Asunnossa tuoksuu
vanhalle viskille ja ilmassa sakeana leijuvalle odotukselle. Eteisen
mattoon on tahriintunut jotakin sellaista, joka saa Harrietin
astumaan koko maton yli. Hän yrittää huhuilla, mutta huomaa
äänensä jäävän kimpoilemaan seinistä.
Hänen keittiökseen
olettamastaan huoneesta kuuluu vastaukseksi vaimea, käheä yskäisy.
Matala naisääni sanoo jotakin venäjäksi, eikä Harriet saa sanoja
kiinni. Hän vetää syvään henkeä, ottaa askeleen kohti keittiötä
ja sulkee mielensä hetkeksi. Miltä äiti näyttää? Onko hänellä
samat poskipäät ja leuka kuin tyttärellään, ovatko silmät yhtä
siniset? Harrietia pelottaa kohdata ihminen, joka ei ole koskaan
ollut olemassa hänelle.
Nainen keittiön
pöydän ääressä on kuitenkin kaikkea muuta kuin Harrietin
mielikuvissa ollut nainen. Hän ei ole uskaltanut toivoa liikaa,
mutta äidin kohtaamisen ei pitäisi olla tällainen. Pöydän
äärellä istuvan naisen piti näyttää eläväiseltä, hymyillä
kireästi ja… ja mitä? Mitä oikeastaan saa odottaa äidiltä,
jota Harriet ei ole koskaan tavannut?
Ei tätä ainakaan.
Ei niin teräviä poskipäitä, että luun kykenee näkemään
paperinohuen ihon läpi. Ei väsyneitä huulia ja tummaksi
värjättyjä, rasvaisia hiuksia. Eikä missään nimessä Harrietin
omia, intensiivisen sinisiä silmiä. Äidillä ne ovat syvällä
kuopissaan, ja niitä reunustavat rypyt ja mustat renkaat. Mutta ne
ovat silti Harrietin silmät.
Pöydällä lojuu
ruoantähteitä ja sanomalehtiä. Nopealla silmäyksellä Harriet
erottaa lehtien olevan vuodelta 1983. Pieni väristys kiertää
Harrietin kehon, eikä hän uskalla vetää tuolia alleen ja istuutua
pöydän ääreen. Nainen katsoo häntä vain muutaman sekunnin
häkeltyneenä ennen kuin alkaa nauraa kurkkuun kuolevaa, hidasta ja
käheää nauruaan.
”Arvasin, että
sinä olet vielä elossa”, nainen sanoo peittelemättä pettymystä
äänessään. ”Mutta että tulet ihan tänne asti. Ota tuoli,
tyttö, ota ja istu.”
Harriet huomaa
tottelevansa äitiään. Hän ei ole varma, tekeekö niin
vaistonomaisesti. ”Hei, äiti”, hän kuiskaa ja hymyilee
varovasti. Kun hymy ei tartukaan äitiin, se kuolee.
”Melkoinen
sinustakin on tullut.” Lauseelle ei anneta kontekstia, mutta
Harriet ei sellaista tarvitse. Hän näkee pelkästään äidin
katseesta – omista silmistään – ettei hän ole tervetullut
tänne. ”Mikä sinut nyt yhtäkkiä tänne ajaa? Tuollainen
ulkonäkökin nykyään. Tyttölapsia ei kannata koskaan hankkia.”
”Minä halusin
vain todistaa itselleni, että sinä olet yhä elossa.”
”Mitähän
merkitystä sillä mahtaa sinulle olla? Tuollainen tytönhupakko ei
taida osata edes venäjää.”
”Äiti.” Sana
maistuu väärältä Harrietin suussa. ”En ole koskaan osannut
venäjää.”
Nainen pöydän
toisella puolella naurahtaa taas. Hän ristii laihat kätensä.
”Isäänsä tullut selvästi. Haluatko kuulla isästäsi? Siitä,
millainen mies hän oli?”
Harriet ei uskalla
pudistaa päätään. Hänellä on tietty mielikuva isästään,
mutta mielikuva on jo kauan sitten ehtinyt sotkeutua kahleiden
aiheuttamiin haavoihin ja viiltoihin selässä. Isä ei koskaan
tullut auttamaan. Harriet huomaa nyökkäävänsä.
”Isäsi oli kurja
mies. Hylkäsi minut sinun kanssasi kaksin, ei mikään ihme, että
jouduin sinusta luopumaan. Minä olin kaksikymppinen tyttönen, mitä
mahdollisuutta minulla olisi ollut huolehtia kaltaisesta rääpäleestä?
Ja sinne se isäsi meni, sotaan mukamas, vaikka hittoako se
sellaisista. Pelkuri se aina oli. Oli loppuunsa saakka.”
Harriet ei osaa
kuvitella tätä kuihtunutta naisen varjoa sotilaan käsivarsilla
nuorena ja onnellisena. Ja täysin haavoittuvana. Harriet osaa vain
arvailla, miten hänen vanhempansa aikanaan tapasivat toisensa.
Mitään ei voi koskaan sanoa varmaksi, sillä hänellä on
ainoastaan muutama aito muisto vanhemmistaan. Toinen on isästä
pitämässä häntä kädestä isolla torilla, toinen on mielikuva,
jossa äiti itkee. Harrietista tuntuu pahalta katsoa silmiin naista,
jonka itkun muisti kaikkina yksinäisinä, kivun täyttäminä
öinään.
”Isällä oli
varmasti omat syynsä”, Harriet sanoo vaikkei halua kuulostaa
puolustelevalta. Eihän hän voisi puolustella sellaista miestä,
josta ei muista muuta kuin ison käden lämmön omallaan.
”No ihan varmasti
oli, sellainen helvetin pelkuri kuin sekin oli. Sellaisia ne ovat
kaikki miehet. Eivät kestä todellisuutta. Kun nainen tulee
raskaaksi, niin johan alkaa sotatanner kutsua.” Laihan naisen ääni
kuulostaa liian katkeralta ja voimakkaalta hänelle, aivan kuin se
olisi muuttunut hänen sisällään liian suureksi eikä enää
pääsisi ulos hennosta ruumiista.
”Eivät kaikki
miehet ole pahoja”, Harriet vastaa. Hän näkee liudan kasvoja,
joiden vuoksi on elossa. He ovat kaikki olleet miehiä. Kiittäminen
ei kuulu sitä naista, joka istuu häntä vastapäätä.
Äiti naurahtaa. ”Ja
mitähän sinäkin siitä tiedät? Tuollainen vamppi. Paitakin on
liian avonainen. Minua ei sinun miesseikkailusi kiinnosta.”
Filmi katkeaa.
Kaikki mielikuvat, joita Harrietilla on ollut tästä hetkestä,
katkeavat sekunneissa. Uutta ei kuvata tilalle. Harriet painaa
kätensä nyrkkiin, puristaa niin lujaa, että tuntee kynsiensä
uppoavan kämmenien pehmeään ihoon.
”Miesseikkailuni?
Sellaisiksiko sinä niitä haluat kutsua? Sinä et tunne minua
lainkaan, äiti. Minä en… minä en ole niin kevytkenkäinen kuin
haluat olettaa.”
Äiti läikyttää
lasinsa pöydälle. Viskin haju on pistävä, Harriet yrittää olla
ajattelematta sitä. ”Mutta kun minua ei kiinnosta yhtään. Et
liity minuun enää edes nimellisesti.” Kun Harrietin ilme ei
pehmene, äiti jatkaa. ”No mitä? Kyllähän minä nyt näen
sinusta, millainen nainen sinusta on tullut. Olet ollut aina jotain
vailla, näkeehän sen jo tavastasi istua. Jotain sinä haluat, onko
se sitten rakkautta, seksiä vai hyväksyntää, en voi tietää.
Mutta voit olla varma, että et sinä sitä niiltä miehiltä saa.
Miehet pettävät aina, kun voivat, ja sinä et ole tarpeeksi
itsevarma sellaiseen touhuun.”
Totuus sattuu aina
eniten, silloinkin, kun sitä ei voi hyväksyä. Harrietin tekisi
mieli huutaa solvauksia, mainita jotain edes kaikista niistä
lasipulloista, joita lojuu pitkin asunnon lattioita. Mutta hän ei
sano mitään, katsoo vain silmiin naista, jonka siniset silmät ovat
hänen kanssaan identtiset. Naista, jota haluaisi sanoa äidikseen,
mutta tietää, että tämän asunnon ulkopuolella hänellä ei ole
enää äitiä. On vain tämä hetki, ja siihen hän haluaa tarttua,
pysyä edes hetken kiinni jossakin sellaisessa, jota olisi voinut
olla. Jos äidillä ei vain olisi viskilasia edessään tai käheää,
kenties tupakan myrkyttämää ääntä solvaamassa häntä pöydän
toiselta puolelta.
Mutta hänellä on
silti äiti. Hänellä oli äiti silloinkin, kun hän virui isojen
miesten kuulusteltavana kylmällä lattialla. Virui siellä useita
vuosia kädet ja jalat hankautuen ketjuista verille, äänen
käheytyessä huutamisesta ja kehon turtuessa vihdoin kipuun.
Silloinkin, kun veri ja toisten ihmisten eritteet valuivat hänen
päälleen ja hän tunsi lakkaavansa olemasta, hänellä olisi ollut
äiti jossakin muualla.
Harriet nousee ylös.
Hän katsoo vielä hetken äitiä, pyrkii rekisteröimään jokaisen
yksityiskohdan tämän rappeutuneesta ulkonäöstä. Väsyneet
raajat, langanlaihan varren, roikkuvat hiukset. Aivan kaikki saa
tallentua Harrietin kovalevylle. Nimettömälle äidille tulee
vihdoin kasvot. Vastedes Harriet tulee muistamaan muutakin kuin
tavan, jolla äiti itkee.
Ja kun hän poistuu
huoneesta, hän jää kuuntelemaan äitinsä huutoa. Sekoitus venäjää
ja aggressiivista, ulos syljettyä englantia. Syytöksiä. Harriet
lyö asunnon oven kiinni tietäen, että tämä on viimeinen kerta,
kun hän kuulee äitinsä äänen ja haistaa viskinhajuisen,
tunkkaisen asunnon. Huudon saattelemana hän poistuu paikalta.
Onneksi hän ei ymmärrä venäjää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti