Luku 20: Ihminen
Suurvarista ei kuulu auringon
ensisäteiden aikana. Inela päättää koetella valtansa rajoja ja
poistua huoneesta ennen kuin kukaan noutaa häntä sieltä. Hän
astelee valkoisuudesta toiseen päätyen lopulta sinne, minne
maailman valkeus loppuu. Pimeät nurkat imevät kaiken itseensä kuin
tyhjät kurimukset, vihan nälkäiset lähteet.
Niiden keskelle Inela kävelee.
Pimeisiin, pölyisiin nurkkiin, janoisiin katseisiin ja kylmenneisiin
kehoihin. Ikkunoista ei erota ulkoa päin sisälle kätkeytynyttä
pelkoa ja unohdettuja elämiä. Inela kokee suureksi
velvollisuudekseen palata takaisin nälkäiseen pimeyteen, mätänemään
jätettyjen entisten Musteenkantajien luo. Kukaan ei estä
valontuojaa, yksikään vartija ei asetu hänen eteensä.
Inelan valkeat laahukset ottavat
mukaansa likaa siistimättömiltä portailta. Inela ei pysähdy,
sillä tietää, että kun ylin ovi kerran avataan, hänen vaaleat
kankaansa tulevat värjäytymään. Pilaantumaan, kuten Varikset
kenties sanoisivat. Inela itse ei miellä fyysistä likaa miksikään.
Se ei kerro pahuuden määrää, se ei ole pahuutta. Ihmiset ovat
taikauskoisia ja pelkäävät, mitä tahtovat.
Ensimmäistä kertaa Inela pääsee
käyttämään valtaansa, kun hän astelee portaiden yläpäähän.
Ovella seisova vartija ei ole päästää häntä sisään, eikä hän
sano tälle sanaakaan anellakseen. Pelkkä katse riittää. Inelan
mustiksi muuttuneet silmät portautuvat vartijaan, tämä ei voi
kieltäytyä parempansa edessä. Nöyryytettynä päänsä alas
painava vartija avaa oven ja päästää Inelan viimeisimpään
kerrokseen. Inela tietää, että vaikka Suurvaris kiertelisi kuinka
kertomassa kaikille, ettei uutta Musteenkantajaa saa päästää
kiertelemään yksinään, hänen oma auktoriteettinsä ylettyy
kaiken ylle. Inela on Valkoisesta Variksesta seuraava. Hänen
tarvitsee vain kohottaa päänsä oikeaan kulmaan. Nämä ihmiset
ovat kunnioittaneet häntä syntymästään lähtien. Hän ei aio
antaa heidän määräillä itseään vain, koska on uusi eikä vielä
täysin ymmärrä kaikkea.
Inela kävelee sisään, ottaa vastaan
virtsan ja pelon hajun, joka iskee heti, kun tilaan astuu. Ihmisen
pelolla ja kivulla on oma hajunsa. Varsinkin sen jälkeen, kun
ihmisyys on valunut eritteiden mukana viemärijärjestelmään.
Käytävän päässä seisova, pitkä ja laiha vartija huomaa Inelan
ja lähtee hätääntynyt ilme kasvoillaan tätä vastaan. Inela ei
ole nähnyt vartijaa ennen. Hän ei ole nähnyt ketään vartijan
kaltaistakaan – ei tummaa ihoa, ei lumisuortuvia, jotka tanssivat
hartioille asti. Vartijan iho on tumma, mutta silmät vitivalkoiset.
Inela havaitsee nuoren miehen vastakohdakseen. Hän on kaunis.
”Minä olen tullut puhumaan heidän
kanssaan”, Inela sanoo miehen kävellessä kuuloetäisyydelle.
Inela aloittaa keskustelun, sillä tietää Ietassa olevista
säännöistä, jotka koskevat Musteenkantajaa. Häntä ei puhutella,
ellei hän puhuttele ensin. Nuori vartijamies ei varmasti tahdo
rikkoa lakia, joten Inela hoitaa keskustelun aloituksen.
”Onko Suurvaris tietoinen tästä?”
”Tarvitseeko hänen olla?”
Nuori mies hiljenee. Hänen
kasvoillaan käväisee ensin häpeä, sitten jokin syvempi. Inela
voisi nimittää sitä jopa peloksi.
”Minä olen Athalan Musteenkantaja,
olen tietoinen siitä, mitä teen.” Pakollinen on sanottu. Inela
ottaa hymyn kasvoilleen havaitessaan, että vartijapoika on yksi
kiinnostavimmista sieluista, joita täältä löytää. ”Mikä
sinun nimesi on?”
Vartija katsoo Inelaa kuin tämä
olisi yksi kaltereiden takana lojuvista. Joskus hän vielä onkin.
Kenties vielä tämän pojan elinikinä Inelakin kyyhöttäisi sellin
nurkassa kuljettaen sormiaan seiniä vasten niin kauan, että
kynnenpäistä olisi jäljellä vain kynnetöntä, veristä tohjoa.
”Olen Anadil”, nuori mies
esittäytyy ja kumartaa pienesti.
”Mihin sukuun kuulut?”
Jokin Anadilin olemuksessa vaikuttaa
hauraalta. Liiallinen innostus tai suru saisi pojan palasiksi. ”Olen
rukoilijoiden poika Feneriton suvusta”, Anadil esittäytyy ja katuu
oitis, ettei esitellyt itseään heti muodollisesti.
Inela kuitenkin vain hymyilee. Hänen
ilmeensä vaihtelee ymmärtäväisestä johonkin vaikeampaan, josta
Anadililla on vain aavistuksia.
”Valkoisen Variksen nöyrimpiä
palvelijoita siis”, Inela sanoo ja nyökkää hyväksyvästi.
Vitivalkoiset hiukset kehystävät kauniita kasvoja, heilahtavat
nyökkäyksen myötä. Musteenkantaja todella on puhtain piste
maailmassa, varsinkin nyt, kun ylimmän kerroksen tummat sävyt
ympäröivät häntä. ”Suonet anteeksi, jos keskustelen hetkisen
heidän kanssaan.” Inela nyökkää sellien suuntaan.
Pelkkiä lintuja häkeissään.
Lintuja, joista yksi vetäytyy seinää vasten ja toivoo voivansa
kadota. Se lintu, jota ei ole vangittu häkin keinoin. Anadil on
Inelan silmissä hyvin kaunis, mutta haavoittuvaisuudessaan säikky.
Tämä vetäytyy kauemmas ja kenties toivoo voivansa sulautua huoneen
varjoihin. Inelan läsnäolo hermostuttaa nuorta miestä, joten Inela
päättää käyttäytyä mahdollisimman rennosti. Hän astelee
häkkilintujen luo ja sulkee mielensä kaikelta muulta.
”Mikä sinun nimesi oli?” Inelan
konstailematon ääni kieppuu koralliseinissä. Hän on pysähtynyt
aiemmin puhuttelemansa miehen sellin eteen ja koskettaa varoen
lasista kalteria. Seinustalle jättäytynyt Anadil pyytää Inelaa
irrottamaan kätensä kalterista, ja silkasta ymmärryksestä nuorta
miestä kohtaan hän päättää totella. Käden voi siirtää,
katsetta ei. Tänään sellin takan oleva mies ei vastaa. Tämä
pudistaa roikkuvaa päätään väsähtäneenä ja nyökkää sitten
vasemmalle.
”Kysy häneltä. Hän pitää
puhumisesta.” Ääni on väsymyksen kuva. Inela ei kiusaa miestä
enempää.
Inela ottaa vihjeen vastaan ja siirtyy
nyökkäyksen suuntaan. Seuraavan sellin vanha nainen ei käänny
Inelaan päin, eikä vielä seuraavankaan. Miehestä kolmannen sellin
kohdalla Inela pysähtyy. Ihmisyytensä menettänyt olento sen
sisällä kertoo pelkällä olemuksellaan miehen nyökkäyksestä
kaiken olennaisen. Tämä ihminen kertoisi mitä tahansa.
Sellissä seisoo keski-ikäinen,
ylväsryhtinen nainen. Pelkästä tavasta seisoa erottaa säilytetyn
ylpeyden. Se on suunnaton, ja Inela kykenee kuvittelemaan, millainen
se on ollut naisen ollessa Musteenkantaja. Ryhti on moitteeton,
mustien silmien katse selkeä. Tämä nainen ei ole menettänyt vielä
itseään pimeydelle.
”Kuka sinä olet?” Inela yllättyy,
kun huomaa käyttävänsä preesensiä naisen kanssa. Tämä nainen
ei ollut jotakin, hän on erittäin vahvasti edelleen. Tämä
pitää minuutensa rippeistä kiinni kaikin keinoin.
Nainen kääntää päätään. Kasvot
ovat symmetriset, poskipäät korkeat ja hienostuneet. Kulmat tummat,
mutta hiukset tyylikkään harmaat ja sileät. Inela erottaa naisen
entisen suvun pelkästä olemuksesta. Hänen on täytynyt olla
Lenorie.
”Määrittele kysymyksesi tarkemmin.
Kuka olen nyt, kuka olin ennen vai kuka jälkeen? Yksi vastaus voisi
olla sinä. Minä olin joskus sinä.” Naisen ääni on matala,
mutta soinnikas. Inela on varma siitä, että naisen rungossa
sinnittelevä heikennetty sielu on ollut Lenorie. Sen kuulee äänestä
ja näkee koruntekijän ylpeydestä. Eikö vain Enessa Lenorien
kerrottukin kuolleen Puhdistautumisessa? Inela ymmärtää ennen kuin
nainen vastaa. Tämän ei tarvitsisi. Vastauksen näkee jo
päällepäin.
”Millä nimellä sinua kutsuttiin
ennen kuin sinusta tuli se, mitä minä nyt ilmennän? Kuka olit
ennen kuin maailma teki sinusta jumalasta seuraavan?”
Nainen naurahtaa. Äännähdys on
pelkästään kylmä. ”Minä olin Lenorie. Koruntekijä. Sukuni
paras.” Hymy piirtyy katkerana muistona kasvoille. ”Vieläkö
joku jäi jatkamaan sen naisen perinnettä? Sen, joksi olisin voinut
jäädä?”
On Inelan vuoro hymyillä. Hän toivoo
hymyn olevan aito kalpeilla kasvoillaan. ”Olen kuullut tyttäresi
Nadihan tulleen menestyneeksi koruntekijäksi.”
Ensimmäistä kertaa keskustelun
aikana naisen kasvoille vääntyy aitoja tunteita paljastava ilme.
Huulet kaartuvat petomaisesti ylös, suru repii kauniit kasvot rikki.
Ilme ei paljasta kuihtuneiden kasvojen todellista kauneutta.
”Aamukasteeni”, nainen sihahtaa
hampaidensa välistä. ”Hänelle olisin suonut niin paljon enemmän
kuin kykenin antamaan. Niinköhän hän on yhä epätietoinen
kuolemani syistä?” Inela ymmärtää kuulevansa entisen
Musteenkantajan puheen sijaan kaiken taakse jättäneen äidin
katkeria sanoja. Omasta kuolemasta puhumiseen on täytynyt tottua.
Inelaa kylmää.
Vasta siinä hetkessä Inela ymmärtää,
mitä menetetyt elämät todella painavat. Enessa Lenorien loppuun
kulutettujen hetkien paino ei ole vielä murtanut hänen ylellistä
ryhtiään. Mikään tämän olemuksessa ei paljasta heikkoutta,
mutta Inela näkee syvemmälle. Hän kykenee tuntemaan, miten
hajuista raskas ilma laskostuu hänen harteilleen kaikkien näiden
sielujen menetysten auetessa hänelle. Tämä maa pyörii liian
suurella hinnalla.
”Sinä siis tiesit, että sinusta
oli tuleva Musteenkantaja?” Inela itse ei ollut tiennyt. Ei sillä
tavalla. Hän oli aina ymmärtänyt puhtauden ja musteen, mutta ei
sitä, mihin oma puhtaus hänet johdattaisi.
”Olin aina tiennyt olevani
erityinen. Korut ja kiiltävä nimi olivat hienoja saavutuksia
kumpainenkin, mutta ei minua oltu siihen tarkoitettu. Olin niin
paljon enemmän. Sen minä tiesin”, Enessa Lenorie vastaa. Hän
sukii harmaat hiuksensa suoraksi vyyhdiksi olalleen. ”Minulla oli
joskus valkoiset hiukset. Suonissani ei sykkinyt mustetta vaan
kirkkaanpunaista verta.”
Pieni, haalistunut nauru pakenee
Enessasta. Hänen olemuksensa tuntuu hauraalta hänen nauraessaan,
aivan kuin niin voimakas aalto äänteitä voisi sortaa kehon
muodostaman linnan.
”Ihmisen veren ei kuulu koskaan
korvaantua musteella. Vaikka senhän sinä jo tiedätkin, uusi kun
olet. Me Musteenkantajuudesta nauttineet voimme vapaasti mädäntyä
pois alta, meitä eivät koske samat säädökset kuin ihmisyyteen
jääneitä.”
”Miksi sinun veresi vaihtui
musteeseen? Tuskin pahuuden takia.”
”Senkin.” Nainen hymyilee jälleen.
Hymy on lähestulkoon kivulias. ”Valkoinen Varis ei tarkoittanut
minkään pysyvän puhtaana. Ei edes auttajakseen valitsemansa
Musteenkantajan.”
Enessa Lenorie astelee aivan
lasikaltereiden viereen. Hänen kasvoilleen muodostuu teräviä
varjoja ikkunasta sirottuvassa valossa. Enessan olemus on samaan
aikaan hauras ja vahva. Hän on pitkä ja ylväs, mutta ruumiiltaan
hento. Kun Enessa ojentaa käsiään Inelan nähtäväksi, Inela
havaitsee veren todella olevan mustaa. Hinta, jonka Enessa maksoi
hetkestään puhtaimpana.
”Kerro minulle tyttärestäsi.”
Inela ei kestä kuulla mitään Musteenkantajuuteen liittyvää.
Siitä hän tulisi oppimaan kaiken. Juuri nyt Inela tahtoo vain
muistuttaa itseään siitä, että jokainen täällä todella on
ollut ihminen.
”Minulla oli heitä kaksi. Ja myös
yksi poika.”
”Kerro heistä.”
Enessa hymähtää. ”Minä en ole
enää heidän äitinsä. Olen pian pelkkää pimeyttä,
tietoisuuteni rajamailla. Sen toisella puolella ei ole enää mitään
pelättävää. Silta on hauras, mutta se kantaa minut. Kun pääsen
toiselle puolelle, maailmassa on pelkkää mustaa. En ole enää
äiti, en ihminen, pelkkä hengittävä ruumis.”
”Kolme lastasi, Enessa. Kerro
heistä.” Inela käyttää nimeä vain, koska tietää sen. Hän
sitoo naisen hetkeen. Katse terästäytyy. Enessa ei ole vielä
sillan toisella puolella. Jokainen täällä olisi joskus, mutta
Enessa ei ole nyt. Vain se merkitsee.
Enessa palauttaa katseensa
todellisuuteen. Inelan rohkaiseva, selkeä katse suo naiselle hieman
lohtua. Sitä ei helpolla jaeta tällaisessa paikassa. Enessa astuu
askeleen lähemmäs, mutta ei kosketa kaltereita. Hän tietää
seinustalla olevan Anadilin huomauttavan sellaisesta.
”Minun ensimmäinen tyttäreni oli
kaunotar jo silloin, kun kuolin. Kuusitoistavuotias ja äiditön. Hän
oli aina vahva ja omapäinen, tuskin edes muistaa minusta paljoakaan.
Ja jos muistaa, ei ainakaan muistele.” Enessa sukii jälleen
hiuksiaan. ”Minä en koskaan ollut hyvä äiti. Tiesin olevani
muita puhtaampi, ja se teki minusta ylpeän. Ylpeys oli osittain jopa
julmuutta.”
”Julmuutta?” Muistikuvia palaa
Inelan päähän. Sellaisia, joita hän ei tahdo muistaa. Ylpeyden ja
julmuuden raja on hiuksenhieno, ja vanhemmuuden kohdalla rajaa tuskin
onkaan.
”Vanhemman tyttäreni pelottelin
pois luotani kertomalla hänelle, ettei hän ole enää tyttäreni.”
Kun Inela ei vastaa, Enessa huokaisee ja jatkaa. Hän elehtii ja
toimii kuten ihminen. Silmät ovat mustat, mutta mieli yhä terävä.
Kauhu huurtaa Inelan toiveiden lasit. Nämä olennot todella ovat
olleet ihmisiä. ”Hän oli päättänyt olla kuulumatta Lenorien
sukuun. Hän ei tahtonut jatkaa koruntekijän perinnettä. Minä en
hyväksynyt sitä. Ylpeys kallistui väärään suuntaan. En osaa
katua sitä.”
”Entä loput lapsesi? Tyttö ja
poika?”
”Kaksoseni.” Enessa painaa päänsä
alas. Inela on viettänyt naisen seurassa vasta muutamia haparoivia
minuutteja, ja silti hän on muodostanut päätelmän siitä, ettei
tämä nainen koskaan laskisi päätään. Hän ei riisuisi ylpeyden
naamiota. Ja nyt hän tekee sen hetkessä. Antaa ryhtinsä valahtaa,
jalkojensa täristä. Pää painuu alas ja pysyy alhaalla. Inelan
suuta kuivaa, ahdistus ei enää suostu hylkäämään. Hän
pakottautuu kuuntelemaan.
Enessan ääni on surun vääristämä.
”Nuorempi tyttäreni, aamunkaste, oli silmäteräni. Hänestä
koulin kirkkaimman jalokiveni, mutta minä en kerta kaikkiaan
yrittänyt riittävästi. Ja hänen veljensä yritti kaikin tavoin
sabotoida kasvatustani.”
”Millä tavalla?”
”Poikani oli aina vääränlainen.
Jo syntymästään asti hänessä oli jotain mätää.”
Inela on vain kerran kuullut jonkun
puhuvan omasta verestään ja lihastaan tällaiseen sävyyn. Se
henkilö oli ollut Inelan lapsuudenystävän, Acantha Leighin
isoäiti. Romilida Leigh oli kierrellyt Anfarissa paikkaamassa huhuja
variksen tappaneesta tyttärentyttärestä. Paikkaus ei ollut
auttanut, ja lopulta vanha nainen oli maalaillut huhut musteella.
Kertonut, kuinka tyttärentytär oli aina ollut väärä ja sairas.
Inela oli kääntänyt tälle selkänsä.
Nyt Inela ei käännä selkäänsä.
Hän kohtaa Enessa Lenorien ihmisenä. Pelkkänä kuolevaisena. Ei
Musteenkantajana tai pimeytenä. Naisen muotoinen olento hänen
edessään on aitoa verta ja luuta.
”Aamunkasteeni välitti veljestään
liikaa. Ja veli hänestä. He olivat kuin sama henkilö, toisiinsa
liian vahvasti kietoutuneet. Koin, että poika vei minulta minun
tyttäreni. Vanhempaa tytärtäni en enää halunnut, poikaa en
koskaan, mutta ainokaisen pienen lapseni halusin. Mutta hän halusi
veljensä.”
Enessan äänestä ei enää saa
selvää, se katoaa vääristyneinä äänteinä Korallitalon tummiin
seiniin. Helmeilevä koralli nielee surun, Enessa valahtaa lopulta
polvilleen. Hänen näyttää olevan vaikea hengittää. Inela ei
osaa sanoa mitään. Hän ei osaa tulkita naisen sanoja kolmesta
lapsestaan.
Yksi, jolle Enessa käänsi selkänsä.
Sellaista päätöstä ei Inelan maailmassa ole yksikään vanhempi
oikeutettu tekemään. Inela ymmärtää, miksi Enessa ei tahdo
miettiä sellaista. On niin paljon helpompaa luottaa pimeyteen, joka
nielaisee väistämättä. Hulluuteen nojaaminen käy vaivattomammin
kuin kaiken myöntäminen ja käsitteleminen.
Toinen, joka oli täydellinen. Kolmas,
joka ei ollut, ja aiheutti säröjä toisen täydellisyyteen.
Sellaisesta kuviosta Inela ei ymmärrä mitään. Hän muistaa vain
omat vanhempansa, joilla oli ollut suuria odotuksia hänelle ja
Inahelle. Nyt he ovat menettäneet tyttärensä sellaisenaan eivätkä
saa koskaan tietää marmorihaudan olevan tyhjä. Inela kuolisi
tänne, unohdettuna ja sillan toiselle puolelle siirtyneenä. Inela
tietää myös sen, ettei hänen vanhempiaan ole tehty suremaan. He
ovat varmasti iloisia Inahen pääsystä Ietaan Perijäksi.
Samassa Inelaan iskee pelottava
ymmärrys. Se tulee vaiheittain. Ensin tulee ajatus Enessan
kaksosista, jotka välittivät toisistaan. Ajatusmaailmaansa
takertunut äiti takertui liikaa tyttäreensä ja koki pojan uhkana.
Inela ei ymmärrä Lenorien perhekuvioita, ei edes yritä ymmärtää.
Sen sijaan hän ymmärtää sisaren lämpimät tunteet veljeään
kohtaan. Inela rakastaa kaksosveljeään Inahea suuresti. Ymmärryksen
viimeinen vaihe on veljen sijainti: Ieta. Inahe on täällä.
Inela kääntää kehonsa äkisti.
Enessa on yhä polvillaan. Vanhempi, arvokas nainen on suostunut
luopumaan kunniastaan edes hetkeksi. Inela arvostaa sitä. Hän
arvostaa myös naisen hänessä aikaan saamaa ymmärrystä. Ilman
Enessan sanoja Inelalta olisi jäänyt tärkeitä asioita
huomaamatta. Hän on ollut niin keskittynyt tilanteeseensa, että on
unohtanut tyystin veljensä olevan samojen kattojen alla kanssaan.
”Kiitos, Enessa”, Inela sanoo
lopulta ja lähtee astelemaan kohti ovea.
”Odota, uusin. Odota!” Enessa
huutaa hänen peräänsä. Inela pysähtyy oven edelle. Anadil on
siirtynyt oven viereen ja on valmiina avaamaan sen. ”Tuletko sinä
vielä takaisin? Minun tarinani ei ole valmis. Se ei ole koskaan.
Tyttäreni ei ole enää luonani.” Ääni murtuu lopusta. Enessa ei
enää nouse lattialta. Inela ei ole koskaan ymmärtänyt selkeämmin,
miltä tuntuu olla ihminen.
Ihminen. Ei pelkkä pimeyttä kohti
vyöryvä kuori, joka on joskus kantanut maailman mustetta ollessaan
itse puhtain. Enessa Lenorie on ihminen, ja niin on jokainen muukin
vankityrmän raskasta ilmaa hengittävä. Inela ei kestä enää
yhtäkään ymmärrystä. Ne painavat häntä jatkuvasti alaspäin.
”Minä palaan vielä takaisin”,
Inela lupaa ja astelee ulos Anadilin avaamasta ovesta. Hän palaisi
nuoren vartijamiehenkin luokse vielä. Tämä kerros ei koskaan
antaisi Inelalle rauhaa. Ei niin kauan, kun nämä olennot todella
olisivat ihmisiä. Inela ehtii astella vain muutaman askeleen
portaita, kunnes kaiken paino pakottaa hänet polvilleen. Ajatus
siitä, mitä nämä ihmiset ovat joutuneet antamaan pois asemansa
vuoksi, tuntuu liian pahalta kestää.
Inela ei tahdo olla puhtain. Hän ei
tahdo vapauttaa ihmisiä musteestaan, hän ei halua kuunnella vanhan
miehen totuuksina esittämiä seikkoja päivästä toiseen aivan kuin
ei itse kykenisi ymmärtämään. Kykenee hän. Hän näkee varsin
hyvin, että tämä maailma saadaan uskomaan mitä tahansa vain,
koska olisi liian vaikeaa repiä totuus esille. Inela ei ymmärrä,
miten hänen veljensä on kestänyt kaksi vuotta Ietassa. Eikä hän
halua kuvitella, kuinka monta Puhdistautumista joutuisi itse käymään
läpi. Miten hän voi nyt laskea ikänsä Puhdistautumisien määrässä,
kun hän on itse niiden syy? Lakkaako hän edellisten tapaan
laskemasta ikäänsä, koska sekin paljastaisi ihmisyyden?
Inela ei nouse. Hän ei tahdo jatkaa
eikä jaksa vielä palata takaisinkaan. Hän jättää taakseen
vartijan, joka oli ollut pelokkaampi kuin yksikään vanki, sekä
naisen, joka oli antanut ylpeytensä hetkeksi pois vain kertoakseen
tyttärestään. Sellaisten kohtaloiden paino on Inelalle liikaa. Hän
painaa kätensä kylmää kiveä vasten ja puristaa, kunnes näkee
muutakin kuin valkoista. Ihon pintakerros menee rikki, veri pääsee
ulos. Mutta punainen on illuusio kuten verisuonten hennot kartat
suljetuilla silmäluomillakin. Oikeasti on olemassa vain valkoista.
Maailma ei hyväksy mitään muuta.
On huudon aika. Monet itkevät
menetettyä elämäänsä vasta sellissä, kun ovat jo menettäneet
paikkansa seuraavalle. Inela itkee nyt. Hän kiljuu kurkkunsa
kuivaksi, raastaa kynsillään portaiden pintaa ja tuntee kuuman
sateen kastelevan poskensa. Hän itkee veljeään, joka asuu saman
katon alla, mutta jota kukaan tuskin päästäisi hänet katsomaan.
Hän itkee kotipihansa kukkia, metsän käpyjä ja mättäitä, jopa
kontrolloivien vanhempiensa aamuteetä. Kaikkea sitä, joka kuuluu
Inela Kerefinille, ihmiselle, joka hänen ei anneta enää olla.
Inela makaa portailla, kunnes Anadil
reagoi huutoon ja lähtee kuljettamaan nuorta Musteenkantajaa
Korallitalosta lasisiltaa pitkin Ietaan. Ei kestä kauaa löytää
ensimmäistä Varista, joka sattuu olemaan Anadilin oma isä. Tämä
kuljettaa poikansa puolesta edelleen itkevän Musteenkantajan
Suurvariksen siipien alle. Suurvaris ottaa Musteenkantajansa vastaan
neutraalein ilmein. Myrsky ei voi päästä valloilleen muiden
katsellessa. Inela viedään lepäämään omaan huoneeseensa.
Itkulle tulee loppu vasta, kun ahdistunut mieli siirtyy uniin.
Suurvaris vartioi vierellä tietäen, että on vihdoin tullut se
päivä, jolloin Musteenkantaja ymmärtää, millaiseksi on tullut.
Oli hyväksi päästää narua pitemmälle ja antaa tytön kuvitella,
että tämä voi tehdä kuten tahtoo. Nyt hän teki ja maksoi siitä
kyynelillään.
Suurvaris jää istumaan sängyn
päätyyn. Hän hengittää mahdollisimman hiljaa, sillä tietää,
että kun Inela herää, hänen tehtävänsä on huutaa. Huutaminen
ei koskaan ole niin palkitsevaa kuin sen luulisi olevan. Johtajakin
on vain ihminen, joka tahtoisi joskus lysähtää portaisiin ja itkeä
kuin lapsi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti