Yöllä on hehkuvat
silmät sen kalvakoissa kasvoissa. Keveästi se vetää ylleen
unikontuoksuisen viittansa, varoen peittää sen, mitä aamu ei saa
koskettaa. Viitan alla on jälkiä kuolevaisista, nelijalkaisista
olennoista verisine kynsineen. Hampaiden jättämät jäljet
luonnottomassa selässä. Yön viitta on sininen, syvä indigo. Se
leviää metsään kuin laakea järvi, peittää kaiken tummuuteen.
Yö itse kipuaa taivaankannelle, jotta kukaan ei erota kuinka sen
askeleet käyvät vaivalloisiksi, kuinka kipu miltei halkaisee sen
tajunnan. Viitan reiät loistavat valoa väleistään, täplittävät
taivaan tähtikuvioillaan. Yö ei uskalla itkeä. Se on vahva.
Satutettu, mutta olemassa, toisen kivusta syntynyt, omasta kivustaan
elävä. Sen sisar värjäisi jälleen aamunkoina taivaanrannan
punallaan, hekumoisi saamallaan kohtalolla. Hyvähän aamun on juosta
paljasjaloin vapauteensa. Sen ovat säteet ja valo. Yölle jäi
kovempi kohtalo, mutta se vaalii sitä hellyydellä. Käpertyy
pieneksi taivaankannen päälle, antaa viitan levitä maailman ylle
ja sulkee silmänsä. Yöllä ei ole hätää. Siihen sattuu, mutta
kipu on joka päivä samanlaista. Siniseen maailmaan pääsee vain
sinistä kipua. Jos se tuntisi punaisen kivun, se ei olisi koskaan
unohtanut, kuinka itkeä. Mutta se ei tunne, se näkee vain sisarensa
paljasjalat punaisessa taivaanrannassa. Sen mielestä aamulla on
kaikki paljon paremmin. Sulkiessaan silmänsä se ei voi olla
miettimättä, onko maailmassa vielä olemassa sellaisia kuolevaisia,
joihin ei satu yön pimeinpinä tunteina. Unensakin läpi se kuulee
kaikki ne kyyneleet, jotka tähtitaivas saa kuulla sinen taipuessa
hiljaa mustaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti