maanantai 29. lokakuuta 2018

Verivalhe: luku 16


Luku 16: Kotiinpaluu (Kaspar, marraskuu 1940)

Kaikki ovat paikoillaan kuin näyttelijät, jotka tätä rakennusta aikanaan käyttivät teatterina. Vain valokeila puuttuu, muuten vaikutelma on täydellinen. Ja aivan yhtä epäaito. Noire on pukeutunut parhaimpiinsa. Paikalla ei ole vierailijoita kuten yleensä iltaisin; Noire on tiedottanut huolestuttavasta vierailijasta ja käskenyt lapsensa yöhön. Ruttotohtorin saapuessa paikalle kuin dramaattinen kuolonenkeli kaikki ovat valmistautuneet latelemaan tuttuja valheita.

Kun mies sitten saapuu, olen ottanut paikkani suuresta salista kuten kaikki muut Kostyaa lukuunottamatta. Tämä on ensimmäinen iltani ilman valkeaa, yksinkertaista naamiota kasvoillani. Kukaan muukaan ei pidä omaansa, tänä iltana meidän tulee näyttää tavallisilta ihmisiltä. Minä ja Antonio esiinnymme keksityillä nimillä, sillä maanpetturuutemme loistaisi muuten pelkästä olemuksestamme. Antonio ei ole huomannut sitä, mutta minussa kytee pieni pelko kiinnijäämisestä. Epäilen, että tohtori on paikalla muustakin syystä kuin veritarkastuksesta. Vaikka ajatus kahden kadonneen sotilaan etsimisestä tuntuukin absurdilta, tiedän, että tämä maa pystyisi siihen. Tämä tai jokin toinen. Kaikki sodassa olevat kykenevät äärimmäisyyksiin. Minä vain toivon, että petturuuteemme ei olla herätty.

Ruttotohtori pitää yllään linnunnokkaista naamiota. Hän on kohtuullisen pitkä ja laiha, vaatteet näyttävät koomisen suurilta hänen kapealla rungollaan. En erota lainkaan piirteitä suuren naamion takaa, mutta kun mies alkaa vaihtaa sanoja Noiren kanssa, pystyn kuvittelemaan hänen kasvonsa. Ääni on kuin rauta rautaa vasten.

Tarkkailen Noiren eleitä. Antonio sivullani on keskittynyt juttelemaan kuolemattoman naisen kanssa. En muista vampyyrin nimeä. Käännyn omiin oloihini, en kykene seuraamaan Antonion yritystä näyttää mahdollisimman luonnolliselta. Hänestä huomaa, ettei hän ole omalla alueellaan. Minä en suostu puhumaan hänelle täällä, jotta yhteytemme ei paljastu. Noire ei ole valmis piilottamaan kolmea täyskasvuista miestä tiloihinsa. Oma poika saa riittää.

Suunnilleen tunnin kuluttua tohtorille varataan oma huone, – yksi vanhoista, uusintakäytetyistä pukukopeista – jossa hän ottaa verinäytteet kaikista. Se tarkoittaa käytännössä kohtuuttoman epämukavaa kahdenkeskistä hetkeä vieraan, korkeassa asemassa olevan miehen seurassa.

Oman vuoroni saavuttua nostan kiltisti hihani ylös ja istuudun miestä vastapäätä. Välissämme on kapea puinen pöytä ja tuhansia kysymättömiä kysymyksiä. Ilma tuntuu raskaalta hengittää. Tohtorilla on vahvaa hajustetta ja olemus, joka ei anna sijaa muille. Jokin hänessä tuntuu suunnattoman vastenmieliseltä. En osaa kohdentaa tunteeni lähtökohtaa, sillä en näe hänen kasvojaan.

Ojentaisitteko kätenne”, tohtori pyytää. Käteni jää lepäämään pöydälle, kun tohtorin pitkät, kuunvalkeat sormet kohottautuvat painamaan piikin suoneeni. Minun vereni on tutkittu aiemminkin, kuten muidenkin ulkoisesti terveiksi todettujen sotilaiden. Sotaan lähti alaikäisiäkin. Vain verellä on merkitystä. Siitä näkee heti, jos kantajalla on tai on ollut rutto. Veri ei valehtele.

Vereni liikkuu, siirtyy tohtorin haluamaan suuntaan. Neste poistuu minusta, käännän päätäni hieman poispäin ruiskusta ja suonesta. Tohtori on tehnyt tarvittavan, verta on tarpeeksi. Hän pyyhkii kättäni, pistokohtaa tykyttää, huone tuoksuu enää pelkältä vereltä. En erota miehen hajustetta tai huoneen luontaista tuoksua voimakkaan veren peiton alta. Ajatus on oudon miellyttävä. Huone täyttyy minusta.

Kun katson tohtoria, odotan näkeväni kasvot, mutta niiden tilalta minua katsoo irvokas linnunnaama. Minun tekee mieli naurahtaa, mutta annan olla ja nousen seisomaan. Päässäni tuntuu hivenen raskaalta, huoneen laidat keinuvat. Veri on pakkautunut väärään paikkaan. Se on paennut minusta ja jäänyt kiertelemään vailla kotia. Haju kieppuu kaikkialla ympärilläni. Otan askeleen, horjahdan, tartun pöydän kulmaan ja painan pääni alas. En voi kaatua vieraan miehen silmien edessä. Aistieni on pakko kestää pieni määrä luovutettua verta. Jokin syvemmällä kuiskaa, ettei tämä johdu veren luovuttamisesta. Se johtuu hajusta. En siltikään voi vain pyörtyä.

Istukaa hetkeksi alas”, tohtorin nariseva ääni käskee. Teoriassa lausahdus ei ole käsky, mutta toisiinsa kompastelevien aistieni keskeltä erotan vain imperatiivin. Se lisää pahoinvointiani, mies ei ole miellyttävä, hänellä ei ole mitään oikeutta pakottaa minua mihinkään. Pidän kiinni pöydän reunasta, kunnes näen kunnolla eteeni. Sitten hymyilen tohtorille. En istu alas. Kestän kyllä. Kestin mullan nielussani ja sotakoneet pääni yläpuolella. Tämä on pientä siihen verrattuna.

Kiitos, tohtori, mutta minä voin hyvin”, sanon suoristaen selkäni, ”ja voinen poistua.”
Tohtori pudistaa päätään. Hän tarttuu naamioonsa kaksin käsin ja vetää sen pois kuin kuoren ihostaan. Hän luopuu osasta itseään vain katsoakseen minua silmiin. Naamion alla olevat kasvot ovat kuin miehen puheääni – terävät ja erikoiset. Hän on kolmissakymmenissä, mutta pitää viiksensä ja partansa tyyliteltyinä. Vierastan ajatusta.

Itse asiassa tahtoisin keskustella teidän kanssanne jostakin muusta kuin terveydentilastanne. Siksi pyydän teitä istumaan vielä hetkeksi.”
En vieläkään pidä käskevästä äänensävystä, mutta istuudun siitä huolimatta. Tiedän, mitä mies aikoo sanoa. Hän kysyisi, miksen ole sodassa, vaikka veressäni ei ole päällisin puolin mitään vikaa. Ehkä hän epäilee mielenterveyttäni. Sotapäälliköt eivät epäilleet. Kun terveistä miehistä oli puutetta, terveyden käsite sai uuden määritelmän. Jos näytti hyvinvoivalta, oli hyvinvoiva, vaikka mieli olisi hajoillut palasiksi joka yö. Siksi tantereelle passitettiin myös miehiä, joiden henkinen kunto ei kestänyt kuukauttakaan.

Tohtori ei kuitenkaan kysy mielenterveydestäni saati tilanteestani. Häntä ei tunnu kiinnostavan sellainen lainkaan. Hänen ilmeessään on jotakin aivan muuta.
Oletteko te sattumoisin kotoisin Rosencranzista?”
Asun täällä.”
Oletteko asunut eteläpuolella maata ennen sotaa?”
Olen”, sanon vastahakoisesti, ”mutta kuinka se liittyy vereeni?” Veren haju hakkaa yhä aistieni perukoilla, en kykene hahmottamaan, puhunko miehelle kohteliaasti vai en. Se tuntuu merkityksettömältä.

Tämä saattaa olla hakuammuntaa, mutta te muistutatte erästä, jonka tunnen.”
Kohotan kulmiani.
Niinkö?”
Niin hyvinkin. Sanooko nimi Cartwright teille mitään?”

Puristan käteni niin lujaa tuolin nojiin, että tunnen luideni liikahtavan puristukseni voimasta. Koko kehoni jännittyy, yllättäen se tunteekin kaiken lujaa. Aistisumu on tiessään, veren haju pelkkä ohjain. Mies edessäni tietää, kuka olen. Aistini kiertyvät sen tosiasian ympärille, kaikuvat toisiaan vasten. Koko kehoni tuntee, miten jokainen aisti terävöityy miehen sanoille.

Olin siis oikeassa. Te tunnette Lucillan.”
Niinkin asian voisi ilmaista”, kuulen sanovani. Korvissani hakkaa, ne toistavat tohtorin sanoja. Ne toistavat sisareni nimeä, rakkaimpani tavuja. En ole pitkiin aikoihin kuulut niitä ääneen lausuttuina, ja nyt ne tunkeutuvat ruumiini jokaiseen kohtaan, muuttuvat vereksi, joka palaa suonissani.
Satun nimittäin tuntemaan ladyn itsekin”, tohtori jatkaa, ”ja olen saanut kuulla häneltä eräästä hänelle hyvin, hmm, tärkeästä henkilöstä.”
Voit lakata kiertelemästä.” Tiputan kohteliaan puhetavan sikseen.

Sinä lienet Kaspar Rodriguez.” Miehen sanoista ei tiedä, onko hän puolellani vai ei. Maailma on yhtä kaaosta, puolien valitseminen olisi itsemurha. En voi luottaa häneen, vaikka hän puhuu kieltäni, vaikka hän saa rakkaani nimen täyttämään ruumiini tunteista. Päädyn kuitenkin vain nyökkäämään.
Lucilla odottikin sinun päätyvän tänne.”
Miten tunnistit minut? Lähettikö hän sinut tänne jostakin erityisestä syystä?”
Velvollisuuteni tohtorina lähetti minut tänne. En olettanut tapaavani sinua täällä, vaikka olinkin kuullut Lucillalta, että hänen veriveljensä on Lumieré de Luneksi kutsutussa paikassa.”

Vampyyritermistön kuuleminen tohtorin suusta saa kehoni miltei hajoamaan. Tunteet pakenevat minusta, törmäilevät ruumiini fyysisiin rajoihin ja sattuvat, koska eivät pääse ulos. Tämän miehen täytyy olla tärkeässä roolissa rakkaan sisareni elämässä. Lucilla ei koskaan puhuisi minusta veriveljenään merkityksettömälle. Ei se Lucilla, jonka minä tunnen syvemmältä kuin olen oppinut koskaan tuntemaan itseni.


Sinä olet täällä siis puhtaasti siksi, että valtio haluaa sinun olevan?”
Tohtori nyökkää.
Minä olen velvollisuuteni vuoksi tarkistamassa kaikkien paikallisten veren, vaikka on päivänselvää, että hälytys oli väärä. Rutto olisi levinnyt jo pitemmälle.” Mies pitää pienen tauon kuin harkitakseen sanojaan. Tosiasiassa hän näyttää tietävän tismalleen, mitä tahtoo kertoa. ”Olkaa siis varovaisia, kaikki te. Ihmiset täällä ovat vainoharhaisempia nyt, kun epäilyjä rutosta on jo liikkunut.”

Tohtori siis tietää. Kuvio alkaa olla ilmeinen. Lucilla tietää Lumieré de Lunesta, tottakai hän tietää, ja niin näkyy tietävän myös mies edessäni. Hänelle ei ole lainkaan epäselvää, että hän ottaa verta olennoilta, jotka tietää vampyyreiksi. En tiedä, millaisia oletuksia hänellä on minuun liittyen. Kaikki riippuu siitä, mitä Lucilla on päättänyt kertoa.

Nousen tyynesti ylös, vaikka tunnen oloni kaikkea muuta kuin rauhalliseksi. Veri on alkanut sykkiä minussa pysyvästi. Kaiut alkavat muistuttaa jo tavallisia ääniä. Kaikki on tapahtunut niin nopeasti, että kehoni on hankala pysyä perässä.

Etkö jäisi keskustelemaan tästä kanssani hetkeksi?” Miehen äänessä on epätoivoa. ”Olet ainoa, jolle voin puhua.”
Kuka sinä oikein olet?” Kuka on mies, jolle rakkaani on uskonut nimeni?
Tohtori Levaine vain”, mies sanoo hiljempaa, ”olennaisempaa on se, kuka sinä olet. ”Tunnet Lucillan. Minäkin tunnen. Emmekö puhuisi hänestä hetkisen?”
Mitä puhuttavaa meillä on hänestä?”
Hänhän on syy tämän paikan olemassaoloon. Tiedät sen varmasti.”
Lucilla on lady Noiren verivanhempi, kyllä.”

On niin paljon asioita, joita olen jättänyt itsestäni puutarhaani, kotiini. Paljon sellaista, josta vain minä ja Lucilla tiedämme. Olemme käyneet hänen kanssaan useampia keskusteluja kuin olen käynyt yhteensä muiden maailmassa elävien kanssa. En ole uskoutunut hänestä kenellekään. Vain Antonio tietää minun puhuvan sisaresta, mutta hän olettaa fyysistä sisaruutta, biologisia siteitä. Minä ja Lucilla olemme jotakin suurempaa.

Tämän jälkeen aistini ovat liian selkeät voidakseni valehdella enää kaikesta siitä, jonka kuvittelin voineeni jättää siihen elämään, johon aion palata sodan jälkeen. Täällä minun piti olla tietämätön. Täällä minun piti olla ihminen.

Kauanko sinä olet ajatellut valehdella näille olennoille? Lady Noire oli erittäin uskottava valehtelija. Hän perusteli tämän paikan olemassaolon loistavasti ilman pienintäkään vihjettä vampyyreista. Hän on ilmiömäinen. Kuvitteletko, että hän ei jo tiedä, mikä sinä olet?”
Hyvin varmasti tietääkin. Aivan kuten minäkin näen hänestä asioita, joita hän ei ole vielä kertonut minulle suoraan.” Hänen ranskalaisuutensa ei mennyt läpi. Minä en ole vielä selvittänyt, miten hän ja Kostya pääsivät Neuvostoliitosta tänne asti, mutta sen selvittämiselle on vielä aikaa. Sota ei ole lopussaan.

Sinä siis myönnät minulle suoraan, että olet kuten olennot täällä? Kuunvalon suojatti?”
Sille on sanakin”, sanon hymyillen enemmän itselleni kuin Levainelle, ”vampyyri. Kyllä. Sitä minä olen, ja sen varjolla uskallan luottaa siihen, ettet käytä tietoa väärin. Sinähän tunnet Lucillan. Lucillan täytyy luottaa sinuun.”

Tuntuu erikoisen vapauttavalta vihdoin myöntää se. Jokainen täällä on puhunut minusta ihmisenä. Kostya ja Antonio ovat riidelleet muuttamisestani vampyyriksi, vaikka tosiasiassa olen ollut sitä kauan ennen heitä. Tilanteesta sivuun asettuminen on tehnyt minulle hyvää. Olen saanut minuuttani takaisin leikkimällä jotakuta muuta naamioni takaa. Se on ollut virkistävää. Nyt minusta alkaa vihdoin tuntua siltä, etten jaksa enää pelata peliä itseni kanssa. Tiedän tarkalleen, miten edetä. Antoniohan tahtoo upottaa hampaat kurkkuuni, miksi en antaisi hänen tehdä niin ja kuvitella, että hän on tehnyt minusta kaltaisensa, vahvistanut sidettämme?

Lucilla luottaa minulle paljon kaikenlaista”, Levaine kertoo, ”ja on silkkaa sattumaa, että tapaan sinut henkilökohtaisesti. Palatessani kotiseudulle voin nyt kertoa Lucillalle sinun olevan hengissä.”
Mikä sinun suhteesi Lucillaan on?” En aio peitellä epäilyäni. Olen aivan liian hereillä sellaiseen hienosteluun.
Olen hänen tukensa, kun sinä olet poissa. En edes korvike, ei minusta ole sellaiseen. En ole hänen rakastajansa, älä pelkää. Asemasi ei ole uhattuna.”
Minäkin olen ottanut rakastajan, hän saa tehdä samoin.” En vain osaa kuvitella Lucillaa viehättymään tämän miehen terävistä, raastetuista piirteistä.

Levainea ei tunnu erityisemmin kiinnostavan puheeni suhteista. Hän hymyilee kapealla suullaan aivan kuin sanoissani olisi jotakin huvittavaa. Pidän miehestä minuutti minuutilta vähemmän.

Olen yhden naisen mies”, Levaine hymähtää, ”eikä kiinnostukseni valitettavasti ole lady Lucillassa. Meidän suhteemme perustuu toisenlaiselle tarpeelle.”
Minulta kestää aivan liian pitkään ymmärtää, millaisesta suhteesta Levaine puhuu. Lucillan täytyy luottaa häneen aivan erityisistä syistä.
Sinäkin olet siis vampyyri.”
Levainen silmissä välähtää. Välähdys ei ole kaunis.
Inhoan sitä sanaa.”
Huomasin sen jo aiemmin.”

Mielestäni on hirvittävän ironista, että Levainen kaltainen vampyyri on päässyt tohtoriksi asti. Luulisi olevan karua parantaa toisia päivästä toiseen jostakin sellaisesta, josta ei oikeasti voi parantua. On eri asia selvitä hengissä kuin palata ennalleen. Rutonkantajista ei enää koskaan tule ihmisiä.

Kävelen kohti ovea. En keksi enää mitään, mistä varsinaisesti tahtoisin tämän miehen kanssa keskustella. Lucilla on löytänyt elämäänsä jonkun, jonka kanssa jakaa vampyyrimaailmansa minun ollessa poissa. Se on ymmärrettävää. Ymmärrän myös sen, että vain vampyyri tunnistaa toisensa. Levaine ei voi olla mitään muuta, sillä hän on aistinut minusta sen, kuka olen. Minäkin osasin ottaa Antonion lähelleni vain, koska hän on kuten minäkin. En olisi koskaan voinut painaa silmiäni kiinni koskiessani ihmiseen. Olen oppinut etsimään paikkani maailmassa, eikä se ole enää ihmisten luona, ei pysyvästi.

Olen ensimmäistä kertaa elämässäni paikassa, jossa vampyyrit ovat järjestäytyneet yhteen. Se on kauneinta maailmassa heti sen jälkeen, mitä minulla ja Lucillalla on. Olen nauttinut jokaisesta sekunnistani Lumieré de Lunessa. En ole joutunut valehtelemaan paljon. Minä todella olen itselleni vieraiden olentojen keskuudessa, koska minun maailmassani vampyyrit eivät järjestäydy, etsi tukea toisistaan. Siellä jokainen käpertyy itseensä ja yrittää selvitä. Noiren luoma pieni todellisuus on enemmän kuin olen koskaan osannut toivoa. Se ei vain ole minun paikkani maailmassa. Jos olisin löytänyt sen useita vuosia aiemmin, se olisi voinut suoda minulle lohtua, jota en ole koskaan tiedostanut tarvitsevani.

Kaspar, odota”, Levaine sanoo perääni. Pysähdyn ovelle. ”Olkaa varovaisia tässä päässä maata. Tilanne on hyvin levoton kautta maan.”
Tiedän. Minä pidän tilannetta silmällä.” En erityisemmin kaipaa varoitusta. Ei kaipaa Noirekaan, en ole koskaan tavannut ketään yhtä tilannetajuista. Avaan oven ja jätän taakseni miehen, joka on saanut minut vihdoin tulemaan ulos kuorestani. Siihen tarvittiin vain Lucillan nimi, vain tieto siitä, etten tule koskaan haluamaan mitään muuta kuin sen, mitä olen hänen kanssaan, mitä olen suhteessa tähän maailmaan. Se on ainoa todellinen muotoni, enkä jaksa enää kieltää sen olemassaoloa. Sota on vääntänyt minua tarpeeksi muottiinsa. Olen ollut liian kauan äänetön.

Kävelen rivakasti kohti Antonion kanssa jakamaani huonetta eri käytävällä. Talo on sokkeloinen, mutta osaan jo kulkea siellä. Tiedän löytäväni Antonion huoneestamme, hänet on jo tutkittu. Tietenkin Levaine tunnistaa vampyyrit ympärillään, tämä on hänelle vain rutiinia, joka tulee suorittaa johtoportaan miellyttämiseksi ja kansan rauhoittamiseksi. Osittain se, miten paljon Levaine joutuu valehtelemaan, vahvistaa jokaista askeltani. En koskaan tahdo valehdella itsestäni samassa mittakaavassa. Valheet voivat pahimmillaan kadottaa totuuden altaan, enkä koskaan halua käveleväksi ristiriidaksi kuten tohtori Levaine.

En koputa oveen, astun sisään tuntien odotuksen sisälläni kasvavan. Antoniolla on huolestunut ilme kasvoillaan, en ymmärrä sen syytä. En haluakaan ymmärtää. Vedän nuoren miehen tiukasti itseäni vasten, etsin rajojani uudelleen hänen kosketuksestaan. Suutelen lujaa, pidän kiinni vaaleista hiuksista. Siltikään en löydä itseäni hänen kauttaan. On merkityksetöntä, kuinka lujaa puristan häntä itseäni vasten, sillä en koskaan saa hänestä sitä, mitä tältä elämältä haluan. Nyt ymmärrän sen, ja ymmärryksen sykkiessä kehossani päästän irti ja kohtaan hänen silmänsä. Jos hän rakastaa minua, kuinka itsekästä on pitää hänet lähelläni vain sodan loppuun saakka?

Ihminen minussa tietää, että teen väärin, kun suutelen häntä tuntematta muuta kuin kasvavaa halua painaa hänet alleni. En tunnista itsestäni rakkauden merkkejä, täällä on vain sotaa ja uusi maailma, jossa ei ole sijaa sellaiselle. Päästän irti Antoniosta, hän kallistaa päätään taaksepäin silkasta mielihyvästä ja minä tiedän, että tulen vielä särkemään hänet täysin. Joudun kohtaamaan Noiren vihan ja kaiken sen, mitä Antonion rikkomisesta aiheutuu. En voi enää paeta sitä.

Haluan, että teet sen”, sanon sisällyttäen ääneeni puhtaan käskyn. Tiedän Antonion nauttivan siitä, että häntä määrätään ja pakotetaan. Olen tarpeeksi turvallinen hänen kanssaan tehdäkseni niin nyt, kun olen vihdoin alkanut saada värejäni takaisin.
Mitä, nyt… nytkö? Tohtorihan on täällä, entä jos –”
Nyt. Juuri nyt. Sinun täytyy purra minua juuri nyt.” Ei ole muuta aikaa. Vain sen jälkeen muut täällä ottavat minut vastaan omana itsenään. Voin syntyä uudelleen, kuoria pois ihmisen, joksi olen taantunut ja antaa heidän olettaa, että olen uusi olento uudessa maailmassa.

Oletko aivan varma tästä? Se tulee muuttamaan loppuelämäsi.”
Aiemmin se ei kiinnostanut sinua. Tahdon tätä. Tahdon, että juuri sinä puret minua.” En ole varma, mihin pyrin sanoillani. Ne vain lisäävät Antonion käsitystä meistä yksikkönä. En kuitenkaan osaa ajatella rationaalisesti nyt, kun veren haju on täyttänyt aistini, jotka vihdoin toimivat niin kuin niiden pitäisi.

Astun lähemmäs, työnnyn Antonion päälle sängyn reunalla. Päässäni hakkaa yhä, oman vereni haju kieppuu tajunnassani niin lujaa, että se voisi olla maku. En tahdo Antonion selityksiä, tahdon hänen hampaansa kaulalleni, jotta voin tuntea eläväni jälleen itsenäni. Antonion epäilys kuvottaa minua, mitä hän vielä empii, hänhän ei koskaan pysähdy ajattelemaan toisia. Hänen ei kuulu olla muuta kuin itsensä ympärillä pyörivä, nuori maailmastaan humaltunut vampyyri. Ei ole hänen oikeutensa osoittaa merkkejä harkinnasta tällaisella hetkellä.

Kaspar, odota nyt. Ihan oikeasti, odota.”
Antonio vääntelehtii pois altani. Sallin hänen tehdä sen, vaikka voimani riittäisivät pitämään hänet otteessani. Hän istuutuu kauemmas minusta, hengittää oudon katkonaisesti, vaikka en ole satuttanut häntä.
Meidän täytyy keskustella.”

Ei, meidän ei täydy keskustella nyt, kun minuuteni on vihdoin tässä, käsillä, toteutumassa. Olen vihdoin löytämässä jotakin sellaista, jonka olen kuvitellut kadottavani. Yksikään Antonion sana ei tee minua täydeksi. En tahdo keskustella. Minä olen niin lähellä omia rajojani, että tiedän tuottavani verta pian itse, ellen saa tuntea sen hajua ympärilläni. Minun on päästävä ulos tästä kuoresta. En kykene elämään siinä enää hetkeäkään. Minuuteni hakkaa laitoja, ihmisyys on käynyt sille liian pieneksi.

Kostya sanoi, että minun kannattaisi ensin harkita tätä. Että –”
Helvettiin Kostya!” Sanani jäävät liian karkeiksi, Antonion ilme on kammottava, silmät liian suuret ja liian täynnä ulos pyrkiviä kyyneliä.
Minä olen aivan tosissani, Antonio. Sinun ei tarvitse tuntea syyllisyyttä mistään, tiedän, mitä tahdon”, sanon kuulostaen maltillisemmalta kuin aiemmin, vaikka tunne elää minussa lujana eikä tahdo tulla poljetuksi. Minun pitää saada tahtomani heti, tai se kuolee minuun ja sattuu lopun ikääni. Tiedän, että tulen pyytämään tätä anteeksi Antoniolta myöhemmin, mutta nyt tahdon vain olla se, jonka luulin kadottaneeni. Se henkilö osaa kenties myös pyytää jälkikäteen anteeksi sanojaan ja käytöstään.

Sehän minua pelottaakin”, Antonio kuiskaa äänellä, joka tuntuu oudon murretulta, ”sinä olet niin tietoinen kaikesta. Mutta tämä… Tämä on niin suurta. Muodostit mielipiteesi niin nopeasti, että se hämmentää minua. En tavoita sinua enää. Joskus, kun katson sinua, ajattelen, että silmissäsi on hirvittävän paljon surua.”

Surua?” Ääneni on niin epäuskoinen, että se kuulostaa jo miltei huvittuneelta.
Sinulla on niin ilmeikkäät silmät. Näytät siltä, että olet jatkuvasti hirvittävän surullinen, mutta et osaa päästää sitä ulos.”
En ole koskaan tavoittanut, mitä surullisuus tarkoittaa minulle. Tunnistan surumielisyyden ja muiden tuntemukset, mutta en ole koskaan itse kyennyt hahmottamaan, miltä suru tuntuu kehossa. En tiedä, mitä Antonio silmistäni näkee, mutta ei surua. Sitä minun ei ole suotu ymmärtävän.

Luota minuun”, sanon pehmeämmin kuin aiemmin, ”tästä päätöksestä olen täysin varma. Tarvitsin vain aikani ajatella sitä.” Tarvitsin aikani löytää aistini uudelleen. Nyt on vain hoidettava pakollinen, kuoriuduttava kaikkialta pistelevästä valheesta.
Tässä ei ole kyse pelkästään sitä. Minusta tuntuu, että naamion taakse jäävät kasvosi eivät ole kaikki, mitä piilotat. Silmäsi ovat ainoa aukko siihen, kuka oikeasti olet.”
En ymmärrä lainkaan, mitä tarkoitat.”
Mistä surusi kumpuaa? Et osaa valehdella itsellesi. Kerro minulle.”
Minä en ole surullinen.”
Mitä se sitten on?”

Kenties Antonio heijastaa itsensä silmistäni. En ole surullinen. Lumieré de Lunessa ei ole aihetta sellaiselle. Suru on ylijäämätunne, jonka puolella voi käväistä, jos tilanne niin vaatii. Omin päin se ei minua löydä.

Antonio”, sanon mahdollisimman rauhallisesti, ”minua ei rehellisesti sanoen kiinnosta lainkaan, mitä silmissäni milloinkin on. Tiedän, missä olen ja kuka olen.”
Mutta minua pelottaa muuttaa elämäsi lopullisesti, kun olet tuollainen! En näe ydintäsi!”

Jokin naksahtaa paikoilleen. Jokin kauan sitten kadotettu, sisällä kaihertanut haalistuma. Nyt se tulee, ja se tulee lujaa, rusentaa tiensä sisäelinten ja kudosten läpi suoraan iholle, tanssii siinä kuin riivaus. Se on voimakas, ihanan luja. Minä teen niin kuin olen tottunut sen kanssa tekemään. Päästän sen ulos. Riuhtaisen Antonion lähelleni niin lujaa, että kuulen hänen luidensa naksahtavan paikoilleen. Hän älähtää, hän ei halua tätä, mutta minä haluan. Kerrankin hänen satuttamisensa osuu oikealle hetkellä. Tätähän hän minulta aiemmin pyysi. Vihdoin hyödymme siitä yhtä lailla.

Antonio katsoo minuun siniset silmät suurina, raottaa huuliaan, sulkee ne. Hän ei kykene sanomaan mitään, pidän häntä lähellä itseäni, mutta en rakastaakseni vaan pelkästään satuttaakseni, jotta saan haluamani. Haluamani elää osittain myös siinä tunteessa, joka minussa syntyy, kun tunnen Antonion pelonsekaisen nautinnon kasvavan. Teen hänelle hyvää. Teen itselleni hyvää. Olen lähimpänä ydintä kuin koskaan sen kadotettuani.

Minun ei tarvitse enää käskeä. Antonio ei tarjoa minulle pakotettua huolestumistaan, hän kumartuu lähemmäs, tunnen halun sykkivän hänen kehossaan. Silmät punertavat jo, niiden keskusta muuttuu, pupillit suurenevat ja hampaat työntyvät esiin huulten takaa. Hän riuhtoo kaulukseni auki piittaamatta siitä, repeääkö jokin. Kaulani tykyttää, oma haluni kasvaa, tunnen hampaani, joita Antonio ei vielä saa nähdä, hänen täytyy nauttia minusta ensin. Hän työntyy iholle, kietoo kätensä tiukasti ympärilleni ja rikkoo ihon pinnan. Veren haju lävistää tajunnan, koko kehoni jännittyy, tunnen veren siirtyvän itsestäni Antonioon. Vaikka puremassa ei ole se, kenestä elän, tunne täyttää minut ja huomaan yllättyväni siitä, miten samalta se tuntuu kuin Lucillankin kanssa. Kenties vain tunteella on merkitystä, kenties vain hetken täydellisellä verenpunalla voin tehdä itseni jälleen eläväksi.

Tilanne on ohi nopeasti, mutta sen jälkeen kehoni vain sykkii, hengittää todellista minääni. Rakastan sitä. Tykytykset lähtevät kaulasta, veren haju on huumaava, voisin hukuttautua siihen, pysyä ikuisesti sen syvässä, punaisessa tunnussa. Pääni taittuu taakse nautinnosta, varovainen naurahdus pääsee irti minusta. Olen kotona. Olen vihdoin kotona.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti