttää silmiään. ”Tämä on nyt hivenen huono hetki
moraalisaarnalle.”
”Kuuntele
minua.” Linnun ääni ei ole suoranaisen vihainen, mutta siitä
kuultaa kylmä, hiljainen raivo. Siinä on jotain paljon
pelottavampaa kuin suorassa huudossa.
”Minä
kierrän ilmansuunnasta toiseen, otan selvää, kerron ja kuuntelen,
mutta kaikki mitä saan takaisin, on pelkkä kylmä epäkunnioitus.
Kukaan ei ota minua tosissaan. Siitäkin huolimatta minä yritän
tehdä kaikkeni, jotta meidän tuntemamme maailma ei romahda käsiin.
Tiedätkö, miksi teen niin?”
Lysander
ei vastaa, sillä tietää Linnun vasta intoutuneen puhumaan.
”En
yhdenkään ihmisen vuoksi. Teen kaiken vain, jotta rakastamani
purot, joet ja kukkulat eivät katoa kaiken pahuuden alle.”
”Hienoa,
mainiota, suorastaan jaloa, mutta minun ihan oikeasti täytyy nyt
mennä. Ratsastan kohta sinun ylitsesi.”
”Lysander…
Tiedätkö sinä mitään siitä pahuudesta, josta minä nyt puhun?”
Lysander
pysyy hiljaa. Hän tietää yllättävän paljon pahuudesta. Siitä,
miten jokin musta vain tietyssä vaiheessa ilmoittaa
olemassaolostaan. Sille ei ole sanomista vastaan. Ei se niin mene,
että korvan juuressa istuisi paholainen kuiskimassa, mikä hirveä
teko olisi seuraavaksi luvassa. Lysander ei ole myöskään koskaan
kuvitellut tekevänsä oikein painaessaan Veronikan päätä tyynyä
vasten ja nauraessaan, kun tämä ei voi vastata hänen pyyntöihinsä.
Silloinkin, kun hän varasti ja myi lapsuuden palvelijansa koiran,
hän tiesi tarkalleen, mitä teki. Hänelle siinä kaikessa on kyse
jostakin suuresta, ihon alla pyörivästä pimeydestä. Hän voisi
sille jotain, jos haluaisi. Kyse on siitä, että hän ei halua eikä
ole koskaan halunnutkaan. On paljon hauskempaa tehdä kaikki mustalla
tavalla, pimentää yllä tuikkivat tähdet.
Nuoren
herttuan ilme paljastaa hänet. Lintu huokaisee syvään ennen kuin
jatkaa puhumista. ”Totta kai sinä tiedät. Kaikista ihmisistä se
olet ehdottomasti juuri sinä, joka tiedät.”
Lysander
siristää silmiään.
”Ei
se pahuus tässä maassa ole, se on kaikissa näissä ahneissa
ihmisissä, jotka kuvittelevat voivansa omistaa sen ja käydä
taisteluja sen nimissä. Vaan ei yksikään puu tunne omistajaansa,
ei tuuli kuulu kenellekään.”
Lysander
ei varsinaisesti voi kieltää, sillä hän tietää Linnun olevan
oikeassa. Hän itse ei ole koskaan tahtonut hallita maata
nimellisesti, koska hän ei kestäisi siitä seuraavaa vastuuta.
Eihän hän nytkään kestä saamaansa vastuuta, vaan pyrkii
pakenemaan sen luota valkoisella hevosellaan.
”Jos
sinä olisit lähtenyt aiemmin ja kertonut Lirille, mitä oli
tulossa...”
”Sota
nousi sitä yötä seuranneena aamuna. En olisi mitenkään ehtinyt,
Wainwrightit olivat Lyrassa jo”, Lysander huomauttaa. ”Me olimme
molemmat ihan yhtä myöhässä. Sinä et tullut riittävän nopeasti
luokseni enkä minä lähtenyt heti Lyraan.” Lysander kohauttaa
harteitaan. ”Joten se siitä. Lyra tuhoutuu, tuntemamme maailma
kenties myös, entä sitten? Eivät ne Lyrassa vielä tiedä, että
villit ovat tulossa.”
”Missä
kohtaa villit ovat nyt?”
”Aquilassa,
oletan”, Lysander vastaa, ”lähdin heti, kun huomasin ensimmäiset
merkit siitä, että heitä on vyörymässä muurin sisäpuolelle.”
Lintu
nyökkää vaisusti, osittain alistuvasti. Tilanteelle ei
kertakaikkiaan voisi mitään, joten tuskin siitä haittaakaan olisi,
jos Lysander pakenisi minne ikinä aikookaan paeta. Kenties ei ole
pelkuruutta paeta jotakin sellaista, jonka voi välttää. Lysander
ei ole koskaan nähnyt sotaa eikä myöskään aio, eikä siitä
suoranaisesti voi häntä syyttää. Hän on kasvanut aikuiseksi
turvan ja rikkauden harhan alla.
Lintu
siirtyy hitaasti pois Lysanderin tieltä, katsoo veljeään ja huomaa
toivovansa, että tämä selviäisi kaikesta huolimatta hengissä
sodasta. Lysander on kenties epämiellyttävin henkilö, jonka hän
tuntee, mutta silti hänen verisukulaisensa ja aivan liian älykäs
rämpimään veressä ja ruumiiden keskellä. Lysander nyökkää
kiitollisuutta ilmeessään, kun Lintu väistää tieltä lumiseen
penkkaan ja antaa hevoselle tietä jatkaa matkaansa.
”Sinunkin
kannattaisi paeta sotaa jonnekin”, Lysander huomauttaa ennen kuin
antaa hevoselleen käskyn jatkaa.
”Jään
tarkkailemaan tilannetta”, Lintu vastaa totuudenmukaisesti. Hän
katsoo veljeään tämän turkooseihin silmiin ja yrittää antaa
tälle yhdessä katseessa kaiken mahdollisen tukensa. ”Tähtien
suojelusta, Lysander.”
Korppihiuksinen
veli vain naurahtaa kuivasti. Kun ilme tasaantuu, tummien kulmien
suojaamat merisilmät säihkyvät täysin ilmeettöminä. Lintu ei
erota veljensä katseesta enää mitään erityisen inhimillistä. Ne
ovat täysin tunteista ja maallisista arvoista riisutut, kylmät
kierteet. Lysander on lakannut valehtelemasta silmillään.
Lopulta
Lysander käskyttää hevosensa jatkamaan. Lumi pöllyää
tähtikiteinä ilmassa, kun hevonen lähtee laukkaamaan pois Linnun
näkökentästä. Pelkkä ilmassa tanssiva lumi jää jäljelle.
Nuori
herttua ratsastaa sinne, jossa on siihenkin asti saanut parhaiten
olla rauhassa. Tuomioluola odottaa häntä tummana ja kutsuvana. Sen
kostea pimeys toivottaa hänet tervetulleeksi, kun hän päästää
hevosensa vapaaksi ja antaa sen kirmata käskyttömänä pois. Se ei
saisi jäädä lähistölle, jotta villit eivät osaisi paikalle.
Tuomioluola
näyttää tavalliselta merenrantaan jääneeltä kivimuodostelmalta.
Tuskin yksikään villi kiinnittäisi siihen sen suurempaa huomiota.
Lysander istuu sen pimeimmässä kohdassa, sulkee mielensä sodan
kauhuilta ja keskittyy siihen, mitä hänen ympärillään on.
Kosteita, liukkaita kiviä, hänen oma hengityksensä ja kaikkialta
ympäröivä pimeys. Se on hyvä. Se pitäisi hänet hengissä.
*
* *
Altair
täyttyy huudosta. Ihmiset jäävät aseiden kilinän ja suiden
karjunnan alle. Huudolle voidaan nimetä jokin yleinen syy, mutta
todellisuudessa se kumpuaa ihmisyyden ytimestä ja pyrkii peittämään
kaiken mahdollisen alleen. Nyt se on onnistunut siinä.
Leiriin
hyökkäävät valkopukuiset villit kohtaavat nopeassa
lähitaistelussa vertaisensa metsästäjät. Metsästäjät ovat
suurimmaksi osaksi Frejn ensimmäisestä ryhmästä ja luonnostaan
tottuneita taistelemaan yhdessä. Villien ryhmä koostuu vanhemmista
ja kokeneimmista yksilöistä – Envy ei olisi antanut heikoimpien
lähteä Altairiin eliittiä tappamaan.
Villeillä
on yksi ainoa tehtävä: Darehawkien tappaminen. Envy tahtoo
myöhempiä vaiheita varten eroon jokaisesta mahtisuvusta, joten Frej
ja Ian ovat silmien tarkkailun alaisia. Heiltä ei kestä kauaa
havaita, että jokainen villeistä pyrkii lähestymään nimenomaan
heitä eri muodostelmissa. Muut koittavat turvata heidän
selustaansa, mutta taistelu alkaa käydä yhä vain hitaammaksi ja
hitaammaksi.
Ian
alkaa väsyä. Vaikka Frej hänen vierellään on nuori ja voimakas,
tämä on silti viettänyt edelliset päivät kärsimyksessä ja
itsesäälissään rypien. Frej ei ole parhaimmassa mahdollisessa
taistelukunnossa, ei Iankaan huomaa olevansa. He ovat liian
väsyneitä, liian murrettuja.
Villien
puskiessa päälle taisteluun tulee pieni hetki, jolloin Ian ehtii
kohdata veljenpoikansa silmät. Katse ei kestä kauaa, mutta siitä
kuvastuu kaikki, mitä Ian tarvitsee jatkaakseen. ”Begger’s
Hole”, Frej muodostaa huulillaan, kääntää päätään ja antaa
punaisten suortuvien lentää ilmassa. Frejn taistelutahti nopeutuu,
hänen kehonsa varastoimat voimat palaavat käyttöön. Ian käyttää
tilaisuuden hyödykseen ja lähtee juoksemaan Frejn kehottamaan
suuntaan, kohti Begger’s Holea. Sinne, mistä villit pääsevät
sisään Altairiin.
Villit
keskittyvät suurimmaksi osin Frejhin, Ian pääsee juoksemaan
muutaman villin pois tieltään raivattuaan kohti Begger’s Holea.
On pakko varmistaa, ettei lisää villejä pääse leiriin. Kaikki
tapahtuu nopeasti ja aivan liian helposti, Ianille on turhan
vaivatonta päästä juoksemaan villien ohi. Hänen ei tarvitse
haavoittaa heitä paljoakaan, tuntuu, että kaikki tekevät kunniaa
hänen edessään. Silmissä alkaa heittää, Ian ei ole enää
varma, onko hän oikeasti juoksemassa niin vaivattomasti kohti
Begger’s Holea vai kuvitteleeko hän vain tekevänsä niin.
Jalat
tuntuvat raskailta, ne ovat rautaakin painavemmat, askeleet ovat
helppoja mutta kivuliaita. Kenties siitäkin syystä oikeaan
olkapäähän kohdistuva isku ei tunnu juurikaan miltään ennen kuin
koko ruumiin lävistävä, neulanterävä kipu saa näkökentän
miltei katoamaan. Maailma on menossa eteenpäin, eikä Ian tiedä
kaatuuko vai pysyykö jaloillaan, kun ympäristön äänet alkavat
hitaasti hiipua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti