perjantai 21. kesäkuuta 2019

Jonne taivaat eivät näe: luku 31


Luku 31: Koti kultareunuksinen

Kuuma hiekka ottaa matkaajat vastaan. Polte on kova, mutta ei sietämätön, kun Mariel tömähtää hiekalle Larus yhä tiukasti sylissään. Valkoinen valo kieppuu näkökentän taustalla, Mariel räpyttelee silmiään tottuakseen vaaleaan hiekkaan ja ylhäältä porottavaan aurinkoon. Harteille tippuu valoa. Taivas ei ole enää punainen vaan selkeän sininen, aurinko paistaa korkealta kullanhohtoisena. Mustaa aurinkoa ei ole.

Avani”, Mariel henkäisee etsien ystäväänsä katseellaan, ”Avani, katso, valoa…”
Aurinko ei ole enää musta. Me ehdimme.” Avanin ääni murtuu. Nainen vetää syvään henkeä, murhe ja ilo vuorottelevat kasvoilla. Miten paljon on jo takana, miten paljon on lopullisesti jäänyt sinne.
Me olemme vihdoin täällä. Mariel, sinä näet jälleen auringon.”

Avani raahautuu lähemmäs, vie molemmat kätensä Marielin kaulalle ja painautuu ystäväänsä vasten ilman ajatustakaan siitä, että Mariel on mies ja sen vuoksi automaattisesti ihminen, jota hänen täytyy pelätä. Miellyttäjien taloissa Avani oppi koskettamaan miestä oikealla tavalla. Marielia koskettaessaan hän ajattelee vain heidän selvinneen.

Kun Avani päästää irti Marielista, molemmat katsovat vuoroin Marielin sylissä makaavaa Larusia, vuoroin kuumalle hiekalle jäänyttä Floriania. Kumpikaan ei selvinnyt, ei oikeasti. Larus hengittää yhä, mutta hänen silmänsä seisovat tyhjinä. Kun toivo kerran lähtee, se kovertaa jotakin tyhjäksi juostessaan ulos.

Larus, katso, me olemme jälleen kotona”, Mariel kuiskaa. ”Katso.”
Hän ei kuule sinua. Olen nähnyt paljon ihmisiä tuossa tilassa. Namyriassa se oli yleistä. Hänen tilassaan olleet naiset yleensä poltettiin hengiltä, jotta heidän jäännöksensä oli helpointa siivota pois.”
Mariel säpsähtää.
Anteeksi, tarkoitin vain, että tuosta tilasta ei välttämättä ole paluuta. Namyria oli Namyria. Minun ei tarvitse kantaa sitä enää mukanani, Javirkin on minut selvinneeksi katsonut.”

Mariel nyökkää. Korkealla taivaallla lentää kultasiipinen lintu. Se lentää liian korkealla, jotta siipien ja pyrstön muotoa näkisi, mutta kultaisen hohteen erottaa hiekalle saakka. Elävä, hengittävä aruni on saapunut tervehtimään kotiin palanneita.

Minä hoidan hänet kuntoon”, Mariel sanoo. Ääni on vahva. Käsi silittää Larusin mustaa, selkämittaiseksi kasvanutta tukkaa. ”Olen ennenkin pitänyt huolta ihmisistä. Me olemme Larusin kanssa olleet liian kauan yhdessä, jotta antaisin hänen noin vain vajota itseensä.”
Meistä kukaan ei ole enää ennallaan tämän jälkeen. Pystytkö sinä kantamaan myös hänen surunsa?” Avanin katse käväisee Florianin hengettömässä ruumiissa, kun hän puhuu.

En jätä veljeäni yksin järkkyneen mielensä kanssa”, Mariel jatkaa päättäväiseen sävyyn. ”Ja mitä isääni tulee…” Huokaus. Syvä, kaiken kuullut. ”Kunpa olisin voinut puhua hänen kanssaan kunnolla.”
Sinulla on yhä Larus. Hän taisi tuntea isäsi melkoisen läheisesti.”

Mariel katsoo sylissään makaavaa ystäväänsä, jonka epätoivo ja pelko ajoivat hänen isänsä käsivarsille. Mariel on jo antanut anteeksi. Hän ei voi kenties koskaan ymmärtää, kuinka hänen isänsä päätyi Larusin iholle. Jokin oli mennyt rikki Florianissa jo ajat sitten. Äitikään ei ole enää kertomassa. Nyt Mariel ymmärtää, mikä äitiä järkytti, mikä sai äidin vaeltelemaan tulikuumalla aavikolla itsensä hengiltä.

Minulla on paljon hyväksyttävää”, Mariel huokaa, ”mutta nyt meillä on aikaa. Meidän pitää vain palata linnaan, kohdata omani jälleen.”
He ovat ylläpitäneet toivoa. Taivas on tullut kirkkaaksi.”
Mariel nyökkää. Helpotus kulkee pitkin kurkkua, kohoaa ylemmäs. Kyyneleet kohoavat silmiin, mutta eivät putoa poskille. Mariel on jättänyt kyyneleensä taa, hän ei vielä ymmärrä kaikkea kokemaansa. Hän itkisi isäänsä ja menettämäänsä vasta paljon myöhemmin.

Me selvisimme”, Mariel sopertaa, ”me todella selvisimme tänne saakka…”
Minä valitsin oikean ihmisen, johon uskoa. Voit kuvitella, että kaiken kokemani jälkeen en usko enää kovin useaan asiaan.”
Avani, kiitos. Aivan kaikesta.”

Avanin käsi hakeutuu Marielin olalle, pitää lujaa kiinni kuin veljestä, jota hänellä ei koskaan ollut. Ei Namyrian kaltaisessa maassa veljellä olisi mitään tehnyt. Nyt Avanilla on Mariel, eikä hän enää koskaan katso miehiä samalla tavalla. Pelko jäytää yhä rintaa, mutta ei Marielin kanssa. Mariel ei ole pelkkä mies, hän on aurinko, valo kulkee hänen kanssaan, missä hän ikinä meneekin.

Kiitos kuuluu myös sinulle. Minä taisin olla oikeassa, sinä löysit tältä matkalta jotakin muutakin kuin totuuden isästäsi.”
Vaisu hymy käväisee Marielin huulilla.
Minä olen nyt Adamantian kuningas, jos he hyväksyvät minut. Minua pelottaa edelleen. Onko yksikään lempeä ihminen koskaan ollut hyvä hallitsija?”
Yksinomaan sinä olet pitänyt heidän toivoaan yllä. Se palautti valon tälle maailmalle. Minä ja Larus menetimme maailmamme, mutta kodin voi luoda minne tahansa. Minä en jää ikävöimään Namyriasta mitään muuta kuin öisin laulanutta taivasta, joka piti minut järjissäni. Tämän maailman kauneus korvaa sen tuhatkertaisesti, jos vain sallit minun jäädä.”

Mariel nyökkää. Hymy leviää kasvoille, pysyy.
Tietenkin”, hän kuiskaa, ”Adamantia on sinun kotisi nyt ja myöhemminkin. Voit mennä ja tulla miten haluat, en kahlitse sinua, jos tahdot kulkea porteista.”
Aion palata Ildarieniin Khindan luo vielä myöhemmin.”
Saat aina tulla takaisin. En sulje oviani sinulta.”

Marielin puhuessa Avani nousee ylös. Vaatteiden keltainen kangas on repaleina, ainoastaan kultainen koru ranteessa on ehjä. Avani tarttuu siihen, kiskaisee sen irti ja katsoo sitä pitkään. Viimeistä muistoa kodistaan, viimeistä muistoaan Alyasta. Avani antaa kevyen tuulenvireen viedä korun mukanaan, se katoaa hiekkaan.

Olen valmis jatkamaan eteenpäin”, Avani sanoo. ”Menemmekö palatsiin? Kansalta pitää kysyä, kauanko olimme matkassa. Aika kun ei ole koskaan puolellamme.”
Mariel naurahtaa ja nostaa itsensä varovasti ylös, jotta ei tiputa Larusia.
Jaksatko sinä kantaa isän?”
Jaksan. Nyt olen vihdoin luopunut raskaimmasta taakastani.” Ranne on tyhjä, koristelematon.

Avani tarttuu sanaakaan sanomatta Florianiin ja nostaa miehen selkäänsä. Mariel ei tiedä, paljonko nainen on joutunut elämänsä aikana kantamaan, mutta Florianin Avani kantaa ongelmitta, valittamatta kertaakaan.

Kaupungin tornit ja ihmisvilinä ovat ennallaan. Tuttuja kasvoja, hymyjä, hämmästyneitä ilmeitä. Kyyneliäkin. Mariel, Avani ja Larus otetaan lämpimin kasvoin ja ojennetuin käsin vastaan, kun he kulkevat kaupungin halki kohti palatsia.

Me olemme kotona”, Mariel kuiskaa Larusille tietäen, että tämä kuulee hänet yhä. ”Me olemme vihdoin kotona.”

*

Vasta kaksi viikkoa Florianin suurieleisten hautajaisten jälkeen Larus puhuu ensimmäisen kerran. Mariel on saanut hänet pestyä ja ruokittua ja on laskenut hänet sängylle, peitellyt viimeisen päälle, kun hän nostaa katseensa ja ymmärtää.

Mariel.”
Marielin kasvot kirkastuvat. Varovasti hän sipaisee ystävänsä poskea.
Mariel…” Sanat hakevat paikkaansa. ”Minä olen pahoillani…”
Sinun ei tarvitse olla. Sinä olet hengissä ja me olemme turvassa.”
Kuningas.”

Hetken Mariel kuvittelee Larusin puhuvan Florianista.
Ei, isä on kuollut. Hän kuoli sinun syliisi, kun olimme vielä Enfallassa.” Mariel hämmentyy omasta äänestään. Hän kykenee puhumaan isänsä kuolemasta niin kevyesti, tiputtamaan sanat huuliltaan ilman vihlovaa kipua.
Minä tarkoitin sinua. Sinä olet nyt kuningas.” Hymyntapainen käy Larusin huulilla. Onni läikähtää Marielin rinnassa.
Niin, veli rakas, minut kruunataan muutaman auringonnousun kuluttua. Koko kansa on valmistellut sitä.”

Larus kampeaa itsensä ylös. Liike on nopea, poika on kaatua takaisin makuulleen miltei heti. Mariel antaa Larusin toimia itse, kokeilla, jaksavatko hänen jalkansa jo kantaa, vai istuvatko suru ja järkytys niissä vielä liiaksi.

Avani on yhä hengissä, eikö niin? Minä en koskaan tainnut sanoa hänelle ainuttakaan kaunista sanaa. Onko hän yhä Adamantiassa?”
On hän. Adamantia on nyt Avaninkin koti.”
Minun täytyy varmaan palata kehälle.”
Mistä sinä oikein puhut? Sinä kuulut minun rinnalleni. Veljeni, ystäväni, en päästä sinua enää silmistäni, nyt, kun minulla jälleen on molemmat silmät.”
Minä petin sinut kuolleen maailman vuoksi.”
Sinä et voinut tietää, miten Enfallalle kävisi.”

Larus pudistaa päätään. Epätoivo istuu yhä hänen harteillaan. Mariel tietää, millaista taakkaa Larus on joutunut kantamaan. Moni ei puhuisi tai kävelisi enää koskaan. Larus on sentään saanut äänensä jälleen kuuluviin.

Tiesin minä. Siksi minä tännekin tulin ja päädyin… päädyin isäsi luo.” Larus ei enää katso Marielia silmiin. ”Sitä minä en koskaan uskalla pyytää sinulta anteeksi. Se häpeä on pitänyt minut pitkään hiljaa. Kuinka hautajaiset sujuivat?”
Isän ruumis kannettiin kunniakujalta An-Edilien hautakammioon kaupungin toiselle laidalle. Ne olivat kauniit juhlat. Paljon aurinkokuvioita, kirkkaita kukkia ja laulua. Kansan laulu saatteli hänet viimeiseen lepoonsa. Kukaan ei koskaan saa tietää, kuinka hän miltei tuhosi maailmansa menetettyään itsensä.”

Vaisu nyökkäys. Hymy, joka pyyhkiytyy pian pois. Larus tarraa kiinni Marielin ranteesta.
Onneksi Adamantia on yhä kunnossa. Minä menetin Enfallan, mutta se oli menetetty jo silloin, kun pakenin sieltä ensi kertaa.” Larus laskee jalkansa lattialle, hapuilee kosketuspintaa maattuaan useita auringonnousuja hämärässä huoneessa.
Sinä et ansaitse menettää mitään. Sinun ansiostasi minä olen yhä tässä. Kiitos sinulle, että Adamantia selvisi. Kun sinusta tulee kuningas, tällä maailmalla on vielä useita vuosia edessään.”

Mariel onnistuu hymyilemään. Larusin usko lämmittää hänen rintaansa.
Minun isäni on myös kuollut, eikö olekin? Me jätimme hänet Enfallaan. Hänet ja Darlanganin.”
Mariel vain nyökkää.
En muista lopusta paljoakaan. Muistan huutaneeni. Taivas oli halkeamilla.” Larus värähtää.
Sinun ei tarvitse muistella sitä juuri nyt.”
Kenties ei nyt, mutta joskus minun on ajateltava se loppuun. Etten päädy tekemään niin kuin nyt tein. Minun ansiostani sinä, Avani, Darlangan ja moni enfallalainen joutui kärsimään.”

Kun Larus nousee ylös, Mariel on valmis ottamaan hänet kiinni, jos hän kaatuu. Varovaisia askelia. Ne kantavat. Larus kävelee marmoripöydän luo, ottaa tukea, ymmärtää, että hänen jalkansa kestävät kävelyä. Hymy leviää kasvoille.

Minä elän”, Larus huokaisee. Äänessä on myös surua. Mariel tietää, ettei se lähde kenties koskaan. Hänkin kantaa paljon mukanaan vielä kuninkaanakin.
Niin elät. Me kaikki elämme. Taivaat eivät ole sulkeneet meiltä silmiämme.”
Larus nojaa yhä pöytään, hengittää raskaasti, päästää sitten jälleen irti ja kävelee takaisin Marielin luo. Mariel on puettu kultaan ja silkkiin, ruskeat kiharat ovat letillä selässä. Mariel näyttää kuninkaalliselta ja kauniilta. Aivan itseltään.

Voitko sinä koskaan antaa minulle anteeksi? En pyydä sitä sinulta. En ole sen arvoinen, että voisin.”
Olen jo antanut. Kauan sitten.” Pieni tauko, hengenveto. ”Kuule, kerro minulle eräs asia. Sen jälkeen meidän ei tarvitse puhua tästä aiheesta hetkeen. Voimme palata siihen paljon myöhemmin. Minä en ole juuri miettinyt sinua ja isääni, en ole voinut. Mutta kerro minulle, rakastitko sinä häntä? Rakastiko hän sinua?”

Larusin kulmat kohoavat. Hän näyttää lapselta, joka ei tiedä, mistä häntä syytetään.
En tiedä”, Larus huokaisee, ”en todella tiedä. Yhden ainoan kerran minä kipusin hänen syliinsä ajatellen, että tarvitsen häntä. Pyysin häntä pitämään minua sylissään koko yön, sanomatta sanaakaan. Ihan vain siinä hänen lähellään. Hän teki niin eikä kysynyt, miksi. Silloin minä ajattelin, että voisin rakastaa häntä.”
Mariel nyökkää. Se riittää hänelle.
Hänestä minä en tiedä. Hänestä kukaan ei tiennyt, voimme vain arvailla, eikä meidän kannata tehdä sitäkään.”

Siitä Mariel on samaa mieltä. Hän lähti etsimään Florian An-Ediliä, haavoittunutta, rikkoutunutta miestä, jonka sijasta hän löysi paljon muuta. Hän on itkunsa itkenyt ja kantaisi mielessään mieluummin sitä miestä, joka oli hänelle isä, joka hymyili nostaessaan hänet harteilleen. Larus jää muistelemaan toisenlaista Floriania, kansa omaansa. Mitä ikinä Adamantian entinen kuningas olikin, saisi jäädä hautakammion syvyyksiin keräämään pölyä ylleen.

Mariel tarttuu Larusia kädestä, varmistaa, ettei hänen ystävänsä kaadu.
Menisimmekö katsomaan Avania? Hän on hovitiikerin luona. Minähän lupasin esitellä sen hänelle. Hän on kovin mieltynyt siihen.”
Larus hymyilee.
Mennään vain. Nyt, kun meillä on kaikki aika maailmassa.”
Niin. Meillä on kaikki aika.”

*

Päivänä, jona Mariel kruunataan kuninkaaksi, auringonvalo tippuu palatsin avonaisista ikkunoista sisälle, värjää lasiset koristeet kymmeniin eri sävyihin. Palatsin suurin sali on täynnä väriä ja loistoa. Paikalle saapunut kansa katsoo, kuinka auringon symbolia vaatteissaan kantava Mariel kulkee salin päästä päähän vastaanottamaan kultaisen kruunun otsalleen.

Larus ja Avani ovat yleisössä, seisovat aivan lähellä Marielia. Lasi-ikkuna heijastaa arunin kuvan lattiaan, kun Mariel polvistuu. Kruunu lasketaan hänen ruskeille kiharoilleen. Hän nousee ylös, kohtaa hymyilevät kasvot. Hetken pelko lepää hänen sisällään, hän on nyt Adamantian hallitsija. Hänen tekonsa määrittäisivät maailman kohtalon.

Sitten kansa alkaa taputtaa. Hymy leviää kasvoilta toisille. Lopulta Marielin huulet taipuvat varovaiseen hymyyn, joka levenee paljastamaan valkeat hampaat. Marielin kullanruskeat silmät kohtaavat Larusin ja Avanin katseet. Heidän silmänsäkin iloitsevat. Pelko sydämessä hellittää, valo kipuaa sen paikalle. Ihmiset polvistuvat yksi kerrallaan.

Mariel on kotona.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti