Luku 10: Häpeä
Sormet löytävät veteen kurottavien
juurten alta pelkkää mutaa. Vesi ei ole vuosiin ollut täysin
kirkasta, maa-aines on värjännyt sen mudanhaaleaksi. Maa ottaa, maa
antaa. Maa on kaunis, omalla likaisella tavallaan. Acantha painaa
päänsä veden alle, avaa silmänsä kykenemättä näkemään muuta
kuin rusehtavaa liejua ympärillään. Hän kohottaa päänsä
vedestä, painautuu juuria vasten ja vapisee. Kylmyys tarttuu kiinni.
Mustat hiukset liimautuvat niskaan, mekko tuntuu painavalta. Kevät
ei lämmitä vielä riittävästi, kylmyys tekee pesän nopeasti.
Acantha muistuttaa itselleen, että se
kaikki on oikein. Suuri isäpuu kurottaa oksansa hänen ylleen,
varjelee ja häpeää samanaikaisesti. Acantha on juossut sen
juurelle jo vuosien ajan. Hän oli luullut, ettei juoksisi enää,
mutta viha on olemassa vielä kaiken jälkeenkin. Vaikkei Acantha asu
enää Anfarissa, hän toimii kuin asuisi siellä vielä. Joka kerta,
kun häpeä on muodostanut merkkejään hänen kehoonsa, hän on
juossut tänne, suuren puun alle ja upottanut kehonsa sen juurella
kasvavaan pieneen lampeen.
Vesi pitää suojassa. Vesi puhdistaa.
Mutta ei tarpeeksi. Isoäidillä oli ollut jälleen mitta kädessään.
Hän oli käynyt koko kehon läpi sellaisella tarkkuudella, johon
Acantha tietää vain hänen pystyvän.
”Kuinka paljon pahaa sinusta pitää
ottaa pois, että tulet täysin puhtaaksi? Kuinka monta kiloa
myöhemmin elimistösi on tyhjentynyt musteen painosta?”
Isoäidin kysymys oli ollut aiheeton.
Tietenkin. Silti Acantha huomaa juosseensa jälleen kerran tänne,
päästäneensä turhat ruumiinnesteet mutaiseen veteen ja raapinut
kätensä auki. Hänen verensä ei ole mustaa. Hän on vielä
turvassa isoäidiltä ja Variksen jumalalliselta raivolta, joka
seuraa siitä, että veri muuttuu mustaksi.
Acantha on väärä. Hän on aina
tiennyt sen. Silti, sappinesteisiin ja mutaan sekoittuva vesi hänen
ympärillään tuntuu kysyvän, miksi hän on palannut takaisin.
Hänenhän piti olla jo kunnossa, muuttanut Lucastaan kankaita
myymään. Siellä Acanthan piti olla niin onnellinen kuin hänen
kaltaiselleen on mahdollista.
Acantha osaa vastata vedelle. Hän
nostaa kätensä ylös, katsoo tuoretta haavaa punaisine viivoineen
ja hymyilee väsyneenä. Hän tietää kolme syytä sille, että on
täällä. Hän tietää ne tuskallisen hyvin.
Yksi. Veri on kauniimpaa veteen
sekoitettuna.
Acantha on aina tullut isäpuun
juurelle, kuiskinut sen vuosia kestäneelle rungolle salaisuuksiaan
ja valuttanut verensä sen läheiseen lampeen. Lampi on tehnyt hänen
synnistään kauniimpaa, haalistanut sen värit. Veri on sekoittunut
veteen hennoiksi koukeroiksi ja todistanut Acanthalle, ettei hän ole
sisältä musta. Toisin kuin isoäiti väittää.
Kaksi. Häpeä konkretisoituu vain
häpeämällä.
Jos ei täällä, ei missään. Täällä
Acantha voi tuntea likaisuutensa äärimmillään. Se terästäytyy
hänen ympärillään, muta tahrii hänen mekkonsa, hiuksensa ja
valkeat kasvonsa. Hän voi upottaa kyntensä lammen viereiseen,
pehmeään maahan ja toivoa, että sen sotkuisuus kynsien alla
muistuttaa häntä siitä, ettei hän tule koskaan puhtaaksi.
Jokainen häntä edeltävä Leighin suvun nainen oli joskus puhdas.
Hän ei koskaan. Hänen pitää tuntea se. Hävetä sitä kunnes keho
väsyy häpeään ja luovuttaa. Sitä päivää ei ole vielä koskaan
tullut. Acantha tietää, että on aina uusia itsevihan tasoja
saavutettavana. Uusia epäkohtia hävettäväksi.
Kolme. Kilot eivät lähde
tappamallakaan.
Isoäiti mittaa kaiken. Jokaisesta
paikasta tehdään merkintöjä, tutkitaan, pysyykö kaikki
samanlaisena. Milloin pahuutta on lähtenyt tarpeeksi Acanthasta? Jos
Acantha syö, se on väärin. Jos hän oksentaa, sekin on väärin.
Lucastaan muuttaessaan Acantha on oppinut, ettei pahuus oikeasti
lähde hänestä millään. Hiukset ja kynnenaluset eivät muutu
valkoisiksi, sisus ei täyty keveällä valolla. Sisus täyttyy ruoan
häpeällä, päästää sen ulos jolloin mieli voi puolestaan palata
häpeän kierteeseen.
Vesi ei kysy enää mitään. Acantha
on repinyt itsensä auki sen edessä, antanut kaiken, mitä hänellä
on annettavanaan. Nyt hän vain makaa vesi ympärillään, puun oksat
yllään ja ajattelee, että tällaisena maailma hänet saa.
Revin rintani auki, annan itsestäni
kaiken raadeltuna, kudosnesteisenä, aitona. Sen parempaa ette
minusta saa. Minä olen pelkkää verta teidän sykkivissä
suonissanne, olemassaoloni huomataan vasta, kun se revitään
kudosten alta, piilosta, kivestä ja kannosta. Sieltä, minne se
jätettiin keräämään mätää kylkiinsä.
Kaukaisuudessa kuuluu ääniä. Pieniä
merkkejä ihmisyydestä, siitä, että Acantha on yhä täällä.
Acantha nostaa itsensä puun juurilta, tarttuu multaiseen maahan
kammetakseen itsensä ylös. Tasapaino miltei pettää, mekon helma
on paksun mudan peitossa. Silti hän saa itsensä ylös, hengittää
raskaasti ja sipaisee veden kastelemat hiuksensa korvien taakse.
Siistiä hänestä ei saisi millään, mutta ei hän täällä siksi
olekaan. Hän on täällä vain muistaakseen, kuka on ja miksi hänen
täytyy tuntea häpeää.
Ihmisääniä ei silti saa pois, ne
tulevat yhä vain lähemmäs. Acantha on kuvitellut, ettei kukaan muu
käy tässä osassa metsää. Anfarissa etäisyydet ovat melko
pitkiä, eikä tässä osassa metsää kulje kuin muutama polku.
Silti läheiseltä metsätieltä erottuu liikettä. Acantha on
viettänyt täällä riittävän suuren osan elämästään
tunnistaakseen vierailijan askeleiden tahdin. Metsätie on vain
muutaman kymmenen metrin päässä Acanthan puusta. Tyttö tarttuu
kynsillään puun kylkeen ottaakseen tukea. Hän ei ole varma,
kestäisikö hän, jos joku näkisi hänet tällaisessa kunnossa.
Metsätiellä kulkeva henkilö
pysähtyy. Hän laskee takkinsa hupun, kääntyy Acanthaan ja
havaitsee tämän puiden lomasta. Acantha tuntee henkilön, joka
seisoo tiellä silmät hämmennyksestä tuikkien. Hän on Acanthan
kanssa kojun jakava Nadiha, joka kuuluu Lenorien sukuun. Acanthan
veri jäätyy suonissa, kun Nadihan katse mittailee häntä. Acantha
ei ole koskaan nähnyt ketään Lucastassa asuvaa Anfarissa asti.
Nadiha ei kuulu tänne. Hänen harmaat kiharansa ja vitivalkoiset
vaatteensa eivät kuulu mullan, juurten ja likaisen veden maailmaan.
Nadiha on koruntekijä, sielultaan kiiltävä ja selkeä. Ei
sellainen kuten ihmiset täällä.
Virhe on tapahtunut. Nadiha lähtee
kävelemään Acanthaa kohti, eikä tämä voi tehdä mitään
kadotakseen tilanteesta. Varpaat ovat paljaat multaista pengertä
vasten, lika on piirtänyt kuvioitaan niiden väliin. Acantha
puristaa varpaansa maata vasten ja kuvittelee, kuinka juurtuu
tilanteeseen. Hymy kasvoille. Ojennus ja nyökkäys. Kuten
torillakin. Iloinen ja ymmärtäväinen myyjätär.
”Acantha? Olethan se sinä?”
Nadihan ääni täyttää metsän. Acantha ei liiku. Varpaat ovat
syvällä maassa. Se ei murru hänen altaan. ”Oletko
kotivierailulla?”
”Isoäiti”, Acantha älähtää,
”olen tapaamassa isoäitiä.”
”Ai?” Nadiha hymyilee hieman.
Acantha ei ole aivan varma, tekeekö tämä sen säälistä vai
pelkästä hyväntahtoisuudesta. Kenties ne ovat tällaisissa
olosuhteissa aivan sama asia. ”Näin sinun lähteneen, kun yritin
tulla kertomaan, etten itsekään ole tulossa töihin lähipäivinä.”
Acanthan katse kiertää Nadihan
siistittyä olemusta ja ympäröivää metsää. Suu ei muodosta
suoraa kysymystä, mutta Nadiha ymmärtää katseen merkityksen.
”Olen täällä etsimässä
Kerefinin perhettä. Onpa hyvä, että törmäsin sinuun, sinähän
olet täältä kotoisin. Osaisitko neuvoa minulle tien?”
Acantha säpsähtää kuullessaan
Kerefinin nimen. Lapsuusmuistot vyöryvät mustevirran lailla hänen
ylitseen, kun hän ajattelee Inelaa ja Inahea, puhtaita sisaruksia.
Kaikki Anfarissa rakastivat heitä, Acantha mukaan lukien. Isoäiti
sanoi hänelle aina, että Kerefinin lapsista kannatti ottaa mallia.
Ja Acanthahan otti.
Mitä Nadiha tekee Kerefinien luona?
Acantha kurtistaa kulmiaan, ajattelee liian paljon. Nadiha naurahtaa
kiusaantuneesti ja selvästi katuu kysyneensä. ”Anteeksi, sinulla
on tietenkin muutakin tekemistä”, Nadiha toteaa ja hymyilee
kuivasti. Hymy kertoo liikaa, Acantha tuntee riipaisun sisällään.
”Ei, anteeksi”, Acantha kuiskaa ja
ojentaa kätensä lähtevän Nadihan perään kuin tarttuaakseen
tähän kiinni. ”Kulje tätä tietä noin kaksisataa metriä
eteenpäin, niin päädyt suuren järven äärelle. Tältä tieltä
lähtevä pienempi polku kuljettanee sinut järven rannalla olevalle
suurelle puutalolle. Sen pihassa on kukkaistutuksia.”
Nadiha nyökkää. ”Kiitos,
Acantha.” Hän kääntyy ja vilkuttaa Acanthalle. Päästessään
tielle hän pysähtyy yllättäen ja huikkaa yhä puun runkoon
takertuneelle Acanthalle: ”Tulethan sinä vielä lähipäivinä
takaisin torille?”
Acantha nyökkää kolmesti. Nadiha
kelpuuttaa vastauksen ja lähtee astelemaan Acanthan neuvomaan
suuntaan.
Joitakin asioita ei kuulu nähdä
ulkona niiden omalta alueelta. Aivan, kuten puun haavoista tihkuvaa
pihkaa ei odota näkevänsä metsän ulkopuolella, ei kaupungissa
asuvia, hyvätuloisia ihmisiäkään odota näkevänsä ulkona
kaupungista. Acantha itse tietää olevansa metsän kasvatti, joka on
paennut kaupunkiin olosuhteiden pakosta, mutta se on täysin eri
asia. Leighit ovat aina kuuluneet kumpaankin paikkaan. Lenoriet
pelkästään Lucastaan. Lenorien suvun esiäiti Ninar, jonka mukaan
torikin on nimetty, on opettanut kansalle kaupankäyntiä Lucastasta
käsin ja perustanut torin sinne. Nadiha ei kuulu tänne metsän
sotkuun ja utuiseen suojaan. Tämä ei ole hänen todellisuutensa,
eikä Acantha odota näkevänsä häntä täällä.
Kerefinien mainitseminen on toinen
Acanthaa syvästi hämmentävä seikka. Nadihalla ei ole
tiedettävästi mitään yhteyttä Anfarissa aina asuneisiin
Kerefineihin. Acanthalla sen sijaan on riittämiin kokemusta
valkoisista sisaruksista. Inahea hän ei koskaan tuntenut
henkilökohtaisesti, poika oli etäinen ja aina muualla. Poimi kukkia
maasta, poistui useaksi päiväksi kotoaan. Vanhempien ja Inelan
mukaan sille oli syynsä. Acantha ei kysynyt, hänellä ei
silloinkaan ollut suurempaa kiinnostusta poikiin.
Inela sen sijaan oli oma lukunsa
Acanthan elämässä. Kaikki Anfarissa arvostivat Inelaa tämän
puhtaudesta ja hyveellisyydestä. Täysin valkoinen tyttö käyttäytyi
kyläkoulussa moitteettomasti, hymyili riittävästi ja nyökkäili
opettajalle. Acantha yritti toimia samoin, mutta sai lahjaksi vain
mustelmia polviinsa ja syvälle sydämeensä.
Acantha kadehti Inelaa. Kadehti ja
rakasti. Inelassa oli kaikki, mitä Acanthasta ei koskaan voinut
tulla, ja isoäiti jaksoi aina muistuttaa siitä. Inela oli
isoäidille toinen kaunis muistutus siitä, miksei Acantha ollut
puhdas.
Kaikesta katkeruudesta huolimatta
Acantha kykeni välittämään Inelasta. Joskus hän otti tyttöä
kädestä kiinni ja kertoi tälle, että tahtoi tulla aivan hänen
kaltaisekseen. Joskus hän vaihtoi salaa Inelan ja itsensä kääröt
ja ajatteli, että oli edes hetken aikaa puhdas. Inela huomasi
vaihdon, muttei koskaan sanonut. Vaihtoi vain tyynesti kääröt
takaisin ja antoi Acanthan tuntea häpeää siitä, että oli edes
yrittänyt.
Sen kaiken pitäisi olla hirvittävän
kaukana. Acantha ei enää edes näe Inelaa. Surullista ajatella,
että kaikki se sai jäädä metsän siimekseen, puiden luomiin
turvallisiin varjoihin. Metsä säilytti Acanthan menneisyyden, hän
voi yhä palata sinne astelemalla kuusien kätköissä. Eri asia on
se, haluaako hän palata. Suurimmaksi osaksi ei.
Kerefinin sisarukset eivät olleet
ainoa asia, josta hänen isoäitinsä rakasti muistuttaa. Toinen aihe
oli Acanthan vanhemmat. Kumpikin hänen vanhemmistaan oli asunut
väliaikaisesti Lucastassa, koska he olivat toimineet Variksina. On
edelleen harvinaista, että yhdestä suvusta peräti kaksi jäsentä
ovat niin puhtaita, että voisivat toimia samanaikaisesti Variksina.
Kaksi Athalan senaikaisista Variksista olivat kuitenkin Leighin
suvusta. Acanthan isoäidin suurin ylpeydenaihe – tytär miehineen
Variksissa.
Varikset ovat kuitenkin aina olleet
suuren uhan alla. Leighit kuolivat siihen uhkaan. Musteviitat
levittivät kuoleman heidän harteilleen, eikä Acanthan isoäiti ole
vieläkään tuntunut liikkuvan eteenpäin tyttärensä ja tämän
miehen kuolemasta. Heidän kuolemansa on isoäidille suuri
valttikortti jokaisessa sodassa, johon hän ryhtyy. Hänen viimeinen
aseensa, se, joka niittää hänelle voiton. Acantha on alaston sen
edessä. Kun isoäiti muistuttaa, miten vääränlainen Acantha on
verrattuna puhtaisiin Variksina toimineisiin vanhempiinsa, Acanthalla
ei ole mitään vastaanväittämistä. Se on totuus. Isoäidin
tyttärentytär ei ole yhtä puhdas kuin aiemmat sukupolvet. Hänen
hiuksensa ovat tummat ja tapansa karkeammat. Pahuus on hänen
elimistössään, eikä se lähde pois, vaikka jättää syömättä,
raapii ihoa ja oksentaa. Siksi Acantha juoksee puunsa luo, upottaa
itsensä lammen veteen ja antaa mudan tahria hänet muistutuksena
siitä, mikä hän on.
Ajatus saavuttamattomasta puhtaudesta
kieroutti hänet. Se himmensi valoja kaikkialta muualta. Puolittainen
elämä viallisena, likaisena on hänen kohtalonsa. Acantha ei
koskaan tule hyväksymään sitä. Häpeä ei ole tunne, joka osaisi
tappaa itsensä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti