Luku 43: Irti
Eteisen lattialta Acantha löytää
kirjeen. Pelkästä harmaantuneesta kuoresta hän osaa sanoa, keneltä
kirje on. Ainoastaan yksi ihminen maailmassa lähettäisi hänelle
kirjeen, jonka kuoreen on käytetty reseptikirjan tyhjiä sivuja.
Acanthan elämässä on ylipäätään jäljellä enää yksi
ihminen, joka voisi kaivata hänen läsnäoloaan sen verran, että
vaivautuisi lähettämään kirjeen.
Isoäidin kirje on lyhyt ja sen viesti
selkeä. Tarvitsen sinua Anfariin. Acanthan isoäiti ei
koskaan ilmaise suoraan tarvitsevansa toista ihmistä. Ei varsinkaan
Acanthaa. Acantha ei ole nähnyt isoäidin osoittavan merkkejä
heikkoudesta. Heikkoudeksi lasketaan isoäidin listassa myös toisten
tarvitseminen.
Aamu on valjennut Beckan menon
jälkeenkin. Tuo petturi. Acantha istuu eteisessään puristaen
kirjettä kädessään. Hän ei ole vielä päässyt edes kunnolla
sisään. Eteisen harmaus paistaa läpi, seinä on halkeillut. Suru
kalvaa vielä silmien takana. Isoäidin viesti ei tarkoita mitään
hyvää. Jokin on hätänä. Toivottavasti. Acantha huomaa
toivovansa, että isoäiti on kuolemaisillaan. Miksi hänen äitinsä
äidin kaltainen ihminen saisi elää, jos Beckakaan ei saanut?
Muutamien painostavien sekuntien
jälkeen Acantha havahtuu ajatuksensa vääryyteen. Isoäiti on
kasvattanut hänet, valmentanut hänet ympäröivään maailmaan, ja
hän vain istuu toivoen tämän menehtymistä. Hän kuvittelee tämän
ruumiin mustaan multaan, ei Leighien suvun hautakammioon Lucastassa.
Pelkästään maan alle, matojen kaluttavaksi. Ajatus ei saisi tuntua
niin hyvältä.
Kuvotus rientää nautinnon ylle.
Acantha kiskaisee kehonsa liian nopeasti ylös lattialta, tuntee
huimausta ja juoksee sitä päin. Hän ei anna sen estellä äkillistä
tarvetta päästää itsestään jotakin pois, vapauttaa viha, suru
ja silkka kuvotus omaa itseään kohtaan. Acantha juoksee
kylpyhuoneeseensa, mutta ei ehdi suihkulle. Oksennus pääsee ulos jo
kynnyksellä, sappinesteet leviävät kaakeleille.
Acanthan hento keho värisee,
huohottaa. Hapan vana valuu huulelle, Acantha ei jaksa nuolaista sitä
pois. Se saa jäädä muistuttamaan hetken epätoivosta. Kaikki on
pysynyt siihen asti lähestulkoon täysin sisällä – ruoat, suru
ja häpeä siitä, että hän todella toivoo isoäitinsä kuolemaa.
Ei pelkästään kirjeen myötä. Kirje vain konkretisoi vuosia
jyllänneen vihan.
Beckan kuolema ja tämän äidin
kieltäytyminen painavat yhtä paljon kuin muste. Acantha on liian
uupunut rankaisemaan itseään siitä, ettei saanutkaan Oneila Hartia
turvaan. On pelkästään oikein, että Acantha tuntee olonsa
heikoksi maatessaan kylpyhuoneen kynnyksellä oksennuksen haju
ympärillään. Kaikkea ei voi pitää sisällään loputtomiin.
Acantha on vasta palannut Varjesta,
mutta tietää, ettei hänen isoäitinsä aio odottaa kokonaista
päivää. Acantha nostaisi itsensä lattialta, kun tuntisi
turtuneensa oksennuksensa hajuun riittävästi. Vasta sitten hän
saisi kävellä syömättä ja pakkaamatta juna-asemalle ja löytää
itsensä jälleen Anfarista. Ei ole oikein pysähtyä suremaan
aidosti. Pitää pysyä liikkeessä, muuten maailma muuttuu pelkäksi
oksennukseen hukkuvaksi kaakelilattiaksi ja itkuksi, joka ei enää
jaksa tulla ulos.
* * *
Kesä on maalannut lehdet vihreäksi
keveällä siveltimellään. Valo kuultaa niiden läpi paljastaen
puun hennot suonet. Acantha kulkee polkua pitkin kohti isoäitinsä
mökkiä havaiten lehtien vaihtuvan havuiksi. Metsä on vaihtanut
pukunsa tummempaan vihreään lähellä vanhaa kotia. Ensimmäistä
asumusta, jota Acantha koskaan osasi kutsua kodikseen.
Tällä kertaa kukaan ei saavu sisältä
Acanthan astuessa nariseville puuportaille. Hirsimökki säilyttää
hiljaisuutensa. Iltapäivän valossa kylpevät puut eivät paljasta
Acanthalle mitään mökin sisällä vallitsevasta tilanteesta.
Oven avattuaan Acantha tietää heti,
ettei isoäidillä ole kaikki kunnossa, sillä tämä ei odota edes
eteisessä. Koko ikänsä Anfarissa asunut isoäiti omaa kuulon, joka
vetäisi vertoja eläinten saumattomalle kuulolle saaliin odottaessa
öisessä metsässä. Saalishan Acanthakin on, pelkkä tyhjä käärö
valmiina isoäidin kehittämälle sisällölle.
”Isoäiti?” Acantha huhuilee. Suun
avaaminen palauttaa aamuisen oksennuksen maun suuhun. Acantha
taistelee uutta kuvotuksen aaltoa vastaan.
”Peremmälle, tyttö. Ja riisu
kenkäsi nyt, kun en ole vahtimassa.” Ääni kuuluu pienen
rakennuksen perältä, sieltä, missä isoäidin vanha ja nitisevä
sänky sijaitsee. Se, jossa ei päiväsaikaan saanut edes istua.
Acanthaa järkyttää löytää isoäitinsä makaamassa siitä.
Acanthan aamuisen kuvotuksen
viimeistellyt toivomus käy toteen isoäidin harmahtavilla kasvoilla.
Iho roikkuu poskilla. Sitä on aivan liikaa verrattuna sen alta
kuultaviin luihin. Silmänaluset ovat kelmeät, avautuva suu pelkkä
musta aukko, jolla on hampaat.
”Sinä naurat minun edessäni”,
isoäiti sanoo. Ääni ei ole muuttunut miksikään. Sanojen välistä
saattaa edelleen erottaa tutut maiskautukset. ”Etkö naurakin?”
”En naura sinulle”, Acantha sanoo
seistessään lapsuutenkotinsa puisella lattialla paljain jaloin.
Katsoessaan isoäitiään, vihansa suurinta kohdetta. Acanthaa ei
pelota olla isoäitinsä seurassa. Häntä pelottaa se, ettei hän
kykenekään tuntemaan vihaa heikentynyttä ja sairasta naista
kohtaan. Tämä on pelkkä haalistunut muisto. Mieli on yhä terävänä
ja sivaltavana tallessa sairaassa kehossa, mutta sen merkitys on
pienentynyt. Acantha on seissyt katolla ja nähnyt maailman. Hän on
suudellut toista tarkoittaen sitä. Isoäiti ei voi enää tehdä
pehmeästä vankilastaan käsin mitään, mikä sitoisi Acanthan
häneen.
”Sinä teet kuolemaa”, Acantha
sanoo hiljaa sen, mitä kukaan ei tahdo kuulla tyttärentyttärensä
suusta.
”Naurathan sinä. Et vain tee sitä
ääneen.”
”Kunpa osaisinkin. Isoäiti, minä
en tunne sinua kohtaan yhtään mitään. En edes vihaa.”
Isoäiti irvistää viimeisten sanojen
kohdalla. ”Älä valehtele itsellesi. Minulle voit valehdella
maailman loppuun saakka, mutta älä valehtele itsellesi. Älä
koskaan.”
”Käsketkö sinä minua pysymään
totuudessa, vaikka päätit kasvattaa minut valheeseen?”
”Sinä siis tiedät?” Ääni on
pelkästän järkyttynyt.
Kyllä, Acantha
tahtoisi sanoa. Kyllä, hän tietää, etteivät hänen vanhempansa
olleet koskaan puhtaita. He valkaisivat itsensä näyttääkseen
kansan silmissä täydellisiltä. Acantha sai jo taimenkorkuisena
ymmärtää, että puhtaus on täydellisyyttä. Valheesta tuli hänen
ensimmäinen toiveensa, ainoa päämääränsä. Hän oppi tähtäämään
johonkin sellaiseen, jota ei ole olemassakaan.
”Olen tiennyt vasta hyvin vähän
aikaa, etteivät vanhempani olleet koskaan puhtaita.”
Isoäiti
huokaisee tavalla, joka saa Acanthan miltei kuulemaan hänen
nikamiensa liikkeen kehon sisällä. Pieninkin liike on liikaa. Jos
huokaisu on nyt, joskus
hengityskin olisi. Acantha
ymmärtää, ettei enää koskaan laskisi vuosia isoäidin kuolemaan.
Vapautumiseensa. Hän on jo vapautunut isoäitinsä varjosta. Eikä
kuolemaan olisi enää vuosia vaan auringonnousuja, korkeintaan
viikkoja.
”Minä en ole pahoillani mistään”,
isoäiti aloittaa. ”Sinun tulee tietää, että tein sinulle sen
kaiken, jotta saisin takaisin sen, mikä minulta vietiin.”
Acantha ei saa mitään sanotuksi. Hän
ei voi kertoa, ettei isoäidiltä viety mitään. Hänen ei koskaan
kuulunut synnyttää puhdasta tytärtä, koska pysyvää puhtautta ei
ole olemassakaan. Tyttärentytär ei voi korvata haavetta
olemattomasta.
”Leighin
suvussa on ollut puhtaita
naisia. On ollut niitä, joiden ei tarvinnut tehdä kuten äitisi.”
”Puhtaus ei ole pysyvää.”
”Kaikista ihmisistä se olet
sittenkin juuri sinä, joka kerrot sen minulle.”
Acantha tuntee kehonsa vapautuneen
täysin vihan painosta. Se ei enää kiertele pitkin raajoja ja
pakota häntä oksentamaan ahdistuksen käydessä liian suureksi.
Acantha ei tunne heikentynyttä naista kohtaan lainkaan katkeruutta.
Ei tämän maatessa vielä elävänä hänen edessään. Viha palaisi
kenties jälleen seuraavalla ruokailulla tai seuraavana iltana, kun
Acantha ymmärtäisi isoäidin tekojen suuruuden.
Beckan
menettäminen on tehnyt Acanthasta rauhallisemman. Hänen
ei tarvitse etsiä isoäidin sairastumiselle syitä. Elämä tekee
sellaista. Joku sairastuu, joku tekee kuolemaa. Aina joku viedään.
Acantha tietää toiveen isoäidin
kuolemasta palaavan heti, kun hän pääsee junaan, pois korkeiden
puiden lomasta.
”Vanhempasi eivät koskaan olleet
puhtaita. Eivät koskaan. Minä toivoin, että sinä olisit ollut.
Yritin sovittaa. Tein sen vain itseni vuoksi, enkä ole koskaan ollut
siitä pahoillani. Jotkin asiat olivat uhrattavissa”, isoäiti
jatkaa, jokainen sana toista painavampana.
”Minun elämäni oli siis
uhrattavissa?”
”Ethän
sinä kuollut. En koskaan satuttanut sinua fyysisesti. Sinä
epäonnistuit itse, koska et kyennyt hyvään työhön Ietassa. Ei
sinun elämäsi valunut hukkaan minun takiani. Elät nykyäänkin
turhaa elämääsi, enkä näe katseessasi lainkaan tuskaa. Et sinä
sellaisesta mitään ymmärrä. Tuskin koskaan tulet
tajuamaan, miksi toimin kuten
toimin.”
Vastaväitteet pysyvät Acanthan
sisällä. Täysin toisenlaiseen maailmankuvaan lukittautunut isoäiti
saa hänen puolestaan jättäytyä haluamaansa todellisuuteen. Jos on
keskittynyt elämään oman tavoitteensa ympärillä, on hankalaa
nähdä, mitä on aiheuttanut toiselle. Acanthasta on pelkästään
surullista, että isoäiti vielä kuolinvuoteellaankin pysyy omassa
kannassaan. Siinä ei ole mitään kadehdittavaa.
”Ovatko
nämä hyvästit, isoäiti?”
Naurahdus. Yhtä kamala kuin
huokauskin oli ollut. ”Jos haluat kutsua niitä sellaisiksi.”
”Tässä on siis kaikki.” Acantha
ei osaa sanoa, onko hän pettynyt. Hän olisi tahtonut isoäidin
viimeistelevän kaiken yhteen suurempaan iskuun. Isoäiti olisi
voinut jälleen kertoa, mikä osa Acanthassa on liian suuri, missä
mustetta on liikaa. Tai kehittää hänelle iltasadun
Acantha-nimisestä tytöstä, joka oli liian likainen elääkseen
normaalisti. Acantha pääsee liian helpolla.
”Tyttö. Mikset sinä vieläkään
naura?”
”Ei ole mitään naurettavaa.”
”Itkisit sitten. Sinähän vihaat
minua.”
Acantha ei voi kieltää. ”Ei ole
mitään itkettävää.” Paitsi Becka, punainen auringonlasku ja
maailma, joka jatkaa ilman Beckaakin. Ne kaikki ovat asioita, joiden
maailmaan isoäiti ei tulisi enää pääsemään.
Ei ole mitään itkettävää.
Siihen on hyvä lopettaa.
Acantha suo isoäidilleen katseen, jonka tietää viimeiseksi. Hän
on kiitollinen, ettei itse tiedä, miltä hänen kasvonsa näyttävät.
Isoäidin verestävät silmät eivät heijasta mitään.
Kun mökin ovi läimähtää kiinni,
Acantha keskittyy ympäristön ääniin. Puiden latvustoon häviävään
linnunlauluun, tuulen kevyeen sointiin oksia vasten. Oman sydämen
läpätykseen. Mikään ympäristössä ei kerro tämän olevan
loppu. Silti Acantha tietää, että seuraavalla kerralla, kun hän
palaa Anfariin, hän palaa sinne hakemaan perinnöksi saamiaan
tavaroita. Isoäiti ei ole enää kauaa olemassa. Tuuli ei hiljene
sen tosiasian edessä. Se puhaltaa soratiellä kävelevän Acanthan
hiukset kasvoille.
Acantha
ei tunne itseään vapaaksi. Menetykset sattuvat jokaisella
askeleella. Becka ja isoäiti. Eivät
valo ja pimeys, sillä he eivät ole verrattavissa. Ympäröivä
metsä kaiuttaa muistoja Acanthan kävellessä. Anfarilla on tarjota
pelkkiä haalistumia. Haamuja, jotka juoksevat mättäillä,
upottavat päänsä puun juurella sijaitsevaan lampeen. Yrittävät
puhdistautua. Acantha tietää ne pelkiksi muistoiksi, joista hän on
jo valmis päästämään irti. Irti päästäminen ei tarkoita
vapautumista. Se tarkoittaa pelkästään sitä, ettei enää jaksa
nähdä surua jokaisessa sadepäivässä, yöksi
kääntyvässä illassa.
Maailmassa on muutakin kuin vanhuuttaan kulunut suru, kivustaan
haalistunut viha.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti