Luku 25: Junan ikkuna (Kaspar,
tammikuu 1941)
Höyry kohoaa lumiselle taivaalle.
Juna viheltää kerran. Toinen vihellys olisi merkki minulle.
Juna-asema täyttyy ihmisistä, mutta kenelläkään ei ole juurikaan
kantamuksia. Omassa laukussani on tyhjät nurkat ja muutama Noiren
mukaan pakkaama vaate. Naamiokin on mukana. Noire antoi sen mukaani
nauraen sille, että tuskin osaan Lumieré de Lunessa viettämieni
kuukausien jälkeen enää olla ilman sitä.
Rauhan astuessa näyttämölle elämäni
on ollut pelkkää kaaosta suuntaan ja toiseen. Virallisia
kuulusteluja, kyselyä kyselyn perään, papereiden etsimistä ja
usean eri asian todentamista. Nimeni, identiteettini, synnyinvuoteni.
Vanhempieni kuolinaikojen. Asuinpaikkani. Sotapetturuuteni. Sen,
josta minua ei koskaan varsinaisesti syytetty. Kaltaiseni
rivisotilas, jonka kasvot unohtuvat ensimmäisen kymmenen sekaan, ei
kiinnosta loppupeleissä ketään. Puuttumistani ei huomattu.
Antonio ei päässyt yhtä helpolla.
Häntä hiillostettiin useita päiviä peräjälkeen. Kun hän
vihdoin palasi Lumieré de Luneen, hänen katseensa oli alas painettu
ja ryhtinsä olematon. Hän kuljetti pitkää ja honteloa ruumistaan
kuin ei olisi enää aivan ollut sen sisällä. Sen katsominen teki
pahaa jopa kaiken sodassa näkemäni jälkeen.
Ulkoilma on purevaa, mutta rakastan
sen kylmää tuntua kasvojani vasten. Kun viettää tarpeeksi aikaa
pelkästään sisätiloissa, sitä oppii kaipaamaan tavallisia
asioita, kuten kylmää pohjoistuulta tai kasvoille tippuvaa lunta.
Juna ei lähde vielä. Kenelläkään
ei tunnu olevan kiirettä. Kukaan ei kuitenkaan palaa kotiin
ennallaan. Kaikilla Rosencranzissa asuvilla sentään on yhä koti.
Saksalaisille ei käynyt yhtä hyvin. Jos en olisi asunut vaadittua
vuosimäärää Rosencranzissa, minä olisin yhtä lailla
teloituslistalla, vihaisten ja väärinkohdeltujen kirousten
kohteena. Papereiden mukaan minä olen saksalainen. Sodassa puolet
unohtuvat. Tarttuessani aseeseen en koskaan miettinyt, miksi ammuin.
Tein niin vain, koska ei ollut muutakaan keinoa. Koska takerruin
elämään, joka minulla yhä oli. Seistessäni rautatieasemalla
kiireettömien ihmisten kanssa tiedän meidän kaikkien jakavan saman
painon. Kannan mukanani jokaista elämää, jonka otin vasten
tahtoani.
Jokainen rosencranzilainen mies, joka
ei todistanut työkyvyttömyyttään tai jota ei tarvittu enemmän
toisaalla, – kuten tohtori Levainea – joutui sotatantereelle.
Rosencranzin kohtalo on edelleen lasinhauraalla pinnalla. En
kuitenkaan jaksa ajatella maatani junan viheltäessä toisen kerran.
Palaan siihen, mitä muistelen lämpönä ihon alla, verenä
suonissani. Minä palaan kotiin.
Antonio palaa myös kotiinsa. Hänen
paksuun, kauniisti leikattuun harmaaseen takkiin sonnustettu kehonsa
on aivan vierelläni. En tunne hänen lämpöään. Hänen kasvonsa
punoittavat, mutta en usko kylmyyden olevan ainoa syy.
”Kaksi minulle”, kuiskaan
Antoniolle ja tunnen jännityksen kipristyvän kehoni laitamille.
Kehoni pyrkii kovasti olemaan tuntematta sitä, mutta en voi olla
aistimatta, miten se pistelee kulkiessaan. ”Minun täytyy lähteä.”
”Odota. Kaspar, odota.”
Antonio astuu lähemmäs, kuljettaa
paljaat kätensä omilleni. Tunnen, miten kohmeessa hän on.
Vampyyrien aistit eivät ole lainkaan sen ihmeellisempiä kuin
ihmistenkään, vaikka ihmiset kuvittelisivatkin jotakin muuta. Mekin
tunnemme kylmää, erityisesti sellaisina hetkinä, jolloin joudumme
lähtemään paikasta, joka on merkinnyt meille turvaa.
”Sinä tiedät, mitä tekisin, jos
olisimme kahden. Sinä tiedät.”
Antonio ei voi lähestyä minua täällä
kaikkien nähden. Hänen seksuaalisuutensa on edelleen rikos. Jotkin
asiat eivät muutu.
”Kaiken tämän ajan olen odottanut
tätä hetkeä.” En sano Antoniolle, että olen pelännyt tätä.
Satutin häntä tahtomattani ja tahallani. Olemme jakaneet yhdessä
sellaisia asioita, joilta lasten korvat peitetään.
”Älä. Älä sano, että nämä
ovat hyvästit.” Antonion silmät kiiltävät, mutta hän pitää
itsensä hallinnassa. ”Minä kerroin sinulle, millaisen
tulevaisuuden näen meitä odottavan. Me olemme ikuisia.”
”Ssh, hiljempaa. Täällä on aina
korvia, jotka kuulevat.” Katsahdan junaan astuvien virtaa
ohjastavia miehiä.
”Sinun on luvattava, että annat
minun palata luoksesi. Lupaa se minulle. Sinun täytyy. Minä en
selviä, jos en saa palata rinnallesi.”
Mieleeni palaa hetki, jolloin kohotin
ensimmäisen kerran käteni satuttaakseni Antoniota hänen
pyynnöstään. Hänen silmänsä näyttävät samanlaisilta kuin
silloin. Ne ovat saaliseläimen silmät. Kukaan hänen kaltaisensa ei
oikeasti tahdo tulla lyödyksi.
Ja minä joudun satuttamaan häntä
uudelleen.
”Sinä tulet liikkumaan varmasti
pitkin Rosencranzia sitten, kun sodan levottomuus on hälvennyt.
Palaat katsomaan Noirea ja Kostyaa. Et minua.” Puristan hänen
kylmiä käsiään.
”Kaspar, ole kiltti...”
Minä en kuulu hänelle. Olen lukenut
hänet kokonaan jo ensimmäisinä päivinä. Vaikka hän saisi
minusta koko maailman, hänessä ei ole enää mitään minulle.
”Addio, Antonio Cariello. Me
koimme paljon yhdessä. Vie Noirelle terveiseni aina, kun tapaat
häntä.”
Päästän irti Antonion käsistä.
Hän jää katsomaan minua, tiedän sen, vaikken käänny enää
kohtaamaan hänen läikehtiviä merisilmiään. Kun astun junaan,
tunnen, miten jännitys sisälläni vain suurenee. Se ei enää mahdu
pelkästään reunoille, koska se tietää, että pahinta ei ole
jättää taa vaan kohdata uudelleen.
Olen jättänyt todellisen kotini taa
jo kerran. Silti minusta tuntuu, että kun etsin istumapaikan lähes
täydestä junasta ja painan käteni huurteiselle ikkunalle, jätän
taakseni enemmän kuin jätin sotaan lähtiessäni. En enää näe
Noirea poikineen, en Antoniota ilo silmissään. Minä hylkään
kokonaisen elämän.
Junan lähtiessä liikkeelle näen,
kuinka Antonio painaa ensin kätensä kasvoilleen kuin jäädäkseen
häneen jättämääni kosketukseen, sitten romahtaa polvilleen
ihmisten kävellessä ohi. Kenelläkään ei oikeasti ole kiire,
mutta kuitenkin aina sen verran, että toisen kärsimykseltä kykenee
ummistamaan silmänsä. Niin minäkin teen. Kun juna etenee, en enää
katso Antoniota. En tahdo viimeisen mielikuvani hänestä olevan se
heikko, tunteensa kieltävä ja silti täysin niiden pohjalta elävä
nuori mies, joka hän nyt on. Muistelen mieluummin valhetta. Sitä
poikaa, joka hymyili aina nähdessään minut.
* * *
Kolmas katu on edelleen yhtä
hiljainen. Pääkatu on useiden metrien päässä, valaistus on
huonompi kotikadullani. Koti. Sen ajatteleminen saa kehoni
miltei luovuttamaan kesken matkan. Lähes tyhjä laukku painaa
tekojeni verran, jalkani ovat rautaa, raskasta ja taipumatonta. Pelko
pitää minut kiinni menneesä. Kun palaan kotiin, kaikki on
lopullisesti takanani.
Yötaivas on puhtaan sininen. Syvä
indigo ja kylmänä tuikkivat tähdet. Lumi kaikkialla on ohutta,
mutta hohtavaa ja kylmää. Talvi toivottaa minut tervetulleeksi.
Eniten olen ikävöinyt puutarhaani, muistoani viimeisestä punaisten
ruusujen kesästä yhdessä verisisareni kanssa. En saa kesää
palatessani tutusta portista sisään.
Kun portti vihdoin näkyy, tunnen,
miten jalkoihini siirtynyt jännitys miltei jättää minut
paikalleni. Lumi on tehnyt kinoksensa pihaan, rautaportin päälle ja
ruusupensaisiin. Kaikki on jäänyt talven viitan alle. Silti kaikki
on raastavan tuttua. Muistan koukeroiset kuviot pihan portissa,
ikkunoiden muodon ylemmässä kerroksessa. Puiden oksat sen sijaan
kurottavat portin yli, pitemmälle kuin aiemmin. Ne ovat nähneet
yhden kesän ilman minua.
Pääsen yhä portista sisään.
Kävelen pihan läpi ajatellen, miten autiolta se näyttää, miten
hauraalta ja hylätyltä. En ole ollut huolehtimassa siitä enkä
mistään muustakaan. Olen pitänyt itseni hengissä, kadottanut
kaiken, löytänyt uudelleen etsimättä. Talo on yhä täällä,
liikkumattomana, hengittämättömänä. Se on taltioinut jokaisen
muiston, jonka olen painanut syvemmälle sodan äänien täyttäessä
pääni.
Avatessani oven tuttu tuoksu täyttää
aistini turvalla. Tähänastisessa elämässäni vain veri on voinut
täyttää minut näin, vain rakkauteni, vain yhteyteni
verisisareeni. Huone ei kuitenkaan suo minulle armoaan, se heittää
tuoksunsa päälleni, kunnes se on tunkeutunut jokaiseen nurkkaan
minussa. Suljen oven perässäni, kun vielä voin piilottaa tämän
maailmalta. Sillä kun kukaan, ei sota, ei toinen vampyyri tai
ihminen, ei maailman viha ole näkemässä, voin sallia itseni
laskeutuvan polvilleni maahan ja vuodattaa kaikki ne kyyneleet,
joiden kuvittelin jo kuolleen minuun. Ne pyyhkivät ylitseni kuumana
ryöppynä, kunnes painan pääni alas ja tiedän, että sisälläni
ei ole enää mitään ulos päästettäväksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti