2005
”Isi hei, kato,
kun mä hyppään!”
Tytöllä on
epätasaiset letit, toiselle puolelle on tullut enemmän hiuksia kuin
toiselle. Uimapuku on vaaleanvihreä, isosiskon vanha. Tyttö itse ei
koskaan valitsisi vihreää.
Isä ei käänny
katsomaan tyttärensä uimahyppyä, hän katsoo tiiviisti
kännykkäänsä ja nyökkäilee.
”Joo, hienosti
menee.”
Tyttö nyrpistää
nenäänsä. ”Isi, mä en hypännyt vielä”, hän sanoo lapsen
tunteita peittämättömällä äänellä.
”Mm, joo.”
Tyttö hyppää. Hän
ei ajattele hypyn hetkellä, katsooko hänen isänsä, vaan toimii
pelkän hetkellisen raivonpuuskan varassa. Kuinka isä saattaa olla
niin poissaoleva? Kuinka hän voi jättää
tyttärensä oman innostuksensa kanssa kaksin, eikö hän halua sitä
osakseen?
Tytön
pää painuu kokonaan veden alle, ja hän säikähtää ympäröivää
vettä hetkellisesti. Mutta vesi on hyvä. Se vie ajatukset
pois kännykkänsä kanssa istuvasta isästä, joka ei viitsi edes
kääntää päätään hänen suuntaansa. Vesi on kiinnostunut, vesi
on turvallinen. Se ympäröi hänet kaikkialta, keskittyy häneen
kaikella voimallaan.
Hetken
hän ajattelee, miltä tuntuisi olla joku muu. Elää kalana vedessä,
hengittää vettä kiduksilla ja elää täysin eri todellisuudessa.
Ajatus tuntuu kihelmöintinä varpaissa ja käsissä. Sattuuko
kaloihin koskaan? Entä, jos vedessä onkin kalojen kyyneliä?
Ja
sitten hän nousee. Pieni pää pilkistää vihdoin vedestä, happi
pääsee kulkemaan keuhkoihin. Tytön tekisi mieli sukeltaa
uudelleen, sillä hengittäminen tuntuu valheelliselta, jollakin
tasolla väärältä. Hän haluaa takaisin veden syleilyyn, siellä
hän olisi turvassa. Ajan kanssa hän muuttuisi kalaksi, löytäisi
oman parvensa eikä koskaan enää itkisi. Ei ainakaan surusta, ei
enää koskaan siitä samaisesta kivusta, joka oli kirvoittanut hänen
kyyneleensä siihen asti.
*
2015
Kerrostalon
kattotasanteella käy tuuli. Kello on varttia vaille neljä, ihmisten
työt loppuvat aivan pian. Hymy löytää tiensä tytön kalvakoille
huulille. Tänään hän ei ole meikannut niitä, sille ei ole enää
syytä.
Tuulenvire
heiluttaa hänen kahta, tasaisesti palmikoitua lettiään. Tuuli
tuntuu hyvältä myös kasvoilla.
Tyttö
sipaisee muutaman karanneen suortuvan pois kasvoiltaan ja katsoo
alas. Liikennettä hänen alapuolellaan on paljon, mutta ei vielä
tarpeeksi.
Tyttö
on päässyt elämässään vaiheesta ”jos” vaiheeseen ”kun”.
Kyyneliä ei ole tullut ulos enää useampaan vuoteen, eikä kukaan
ole kääntynyt katsomaan, kun hän on aukaissut suunsa. Siksi hän
on vihdoin oppinut pitämään sen kiinni.
Hän
katselee tarkasti kaikkea sitä, mitä maailmassa tänään tapahtuu.
Hän on oppinut, että edes hän kykenee tekemään tarkkoja
havaintoja, vaikkeivat muut havaitsisikaan hänestä mitään. Ja
kaikenhan voi aina salata, jos on tarpeeksi hyvä siinä.
Tänään
autoissa yleisin väri on harmaa. Lapset kulkevat useimmiten äitinsä
kanssa. Yleisin sadetakin väri on keltainen. Sateenvarjoja on vain
joka toisella.
Merkityksettömiä
havaintoja. Kaikki nämä havainnot jäisivät tekemättä, jos hän
ei seisoisi nyt kattotasanteella ja tutkisi avoimin silmin alhaalla
kulkevaa kansaa. Hymy pakenee hitaasti hänen kasvoiltaan, kun hän
huomaa kellon lähestyvän neljää. Isä kävelee aivan pian ulos
konttoristaan ja astelee autuaan tietämättömänä kadulle. Sitten
hänen puhelimensa soi.
”Haloo,
Miiako se siellä?”
”Olen.”
Ääni on lasia särkyneen jään seassa, siitä ei erota sen
todellista tarkoitusperää.
”Mitä
asiaa sulla on? Eikö sun pitäisi olla vielä koulussa?”
”Ei
mun pitäisi olla enää missään”, tyttö sanoo tuntien sittenkin
jotakin kuumaa silmiensä takana. Tunteita ei koskaan voi tappaa, ne
löytävät aina tiensä takaisin.
Linja
on hetken hiljaa. Tyttö näkee, kuinka hänen isänsä pysähtyy ja
katselee ympärilleen. Tietääkö isä? Kuinka hän voisi?
”Miia
hei, mitä sä nyt oikein puhut siellä? Onko kaikki kunnossa?”
”On”,
tyttö vastaa tuntien kyyneleet jo kasvoillaan. Älä itke, ei
kuolleena saa itkeä. Miltä se ruumishuoneellakin näyttäisi, jos
poskille olisi kuivunut kyyneliä? ”On mulla kaikki hyvin. Mä vaan
halusin… mä vaan halusin sanoa sulle yhden asian.”
Hetken
tyttö kuvittelee, että isä huomaisi ja sanoisi, ettei hänellä
ole kaikki kunnossa. Pysähtyisi hetkeksi ja tivaisi niin kauan,
kunnes hän kertoisi. Mutta ei isä sellaista tee, ei hänellä ole
koskaan aikaa muuhun kuin luovuttamiseen. Se on niin paljon
helpompaa.
”No
kerro vaan, mutta ole sitten nopea. Mulla on vielä töitä puoli
tuntia.” Valehtelija. Tyttö haluaisi sanoa sen ääneen, sylkeä
sen suustaan kuin terävän piikin, joka voisi lävistää isän
hänen kasvojensa edessä. Silloin se ei olisi hän, joka kuolisi,
vaan isä. Niin olisi tarkoitettu. Osa isän suolista valuisi
verisenä sotkuna ulos, kasvot muuttuisivat valkoisiksi ja viimeinen
verenryöpsähdys pääsisi ulos kalvakoilta huulilta tytön
katsellessa.
Mutta
tyttö ei sano mitään. Isähän huomaisi pian muutenkin, että
hänen tyttärensä tietää hänen valehtelevan.
”Voisitko
sä katsoa ylös? Vaan tän kerran?”
Isä
empii hetken. Uteliaisuus voittaa, ja kun isä nostaa katseensa ja
näkee tyttärensä katonreunalla, hän miltei pudottaa puhelimensa.
”Miia,
voi Miia herranjumala, tule pois sieltä… Voi luoja, voi helvetti,
mitä sä-”
Puhelin
tippuu kädestä. Kummaltakin.
”Isi
hei, kato, kun mä hyppään.”
Pakko sanoa, että tää oli upea teksti. Piti lukea moneen kertaan, tää oli niin hienosti kirjotettu ja jaja?? Oikeesti mulla ei oo sanoja, varsinkin kun osaan tohon päähenkilöön jollain tasolla samaistua.
VastaaPoistaÄä kiitos tosi paljon! Ihanaa kuulla, että tää oli herättänyt ajatuksia.
VastaaPoista