Luku 14: Jumalkuva
Anadilin olemus alkaa käydä
raukeammaksi. Hän istuu toisiksi ylimmän kerroksen kovalla
kivilattialla tiedostaen, että kaikki lattian lika sotkee hänen
vitivalkoiset vaateensa. Anadil antaa viittansa maata sillä ainoalla
lattialla, jonka todella annetaan peittyä likaan. Likakin on
suhteellista. Ruoka on toivottua lautasella, mutta syliin tai
lattialle tippuneena automaattisesti likaa.
Rudi on myös istuutunut
mahdollisimman mukavasti ja katsoo Anadiliin kiinteästi. Edellisellä
kerralla he jättivät keskustelun Rudin sisaresta sikseen. Nyt, kun
aurinko on jälleen laskenut, Anadil tietää Rudin voivan kertoa. On
Anadilin vartiovuoro. Kukaan vangeista ei voisi tuomita lattialle
istuvaa vartijaa, joka hiljentää hetkeksi pelon sydämessään ja
kuuntelee, mitä yhdellä maailman pelätyimmistä ihmisistä on
hänelle kerrottavanaan.
Rudin ei tarvitse kysyä Anadililta,
haluaako tämä kuulla. Anadilia pelottaa miehen taustaa ja mainetta
enemmän se, että tämä on valinnut hänet vain, koska hän
muistuttaa tämän sisarta. Korvaaminen satuttaisi ketä tahansa.
Anadil ei kuitenkaan ole koskaan kuullut kaunista tarinaa
musteihoisesta ihmisestä. Hänen vanhempansa eivät säästelleet
raaoissa esimerkeissä, mutta niistä puuttui välityksen lämpö.
Rudin tapa mainita menehtyneen sisarensa olemassaolo oli riisuttu
häpeästä. Kukaan ei ole koskaan aiemmin puhunut tummasta ihmisestä
ilman häpeää.
”Hänen nimensä oli Miena. Miena
Cortel.” Rudi huokaisee syvään ja hymyilee nimen lausumisen
tuomille muistoille. Rudi ei ole koskaan lausunut sisarensa nimeä
kenenkään muun kuin perheenjäsentensä kuullen. ”Kuten sinäkin,
hänkin oli vanki.”
”Minä en ole vanki.”
”Oletko koskaan nähnyt
kevätkukkia?”
Anadil painaa katseensa maahan. Ӏiti
toi niitä kerran minulle. Se ei ollut sääliä, se oli muistutus.”
Rudin katse kertoo tarpeeksi. Anadil
tietää, mikä hän on. Ihminen, jota ei hyvän nimen vuoksi voi
laittaa telkien taakse. Tämä on Feneritojen tapa osoittaa armoa.
”Mienaa säilytettiin sisällä. Hän
osasi athan kielen, mutta vain perusseikat siitä. Hän ei olisi
osannut puhua hienompaa kieltä, ja kenties juuri siihen vanhempamme
pyrkivätkin. Jos Miena olisi mennyt ulos, se olisi aiheuttanut
kaaosta. Olet varmasti kuullut, miten eri värisinä syntyneitä
kohdellaan.”
”En kovin monesti. Isä puhui
eräästä varjelaisesta, joka kivitettiin. Lisäksi olen kuullut
monta varoittavaa esimerkkiä vuosien varrelta. Ne ovat
todennäköisesti olleet vanhempieni keksintöä.”
Rudi nyökkää vaisusti. ”Siinähän
se onkin – tarinoita ei ole tarpeeksi, ja ne, jotka ovat olemassa,
ovat varoittavia esimerkkejä pahuuden tiivistymisestä. Häpeää on
liikaa. Vanhemmat eivät puhu sellaisista lapsista. Heidät
piilotetaan ja haudataan nimettöminä.”
Anadil ojentaa sormensa kalterien läpi
ja hapuilee Rudin hentoa kehoa. Hän yrittää etsiä kättä, mutta
Rudi ei tartu siihen. Kylmä möykky kasvaa sisällä.
”Anadil, minä en yritä etsiä
sinusta sisartani.”
Anadilin käsi pysähtyy.
”En myöskään yritä saada sinusta
sydänystävääni, joka välittää minusta tarpeeksi päästääkseni
minut vapauteen. En halua sellaista.”
”Mitä sinä haluat?”
”Tällä hetkellä haluan kertoa
sisarestani. Miena ansaitsee tulla vapautetuksi edes tällä
tavalla.”
Ei vastauksia tänäänkään. Rudi
tarttuu molemmilla käsillään Anadilin käteen. Luottamuksen
eleeseen on vastattu. Käsien työntäminen kalterien väleistä on
ehdottoman kiellettyä sekä vangeille että vanginvartijoille.
Anadil on jo antanut osan auktoriteetistaan hiipua tekemällä niin.
Nyt, kun Rudi vastaa eleeseen, Anadil tuntee sormenpäistään
alkaen, että hän on tehnyt oikein.
”Miena eli sisällä viisitoista
vuotta”, Rudi jatkaa. ”Minä ja vanhemmat teimme töitä, elimme
aivan tavanomaista elämää samalla, kun Miena virui sisällä.”
”Eikö Miena yrittänyt karata?”
”Etkö sinä yritä karata?”
Rudi onnistuu jälleen hiljentämään
Anadilin. Nuori mies pysyy hiljaa, ja ymmärtää, ettei hän ole
ainoa, joka on kamppaillut saman häpeän kanssa. Häpeä on hänen
totuutensa. Hän ei voi toivoa mitään muuta, koska hän tietää
ansaitsevansa elämänsä. Nyt, kun hän kuulee jonkun muun eläneen
samalla tavalla, tuntuu mahdottomalta, että sellaiseen on voinut
sopeutua.
”Miena kesti urhoollisesti
viisitoista vuotta, sitten kestävyys katkesi. Miena ei käynyt edes
Puhdistautumisissa. Ajattele, Anadil, ei edes Puhdistautumisissa. Hän
ei tiennyt, miltä auringonvalo tuntui iholla. Hän ei ollut nähnyt
Musteenkantajaa eikä omistanut kääröä.”
Anadilin suu loksahtaa auki. ”Miten
niin voi olla? Kirjurit pitävät jokaisesta ihmisestä kirjaa,
yksikään ei pääse syntymään ilman ettei siitä tiedetä.”
Samassa Anadil ymmärtää.
”Koskaan ei pidä väheksyä sitä,
mihin pelkäävä ja häpeävä ihminen kykenee.” Rudin ääni on
tänä yönä niin syvä, että Anadil miltei kuvittelee sen valuvan
tummana ylitseen. Hän voisi hukkua sen sointiin korallitalon
seinissä.
”Viidentoista vuoden jälkeen Miena
ei osannut puhua kunnollista athaa, kirjoittaa hiilellä nimeään
tai kertoa historiallisia kertomuksia Ietasta, Ninarista ja
Musteenkantajasta. Sen sijaan hän osasi kertoa kaiken siitä, miksei
hän voinut mennä ulos.” Ensimmäistä kertaa Anadilin kuullessa
Rudin ääni päästää surun aaltoja läpi. Ääni värisee
inhimillisissä kohdissa. Anadil huomaa Rudin puristavan hänen
kättään lujempaa. ”Eräänä päivänä hän teki sen, mitä
kovin moni Athalassa ei uskalla. Hän riisti henkensä.”
Anadil nyökkää. Hän osasi odottaa
tämän tulevan.
”Tiedätkö sinä, miltä ihmisen
sisälmykset näyttävät irti revittyinä?”
Anadil ei ole varma. Vanginvartija
näkee paljon.
”Minä olin se, joka löysi hänet
veren keskeltä.” Rudi vetää syvään henkeä. Kyyneliä valuu
mustista silmistä. ”Mutta minä en ollut se, joka hautasi hänet
mustaan maahan. Minä en kyennyt saattamaan häntä sillä tavoin
häpeään.” Ääni ei koskaan värissyt surusta. Tunne on vihaa,
pelkkää kyyneliksi tiivistynyttä, suunnatonta vihaa.
Anadilin on pakko vetää kätensä
pois Rudin kosketuksesta. Ajatus maahan hautaamisesta saa hänen
sisälmyksensä kääntymään ympäri. Athalassa ketään ei haudata
maahan, kaikki haudataan holveihin asianmukaisin menoin. Solisluiden
päälle maalataan Variksen silmä. Saatesanat vievät vainajan
Autuuteen, Variksen paperitaivaalle.
”Kyllä, Anadil. Minun sisareni
haudattiin mullan ja matojen keskelle, pelkkään likaan”, Rudi
sanoo ääni katkeruutta tihkuen. ”Enkä minä ollut edes paikalla,
kun niin tehtiin. En voinut katsoa hänen ruumiinsa häpäisyä.
Eihän Miena enää muutenkaan ollut siellä.”
Anadil kuvittelee, kuinka keho painuu
mullan keskelle. Ihminen ei enää hengitä, mutta hänen sielunsa ei
näe tietä pois. Mieli kurottaa ulos ruumiistaan, mutta mullan
keskeltä on mahdotonta paeta. Mieli jää mädäntyvän kehon
vangiksi. Anadil tuntee kyyneleet silmiensä takana, mutta ei päästä
niitä pois. Hän keskittyy ruumiinsa rajoihin. Hoikkaan kehoon,
lumenvalkoisiin hiuksiin. Hän on vielä täällä, multa ei ropise
hänen kuolleelle vartalolleen ja jätä häntä maahan.
”Rudi...” Anadil lausuu nuoren
miehen nimen ja tuntee äänteiden lävistävän kehonsa. Ne
kietoutuvat miellyttäväksi verkoksi hänen ympärilleen. Rudin nimi
sopii hänen suulleen. ”Rudi, miksi sinä olit Musteviitta?”
Anadil uskoo vastauksen liittyvän suoraan nuoren miehen sisareen.
Hän kumartuu jälleen läpinäkyviä kaltereita vasten. Tällä
kertaa hän ei ojenna kättään vangille.
”Hetken minä näin maailman
sellaisena – täysin pahana. Alkuperäisenä. Olisi typerää
kummalta tahansa puolelta kieltää toisen olemassaolo”, Rudi
huokaisee. Hän ei enää jaksa nostaa katsettaan katsoakseen
Anadilia silmiin.
”Alkuperäisenä…?”
Rudi virnistää. Hampaat ovat
häikäisevän valkoiset mustuneita huulia vasten. Rudissa tiivistyy
kaikki tässä maailmassa. Musta ja valkoinen täydellisessä
tasapainossa yhdessä ihmiseksi syntyneessä. ”Varishan oli ennen
maailman alkua musta.”
Nyökkäyksiä. Siinä jälleen yksi
tosiasia, josta kukaan ei mielellään puhu. Varis ei ollut musta
luodessaan maailman musteestaan, joten ihmiset ovat vain päättäneet
vaieta luojansa lähtökohdasta, Alkuvariksesta. Ainoastaan
Musteviitat palvovat Alkuvarista jumalanaan – sitä, joka oli vielä
ollut pahuuteen kietoutunut.
”Ei kansa mustempaa Varista kiellä,
ei Musteviitoissa siitä ole kysymys”, Rudi sanoo kuin kuulisi
Anadilin risteilevät ajatukset. ”Musteviitat vihaavat siinä missä
muutkin.”
”Mitä tarkoitat?”
”Olen nähnyt molemmat puolet. On
inhoa, joko mustaa tai valkoista kohtaan. Inho ei koskaan ole vain
inhoa. Sen takana on aina sydän, joka pelkää. Kaikessa on kyse
siitä, että joku pelkää.”
”Pelkäätkö sinä?”
”Totta kai. Jokainen pelkää
jotakin. Jos ei pelkää, ei ole ihminen.” Rudin katse käy
selkeämmäksi kuin aikoihin. Yön himmeä kajo tapailee kalpeita
kasvoja, piirteet selkeytyvät valkoisessa valossa. Anadil tahtoo
astua lähemmäs, kaltereiden läpi, sydämen etäisyydelle.
”Uskotko, että Suurvariskin
pelkää?”
”Varmasti. Kenties jopa
Musteenkantaja pelkää, vaikkei olekaan ihminen. Ainakin ne aiemmat
pelkäävät.”
”Sinä siis tiedät.”
”Olen tiennyt jo pitkään.”
Anadil huomaa vain nyökkäävänsä
hiljaa. Ei ole enää mitään, mitä hän ei Rudin sanomana
hyväksyisi. Nuori mies tuntuu sykkivän tietoa. Menettäminenkö
hänet on saanut ymmärtämään? Kukaan tavallinen kansalainen ei
tiedä Musteenkantajasta. Edes vangit eivät yleensä tiedä, keitä
ylimmässä kerroksessa on. Anadil ei tiedä, mitä kaikkea hän
tahtoisi Rudilta kysyä. Jokin osa hänessä sanoo, että jokainen
uusi vastaus olisi Anadilille vain uusi kysymys vanhojen perään.
Sanat kohoavat liian korkealle ja
palavat koskiessaan aurinkoon. Niitä ei enää sanota. Anadil istuu
lopuksi yötä lattialle aivan Rudin sellin viereen. Rudi kiertelee
kuin häkkieläin, mutta ei sano enää sanaakaan. Hän on avannut jo
tarpeeksi, seuraavana yönä olisi jälleen aika päästää
merkitykset leviämään haaleaan veteen.
Kun on auringonnousun aika, Anadil
ottaa paikkansa seinältä. Valkoisesta teräksestä valettu miekka
pysyy tupessa, ryhti on liioitellun selkeä. Anadil kompensoi
kulunutta, vangin vierellä vietettyä yötään seisomalla
mahdollisimman esimerkillisesti. Hän ei kompensoi sitä Variksille,
sillä Athalassa vanginvartijoille on jopa suotavaa kommunikoida
vankejen kanssa. Silti Anadililsta tuntuu, että hänen täytyy
hyvittää Rudin kanssaan viettämäänsä aika jotenkin itselleen.
Hän ei ole vieläkään varma omista motiiveistaan.
Vuoronvaihdon tapahtuessa Anadil ei
enää käänny katsomaan Rudia. Hän ei mieti miehen hentoa kehoa,
pitkiä sormia, tummia verisuonia suljetuilla silmäluomilla. Hän
vaihtaa asiallisesti vuoroaan seuraavan, huomattavasti vanhemman
miehen kanssa ja lähtee astelemaan Korallitalosta Ietaan. Anadilin
tarvitsee käydä hakemassa Ietan tarjoilijoilta ruokansa ja siirtyä
omaan, pieneen huoneeseensa Ietan kerroksissa. Silti hänen sydämensä
hakkaa, kun hän kävelee portaita ravintolakerrokseen. Eikä sydämen
syke johdu portaiden kävelemisestä.
Kun Anadil on saanut juustoja, leipää
ja lihanpalasen lautaselleen, hän lähtee kävelemään kohti
asumustaan. Ietassa hänen ei tarvitse varoa, ei tuntea pelkoa.
Jokainen talon valkoisten seinien sisällä tietää, miksi Anadil on
täällä. Hän joutuu näkemään nautinnollisen harvoin
vanhempiaan, sillä Feneritot ovat paitsi Variksia, myös Lucastan
temppelin rukoilijat. He ovat suurimmat uskonnolliset johtajat
maassa, heille Jorin Vecasta on sallinut mahdollisuuden siihen.
Anadil ei ajattele vanhempiaan, kun
kävelee Ietan portaita asuinkerroksiin. Hän ajattelee Rudin
kanssaan käymäänsä keskustelua, kun portaiden tasanteelta kuuluu
nautinnollista kiherrystä. Tyttö on painautunut samanikäisen pojan
kaulaa vasten, teennäinen naurahdus pakenee pienestä kehosta.
Anadil hätkähtää, kun havaitsee pojan olevan Enhar. Aluksi Enhar
ei ole huomata Anadilia seuraltaan, sitten tämä nostaa harmaan
päänsä ja hymyilee leveästi. Tyttö kääntää hämmentyneenä
päätään. Anadil huomaa, että tyttö on yksi uusimmista
kirjureista. Hyvää sukua, luonnollisestikin.
Tytöllä on pitkä ja kapea nenä,
samanlainen kuin Enharin sisarellakin. Muuta yhdennäköisyyttä ei
voisi havaita. Tyttö on lyhyt ja omaa tuskin puoltakaan siitä
perinteisestä loistokkuudesta, jota Nadihassa on. Tämä tyttö on
sievä, mutta hän tuskin kääntäisi kovinkaan monen päätä
kaupungilla. Silti Enhar on kietonut kätensä tämän ympärille.
Sormuksin somistetut sormet silittävät punaruskeita suortuvia.
”Hei, Anadil”, Enhar tervehtii
ystäväänsä. ”Asuntoosiko olet menossa?”
Anadil nyökkää ja kohottaa
kulmiaan. Tyttö on ottanut asiakseen katsoa häntä mahdollisimman
julkeasti. ”Entä sinä?” Anadil päättää jättää tytön
tietoisesti lauseen ulkopuolelle.
Enhar päästää irti tytön
kiharoista ja astuu lähemmäs ystäväänsä. ”Taidat jo tietää”,
Enhar kuiskaa päästyään aivan Anadilin lähelle. ”Inga on uusi
täällä, hänelle pitää näyttää paikkoja.” Enharin hymystä
ei voi erehtyä. Veri jäätyy suoniin.
”Tämä on työaikaasi, Enhar.
Käyttäytyisit sen mukaisesti”, Anadil huomauttaa. Hän pitää
lautasestaan tiukasti kiinni ja lähtee kulkemaan portaita ylemmäs.
”Anadil.” Enharin ääni sitoo
Anadilin hetkeen. Se pitää kiinni lujempaa kuin Anadil haluaisi,
koska hän tunnistaa siihen sisältyvän syyllistyksen. ”Sinullakin
lienee eräs asia tekemättä. Älä katso käärööni, jos omasi ei
ole puhdas.”
Anadilin sormet puristuvat lautasen
posliinireunoihin. Leukaperiään kiristellen hän pakottaa sanat
ulos itsestään: ”Kiitos, Enhar. Tarvitsin tätä.”
Tyttö kääntää päänsä pois
Anadilista ja painaa leukansa jälleen Enharin rintaa vasten. Hänen
kiherryksensä on sammunut, mutta olemus on yhä kevyen
välinpitämätön. Anadil on uudelle tytölle vähemmän kuin lika
kenkiensä pohjissa. Likaan hän sentään kiinnittäisi huomiota.
”Sinä tiedät, mitä tehdä”,
Enhar sanoo Anadilin jo käännyttyä.
”Sinä puolestasi tiedät, mitä
jättää tekemättä.”
Jos Anadil kääntyisi, hän näkisi
Enharin katseessa jotakin uutta. Jotakin sellaista, joka saa Anadilin
sanat hetken ajan pitämään paikkaansa. Ei siksi, että työajalla
tytön kanssa leikkiminen sotkisi hänen työmoraalinsa ja olisi
sääntöjen vastaista. Syyllisyys kumpuaa jostakin syvemmästä,
sitten se taittuu valon mukana pois. Enhar tukahduttaa heränneen
tunteen tytön ruosteenvärisiin hiuksiin.
”Palataan asiaan”, Enhar sanoo
pakottaen naurahduksen ulos. Hyväntuulisuus tarttuu tytön kepeästä
olemuksesta. Tällaisen olennon seurassa Enhar voi hyvin pakottaa
itsensä hetkeksi pois maailmasta, hukkua mantelintuoksuiselle
iholle.
Anadil jättää kaksikon taakseen,
kulkee nopeasti omaan asuntoonsa ja sulkee valkean oven takanaan.
Sormet puristavat lautasen reunoja tiukasti, hengitys ei ota
tasaantuakseen. Anadil ymmärtää Enharin käytöstä. Hän ymmärtää
täysin, miksi nuori, ulkonäöltään viehättävä ihminen tahtoo
toisten huomiota. Siinä ei itsessään ole mitään moitittavaa.
Anadilin työmoraali ei kuitenkaan hyväksy sitä, että Enhar
hukuttaa itsensä työpäivinään merkityksettömään suosioon.
Tämä tyttö ei ole suinkaan ensimmäinen tapaus. Enhar Lenorie on
niitä ihmisiä, joiden ei tarvitsisi koskaan nukkua yksin, jos niin
haluaisi.
Samalla Anadilin oma moraali on miltei
rusentua palasiksi. Lähipäivinä on ollut lähes mahdotonta nähdä
kuvaa selvästi. Hänen huoneensa katoaa valkoisen eri sävyihin,
ikkunasta sirottuva valo saa kaiken näyttämään Autuudelta.
Anadilista kuitenkin tuntuu, ettei hänellä ole enää mitään
asiaa Valkoisen Variksen ihmisille lupaamaan Autuuteen. Paperitaivas
ei kutsu niitä, jotka ovat vääriä. Anadil on aina kumartanut
huoneessaan olevaa jumalkuvaa, pientä Variksen patsasta. Nyt hän ei
enää uskalla astella sen eteen. Hän pelkää sen tuomitsevan hänet
taivaan väärälle puolelle. Sinne, mistä Varis otti palasen pois
taivaasta antaakseen ihmisille paperin. Musta aukko taivaassa on vain
pahoja, täysin menetettyjä sieluja varten. Sellaisia kuten Rudi.
Musteviittoja.
Jokin osa Anadilissa on alkanut
kääntyä Rudin sielun puoleen. Mies ei voi olla täysin paha. Tämä
tietää niin paljon. Ihminen, joka on joutunut todistamaan sisarensa
riistävän oman henkensä ja joutuvan mullan alle, ei voi olla paha
omasta tahdostaan. Entä sitten, jos Rudi siirtyi Musteviittoihin?
Anadil uskoo Miena Cortelin kuoleman olleen suurin syy sellaisen
toimen takana. Mikään ei tapahdu tyhjän vuoksi. Ikkunan juurella
olevan jumalkuvankin täytyy tietää se, ja silti se katsoo Anadilia
maalatuilla silmillään.
Enhar syytti Anadilia siitä, ettei
hän ole vieläkään kertonut Rudin kanssa käymistään
keskusteluista Suurvarikselle. Anadil voisi perustella ystävälleen
vaikenemistaan monin eri syin. Ei ole vielä tietoa Rudin
motiiveista, ei ole vielä varmuutta keskustelujen syvyydestä. Ei
toimintasuunnitelmaa. Ja tietysti Suurvariksen omat kiireet – uusi
Musteenkantaja ja nuori Perijä. Athalassa kuohuu. Ei Anadil voisi
vaivata Suurvarista juuri nyt.
Ja silti nuori mies tietää, ettei
mikään näistä ole hänen todellinen syynsä vaieta. Suurvaris
vastaanottaisi tiedon varmasti mielellään, hänhän on joutunut
tekemään paljon töitä Rudin ja muiden Musteviittojen kanssa.
Anadilin todellinen syy lepää syvälle multaan haudattuna. Siellä
se ei saa henkeä, sinne se saa rauhassa kuolla. Anadil ei tahdo
ajatella sitä, kun maalatun Valkoisen Variksen silmät näkevät
hänen ajatuksensa. Hän tietää kyllä, miten on päästänyt
itsensä lipsumaan vartijan moraalistaan. Rudi kiinnostaa häntä
ihmisenä, ei työnä. Kenties Rudi on havainnut tämän heikkouden
hänessä. Kenties Rudi käyttää häntä hyväkseen johonkin
sellaiseen, josta hän ei vielä tiedä.
Anadil ajattelee Enharia, joka oli
antanut sormiensa kulkea häveliäästi Ingaksi kutsumansa tytön
hiuksien seassa. Niinkö Anadil tahtoisi tehdä Rudille? Vetää
lähelleen, painaa päänsä tämän hiuksiin ja unohtaa? Ehkä ei.
Kenties Anadil tahtoo vain lähelle ihmistä, jonka hän kokee
sukulaissielukseen. Ehkä sielujen ja kehojen yhteydellä ei ole niin
ratkaisevaa eroa.
Pian Anadil huomaa jo polvistuneensa
jumalkuvan eteen. Hän painaa valkean päänsä sen edessä, nöyrtyy
ja pyytää anteeksi kaikilla oppimillaan sanoilla. Hän rukoilee
anteeksiantoa. Hän on antanut moraalinsa hämärtyä, muuttua
sumuksi kuten Athalaa ympäröivä merikin. Pelkkää sumua, jonne
voi eksyä. Jonne ei saa eksyä, ettei päädy väärään kohtaan
taivasta. Hänen jumalansa on asettanut pahuuden myös lupaamaansa
Autuuteen. Tuntuu, ettei sitä voi paeta missään.
”Armollinen Varis, minä polvistun
sinun edessäsi, nöyrrytän sieluni sinun tahdollesi. Aina olen
sinua palvellut, aina olen tahtoosi astunut. Miksi annat minun
hairahtua näin? Miksi annat minun ajatella sellaista, joka ei ole
minua varten?” Anadil ei ajattele kevätkukkia, ei laakeita peltoja
Najassa, ei junan höyryä ilmassa. Sitä kaikkea hän ei saisi. Hän
ajattelee mustia silmiä, syvää ääntä koralliseinissä
kimpoillen. Hän ajattelee kaikkia niitä päiviä, jotka käytti
lapsena sääntöjen opetteluun. Nyt jokainen niistä säännöistä
polttelee hänen ihoaan kuin ihonalainen tatuointi. Hän ei opetellut
niitä vain luistaakseen niistä heti, kun joku suostuu puhumaan
hänelle kuin ihmiselle. Kun joku näkee hänen sielunsa.
Anadil ei ole unohtanut säännöistä
yhtäkään. Hän pakottaa ne jumalkuvan edessä takaisin mieleensä.
Anadilin mielessä on valkoinen, kultareunuksinen taulu
kultakirjaimilla. Yksityiskohdat ovat haalistuneet, mutta teksti on
pysynyt kirkkaasti mielen pölyisillä hyllyillä. Anadil muistaa
erityisesti sen kohdan, joka kertoo hänelle, ettei Musteviittoja
tule ymmärtää.
He ovat kääntäneet selkänsä
Valkoisen Variksen jumalalliselle tahdolle ja täten menettäneet
Hänen ylimmän suojeluksensa. Heidän puoleen sinun ei tule kääntyä,
heitä puhuteltaessa sinun tulee muistaa ylemmyytesi. Heidän
henkensä on vähemmän kuin lika kynsiesi alla.
Rudi on vähemmän kuin mikään
olemassaoleva, mutta entä Anadil itse? Auktoriteettinsa perusteella
hän on vankiensa yläpuolella, mutta Ietan ulkopuolella hän olisi
pahempi kuin kukaan Korallitalon vangeista. Pahempi kuin Musteviitat,
koska hänen ihonsa on kuin mustetta. Missään vanhassa tekstissä
ei koskaan puhuta mitään mustista ihmisistä. Valkoinen Varis ei
ole määrittänyt heidän paikkaansa. Ihmiset ovat.
Anadil painaa pään polviinsa ja
tuntee kuumien kyynelten pakenevan vihdoin. Hän antaa niille täyden
vallan. Kenties kyyneleet vievät kaiken muun. Niillä on valta hänen
ylitseen, ne voivat tehdä hänestä pelkän sykkyrään kasaantuneen
sotkun sekalaisia tunteita. Jumalkuva ikkunan alla on hiljaa.
Anadilista tuntuu, ettei se enää suostu edes katsomaan häneen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti