Oli kesä. Sitä
ei kertonut minulle kevyt linnunliverrys aamulla tai tuuli vasten
väsynyttä ihoa. Sen kertoi minulle hento kajo suljetun verhon
takaa. Kajo ei voinut tarkoittaa mitään muuta kuin saapuvaa lämpöä,
itikoita ilmassa, jota en menisi ulos asti hengittämään. Minut
yllättämään päässyt kesä sai päätökseni viimeisteltyä.
Minun olisi kuoltava.
* * *
Jääkaapin
kelmeä valo sävyttää huoneen uudelleen. Istun parisängyllä,
jonka lakanat on ostanut joku muu. Pehmeät eläinkuviot sävyttyvät
vihreään loisteeseen. Huoneen seinillä on kuvia, piirroksia ja
nauravista ihmisistä otettuja kesäisiä räpsäisyjä. Niissä
jokaisessa on ihminen, jolla on vaihtuva kampaus, mutta pysyvä hymy.
Raivostuttavan toispuoleisuutensa vuoksi tunnistettava. Ainakin sen
pitäisi olla. Minulta kestää hetki ymmärtää, että kuvien
henkilön täytyy olla se, joka omistaa sängyn, lapselliset lakanat
ja avatun jääkaapin. Minä. Se olen minä.
Yksikään
tuoksuista ei tunnu tutulta. Lakanat haisevat pelkältä
pesuaineelta, pehmeältä ja keinotekoiselta. Jostakin kantautuu
lämpimän pizzan tuoksu, mutta se ei voi tulla avatusta jääkaapista.
Silloin en tuntisi ravinnon lämpöä sen tuoksussa.
Kun
pitkäsäärinen henkilö kävelee pizzat sylissään avatun
jääkaapin ohi ja sulkee sen, havahdun rajoihini. Sormenpäihin,
peiton alla oleviin jalkoihin. Olen huoneessa, jossa kaikki on
kelmeän vihreää vielä jääkaapin sulkeuduttuakin. Olen
maailmassani. Sen pitäisi tuntua tutulta, mutta muistan vain
vihreyden. Se on ollut olemassa aina.
”Mä
toin ne sun pizzat”, sanoo pitkäsäärinen henkilö, jonka kasvoja
en erota, vaikka katson häntä suoraan niiden oletettuun sijaintiin.
Erotan vain pitkät ja ilmeisen hyväkuntoiset mustat hiukset,
lyhyet, itsevarman ihmisen housut ja paidan. Jos näkisin muuta kuin
vihreää, sanoisin kenties hänen paitansa olevan räikeä. Nyt en
voi olla varma. On vain iso teksti rintakehässä. Texas. Kenties
se on hänen tapansa kapinoida vallitsevaa muotia vastaan.
”Kuuletko
sä mua?” henkilö kysyy. Hän istuutuu lakanalle, asettaa kevyen
painonsa sängylle, joka on oletusarvoisesti minun. Muistan maanneeni
siinä aiemmin, vaikka eläinkuviot eivät puhukaan minulle enää.
”Onko
tossa pizzassa ananasta?” En pidä ananaksesta.
”Sähän
et tykkää siitä.”
Me
siis tunnemme. Minä ja Texas. Kasvoton, pitkäsäärinen ihminen,
joka olisi minusta kaunis, jos näkisin hänen kasvonsa. Yritän
etsiä häntä valokuvista seinillä, mutta niiden hymykasvot
tuntuvat pelkästään irvokkailta. En ymmärrä, miksei Texasia ole
siellä, vaikka minä olen. Kenties hän ei hymyile. Se johtuu
varmasti siitä.
”Mistä
me puhuttiin, ennen kuin sä käskit mun hakea ruokaa?”
”Paljonko
kello on?” Kello on hyvä. Se palauttaa todellisuuden, kertoo
minulle, missä olen. Kello on joskus ainoa, joka suostuu
kuuntelemaan minua, kun herään keskellä yötä – tai päivää –
ja kysyn huoneelta, kuka minä olen. Aika vastaa aina. Ihmisten
määrittelemä pieni konsepti on aina valmis ojentamaan digitaalisen
kätensä ja hymyilemään niin tehdessään.
Texas
ojentaa minulle rannettaan. Hänellä on kunnollinen rannekello,
jossa on ohut nahkainen remmi. Vanhan ajan ihmiset arvostaisivat
teknisen kellon sijaan juuri tällaista kaunista rannekelloa. Jos
muistaisin, millainen äitini on, uskaltaisin väittää hänen
rakastavan sitä. Äitini varmasti pitäisi juuri sellaisesta
kellosta, aamu kuuden kahvikupista – maitovaralla – ja hankalien
työpäivien jälkeen café lattesta ylihinnoitellussa kahvilassa. En
vain saata muistaa, että minulla on äiti. Täytyy minulla olla,
sillä osaan hengittää itse. Jonkun on täytynyt joskus opettaa.
Texasin
ranne kertoo minulle ajan täyttävän pian viisi. Olemme
pikkutunneissa, vai ovatko tunnit meissä? Miksi niitä edes
kutsutaan pieniksi? Yhtä suuria ja pitkiä ne ovat kuin kaikki
muutkin. Jääkaapin vihreä valo näyttää silti aina samalta, oli
kyse sitten päivän tai yön nimeämästä tunnista. Vain kesästä
kertova pieni kajo ikkunaverhon alla kertoo päivisin kyseessä
olevan iltaviisi. Yöviisi on vain yksi tapa nimetä aikaa. Minusta
ajan kuuluisi olla vapaa.
Kesävalon
muistaminen saa minut ymmärtämään yhden asian lisää. On kesä.
Laitan palan lämmintä pizzaa suuhuni vain maistaakseni jotakin
muuta kuin vanhenneen hammastahnan. Juusto tarttuu hampaisiini. Se
maistuu aidolta. Se kelpaa maadoittajaksi, keinoksi tunnistaa yksi
ääreni lisää. Juusto auttaa minua hahmottamaan, että kesä on
tullut tekemään minusta lopun. Linnunlaulun ja muut kesän mukanaan
tuomat kliseet jätän ihmisille, jotka osaavat elää. Minulle kesä
saa lahjoittaa vain kuolemani.
”En
mä muista, mistä me puhuttiin. Mä muistin vasta, että munhan
pitää kuolla”, sanon ja uskon, että Texas kurtistaa minulle
kulmiaan. Sotku kasvojen tilalla ei anna minun tietää varmaksi.
”Hei
mitä hittoa”, Texasilta pääsee, ”tuon piti olla mun repliikki.
Mun piti aloittaa kuolemisesta.”
”Miksi
sä haluaisit kuolla?”
”En
mä itseäni vihaa tai mitään.”
”En
mä sitä kysynyt.”
”Musta
olisi vaan hauskaa tietää, miltä tuntuis olla oikeasti kuollut.”
”Sen
ei ole tarkoitus tuntua miltään.”
Hiljenemme.
Minulla täytyy olla jossain kello, sillä kuulen sen tikittävän
Texasin sulkiessa suunsa. Yritän jälleen muistaa, miksi kuvien
henkilöllä on ollut jokaisessa kuvassa niin leveä hymy. En muista
muuta kuin vihreän värin ja kesän mukanaan tuoman lupauksen
atomien haihtumisesta. Kehoni muuttumisesta biojätteeksi.
”Hei,
valvo mun kanssa tää yksi yö. Sen jälkeen en kysy sulta enää
koskaan mitään.”
En
vastaa mitään. Enhän minä edes näe Texasin kasvoja. Jos hän
esittää pyynnöksi naamioidun vaatimuksensa hymyhuulin, aion
sylkäistä pizzanmakuista sylkeä hänen kasvoilleen ja nousta
sängystä. Ovea en tietenkään avaisi, mutta ainahan voisin mennä
WC:n lattialle ja katsoa, nouseeko oksennus suuhun. Kertooko
kaakelilattia minulle jotain uutta itsestäni.
”Joo,
vaikka, jos sä kerrot mulle, miksi mä haluan kuolla. Mä en
muista.” Kun tulen ajatelleeksi asiaa, ymmärrän, etten muista
enää edes nimeäni. Muistan vihreät neonvalot, sekunnin kestäneen
sokeuden ja ikuisen vihreyden sen jälkeen. Ihmisten kasvoilla,
ennestään vihreissä kasveissa, junissa, busseissa, katuvaloissa,
niissä petollisimmissa. Kaikki oli pelkkää vihreää yhden
välähdyksen jälkeen. Se tuntuu tärkeämmältä kuin oma nimi tai
muisto äidistä.
”Sä
sanoit vihaavasi vihreää väriä. Ettet enää jaksa, kun jokainen
asia irvistää sulle vihreänä.”
Muistan
kyllä. Muistan nutturapäiset opettajat kassajonossa, juoksevat
teinit kaupan ulkopuolella. Korkeat talot kuin muinaiset kivet
hautausmaalla merkkeinä siitä, että ihminen osaa aina rakentaa
toisen menetyksen päälle. Vaikka eihän kuolema ole menetys muille
kuin itkupukuisille sukulaisille, jotka kantavat vuosipäivinä
kukkia pilvenpiirtäjien juurelle.
”Joo”,
kuiskaan, tai ainakin luulen kuiskaavani, voihan ääneni olla valhe
nyt, kun minulla ei ole vertailukohtaa. Texasin ääni on ensimmäinen
ääni, jonka yhdistän ääneksi. On mahdollista, että hän huutaa
ja minun kuiskaukseksi olettamani äänensävy onkin se, jolla muu
maailma puhuu.
”Muistan
vihreyden. Muistan, että mua pelottaa isot kauppajonot ja rekat
tuolla ulkona. Katulamppujen vihreä valo mun vihaani vasten. Ne
näkee mut. Mä en halua mennä ulos.”
”Ethän
sä koskaan käy ulkona”, Texas huomauttaa. Hänen täytyy olla
oikeassa, sillä hän tietää, etten pidä ananaksista pizzassa. Tai
elämässä. Ananaksien ei kuuluisi olla olemassa.
”Kuka
vaihtaa mun lakanat? Kuka käy mulle kaupassa? Mä en muista käyneeni
ulkona pitkiin aikoihin. Enkä mä edes tiedä, kauanko on pitkä
aika. Tiedän vain, että nyt on kesä, koska valo näyttää
oletettuun päiväsaikaan erilaiselta.”
”Se
ei ole tärkeää. Kerro mieluummin siitä vihreydestä. Mitä se
tarkoittaa?”
Vaativaa.
Pidän siitä. Texas ristii pitkät jalkansa. Verkkosukkahousut
näyttävät hyviltä hänen yllään, ne imartelevat jalkojen muotoa
ja pituutta. En ole huomannut katsoa omia jalkojani. Annan niiden
toistaiseksi vain tuntua. Näkyminen voisi pelottaa minut pois niiden
luota.
”Kaikki
on ollut aina vihreää. Niin kauan, kun olen ollut olemassa tällä
tavalla.”
”Millä
tavalla?”
”Odota.
Mun täytyy nimetä itseni ennen kuin yritän.”
Erikoista,
etten todella muista nimeäni. Yleensä se tulee vähintään
kolmantena muistojen jonossa, mutta kellon osoittaessa viittä
aamuyöllä en selvästikään kykene muistamaan sitä. Texaskaan ei
ole Texas, mutta oikean nimen tietäminen poistaisi illuusion
kiinnostavuudesta. Silloin saattaisi paljastua, että oikeasti tunnen
hänet. Tai en. Kumpikin vaihtoehdoista on yhtä paha. Hänen kuuluu
olla vain kasvoton henkilö, joka kuuntelee, kun yritän muistella,
miksi minun täytyy kuolla.
Mieleeni
ei tule mitään, mikä muistuttaisi nimeä. Jääkaappi, vihreä,
valokuva, hymy, vihreä, ananas, café latte. Latte. Tavut
sopivat toisiinsa mielessäni, kokonaisuus on harmoninen. Katson
käsiäni. Näyttävätkö ne siltä, että ne kuuluisivat
jollekulle, jonka nimi voi hetken ajan olla Latte? Todennäköisesti.
Kynnet ovat lyhyet ja lakatut. En vihreyden keskeltä osaa sanoa,
minkä väriset niiden olisi tarkoitus olla.
”Olen
Latte”, sanon, ja erotan Texasin nyökkäävän. Voin jatkaa. Olen
määrittänyt itseni. ”Mä muistan, etten ole käynyt ulkona
koskaan sinä aikana, kun olen ollut Latte. En muista, kuka mä olin
ennen kuin mun maailmasta tuli vihreä.”
”Miksi
vihreä?”
”Mä
en tiedä. Mua pelottaa mennä ulos.”
”Ihmispelko.”
”En
mä halua mitään diagnoosia. Haluan tietää, miksi tää kesä vie
mut hautaan.”
Texas
huokaisee. Hän ristii jalkansa uudelleen, asento ilmeisesti
puuduttaa. En vieläkään tiedä, miten itse istun, mutten aio
tarkistaa. Texas on kaunis, katson häntä. Mustat suortuvat
putoilevat olkapäille. Hänen on täytynyt pestä hiukset
hiljattain, erotan niiden hyvän kunnon yön hiljaisuuden
keskeltäkin.
”Okei,
okei. Kerro mulle siitä sun pelosta sitten. Jos se vastaus löytyisi
siitä.”
”Joskus
mä vaan kiersin katuja ja ajattelin, että noi katulamput tahtoo
juoda mun sielun pois. Tehdä sellasen pienen reiän, josta ne voi
sen imeä. Mä pelkään joskus elämää ihan hitosti.”
”Millainen
se sun sielu on?”
En
vastaa, koska en tiedä. Sielu tuntuu vain kololta ruumiissa, jota en
vielä uskalla tunnistaa. Se voisi saada minut muistamaan liikaa
kerralla. Otan toisen palan pizzaa vain muistuttaakseni sisäelinteni
olemassaolosta. Ne ovat vielä hyväksyttävissä. Eivät liian iso
konsepti käsitettäväksi.
”Nykyään
mä en taida enää edes kierrellä mitään. Ei musta ole menemään
tuonne. Mikähän mua siellä pelottaa? Ei varmaan ne ihmiset.
Ihmiset on loppujen lopuksi kivoja, täytyy niiden olla, kun mulla on
niistä kuvia seinillä. Mutta se vihreys. Se iskee joka kerta vasten
kasvoja. Pelkään sitä eniten.”
”Mikä
siinä vihreydessä hirvittää?”
”Se
ei lähde pois. Täälläkin on ihan vihreää. Säkin olet.”
Miltei
sanon, etten näe hänen kasvojaan. Sitten ymmärrän, että Texas
saattaisi pelästyä, jos saisi tietää, etten kykene edes
havaitsemaan häntä. Tuskin se häntä haittaisi, mutta pidän
varovaisuudesta. Pizzaa jää hampaitteni väliin, ja huomaan
miettiväni, millaiset hampaat Texasilla on. Ehkä minun pitäisi
yrittää suudella häntä oreganonmakuisella suullani, jotta edes
tuntisin, minkä malliset hänen kasvonsa ovat. Suudelma on erikoisen
intiimi tapa tuntea toinen ihminen. En muista, olenko koskaan
kokeillut sitä. Ehkä minun pitäisi. Ei siksi, että tuntisin
suurta eroottista vetoa Texasiin. Hän on varmasti kaunis, ainakin
hänen jalkansa ja pizzapakettia pitävät kätensä ovat. Haluaisin
suudella häntä vain ymmärtääkseni olevani olemassa sillä
tasolla, että pystyn todella koskemaan toiseen ihmiseen.
”Sä
et siis jaksa sitä vihreyttä, ja siksi sä aiot tappaa itsesi.”
”Itsensä
tappaminen on aika kamala tapa pukea se sanoiksi.”
”Latte,
se ei ole mitään muuta kuin itsemurha. Ei mikään netin
huomionkeräysblogien kaunistelema vapautuminen tai kotiinpaluu. Se
olisi itsemurha.”
”Sä
kuulostat siltä, että sä tiedät, mistä puhut.”
”Mä
olen yrittänyt tappaa itseni.”
En
osaa kuvitella Texasia tappamaan itseään. Jos muistaisin, minkä
väristä veren oikeasti kuuluisi olla, voisin edes yrittää piirtää
mielessäni kuvan Texasista, joka on värjätty verenpunaan. En vain
tiedä, miltä punainen näyttää.
Ymmärrän
myös toisen seikan: En tiedä, miten sen tekisin. Kesä ei ole
suostunut kertomaan minulle, miten se haluaa minun pääsevän
itsestäni. Uskon muistavani, että joskus todella halusin kuolla.
Halusin niin paljon, että halu poltti minuun reikiä ja sai minut
juoksemaan kaduilla keskellä öiden utuista maalausta. Jokainen
rekka oli mahdollisuuteni kuolla. Jokainen ihminen saattoi olla
potentiaalinen sarjamurhaaja, joka kiinnostui juuri minun vinosta
hymystäni. Halusin sitä.
Nyt
on olemassa vain vihreys. Minulla täytyy olla syy sekä sen
olemassaoloon että sen vihaamiseen. En vain kykene muistamaan. Halu
kuolemaa kohtaan tuntuu jokaisessa ruumiinosassani. Myös niissä,
joita en vielä tunne. Nostan jalkani varovasti, hitaasti peittoni
alta ja tunnustelen niiden pintaa. En ole ajanut niitä, kevyet
ihokarvat osuvat sormenpäihini. Tunnen muutaman arpeutuneen veitsen
suudelman säärissäni. Nämä ovat minun jalkani. Muistan tehneeni
niille pahaa ja tarkoittaneeni sitä.
”Miten
sä yritit tappaa itsesi?” Miltei unohdan osoittaa kiinnostusta.
Kysyn puoliksi siksi, että se on kohteliasta tässä tilanteessa.
Niin kohteliasta kuin kenen tahansa kuolemanhaluun puuttuminen voi
olla. Puoliksi siksi, että haluan tietää, miten voisin itse tehdä
oman loppuni todeksi.
Texas
nauraa. Hänellä on ihana nauru. Maanläheinen. Kevyt, eloisa. Sitä
kuuntelee mielellään. Puheenaihe tekee siitä entistä kauniimman.
Texas on joku, joka osaa nauraa oman menetetyn kuolemansa edessä.
Minä tiedän, mistä hän puhuu. Tiedän, miksi hän osaa nauraa
sille.
”Ootko
sä Latte koskaan yrittänyt tappaa itseäsi jonkun katsellessa? Mä
olen. Mä olin kolmosella, joku katseli kun mä olin vessassa. Olin
jättänyt oven auki. Tai sielun. En mä muista. Mä halusin tappaa
itseni. Saatoin oikeesti ehkä yrittää sitä siinä, kun se seisoi
mun vieressä, kun kusi valui pönttöön. Mä en ikinä unohda
sitä.”
Mielikuva
aiheuttaa minussa väristyksiä, joita en tahdo. Ajatus
kolmosluokkalaisesta – nuoremmasta – Texasista jakamassa
yksityisen hetkensä jonkun toisen kanssa tekee minut oudon
pahoinvoivaksi. En nielaise viimeistä palaa toisesta
pizzaviipaleesta. Sen jauhoinen pinta saa sotkea lapselliset
lakanani.
”Hyi
helvetti”, sanon.
”Mun
isä oli hakannut äitiä mun kuullen jo vuoden siihen mennessä. Se
oli laittanut äidin pään vessanpöntöstä alas. Se haju ei katoa
mun aistinelimistä koskaan. Siksi musta oli niin kuvottavaa, että
joku tuli vessaan, kun mä olin siellä. Sen ei olisi pitänyt nähdä
mua. En olisi halunnut muistaa, että oikeasti tässä elämässä
haisee pelkkä kusi.”
En
osaa sanoa mitään. Vihreyteni alkaa tuntua pieneltä ongelmalta.
Entä sitten, jos en muista nimeäni, äitiäni tai näe toisen
ihmisen kasvoja? Mitä se haittaa, etten tiedä, mistä ruoka ja
pakolliset elintarvikkeet ovat tulleet luokseni? Minä en ole nähnyt
rakkaan ihmisen hukkuvan eritteidensä hajuihin. En ole koskaan
joutunut kuulemaan toisen kakovan omaa virtsaansa ja tuntevan samalla
jonkun vetävän hiuksista.
Otan
hetken mielijohteesta Texasia kädestä. Se on ainoa tapa kertoa
hänelle, etten tahdo hänen palaavan ala-asteen vessoihin enää
koskaan. En toivo kasvottoman ihmisen, joka yrittää auttaa minua
löytämään itseäni, satuttavan itseään.
Texas
reagoi hengähtämällä. Hetken mietin, onko käteni hänelle
liikaa. Sitten hän puristaa omaani niin lujaa, että tiedän hänen
kiinnittävän osan sielustaan kohtaan, jossa kätemme koskevat.
Ajatus lämmittää minua paremmin kuin jo kylmenemään ehtinyt
pizza.
"Jos
me kuollaan tänä yönä, muista, että mä en ole se joka aikoo
irrottaa kädestä ekana”, Texas kertoo minulle ja saa minut
hymyilemään. Tunnistan kasvoni. Ne saattavat tosiaan olla minun.
”Mäkään
en aio.”
Texas
nauraa taas. Rakastan sitä.
”Tiedätkö
mitä, Latte. Mä taidan tietää, miksi sä haluat kuolla.”
”Kerro
mulle.” Saatan oikeasti haluta tietää. Haluan muistaa muutakin
kuin suunnattoman kaipuun kuoleman kovuutta kohtaan.
”Sun
vihreä maailma johtuu traumasta”, Texas sanoo, enkä tiedä
ollenkaan, mistä hän puhuu. Puheenaiheen vaihdos saa oloni
tuntumaan väärältä, kehoni kipristelemään. Ääret eivät ole
enää ollenkaan niin selvät. ”Oikeastaan mä olen tässä vain
sen takia, että saisin kerrottua siitä sulle. Sun pitää vaan
tietää muutama numero ennen kuin mä kerron.”
”Sä
siis tiedät myös mun oikean nimen. Ja mun äidin kasvot. Ja sen,
miksi mä en muista kuka helvetti noissa kuvissa oikein hymyilee. Tai
sen, miksi en vaan voi mennä ulos.”
”Niin.
Mä tiedän sen kaiken.”
”Enkä
mä tiedä edes sun nimeä.”
Texas
pudistaa päätään. Hiukset keinahtelevat puolelta toiselle. Omat
hiukseni ovat joka kuvassa erilaiset. Sävyt erottuvat vihreyden
keskeltä vaaleampina kuin Texasin omat. Olen siis vaaleahiuksinen.
En tiedä, olenko sitä luonnostaan. Sillä ei ole väliä. Texasin
käsi on lämmin. Ja hän tietää. Hän on autoni tunnelin päähän.
Ajaisimme koko tunnelin, pysähtyisimme päässä, jos jarrut
toimisivat vielä. Jos eivät, ilmavirta ottaisi meidät vastaan
vanhoina vihollisinaan.
”Ensinnäkin,
sä olet ollut kolme kuukautta täällä. Siinä on ensimmäinen
numero.”
Kolme
kuukautta. Huomaan vain sääliväni sitä, joka on pitänyt minut
elossa sen ajan. Kenties se on ollut Texas.
”Toiseksi,
muistatko sä mitään maaliskuun viidennestätoista?”
Taidan
pudistaa päätäni. Hiukset kutittavat harteitani. Niiden täytyy
ylettää vähintään niskaan. En uskalla koskettaa niitä osittain
siksi, että ne konkretisoituisivat, osittain siksi, että voisin
löytää jälleen arpia, joita en halua tiedostaa.
”Yritä
kovempaa. Katso vaikka tätä kelloa. Maaliskuun viidestoista, ilta.
Kello oli ehkä kahdeksan. En tiedä, en ollut siellä. Kuulin siitä
siltä toiselta. Siltä, joka teki sen, jonka sun pitäis muistaa.
Hitto, me ihmiset pidetän numeroista, yritä nyt muistaa. Mä en voi
vaan sanoa sitä sulle. Et sä kestä sellaista.”
Epätoivo
Texasin äänessä on aitoa. Haluaisin kovasti nähdä hänen
kasvonsa. Puristan kättä lujempaa, tiedän sen. Se on ainoa tieni
todelliseen maailmaan, siihen, joka ei ole kauttaaltaan vihreä.
Siihen, jossa minulla on nimi ja keho, jonka kykenen havaitsemaan.
Katson
Texasin toista kättä ja kelloa, jota oletettu äitini arvostaisi,
jos hänet muistaisin. Kelmeä valo kertoo kellon olevan kaksitoista
yli kuusi. Aamuyöllä, varmasti, emme ole istuneet tässä päivään
asti. Ajantajuni ei ole pettänyt niin pahasti. Tunnistaisin kesän
valot ikkunaverhon takaa koska tahansa. Tunnenhan ne paremmin kuin
itseni.
Aluksi
numerot eivät puhuttele minua. Niillä ei ole sanottavaa, ne ovat
pelkkiä toisen ihmisen luettelemia viivoja ilmassa. Sitten muistini
alkaa muodostaa kuvia. Maaliskuu. Ei vielä kesää, ei valoja, ei
vihreyttä. Kenties jo halu kuolla, en muista, haavoilla ei kestä
kauaakaan muuttua valkoisiksi viiruiksi iholla. Eivätkä minun
haavani ole niin uusia. Ne voivat olla maaliskuulta.
Maaliskuussa
olen oletettavasti ollut ulkona. Kyennyt tekemään muutakin kuin
makaamaan sängyssä, heräämään, unohtamaan, katsomaan vihreyttä,
nukahtamaan uudelleen. Unohtamaan jatkuvassa kierteessä. Ajatus
tuntuu vieraalta, mutta osaan sopeutua siihen kuten vieraaseen
ihmiseen asunnossani. Texas on yhtä vieras kuin minä itsekin. Siinä
ei ole mitään outoa. Maaliskuussa on.
Viidestoista.
Kello noin kahdeksan. Mitä ihmiset tekevät siihen aikaan? Koska en
muista, yritän lähestyä päivämäärää toisesta näkökulmasta.
Ajattelen vihaa, jota minulla on paljon matkassani. Heitän sen kohti
unohdusta, vihreitä rekkoja ja kasvoja. Kukaan ei ota vihaa vastaan.
Se jää luikkimaan ajatusteni jalkakäytäville.
”Apua,
mä en ihan oikeasti muista”, sanon, ja juuri, kun saan sanat ulos,
jalkakäytävään muodostuu lammikko. Viha on juossut pois. Suljen
silmäni. Katson lammikkoon. Kasvot ovat tutut, mutta eivät aivan
samanlaiset kuin kuvissa. Nämä eivät hymyile. Nämä ovat yltä
päältä nesteessä, joka ei ole minkään väristä. Ei edes
vihreää. Havaitsen, että kyseessä on aito mielikuva. Muistoksi
laskettava kappale ajatuksiani.
Texas
tietää, että näen. Sen tuntee tavasta, jolla hän pitää
kädestäni. Ei ole merkitystä, näenkö hänen kasvojaan, kun voin
tuntea hänen ihosolunsa omiani vasten. Niillä on kyky muuttaa
maailma palasiksi aikaa, joista voi peilata itseään.
Peilaan
itseäni maaliskuun viidennestätoista. Se on lammikko mieleni
jalkakäytävillä. Se heijastaa sotketut kasvot, pelon suurissa
silmissä. Olen pelännyt maaliskuussa henkeni edestä. Olen
kastunut. En vedestä, vaan jostakin, joka haisee pahemmalta kuin
oksennus. Pahemmalta kuin Texasin mainitsema virtsa. Se haisee
kuolemaltani. Se haisee mieheltä.
Ja
silloin minä tiedän, mitä tapahtui maaliskuun viidentenätoista.
Ei kahdeksalta, kuten Texas sanoi. Yö kahden jälkeen, hiljaisessa
yläkerrassa, juhlien sammuttua. Ihmisten paettua omiin huoneisiinsa
koskemaan toisiinsa ilman aikomusta perheenlisäyksestä. Alkoholin
leijuessa ilmassa, kellon ollessa kaksikymmentäviisi yli, illan
ollessa pelkästään laimealla tavalla viileä. Kaikki olivat
humalassa. Kaikkia nauratti.
Sukellan
kohti muistoa, elän sen uudelleen. En enää ole varma, pidänkö
Texasia kädestä, en tiedä, onko hän yhä siinä. Hän saattaa
olla kuollut. Minäkin saatan olla.
Yläkerrassa
on vihreät neonvalot. Niiden loiste värjää huoneen kokoisen
todellisuuden vihreän eri sävyihin. Ne tanssivat seinillä,
piirtävät ennestään vihreille huonekasveille vihreät varjot.
Katselen kaikkea humalani läpi, kenties jopa nauran. En erota
kenenkään kasvoja, en selvää puhetta. Puhe ei ole selvää
enää siinä vaiheessa yötä. Pelkkiä satunnaisia tavuja
hiljaisuudessa.
Miehen
haju tulee ennen muistoa kosketuksesta. Hän on kaikkialla
kasvoillani, hajunsa syvällä kurkussani asti. En edes oksenna. Olen
liian voimaton tehdäkseni mitään. Kosketus saapuu hitaampana,
mutta kun se saapuu kokonaan, en voi enää paeta sitä. Se kertoo
minulle nimeni. Se kertoo minulle, miksi maailma on jäänyt
vihreäksi.
Kehoni
ääret räjähtävät, kun palaan takaisin huoneeseen, jonka tiedän
nyt omakseni. Vain käteni Texasin kädessä tuntuu olevan porttini
todellisuuteen, kaikki muu voi pettää minut koska tahansa. Kehoni
hajoaa, valuu ikuisuuteen. Ääreni eivät enää anna myöten
muistoille. Muistot tulvivat ulos juoksevien gasellien lailla ja
rikkovat jokaisen soluni. Texas puristaa lujempaa. Tunnen kynnet
ihoani vasten. Ne ovat todelliset. Olen yhä täällä, en siellä,
missä vihreys alkaa ja toisen paino ei koskaan oikeasti lähde
päältäni.
Olen
nähnyt kaiken lätäköstä. Voin kääntyä pois sen luota. Päästän
irti Texasin kädestä, petän lupaukseni hänelle. Kun päästän
irti, tiedän, että kehoni on minun. Kehoni jokainen vahingoitettu
osa. Muiden tai itseni vahingoittama. Oma rikottu kotini.
”Kiitos”,
sanon Texasille, vaikken kykenekään näkemään hänen kasvojaan.
Tiedän kuitenkin nähneeni ne aiemmin. Tiedän, ettei Texas ole
hänen nimensä. Loput muistoista palaavat yksitellen nyt, kun
tiedän, kuka itse olen.
Kun
nousen sängystä ensimmäistä kertaa tiedostaen tekeväni niin,
elämänpelko lyö minua suoraan leukaluuhun. Se ei tunnu pahalta,
pelkästään kiltiltä muistutukselta. Texas jää istumaan jalat
ristissä pizzarasioiden kanssa sängylleni. Tiedän, että hänen
oikeat kasvonsa katsovat perääni, kun astelen rikotuin askelin
ikkunaverhon luo. Maailma on sen takana. Vihreänä tai ei.
Nostan
verhon vetäisemällä ylös. Se pitää nitinää kulkiessaan ylös
asti ja paljastaen öisen kaupunkimaiseman takanaan. Maailma ei kutsu
minua luokseen. Pelkään sitä yhä, kenties enemmän kuin silloin,
kun kutsuin itseni Latteksi. Nyt, kun trauma antaa minulle jälleen
nimen, maailma ei näytäkään ymmärryksettömällä tavalla
pelottavalta. Näen pelon jokaisessa korkeassa rakennuksessa, joka
ikisessä öisessä valossa. Minä olen todella tahtonut kuolla.
Jokin
on kuitenkin erilaista. Aluksi kuvittelen sen olevan hämähäkinseitti
ikkunassani. Sitten näen haalean taivaan ja valot ikkunoissa.
Auringon, joka levittelee säteitään noustakseen ilmoittamaan
minulle kesästä. Vuodenajasta, jonka ei tarvitse merkitä kuolemaa.
”Tule
katsomaan”, sanon Texasille. Kuulen peiton kahahtavan, kun hän
nousee. Hän astelee viereeni. Olen erottavinani ripset ja
sivuprofiilin, vaikken katsokaan suoraan häneen. Katson
auringonnousua ja korkealle kohoavia rakennuksia. ”Tämä aamu on
ruosteenpunainen.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti