Luku 40: Aamunkoi
Yössä on muutama sellainen tunti,
joiden olemassaoloa valvova ei koskaan havaitse. Pieni lohkare
valkenevan aamun ja pimeimmän yön välillä jää unohduksiin, jos
keskittyy kaipaamaan jotakuta, jonka hengen puolesta pelkää.
Valvovalle on aina olemassa niitä hetkiä, jolloin ajatus ajasta
tuntuu naurettavalta. Yössä on vain ilmassa leijuvaa pölyä,
puoliksi pyyhittyjä hämähäkinseittejä ilman hämähäkkiä.
Pöydälle unohtunut lasi, josta joi se, jota ei kuulu saapuvaksi.
Acantha on kääntänyt kylkeään
niin useasti, että tietää luidensa muodostaneen pieniä mustelmia
ympäri kehoa. Normaalisti hän välttää sellaista liikehdintää
yrittäessään nukkua. Tänä yönä hän ei ole kertaakaan
yrittänyt nukkua, joten epämääräinen pyöriminen on sallittua.
Kangas saa piirtää kuvioita hänen poskelleen, luu jättää jalan
ihoon tumman painaumansa.
Kun ovelta kuuluu rivakkaa koputusta
yön hiljaisuuteen hukkuvina tunteina, Acantha tietää noustessaan,
ettei oven takana ole Becka. Sen kertoo hänelle koputuksen nopeus ja
kiivaus. Vaarasta palaava, varovainen käsi ei koskaan koputtaisi
sillä tavalla.
Lintujen hyökkäyksen todellisen
luonteen Acanthalle on kertonut myös taivaanrannan punainen
kaistale, joka irvisti hänelle talojen takaa. Acantha katseli sitä
ennen pimeyden laskeutumista tietäen, mitä se merkitsi. Jos on
olemassa jumala, se värjää taivan punaiseksi juuri sellaisena
iltana. Nyt taivas on jo siirtynyt tummempiin sävyihin. Acantha
muistaa silti tarkalleen, miltä se näytti. Se ei itkenyt, vaikka
sen olisi pitänyt.
Acantha kävelee ovelleen tietäen,
että oli sen takana kuka tahansa, tämä toisi mukanaan uutisen.
Acantha on valmistautunut itkemään. Hän ei ole koskaan voinut
tehdä muuta. Muunlaista tapaa reagoida ei ole ollut, ei ennen
Beckaa. Nyt hän huomaa ajattelevansa, että joskus tämä hetki
palaa hänen mieleensä. Juuri nämä askeleet, juuri nämä
pölyhiukkaset ilmassa. Painostava askelien tuntu puista lattiaa
vasten, ilmaa raskauttava hiljaisuus. Hetket ennen menetystä.
Acantha tietää menetyksen tapahtuneen jo tunteja aiemmin, mutta nyt
se konkretisoituisi.
Oven takana seisoo mies, jonka Acantha
muistaa kokouksesta. Hän muistaa kovin vähän ihmisiä kokouksesta,
mutta pitkän ja jollakin tapaa uhkaavan miehen piirteet ovat
onnistuneet säilymään mielen rihmastossa. Nyt siilitukkaan on
takertunut tunteja sitten kovettuneita veripaakkuja. Toinen puoli
kasvoista on kuivunutta, punaruskeaa sotkua. Korvasta on lohjennut
iso pala. Mies ei näytä lainkaan niin uhkaavalta kuin aiemmin.
Hengitys salpaantuu, toive jää
leijumaan ilmaan. Se on viimeinen laatuaan. Sano, että olen ollut
väärässä kaikki nämä tunnit. Toive kaikuu tyhjyyttään,
Acantha näkee miehen kärsineiltä kasvoilta, ettei se tule
toteutumaan. Ilme on murtunut, mutta armoton. Valhe ei pelastaisi
paennutta toivomusta.
”Minun käskettiin kertoa
sinullekin, että hän on kuollut.”
Ei kyyneliä. Kylmä tiedostus leviää
kehoon. Laskevan auringon valo ei enää heijastu punaisista
hiuksista. Becka ei saanut tilaisuutta selvittää, osaisiko hän
rakastaa. Yhtäkkiä Acantha havahtuukin pelkkään hiljaisuuteen.
Hän ei osaa saati halua kysyä. On yhdentekevää, kuka käski tämän
miehen hänen ovelleen. Täysin merkityksetöntä, miten mies menetti
palan korvastaan. Yksityiskohdat Beckan kuolemasta eivät toisi häntä
yöksi takaisin Acanthan luo. Acantha ei heräisi turvallisuuden
tunteeseensa aamulla. Hän olisi yksin, yksin kuten aina. Oli kenties
väärin totuttautua toiseen.
”Selvä”, Acantha sanoo
nyökätessään. Hän katsoo jonnekin haavoittuneen miehen taakse.
Seisoo asuntonsa ja miehen välissä. Sisälle tämä ei tulisi.
Sisälle ei tulisi enää kukaan.
”En haluaisi pitää kiirettä
tällaisten seikkojen kanssa, mutta minun on pakko. Sinut on jo tuotu
kokoontumiseen. Oletko aikeissa jatkaa joukoissamme?”
Acantha kallistaa päätään kuin
pieni eläin. Hämmentyneenä ja keinottomana. Ei olisi Lintuja ilman
Beckaa. Acanthan oma potentiaali suodattuu vain Beckan ideoiden
kautta, ja jos ei ole Beckaa, ei ole Lintuja, joihin Acantha osaisi
kuulua. Häntä ei enää esiteltäisi yhtään minään koko
ryhmälle. Eihän hän edes tiedä, millä nimikkeellä Becka hänet
olisi tuonut muiden eteen.
”Eikö teillä ole nyt suurempia
ongelmia mietittävänä?” Acantha yllättyy äänensä purevasta
sävystä.
”Ehdottomasti, mutta ymmärtänet,
ettemme voi tällaisessa tilassa jättää ihmisiä puolitiehen.
Suhtautumisemme sinuun riippuu siitä, mihin päätät kuulua.”
”Onhan Joutsenen sisarkin
puolitiessä.”
”Hän oli mukana hyökkäyksessä.
Hän kuuluu nyt meihin.”
Ei kuulu, Acanthan tekisi mieli sanoa.
Nadihan mieli ei koskaan sitoutuisi Lintuihin, Acantha tietää sen
pelkän oman kokemuksensa pohjalta. Nadiha ei ole sellainen ihminen,
jonka rohkeus riittäisi kantamaan niin pitkälle.
”Sillä perusteella minä en kuulu
teihin”, Acantha tokaisee.
”Kuten arvelinkin”, mies sanoo
hiljempaa, ”olit vain yksi Punarinnan päähänpistoista.”
”Viimeinen”, Acantha korjaa.
Viimeinen kuulostaa kauniimmalta kuin yksi monesta. Acantha ei tunne
kyyneliään vieläkään. Mihin ne ovat juosseet nyt, kun niille
kerrankin olisi sijaa?
”Meidän täytyy neuvotella, mitä
teemme kanssasi. Sinä tiedät varmasti paljon toimistamme. Mistä
tiedämme, ettet päätä kertoa tiedoistasi väärille tahoille?”
Miehen ääni on pelkästään halveksiva. Acantha ei jää
arvelemaan, mikä on aiheuttanut moisen inhon.
Acantha tarttuu miestä ranteesta ja
inhoaa jokaista toisiaan koskevaa ihosolua. Ajatus toiseen ihmiseen
koskemisesta tuntuu kuvottavalta, mutta Acantha pakottaa itsensä
tekemään niin. Hän raahaa miehen mukanaan pienen eteisen kautta
suureen tilaan. Tavaroita lojuu lattialla, hämähäkinseitistä
jääneet rihmat ilkkuvat kärsimykselle. Ryppyiset lakanat ovat
jääneet sänkyyn korostamaan sitä, ettei siinä enää nuku
ketään. Ei ainakaan kahta ihmistä.
”Näyttääkö tämä sinusta
sellaisen ihmisen elämältä, joka jaksaa edes nostaa tavaroitaan
lattialta?”
Mies pysyy hiljaa. Acantha nauttii
jokaisesta äänettömästä sekunnista.
”En tule kertomaan mitään. Katso
tätä ja mieti, olenko tosiaan sellainen henkilö, joka hyötyisi
kielimisestä. Olisin voinut koota itseni Linnuissa.”
Mies ei kehota häntä tekemään niin
edelleen. Miestä ei kiinnosta, ja hyvä niin.
”Nyt voit mennä jatkamaan
kierrostasi.”
Mies kiertää katsellaan
kaaoksellista näkymää. Katse pysähtyy lasiin pöydällä.
Acanthan sydäntä viiltää. Kenenkään ei tarvitse nähdä lasia,
josta Becka oli juonut. Se saisi jäädä paikalleen muistomerkiksi
ihmisestä, joka joskus eli. Joka tuntuu kuolemattomalta silloinkin,
kun Acantha yrittää kuvitella tämän ruumiin eteensä. Becka ei
koskaan kuolisi. Lasi jäisi pöydälle keräämään pölyä kunnes
särkyisi jonkun tulevan toimesta. Acantha ei rikkoisi muistoaan.
Oven kolahtaessa Acantha jää
seisomaan keskelle huonetta. Hänen ensimmäinen ajatuksensa ei
suinkaan ole se, että Becka on kuollut. Hänen ensimmäinen
ajatuksensa on silkkaa pelkoa: kuinka monta vuotta kuluisi, että hän
unohtaisi, minkä väriset silmät Beckalla oli? Entä paljonko
vaadittaisiin unohtamaan punarinnan puromainen luritus, aurinkonauru,
ääni, josta elämä alkaa ja johon kaikki muu loppuu? Acantha
tajuaa pelkäävänsä eniten maailmaa, jossa hän on kulkenut niin
pitkälle, ettei muisto Beckasta enää riitä lämmittämään edes
sormenpäitä. Joku muu olisi jo siirtänyt lasin pois pöydältä.
Kuka silloin muistaisi?
Sinä olet tässä, sanoo
alitajunta. Tässä, etkä siellä. Acantha
ei varsinaisesti jaksa väittää vastaan. Ajatus nykyhetkestä
tuntuu hatarammalta kuin tulevaisuus, jossa Acantha olisi jo
unohtanut. Silloin sattuisi enemmän. Nyt kaikki on vain oudon
etäistä. Jos kyyneliä tulisi, se ei olisi Acantha, joka itkisi. Se
olisi keho, joka tuntuu pelkältä kaikkialta ympäröivältä
vahalta. Ydin ei tiedä, mihin kurottaa.
Ensimmäinen kuoleman konkretisoiva
ajatus on muisto siitä, että Beckan perhe on yhä elossa.
Tosiasioiden jono kulkee hiljaa Acanthan silmien ohi, piirtää
varjonsa ikkunaverhoihin. Ensimmäisenä jonossa kulkee tieto siitä,
että Becka kuoli Ietassa. Katumus iskee heti. Miksi Acantha ei
kysynyt, jäikö Beckan ruumis Ietaan? Jos – kun – joku tunnistaa
Beckan, hänen perheelleen käy samalla tavalla.
Loput
tosiasioista ovat yhtä harmaita. Acantha ei uskalla valahtaa
polvilleen niiden edessä, koska tietää, ettei välttämättä
nousisi päiviin edes juomaan vettä. Seuraava
tosiasia kertoo hänelle hymyillen, ettei Beckaa tulla hautaamaan
asianmukaisesti. Keho, joka on viettänyt muutamia öitä Acanthan
selkää vasten, tulee vangituksi mullan ja matojen pimeään
maailmaan. Becka kuuluu minne tahansa muualle, mutta ei pimeyteen.
Becka ei ollut pimeyttä, ei valoa, ei mitään niin yksinkertaista.
Ihmiset saisivat pian tietää. Oneila
Hartin kasvot vääntyisivät surusta, kun tämä saisi kuulla, missä
ja miten hänen tyttärensä kuoli. Jos Lintujen teot katsotaan
riittävän painaviksi, Oneilalle ei edes kerrota. Tämä miehineen
ja poikineen tapettaisiin sanomatta sanaakaan. Oneila ei ole
sellainen ihminen, jonka kuuluu kuolla tavarantäyteisen asuntonsa
lattialle omaan vereensä tukehtuen.
Acantha löytää pian itsensä
asuntonsa ulkopuolelta, öisestä Lucastasta. Hän ei ole varma,
miten paljon aikaa on käyttänyt ulos siirtymiseen, mutta tietää
tehneensä sen vain päästäkseen juna-asemalle. Matka ei ole pitkä.
Aurinko ei ole vielä nostanut itseään usvamerestä, Acanthan
täytyy pitää kiirettä. Samaan aikaan joku valvoo Ietassa ja
miettii, kuka hyökkäyksessä kuollut nuori nainen on ja miten
vaimentaa hänen mahdolliset läheisensä. Acantha ei salli sydämensä
tuntea mitään ennen kuin hän olisi päässyt Varjeen asti. Sinne,
missä muistot juoksevat häntä vastaan kertoen hänelle, ettei
Becka ole enää siellä nauramassa yhteisille hetkille hänen
kanssaan. Suru ei tule. Acantha tietää sen tulevan vielä. Siihen
asti hän vain kävelee, vaikka yöilma jäädyttäisi hänen paljaat
varpaansa eikä yksikään juna saapuisi häntä noutamaan. Harteja
on varoitettava.
* * *
Oneila avaa oven, vaikka aamun
ensimmäiset säteet ovat vasta alkaneet kohota talojen takaa. Ulkona
on yhä kylmä. Varsinkin, kun Acantha on vaeltanut juna-asemalta
Hartien kotitalolle paljasjaloin, avatuin sydämin. Oneilan reaktio
oven takana seisovasta Acanthasta tulee suoraan menneestä, siitä
mielikuvasta, joka Acanthalla oli ennen kuin hän koputti oveen.
Huolestuneet rypyt piirtyvät naisen otsalle, suusta pääsee henkäys
kuten monilta etäisesti tuttuun törmääviltä pääsee. Väärä
aika, mutta ehdottoman oikea paikka. Acantha tietää, että
kuolemasta kertomiselle ei ole koskaan oikeaa aikaa, joten on
toimittava sitä vastaan.
”Anteeksi, että saavun tänne
tällaiseen aikaan”, Acantha sanoo ja tuntee rohkeutensa lakastuvan
pois Oneilan kasvojen ilmeen vakavoituessa.
”Onko sinulla kaikki kunnossa?”
Ei, Acanthan
ajatukset muodostavat kielelle pyrkimättömän sanan. Ei, minulla ei
ole koskaan kaikki kunnossa, koska on mahdotonta, että elämässä
jokainen leivänmuru asettuisi juuri itselleen sopivaan koloseen. Osa
jää aina pöydälle. Ei, minulla ei ole kaikki kunnossa, koska
tyttäresi on kuollut ja vienyt auringonlaskun mukanaan. Siitä ei
tulisi koskaan enää yhtä punaista.
”Teidän
tyttärenne on kuollut.” Acantha ei ole koskaan osannut kierrellä.
Sanat eivät saa asiaa konkretisoitua, kyynelillä ei vieläkään
ole kerrottavaa hänelle. Osa Acanthasta pelkää, että hän
ymmärtää Beckan todella kuolleen vasta nähdessään hänen
ruumiinsa. Sitä tuskin koskaan tapahtuu. Acantha ei osaa kuvitella
Beckan elämää säteillyttä kehoa makaamaan kuoleman kangistamana,
äänistä tyhjentyneenä. Acantha uskoo jäävänsä tyhjiöön,
jossa ei varsinaisesti hyväksy Beckan kuolemaa, mutta ei voi astella
eteenpäinkään. Nälkäinen tyhjiö nielee hänet kokonaisena,
jättää pureskelematta, jotta hänen ehjäksi jäävä kehonsa voi
kierrellä tyhjyyden seinämiä vasten ja miettiä, miksei osaa
jatkaa.
Oneilan reaktio kuitenkin konkretisoi
tapahtunutta. Acantha ymmärtää, ettei enää tulisi näkemään
Oneila Hartin kasvoilla hymyä. Se on luikkinut lattianrakoon, asiaa
takaisin ei olisi. Silmät eivät kostu kyynelistä, mutta niiden
lukkiutuva katse saa Acanthan vihdoin ymmärtämään, että hänen
sanansa ovat totta. Yksi elämä on pyyhitty lopullisesti pois.
Acantha
havahtuu omiin kyyneliinsä vasta, kun Oneilakin on jo puhjennut
itkuun. Kaksi naista katsovat toisiaan lohduttomuuden avatessa
sivunsa heidän edessään. Tunteiden kivivyöry juoksee kehon
jokaisen osan lävitse, mutta ei satuta kulkiessaan. Lohdullinen
tietämys leviää kaikkialle, kun Acantha heijastaa omat
tuntemuksensa toisen ihmisen kasvoilta. Oneila on hänen peilinsä
siihen, mitä hän tuntee. Menetyksen aiheuttama suru on aina
erilaista kaikkien muiden
surujen
kanssa rivissä seisoessaan. Se erottuu, mutta harvoin edukseen.
”Missä
hän on nyt?” Oneila saa sanotuksi surunsa painon alta. Hän
pyyhkii silmiään. Acantha repii lohtua irti siitä, että Oneila
ylipäätään suostuu uskomaan puolipukeista, kylmissään olevaa
nuorta naista tämän ilmestyessä keskellä yötä ovensa taa.
Kenties juuri ne seikat toimivat Acanthan vakoojina ja kertovat,
ettei hän voi olla muuta kuin tosissaan. Niin
suunniltaan, että on lähtenyt ilman kenkiä, antanut kadun lian
tahria jalat. Nainen, joka on aina keskittynyt puhtauteen, unohtaa
sen olemassaolon riittävän suuren hädän kohdatessa.
”Minä en tiedä”, Acantha sanoo
äänen muuttuessa itkun sorruttamaksi sillaksi. Hän ei tiedä. Hän
ei ole missään yön vaiheessa saanut tietää. Ajatusta Beckan
kuolleesta kehosta ei voi syntyä, jos ei ole totuutta pohjana. Hän
ei voi tietää, onko Beckan kurkku kuristettu violeteille
suudelmille vai onko hänen sydämensä riistetty.
”Sen sijaan tiedän, miksi hän on”,
Acantha sanoo jättäen viimeisen sanan sisälleen, nielaisten sen
Oneilan kasvot nähdessään, ”on...”
”Tule sisälle.”
”Tämä taitaa olla kiireistä.”
Oneila Hart ei jaksa kohottaa
kulmakarvojaan ihmetellessään. ”Kiireistä?”
”Tekin olette vaarassa, rouva Hart”,
Acantha sopertaa ja yrittää sumentaa itkun verhoa.
”Tyttärenne on… kuollut, koska
hän kuului järjestöön.”
Oneila ei vastaa. Kasvot eivät enää
väänny suurimmasta surusta, kyyneleet valuvat nimettöminä ja
hiljaisina poskille.
”Järjestöön, joka hyökkäsi tänä
yönä Ietaan. Tiedän vain, että tyttärenne kuoli tämän
hyökkäyksen aikana. Hänen ruumiinsa...” Ääni hajoaa jälleen
kesken lauseen. Oneila ymmärtää kyllä.
Kuoleman toistelemiseen turtuu. Sana
ei tunnu enää riittävän monen kerran jälkeen miltään. Se
lakkaa konkretisoimasta tapahtumaa. Kuolema tuntuu vain pieneltä
äännerykelmältä muiden joukossa, se hukkuu puheen sekaan
kadottaen tarkoituksensa. Acantha havaitsee defenssien tanssivan
hänen mielessään jo nyt. Ne haihduttavat sanojen painon pois,
jotta häneen sattuisi vähemmän. Silti hän ei kykene
viimeistelemään jokaista lausettaan.
”Kuulutko sinäkin samaiseen
järjestöön?” Oneila kysyy sivuuttaen täysin Acanthan
keskeytyneen lauseen.
”En”, Acanthan kieli vastaa ennen
kuin hän ehtii ajatella.
Oneila nyökkää vaisusti, aivan kuin
vastauksella ei olisi hänelle loppujen lopuksi suurtakaan
merkitystä.
Hiljaisuus pyyhkii kyyneleet silmistä.
Oneila ja Acantha seisovat useita minuutteja vain katsellen oven
kynnystä. Puun yksinkertaista muotoa, toistensa varpaita, puhki
kuluvia hetkiä. Kaikki vain, koska yksikään sana ei tuo Beckaa
takaisin.
”Minä olen täällä varoittaakseni
teitä ja perhettänne”, Acantha sanoo lopulta, aivan kuin oven
kynnys kertoisi hänelle riittävän pitkän hiillostuksen jälkeen
vastauksen. Hitaasti saapuva aamu muistuttaa häntä siitä, ettei
hän ole saapunut kynnykselle asti vain voidakseen tuntea kyynelien
kuivuvan suolaisiksi juoviksi poskilleen.
”Tule sisälle”, Oneila toistaa.
Edellisestä kerrasta tuntuu olevan useita tunteja, mutta Acantha
pysyy yhä kannassaan. Vaikka kiireen merkitys on jo kulunut loppuun,
hän tietää edelleen, miksi on paikalla. Ei voidakseen jakaa
surunsa vanhemman naisen kanssa, vaan auttaakseen tätä jäämään
eloon.
”Anteeksi, rouva Hart, mutta en
voi”, Acantha sanoo. Hän suojelee itseltään kaiken Beckalle
kuuluvan näkemiseltä. Ei Oneilakaan kävelisi sisälle enää
samalla tavalla.
”Te saatatte kaikki olla suuressa
vaarassa sen vuoksi, mitä Becka on mennyt tekemään. Siksi minä
olen täällä asti.”
”Millaiseen järjestöön hän
kuului?” Oneilan äänestä kuulee, että hän oli miltei sanoa
kuuluu. Imperfektiin siirtyminen vaatii joiltakin vuosia.
”En… tarkalleen ottaen tiedä”,
Acantha tiedostaa valehtelevansa. Hänen kehonsa on liian kylmissään
erottamaan, näkyykö valhe sen eleissä. ”Tiedän vain, että
hänen kuoltuaan myös hänen perheensä tullaan eliminoimaan, jos
hänen tekonsa todetaan riittävän vakavaksi.”
Oneila siirtää kätensä oven
karmille ja kohottaa katseensa Acanthaan. Täysin tavalliset kasvot
näyttävät itkun väsyttämiltä. Acantha tietää pahimman tulevan
vasta sitten, kun Oneilan rohkeus riittää oven sulkemiseen.
”Meistä kukaan ei ole pakenemassa”,
Oneila sanoo ylpeys ääntä kiillottaen, ”mitä ikinä tyttäreni
onkaan tehnyt, me emme pakene hänen synnyttämänsä aallon tieltä.”
”Hyvä rouva Hart, te olette
kuolemanvaarassa.”
”Varikset eivät teloituta viattomia
ihmisiä.”
Acantha vaikenee. Oneilan selvänä
hohtava ylpeys ei suostuisi ottamaan vastaan minkäänlaisia syitä.
On turha puhua kaikesta siitä, mitä Becka kävi läpi saadakseen
selville, millaisia tekoja Varikset ovat valmiita tekemään
tukahduttaakseen tai piilottaakseen jotakin. Tuhkaksi poltettu käärö
lojuu hiilenmustana siellä, minne Becka sen on jättänyt. Oneila
tulee vielä löytämään sen, sikäli hänen annetaan elää
riittävän pitkään.
Surullisinta on, että Acantha tietää
Hartin perheen olevan riittävän nimetön ääritoimenpiteisiin.
Varikset voivat koska tahansa sammuttaa Hartin perheen liekin, koska
kukaan ei ymmärtäisi jäädä kyseenalaistamaan. Jos Lenorien
naiset olisivat jääneet kiinni, mellakkaa ei voitaisi nostaa, mutta
Hartien kohdalla Acantha tietää sen mahdolliseksi. Becka ei ole
riittävän tärkeä, jotta Varikset viitsisivät olla varovaisia.
Perheen kuoleman voi koska tahansa lavastaa onnettomuudeksi.
”Olkaa niin kiltti”, Acantha
kuiskaa lopulta epätoivon värittämällä äänellä. ”Tässä on
kyse teidän ja koko perheenne elämästä.”
”Olen kiitollinen siitä, että toit
tiedon tänne asti. Sen enempää en voi sinulta vaatia. Jos sallit,
suljen nyt oven.”
”Ole kiltti. Kyse on tyttärestäsi.”
”Olkoon Valkoinen Varis kanssasi.”
Acantha laittaa kätensä oven ja
Oneilan tahdon väliin. Hän ei voi antaa yön tuntien valua pois
nyt, kun on viimein päässyt Hartien talolle. Acantha pitää itkun
sumentaman katseensa Oneilassa. Nainen ei tule vastaan. Acantha
tietää hetken turhaksi. Beckan äiti ei enää suostuisi ottamaan
hänen apuaan, edes hennointa palaa siitä. Acantha vihaa
turhautumistaan, hän vihaa sitä, ettei Oneila suostu näkemään.
”Teidän vanhempannehan antoivat
koko omaisuutensa Variksille”, Acantha sanoo tiedostaen ylittävänsä
rajoja, jotka eivät ole hänen ylitettävissään. ”Teidän tulisi
tietää, etteivät Varikset perusta moraaleista. He ottavat ja
vievät. En tahdo lukea uutisista teidän kaikkien kuolleen niin
kutsutussa onnettomuudessa.”
”Ymmärrän järkytyksesi kaikesta
tästä, mutta minun on ehdottomasti pyydettävä sinua nyt
poistumaan.” Oneilan äänessä ei ole ärsyynnystä. Hän ei vain
jaksa enempää.
Katkeruus on nieltävä. Se ei ole
samanlaista tahmeaa, sotkevaa nestettä kuin muste. Se tuntuu
pikemminkin pistelevältä Acanthan nielaistessa sen kieleltään.
Hän nyökkää hiljaa eikä pyyhi kyyneltensä muistomerkkejä
silmäkulmistaan.
Acantha ei keksi mitään, mitä sanoa
Oneilalle. Hän katsoo naista pitkään silmiin ennen kuin otta
merkittävät askeleet taaksepäin ja poistuu oven takaa. Oneila
empii hetken, avaa suunsa ja sulkee sen heti uudelleen. Hetken
yhteistä, mutta täysin erilaista taakkaa kannatelleet naiset
poistuvat toistensa elämistä. Kysymykset saavat jäädä ilmaan
leijumaan. Oneila sulkee oven ja Acantha tietää, että tuskin näkee
häntä enää. Beckalle ei järjestettäisi hautajaisia. Varikset
tuhoaisivat kaiken, tavalla tai toisella.
Acantha haluaisi sanoa, että yritti.
Että se riitti pitämään kaiken kasassa. Paljaiden jalkojen
repeytyessä tielle jääneiden kivien ansiosta, hiusten tarttuessa
suuhun ja rintakehän pakahtuessa sisälle vangitun, pysyvästi
kipeän kohdan vuoksi, Acantha tuntee vain epäonnistuneensa. Hän
juoksee nousevaan aurinkoon, tavallisempaan kuin koskaan aiemmin.
Kauniiseen. Aurinko on unohtanut, ettei maailmassa saa olla Beckan
jälkeen enää mitään kaunista. Acantha ei huomaa jälleen
itkevänsä. Kipu ruumiissa vie itkun muiston pois. Junaa ei kuulu
vielä moneen tuntiin. Acantha istuutuu mukulakivikadun varrelle ja
painaa pään polviinsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti