Luku
60: Savupilvet kohoavat
Miten
valon saa vangittua? Voiko sitä tallettaa silmäkulmien kiiltoon,
vapiseviin käsiin, lasipurkkeihin? Jos se vain käpertyisi kokoon ja
löytyisi lasipurkin pohjalta muuttumattomana ja puhtaana?
Arra
huomaa puristavansa Veronikan kylmää kättä. Käsi ei ole vielä
kuoleman kylmentämä, kylmyyttä aiheuttaa ainoastaan talvinen ilma
heidän ympärillään. Arra on jo sulkenut Veronikan suuret,
vaaleansiniset silmät. Ripsiin tarttuu lumihiutaleita. Arra kääntää
päänsä pois, Veronika ei ole enää täällä.
Ruumiit
eivät ole enää niitä, keinä ihmiset haluavat heitä muistella.
Ne ovat vain ruumiita. Sitä ajatusta ylläpitäen Arra lähtee
juoksemaan kohti linnaa, jättää taakseen sen tyhjän, sieluttoman
kehdon, jossa Veronikan sielu oli vielä hetki sitten levännyt. Tämä
ei kuitenkaan ole enää täällä ja Arralla on vielä tehtävää.
Hänen on pakko lakata ajattelemasta väistämätöntä.
Valoa
ei saa vangittua lasipurkkiin, elämää ei saa pysymään ruumiissa.
Arra juoksee vartioimattomia käytäviä eikä edes pysähdy
ihmettelemään niiden loistokkuutta. Hän loikkii kuolleiden yli
ajattelematta, että näilläkin ihmisillä on täytynyt olla
tarkoitus, oma syynsä elää. Arran syy elää on tällä hetkellä
se, että hän saa tämän kirotun maan toimimaan kuten sen kuuluisi.
Sodan on loputtava, Veronikan henki ei saanut valua pois turhaan.
Vaikka
kyllähän Arra tietää jo kokemuksesta, että jokainen kuolema on
aina turha. Monikaan kuolema ei ole ansaittu ja sitäkin vähempi
toivottu. Arra ei voi tehdä enää mitään auttaakseen Veronikaa,
hän ei saa takaisin naista, johon olisi voinut rakastua. Eikä Frej
saa takaisin siskoaan. Arra kieltäytyy ajattelemasta Frejtä nyt.
Hän loikkii viimeisten tiellään olevien ruhojen yli ja päätyy
suureen saliin.
Salin
loistokkuus pysäyttää hänet hetkeksi. Korkeita pylväitä, joiden
pinnalla kimaltelee kultainen köynnöskuvio. Hopeanhohtoiset
valtaistuimet eivät tunnu sopivan kokokuvaan, Arra ymmärtää heti,
että niiden on täytynyt olla sellaiset Wainwrightien
hallintoajoista asti. Elisabeth Wainwrightin ei tarvitsisi vaihtaa
niitä. Muutoin kultaan ja sinisen sävyihin hukkuva linna tuntuu
tarvitsevan muutosta, jos Wainwrightit alkavat jälleen isännöidä
sitä.
Vasemmalla
olevan, lattiasta kattoon ulottuvan suunnattoman suuren ikkunan
edessä seisoo kaksi ihmistä. Ramona ja Envy. Arra käyttää kaiken
tahdonvoimansa siihen, ettei juokse suoraan Envyn kimppuun ja raasta
sydäntä irti tuon petollisen miehen rinnasta.
Hänen
vuokseen tämä kaikki tapahtuu. On hänen syytään, että Veronikan
ruumis makaa pihalla ja kerää lumikiteitä hiuksiinsa.
Ei.
Arra pakottaa itsensä kävelemään kaksikon luo. Hän ei voisi
ajatella Veronikaa tai ketään muutakaan juuri nyt. Mitä lähemmäs
hän kävelee suurta ikkunaa, sitä enemmän hänen askeleensa
kaikuvat salissa. Hän, Ramona ja Envy ovat ainoat elävät ihmiset
siellä, kaikki muut ovat joko kuolleet tai ulkona kylvämässä
lisää kuolemaa.
Kun
Arra pääsee lähemmäs kaksikkoa, hän huomaa, että Envy on
kietonut toisen kätensä Ramonan ympärille. Hän ei ymmärrä,
miten Ramona on koko ikänsä voinut kestää Envyä. Kenties hän
todella on niin hyvä valehtelija, että pystyy salaamaan todelliset
reaktionsa Envyn viedessä kätensä hänen ympärilleen.
Kaksikko
on havahtunut Arran läsnäoloon ja lähestyviin, kaikkialla
kaikuviin askeliin jo ajat sitten. Ramona ei uskalla kääntää
päätään, sillä Envy puristaa häntä tiukasti itseään vasten.
Ei olisi vielä koston aika. Pian, aivan pian, siihen asti hän
purisi hammasta. Niinhän hän on aina tehnyt.
”Tervehdys,
Arra. Siitä onkin aikaa.” Envy päästää irti Ramonasta, he
kumpikin kääntyvät Arraan päin. Envyn ilme on täysin neutraali,
mutta Ramonan silmissä kiiltää myötätunto. Hänen on täytynyt
nähdä ikkunasta kaikki tapahtunut, ja niin on Envynkin. Envy siis
tietää jo, miten Arra reagoi Veronikaan. Joku vetäisi pian aseensa
esiin, väkivallan uhka leijuu raskaana ilmassa.
”Hei,
Envy, hei, Ramona”, Arra sanoo ja tekee pienen kumarrusta
muistuttavan liikkeen.
”Sinä
olet tehnyt hienosti osasi tässä sodassa”, Envy sanoo pehmeästi,
aivan liian ilmeettömästi, ”vakoilit kaksi vuotta metsästäjien
luona, kidnappasit yhden ylimyksistä ja toit vaateet kuninkaan
korville.” Omien syntiensä kuuleminen Envyn sanomina sattuu Arraan
kohtuuttoman paljon. Hän on tehnyt niin paljon asioita, joita ei ole
tahtonut tehdä. Hän vaihtaa nopeita, ymmärtäväisiä katseita
Ramonan kanssa.
”Yhtä
asiaa minä en kuitenkaan ymmärrä.” Envy siristää epätavallisen
kirkkaita silmiään ja kohdistaa niiden katseen suoraan Arraan.
Hänen kehonsa liikeradat ovat teräviä verrattuna puheäänen
lempeyteen. ”En aivan ymmärrä, miksi sinua ei näkynyt
taistelutantereella. Missä sinä olit, Arraseni, missä olet
piileskellyt? Miksi näin sinut ensi kertaa kumartuneena yhden
kuolleen ylimyksen ylle?”
Arran
suu loksahtaa auki. Envy todella tietää. Mies astuu askeleen
lähemmäs, nyt hänellä on jo veitsi kädessään. Missä välissä
hän ehti sen vetää? ”Et kai sinä vain ole tehnyt jotakin
anteeksiantamatonta?”
Juuri,
kun Envy on lähestymässä Arran avonaista kurkkua, Ramona kiertää
tämän taakse ja vetää yhdellä nopealla riuhtaisulla molemmat
Envyn käsistä selän taakse. Envy parahtaa hänen käsiensä
taittuessa luonnottoman epämukavaan asentoon. Veitsi kalahtaa
lattialle, Arra ottaa etäisyyttä ja hymyilee Ramonalle.
”Ramona?”
Envy älähtää, kun Arra ja Ramona vaihtavat yhteistuumin
vanginvartijaa. Arra siirtyy pitämään tiukasti Envyn käsistä
kiinni samalla, kun Ramona etsii pienestä laukustaan köyttä, jolla
sitoa Envyn villeinä potkivat jalat. Koska Envy on hyvin
pienikokoinen, naiset saavat yhteistuumin hänet sidottua. Siteet
ovat niin kireät ja lujat, ettei Envy voi tehdä muuta kuin
tuijottaa naisia kulmiensa alta ja miettiä, miten tilanteeseen
ollaan päästy.
”Pelkäänpä,
ettei Arra ole se, joka täällä on tehnyt jotakin
anteeksiantamatonta”, Ramona sanoo hiljaa. Hänen äänensä
tyyneys tekee tilanteesta lähestulkoon tuskallisen. ”En ole
koskaan aiemmin toiminut kenenkään henkilökohtaisena teloittajana.
Miten tämän kuuluisi toimia?”
”Ramona,
mitä sinä leikit? Et kai kuvittele voivasi tappaa minua?” Envyn
ääni on täysin rauhallinen, jopa halveksuva. Silmät kuitenkin
kertovat toista. Aina täysin pelottomana pidetty Envy katsoo hänen
ylleen kumartuneita naisia pelkoa silmissään. Ramona erottaa nyt
ensimmäistä kertaa tämän kirkkaista silmistä jotakin muutakin
kuin ivaa ja itseluottamusta.
Itsensä
kuningasparinkin teloittanut Envy ei voi liikkua, köydet hiertävät
käsiä ja jalkoja miten päin hän kieriikin. Maan tasolla mataminen
on nöyryyttävää, tuskallisen nöyryyttävää, eikä hän voi
tehdä sille mitään. Hän voi vain painaa leukansa kylmää lattiaa
vasten ja anella henkensä puolesta. Hän ei ole koskaan tottunut
tekemään niin, hänessä ei ole rahtustakaan nöyryyttä jäljellä.
Ylpeys on sitonut hänet otteeseensa kireämmin kuin häntä
ympäröivät naiset.
”Kaikki
muut kääntyvät teitä vastaan, jos minulle käy jotakin. Teille
käy huonosti.” Ääni on jo selkeän epätoivoinen, pelko alkaa
laskea ylpeyden muureja. ”Te ette yksinkertaisesti voi tehdä
minulle mitään, se ei olisi teille kannattavaa.”
”Tällä
hetkellä tässä maassa jalansijaa saa se, joka poistaa suurimman
uhan. Meidän oma kansamme, sinä heidän johdossaan – se tätä
maata eniten uhkaa. Elisabeth Wainwright suutelee kenkiämme, jos
tapamme sinut”, Arra sanoo hiljaa ja pyörittelee pientä veistä
käsissään.
”Sitäkö
te haluatte? Valtaa ja mainetta? Minä voin antaa niitä teille
kummallekin. Ei ole mitään, missä se Wainwrightin narttu olisi
parempi kuin minä.”
Ramona
kumartuu alas, aivan Envyn kasvojen eteen. Hän tekee samoin kuin
Envy on tehnyt jo sadoille – tulee etäisyydelle, jossa hänen
valtansa on suurimmillaan.
”Kuvitteletko
sinä, että meistä kumpikaan tahtoisi valtaa sen jälkeen, kun
olemme nähneet, mitä se ja sen tavoittelu tekevät sielulle?”
”Mitä
te sitten haluatte?”
”Oikeutta”,
Arra sanoo taustalta.
”Sinun
kuolemaasi”, Ramona vastaa.
Envy
ei voi muuta kuin nauraa. Pelko paistaa naurun läpi, naurussa ei ole
enää mitään aitoa. ”Vai että oikeutta. Kertokaahan minulle,
mitä se on kaiken sen jälkeen, mitä te olette tehneet.”
”Me
olemme tehneet sen kaiken pelosta”, Arra sanoo, pukee
sanoiksi sen, mitä Ramona ei ole koskaan osannut. ”Mitä muutakaan
olemme voineet kuin totella ja seurata? Meillä on ollut aina veitsi
kurkullamme!”
”Olemme
molemmat tehneet hirvittäviä asioita, valehdelleet ja kierrelleet,
en voi kieltää sitä. Mutta me olemme myös havahtuneet siihen.
Oletko sinä?” Ramonan ääni on kuulas ja selkeä suuren salin
seinille kimpoillessaan. Sen puhdas sävy on syyllistävämpi kuin
mikään siihenastinen.
”Minä
todella kuvittelin, että kumpikin teistä pysyisi rinnallani, kun
tämä sota saapuu. Että taistelisitte ulkona puolestani, toisitte
minulle voiton. Ramona, sinä… Sinä varsinkin. Miten sinä saatat
kääntää selkäsi minulle nyt?” Ramona saattaisi uskoa suruun
Envyn äänessä, jos ei olisi itse yhtä hyvä valehtelija kuin
tämäkin.
”Tässä
vaiheessako sinä kerrot minulle, miten paljon merkitsen sinulle ja
ettet kestäisi, jos poistuisin nyt viereltäsi?”
Envy
yrittää nyökätä, mutta sidottuna ele näyttää lähinnä
pelottavalta nytkähdykseltä. ”Jotakuinkin.” Hän pitää pienen
tauon, huokaa syvään ja sanoo sitten: ”Ramona, sinä tiedät,
että minä rakastan sinua. Olen aina rakastanut.”
Jokin,
jonka olemassaolosta Ramona ei ole koskaan tiennyt, välähtää
hänen silmissään. Hän vetäytyy taaksepäin, ottaa veitsen
Arralta ja yrittää hengittää mahdollisimman syvään. Se, mitä
hän seuraavaksi sanoisi, tulisi olemaan raastavan totta, eikä hän
ole varma, miten se pääsee ulos hänen huuliltaan.
”Sinä
et koskaan rakastanut minua”, hän aloittaa ja antaa äänensä
kaikua kuulaana kaikkialla ympärillään. Pilarit ja korkeat seinät
toistavat hänen sanomaansa. ”Sinä olit kiintynyt ajatukseen
siitä, että lähelläsi oli joku, joka antoi sinun kohdella itseään
miten tahdoit. Sinä pidit pienestä lelustasi. Kuvittelitko, että
hiljainen myöntyvyyteni oli vastarakkautta? Millainen mielikuva
sinulla on sellaisista tunteista?”
Envy
ei vastaa. Tällaisilla asioilla ei ole merkitystä, hän on
selkeästikin päästänyt tyhjän tunnustuksen ulos vain saadakseen
Ramonan epäröimään. Kylmä raivo pitää veistä yhä tiukasti
Ramonan pienessä kädessä.
”Minulla
ei ole yhtään sen enempää sellaisia tunteita sisälläni kuin
sinullakaan. Siinä on vain yksi hiuksenhieno ero: minä en enää
edes yritä esittää mitään muuta”, Ramona sanoo lopulta. Arra
hymyilee hänelle vaisusti hänen viereltään, Envy puolestaan ei
edes räpäytä ripsiään.
”Ennen
kuin me tapamme sinut, me haluamme kertoa sinulle, mistä tässä on
kyse”, Arra päättää viedä keskustelua toiseen suuntaan.
”Minä
tiedän, mistä tässä on kyse”, Envy sylkäisee suustaan. ”Te
olette muodostaneet naurettavan kahden naisen kapinan, joka päätyy
teidän kummankin kuolemaksi.”
”Sinä
väität aina olevasi niin hyvä ihmistuntija, naurat muiden
sokeudelle tulkita tunteita ja piirteitä”, Arra keskeyttää,
”miten et huomannut, mitä me todella ajattelimme sinusta ja tästä
kaikesta?”
”Nuo
ihmiset tuolla ulkona kuolevat sen vuoksi, ettemme ole nousseet sinun
halveksimaasi kapinaan aiemmin. Me teemme siitä lopun”, Ramona
täsmentää.
”Ei
minun kuolemani tule lopettamaan muiden kuolemaa. Eihän sen
aatelistytönkään kuolema mitään pysäyttänyt, kuoleman kierre
on ikuinen. Kaksi pientä ihmistä eivät voi sille yhtään mitään.
Mutta minä voisin hallita sortunutta kansaa.”
Veronikan
mainitseminen saa Arran puristamaan kätensä nyrkkiin ja kumartumaan
Ramonan lailla aivan Envyn vierelle. Hän katsoo johtajaansa tämän
kylmiin, kirkkaisiin silmiin ja tuntee niin tehdessään pelkkää
vihaa. Envyssä ei ole hänelle enää mitään kunnioitettavaa, ei
mitään kaunista.
”Jonkun
on sentään yritettävä”, Arra sihisee hampaidensa välistä.
”Veronika yritti. Hänen kuolemansa oli aivan yhtä turha kuin
kenenkä tahansa muun tuolla ulkona kuolleen. Niin se vain menee,
kuolema ei ole koskaan tarpeellista. En anna sinun hallita
ruumiskasaa, annan sinun siirtyä tähtiin niiden kaikkien ihmisten
luokse, jotka olet itse teoillasi sinne lähettänyt.”
Envy
pysyy täysin hiljaa. Hänen kasvonsa koskettavat edelleen kylmää
lattiaa ja hänen kehonsa lepää suuren ikkunan vieressä. Silti
hänen paitansa selkämys tarttuu hikiseen ihoon, pisarat kihoavat
otsalle. Tilannetta ei pääse pakoon, hänen ruumiinsa on löytänyt
äärimmäisimmän pelkotilansa. Envy kohottaa katseensa vuoroon
Ramonaan, vuoroin Arraan. Vihdoin hän ymmärtää katsovansa
teloittajiaan silmästä silmään.
”Minä
osaisin edelleen johtaa näitä keinottomia ihmisiä. Te ette voi
niille mitään, kuolemani ei hyödytä teitä eikä muitakaan”,
Envy kuiskaa vielä. Hänen äänensä on täysin riisuttu vanhasta
ylpeydestä. Nyt se on vain ihmisen, hyvin nuoren ja keinottoman
ihmisen ääni.
”Voi
Envy, etkö sinä muista? Me kaikkihan olemme pelkkiä ihmisiä. Ja
ihmisiä kuolee”, Ramona kuiskaa hiljaa. Hymy ei leviä hänen
kasvoilleen, mutta ääni muuttuu yhä vain maanisemmaksi. Tilanne on
ehdottoman henkilökohtainen. ”Me emme tapa sinua ainoastaan sen
vuoksi, että se, mitä teet ja olet aiheuttanut, on väärin. Minä
en tapa sinua ainoastaan sen vuoksi, että olet tehnyt minulla
vuosien mittaan mitä olet halunnut, polkenut ihmisyyteni maan
rakoon. Sinä kuolet myös siksi, että omien sanojesi mukaan sodassa
nyt vain kuolemaan ihmisiä. Nyt sattui tulemaan sinun aikasi.”
Ramona
antaa äänensä päästää irti kaikesta siitä kaunasta, jota hän
sydämessään kantaa. Hän unohtaa teot, unohtaa sanat, jopa Carlan
kauniit, vaaleat kasvot edessään. Hän katsoo Envyä edessään
vain ihmisenä. Pienenä ja puolustuskyvyttömänä ihmisenä, jonka
hän aikoo tappaa. Tunteet katoavat pois. Arra nostaa Envyn päätä,
karkea huudahdus pääsee ilmoille. Ramona vie veitsen suoraan Envyn
kurkulle ja viiltää ensin hitaasti, sitten nopeammin ja syvälle.
Envyn huuto kohoaa ja katkeaa tyhjään, kun elämä pakenee
avonaisesta suusta minne se ikinä onkaan matkalla. Kirkkaat silmät
sammuvat, veri tippuu tahmeana lattialle.
Mikään
ei ole ohi. Yksi elämä on vain tullut vääjäämättömään
päätökseensä, henkilökohtainen kosto on saanut kasvonsa ja yksi
kansa menettänyt keulahahmonsa. Arra ja Ramona tarttuvat Envyn
sidottuun, veren tahrimaan kehoon ja lähtevät kantamaan sitä
jonnekin, josta kansa sen näkisi. He kuljettavat Envyn suoraan
korkealle parvekkeelle, josta on paras näkymä alhaalla riehuvaan
sotaan.
Ulkona
taistellaan yhä täysin tehoin. Arran katseen kiinnittää
Elisabeth, joka huutaa kovaan ääneen omille sotilailleen. Mitä
ilmeisemminkin tilanne on kiristymässä, villejä on yhä liian
monta. Silti jokainen taistelija näyttää väsyneeltä, aivan kuin
kenelläkään ei olisi enää syytä taistella.
Eikä
olekaan. Arra ja Ramona siirtävät Envyn ruumiin kaiteelle ja
työntävät sen yhteisvoimin sen yli. Ruumis tippuu aivan liian
kevyesti, lähes epäinhimillisen helposti alas miekkojen ja tulen
sotkuiseen mereen. Niin helposti ihmiselämä päättyy, niin
liioitellun nopeasti elävästä olennosta tulee jotain, jota käyttää
hyödykseen. Envyn keho tippuu alas, rysähtää miltei Wainwrightin
sotilaiden päälle. Se tippuu hervottomana lumiseen maahan ja jää
luonnottomaan asentoon.
Villit
tiputtavat aseensa saman tien. Kaikki jäävät katsomaan
hölmistyneenä, kuinka valkopukuiset, joukon parhaiten koulutetut
taistelijat luopuvat aikeistaan sillä samaisella sekunnilla, kun
heidän johtajansa ruumis tiputetaan heidän keskuuteensa
hervottomana lihakimpaleena. Envy oli sodan aivot, Envy oli ainoa syy
jatkaa taistelua. Hänestä olisi tullut omien kansalaistensa
silmissä johtaja sodan käännyttyä heidän edukseen, mutta nyt
kukaan ei astu valkopukuisten joukosta ottamaan hänen tyhjäksi
jättämäänsä paikkaa. Se saa jäädä huutamaan tyhjyyttään,
sodan kaapu alkaa repsottaa reunoista.
Elisabeth
on ymmärtänyt sodan turhaksi jo sillä sekunnilla, kun Veronika
nousi kansan keskuuteen kohottamaan äänensä. Aseita ei enää
tarvita. Elisabeth tiputtaa Kreinin kädestään maahan, antaa sen
kalahdella kiveä vasten. Hän nostaa kätensä ylös, astelee
ihmisjoukon keskeltä kohti linnan suuria portaita. Valta odottaa
häntä portaitten yläpäässä. Muutama yrittää käydä hänen
kimppuunsa, sillä ei ole olemassakaan sotaa, jossa jokainen laskisi
aseensa samaan aikaan alas ja tyytyisi lopputulemaan. Elisabethin
omat soturit kuitenkin vaimentavat hänen kimppuunsa käyvät mitä
nopeimmin. Monet huutavat vastalauseitaan, osa taistelee vielä
keskenään. Villejen kasvoilla käy kaikkien tunteitten kirjo.
Portaat
ovat pitkät, jokainen niistä on kuin yksi menetetty vuosi elämässä.
Äänet jäävät taustalle, melu hiljenee Elisabethin kohotessa
portaiden yläpäähän ja nostaessaan ylpeän päänsä kohti
taivasta. Hetkeen hän ei sano mitään. Kansa näkee tulevan
hallitsijansa, he näkevät tiensä portaille asti taistelleen
naisen, joka aikoo kohottaa äänensä julistukseen. Villien osalta
taistelu on käyty, jokainen, joka tahtoo vielä vastarintaa, tahtoo
sitä turhaan. Syyt ovat rusentuneet Envyn hentojen luiden myötä.
Arra ja Ramona olivat oikeassa, yksi ihmishenki on säästänyt
monia.
Elisabeth
katsoo sotkua edessään. Vahingoittuneita raajoja, irronneita
panssareita. Hiustuppoja, kokonaisia kehonosia ja sisäelimiä,
tuhoutuneita rakennuksia ja tuhkaa. Sen kaiken kuningattareksi hän
ryhtyisi.
Savu
kohoaa ilmaan ja sekoittuu auringon edessä oleviin pilviin. Kukaan
ei osaisi enää erottaa, tekeekö aurinko reikiä kevyisiin pilviin
vai savuverhoon niiden joukossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti