Luku
66: Kevään linnut
Kaksi
kuukautta myöhemmin
Richard
siirtää sormiaan kirjan pinnalla. Rusehtavat sivut tuntuvat
karheilta pehmeitä sormia vasten. Koukeroiset kirjaimet ovat
alkaneet tarttua hänen silmiinsä, hän on oppinut ymmärtämään
muutamien kirjainten ja sanojen yhdistelmiä. Mitä enemmän hän
lukee ja mitä enemmän häntä opetetaan, sitä nopeammin hän
oppii.
Lukutaito
on alkanut levitä aateliston keskuudessa sen jälkeen, kun Elisabeth
julisti kaikki historiankirjat etsittäviksi. Kirjoitustaito on ollut
kahdensadan vuoden ajan olemassa, ja nyt Elisabeth tahtoo löytää
kaiken mahdollisen tiedon häntä ympäröivästä maailmasta. Lir
Laygoldin varastoimien kirjojen joukosta on löytynyt jo nyt paljon
materiaalia, joka ei ole koskaan saanut nähdä päivänvaloa.
Veronikan puheet villien historiasta tuskin ovat kovinkaan kaukaa
haettuja.
Elisabeth
on oppinut kysymään. Hän on saanut äänensä kuuluviin oman
kansansa keskuudessa. Ristiriitoja on syntynyt, kuten jokaisessa
kuningaskunnassa kuuluukin syntyä. Koska Elisabeth päätti
lakkauttaa maan virallisen teloittajan toimen ja lisätä lukutaidon
opettamista, Annorlunda on joutunut kokemaan kahden kuukauden aikana
muutamia mellakoita. Ne eivät ole pysäyttäneet Elisabethia
edistämästä maailmansa kulkua.
Alueet
on kuitenkin saatu jaettua uudelleen. Niin pohjoisessa, idässä kuin
lännessäkin on uudet johtajat. Pienempiin haaroihin kuuluneet
Laygoldit ovat nyt lännessä. Pohjoiseen Elisabeth ei heitä ajanut.
Myös
Mizarin sisäisen Altairin uusi metsästäjien mestari on nimetty
tehtäväänsä. Elisabeth on jututtanut henkilökohtaisesti Frej
Darehawkia ja todennut nuoren miehen erinomaiseksi tehtäväänsä.
Tapa, jolla Frej puhui kuolleista ja omasta kunniastaan teki
lähtemättömän vaikutuksen Elisabethiin. Nuoresta miehestä tulisi
hänelle loistava työkumppani.
Elisabeth
istuu poikansa vierellä ja tavaa tälle sanoja, joita hän ei osaa
lausua. Kynttilän keinahteleva valo valaisee rusehtavia, osittain
läikkien peitossa olevia papereita. Richard kääntää sivua ja
katsoo seuraavalle sivulle piirrettyä kuvaa. Siinä on
punahiuksinen, kuvankauniiksi piirretty naishenkilö auringonvalo
ympärillään. Valon kuningatar Lysanna Wainwright, hän, jonka
nimeä Elisabeth hoki itselleen ja sisarelleen esikuvana
esimerkillisesti toimineesta Wainwrightista. Kaiken uuden tiedon
perusteella Lysanna Wainwright oli aina jotakin aivan muuta kuin
kaikki hänen jälkeensä tulleet kuvittelivat.
Sukupuut
ja historiallisista henkilöistä kirjoitetut tekstit ovat päivittäin
Elisabethin tiedonjanoisten silmien edessä. Hän ja Richard tutkivat
kirjoja ja saavat tietoonsa pieniä palasia Annorlundasta. Vielä
jonakin päivänä Elisabeth saisi käsiinsä kokonaisen kuvan,
osaisi yhdistää palaset toisiinsa ja näkisi kaiken.
Nyt
Elisabeth kuitenkin joutuu lopettamaan, sillä hovipalvelija on
avannut oven ja kertoo kuningattarelleen, että häntä on saapunut
tapaamaan vieras. Elisabethin ensimmäinen ajatus on, että Lintu on
palannut meriltä takaisin. Jo miltei kaksi kuukautta sitten Lyran
satamasta pois purjehtinut mies ei ole osoittanut merkkejä siitä,
että aikoisi palata pitkään aikaan.
Elisabeth
sipaisee poikansa olkaa antaen siten tälle merkin pysyä paikallaan.
Riittävän lyhyin, määrätietoisin askelin Elisabeth astelee
huoneen ovelle ja kävelee monta kerrosta alaspäin suureen saliin.
Toisin kuin Lir Laygold, hän ei aio ottaa vastaan vieraitaan missä
tahansa osassa linnaa.
Salissa
Elisabeth tunnistaa tutut kasvot edessään. Villinainen Ramona,
historian suuntaa radikaalisti muuttanut ihminen seisoo hänen
edessään ryhdikkäänä ja kauniina. Ramonan vaaleat hiukset ovat
aiempaakin lyhyemmät. Valkoiset housut ja takki pukevat hänen
pientä varttaan.
”Tervehdys,
teidän korkeutenne”, Ramona sanoo eikä vieläkään kumarra.
Pieni nyökkäys hoitaa sen puolen virallisuudesta.
Elisabeth
katsoo naista arvioiden. Ramona on työskennellyt muiden villien
kanssa Lyran kunnostamiseksi, vaikkei hänen tarvitsisi. Villien
johtajan tappamisen kunnia lepää hänen harteillaan, hän saisi
tehdä mitä tahtoo. Elisabeth arvostaa Ramonaa, joka on päättänyt
ottaa silti vastuuta kansansa teoista.
Siltikään
ylpeä kuningatar ei ole unohtanut sitä, miten Ramona näytti L:n
muotoista haavaa kädessään ja väitti olleensa Ashworth Laygoldien
vankina. Lilith Ashworthina pidetty henkilö oli tietenkin
vahvistanut Ramonan tarinan. Nyt, kun koko kansa tietää Ashworthien
kuolleen ja Lilithin olleen Envy, Elisabeth on vihdoin ymmärtänyt
tarinan juonen. Vasta jälkikäteen Elisabeth on alkanut syyttää
omaa typeryyttään ja harkintakykynsä puutetta. Lintu todella oli
aina ollut oikeassa; Elisabeth oli antanut oman ylpeytensä sokaista
kaiken muun.
”Tervehdys,
Ramona”, Elisabeth sanoo ja astelee naisen ohi hopeiselle
valtaistuimelleen. Elisabeth ei kuitenkaan istu. Jollakin osalla he
kaksi ovat tasavertaisia, ja vaikka Elisabeth seisookin korkealla,
hän haluaa pysyä seisoma-asennossa. Hän ei istu, hänellä ei ole
oikeutta istua sodan tärkeimmän teon tehneen naisen seurassa.
”Olen
tullut keskustelemaan kanssanne kaikesta siitä, joka on jäänyt
keskustelematta, teidän korkeutenne”, Ramona sanoo. Hänen miltei
oranssinkeltaiseen taittavien ruskeiden silmiensä katse on vakaa.
Hän tietää, mitä tekee.
”Onko
tämä tulkittavissa anteeksipyynnöksi?” Elisabeth säästää
Ramonan syytöksiltä. Nainen tietää itse varsin hyvin, mitä on
tehnyt menneessä. Elisabeth sen sijaan tietää, että hänen on
joskus annettava oman ylpeytensä siirtyä taka-alalle ja jonkin muun
tehdä päätöksiä sen sijaan.
”On,
teidän korkeutenne”, Ramona sanoo ja nyökkää pienesti. ”Minä
olen valehdellut teille monesta seikasta ja aiheuttanut siten paljon
pahaa tässä maailmassa. Tahdon olla rehellinen.”
”Sinä
näytit niin aidolta surua eläimellisissä silmissäsi. Sokeutit
minut. Valehteleminen on vaarallista, jos sen tekee silmillään. Se
tarkoittaa, ettei enää elä omana itsenään”, Elisabeth vastaa.
Hän antaa pienen katkeruutensa päästä ulos siitäkin huolimatta,
että hän kunnioittaa Ramonaa.
Ramonan
kasvoilla käväisee surumielinen hymy, joka on kuin muisto jostakin
vuosia sitten haudatusta. Elisabeth ymmärtää täysin tunteen hymyn
takana.
”Minä
tiedän sen, teidän korkeutenne”, Ramona sanoo, ”ja
katumusharjoituksena olenkin nyt edessäsi avoimena ja rehellisenä.
Sellaista en olisi koskaan metsässä asuessani uskonut tekeväni.”
”Ihmiset
voivat kuitenkin muuttua, niinhän?”
”Ei,
teidän korkeutenne, enpä usko. En ole muuttunut. Olen vain kulkenut
riittävän pitkän polun oppiakseni nöyrtymään tavalla, josta ei
ole minulle harmia.”
Vain
muutamaan sanaan tiivistyy kaikki se, mitä kaikki ovat oppineet
kuluneiden kuukausien ajalla. Sota nöyrryttää ihmisiä, se tekee
heistä avoimempia ja kuuliaisempia. Tai se herättää uudelleen,
nostattaa tuhkista. Elisabeth uskoo, että nainen hänen edessään
on kokenut molemmat.
”Mene,
lapseni, olet vapaa kokemastasi taakasta”, Elisabeth sanoo lopulta
ja astelee portaat alas aivan Ramonan vierelle, ”minun tahdostani
sinua ei tulla satuttamaan. En kanna sinulle kaunaa.”
Ramona
nyökkää jälleen. ”Minä kiitän, teidän korkeutenne.”
Muutama sana pyörii vielä kielen päällä. Ramona päättää
päästää ne pois. ”Minä tosin uskon, etten koskaan ole vapaa
siitä, että päätin elää koko elämäni valheissa. Se taakka
minun on kannettava.”
Hetken
ajan kaksi naista, kaksi selviytyjää katsovat toisiaan silmiin ja
yrittävät ymmärtää kaikkea sitä, jonka läpi he ovat tulleet.
Kenties ymmärrys ei koskaan leviä katseesta katseeseen. Ramona
nyökkää vielä kerran ja lähtee kulkemaan pois. Elisabeth katsoo
vielä hetken tämän perään ja lähtee sitten astelemaan takaisin
ylimpiin kerroksiin Richardin luo. Hän huomaa ajattelevansa, että
elämä on sittenkin hirvittävän yksinkertaista. Tiettyjä asioita
ei vain koskaan pääse pakoon.
*
* *
Frej
näyttää rauhalliselta istuessaan jälleen kerran nuotion äärellä
ja kuunnellessaan ryhmien johtajien raportteja eri puolilta maata.
Muurin taakse paenneiden villien uhka on yhä todellinen, joten Frej
tahtoo käyttää ensimmäiset kuukautensa mestarina varman päälle
pelaamiseen.
Kolmesta
ryhmästä vain kaksi ovat saaneet uudet johtajat. Kaikesta
huolimatta Frej ei kykene tuntemaan kaunaa Emiliä kohtaan. Hän on
jättänyt nuoren miehen kolmannen ryhmän johtoon. Toiseen ryhmään
hän nimitti yhden niistä, jotka kestivät sotaa alusta loppuun.
Yhden Ianin luotetuimmista miehistä, jota Frej ei kuitenkaan sen
kummemmin oppinut tuntemaan. Nyt hän oppisi.
Ensimmäinen
ryhmä kuuluu kuitenkin sille, joka taisteli sitä pahinta vastaan:
itseään. Arra on tullut metsästäjien täydeksi jäseneksi, hän
on osoittanut pätevyytensä metsän kasvattien keskuudessa. Osa
katsoo ja tulee aina katsomaan häntä vinoon hänen syntyperänsä
vuoksi, mutta Frej tietää ystävänsä osaavan pitää päänsä
ylhäällä.
Nyt
muut jättävät heidän kahden, Arra ristii pienet kätensä ja
ottaa kasvoilleen katseen, jollainen hänellä on vain silloin, kun
hän miettii, miten esittäisi sanansa. Frej näkee epäilyksen
kasvoilla.
”Onko
kaikki kunnossa?” Frej kysyy, vaikka näkee selvästi, että Arraa
painaa jokin.
”Mietin
vain, onko tämä kaikki sittenkään oikein.” Arra pudistaa tummaa
päätään. ”Sitä voisi kai sanoa koti-ikäväksi. Minulla on
kaksi kotia, enkä koskaan voi kuulua kumpaankin.”
”Jos
joku täällä on kohdellut sinua huonosti sen vuoksi, että olet
syntyperäinen villi, he voivat tehdä valituksensa suoraan minulle.”
”Frej,
ei se sitä ole. Nämä ihmiset eivät koskaan hyväksy puolisokeaa
villiä. Onneksi oma ryhmäni sentään on toiminut suopeasti. Sen
sijaan olen huomannut kaipaavani monia asioita muurin toiselta
puolelta.”
Arra
ajattelee Therriniä, joka oli liian vanha lähtemään sotaan. Vanha
nainen järjesti hänet ja Veronikan eteenpäin, ja nyt Arra tietää,
ettei enää koskaan saa halata äitihahmoaan. Lisäksi Arran
ajatukset palaavat useen luolaan, jossa tulikärpäset loistivat.
Sinne hän palaa mielessään niiden kanssa, jotka olivat hänelle
rakkaimpia. Hän ajattelee Carlaa, jonka menetti vain, koska oli
jossakin muualla. Arra on saanut jo kuulla Ramonalta Carlan kuoleman
todellisesta syystä. Se saa hänet oudolla tavalla onnelliseksi
siitä, miten he tappoivat Envyn. Se mies ei ansaitse häneltä
vähääkään myötätuntoa, ja jos hän olisi tiennyt Carlasta,
Envy olisi kuollut varmasti jo aiemmin.
Lisäksi
ajatukset palaavat yhä vain useammin Veronikaan ja siihen, mitä
olisi voinut olla. Arra tuijottaa kulunutta haavaa vasemman kätensä
nimettömässä. Merkkiä, jonka Carla viilsi aikanaan hänen
sormeensa. Arra viilsi tälle samanlaisen. Nyt Arra tietää, että
Veronika olisi ollut nainen, jonka hän olisi antanut viiltää
vanhan haavan päälle uuden. Hän vaalii Veronikan muistoa
katkeransuloisella lämmöllä ja toivoo, että Veronikalla on kaikki
hyvin siellä, missä ei ole enää kipua.
”Se
menee ohi”, Frej kuiskaa hiljaa. Hän vetää kangasta tiukemmin
ylleen, vaikka ei ole enää kylmä. Kevät on saapunut Annorlundaan.
Aurinko paistaa kauemmin ja korkeammalta, lumikinokset ovat alkaneet
pitsittyä ja kukat pilkistää pakkasen runtelemasta maasta.
”Minultakin kesti koko tähänastinen elämä oppia rakastamaan
taivasta, jonka alla olen. Nyt minä vihdoin tunnen kuuluvani tänne.”
Arra
katsoo Frejtä silmiin. Mies on kokenut liikaa ollakseen niin nuori,
mutta silti hän jaksaa kohottaa äänensä kannustaakseen.
”Minä
tiedän”, Arra sanoo, ”ja kiitän sinua kaikesta siitä
luottamuksesta, jota olet aina osoittanut minua kohtaan. Ei
pelkästään nyt vaan silloin aiemminkin.”
Frej
hymyilee jälleen. ”Takaisin sinun henkesi koska tahansa edelleen.”
Arra
nauraa kevyesti. Nauru sekoittuu puissa laulavien lintujen ääntelyyn,
maailma ei painakaan enää niin paljon. ”Nyt taitaa olla minun
tehtäväni taata ryhmäläisiäni.”
”Kouluta
heitä riittävän hyvin, jotta sinun ei tarvitse taata heitä.”
Arra
vain hymyilee. Hän tietää yhtä jos toista toisten
kouluttamisesta, mutta vasta opettelee ottamaan vastuuta kokonaisista
ihmishengistä. Ryhmänjohtajan tehtävä ei ole helppo.
Hetken
kaksikko vain istuu nuotion äärellä ja kuuntelee leirin ääniä.
Ruokaa laittavia metsästäjiä, suuntaan ja toiseen juoksevia
ihmisiä ja aseiden teriä terottavia miehiä. Ympäristö on
turvallinen, kevätlintujen laulu viimeistelee rauhallisen
kokonaisuuden. Hetken ajan Arra ja Frej vain istuvat siinä,
hengittävät kirpeää kevätilmaa ja ovat onnellisia siitä, mihin
asti ovat selvinneet.
Sitten
katseita vaihdetaan. Yksikin katse riittää kertomaan, että he
ajattelevat samaa henkilöä. Hiljaiset hetket muistuttavat Frejtä
raastavasta kaipuusta ja Arraa siitä, ettei hän ole vieläkään
kertonut Veronikan teosta isäänsä kohtaan. Virallinen suruaika on
jo ohitse, Arra tietää voivansa kertoa. Silti oikeat sanat tuntuvat
vaikeilta löytää.
”Sinäkin
kaipaat häntä edelleen, etkö vain?” Frej kysyy hiljaa. Hän ei
itke, mutta äänensävy on yhtä murtunut.
”Kaipaan
joka päivä niin paljon, että se tekee miltei fyysisesti kipeää.”
Frej
nyökkää hiljaa. Arran mielestä tämä on kauneimmillaan silloin,
kun kapeat kasvot pysyvät tyyninä, vaikka tuhannet myrskyt sotivat
keskenään niiden takana. Frej on ensimmäinen mestarien johtaja,
joka uskaltaa näyttää avoimesti tunteitaan ja kannustaa muitakin
tekemään niin. Arra kunnioittaa sitä.
”Älä
pelkää, sinä et ole yksin”, Arra sanoo, vaikka sanat
kuulostavatkin latteilta. Eivät ne voi auttaa, mutta niiden
sanomatta jättäminenkin tuntuisi väärältä.
”Mutta
minä pelkään, että hän on.”
Pieni
surun aalto käväisee Arrassa, se kulkee koko kehon läpi, kun hän
kuvittelee Veronikan kulkevan yksin matkallaan. Koko elämänsä
kärsimyksestä toiseen lipunut Veronika ei ansaitse sekuntiakaan
yksin kylmyydessä, hän kuuluu sinne, missä tähdet loistavat
kirkkaimmin ja lämpimimmin.
”Ei”,
Arra sanoo, ”hän ei ole yksin. Hän on siellä, missä kaikki
muutkin kirkkaimmat ovat. Hän on heistä kirkkain, ja hän katselee
meitä joka päivä tähdistä.”
Frej
hymyilee, mutta hymy näyttää tuottavan selkeästi tuskaa. ”Kiitos.
Kiitos, Arra.” Frejn ilme kevenee, kivun pisto siirtyy hitaasti
pois. Joskus hän oppisi elämään sen kanssa.
Arra
nousee ylös. Hän tietää, että jos ei sano sanottavaansa nyt, hän
jättää sen ikuisesti sisäänsä. Veronika olisi halunnut Frejn
tietävän siitä, mitä teki. Niin olisi käytävä. Arra kiristää
vyötä pellavapaitansa päällä ja vetää syvään henkeä. Kun
Frejkin nousee ylös, Arra avaa suunsa.
”Tule,
mennään kävelemään hetkeksi metsään.” Hengähdys, toinenkin.
Lintujen laulu kaikuu kannustavana korvissa. ”Minun täytyy kertoa
sinulle jotakin.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti