Luku 11: Yksinään
Talo on iso ja puinen. Tummaa puuta
olevat seinät näyttävät suojaavilta, jykevä puu piilottaa äänet
ja surun sisälle. Nadiha pitää siitä, miltä Kerefinien
kaksikerroksinen talo näyttää järven rannalla. Lumi on väistynyt
pihamaalta ja antanut kevätkukkien nostaa varsiaan kukkapenkeistä.
Pihapiiri on vaatimattomalla tavalla kaunis.
Nadiha kohoaa portaat ylös ja
koputtaa reippaasti oveen. Empimisestä ei ole koskaan hyötyä.
Nadiha tietää, että se, mitä hän seuraavaksi tekee, on paitsi
epäkohteliasta, myös täysin sopimatonta. Kukaan Athalassa ei vain
astele toisen taloon ja kysele tyttären kuolemasta. Nadiha epäilee
tällaisen käytöksen olevan suoraan verrattavissa pahuuteen. Tämä
varmasti vetää pitkän musteviivan hänen kääröönsä, mutta hän
voisi vähät välittää kääröstään tällaisella hetkellä.
Nadiha on aina ollut kovin piittaamaton sen suhteen. Muste ei häntä
määritä, ei niin kauan, kun sitä ei ole liikaa.
Sisältä kuuluu askelia. Lyhyt,
pitkähiuksinen nainen tulee avaamaan oven. Hänen herkkäpiirteisille
kasvoilleen ilmesty kysyvä ilme. Ennen kuin nainen ehtii kysyä,
Nadiha esittelee itsensä ja kertoo, millä asialla on. ”Tahtoisin
keskutella hetkisen teidän tyttärestänne, mikäli annatte sen
tapahtua.”
Naisen ilme synkkenee. ”Oletko sinä
Inelan tuttuja?” Ilme naisen kasvoilla kertoo, että hän tietää
jo vastauksen. Hän ei näytä sellaiselta naiselta, ettei tuntisi
tyttärensä ystäviä.
”En ole, rouva Kerefin”, Nadiha
myöntää, ”olen täällä toisella asialla.”
Nainen pysyy kovana. Nadiha on
aiemminkin nähnyt ihmisiä, jotka eivät päästä suruaan
valloilleen toisten nähden. Athalassa ei ole yleistä itkeä
julkisesti.
”Kuten varmasti ymmärrät,
tyttäreni ei ole enää täällä”, rouva Kerefin sanoo
painokkaasti. ”Ei ole mitään keskusteltavaa.”
”Minulla on.” Nadiha ei anele.
Anelusta ei olisi apua, ei rouva Kerefinin kaltaisen naisen kanssa.
”Vai niin”, rouva Kerefin sanoo ja
raottaa ovea. ”Tule sisään. Miehenikin on kotona.” Nadiha astuu
sisään keskikokoiseen eteiseen. Tummat puuseinät ovat kauniita,
Nadiha tuntee olonsa oudon turvalliseksi niiden läheisyydessä.
Sisällä on kaunista. Paljon
valkoisia koruja, useita ovia. Nadiha ei pysähdy tuijottamaan, sillä
tietää tunkeutumisensa olevan jo riittävän epäkohteliasta. Rouva
Kerefin kuljettaa Nadihaa huoneistossa, kunnes he lopulta päätyvät
suureen huoneeseen, jonka Nadiha tulkitsee olohuoneeksi. Ikkuna
viettää järvelle. Näkymä on seesteinen ja kaunis.
”Tässä on mieheni Vana”, rouva
Kerefin osoittaa puisella tuolilla istuvaa miestä. ”Minun nimeni
on Aelta.” Nadiha nyökkää ja esittelee itsensä Vanallekin. Vana
näyttää puhtaan ihmisen prototyypiltä valkoisine kulmineen ja
ripsineen. Hiukset ovat haalean harmaat ja keho pitkä. Kumpikin
Kerefineistä voisi olla Varis. Enää Nadiha ei ihmettele, että
Inahe Kerefin on Perijän asemassa.
”Neiti Lenorie on täällä
puhumassa tyttärestämme”, Aelta sanoo saaden miehensä
siristämään silmiään.
”Inelasta? Oletko sinä hänen
tuttujaan?”
Nadiha joutuu jälleen kerran
pudistamaan päätään. ”Ikävä kyllä minulle ei suotu oikeutta
tuntea häntä. Olen täällä toisesta syystä.”
Vana siristää silmiään niin
paljon, että ne muuttuvat pelkiksi vaaleansinisiksi viiruiksi.
”Toisista syistä?” tämä kysyy. Äänensävy ei paljasta
mitään, mutta Nadiha on oppinut tunnistamaan hermostuneisuuden
käsien liikkeistä ja kiristyneistä leukaperistä.
”Minun äitini kuoli kymmenen vuotta
sitten tismalleen samalla tavalla kuin teidän tyttärenne”, Nadiha
kertoo. ”Siitä saakka Puhdistautumisissa tapahtuneet kuolemat ovat
vaivanneet minua päivin ja öin.”
Kerefinit eivät sano mitään. Tämän
katon alla myötätunto on ylimääräinen tunne.
”Koska teidän tyttärenne kuoli
samalla tavalla, minä halusin etsiä teidät käsiini ja esittää
muutaman kysymyksen.” Nadiha vetää syvään henkeä ja toivoo,
että kivikasvot hänen edessään pehmentyisivät edes hieman.
”Haluaisitteko kertoa minulle hivenen Inelasta? Millainen ihminen
hän oli, ja minkä uskotte vaikuttaneen hänen kuolemaansa?”
Kerefinien ei tarvitse vaihtaa
katseita keskenään voidakseen muodostaa selkeää linjaa
käsiteltävään aiheeseen. ”Sinä olet tullut kotiimme asti vain
kysyäksesi meiltä kuolleesta tyttärestämme?” Vana kysyy ristien
kätensä.
”Kyllä”, Nadiha sanoo, ”minun
tarvitsee saada tietää, liittyykö Puhdistautumisissa sattuviin
kuolemiin jotakin epäilyttävää. Niitä on tapahtunut jo niin
monta edellisten kymmenen vuoden aikana.” Nadiha ei mainitse
tarkkaa numeroa, vaikka tietää sen tismalleen. Sen sanominen
antaisi hänestä entistä maanisemman mielikuvan.
”Hyvä neiti, ymmärräthän sinä,
miltä tämä meidän korviimme kuulostaa?” Puhuja on Aelta, vaikka
Nadiha alkaakin ymmärtää, että on yksi ja sama kumpi avaa suunsa.
Ajatukset ovat samoja. Nadiha ei tiedä, kummasta ne ovat alun perin
lähtöisiä, mutta toteaa sen merkityksettömästi.
Järvimaiseman kauneus tuntuu ilkkuvan
Nadihalle. Hän huokaisee syvään, ristii kätensä ja sanoo: ”Minä
tiedän kyllä. Tahtoisin vain kovasti tietää, millainen tyttärenne
oli, jotta voisin muodostaa päätelmiä hänen kuolemastaan. Ei ole
normaalia, että väkeä kuolee Puhdistautumisessa.”
”Olet ylittänyt monta rajaa.”
Vana astuu lähemmäs. ”Lenoriehan sinä olit? Tyttö kuuluisien
korujen takana? Kysyt nyt vääriltä ihmisiltä. Me olimme hänen
vanhempansa. Hänen, joka kuoli. Eikö sinussa ole lainkaan sääliä
lapsensa menettäneille?”
Nadiha ei usko teeskenneltyyn suruun
miehen äänessä. ”Minäkin menetin ihmisen kymmenen vuotta
sitten. Yksi menetys ei ole toista tärkeämpi. Minä tahdon vain
tietää.”
”Tietää mitä?” Vana siristää
jälleen silmiään. ”Sukusi nimi on liian suuri, jotta voisit
toimia yksinäsi tällaisissa asioissa. Etkö näe, miten väärältä
tämä tilanne näyttää suhteesi? Sinä kyseenalaistat joko
tyttäremme mielenlaadun tai yhteiskuntamme johdon.”
Nadiha haukkoo henkeään. ”Ettekö
te ikinä kyseenalaista mitään? Tyttärenne on kuollut! Hän
kuoli Musteenkantajan ja Varisten silmien alla. Eikö siinä ole
teistä mitään epäilyttävää?”
Aelta alkaa vapista. Hän ottaa tukea
takanreunuksesta ja vie käden sydämelleen. Reaktio ei ole
teeskennelty, Nadiha kykenee erottamaan totuuden valheiden keskeltä.
”Tämä on liikaa, liikaa”, Aelta
sanoo katkonaisin ääntein, ”mieheni, veisitkö ystävällisesti
tämän nuoren naisen ulos talostamme? Meitä on loukattu tarpeeksi.”
”Arvon rouva Kerefin, minä en pyri
loukkaamaan teitä”, Nadiha sanoo ja nielaisee sisällään
polttelevan loukkauksen. ”Minä tahdon vain tietää, mitä tässä
maailmassa tapahtuu. Tahdon kyseenalaistaa, koska kukaan muu ei niin
tee.”
Vana astuu lähemmäs Nadihaa,
ilmeisestikin tarkoituksenaan suunnata tämän askeleet ulos.
”Kenenkään ei tarvitse kyseenalaistaa, koska mitään
kyseenalaistettavaa ei ole. Varikset tekevät työnsä
moitteettomasti, ja Musteenkantajasta me saamme olla kiitollisia joka
ikisenä musteen tahrimana päivänä.”
Nadiha siirtää katseensa sinne,
minne Vanankin oma on suunnattuna. Seinälle. Puuseinällä roikkuu
maalattu kuva valkoisesta olennosta, joka kohoaa kaupungin ylle kädet
mustetta valuen. Kansaa on piirretty kumartelemaan tämän alle.
Nadihaa puistattaa. Hän ymmärtää kunnioituksen Musteenkantajaa
kohtaan, mutta tietää, ettei totuus ole koskaan niin helppo kuin
sen esitetään olevan.
Katseet alkavat kiertää kehää,
Aelta nojaa yhä takanreunukseen. Hän katsoo valkoisten kulmiensa
alta Nadihaa, joka ei vieläkään ole kääntynyt ovelle päin.
”Pyytäisin sinua ystävällisesti
poistumaan”, Aelta sanoo hiljaa. ”Meillä ei ole tarjota sinulle
vastauksia kysymyksiin, joita sinun ei tarvitse esittää.”
Nadiha tunnistaa umpikujan, kun näkee
sen. Hän ei ikinä antaisi kenenkään taluttaa itseään ulos. Hän
nyökkää kohteliaasti ja kääntyy ovelle päin. ”Hyvää
päivänjatkoa, herra ja rouva Kerefin”, Nadiha toivottaa ja
kävelee eteiseen. Kovakantaiset kengät kopisevat avoimessa tilassa.
* * *
Kotikadulla Nadiha antaa itsensä
tuntea raivoa. Hän ei tuntenut sitä kävellessään Kerefinien
asunnolta metsän kautta Anfarin juna-asemalle. Hän ei tuntenut sitä
istuessaan junassa ja kulkiessaan Marnan läpi Lucastaan. Nyt, kun
hän astelee mukulakivikadulla ja katselee Lucastan yötä varten
valaistuja rakennuksia, hän tuntee tuhansien pistojen kulkevan
sisällään. Ihmiset ovat häikäilemättömiä. Hänkin on. Kovin
monella ei olisi rohkeutta astella toisten kotiin kyselemään
kuolemasta. Nadiha tietää tehneensä väärin Kerefinejä kohtaan,
mutta sallii silti itsensä tuntea raivoa saamastaan vastaanotosta.
Kukaan ei koskaan avaa suutaan
kyseenalaistakseen. Athalassa totuus on juuri sitä, mitä Varikset
sen sanovat olevan. Kaikki tulee loppujen lopuksi Suurvariksen ja
hänen yhdeksän Variksensa yhteisestä suusta. Nadiha on
sietokykynsä rajoilla. Lapsensa menettäneet vanhemmat vain
kyräilevät ison talonsa nurkissa ja nyökkäilevät kaikelle, mitä
heille kerrotaan. Kenties Kerefineillä ei ole suurta surua
harteillaan, ovathan he saaneet riittämiin huomiota Inahen vuoksi.
Silti Nadiha näkee sen verran, ettei ole normaalia niellä kaikkea
niin helposti.
Joskus Nadiha ajattelee, että hän
itse on se, joka ajattelee väärällä tavalla. Kukaan hänen
ympärillään ei tunnu kyseenalaistavan maailmaa ympärillään yhtä
kovin ottein kuin hän itse. Välillä, kun Enhar katsoo häntä
tietyllä tavalla kulmiensa alta ja huokaisee, Nadiha lupaa itselleen
lopettavansa. Kuljettaa vain hiljaa käärönsä Musteenkantajalle
Puhdistautumisessa ja muina päivinä tekee työnsä vaieten. Sitten
hän muistaa päivän, jolloin isä ilmoitti äidin kuolleeksi.
Elämän murhatut äänet tapetteihin liimattuina, nurkkiin
pölyttyneinä. Sellaista maailmaa Nadiha ei hyväksy omakseen.
Kun Nadiha astelee kotiinsa, hän
havaitsee oitis valot keittiössä. Kun hän riisuu ulkovaatteensa ja
kävelee keittiöön, hämmästynyt äännähdys pääsee hänen
huuliltaan. Koko perhe on kotona. Isä istuu pöydän päässä ja
hymyilee. Siitä on kauan, kun Nadiha on viimeksi nähnyt tämän
hymyilevän. Enhar istuu hänen vieressään, ja Enharia vastapäätä
istuu heidän isosiskonsa Anat. Sisko on palannut kotiin. Kirjurina
toimivalla isosiskolla on oma huone Ietassa, joten hän piipahtaa
hyvin harvoin muun perheen luona.
Nadiha juoksee pöydän äärelle ja
halaa sisartaan takaa päin.
”Tervetuloa kotiin, Anat”, Nadiha
sanoo ja naurahtaa. Hän ei muistanut sisarensa läsnäolon tuntuvan
yhtä miellyttävältä. Anat ei kuitenkaan reagoi kosketukseen.
Nadiha kiertää pöydän toiselle puolelle, suukottaa veljeään ja
isäänsä poskelle ja istuutuu kolmannelle tuolille. Anat pitää
katseensa tiukasti sisaressaan. Kylmä tunne suonissa kasvaa. Miksi
sisko ei hymyile?
”Pitäisikö tässä pikemminkin
toivottaa sinut tervetulleeksi”, Anat sanoo kuivasti. Hän on
kietaissut vitivalkoiset hiuksensa letille selkään. Hän näyttää
yhtä loistokkaalta kuin aina. Paidan avonainen kaulus ja punatut
huulet tekevät hänestä aivan kuin nuoremman version heidän
äidistään. Yhdennäköisyys on vuosi vuodelta suurempi.
”Nadiha, sinusta on puhuttu tänään
kaupungilla.”
”Anteeksi?”
”Kuulit kyllä.” Isä ja Enhar
eivät sano mitään. Anat on saanut syyllistäjän roolin. ”Sinä
et ollut tänään töissä, mutta olit käynyt torilla.”
”Olet oikeassa. Pidän pientä
lomaa.”
”Pidät pientä lomaa?” Anat
kurtistaa tummia kulmiaan. ”Sillä välin, kun muu perheesi raataa
Ietassa, sinä lentelet ties missä. Missä sinä olit tänään,
Nadiha? Voitko kertoa meille? Sinusta ei puhuttu tänään kauniiseen
sävyyn kaupungilla. Sellainen ei saa toistua, jos mielit pitää
Lenorien nimen pinnalla. Me muut yritämme, mutta meistä on alkanut
tuntua lähiaikoina siltä, että sinä et ole mukana polttamassa
yhteistä tultamme.”
Me. Koko
perheen on täytynyt istuutua saman pöydän äärelle, keskustella
hänestä moittivaan sävyyn ja nauraa päälle. Se ei olisi
ensimmäinen kerta. Nadiha tuntee itsensä jälleen lapseksi, joka
istuu pöydänkulmaan vain voidakseen kuulla äidin syyttävät
sanat, jotka sanotaan koko perheen nimissä. Siitä on kauan, mutta
muisto ei ole hälvennyt minnekään. Se palaa yhä reunoistansa yhtä
kuumana.
”Minä olen aikuinen ihminen, ja
huolehdin omista töistäni”, Nadiha sanoo tiedostaen selittelyn
vain pahentavan tilannetta. ”Olen myynyt lähiaikoina riittävästi
koruja. Minulla on tilaustöitä. Me emme ole vararikossa
lähivuosina, siskoni.”
Anat nousee pöydästä. Hänen yli
satakahdeksankymmentäsenttinen kehonsa kiinnittää huomion missä
tahansa. Anat on perinyt pituutensa isältä, muun ulkonäkönsä
äidiltä. ”Nadiha, missä sinä olit tänään? Mikä oli töitäsi
tärkeämpää?”
”Minä kävin Anfarissa.”
”Tekemässä mitä?”
Napsahdus käy kahdessa sekunnissa.
Samalla tavalla kuin kaksitoistavuotiaanakin äidin seurassa. Jokin
valoista räsähtää ja sammuu pikimustaksi.
”Sinä vietät kaiken aikasi Ietassa
tehden Varis ties mitä, ja nyt tulet tänne syyttelemään minua
vain, koska olet kuullut kansan puhuvan. Puhuvan mitä? Että jätin
vuoron väliin? Niin jätti Acantha Leighkin, kojullamme ei ollut
ketään! Kaupunkirotat puhuvat kaikenlaista, antaa niiden puhua.
Minä tiedän, missä pisteessä elämäni on.”
Anat on aikeissa avata punatun suunsa,
kun Enhar nousee ylös ja nostaa kätensä ylös. Pieni liike estää
isosiskoa puhumasta.
”Ei
ole olennaista, että ihmiset kaupungilla puhuvat, hehän puhuvat
kaikista vähänkin nimekkäämmistä.” Enhar vetää syvään
henkeä. Tappoisku on vasta tulossa. ”Kyse on siitä, ettet sinä
osaa päästää irti äidistä. Et
kymmenessä vuodessakaan. Inela Kerefinin tapauksen kaiveleminen ei
tuo äitiä takaisin. Hän ei ole enää täällä.” Sanat tulevat
ulos raskaampina kuin on tarkoitus. Nadiha, joka on aina rakastanut
veljeään, kykenee aistimaan tunteet tämän sanojen takana.
Tämänkin täytyy kärsiä, mutta varmasti hyvin erilaisella
tavalla.
”Anteeksi, minä...” Vain Enharin
edessä Nadiha saattaa kuvitella murtuvansa.
”Ei. Ei anteeksipyyntöjä, vaan
tekoja. Sinä lopetat tällaisen”, Enhar sanoo uupuneena. ”Kukaan
ei jaksa tätä enää. On pakko lopettaa.”
Sanat iskevät liian lujaa, liian
syvälle. Rintakehän luut eivät suojaa Nadihaa iskuilta, sanat
tunkeutuvat niiden läpi, kudoksien kautta ytimeen. Nadiha ei kykene
sanomaan enää mitään. Hän ei katso perheenjäseniään silmiin
kääntyessään ja kävellessään yläkertaan. Toisin kuin lapsena,
enää hän ei jaksa juosta kivun luota pois. Nyt hän ymmärtää
sen seuraavan kuitenkin.
Nadiha ehtii kavuta portaat
huoneeseensa ja avata pyöreän ikkunan. Hän ei ehdi antaa itsensä
hajota, sortua polvilleen ja päästää puroja vapaaksi, sillä hän
kuulee askelia portaista. Tulija ei ole Enhar. Tulija on Anat. Sisko
näyttää kauniilta ikkunasta heijastuvien yövalojen himmeässä
hehkussa. Ilme kauniilla kasvoilla on kuitenkin haikea.
”Ei, Anat, ei nyt”, Nadiha
kuiskaa. ”Tämä on ollut väsyttävä päivä.” Nadiha ajattelee
lian peittämään Acanthaa metsässä, kapeaa metsätietä,
Kerefinien huolitellun valkoista ja kovaa olemusta. Suru ei päässyt
säröilemään. Kenties kaikki muukin tässä maailmassa on juuri
sellaista – viimeisen päälle hiottua, näyteltyä. Valheellista.
”Ymmärräthän sinä, ettei Enhar
tarkoita tätä pahalla? Enkä minäkään. Kaikista vähiten isä.”
”Juuri nyt ymmärrän vain sen,
miten mädässä maailmassa me elämme.”
”Ole onnellinen, ettet tiedä
kaikkea.” Anatin kasvoilla käväisee jokin tuntematon. ”Tieto ei
koskaan auta. Se rusentaa alleen.”
Nadiha istuutuu ikkunan alla olevalle
sängylleen. Ei tarvitse enää jaksaa.
”Sinä ja muut sentään tiedätte.
Äidinkin täytyi tietää jotakin, ei hän muuten olisi kuollut.
Kuka hänet tappoi? Musteenkantaja? Varikset? Muste itse?”
Anat avaa suunsa vain sulkeakseen sen
oitis. Nadiha näkee kamppailun hänen kasvoillaan. Hänen sisarensa
ei ole koskaan ollut lähempänä jonkin sellaisen sanomista, jota
Nadiha on janonnut jo vuosia. Jokainen tässä perheessä tietää
enemmän kuin Nadiha, ovathan kaikki muut Ietassa päivänsä.
Varisten säännöt estävät ketään Ietassa työskentelevää
viemästä asioita kotiinsa. Nadiha vähenee päivä päivältä
hieman enemmän sen tosiasian varjossa.
”Minusta
tuntuu, että meidän täytyy keskustella.”
Nadiha pudistaa päätään. ”Ei
tänään.”
”Ei tänän”, Anat toistaa, ”mutta
seuraavan auringonnousun aikana. En tahdo jättää sanomisiani
yölle, minun on saatava huomiosi auringon aikaan.” Anat kääntyy
ovelle, puristaa hetken sen karmeja ja sanoo lopulta: ”Me teemme
tämän, koska välitämme sinusta, sisko. Suojatkoon Varis yötäsi.”
”Suojatkoon”, Nadiha vastaa
hyvänyöntoivotukseen ja lysähtää sängylleen.
Kaupungin
valot eivät suo armoaan sängyllä makaavalle Nadihalle. Tämä
tulee ahdistavan tietoiseksi kaikesta ympärillään, kun pienet,
loistavat säikeet siirtyilevät hänen huoneensa seinillä. Hän
vetää kovareunaisen peiton päänsä päälle piiloutuakseen
valoilta. Peittokaan ei vie
ajatuksia pois, ympyränmuotoinen ikkuna, Variksen silmä, katsoo
silti suoraan häneen.
Nadiha on aina pelännyt tällaisen
tilanteen tulevan. Hän on tiennyt taantuvansa joskus täysin
keinottomaksi perheensä edessä. Nadiha on aina ollut
lujaluontoinen, tehnyt miten itse tahtoo. Kantanut perheensä nimeä
ylpeydellä, tehnyt ja myynyt koruja vaikka perheen tulot
riittäisivät ilmankin. Sellaiseksi äiti hänet opetti. Nyt muisto
äidistä painaa Nadihaa päivä päivältä alemmas. Nadiha nousee
sängystään, sytyttää lyhtyyn valon ja astelee kaappinsa luo.
Kaapin reunat ovat hopeakirjailtuja, mutta sellaiset yksityiskohdat
eivät ole koskaan kiinnostaneet Nadihaa. Hänelle vaatekaappi
merkitsee vain hyötyä. Ja vaatteiden takana olevat kuvat jotakin,
jota Nadiha ei mielellään muistele.
Pitkät kädet löytävät etsimänsä
vaaleiden vaatepinojen takaa. Matala, leveä laatikko täynnä
tavaroita, jotka jäivät äidiltä. Ne tavarat, joista muu perhe ei
tiedä mitään. Nadiha kuljettaa sormiaan laatikon rosoisella,
kuluneella pinnalla ennen kuin avaa sen. Hän tietää tällaisten
toimien antavan muille perheenjäsenille vain lisää syitä
huolestua ja suuttua. Silti Nadiha tietää, että nyt, veljenkin
kohotettua äänensä häntä vastaan, on oikea hetki avata laatikko
jälleen.
Pölyn haalistamat muistot palaavat
mieleen heti, kun kansi on laskettu sängylle. Nadiha vetää syvään
henkeä, pyyhkii pölyä tavaroiden päältä ja tuntee
kyynelvirtojen olevan jo valmiina. Yksi ainoa väärä liike, ja ne
tulisivat, vyöryisivät hänen ylitseen. Nadiha katsoo tavaroita
hiljaa. Valokuvanippu on sidottu harmaalla kangasrusetilla. Sormus on
siinä nurkassa, johon Nadiha sen edellisellä kerralla jätti.
Kyse
ei oikeastaan ole äidistä. Ei aivan suoraan. Sormus,
kuvat ja pieni helmiäiskampa olivat äidin, mutta ei Nadiha tätä
äidin vuoksi tee. Hän tekee kaiken, koska äiti jätti niin paljon
kesken. Oli niin monta asiaa, joista äiti ei koskaan kertonut
tyttärelleen. Nadiha roikkuu muistoissa, koska pelkää maailmaa,
jossa elää. Hän tietää äitinsä tienneen jotakin ja kuolleen
sen tiedon kanssa.
Kukaan muu ei koskaan kyseenalaista
mitään. Kaikki roikkuvat sokeasti siinä, mitä heille kerrotaan
Valkoisesta Variksesta ja Musteenkantajasta. Puhumattakaan Variksista
ja heidän säännöistään, joita rikkomalla tulee likaiseksi.
Nadiha on aina nähnyt sen kaiken läpi, kurottanut pitemmälle.
Mutta ei koskaan riittävän pitkälle.
Vieläkään Nadiha ei näe kuvaa kokonaisena, hänen kätensä ei
saavuta sitä, mitä lähti kymmenen vuotta sitten kurottelemaan.
Tieto roikkuu rikkinäisinä palasina hänen ympärillään, eikä
hän voi millään saada yksin kaikkia palasia kiinni. Mutta kukaan
ei auta. Ietassa työskentelevät vaikenevat kuin muuri. Tavalliset
kansalaiset eivät näe muuta kuin oman menestyksensä ja musteesta
keväisin tyhjenevän käärönsä. Heille riittää se, mitä heille
annetaan.
Nadiha
tarttuu valokuviin, vetää rusetin pois ja alkaa selata niitä.
Kuvia äidistä valkoisessa, pitkälaahuksisessa häämekossaan.
Lenorien suvun perintökoruja kaulassa, käsissä ja korvissa. Ei
hymyä kasvoilla. Toisessa
kuvassa äiti on nuori, alle kolmekymmentä Puhdistautumista nähnyt.
Silmät tuikkivat yön kirkkaiden valojen lailla, pää on
kallistunut päästämään kevyen naurun ulos. Valkoiset hiukset
ovat keskijakauksella ja tavattoman pitkät. Hän menisi aivan
Anatista, niin samalta hän kuvassa näyttää. Nadiha siirtää
nuoruuskuvan pois ja tarttuu siihen, jonka tietää uusimmaksi. Isä
on ottanut kuvan salaa, äiti ei katso kameraan eikä tee mitään
erityistä. Hän istuu ikkunan edessä valkoisessa pitsimekossaan,
nojaa käsiinsä ja katsoo ulos. Äidin katse ei osu minnekään. Hän
näyttää yhtä upealta kuin aina, mutta siltikään hän ei ole
kuvassa täysin läsnä. Katse kertoo syvistä mietteistä.
Väsymys on alkanut löytää tiensä
Nadihaan. Hän pakkaa huolellisesti laatikon sisällön ja sulloo sen
takaisin paikalleen. Tänään aivot eivät käsittelisi enä yhtään
enempää, Nadihan on sallittava itsellensä edes kohtuullisen
mittaiset yöunet ennen seuraavaa työpäivää. Hän on ehtinyt jo
unohtaa, että Anat on luvannut keskustella hänen kanssaan seuraavan
auringon aikana. Sellaisille ajatuksille ei ole sijaa, kun Nadihan
mieli muistelee pöydästä noussutta Enharia, joka oli kääntänyt
sanansa häntä vastaan. Jos veli ei enää puolusta häntä, kukaan
ei ole nousemassa hänen eteensä iskujen tullessa. Nadiha on
omillaan. Ajatus siitä ei ole koskaan aiemmin tuntunut yhtä
pelottavalta.
Nadihan päivän viimeinen ajatus
liittyy äitiin ja Enhariin. Ajatuksessa on katkeruutta. Nadiha ei
ehdi ajatella pitkään, sillä uni asettuu makaamaan hänen päälleen
ja peittelee hänet utuiseen maailmaansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti