Luku 13: Hiljaiset luut (Lucilla,
lokakuu 1940)
Vielä kolmen yön päästä Levainen
lähdöstä tunnen oloni turraksi. Aivan kuin miehestä juominen
olisi heikentänyt minua sen sijaan, että se ruokkisi minut ja
vahvistaisi kaikkea sitä, jonka kuuluukin elää minussa.
Kukaan ei ole huomannut muutosta
minussa. Palveluskuntani on keskittynyt levottomuuteen Rosencranzin
pohjoisrajalla. Olen pyrkinyt pitämään itseni mahdollisimman
etäällä sodasta, jotta sen mielettömyys ei pyyhällä ylitseni ja
saa minua unohtamaan kaikkea merkityksekästä. Levainen tykyttävä
kaulan suoni on yksi niistä asioista, joita en tahdo unohtaa. En
vielä. Voin unohtaa Levainen vasta sodan lakattua, sillä sitten
minua odottaa se, kenelle verenpunani todella kuuluu. Tällä
hetkellä voin kuitenkin saada kaiken elämiseen tarvittavan vain
Levainelta. Inhotan itseäni ajatellessani, että oikeastaan vain
käytän miestä tarpeisiini.
Levaine on lähtenyt pohjoisrajalle,
ranskankieliselle alueelle, mutta ei mennäkseen muurin toiselle
puolelle. Levainea tarvitaan sairastuneiden tarkastamiseen. On
levinnyt huhu siitä, että rutto olisi sittenkin päässyt
levottomuuksien ansiosta Rosencranzin sisälle. Ajatus on liian
vaarallinen varsinkin, kun tiedän tarkalleen, miksi rutto leviäisi
juuri pohjoisosassa maata. Pohjoisessa on sairauden pesä, jonka olen
itse sinne asettanut.
Viitisen vuotta sitten sota ei ollut
vielä ilmoittanut itsestään, vampirismi ei ollut kehittänyt
suunnattomia erimielisyyksiä ihmisissä. Silloin uskalsin vielä
purra ketä tahansa. Minun ei täytynyt tyytyä vampyyrituttavieni
vereen, sillä ylpeyteni ja vapauteni olivat rakentaneet minulle
mielikuvan kykenevyydestä. Mielsin olevani kaikkivoipa. Uskalsin
purra ihmisiä ja muuttaa heidät ikuisiksi.
Pohjoiseen levittämäni vampyyrius
asettui kiinni sellaiseen naiseen, joka tiesi, miten sopeutua
tilanteeseen kuin tilanteeseen. Nykyään tahdon sanoa itselleni,
että olin nuori ja ymmärtämätön. Kyse ei ollut kummastakaan.
Nuoruudeksi mieltämästäni ajasta oli jo silloin yli kolmekymmentä
vuotta eikä ymmärtämättömyydestä ole koskaan voinut puhua
yhteydessäni. Minä tiesin, mitä tein, kun imin verta ihmisistä
useita kertoja kuussa. Sellaiselle ei ollut tarvetta. Kyse oli
himosta ja jostakin syvemmästä, vaarallisemmasta, jonka jouduin
kohtaamaan kunnolla vasta muutama vuosi sen jälkeen. Minussa on aina
elänyt jotakin eläimellistä, joka ei halua tulla kontrolloiduksi.
Vampyyrius sopii minulle. Se ei ole synnyttänyt eläimellistä
puoltani, vaan pikemminkin herättänyt sen uudella tavalla eloon.
Antanut sille mahdollisuuden kukoistaa.
Kaikesta huolimatta istutin
tietämättäni vampyyriuden pysyvästi pohjoiseen. Purin naista,
joka muutti tilanteen edukseen ja perusti vampyyreille turvapaikan
keskelle ranskankielistä aluetta. Vanhaan teatteriin, jossa olin
käynyt sen ollessa vielä hylätty rakennus. Uhrini ei suostunut
jäämään uhriksi. Hän sädehti, teki itsestään tilanteen
kuningattaren. En ole itse mieltynyt pohjoisempaan puoleen
Rosencranzista. Sillä selitän puremalleni naiselle sen, miksi en
kykene olemaan osa hänen valtakuntaansa. Totuus on toisenlainen, ja
uskon sen liittyvän vahvasti siihen puoleen minussa, jota en tahdo
aivan täysin omakseni tunnustaa. Minä en koe yhteisöllisyyttä.
Tulen toimeen monien vampyyrien kanssa, mutta en voi olla osa
suurempaa yhteisöä. Minusta ei ole sitomaan itseäni mihinkään
niin maalliseen ja järjestäytyneeseen. Olen aina lopulta omillani.
Levainekin on vain keino selviytyä hengissä.
En usko ainoaankaan jumaluuteen kaiken
kertaalleen nähneenä, mutta rukoilen silti, että Levaine on
lähtenyt pohjoiseen pelkästä väärinkäsityksestä. Jos joku on
alkanut levittää ruttoa ja se pääsee etenemään koko
Rosencranziin, maailmalla ei ole mahdollisuutta selviytyä. Se
tuhoutuu omaan saastaisuuteensa. Sotaan ja vampyyreihin. Johonkin,
jonka kulkuun ei voi enää yksittäinen olento vaikuttaa.
Silti mietin joskus, että eikö juuri
yksittäinen olento ole se, jonka pitäisi päättää kaikki? Sota,
lääkekiista, vampyyriuden leviäminen, koko ruumiin vievä sairaus?
Yksittäisestä olennostahan tämä on lähtenytkin. Vääristyneestä
yksilöstä, Azazelista. Ihmiset ovat jo oppineet puhumaan hänestä.
Minä olen sekä kiittänyt että kironnut hänen nimeään.
Suurimmat kiitollisuuden tunteeni liittyvät kaikkeen siihen, mitä
olen itse saavuttanut olemalla vampyyri. Kaikki pyörii vain oman
pääni ympärillä. Kiroukseni liittyvät ainoastaan siihen, että
maailma luhistuu vampyyreiden aiheuttamien ongelmien alle. Ilman
taudin alullepanijaa, Azazelia, mitään sotaa ei olisi syntynytkään.
Vai osaavatko ihmiset itse sotkeutua lankoihinsa niin
perinpohjaisesti?
Vaakakupissa enemmän painaa
kiitokseni siitä, mitä olen saavuttanut vampyyriuden avulla. Kaikki
sisälläni on siellä vain, koska vampyyrius on sallinut minun
päästää irti kaikista niistä esteistä, jotka ihmisyys minulle
asetti. Minun täytyi olla taustani mukainen rikkaan suvun tytär,
rauhallinen ja hillitty. Jos tunsin jotakin harmaudesta poikkeavaa,
se oli väärin, sillä naisen ei kuulunut haluta asioita, joita
halusin. Tahdoin jo nuorena toisten verta kynsieni alle. Väkivalta
ja julmuus elivät minussa tavalla, jota en uskaltanut päästää
vapaaksi. Muovasin itsestäni jonkun muun, kunnes isäni kuolema sekä
toisen olennon hampaat vapauttivat minut ihmisyyteni kahleista. Tulin
pedoksi. Minun ei tarvinnut enää estellä itseäni.
Vampyyriuden minulle tuoma status
aiheutti minussa niin suurta mielihyvää, että unohdin sen
tarkoittavan myös kuolemattomuutta. Ajatus ikuisesta elämästä ei
juuri vaivannut minua saati soittanut hälytyskelloja. Minulla ei
ollut aavistustakaan siitä, miten hankalaa on saada yhteiskunta
pysymään perässä – miten monta kertaa joutuu muuntelemaan
tilannetta, muiden tietoja itsestään. Taikaa ei ole olemassakaan.
On vain älykkäitä olentoja, jotka oppivat käyttämään jokaista
tilannetta ja ihmistä hyväkseen. Yö pakottaa lapsensa
kaltaisikseen.
Kuolemattomuus alkoi kuitenkin painaa,
kun näytin liki neljäkymmenvuotiaana yhä nuorelta. Ryppyjä ei
koskaan tullut, en ikinä saanut ikääntymisen viittaa riesakseni.
Se ei ollut vaikeinta. Pahinta tilanteessa oli se, että kaikki se
verenpunainen, jonka olin antanut elää kauttani jo vuosia, alkoi
menettää hohdettaan. Väkivalta ei tuntunut miltään, veren
juominen oli vain elinehto. En saanut enää minkäänlaista
mielihyvää petoudestani. Särmät katosivat täysin, olin nähnyt
maailmasta jo kaiken haluamani. Azazelin nimi alkoi sittenkin
muodostua kirosanaksi suussani. Vampyyrien esi-isä aiheutti paitsi
ruton, myös henkilökohtaisen tyhjyyteni. Ensin identiteettini
vahvistui kuolemattomuuden laskeutuessa harteilleni, ja sitten se
kalvoi kehoni tyhjäksi. Repi lihan ja jätti tyhjät, hiljaiset
luut. Ei ollut enää sisältöä, värit olivat himmenneet.
Olin jo useamman vuoden kuvitellut
menettäneeni kaiken, kunnes viimeinen valkoisten ruusujen kesä
avasi uudelleen oven minuuteeni. Kyse oli yhdestä miehestä. On
edelleenkin. Yksi ainoa olento tässä maailmassa voi saada värini
kukoistamaan. Hän on ainoa, jonka kautta voin peilata itseni
pelkäämättä sitä, kenet kuvajainen näyttää.
Olin jo aikaisemmin oppinut nauttimaan
pimeydestä itsessäni. Pidin julmuudestani ja vampyyrius antoi sille
hyväksyntänsä. Minussa sykkinyt väkivalta oli kuitenkin ehtinyt
täysin laimentua ennen kuin tapasin hänet. Hän seisoi
puutarhassaan ja kitki rikkaruohoja, joita oli niin näennäisesti,
että hän olisi yhtä hyvin voinut istua sisällä juomassa teetä.
Ruusut olivat valkoisia. Niiden ei missään nimessä olisi pitänyt
olla. Mies, jonka silloin näin, oli syvän punainen, vahva ja
intensiivinen. Valkoinen ruusu ei sopinut hänelle lainkaan.
Niinpä minä kysyin, miksei hän
maalannut ruusuja punaisiksi. Monta vuotta eläneenä tunnistin
väkivallan toisesta. Näin, millainen ihminen hän oli. En
pelästynyt sitä lainkaan. Tiesin hänen ymmärtävän ruusujen
maalaamiseen piilottamani viittauksen. Lewis Carrollin irvokkaat
hahmot olivat maalanneet toisen käskystä puutarhan ruusut
punaisiksi. Punainen kuningatar oli hahmona syystäkin korostetun
punainen. Tiputin vihjauksen vaivihkaa ja huomasin hänen tarttuvan
siihen. Hän huomasi minun nähneen ytimeensä siltä seisomalta.
Suhteemme eteni nopeammin kuin olisin
koskaan osannut toivoa. Hän tiesi heti, millainen olin, ja minä
näin hänen värinsä selkeämmin kuin kenenkään aiemmin. Yhdessä
saatoimme sukeltaa sellaisiin syvyyksiin, joista monikaan ei olisi
luikerrellut tietään takaisin valoon. Seisoimme meremme pohjalla
tiedostaen, mitä se aiheutti meissä. Hukuimme toistemme huumaavaan
punaan, annoimme vihan ja väkivallan tanssia keholta toiselle.
Satutimme. Nauroimme. Rakastimme. Elimme.
Mies antoi minulle nimen, jolla kutsua
itseään. Kaspar. En ollut varma, kuuluiko nimi hänelle oikeasti,
mutta paperit eivät valehdelleet. Mies oli kasvanut kiinni nimeensä,
vaikka en tiennyt, kuuluiko paperien identiteetti lainkaan hänelle.
Luotin häneen täysin siitä huolimatta, että kaikki hänessä
saattoi olla valhetta. En uskaltanut epäillä, sillä olin antanut
hänelle suurimman osan itsestäni. Ytimeni. Todellinen luonteeni ei
ollut siihenastisessa elämässäni paljastunut kenellekään muulle
kokonaisuudessaan. Kaspar oli ainoa, jonka sallin täyttää
vajavaisuuteni ja tyydyttyä ruumiissani tanssivasta vihasta. Olin
täynnä jotakin ihmisyyden toisella puolella olevaa, hirvittävän
tummaa ja vaarallista. Hänessä eli sama pahuus yhtä
hallitsemattomana. Meidän kuului löytää toisemme.
Nyt selviän yli lentävistä
sotakoneista ja kyltymättömästä nälästäni vain, koska tiedän
Kasparin palaavan vielä luokseni. Ajatus siitä suo minulle toivoa,
mutta kasvattaa myös pelkoa alleen. Entä, jos en enää osaakaan
palata ytimeeni? Sota ja alituinen valppaus ovat muuttaneet minua,
vaikka en ole rintamalla. Johtajat eivät juuri kyseenalaista,
millaisesta taustasta sotilas tulee, kunhan tämä ei kanna ruttoa
tai ole kuolematon vampyyri. Naisetkin voisivat käydä sotilaista.
Siihen minusta ei ole, mutta tunnen sodan vaikutukset kaikkialla
itsessäni.
Värittömyys on alkanut palata. Ei
tyhjänä, vaan pikemminkin turvallisena. Olen ollut yli vuoden
erossa Kasparista ja tunnen jo nyt välimatkamme kasvavan. En voi
tietää, onko hän löytänyt turvapaikan pohjoisessa. Käskin hänen
etsiä viisi vuotta sitten tartuttamani naisen tukikohtineen. Noire
osaa varmasti tutustuttaa hänet aivan toisenlaiseen maailmaan,
sellaiseen, jossa hän ei saanut elää silloin, kun hän olisi sitä
tarvinnut.
Matka välillämme kasvaa silti.
Minussa on jo nyt niin paljon pelkoa, etten enää tiedä, voinko
kohdata Kasparin ja sitä kautta todellisen luonteeni jälleen. Osa
minusta kavahtaa jälleen sitä, miten paljon tahdon heittäytyä
vaistojeni vietäväksi, juoda verta, satuttaa syvältä. Tulla
pelkäksi eläimeksi, jonka ei tarvitse miettiä oikeaa ja väärää.
Jokin minussa vastustelee ajatusta sellaiseen palaamisesta. Sota on
rauhoittanut minua. Pakottanut minut muistamaan kaiken muun
elämässäni. Sodan loputtua minun on pakko tehdä valinta. Silloin
en voi olla oma itseni ja Kasparin täydentäjä sekä rikas ja
maineikas Lucilla Cartwright. Ne kaksi eivät ole pohjimmiltaan sama
henkilö. Minun täytyy kuolettaa syvin olemukseni lopullisesti, jos
aion pitää julkisivuani yllä. Se tarkoittaisi myös eroa
Kasparista.
Sellaisia seikkoja minun on täytynyt
miettiä maailman tullessa yhä vain tietoisemmaksi itsestään ja
mädistä nurkistaan. Jokin murtuu pian. Se on joko jokin sodan
monesta puolesta tai ihmisyys kokonaisuudessaan. Maatessani
sängylläni päivien lipuessa toiseen toivon, että se, joka murtuu,
ei ole ytimeni. En ole vielä valmis luopumaan siitä, vaikka se on
jälleen alkanut pelottaa minua. Minun on saatava elää veressä
vielä kerran. Minun täytyy saada katsoa, kykenenkö yhä sellaiseen
elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti