Luku 10: Satutettu (Kaspar, lokakuu
1940)
Huone, jossa nukuin ensimmäiset edes
pinnallisesti kunnolliset yöunet pitkään aikaan, odottaa minua
hiljaisena käytävän päässä. Ovi ei ilmianna saapumistani.
Tiedän Antonion istuvan sängyllään ohuet jalat ristissä ja pää
kenollaan. Valoton huone ei anna minun havaita muuta kuin miehen
ääriviivat sängyllä.
”Antonio”, kuiskaan nimen
hämärälle. Antonio ei vastaa, kumarrun hänen ylleen, kurotan
käteni hänen selkänsä kautta niskalle. Hivelen niskaan asti
kasvanutta hiuskuontaloa, kosketan Antoniota yrittäen joko antaa
hänelle välitystäni tai imeä hänestä lämpöä itseeni. Kaikki
edellisten tuntien aikana tapahtunut on tehnyt ruumiistani
hirvittävän kylmän, sormenpääni alkavat pian kasvattaa
kuurankukkia ellen saa lämpöä edes toiselta ihmiseltä.
”Tämä on minun syytäni”,
Antonio sanoo voipuneena. ”Ilman päähänpistoani emme –”
”Lopeta”, keskeytän hänet oitis,
”tässä ei ole aikaa jäädä vatvomaan itsesäälissä.”
”Meillähän on nyt nimenomaan
aikaa! Sota voi kestää vielä vuosia, ja me olemme täällä
käytännössä vankeina. Kuinka voimme palata omilla
identiteeteillämme takaisin?”
Pysähdyn ajattelemaan omaa
identiteettiäni. Papereita, joissa on kuva nuoresta miehestä, joka
katsoo kameran sijaan pikemminkin sen taakse, syvemmälle,
pitemmälle. Paperit, joissa miehen nimi on Kaspar Josef Rodriguez.
Tavut tuntuvat oudoilta yhdistettynä nykyhetkeen, käteeni Antonion
hiuksissa. Me olemme muutakin kuin se, mitä yhteiskunta näkee.
Voimme saada uudet paperit, uuden minuuden koska tahansa, jos vain
osaamme asiamme. Ei se ole mikään ongelma. Nimi on vain yksi tapa
sitoa ihminen maalliseen maailmaan.
”Se järjestyy kyllä. Me pääsemme
takaisin ja voimme jatkaa elämäämme, minulla on jo peitetarina
valmiina. Hyökkäyksessä jäimme neuvostosotilaiden vangiksi ja
jouduimme verisiin kuulusteluihin”, sanon hiljaa ja kuljetan
tietäväisesti kättäni pitkin Antonion selkärankaa. Hänellä on
vain peitto suojanaan.
”Sellaisissa kuulusteluissa tulee
pahaa jälkeä”, Antonio sanoo. Se, mitä kuulen hänen äänestään,
on jo hyvin kaukana aiemmasta itseinhosta ja syyllisyydestä. Äänen
sävy on viininpunainen, sitä ei voi olla tuntematta. Hän tietää,
mitä haluaa. ”Meissä pitää olla syviä haavoja.”
Vain pieni hetki kestää siirtyä
aiemmasta johonkin uuteen, luonteeltaan täysin erilaiseen.
Muutamassa sekunnissa sallin itseni vetää Antonion vasten patjaa,
repiä peiton hänen päältään ja painautua häntä vasten niin
lujaa, ettei hän kykene liikkumaan. Pieni naurahdus pääsee hänen
suustaan ennen kuin vien käden hänen suulleen, kiellän häneltä
hänen oikeutensa puhua. Antonio ei ole sellainen ihminen, jota
tekisi mieli satuttaa. Ei ole koskaan ollutkaan. Hän ei herätä
minussa halua tuhota. Hän ei edes ärsytä minua, ei synnytä
pienintäkään tulipunaista kipinää. Silti jokin hänen tavassaan
vaatia sanattomasti haluamaansa, tiputtaa tummia toiveitaan
naurahduksiensa välistä, on jotakin sellaista, josta en voi
kieltäytyä. Hän haluaa tätä. Hän tahtoo minun muuttuvan
mieheksi, joka voi hetkessä painaa hänen päänsä tyynyä vasten,
kunnes hän ei saa enää henkeä. Voin tavoitella jälleen sitä
henkilöä, joka tunsi väkivallan kirkkaana koko kehossaan.
Täydellistä huutoa, ei vaiennutta kaikua. Paikkaa, johon kuulun,
mutta en tämän ihmisen kanssa.
Vaikka eihän Antonio ole ihminen.
Jokin siinä tekee teoistani entistä helpompia toteuttaa. Antonio on
vampyyri, olento, joka on ollut sodan syttymisen taustalla. Olento,
joka on tuonut minut kaltaistensa keskuuteen viihdyttääkseen minua.
Tosiasiassa Antonio on täällä ainoa, jota tarvitsee viihdyttää,
joka ei elä ilman pientä seikkailua. Hän ei osaa järjestää
sellaista itse, hänellä on aina oltava joku, joka elää osittain
hänen puolestaan.
Tämän ruumiiltaan heikon, naiivin
sielun riuhdon irti hänen vaalimastaan mukavuudesta. Sitähän hän
tahtoo. Tulla rikotuksi, satutetuksi. En tiedä ylittäväni rajaa
vetäessäni Antonion lattialle hiuksista, painaessani hänen päätään
vasten kylmää lattiaa, kengistämme irronneita kiviä, jotka
viiltävät hänen poskeaan. Rajoja ei ole, jos ne kadottaa aseiden
lauluun ja ainaiseen mädän hajuun. Silloin niitä ei voi myöskään
tietoisesti ylittää.
Ymmärrän lopettaa vasta, kun kuulen
Antonion päästävän ensimmäisen äänen. Hän on tähän asti
pysynyt täysin äänettä. Verisiltä huulilta irtoava äänne on
tuskin edes huuto. Se on vaivainen vaikerrus, kenties jokin ein
kaltainen. Minä kuulen sen viininpunani keskeltä ja sallin itseni
havahtua hetkeen, irrottaa otteeni. Ymmärrän, mitä olen tehnyt
vasta, kun Antonio herättää minut todellisuuteen äännähdyksellään.
Vetäydyn taaksepäin, otan tukea
sängynlaidasta. Huoneessa on yhä pimeää, en näe Antoniota
kunnolla. Haparoivin käsin sytytän kynttilän vain nähdäkseni,
millaiseksi olen jälleen päästänyt itseni. Tämän ei pitänyt
pelottaa minua. Tämähän on minulle luonnollista. Silti ajatus
siitä, että olen satuttanut Antonion kaltaista herkkää olentoa
saa sappinesteen maun kohoamaan suuhuni.
Antonion koko suu todella on veressä.
Hänen hengityksensä on raskasta, aivan kuin olisin puhkonut häneltä
jotakin elintärkeää. En hahmota, miksi hän on niin kyyryssä,
miksi hän näyttää pahemmalta kuin räjähdyksen jälkeen.
Pahemmalta kuin yhdessäkään yllätyshyökkäyksessä. Antonio on
rämpinyt ne kaikki läpi, miksi hän näyttää niin heikolta vasta
nyt? Vai näenkö hänen kipunsa todellisena vasta, kun olen itse
aiheuttanut sen?
En osaa pyytää anteeksi. Hän tahtoi
tätä. Hänen täytyi tahtoa, en voinut lukea merkkejä väärin.
Väristys kulkee kehoni lävitse, kun Antonio kääntää vaalean
päänsä minuun päin ja hymyilee verisellä suullaan. Veri piirtää
kuvioitaan ikeniin ja valkeisiin hampaisiin. Erotan ensimmäistä
kertaa myös nälän kasvattamat, terävät kulmahampaat. Ne sopivat
hänelle vaarallisen hyvin.
”Minä luulin, että rikoin sinut”,
henkäisen, mutta en suoranaisen helpottuneena, sillä Antonion hymy
ei rauhoita minua lainkaan.
”Olet sittenkin oikea”, Antonio
nauraa enemmän itselleen kuin minulle, ”olet alusta asti ollut.
Luoja, Kaspar, sinä olet maailma. Olet kaikki.”
Hymy väreilee kivusta, mutta jokin
sairas osa minusta tietää sen vain lisäävän Antonion nautintoa.
Ymmärrän hyvin huonosti sellaisia, jotka elävät toisten
aiheuttamasta kivusta, mutta tiedän riittävästi voidakseni lukea
Antoniota. Olen nähnyt hänestä yhden päivän aikana niin useita
eri versioita, etten ylläty enää mistään. Antonio päätti
ylittää ihmissuhteemme rajan puolestani. Itse en nähnyt, missä
raja meni, mutta Antonion verisiä kasvoja katsellessani tiedän sen
jo ylittyneen.
”Minusta meidän pitäisi sopia
jonkinlaisista säännöistä, jos haluat minun tekevän tällaista”,
huomautan tiedostaen, että Antonio on liian euforisessa paikassa
ymmärtääkseen minua täysin. ”En tahdo kohdata päivää,
jolloin tulkitsen sinut väärin ja teen jotakin peruttamatonta.”
”Et voisi tehdä mitään, mistä en
kiittäisi sinua.”
”Satuttamisfantasia ei koskaan ole
leikin asia. Aion ottaa tämän tosissani enkä tahdo tehdä mittavia
virheitä.”
”Kuuntele sitten aistejasi äläkä
kysele turhia.”
Jokin sisälläni läikähtää. Se on
ensimmäinen kunnollinen väri, jonka olen aikoihin nähnyt. Selkeä
viininpunainen. Antonion tarpeiden väri. Emme ole ylittäneet
pelkkää satuttamisen ja satutetuksi tulemisen rajaa. Antonio on
oikeassa, hän on vihdoin löytänyt jonkun, joka ymmärtää hänen
tarpeitaan. Hän tietää aisteistani, hän on nähnyt, mitä ne
minun tahtovat tekevän. Kuinka toinen voi huomata, milloin joku
haluaa satuttaa? Mitä muuta Antonio on minusta lukenut ilman lupaa?
”Minä teen tämän sinun vuoksesi.”
En ole varma siitä. Osittain teenkin. Minua kuvottaa ajatus Antonion
satuttamisesta. En saa siitä erityistä nautintoa. Se on kuitenkin
kaikki, mitä minulla täällä on. Jos tahdon saavuttaa ytimeni
uudelleen, minun on tehtävä se tätä kautta. Antonio on ainoa,
jonka alistuvuudesta voin löytää edes palasen sitä ihmistä, joka
olin ennen sotaa.
”Sinähän haluat sitä”, Antonio
kuiskaa. Varmuus hänen äänessään on kenties osa viimeöistä
ylpeyttä, sinihohtoista mekkoa ja vaaleaa peruukkia. Henkilöä,
joka hän voi olla vain täällä.
Antonio nousee ylös lattialta. Hänen
kehonkielensä on yhä haparoivaa, enkä osaa sanoa, johtuuko se
minusta vai räjähdyksen aiheuttamista fyysisistä reaktioista. Hän
kävelee luokseni, istuu syliini. Tunnen veren tipahtelevan hänen
leualtaan univormulleni. En ole vieläkään saanut sitä
vaihdetuksi. Sentään en enää kanna asetta, Noire vei sen
turvallisempaan paikkaan.
”Haluaisitko sinä jotakin
muutakin?”
Aluksi oletan kysymyksen pelkästään
eroottiseksi. Sitten katson Antonion kulmahampaita, vereen
tahriutuneita pieniä veitsiä tasaisen rivin keskellä.
”Minä voisin tehdä sinusta
tällaisen koska tahansa. Kuuluisit tänne. Eläisit ikuisesti.”
Houkutteva ajatus, jota en voi kieltää
ajatelleeni.
”Sinä tahdot vain juoda jostakusta.
Olet nälkäinen.” Tietenkin hän on. Hänen on täytynyt olla
hirvittävän pitkään ilman verta.
Ilme Antonion kasvoilla lähentelee jo
kujeilevaa. Hän tietää, mitä tahtoo, mutta hänen halunsa ovat
aina vain hetken impulsseja. Hän saattaa hyvinkin tietää tarpeensa
juuri tällä hetkellä, mutta seuraava minuutti voi jo pyyhkiä
toiveen mennessään.
Työnnän Antoniota aluksi hennosti
pois päältäni, mutta kun hän pyristelee, käytän juuri sen
verran voimaa, että saan itseni kammettua hänen altaan. Antonio jää
katsomaan minua kuin hylätty eläin. Hylätty, pahoinpidelty eläin
verta leuallaan, paitansa kauluksella. Omaa vertaan, jonka minä olen
hänestä raastanut. Kuvotan itseäni. En anna tätä koskaan
anteeksi itselleni.
”Ihan tosi, minä voisin tehdä
sinusta vampyyrin. Älä torju ajatusta noin jyrkästi.”
Jokin Antonion tavassa ilmaista
asiansa saa minut tuntemaan viininpunaa syvemmän punaisen, etäisen
muiston suurimmasta, rakkaimmasta tunteestani. Raivoni punainen
huippu muistuttaa minulle olevansa yhä olemassa. Se on haudattu
syvälle. Turtunut, mutta vain toistaiseksi.
”Antonio, ymmärräthän sinä, että
me kaikki muut emme voi elää sinun impulssiesi mukaan?”
”Mitä sinä tuolla tarkoitat?
Yritän vain auttaa sinua! Kuuluisit joukkoomme! Eläisit ikuista,
kaunista elämää! Ajattelen sinun parastasi.”
”Ajatus minun muuttamisestani syntyi
päässäsi äskettäin. Tehdäänkö päätökset loppuelämää
koskevista asioista mielestäsi sellaisten impulssien pohjalta?”
Osa minusta ymmärtää, miksi Antonio
toimii kuten toimii. Impulssien perässä juoksemisessa on puolensa.
Elämä pysyy aina kiinnostavana, kun tekee, mitä hetkellinen
päähänpisto käskee. Jos pystyisin, eläisin itsekin aistieni ja
mielihalujeni vietävänä. Maailma ei kuitenkaan toimi sillä
tavalla. Ei se voi.
”Sinä et voi olettaa, että taivun
jokaiseen oikkuusi”, jatkan tiedostaen ääneni tummuvan
entisestään. ”Olen jo tuhonnut asemani sotilaana, koska sinä
tahdoit näyttää minulle maailmaa ja annoin periksi. Nyt elän
täällä minulle tuntemattomien olentojen ehdoilla, ja sinusta
tuntuu hyvältä idealta tehdä minusta teidän kaltaisenne. Sehän
olisi vain hyvä sinulle, vai mitä? Olisin ikuisesti vierelläsi
kuolemattomana raakalaisena, jonka ei koskaan tarvitsisi astua
päivänvaloon, leikkiä ihmistä. Antonio, niin kovasti kuin sinusta
pidänkin, en voi olla ihmettelemättä tapaasi elää.”
Haavoittunut ilme vain pahenee
jokaisen sanani myötä, vaikka äänessäni on yhä välitystä
Antoniota kohtaan.
”En tahtonut sinun satuttavan minua
tällä tavalla, Kaspar. Tällaisesta ei ollut mitään puhetta.”
”Mistä helvetin tällaisesta?”
huudan kenties kovempaa kuin olin ajatellut. Ääneni saa Antonion
säpsähtämään. Ilme hänen kasvoillaan vain lisää mielitekoani
huutaa.
”Minä vain kerroin sinulle,
etteivät itsekkäät pyrkimyksesi ja halusi voi mitenkään merkitä
maailman ydintä. Maailman ydin on täynnä ruton synnyttämiä
mustia pisteitä, se on vääntynyt ja ruma.”
Antonio jää tuolille. Hän on
lysähtänyt siihen kuin vanhus, joka ei enää jaksa nostaa itseään.
Kenties hän ei jaksakaan. En voi tietää, miten syvälle sanani
ulottuvat.
”Kuvittelin, että sinua kiinnostaa
elämä Lumieré de Lunessa. Noire, naamiot, minun… minä...” Hän
ei saa puettua sanoiksi sitä, mitä rutolta välttyneellä
kielenpäällä liikkuu. Näen sen. Antonio on pettynyt ennen kaikkea
siihen, etten olekaan niin kiinnostunut hänen rakkaasta
maailmastaan. Se saa hänet kokemaan itsensäkin turhaksi. Miten
hauras olento hän onkaan.
”Minua kiinnostaa kaikki täällä,
ei tässä ole siitä kysymys”, sanon huokaisten ja alan riisuutua
univormustani. En tule pukemaan sitä ylleni pitkään aikaan.
”Olemme tällä hetkellä
sotapettureita. Se, mitä teimme, on maanpetos. Tiedän, että elät
paljon mieluummin täällä piilossa vastuulta kuin juokset kuopasta
toiseen väijyen ja vaanien kuin petoeläin.”
Antonio sulkee silmänsä. Istun jo
sängyn reunalla ja siirrän miltei alastoman kehoni karhean peiton
alle. En näe enää Antonion kasvoja, tuoli osoittaa toiseen
suuntaan, mutta en usko hänen avanneen silmiään. Hän kulkee
kaiken suhteen mieluummin silmät kiinni. Mitään ei tarvitse
kohdata, jos tekee vain asioita, jotka ovat mukavia. Jos osaa pitää
silmät tarpeeksi tiukasti kiinni, ei koskaan tule eteen pistettä,
jossa joutuu poistumaan mukavuusalueeltaan. Epämukavuudenkin
keskeltä voi löytyä tapa selviytyä. Antoniolle se on hänen
eloton naurunsa, hänen pakonomainen tarpeensa jatkaa vaikkei olisi
mitään syytä.
”Minä tiedän sen kyllä”,
Antonio kuiskaa niin hauraalla äänellä, että hetkeksi kuvittelen
hänen särkyneen, tippuneen itsensä läpi uuteen muotoon, pelkkään
himmentymään.
”Ymmärrän hyvin, etten voi elää
enää kauaa näin. Anna minun yrittää. Tämän pienen hetken
vain.”
Pakoilu on Antonion perusluonteessa.
Jos hän ei ole impulsiivinen ja energinen, hän ei ole enää hän.
Ydin ei voi murtua sellaisella tavalla. En sano sitä hänelle. On
parempi, että hän kuvittelee voivansa muuttua.
Olen ollut alusta alkaen oikeassa.
Antonio tiedostaa kivun ja surun, mutta ei vain salli itsensä käydä
sellaisia tunteita läpi. Sodankäyntiä ennemmin hän antautuu
mielihalujensa vietäväksi ja päätyy tällaiseen pisteeseen. Jos
ei ajattele, ei koskaan tarvitse ottaa vastuuta.
Painan pääni tyynyyn ja toivon,
ettei Antonio sano enää mitään. Kehoni on väsynyt ja turtunut
räjähdyksestä, lihakseni tuntuvat painavilta ja kivuliailta, aivan
kuin niitä olisi väännetty eri suuntiin. Tiedän kehoni tuntuvan
vieraalta vielä pitkään. Sota tuskin lähtee siitä koskaan. Silti
tunnen, kuinka Antonion kevyt paino laskeutuu vierelleni. Kuinka käsi
raottaa peittoa ja toisen kehon lämpö leviää omaani.
”Sinä muistutat ihan Kostyaa,
Kaspar”, Antonio sanoo hiljaa. Tunnen sanat niskassani.
”Neuvostoliittolainen ystäväsi?”
”Paras ystäväni, kyllä. Hänestä
minun pitäisi hiljalleen antaa itseni palata todellisuuteen.”
En sano mitään. Antonion ystävä,
johon tulen varmasti tutustumaan varsin pian, on suuremmassa määrin
oikeassa.
”Sinä olet samaa mieltä kuin hän,
vai mitä? Sinusta elän toisella tasolla. Säälitkö minua, Kaspar?
Olenko sinusta naurettava, kun en tahdo hyväksyä sitä
todellisuutta, jossa elän?”
”Minusta sinun kannattaisi nyt
nukkua.”
”En kenties enää koskaan osaa
puhua tästä. Tämä on minussa vain tämän yhden hetken. Aamulla
säteilen taas seuraavaan suuntaan, innostun sinun
tutustuttamisestasi kaikille muille. En enää koskaan palaa tähän.”
Tiedän sen todeksi. Antonio osaa
painaa tämän kaltaiset keskustelut syvälle. Seuraavassa hetkessä
hän on jälleen impulssiensa vietävänä. Minussa ei kuitenkaan ole
enää yhtäkään osaa, joka jaksaisi ottaa Antonion maailmantuskan
harteilleen. En käänny antamaan hänelle läheisyyttäni, vaikka
osa minusta katuukin hänelle huutamista.
Painaessani silmäni kiinni tiedostan
jättäväni Antonion yksin kaiken sen kanssa, jota pakoon hän
juoksee joka päivä. Todellisuus esittäytyy hänelle vaarallisena
ja mustana varmasti vain nyt. Hän saattaa olla oikeassa, tämä voi
hyvinkin olla ainoa kerta, kun hän kykenee sanoittamaan itseään.
Ja minä käännän siltä selkäni tietäen tekeväni niin.
Vielä tunnin päästäkin tiedän
Antonion olevan yhä hereillä. Itse olen hapuillut unen rajamaita jo
pitkään, mutta Antonio on yhä painautuneena kehoani vasten. Tunnen
hänen hennot vavahtelunsa. Hän itkee. Avaan hetkeksi silmäni,
mutta en sydäntäni. En yksinkertaisesti kykene ottamaan tätä
kantaakseni. Livun uneen tietäen, millaisen valinnan olen tehnyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti