Luku 39: Lämpö
Vain yksi lintu jäi häkkiin.
Punainen lintu, jonka veri on koristellut hänet entistä
punaisemmaksi. Jorin puristaa molemmat kätensä nyrkkiin, kun näkee
sotkun Korallitalon lattialla. Punaiseen sotkeutunut nuori nainen ei
ole päässyt edes portaisiin asti.
Jorin komentaa Enharin ja toisen
vartijan viemään lattialle romahtaneen Anadilin pois paikalta. Hän
kysyy perustiedot tilanteen taustalla, ja kun saa tietää, että
Anadil vain eliminoi naisen harkitsematta, hän huitaisee kylmän
iskun Anadilin poskelle. Nuori mies ei edes käänny katsomaan
Suurvarikseen päin. Jorinin ärsyynnys läikähtää yli, kun toinen
ihminen ei edes vaivaannu havahtumaan kipuun sen kohdatessaan.
Jorinin mielessä ei käy ajatustakaan siitä, että Anadil on juuri
saattanut kohdata siihenastisessa elämässä suurimman kipunsa.
Sellaisen, jonka jälkeen yksi läpsäisy poskella ei merkitse
mitään, vaikka sen antaisi maan ylin johtaja.
”Kunnioitettu Suurvaris, minä vien
hänet pois. Huolehdin hänestä”, Enhar sanoo nyökäten Jorinille
kunnioittavasti.
”Hän ei osaa tehdä työtään
kunnolla. Hänet voidaan erottaa saman tien.” Jorin tietää, mitä
erottaminen tarkoittaisi. Jos Anadil kävelisi kaduilla, hän ei
eläisi enää seuraavan auringonhuipun aikaan. Inahe ei koskaan
antaisi sitä Jorinille anteeksi. Hänen tekee oitis mieli vetää
sanansa takaisin, mutta ärsyynnys on vahvempi kuin halu olla
kohtaamatta Inahen pettyneitä kasvoja.
”Olen yhtä lailla vastuussa”,
Enhar toteaa, ”joten voitte samalla erottaa minutkin.” Enhar
pitää kiinni Anadilin hartioista ja katsoo Jorinia suoraan silmiin
puhuessaan. Nuoren Lenorien puhetapa miellyttää Jorinia, joten hän
päätyy vain nyökkäämään ja huitaisemaan kädellään sen
merkiksi, että nuoret miehet voisivat poistua.
Anadil kykenee kävelemään omin
jaloin, mutta hänen katseensa on kadonnut ajan toiselle puolelle.
Hän pitää käsiään edessään aivan kuin ei haluaisi koskettaa
niillä mitään. Miekka lojuu Beckan hervottoman ruumiin vierellä
lattialla, siihen Anadil ei ole voinut enää tarttua uudelleen.
Enhar lähtee kuljettamaan ystäväänsä pois paikalta. Hän ei
halua tämän olevan paikalla silloin, kun Jorin tajuaa tilanteen
kokonaisuudessaan. Tuskin kukaan sitä täysin kykenee ymmärtämään,
mutta Enhar tietää Jorinin suuttuvan vielä suunnattomasti, kun
havahtuu Anadilin teon laajuuteen.
Jorin jää kolmen vartijan
ympäröimänä tuijottamaan kehoa, josta elämä on juossut pakoon.
Veri naisen keholla on pelkästään punaista, tummempaa kuin hänen
hiuksensa. Jorin ei tunnista naista, mutta hänellä on keinonsa
löytää ennen yön saapumista joku, joka osaa kertoa hänelle
nimettömän hyökkääjän henkilöllisyyden. Jorinille nimi ei
konkretisoi kuolemaa. Hänelle nimi on pelkkä keino päästä
selville hyökkääjän mahdollisista motiiveista ja apulaisista. Kun
yksi paljastuu, koko verkolla on mahdollisuus aueta.
”Oliko hän nähtävästi joukon
johdossa?” Jorin kysyy rotevalta vartijanaiselta.
”Hänen käytöksensä antoi olettaa
niin.”
”Mitä tapahtui muille tänne
hyökänneille?”
”He pääsivät kaikki pakoon.”
Jorin kiroaa hiljaa vanhemmalla athan
kielellä.
”Miltä näyttävät suurimmat tuhot
tähän mennessä? Onko mitään viety?”
Vartijat luovat toisiinsa nopeita,
merkitseviä katseita. Sellaisia, joita Jorinin ei ole tarkoitus
nähdä, mutta jotka hän havaitsee siitä huolimatta.
”Muilta osastoilta ei ole saapunut
tietoa, mutta täältä on viety yksi vanki”, vastaa naisvartija.
Jorin ei anna sanojen vaikuttaa
fyysiseen olemukseensa, vaikka haluaisi päästää jokaisen
kelvottomaksi paljastuneen vartijan henkensä taakasta. Hän ei
kuitenkaan aio vapauttaa väkivaltaisia taipumuksiaan tällaisessa
ympäristössä.
”Kuka?”
”Yksi… heistä. Entisistä”,
toinen vartijoista sanoo varovasti.
”Entisistä Musteenkantajista?”
”Kyllä, kunnioitettu Suurvaris,
yksi entisistä Musteenkantajista. Emme tiedä hänen nimeään.”
Jorin ei jää kuuntelemaan
hyödyttömyytensä todistaneiden selityksiä vaan suuntaa suoraan
portaat ylös. Hän säilyttää arvokkuutensa jättämällä
juoksematta. Jorinin ei tarvitse näyttää kiirettään alaisilleen.
Ylimmässä kerroksessa vallitsee
kuolettava hiljaisuus. Edes syvimmälle pimeyteensä sukeltaneet
eivät korise, yski tai huuda seinille. Aivan kuin kaikki olisivat
yhteisestä päätöksestä todenneet kaikki äänet turhiksi, koska
ne eivät auttaisi heitä enää eteenpäin eivätkä palauttaisi
mitään ennalleen.
Jorin muistaa, miksi inhoaa ylintä
kerrosta. Hänestä on silkka mahdottomuus, että Inela saattaa
viettää siellä useita päiviä nyt, kun kukaan ei enää estele
tätä. Sairauden tunkkainen lemu täyttää aistit. Kun epämääräiset
äänetkään eivät ole paikkaamassa hajun sietämättömyyttä, se
iskee suoraan kasvoille.
Paikalle on saapunut vartijoita
toisaalta, mutta Jorin erottaa muutaman myös lattialta. Nopea
katsaus heidän kohoileviin rintoihinsa riittää kertomaan, että
henki ei ole paennut. Se vaihtoehto ei kaikesta päätellen näytä
käyneen erityisen kaukana.
Tolkuissaan olevat vartijat kääntyvät
Joriniin päin ja päättävät hiljaisuuden. Jorin lähettää
sanattoman kiitoksen Varikselle hiljaisuuden rikkoutumisesta.
”Ensimmäinen saatavilla ollut
vietiin”, kertoo Joriniakin pitempi mies.
”Vanhempi nainen tästä edestä.”
Kun Jorin katsoo tyhjäksi jäänyttä
häkkiä, jossa väsynyt lintu ei enää pyristele, hän havahtuu
tilanteen vakavuuteen. Tapahtumista uutisointi pitäisi ehdottomasti
kieltää räikeiden yksityiskohtien vääristymisen pelossa. Jos
kansa saisi tietää entisistä Musteenkantajista, tilanne
kärjistyisi pelätyllä tavalla. Jorinin keho tuntuu olevan täynnä
neuloja, jotka pistelevät sisätä päin. Epämukava tunne on
levinnyt kaikkialle. Tilanne on pahempi kuin se ulospäin näyttää.
Entinen Musteenkantaja on viety. Se, millä nimellä naista joskus
kutsuttiin, on yhdentekevää. Jorin ei muista edes hänen kasvojaan.
Hän toivoo vain, että viety nainen olisi riittävän sekava, ettei
voisi kertoa kaappaajilleen mitään.
Jorin havaitsee tekevänsä sen, johon
kaikki muutkin ovat jo havahtuneet. Hän hiljenee täysin.
Tosiasioiden keskellä hän ei saata sanoa mitään. Hän katsoo
hiljentyen, kuinka yläikkunoista sisään siivilöityvä kohonneen
kuun valo tanssii lasikaltereissa. Ne ovat vielä täysin ehjät.
Kukaan ei ole joutunut rikkomaan
kaltereita tai sulattamaan niitä pois. Ne on avattu avaimilla.
Neulat kehon sisällä muuttuvat kylmiksi Jorinin ymmärtäessä,
että heidät on petetty myös sisältä päin. Turvallista askelmaa
ei ole olemassakaan. Kuu heittää valonsa entistä kirkkaammin
Jorinin havahtumisen jälkeen. Taivaankappalekin nauraa hänen
häviölleen. Vaikka todellisuudessa jokainen on hävinnyt
sametinpunaisen auringonkaistaleen laskiessa sumumereen ja nostaessa
kuun tilalleen. Kuoleman ja pelon edessä ei ole voittajia.
* * *
Sheema Fenerito istuu poikaansa
vastapäätä ja pyyhkii verta tämän valkeilta vaatteilta.
Kylpytilojen allas höyryää kuumana Anadilin takana, mutta tämä
ei ole tehnyt elettäkään riisuutuakseen ja pestäkseen itsensä
kuoleman vääjäämättömästä muistosta.
Anadilin katse on jumittunut äitinsä
taakse, tyhjään pisteeseen, jossa kukaan ei enää pysähdy
sanomaan mitään. Sheema pyyhkii myös Anadilin kasvoja, kuljettaa
pyyhettä piirteillä, joita on koko ikänsä osoittanut vihaavansa.
”Sinä et huutanut”, Anadil toteaa
yllättäen siirtäen valkoisen katseensa äitiinsä. ”Miksi sinä
et huutanut?”
Sheema kohottaa kulmiaan. Äidille
ominaiset piirteet sekoittuvat Anadilin silmissä punaisiin hiuksiin
ja suljettuihin silmiin. Nimettömään elämään, jonka Anadil on
riistänyt pois vain, koska viha kohisi hänen korvissaan. Koska
silloin naisella oli äidin kasvot ja henki. Sen piti olla äiti,
joka huusi. Mutta kukaan ei huutanut. Äiti on yhä siinä, elossa ja
täysin hiljaa.
”Äiti, minä olen tappanut
ihmisen.” Se, joka kuoli, oli joku muu. Toinen ihminen, jonka verta
Anadililla on kehossaan. Äkillinen inhonpuuska saa hänet nousemaan
ylös, ottamaan etäisyyttä äitiinsä ja höyryävään altaaseen
heidän takanaan. ”Minä olen tappanut ihmisen, ja sinä tahdot,
että minä peseydyn.”
”Sinut löydettiin jokseenkin
sekavassa tilassa. Tule takaisin, sinua ei voi päästää
minnekään.” Anadil huomaa perääntyneensä oven luo. Huoneen
valkeat seinät ovat kuvottava muistutus maailman luonteesta. Hän
tahtoo pois, vaikka tietää, että Ietassa ainoa tummasävytteinen
paikka on Korallitalo. Sinne hän ei voisi mennä herättämään
lisää paniikkia. Jokainen katsoisi silmiin ihmistä, joka tappoi
ainoan mahdollisuuden päästä selville hyökkäyksen syistä.
Anadil tuntee adrenaliinin palaavan
takaisin. Se ei tule hänen luokseen enää kannustavana,
raivokkaana. Tällä kertaa se on polttavaa syyllisyyttä, joka vain
kasvaa Anadilin katsoessa äitiä edessään. Naisen tekopyhyys
erottuu hänestä kuin kuuma höyry irtoaa veden pinnasta.
”Minä tapoin sen naisen, koska se
olisit voinut olla sinä.” Anadil tietää hänen äitinsä
pistävän jokaisen sanan sekavan mielentilan piikkiin. Anadilin
tietoisuus on vasta minuutteja sitten ollut hiljaisen kaaoksen
maailmassa. Nyt todellisuus alkaa jälleen hahmottua. Adrenaliini
auttaa sitä heräämään.
”Poikani, tule tänne”, Sheema
sanoo tällä kertaa tavalla, jota ei voi tulkita väärin. Käsky on
ehdoton.
”Minä halusin sinun kuolevan”,
Anadil toteaa kävellessään jälleen kerran käskyjen orjana
äitinsä eteen. Hän istuutuu koukerokuvioiselle, leveälle
marmoripenkille ja ristii kätensä istuessaan. Hän jäljittelee
äitinsä eleitä.
”Minä ymmärrän sen.” Sheema
kurottaa kätensä koskeakseen kasvoja, joita ei ole koskaan katsonut
lempeydellä. Anadil ei ole koskaan tuntenut toisen ihmisen käsiä
ihollaan samalla tavalla. Edes Rudi ei ole koskettanut häntä näin.
Äidin äkillinen lämpö saa Anadilin adrenaliinin kääntymään
häntä vastaan. Keho alkaa vapista, kyyneleet putoilla helmisateena
syliin.
”Olen aina ymmärtänyt, että vielä
jonakin päivänä sinun vihasi kasvaa niihin mittoihin, joissa se
nyt on. Isä on tiennyt sen myös.”
Epäsuora tunnustus. Rudi on puhunut
totta. Anadilin vanhemmat ovat pitäneet poikaansa vuosia kivussaan
vain voidakseen käyttää häntä omiin tarkoituksiinsa. Anadilin
hallitsemattomat tunteet ryöppyävät ulos. Hän ei tiedä,
pitäisikö olla helpottunut.
Hänen kasvojaan silittää äiti,
joka on puhunut poikansa hengen säästämisestä äärimmäisenä
jumalallisena armona. Äiti, joka on tahtonut samaisen pojan
kuolemaa. Ennen kaikkea äiti, jonka sanat ovat olleet valhetta.
Valheen paljastumisen jälkeen Anadil kuvitteli löytävänsä
selkeitä vihjeitä yhteydestä Musteviittoihin. Merkkejä vihasta
valkoisuutta kohtaan, syitä hänen henkensä säästämisen takana.
Nyt Anadil kohtaa vain odottamattoman
lämmön. Se on aivan liikaa. Hän olisi toivonut samanlaista kylmää
lyöntiä kuin Suurvaris oli katsonut oikeudekseen antaa.
Vihanpurkausta, vanhan roolin säilyttämistä. Anadil ymmärtää,
että hänen vanhempansa ovat tietoisesti saaneet hänet tuntemaan
vihaa paitsi itseään, myös maailmaa kohtaan. He ovat halunneet
sitä. Se herättää katkeruutta, joka sotkeutuu uudenlaisen lämmön
kanssa luoden kokonaisuuden, jolle Anadil ei tiedä nimeä. Hän
ymmärtää vain kyyneleensä.
Äiti kuljettaa kätensä poikansa
hiusten sekaan kenties kuvitellen, että tällaisena hetkenä edes
suikale lämpöä riittäisi korvaamaan siihenastisen elämän.
Anadil tietää sydämessään hänen äitinsä olevan vain vihdoin
tyytyväinen riittävään määrään vihaa. Hänen mielensä ei
kuitenkaan suostu ajattelemaan sitä, sillä ainoa, mitä hän
tuntee, on toisen ihmisen käsi hiustensa seassa. Se merkitsee hänet
toimivaksi, aidoksi ihmiseksi, lämmön arvoiseksi. Käden suoma
turva on hänen korkein tuomionsa. Miten lempeänä se lankeaakaan
hänen ylleen.
”En ymmärrä”, Anadil parahtaa
itkunsekaisin tavuin, ”en ymmärrä, miksi sinä… Minä halusin
tappaa sinut.”
Sheema ei sano mitään, silittää
vain poikansa lumihiuksia. Anadil antaa itsensä vajota romahtaen
kosketuksen mukaan, valua äitinsä syliin kaksikymmentä vuotta
liian myöhään.
Anadil tietää lyönnin olleen
parempi vaihtoehto. Isku mistä tahansa esineestä olisi kelvannut
muistuttamaan vääryydestä. Lämpö tunkeutuu kaiken sen eteen ja
pyyhkii taulun tyhjäksi tavalla, johon Anadil ei ole valmis. Hän
voi vain käpertyä äitinsä syliin, painaa silmänsä kiinni
kyynelten sumentaessa näkökentän ja toivoa, että nukahtaisi.
Unessa hänen ei tarvitsisi miettiä, miksi kosketus tuntuu hyvältä,
vaikka se on vuosia myöhässä. Hänen ei tarvitsisi tuudittautua
pelkäämäänsä tunteeseen niin äkkiäarvaamatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti