maanantai 29. lokakuuta 2018

Verivalhe: luku 19


Luku 19: Nälkä (Lucilla, marraskuu 1940)

Uni on rikki reunoista. Todellisuudella on sotakoneiden ääni. Nostan kehoni ylös valkeista lakanoista ja muistutan, etten ole kuollut. En ole yksi niistä epäkuolleista, valkeanaamaisista olennoista, joita sotakoneista tiputetuissa vihkosissa kuvataan. Sellaisia vampyyreja ei ole olemassa. On vain ihmisten suunnatonta pelkoa.

Astelen suoraan ikkunalle. Kuulen yhä sotakoneen äänen, kun alus etenee Rosencranzin yläpuolelta kohti Saksaa. Tiedän, ettei se aio pommittaa Rosencranzia, sillä sellainen liike miltä tahansa valtiolta tekisi sodasta liian verisen kaikille. Silti minussa käväisee epämukava tunne, kun ajattelen hengiltä pommitettuja ihmisiä. Palaneita maita, osittain hiiltyneitä ruumiita ja pistävää katkua. Vampyyrina aistini kääntyisivät minua vastaan. Sellaisessa paikassa en haistaisi muuta kuin palaneiden ruumiiden suoniin jääneen veren.

En tahdo jäädä ajattelemaan sotaa, sillä se vie automaattisesti ajatukseni Kaspariin. Lähiaikoina ajatukseni hänestä eivät ole olleet sävyltään ajattelemisen arvoisia. Kävelen tyynesti alakertaan vaihtamatta yöasuani pois. Tiedän aamiaisen odottavan minua. Eteisessä törmään kuitenkin näkyyn, joka saa minut pysähtymään hetkeksi portaikon suojiin. Piilottelen omassa talossani. Yritän olla ajattelematta sen alhaisuutta.

Ikävä kyllä lady Lucilla ei ole vielä pukeissa”, kuulen Lavinian kirkkaan äänen. ”Hän ei voi ottaa teitä vastaan vielä, eikä minulla ole oikeutta herättää häntä ennen aikojaan.”
Minä ja Lucilla tunnemme toisemme riittävän hyvin, neiti Mendez. Voinen häiritä häntä tähän aikaan aamusta.” Tunnistan narisevista äänteistä puhujan Levaineksi.
Kello ei ole vielä kahdeksaakaan aamulla, ja –”
Minun kovasti tarvitsisi nähdä hänet.”
Tohtori Levaine, en mitenkään voi toteuttaa pyyntöänne.”
Ja minä puolestaan kunnioitan syvästi teidän uskollisuuttanne emännällenne.”
Teidän ei tarvitsisi teititellä minua, se ei ole tarpeellista asemassanne.”
Minä tahdon tehdä niin, neiti Mendez, koska arvostan teitä.”

Astelen valkeassa yöasussani eteiseen. Levaine nostaa katseensa Laviniasta minuun ja hymyilee. Mies on kuihtunut entisestään, hänen kasvonsa eivät enää hehku ja posket ovat syvällä kuopalla. Levaine on jälleen pitänyt itseään erossa verestä. Se tekee hänen hymystään ruman katsella.

Anteeksi, neiti Mendez, mutta minun on nyt siirryttävä seurastanne”, Levaine lausuu sisäkölleni ja kumartaa pienesti. Hän ottaa silinterinsä pois ja kumartaa myös edessäni. ”Tervehdys jälleen, lady Lucilla. Siitä on kuun päivät, kun olemme kohdanneet.”
Levainen pinttyneen virallinen puhetapa Lavinian seurassa aiheuttaa minussa miltei fyysistä pistelyä. Puhumattakaan kuun mainitsemisen riskeistä kenen tahansa ihmisen seurassa.

Tervehdys, Levaine. Asiasi on mitä ilmeisimminkin hyvin kiireellistä ottaen huomioon ajankohdan.”
Pahoitteluni siitä.” Levaine vilkaisee lyhyesti yövaatetustani. Tilanne on kaikin tavoin siveetön. Kiitän ylempää tahoa siitä, että Lavinia on surullisen tottunut tilanteeseen kuin tilanteeseen. Hänen vuokseen ei tarvitse pelätä, mutta muun henkilökunnan ei tarvitse nähdä minua vaatteettomana miespuolisen vieraan läsnäollessa. Ohjaan Levainen kädelläni portaikkoon astellen luonnollisestikin itse edellä, sillä yöasuisenakin tahdon säilyttää talon emännyyden.

Vasta makuukammarini oven sulkeuduttua uskallan päästää itseni valloilleen.
Levaine, mitä helvettiä tämä on?”
Olen aidosti pahoillani! Ajankohta ei ole parhas mahdollinen, tiedän sen.”
En tarkoita sitä. Mitä sinä yrität Lavinian läsnäollessa? Arvostan teitä, neiti Mendez?” Ääneni kohoaa kenties aavistuksen liian korkealle, mutta hämmennykseni on yhtä suurissa mitoissa. En ole koskaan kuullut Levainen puhuvan kenellekään yhtä epämiellyttävän virallisesti.

Olen katsonut sivusta Levainen liian pitkiä katseita ja kiusaantuneita kommunikaatioyrityksiä. Levainen yleiset sosiaaliset taidot huomioon ottaen olen voinut kuitata ne vain osaamattomuudella ja yrityksellä olla miellyttävä palvelijalle. Mutta on iltapäiviä, jolloin Levainen katse pysähtyy laskevaan aurinkoon Lavinian hiuksilla, tanssivaan pensselinkärkeen valkealla kankaalla.

Levainen huulet raottuvat ja kulmat kohoavat hivenen. Hänen huulensa näyttävät pelkästään rohtuneilta, hän ei ole antanut itsensä juoda lainkaan verta useaan kuukauteen. Sen ei pitäisi olla mahdollista. Olen yrittänyt tukahduttaa vaistoni, mutta keho antaa periksi, se pelastaa itsensä joka kerralla. Silloin ensimmäinen elävä ihminen on automaattisesti uhri. Maailmassa haisee vereltä. Ei miltään muulta. On olemassa vain punaista. Levainen ei pitäisi kyetä pakenemaan sitä.

Anteeksi”, Levainesta pääsee, ”minä en enää tiedä, kuinka pidätellä itseäni.”
Olen huomannut sen.”
Levainen ilme on lähes avuton.
Lienee tullut aika vihdoin selittää itseni.”
Vastahan sinä tulit. Sinulla oli kiireistä asiaa pohjoisesta.”
Levaine säpsähtää kuin lyötynä. Hän on aina ollut ailahtelevainen ja arka, peitellyt sellaisia puoliaan yliampuvilla vaatteilla ja viiksillä. Ulkonäkö ei ole koskaan onnistunut muuta kuin tekemään kokonaisvaikutelmasta entistä surullisemman.

Sillä ei ole niin kiire”, Levaine kuiskaa. ”Tosiasiassa minä… oikeastaan...”
Levaine ei ole koskaan änkyttänyt. Hän on jättänyt paljon sanomatta, kääntänyt katsettaan pois ja poistunut paikalta kesken keskustelun. Hän on aina kieltänyt itsensä. Suoranaisesta ahdistuksesta hän ei ole koskaan antanut merkkejä.
Se oli pelkkä tekosyy. Tiedän kyllä, että et herää aikaisin.”
Heräsin sotakoneen ääneen.”
Olen pahoillani.”
Niin minäkin.” Me vain puhumme eri asioista.

Istuudun sängylle antaen eleelläni Levainelle luvan tehdä samoin. Hän istuu riisumatta kenkiään tai pitkää päällystakkiaan. Hän vain huokaisee syvään ja uskaltautuu katsomaan minua suoraan silmiin. Levainen silmätkin näyttävät sairailta. Niiden valkuaiset verestävät ja kyljet ovat keränneet ihottuman kaltaista repeämää. Se näyttää hivenen ruton runnomalta iholta muutama kuukausi parantumisen jälkeen. Levaine on parantunut vuosia sitten.

Minä voin puhua menneisyydestäni, se lienee tässä tilanteessa kiireisempää kuin mikään pohjoisessa tapahtunut. Niistä asioista meidän tulee keskustella myöhemmin ja pitkään.”
Sinun taustoistasi emme ole keskustelleet koskaan pitkään, kenties pyhitämme tämän hetken sille.” Kuljetan käteni arasti Levainen omalle. Cartwrightin tummanpunakivinen sormus näyttää irvokkaalta Levainen kalmanvalkoisia käsiä vasten.
Levaine, ystäväni, miksi sinä et juo verta?”

Levaine painaa päänsä alas, vetää kätensä hitaasti omaltani. Hänen on tehtävä tämä omassa päässään.
Minä en enää osaa. Se on… vanha tapa. Hyvin vanha.”
Kuinka vanha?”
Olen tehnyt niin alusta asti. Pitkittänyt juontihetkeä.”
Sen ei pitäisi onnistua. Vampyyri kuolee, jos ei juo kuukauden aikana verta.”
Hymy Levainen riutuneilla kertoo minulle, etten ole nähnyt vampyyriudesta kuin yhden puolen. Minä, joka olen kuvitellut kärsineeni omien vaistojeni kanssa, en tiedä mitään sellaisesta kivusta, jonka kanssa Levaine elää päivittäin. Häpeä pitää minut hiljaa.

Tiedätkö, Lucilla, että sinä et ole tästä talosta se, jonka olen tuntenut pisimpään?”
Olen lauseesta niin hämmentynyt, etten ehdi reagoida.
Minä olin katulapsi. Vanhemmilla tai muilla auktoriteeteilla ei ollut kasvoja eikä maailmalla nimeä. Saastaisuus vain lämmitti öisin. Tähdet minä tunnistin, lämmintä kädenpuristusta en. Kun vampirismi yleistyi, tiesihän sen, miten siinä kävi, kun uhriksi joutui kaltaiseni jo valmiiksi huonokuntoinen katulapsi. Minä olin vähällä kuolla.”
Mutta et kuollut.”
Levaine hymyilee tavalla, joka paljastaa tasaisen, valkean hammasrivistön. Hänen nälkänsä ei näy edes terävien kulmahampaiden muodossa.

Minä tapasin enkelin.” Levaine katsoo minuun, mutta en tavoita hänen silmistään rakkautta. Kehoani kylmää, kun ymmärrän, että tunteet, joita hän käy läpi, ovat samanlaisia kuin kaksikymmentä vuotta sitten. Levaine ei ole edennyt niiden kanssa ollenkaan.
Ymmärtänet yhteyden, jos sanon, että rakkauteni sisäkköäsi kohtaan ei ole kehittynyt sinä aikana, jona olen tuntenut sinut.”
Vien käden suulleni, en voi voimakkaalle reaktiolle mitään.
Laviniako pelasti sinut?”

Levaine kuljettaa valkeita käsiään kasvoillaan kuin maadoittaakseen itsensä, todistaakseen, että on yhä olemassa myös tässä hetkessä. Muiston voimakkuus repii häntä kaikkialta, sen näkee värisevistä jaloista ja voimakkaasti kohoilevasta rinnasta.

Kolme kuukautta hän paransi haavojani, pakotti minut syömään tavallista ruokaa, piti minulle seuraa...” Levainen posket kiiltävät. Kädet pysähtyvät kahdelle hopeiselle juovalle. En ole koskaan aiemmin nähnyt Levainen itkevän. ”Lavinia on luonnostaan puhdas. Täydellinen. Hän ei kavahtanut sairauttani tai jättänyt minua kuolemaan, vaan tarttui käteeni ja antoi minun elää.”

Samat kädet, jotka korjasivat rikkomani teekupin lattialta, ovat kyenneet pitämään vampyyriksi muuttuvan ihmisen elossa. Minun itsenikin tekisi mieli itkeä Lavinian hyvyyden edessä. En epäile hetkeäkään, että hänellä olisi ollut mustia motiiveja Levainen auttamisen taustalla. Hänen on täytynyt olla korkeintaan neljätoistavuotias. Sen ikäiset eivät tiedä, mikä vampyyri on, mutta osaavat tarttua kuolevan käteen.

Parannuin rutosta ainoastaan hänen ansiostaan. En olisi koskaan enää syönyt enkä nähnyt eteeni, ellei Lavinia olisi pitänyt minua aloillaan ja pakottanut minua nielemään rohtoja. Tämä maailma olisi sotansa jo sotinut, jos kaikki osaisivat saman kuin Lavinia osasi.”
Epäilen, ettei tässä ole enää lääkkeistä kyse.”
Tässä ei ole koskaan ollut lääkkeistä kyse.”
Tiesikö Lavinia, mikä sinä olit hänen parannettuaan sinut?”
Ei koskaan. Maailmassa ei juuri tunnettu sanaa vampyyri silloin, vaikka vampirismi oli yleistä. Rutto oli silti olemassa – ihmisillekin. Ilman sitä en osaa kuvitella tätä todellisuutta.”
Tiesitkö itse, mikä sinä olit?”

Levainesta pääsee hiljainen parahdus, joka ei kuulosta enää lainkaan aikuisen miehen ääneltä. Hän kuljettaa kädet pois kasvoiltaan ja katsoo jälleen minua silmiin. Ne näyttävät entistä rajummilta itkusta punaisina.

Tiesin alusta asti, että minusta tulee vampyyri. Jotakin, jota en kyennyt hyväksymään edes silloin.”
Minun lienee turha kysyä syytä inhollesi.”
Levaine naurahtaa. Se kuulostaa hämmentävän aidolta kaiken aiemman rinnalla.
Vampyyri kyllä tietää, mikä on. Sinäkin tiedät, ja siksi sinä et kysy.”
Oletko koskaan ajatellut, että olen kenties ollut tällainen jo ennen vampyyriksi muuttumista ja siksi vampyyrius on minulle osittain autuutta, oikeutusta?” kysyn.
Levaine pysyy hetken hiljaa.

Minulle se tarkoitti vain, etten kyennyt enää elämään Lavinian avun varjossa. Enkeli oli kerran laskeutunut taivaasta auttamaan minua, eikä hänen hymynsä saanut tahriintua enää sen jälkeen, kun nälkä asettui minuun. Se istui sisälleni ja painaa edelleen samalla tavalla kuin silloin.”
Silloin siis opit sanomaan sille ei.” Osa minusta arvostaa, että fyysisesti niinkin heikko mies kuin Levaine on kyennyt taistelemaan kaksikymmentä vuotta sellaisen nälän kanssa. Hän ei ole voinut olla täysin juomatta, mutta tiedän, että hän on voinut paeta sitä silkalla tahdonvoimalla. Kenties siksikin hänessä on jäljellä enää hyvin vähän mitään sellaista, johon tehdä kotinsa.

Kun Levaine avaa suunsa kertoakseen elämänsä vaikeimmista kuukausista, yritän sulkea sanojen minussa aiheuttaman pahoinvoinnin pois. Se, että oma nälkäni räjähtää usein minut täysin määrittäväksi tekijäksi ja piirtää minuuteni rajat uudelleen, ei tarkoita, että kokemus olisi Levainelle samanlainen. Ja jos onkin, hänen vahvuutensa on jotakin, jota minun ei koskaan tarvitse ajatella. En ikinä pystyisi siihen, mistä hän minulle kertoo.

20-luvulla vampyyreita ei juuri tunnettu nimeltä, joten koditon Levaine saattoi vain piilottaa itsensä. Hänellä oli useita kodittomien verkostoja Rosencranzin kaduilla. Jokaisella hyvinvoivalla valtiolla on mustat katunsa. Niiden joukossa Levainella oli hylätty pieni talo ja siihen avain. Oma ruumiini reagoi hienoisella vapinalla siihen, kuinka Levaine kertoo heittäneensä talon avaimen pois ja lukittautuneensa sisään ajatuksenaan nääntyä hengiltä. Hänen verkostonsa pitivät huolta, että hän sai tavallista ruokaa. Kyse oli kuitenkin aivan toisenlaiseen nälkään kuolemisesta. Kuusitoistavuotias Levaine oli vakaasti päättänyt kuivua kokoon, antaa veren tarpeen kiduttaa hänet loppuun.

Sitä kesti kolme kuukautta. Se on kolme kertaa niin paljon kuin saisi olla. Levainen on täytynyt olla suunnattomissa kivuissa. Maistan oksennuksen kielelläni, kun ajattelen, miten Levaine on lopulta vain käpertynyt itseensä. Kuullut kehonsa jokaisen sisäisen äänen, tuntenut, miten elintoiminnot luovuttavat, huutavat nälkäänsä kunnes ääni resonoi paikoista, joita ei enää pitäisi olla.

Minä taisin ajatella Laviniaa, kun rikoin ikkunan”, Levaine kertoo hiljaa. ”Hän ei olisi halunnut käyttää niin suurta aikaa elämästään pelastaakseen jonkun, joka aikoo kuitenkin kuolla.”
Kolmesta kuukaudesta ei pitäisi selviytyä.”
Minä selviydyin. Sen jälkeinen ennätykseni on miltei tuplasti sen ajanjakson mittainen.”
En osaa enää sanoa mitään. Minussa ei ole kieltä ymmärtämään sellaista käytöstä. Suru kalvaa minuun reiän.

Miksi? Miksi sinä teet sellaista vieläkin?”
Osittain siksi, että kaikki vampyyriudessa on niin kaukana siitä, mitä olen oppinut maailmasta.”
Vampyyrit kuuluvat maailmaan. Me olemme vain sairastuneita ihmisiä.” En ole koskaan puhunut itsestäni sairastuneena. En miellä elämänkantajia samalla tapaa sairaiksi kuin rutonkantajia. Kenties surun kalvama reikä minussa käskee antaa Levainelle armoa, jota hän ei pyydä eikä tahdo.

Suurin syy lienee se, mitä tapahtui, kun rikoin ikkunan. Ikkunaa ei voi rikkoa satuttamatta itseään. Minusta oli juuri ja juuri kävelemään. Käytin kaiken tahdonvoimani siihen, että sain itseni kadulle. Oma vereni täytti ilman, aistini antoivat periksi. Maistoin hajuja ja värejä, kaikki oli punaista mustilla pisteillä.” Levaine pitää hienoisen tauon. Hengittää syvään.
En nähnyt ensimmäiseksi löytämäni ihmisen kasvoja. En tiennyt, minkä mittainen hän oli tai oliko hän mahdollisesti jonkun seurassa. Näin pelkkää punaista. Nälkä oli muuttunut ainoaksi todellisuudeksi. Veren juomista minun tuskin tarvitsee kuvailla. Osaat varmasti kuvitella, miltä se tuntuu kolmen kuukauden jälkeen. Tarve räjähti minuun sillä hetkellä, kun veri virtasi sisälleni. En ole koskaan tuntenut itseäni niin fyysiseksi.”

Levaine nousee ylös ja polvistuu kuin kosiakseen. Tiedän, että hän aikoo keskustelun päätteeksi kaulalleni. Näen sen hänen eleistään, vaikka hänen kulmahampaansa eivät pilkistä terävinä muiden hampaiden seasta.

Se ihminen, joka osui ensimmäisenä kohdalleni, oli pieni poika. Join hänet kuiviin. Kokonaan. Vampyyrien ei koskaan tule juoda uhriaan hengiltä, mutta minä tein niin.”
Sinä pidättelit itseäsi aivan liian pitkään. Aistisi eivät enää voineet mitään muuta.”
Se olin silti minä, joka painoin hampaani viattoman olennon kurkulle.”

En voi sanoa mitään. Levainen haaleat, siniset silmät katsovat minuun hakematta myötätuntoa.
Tunnetko sinä yhä yhtä suunantonta nälkää?”
Kieroumani ei kuole koskaan. Mikään määrä sitä, mitä tunnen päivittäin, ei ole hyväksyttävää. Kykenen kyllä pidättelemään itseäni.”
Levaine.”

Hetken mielijohteesta vedän yöasuni nauhat auki, annan vaalean vaatteen tippua päältäni kokonaan. En häpeä itseäni Levainen edessä, olemme nähneet toisemme niin auki kuin mahdollista. Alaston ruumiini ei ole vääryys hänen silmilleen. Haluan hänen juovan minusta, muuten hän oikeasti tapattaa itsensä suuressa inhossaan.

Juo”, sanon hiljaa suoden Levainelle niin anovan katseen kuin hänen ystävänään uskallan. Levaine ei hämmästy vaatteettomuudestani vaan kumartuu ylleni varoen koskemasta muualle kuin niskaan ja ranteisiin. Hän empii ja pakoilee aivan kuin ei tuntisi fyysistä tarvetta verelle lainkaan. Tiedän tarpeen elävän hänessä lujempana kuin minussa koskaan, mutta silti hän kykenee hengittämään normaalisti aivan kaulavaltimoni vieressä. Kun hän lopulta painaa teräviksi kasvaneet kulmahampaansa kaulaani vasten, en erota hänestä lainkaan tunteita. Levaine on rutinoitunut. Hän ei juo minusta sisäisestä pakosta vaan pelkästään siksi, että olen pyytänyt. Suljen silmäni. En suostu tuntemaan tilanteesta mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti