Luku 42: Pyyntöni
Silmissä ei ole enää valkuaista.
Musta keskusta on syönyt kaiken, vaatinut tilan itselleen. Aluset
ovat nihkeät ja täynnä haaleita pisteitä, aivan kuin iho huutaisi
sairauttaan. Todellisuudessa huono ilma ja ikä ovat vain kuluttaneet
silmienaluset haluamikseen.
Anat ei voi katsoa mustasilmäistä,
kuihtunutta naista ajattelematta, että tämän läsnäolosta on
maksettu Beckan hengellä. Ajatus Beckasta kuolleena ei ole vielä
täysin tehnyt kotiaan häneen. Tärkeimmän ihmisen menettäminen ei
koskaan ole asia, jonka sisäistää yhdeltä istumalta. Anat kykenee
yhä tuntemaan, miltä menetys oli tuntunut, kun kyyneleet olivat
poistuneet hänestä vieden olennaisuuksia mennessään.
Nadiha seisoo aivan Anatin vierellä
tietäen sisarensa olevan edellisen yön tapahtumista vereslihalla.
Anat ei osoita ulkoisia merkkejä kärsimyksestä. Hän toimii juuri,
kuten Nadiha pelkääkin – paeten, piilottaen kaiken vahvuuden
taakse. Kauniit kasvot ja punaiset huulet voivat peittää paljon.
Sisarukset ja Lintujen kaappaama
entinen Musteenkantaja ovat syvällä maan alla, korvansa menettäneen
miehen kellarissa. Linnut eivät voi Beckan paljastuttua enää
koskaan kokoontua Hartin perheen suureen taloon. Ei ole mitään
takeita, etteivät Varikset päätä yllättäen tuhota kaikkea
Harteihin liittyvää.
Linnut ovat lentäneet sellaiselle
oksalle, jolle ovat mahtuneet. Sellaiselle, joka tarjoaa yön tullen
suojaa. Anat on ainoa jäljellä oleva johtaja, eikä hän ole
päässyt selvyyteen siitä, kuinka moni on selvinnyt. Hän on
näyttänyt kasvojaan auringonhuipun aikaan kuohuvassa Ietassa.
Nadiha ei osaa kuvitella tuskaa, joka on seurannut Varisten
kuulusteluista. Anatin on täytynyt käyttää koko vahvuutensa kirjo
selvitäkseen kuulusteluista ja selonteoista. Anat on kertonut vain
sen, että Ietan turvallisuustoimet tulevat jatkossa olemaan aivan
eri luokkaa. Jokainen Ietan kultaisella oksalla lepäävä laululintu
joutuu vastedes tekemään tarkkaa selontekoa tekemisistään. Nadiha
tietää sisarensa hajoavan ennemmin tai myöhemmin. Yhdelläkään
linnulla ei ole niin kestäviä siipiä. Jokainen sulka putoaa
joskus.
Kellarin kostea ilma painostaa ja saa
hengitystiet tuntumaan tahmeilta. Osa ryhmästä on kokoontunut
ylempään kerrokseen oikomaan siipiään. Anat ja Nadiha seisovat
vangitun Musteenkantajan edessä ajatellen tarkalleen samoja
seikkoja. Mustasilmäinen nainen on tuskin todellisuuden halutummalla
puolella. Tämän olemus kävelee ohuella rantaviivalla, miltei sumun
luona. Fyysinen kunto kestäisi, mutta kokomustista silmistä ei näe,
mihin katse on keskittynyt. Se tuntuu olevan vuosisatojen takana.
”Tiedätkö sinä, kuka sinä olet?”
Anat aloittaa. Nadihaa kylmää Anatin kuulusteluääni. Se on
tarkoitettu omaan hetkeensä. Beckan kuolemaan rinnastettuna se
kuulostaa pelkästään sietämättömältä.
Kun nainen ei reagoi, Nadiha vaihtaa
Anatin kanssa katseita.
”Hän ei välttämättä ole enää
täällä lainkaan.”
”Meidän on yritettävä.”
Anatin ei tarvitse luetella syitä.
Hänen ei ole tarpeellista muistuttaa siitä, ettei Beckan kuolema
saanut valua tyhjään. Kumpikin sisaruksista tietää, että nainen
heidän edessään on muutakin kuin Beckan hengellään lunastama
saavutus. Entinen Musteenkantaja on keino paljastaa paljon. Niin
kauan, kun Varikset kuvittelevat heille tuntemattoman ryhmän olevan
askeleen edellä, olo on näennäisen hyvä. Ei tarvitse ajatella
sitä, että kaikki Linnut ovat lentäneet eri oksille.
Vanhaa Musteenkantajaa ei ole sidottu
mitenkään. Hänen kuntonsa ei riittäisi pakenemiseen. Hiukset
kieppuvat sotkuisena pehkona pään ympärillä, toinen käpi raapii
toista tuskin ymmärtämättä, mihin koskee. Paennut elämä näkyy
ihohuokosten tasolla.
”Tiedätkö, missä olet?”
Pää kääntyy kohti puhujaa, mutta
sanoja ei tule ulos. Rohtuneet ja arpiset huulet raottuvat. Ele tuo
Nadihan mieleen Acanthan. Kiireessään Nadiha ei ole ehtinyt miettiä
Acanthan mahdollista kipua lainkaan. Hän ei voi ottaa tätäkin
kannettavakseen.
”Mikä tämä on?” Nadiha kysyy
helpomman kysymyksen ojentaessaan kätensä naisen eteen. Anat
vilkaisee sisartaan sivusilmällä tietäen tämän eleen
loukkaavaksi. Naista on kuitenkin kohdeltava kuin painajaisesta
herännyttä. Tokkuraista ja yhä omassa päässään vaeltavaa.
”Ase”, kuuluu rohtuneilta
huulilta. Ääni muistuttaa yskähdystä. Siinä on jotakin tautista,
jota Nadiha miltei kavahtaa. Hän ei uskaltaisi olla naisen seurassa
hetkeäkään ilman Anatia, sillä hän kykenee ymmärtämään vain
sen, että heidän äitinsä saattaa olla joskus samassa tilassa kuin
nähtävästi sairastunut vanha nainen hänen edessään.
”Hyvä on”, Nadiha vastaa
kumartuen naisen tasolle. Vanhuksen silmänaluset näyttävät
läheltä katsottuna pahemmilta, huonossakin valossa. Kellarin
valaistuskaan ei anna armoa.
”Entä nimi? Mikä nimi on?”
Takkuinen pää heiluu puolelta
toiselle.
”Eikö nimi ole mikään?”
Voimakkaammin. Puolelta toiselle,
aggressiivisemmin. ”Vankila.”
”Korallitalo?”
”Maailma.”
”Minä?”
Hiljaisuus.
”Valo?”
”Valhe.”
”Musteenkantaja?”
Naisen pää valahtaa alas aivan kuin
jokin nikamista menisi poikki. Selästä kuuluu pienessä tilassa
kaikuva rusahdus, Anat kumartuu oitis alas varmistaakseen, että
kallisarvoinen panttivanki on yhä elossa.
Suusta juoksee jälleen ulos liuta
äänteitä, joista kumpikaan sisaruksista ei erota varsinaista
lausetta. Nadihalta kestää kauemmin ymmärtää, ettei kyseessä
ole lause alkuunkaan. Anatin silmien rävähtäessä auki ja
hampaiden kiristyessä Nadiha ymmärtää, että kyse on jostakin
pahemmasta. Naisen suusta pääsee ulos ainostaan yksi sana,
vaarallinen pyyntö: ”Tappakaa.”
Nadihan keho jännittyy oitis.
Hengitys tekee sen, mitä sen tällaisissa tilanteissa pitääkin.
Jättää itsensä sisälle, pingottuu. Nadiha kääntyy katsomaan
sisartaan toivoen, että yksi ainoa katse pelastaa hänet
kuulemaltaan. Anat katsoo vain menetettyä Musteenkantajaa. Hänen
suuret silmänsä ovat kaksi lautasta, jotka heijastavat naisen
kärsimyksen, jolta kaikki ovat ennen tätä sulkeneet silmänsä.
”Tämän ei olisi pitänyt mennä
näin”, Anat kuiskaa ja Nadiha näkee, miten itku taistelee jälleen
hänen luomiensa takana. Nadiha on jo oppinut tunnistamaan sen.
”Ei niin, mutta emme voi enää
muutakaan kuin kuulustella häntä.”
”En puhunut siitä.”
Nadiha vetäytyy itseensä. Kurottaa
kehonsa ääriä ja tunnustelee, onko vielä olemassa sellaisena kuin
punaisen yön jälkeen. Keho vastaa odotetulla tavalla. Pistelemällä.
Jännittyneet raajat tuntuvat vahamaisilta sykkivää sydäntä
vasten. Anatin sanat vain kaikuvat ruumiin äärirajoilla. Ymmärrys
tekee niistä niin kipeitä. Nadiha ei tahtoisi nähdä hänen
sisarensa katuvan suurimpia valintojaan.
”Me teimme jo valintamme”, Nadiha
sanoo sydämensä hakatessa vahaisia luita vasten.
”Minä tein. Minä ja Becka.”
Anatin tapa lausua Beckan nimi on muuttunut. Siitä on kadonnut
lämpö, aivan kuin Beckan ruumiistakin.
”Seiso sen takana. Me olemme tässä
yhdessä, ja tämä nainen on mahdollisuutemme tehdä toteen kaikki
se, jonka puolesta Becka uhrasi itsensä.”
”Hän ei uhrannut itseään. Minä
uhrasin hänet, koska lähdin mukaan. Koska en ikinä, koskaan...”
Anat pudistaa yllättäen päätään.
Hän tekee sen ylpeydellä, jollaista Nadiha on nähnyt vain
Variksissa. Kenties Anat on perinyt isältään muutakin kuin
pituutensa.
”Ei, siitä on turhaa puhua enää
tässä vaiheessa. Olet oikeassa, meidän on keskityttävä häneen.”
Anat nyökkää naiseen päin. He puhuvat tästä kuin
nälkiintyneestä eläimestä.
Entinen Musteenkantaja on
olemuksestaan huolimatta täysin tietoinen keskustelusta ympärillään.
Hän kumartautuu lähemmäs lattiatasolla olevia sisaruksia
havaitessaan heidän puhuvan hänestä. Luonnottomat silmät
kiiltävät himmeässä valossa ja saavat kasvot näyttämään
posliinisilta.
”Tappakaa minut”, nainen yskäisee,
”teillä on siihen mahdollisuus. Tappakaa.”
”Emme voi”, Nadiha kuiskaa. ”Emme
mitenkään.”
Anat ei sano mitään. Miksi hän ei
sano mitään?
”Sinä tiedät. Sinä ymmärrät”,
nainen sihisee suoraan Anatille. Hänen silmissään ei ole
kiintopistettä, mutta Nadiha tietää tämän katsovan suoraan
Anatiin. On hirvittävää tajuta voivansa erottaa katseen keskeltä
mustuutta.
”Anat, ei”, Nadiha löytää
itsensä anomasta, ”emme voi tappaa häntä. Me voimme hyötyä
hänestä. Ihmiset tekivät uhrauksia saadakseen entisen
Musteenkantajan tänne. Voimme hyödyntää häntä Variksia vasten,
Anat, kuunteletko, me voimme –”
”Nadiha.” Yksi ääni riittää
hiljentämään. Kun se yhdistyy kasvot halki repivään hymyyn
punatuilla huulilla, Nadiha tietää jo. Anat ei aio käyttää
Musteenkantajaa tarkoituksiinsa.
”Meillä on kirjoituksia.
Hyökkäyksen tarkoitus oli tehdä Varikset tietoiseksi
olemassaolostamme. Nyt he tietävät, että meillä on jotakin, jonka
heidän mukaansa pitäisi kuulua heille. Tilanne on meidän
puolellamme.”
”Mitä me hänen tappamisestamme
hyötyisimme?”
Anat vetäytyy. Hiljenee. Hänestä
näkee suunnattoman kyseenalaistuksen, joka ikisen siihenastisen
elämänvalinnan punnitsemisen. Niistä jokainen on alkanut painaa
eri tavalla nyt, kun ne on kasteltu toisten verellä.
”Minun itsekkyyteni johti Beckan
kuolemaan ja Lintujen hajaantumiseen. En tiedä, voimmeko koskaan
koota ryhmäämme”, Anat sanoo hiljaen kieltäytyen katsomasta
sisareensa. ”Minun itsekkyyteni ei riitä pitämään kärsimyksessä
ketään sellaista, joka tahtoo kuolla.”
”Kuuntele itseäsi! Hän on ihminen
kuten mekin!”
”Ja silti keskustelemme hänestä
hänen istuessa edessämme.”
Hymy paljastaa hampaat Anatin
ajatellessa omaa itsekkyyttänsä sellaisena, jona hän sen itse
näkee. Säälimättömänä. Aivan samanlaisena kuin Varisten
omakin. Puolella ei taida olla merkitystä. Punaisuus Anatissa on
vain kivulias muistutus epäonnistumisesta.
”Osaatko kertoa minulle, miksi sinä
tahdot kuolla?” Anat kysyy entiseltä Musteenkantajalta. ”Rakas
pikkusiskoni tässä ei anna minun toteuttaa toivettasi, ellet osaa
perustella sitä. Tiedän sen.”
”En anna sinun tappaa häntä
siitäkään huolimatta.”
Anat sivuuttaa Nadihan sanat täysin.
Vanhus on painanut kyntensä vasemman
ranteen paperinohueen ihoon. Sisarukset erottavat mustuneet suonet
ihon alla. Musteenkantajuus on tuhonnut ihmisen niin täysin, ettei
tämän keho ole enää muuta kuin musteen ylläpitävää,
mädäntyvää lihaa. Ihmisyys on tiivistetty pieneen pakettiin,
ettei kenenkään tarvitsisi katsoa siihen suoraan.
”Tällaiseksiko Beckakin olisi ajan
kanssa tullut? Hänen kehonsa olisi alkanut kerätä mustetta ja...”
”Becka ei ollut Musteenkantaja. Hän
oli tavallinen ihminen.”
”Eikö Lintujen ideologiaan kuulu
ajatus siitä, että Musteenkantajatkin ovat vain ihmisiä?”
”Minun olisi pitänyt tehdä tämä
yksin. Sinä saat minut kyseenalaistamaan kaikkea.”
”Siksihän sinä minut mukaan
halusitkin.”
”Välähdyksiä”, kuuluu vanhan
Musteenkantajan suusta. Sisarusten kiivastuva keskustelu vaikenee
naisen tieltä. ”Minulla on vain välähdyksiä. En tahdo niitä
enää.” Nadihaa pelottaa naisen kyky muodostaa selvää,
ymmärrettävää kieltä. Hän olisi miltei toivonut, ettei tämä
olisi enää sellaisessa kunnossa, että kykenisi puhumaan. Hänellä
ei ollut muunlaisia mielikuvia menetetyistä ihmisistä Korallitalon
ylimmässä kerroksessa.
”Ottakaa välähdykseni pois.”
”Puhutko muistoista?”
”Lankakerä. Joku hymyilee.”
Naisen kasvoille leviää hymy, joka nostaa huulia ylöspäin
paljastaen kuluneet ikenet ja tummuneet hampaat. Tummuneet, mutta
ehjät. Ikenissä on mustia pilkkuja, jotka jokainen voi ymmärtää
musteeksi. ”Hymy menee pois, näen sormia, nokan, Variksen, mustaa
mustaa mustaa...” Hymy valahtaa pois, luikkii lattian kivien
väliin. ”Pelkkiä yksittäisiä välähdyksiä. Ei koskaan mitään
kokonaista.”
Anat ei ole kääntänyt kertaakaan
katsettaan naisesta siinä, missä Nadiha on painanut harmaan päänsä
alas ja nieleskellyt kyyneleensä. Vanhuksen vertaaminen äitiin on
käynyt mahdottomaksi. Nadiha ei ole koskaan joutunut todistamaan
elämän pakenemista näin läheltä. Ei ole kaunista joutua
ajattelemaan jokaista hitaasti elämästä luopuvaa atomia. Ei ole
kaunista ymmärtää naisen olevan kaikesta huolimatta yhä elossa.
”Uskotko sinä paperitaivaaseen?”
Anat kysyy. Nadiha kohottaa päätään silkasta hämmennyksestä.
Hän ei tiedä, mihin sisar pyrkii kysymyksellä.
”Sitähän minä palvelen”, vanha
nainen hengähtää sellaisella hartaudella, ettei Nadiha osaa enää
olla itkemättä. Tilanne riistäytyy hitaasti epätoivoiseksi.
”Varis valitsi minut. Minä olen hänen lapsensa. Sanansaattajansa.
Puhtain.” Kuin korostaakseen sanojensa ristiriitaisuutta fyysiseen
olemukseensa, hän nostaa jälleen huuliaan paljastaakseen tummuneen
suun.
Hymy haihtuu kuitenkin pian uuden
välähdyksen löytäessä tiensä naisen tajuntaan.
”Mustaa”, hän sanoo yllättäen,
”mustaa, sisällä, ulkona…” Äänet muistuttavat kuolevan
eläimen korahduksia juuri ennen viimeistä hetkeä. ”En ole
enää...”
”Et ole enää puhtain”, Anat
viimeistelee lauseen. ”Sinun ei tarvitse olla puhtain. Olet vapaa
sellaisesta taakasta.”
”En koskaan. Sinä ymmärrät. Sinä
tiedät, ettei kukaan koskaan...”
”Meidän äitimme on kuten sinäkin.
Isämme kuten ne, jotka jättivät sinut mustuuteen. Minä kyllä
tiedän, mistä puhun.”
Nainen sulkee silmänsä väristyksen
kulkiessa hänen kehossaan. Se näyttää rajummalta, kun vanhuksesta
näkee tämän fyysisen rappeutumisensa tason. Hän ei ole edes
vanhin hylätyistä Musteenkantajista.
”Sitten sinä tiedät myös, miksi
lopettaa välähdykset.”
Anat nyökkää tavalla, joka on
varmempi kuin mikään Nadihan koskaan aiemmin näkemä ele. Anatin
varmuus ei muodostu pelkästä arvovaltaisen johtajan olemuksesta.
Aito varmuus syntyy surusta. Siitä, ettei Anat tahdo toimia kuten
toimii. Hänen moraalinsa ei antaisi satuttaa naista, joka on
joutunut kärsimään vuosikausia. Hänen aiemmat
toimintaperiaatteensa sotivat sitä vastaan. Beckan kuolema huutaa
Anatin korvissa, ettei hän voi. Ja juuri siksi hän tietää
toteuttavansa naisen pyynnön. Koska se sattuu. Koska se on oikein.
Anat ei enää kysy, onko nainen
varma. Ääni, josta elämä on jo paennut, kertoo tarpeeksi. Jo
kuntonsa sekä ikänsä puolesta kuolemaa kurkotteleva nainen kuolisi
muutenkin. Se ei ole syy tappaa ketään. Anat tahtoo vain noudattaa
käsitystään armosta. Hän tahtoo sallia naiselle sen, jonka
Varikset ovat jokaiselta pimeyteen sysätyltä kieltäneet. Joskus
todellista rohkeutta on antaa kuolema niille, jotka sen tarvitsevat.
Niille, jotka ovat jo kuolleita.
Nadihasta päätös ei ole oikea
millään muotoa. Jos nainen heidän edessään olisi heidän
äitinsä, hän seisoisi tämän edessä, vaikka äiti olisi
ansainnut jokaisen pahan teon. Nadiha tiedostaa pahuuden ja hyvyyden
olevan suhteellisia varsinkin punaisen yön jälkeen, mutta ei silti
kykene kuvittelemaan itseään tappamassa viatonta. Siksi hän
arvostaa Anatin päätöstä saattaa loppuun jotakin sellaista, joka
olisi pitänyt päättää vuosia sitten.
”Miten sinä haluat minun tekevän
sen?”
Vanhan naisen ilme on lohduton.
Pikimustista silmistä näkee, ettei kukaan entisistä
Musteenkantajista mieti kuolemaansa niin tarkasti. Jatkuvassa kivussa
rämpivälle tärkeintä on päästä pois.
Nadiha osaa vain tuijottaa
hiljaisuuteen tuomittuna, kuinka hänen sisarensa vetää veitsen
tupestaan. Hänen kätensä eivät tärise, vaikka kivettyneestä
ilmeestä näkeekin, että Anatia pelottaa suunnattomasti. Anat vie
hopeaveisten entisen Musteenkantajan kurkulle tietäen, että
jokainen Linnuista tulee halveksumaan hänen päätöstään
toteuttaa naisen toive.
”Oletko valmis?” Anat kysyy, ei
naisen vuoksi, vaan itsensä. Helpottaakseen omaa oloaan toimiessaan
toisen ihmisen viimeisenä teloittajana. Sellaista kunniaa ei kukaan
tahdo osakseen.
”Tapa minut”, nainen lausuu
sanojen viiltäessä niitä kuulevia. Ei päästä minut pois tai
anna minun lipua paperitaivaalle. Pelkkä toteamus. Anat
hiljenee sen edessä. Hiljenee, mutta ei menetä toimintakykyään.
Yksi kevyt, mutta paljon vaativa liike päättää toisen ihmisen
elämän. Hopeaveitselle purskahtaa mustunutta nestettä. Muste on
syrjäyttänyt veren naisen elimistössä.
Vaikka kaikki seikat laskevat sen
varaan, että nimensä, minuutensa unohtanut nainen on kuollut jo
vuosia sitten sellaisena, kuin hän oli ennen musteenkantajuuttaan,
Anatin ja Nadihan on vaikea saada happea. Anat pitelee musteesta
tahmeaa veistä kädessään ja kuulee, kuinka nainen romahtaa hänen
edessään. Kallo ja luut pitävät ahdistavan teräviä ääniä
vielä kuoleman jälkeenkin, kun ne osuvat kovaan lattiaan. Anat on
sulkenut silmänsä. Äänet riittävät kertomaan, mitä hän on
tehnyt.
Nadiha tahtoisi sanoa, että hänen
sisarensa toimi oikein. Olisi kaunis teko lievittää syyllisyyttä
kertomalla, ettei ole hätää, että vanha nainen oli kohtalonsa
valinnut. Mutta mikä valinta se on silloin, kun ylempi taho päättää
hänen puolestaan, että hänen on uhrattava koko elämänsä muille?
Musteenkantajuudelle, pienelle hetkelle valossa. Sen jälkeen
ikuisessa pimeydessä, musteen tahrimissa unissa. Nadiha ei näe
oikeudenmukaisuutta. Hän näkee vain virheitä, joita yksikään
kuolema ei sovittaisi.
Lintujen ajatusmaailma alkaa käydä
yhä vain selvemmäksi Nadihalle. Ei ole enää ihmekään, että
Becka ja Anat yrittivät kaikkensa saadakseen maailman toimimaan
omalla tavallaan. Surullinen totuus on, että edes he eivät osanneet
kuvitella sellaista Athalaa, jossa kansa tietäisi Musteenkantajista
ja riisuisi puhtaustavoitteensa. Rehellinen Athala ei tunnu edes
kaukaiselta unelta. Se on konsepti, jota ei kykene edes ajattelemaan.
”Minä en usko enää Valkoiseen
Varikseen, jos se tahtoo ihmisten kärsivän näin”, Anat huokaa
noustessaan seisomaan. Hän ei käänny katsomaan entisen
Musteenkantajan ruumista. Sen aika ei ole vielä.
Nadiha tahtoisi ilmaista
samaistumisensa, mutta pelko jää tanssimaan kitalakeen. Valkoisesta
Variksesta puhuminen ei koskaan ole täysin mieluista hänelle, sillä
Varis yhdistyy automaattisesti äitiin ja suurimpiin pelkoihin.
Raskaisiin salaisuuksiin.
”Minä uskon”, Nadiha henkäisee,
”sillä minusta pahuus on vain ihmisissä, jotka eivät ole
antaneet Valkoisen Variksen todellisen tahdon välittyä.”
”Kuka tiesi hänen oikean tahtonsa?
Määrittelikö hän meille puhtauden, vai keksikö joku
ensimmäisistä ihmisistä sen? Ieta Vecasta kenties?”
”Musteenkantaja todistaa, että on
olemassa Valkoinen Varis.”
”Musteenkantaja todistaa vain sen,
että ihmiset ovat aina osanneet vääntää asioista juuri sellaisia
kuin tahtovat. Minä en jaksa enää uskoa absoluuttiseen puhtauteen,
jos tämä on se, mitä siitä seuraa.” Anat heilauttaa käsiään
merkittävästi. Mustepisarat tipahtelevat lattialle.
Anatin kävellessä kellarin portaat
ylös Nadiha jää vielä istumaan paikalleen. Hän tahtoo katsoa
paennutta elämää. Olisi mahdotonta kuvitella, että sotkuinen
mytty kellarin kivilattialla olisi joskus voinut olla puhtain
kaikista. Sen sijaan on helpompaa kuvitella, kuinka samainen olento
on kannatellut koko kansan mustetta. Kaiken sen jäljet ovat
nähtävissä. Nadiha painaa päänsä polvia vasten. Hän selviäisi
kyllä. Hän toivoo vain, että myös loittonevat askeleet jättänyt
Anat selviäisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti