Luku 31: Sumu ja tähdet
Ilta on indigonsininen. Tähdet
maalaavat täplänsä taivaankannelle. Nadiha muistaa äidin
kertoneen hänelle joskus tarinaa siitä, kuinka Valkoinen Varis
halusi rei’ittää yötaivaan täyteen tähtiä, jotta kansan ei
tarvitsisi pelätä pimeyden viittaa yllään. Nadihasta yötaivas on
kaunis siitäkin huolimatta, ettei se saa hänen oloaan
turvalliseksi.
Anat kulkee jälleen kerran edellä.
Korkokenkien kovat kannat kopisevat kiviä vasten, Nadiha seuraa
luottavaisena äänten tasaista rytmiä. Anat on käynyt yhdessä
Lintujen kokouksessa ilman Nadihaa. Nyt he eivät ole matkalla Becka
Hartin perheen asunnolle, he eivät astu suureen tilaan ja pesiydy
muiden ihmisten joukkoon. Suunta on toinen. Nadiha tietää, että
kun hän kerran seuraa sisartaan sinne, minne tämä aikoo, hän ei
palaa takaisin samanlaisena. Jostain syystä ajatus ei tunnu
pelottavalta. Nadiha katsoo indigotaivasta ja hymyilee ajatellessaan,
ettei katso tähtiä tämän yön jälkeen enää samalla tavalla.
Sisarukset kulkevat yöllisen
kaupungin läpi. Kaupunki ei tunnu hengittävän yöllä, sen syke
hiljenee pelon verhon laskeutuessa ihmisten päälle. Keinotekoinen
valo loistaa ikkunoista. Yö on viileä, Nadiha vetää takkiaan
tiukemmin päälleen. Matka määränpäähän on pitkä. Nadihaa
osittain hermostuttaa Enharin kanssa sattunut selkkaus muutaman
päivän takaa. Sen unohtaminen ei käy helposti. Varsinkaan, kun
Enhar ei ole sen jälkeen näyttäytynyt kotona. Häpeästä?
Ärsyynnyksestä? Arvailu tekee luottamukseen reikiä.
Hiljainen yö johdattaa sisarukset
Lucastan rajoille, hautakammioille. Kammion suu laskeutuu alas. Suuri
kivinen kita nielee maata, sen ympärykset hukkuvat usvaan. Alue
näyttää suurelta suulta, joka kuroo itseensä kaiken ympäriltään.
Anat astelee korot kiveä vasten kopisten kohti nälkäistä aukkoa
ja vartijoita sen edessä. Korkearyhtiset, kasvottomat miehet. Nadiha
ei ole koskaan kiinnittänyt veljeään lukuunottamatta huomiota
Lucastassa toimiviin vartijoihin. Heillä on yhteiset kasvot.
Samannäköisiä ja -kokoisia jokainen. Varisten keino pitäää
kaikki tasaisena, valkeana massana.
Anat ojentaa miehille pienen,
rusehtavan paperinpalan ja näyttää kultaista, Variksen silmän
muotoista solkea takissaan. Miehet nyökkäävät ja sallivat Anatin
sekä Nadihan astella mustaan kitaan. Sanaakaan ei vaihdeta.
Nadiha on käynyt Lucastan
hautakammiossa yhden ainoan kerran. Silloin, kun tyhjä marmoripaasi
kannettiin Lenorien suvun omaan kammioon unohduksen merkiksi. Nadiha
muistaa mädän ja tunkkaisen hajun, joka seinistä leijui. Sama haju
täyttää nyt hänen aistinsa, muistikuvat äidin hautajaisista
palaavat elävinä. Surullinen, linnun vaikerrusta muistuttava
soitin. Saatesanat, joilla rukoilija lähetti tyhjän arkun
paperitaivaalle. Enharin myötätuntoinen käsi Nadihan omalla.
”Oletko varma, että tänne voi niin
vain mennä?” Nadiha kysyy pakottaakseen ajatukset pois.
Tunkkainen, pistävä haju ei juuri anna hänelle sijaa unohtaa,
mutta hän keskittyy Anatin valkeisiin hiuksiin edessään.
Sisar kääntää päätään
vastatakseen. ”Olen Ietassa töissä. Muuta ei tarvita.” Ääni
jää kaikumaan tyhjään tilaan. ”Vartijat todennäköisesti
raportoivat Variksille siitä, että kävimme täällä. Voin
kehittää Suurvarikselle syyn mistä tahansa.”
Nadiha nyökkää. Vastaus on
hyväksyttävä. Ietan korkealla rakennuksella on suuri valta
Athalassa. Pelkällä kultaisella soljella saa oikeutettua
läsnäolonsa paikassa, jossa ei käydä muuten kuin
hautaustilaisuuksissa. Ei kukkia, ei muistopäiviä. Päivät
säilyvät sellaisten mielissä, joiden on tarkoitus muistaa.
Lucastan hautaholvit ovat kauniimpia
kuin Nadiha muisti lapsuudestaan. Äitiään hautaava tytär
harvemmin ajattelee tummia seiniä ja niillä tanssivia varjoja
kauniina. Hänellä oli lapsena vain suru. Nyt hän menee saattamaan
sen päätökseensä.
Eri sukujen nimet ovat kirjoitettuna
soikeiden kiviovien yläpuolelle koukeroisin kirjaimin, jotka
erottuvat tummasta seinästä. Jokaisen oven edessä seisoo suuri
soihtu, jonka liekki valaisee tunkkaista käytävää. Kauneus
muodostuu koukeroisista seinäkuvioinneista, Variksen
ympyräsymboleista ja toivosta, joka peilautuu liekkien valosta.
Nadiha havaitsee, ettei joidenkin
holvien ovien yläpuolella ole lainkaan nimiä. Hän katselee niitä
hetkisen hämmentynein silmin, kunnes pysähtyy ymmärtämään.
Jokaisella ei ole riittävästi nimeä omaan holviin. Kaikki suvut
eivät saa paikkaansa Lucastasta asti. Marnassa ja Najassa on omat
kammionsa vainajille. Vähemmän nimekkäiden, kenties myös vähemmän
puhtaiden sielujen kehot voidaan jättää mädäntymään yhteisiin
holveihin. Se on miltei yhtä raadollista kuin maahan hautaaminen
olisi.
Muutaman minuutin korkojen kopinan ja
useiden nimettömien holvien jälkeen sisarukset saapuvat aukioon,
jonka keskiössä on Valkoisen Variksen ihmistä suurempi patsas.
Lintu on levittänyt siipensä avonaisiksi, nokka osoittaa taivasta,
joka sirottuu katon aukosta sisälle. Tähdenpalaset levittävät
valoaan lintujumalan päälle. Talvella lumi sataisi holvin keskelle,
jäisi valkoisiksi kinoksiksi Variksen pään päälle.
Nadiha astelee lintupatsaan lähelle
ja tuijottaa jumalkuvaa hartaasti. Tämä jumala on antanut hänen
uskoa vuosia turhaan. Kauhu hipaisee sydämen viertä, kun Nadiha
muistelee iltaa, jolloin sulki pitkästä aikaa huoneensa ikkunat,
jottei Varis näkisi hänen sisimpäänsä asti. Patsas on pelkkää
marmoria, joka ei hengitä. Ihmisen luoma kuva.
Surukseen Nadiha havaitsee koko
Valkoisen Variksen olevan nykypäivänä pelkkä kuva siitä, mitä
ihmiset tahtovat puhtaudelta. Osaako kukaan enää sanoa, olivatko
Ieta Vecasta ja Ninar Lenorie oikeita ihmisiä? Millainen oli
ensimmäinen Musteenkantaja? Nadiha on historiankirjansa lukenut. Hän
osaa puhtausopin ulkoa. Varispatsas näyttää pelkästään kylmältä
öisessä hehkussaan.
”Nadiha”, Anat kuiskaa kauempaa.
”Tule, meidän holvimme on seuraavan kulman takana.”
Nadiha muistaa sen kyllä.
Keskimmäistä käytävää suoraan, vasemmalle, ovi auki,
tunkkaisen holvin keskimmäinen marmorihauta on pahin.
”Minä menen edeltä”, Anat sanoo
ja Nadiha kuulee korkojen kopseen loittonevan.
Nadiha kohottaa katseensa ylös,
avoinaiseen aukkoon holvin katossa. Aukko on korkealla. He ovat
syvällä maan alla, mutta silti paperitaivas mahtuu yölläkin
antamaan varispatsaalle hehkuaan. Rukoilijat ovat vuosisatojen ajan
ajatelleet kaiken loppuun asti. Nadiha huokaisee syvään. Jos oikea
Valkoinen Varis on olemassa, se katsoisi Nadihaa juuri tällaisessa
paikassa.
”Et vienyt minulta äitiäni”,
Nadiha kuiskaa, ”et tavalla, jolla luulin sinun vieneen. Kerro
minulle, näetkö sinä, miksi pelkään? Näetkö, mikä minussa on
vialla?”
Taivas ei vastaa. Nadiha laskee
katseensa jumalan silotellun vaaleaan kuvaan. Patsaassa ei ole edes
halkeamia, vaikka se on useita satoja vuosia vanha. Nadiha muistaa
sen tismalleen tällaisena kymmenen vuoden takaa.
Korkojen tasainen, suuressa tilassa
kaikuva kopse on lakannut kuulumasta. Nadiha kiertää patsaan,
nielee pelkonsa ja juoksee ulkoa osaamansa reitin Lenorien suvun
holviin. Anat on jättänyt raskaan, pyöreän oven auki. Nadiha
hivuttautuu sen ohitse pienempään holviin ja valmistautuu painavien
muistojen iskevän vasten kasvoja.
Holvi on pienempi ja matalampi kuin
Nadiha muisteli. Kaksitoistavuotiaalle seinät olivat korkeimmat
maailmassa, sillä ne veivät äidin pois. Oikealta ja vasemmalta
kohoaa kattoon asti suuria aukkoja, joihin on mahdutettu
marmoriarkkuja. Nadiha säpsähtää holvin hajua. Se on pelkästään
ummehtunut, mutta sen sekaan on liittynyt vanhenneen syksyn tuoksu.
Kuolema.
Nadiha kävelee sisarensa luo,
käytävän päähän, keskimmäisen marmorihaudan luo. Kansi on
kiinni ja painaa enemmän kuin tuskalliset muistot. Anat jaksaisi
nostaa sen yksinkin auki, mutta kysyy Nadihaa avukseen pelkästään
tunnesyistä. Nadihan täytyy tehdä se edes osittain itse. Menneen
on annettava lentää holvin aukion avoimesta katosta taivaalle.
”Oletko sinä valmis?” Anat kysyy
ja asettaa kätensä kannen päälle.
Nadiha nyökkää.
”Olen”, hän sanoo äänellä,
joka kertoo päinvastaista. Anat antaa äänen mennä korviensa ohi
ja tarttuu kanteen kaksin käsin. Nadiha tarttuu myös, ja yhdessä
he nostavat raskaan marmorin pois sen tieltä, mitä se on hautonut
vuosien ajan. Muistoa. Valhetta.
Sisältö todella on tyhjä. Ei
paljaita luita ja kevyttä, rispaantunutta mekkoa sen yllä. Ei
matoja kiemurtelemassa jo ennestään tuhoutuneissa, hapertuneissa
luissa. Tuholaisille ei ollut ravinteita jäljellä kymmenen vuotta
sittenkään. Marmorihauta on täysin tyhjä. Siinä ei ole koskaan
levännyt ainuttakaan ruumista.
Nadiha havaitsee tärisevänsä.
Kostea kylmyys ryömii holvin nurkissa, mutta Nadiha ymmärtää,
että hänen vilunsa tulee syvemmältä. Luista asti. Anat vie
kätensä sisarensa olkapäälle, mutta Nadiha ei reagoi
kosketukseen. Kylmyys on jo täyttänyt ruumiin.
”Sinä olet siis nähnyt äidin
näiden vuosien aikana”, Nadiha kysyy varmistaakseen tilanteen. Hän
on kuullut vastauksen Anatilta jo aiemmin. Sillä ei tunnu olevan
merkitystä.
”Olen”, Anat sanoo äänen
kimpoilleissa korkeista seinistä.
”Hän ei ole kuollut.”
Asian sanominen ääneen ei
varsinaisesti konkretisoi sitä. Nadihasta tuntuu, että kylmyys
alkaa syödä hänen sisäelimiään kuten matojen olisi pitänyt
tehdä hänen äitinsä ruumiille vuosia sitten. Äiti on yhä
maailmassa, mutta ei omana itsenään. Musteenkantajan jäännöksenä,
varjoakin himmeämpänä.
Itkua ei tulekaan. Ei ole pakko pitää
huutoa sisällä, sillä sitä ei synny alkuunkaan. Nadiha on
täydellisen rauhallinen. Hänen violetihtavan harmaat silmänsä
ovat kiinnittyneet tyhjään kohtaan marmoriarkussa.
Anat tietää, ettei pikkusisaren
tuominen holviin ollut virhe. Nadihan pitää päästä käsittelemään
äidin todellista tilaa. Anatille ei ole vieläkään täysin
avautunut, miksi äidin kuolema on hiertänyt Nadihaa niin suuresti
kaikkien vuosien ajan. Hän tietää vain, miten vaarallisen
kiintynyt Enessa Lenorie oli nuorimpaan tyttäreensä. Anat itse
jättäytyi aina täysin sellaisen palvonnan ulkopuolelle.
”Nadiha. Sulkisimmeko kannen?”
Nadiha pudistaa päätään. Harmaa
suortuva karkaa kasvoille, mutta hän ei korjaa sitä.
”Me emme voi viettää täällä
liian kauan aikaa herättämättä epäilyjä.”
”Sinähän keksit jotakin.”
”Niin keksinkin.”
Nadiha hymähtää. ”Ei siis ole
kiire.”
Voimakas käsi tarttuu Nadihaa tämän
kapeasta ranteesta. Anat puristaa lujaa, jotta pikkusisko kääntäisi
päätään hänen suuntaansa. Reaktio ei seuraa nopeasti, mutta kun
se seuraa, katse on lohduton kohdata. Ripset kaartuvat tyhjien
silmien päälle. Nadiha on kuin transsissa.
”Äitimme ei ole kuollut. Hän on
yhä täällä, mutta vangittuna, sinä tiedät sen.”
”Minä tiesin aina, ettei hän
kuollut. Hän ei voinut olla. Hän ei koskaan vastannut minulle.”
Anat ei voi olla täysin varma,
tietääkö hänen sisarensa puhuvansa toiselle ihmiselle. Nadihan
katse on liian tyhjä, jotta tämä voisi olla täydellisesti
maanpinnalla. Kenties jokin vanhoista muistoista on kiinnittynyt
häneen. Tämä on käytävä hitaasti läpi.
Anat sen sijaan tietää heidän
olevan ehdottoman lähellä niitä seikkoja, joista Nadiha ei koskaan
puhu. Hän on aiemminkin maininnut, että hänen ja äidin välille
jäi asioita kasvattamaan menetyksen kuilua ja Nadihan omaa
epävarmuutta. Nyt ne leijumat ilmassa ja raskauttavat kuolemalta
tuoksuvaa ilmaa entisestään.
”Hän ei koskaan vastannut”,
Nadiha toistaa pitäen tyhjät silmänsä Anatissa. Kammottava,
maanpäällisten voimien piiristä karannut ilme säilyy kasvoilla
vielä muutaman sekunnin. Sitten Nadiha havahtuu Anatin lujaan
otteeseen ja pudistaa päätään. Kiskaisee kätensä irti, mutta ei
loukkaantuen.
”Anteeksi, menetin itsehillintäni”,
Nadiha sanoo täysin rauhalliseen sävyyn. Ääni on tavanomainen.
Nadiha on palannut Athalaan vain muutamassa sekunnissa.
Mahdollisuus on kulkeutunut
rantahiekan mukana pois, aallot ovat vieneet sen pois. Anat ei
uskalla enää kysyä tarkennusta, hetki on kulkenut pois hänen
luotaan. Nadihan palattua järjelliseen tilaan ei ole enää mieltä
kysyä asioista, joista hän ei koskaan suostu puhumaan. Anat ei
kenties koskaan saa tietää, millaisia asioita äiti vei mukaansa
Korallitalojen mustien seinien sisälle. Äidiltä kysyminen olisi
itsemurha.
Anat kuljettaa sormensa
marmorikannelle ja alkaa siirtää sitä takaisin haudan ylle. Nadiha
yhtyy tekoon ja sallii haudan sulkeutua. Pölykerros leviää ilmaan
kannen siirtyessä raskaasti taakkansa ylle. Pöly tanssii
hopeaisessa ilmassa, Nadiha jää tuijottamaan sitä kykenemättä
varsinaisesti keskittymään muuhun.
Sormiin jää pölyä kannesta. Se
piirtää tyylikkäät viivansa ihoon. Anat pyyhkii pölyn pois,
mutta Nadiha katsoo omiaan kuin ei enää osaisi hieroa käsiään
toisiaan vasten. Nadihan lamaantumista on tuskallista katsoa
vierestä. Anat ei uskalla vielä ehdottaa poistumista. Sisar on
liian heikossa tilassa kävelläkseen uudelleen Valkoisen Variksen
patsaan ohi.
”Lähdetään. Täällä ei ole
koskaan ollutkaan mitään nähtävää”, Nadiha sanoo isosiskonsa
yllätykseksi ja kääntyy äidin tyhjän haudan ääreltä. Hän
kävelee tasaisen rauhallisin askelin ulos holvista ja jää hetkeksi
katsomaan sukunsa nimeä sen oven yläpuolella. Lenorien nimen
ympärillä on ylimääräisiä koukerokuvioita. Ne eivät merkitse
näiden tähtien alla enää mitään, mutta Nadiha tietää niillä
olleen merkitys aiemmille ihmisille. Monen muun suvun nimen ympärillä
niitä ei ole. Ihmisellä on aina ollut tarve erottaa erityiset
muista. Varmasti myös Vecastan sukuhaudalla olisi samanlaisia
koukeroita.
”Nadiha, odota”, Anat sanoo ja
juoksee sisarensa perään. Askeleet jäävät kaikumaan holviin,
mutta sisarukset jättävät kaiun taakseen. ”Oletko sinä varmasti
valmis lähtemään?”
Nadiha hymyilee. Anat säpsähtää
ymmärtäessään hymyn olevan aito.
”Olen minä. Tiedäthän, erikoinen
paino on siirtynyt sydämeni tienoilta toisaalle. On kuin voisin
vihdoin tuntea elämän virtaavan suonissani.”
”Mutta äiti on yhä elossa. Eikö
se… pelota sinua?”
”Pelottaa”, Nadiha myöntää
ilman tyhjää katsetta, ”mutta en voi jäädä paikoilleni.
Palataan kotiin.”
Anat ymmärtää, että hänen
sisarensa todella kulkee aina omalla tavallaan. Nadihan on saatava
pureskella asioita riittävän kauan. Kun ne tapahtuvat, hän kärsii
hetken päänsä sisällä ja verhoaa sitten itsensä näennäiseen
rauhallisuuteen. Se on pelottavaa, kun sen toistumista joutuu
todistamaan useampaan otteeseen. Anat on nähnyt Nadihan tekevän
niin monesti.
Anatin mielessä juoksee toinenkin
seikka. Hyökkäys Ietaan. Lintujen edellisessä kokouksessa ryhmä
ihmisiä päätyi siihen lopputulokseen, ettei hyökkäystä voi
lykätä arjenain ulkopuolelle. Variein alussa luonto ei olisi enää
heidän puolellaan. Syksyiset sateet eivät edistäisi liikkumista –
tai pakenemista. Anat tiedostaa hyökkäyksen kaikki riskit. Lintujen
on silti tehtävä niin. Ja Anatin kerrottava sisarelleen. Nadiha ei
ole täysverinen jäsen, mutta hänen on oltava tietoinen voidakseen
valmistautua.
Becka ei ollut päässyt edelliseen
kokoukseen. Hän jättänyt Anatille edes kirjettä, jättäytyi vain
pois. Anat tietää, ettei sellaista tehdä tyhjistä syistä.
Beckalle on täytynyt tulla suurempi este. Anat uskottelee syyn
johtuvan Beckan perheestä tai muista ulkoisista syistä, joille
punaiseksi sielunsa värjännyt nainen ei voi mitään. Jos Anat
tietäisi syyn olevan Acantha, hän pettyisi. Hän pettyy joka
kerralla, kun Becka osoittaa olevansa yhä ihmissuhteiden tarpeessa.
Kun sisarukset siirtyvät aukion ohi,
Anat huomaa Nadihan luovan muutamia katseita Valkoisen Variksen
patsaaseen. Tämä ei kuitenkaan pysähdy sen luo eikä suo katon
aukolle ainuttakaan katsetta. Se tuskin johtuu haluttomuudesta
kohdata jumalkuva. Nadiha kantaa yhä merkkejä järkytyksestä,
jonka tyhjä hauta aiheutti. Anatista on surullista, miten ihmiset
hyväksyvät asiat lopullisesti vasta nähtyään ne
henkilökohtaisesti.
Matka takaisin kestää huomattavasti
vähemmän kuin matka Lenorien suvun holviin. Nadiha kävelee
nopeammin, ei pysähdy ihmettelemään jokaista soihtujen valaisemaa
kulunutta muistoa. Anat kulkee sisarensa rinnalla, koska vain siten
hän itse kestää omat muistonsa. Äidin niin sanottu kuolema ei
ollut helppo kenellekään.
Ulkona on yhä sumua. Yö on edennyt
pisteeseen, jossa ilma on pelkästään kylmää. Maa hohkaa sumuaan
ja saa kammioiden keskeltä palaavat sisarukset tuntemaan olonsa
itsekin kuolleiksi. He palaavat maan alta valkoiseen sumupilveen.
Vartijat päästävät heidät sanoitta ulos, he kävelevät sumun
keskeltä todelliseen maailmaan, jossa yökköset eivät tanssi
valoja vasten eikä kuoleman haju määritä kävelijän tunnetilaa.
Lucastan kaduilla tähtien suoma valo ei erotu yhtä hyvin kuin
varispatsaaseen osunut keila.
Kotiin kävellään kevyessä
hiljaisuudessa, mutta vierekkäin. Nadiha on ajatuksissaan, pysähtyy
välillä katsomaan kadunkulmien kylttejä ja puisia tienviittoja.
Ietan kohdalla Nadiha huokaisee syvään. Hänen katseensa ei voi
olla hakeutumatta Korallitalon kaareviin seiniin.
”Ennen kuin menemme kotiin, minusta
tuntuu, että sinun tulisi tietää vielä eräs seikka”, Anat
päättää rohkaistua. Koko ikänsä rohkeudestaan niin
ulkonäöllisissä kuin mielipiteellisissä seikoissa tunnettu Anat
tuntee itsensä heikoksi joutuessaan pelkäämään rehellisyyttä.
Nadiha on kuitenkin ollut lähiaikoina niin herkässä mielentilassa,
että pieninkin töytäisy saisi hänet hajoamaan kuin lumisadepallo.
Lumi ei sataisi enää minnekään lasin kerran rikkoutuessa.
”Liittyykö se siihen, mitä me
äskettäin teimme?” Nadiha kysyy silmät jälleen elämää
täynnä. Anat ei ole koskaan ollut yhtä kiitollinen katsoessaan
toista ihmistä silmiin.
”Ei”, Anat tunnustaa. Ajatukset
kaartuvat edellistä kokoontumista kohti. Hän muistaa ihmisten
hyväksyvät ilmeet ja keskittyy niihin. ”Se liittyy Lintuihin.”
Nadiha kohottaa kulmakarvojaan.
”Niinkö?”
Koska sisar ei osoita merkkejä
suoranaisesta pelosta, Anat uskaltaa pysähtyä hetkeksi ja tarttua
tätä harteista. Ieta on jäänyt taakse, sen katto erottuu yhä
talojen harjakattojen yli. Anatia hirvittää ajatus siitä, että
hänen täytyisi astella työpaikalleen aikomuksenaan aiheuttaa sen
sisällä tuhoa. Hän vetää syvään henkeä ja sulkee silmänsä
hetkeksi. Nadiha odottaa kärsivällisenä, mitä hänen siskonsa
aikoo vielä paljastaa. Hän oli oikeassa. Hän ei katso enää
tähtiä samalla tavalla. Oikeastaan hän ei osaa katsoa mihinkään
enää samalla tavalla, ei edes sisarensa kauniisiin kasvoihin. Anat
päästää irti Nadihan harteista. On aika. Ei Nadiha mene rikki.
”Me aiomme hyökätä Ietaan aivan
pian”, Anat sanoo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti