maanantai 29. lokakuuta 2018

Verivalhe: luku 11


Luku 11: Lattialla (Lucilla, lokakuu 1940)

Veri on sotkenut mekkoni kauluksen. Katson tahriintunutta kaulusta häpeäni lävitse ja yritän tunnustella, mitä häpeä saa minut tuntemaan. Missä osissa kehoani se asuu, mihin se sattuu eniten. Onko sen tarkoitus sattua?

Levaine on yhä kartanossani. Mies on toisessa kylpyhuoneessa peseytymässä. Olen käskenyt jokaisen talouteeni kuuluvan joko yöpuulle tai kotiinsa, kenenkään ei sovi olla täällä näkemässä, kuinka kaksi olentoa maalaavat itsensä uudelleen ihmisiksi. En kestäisi katsoa Levainea silmiin juuri nyt. Hän saa jäädä vierashuoneeseen, annan hänen yöpyä kattoni alla. Kunhan minun ei tarvitse ajatella sitä, mitä on tapahtunut.

Lady Lucilla?” kuuluu suuremman kylpyhuoneeni ovelta. Lavinia koputtaa kevyesti, mutta ei astu sisään ilman lupaani. ”Oletteko te kunnossa?”
Olen minä”, vastaan, ”käy vain jo nukkumaan.”
Jääkö vieraanne yöksi taloon? Käyn sijaamassa vierashuoneen sängyn häntä varten.”
Me pärjäämme hänen kanssaan, kiitos vain, Lavinia. Mene vain.”
Lavinia on hetken hiljaa. Tiedostan, että hän voi ymmärtää tilanteen hyvin väärin. Jostain syystä sillä ei ole juuri nyt merkitystä.
Hyvä on, lady Lucilla. Hyvää yötä.”

Sallin itseni avata oven vasta, kun kuulen Lavinian loittonevat askeleet. Kaulukseni on veressä, mutta kasvoni ovat kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Silmäni palautuvat hiljalleen punastaan takaisin syvänruskeiksi, lähes mustiksi. Nälkä on lakannut tykyttämästä jokaisessa osassani. Nyt, kun hahmotan tilanteen jälleen lähes ihmismäisin aistein, tiedostan vetäneeni tohtori Levainen jälleen mukaan johonkin sellaiseen, jossa hänen ei tarvitsisi olla. Tämä on minun taakkani. Hänellä on omansa. Meille ei tee hyvää jakaa tätä kaikkea tällä tavoin.

Kun kohtaan Levainen jälleen, hänen kaulansa on jo lakannut vuotamasta. Olen jättänyt siihen kaksi isoa reikää, rumaa ja rosoreunaista. En ole varonut lainkaan. Levainen täytyy käyttää entistä teatraalisempia kauluksia pitkän aikaa.

Anteeksi, ystäväni”, kuiskaan miehelle katsoessani hänen kuvajaistaan kylpyhuoneen peilistä. Kasvot ovat kalpeat ja silmät verestävät. Veren hän on jo pyyhkinyt liinaan, joka lojuu lavuaarissa kauttaaltaan tahriintuneena. Verta on lattialla asti. Olen juonut säästelemättä. Etsin tyynesti ensimmäisen käteeni osuvan liinan suuresta kaapista, joka on useimmiten Lavinian käytössä, ja alan siivota lattiaa. Sillä, kastuuko mekkoni, ei ole enää tässä vaiheessa merkitystä. Se on jo valmiiksi veressä.

Ymmärrätkö nyt, miksi näin ei voi enää tapahtua?”
Katson verta pienemmän kylpyhuoneeni lattialla. Teollinen valo vain lisää vaikutelmaa tapahtuman vääryydestä.
Anteeksi.”
Meidän on pakko tukahduttaa tarpeemme.”
Siihen kuolee.”
Ei kuole.”
Meidän ei pidä mennä niin pitkälle, että ottaisimme selvää siitä.”
Sinä et tiedä siitä mitään. Olet arvostettu sekä ihmisten että vampyyrien keskuudessa, ja silti onnistut pitämään matalaa profiilia. Et tiedä tämän elämän kääntöpuolesta mitään.”

Levainen sanoissa on kohtuuttomuutta, jota en aio sietää siivotessani hänen vertaan lattialta. Asetelma on liian räikeä kestää. Olen tottunut säilyttämään arvokkuuteni joka tilanteessa. Siinä, että hän vihjaa tietämättömyydestäni minun polvistellessani lattialla, on jotakin niin likaista, etten aio jäädä hyväksymään sitä.

Kumpi meistä on ollut kauemmin vampyyri, Levaine? Vastaa siihen ja mieti sitten, miten tietämyksemme tästä elämästä eroaa”, sähähdän pitäen pääni alhaalla. Asetelma on edelleen raju, mutta päätän pitää ylpeyden äänessäni.
Entä kumpi meistä on rutonkantaja, kumpi elämän?”
Suljen suuni. Tiedän tämän olevan aihe, joka hiertää välejämme jokaisella kerralla, kun suostumme siitä toisillemme puhumaan.

Levaine on ollut rutonkantaja jo alle täysi-ikäisestä lähtien, käytännössä katsoen kauemmin kuin hän ehti koskaan olla ihminen. Jos veriruton toiselta vampyyrilta saanut selviää rutosta, tämä jää vampyyriksi, mutta vanhenee kuten ihminen. Kuolemattomuuden suoma hitaasti himmuva sädekehä ei koske rutonkantajia. He ovat jopa vampyyrien keskuudessa kartettuja.

Kukaan ei voi olla varma, mistä rutto alun alkaen syntyi. Köyhyyden ja kurjuuden vuosina epäpuhtaudet ovat voineet olla niin suuri tekijä, että väärissä oloissa tapahtunut verenjuonti on saattanut kehittyä infektioksi. Kukaan ei tiedä tarkalleen, ei edes kukaan vampyyreista. Vika ei ole meissä eikä uskoaksemme Azazelissakaan. Rutto vain syntyi, ja sen kerran alettua levitä se ei ollut enää vain meidän ongelmamme. Rutonkantajienkin täytyy juoda. Jos he selviävät sairaudestaan ja näyttävät jälleen ihmisiltä, heihin jää silti vampyyrius. He tarvitsevat verta, ja kun he sitä juovat, he tartuttavat sairautensa seuraavaan. Kierre on loputon, sillä juomattakaan ei voi olla, ellei tahdo kuolla.

Jokaisella kerralla, kun Levaine juo ihmisuhrista, ihminen saa sairauden muistoksi tapahtumasta. Se on väärin jo siihen tosiasiaan nojaten, että Levainen kuuluisi olla mies, joka parantaa ihmisiä rutosta. Kenties mitään kuuria ei ole olemassakaan. Hän vain tietää, miten välttyä pahimmalta, sillä on itse taistellut sairautensa läpi selviten siitä. Koko tohtorin identiteetti on vain pakoreitti.

Niin”, Levaine huokaa useiden minuuttien kuluttua, ”minustakin tuntuu, että minulla on parempi tietämys siitä, miltä tuntuu elää vampyyriuden varjopuolta. Aivan kuin sillä mitään valoisia puolia olisikaan.”
Mielikuvani viimevuoden kesästä palaavat yksi kerrallaan. Aistini äärimmilleen viritettyinä, ruusun, punaisen maalin ja veren tuoksut sekoitettuina vastustamattomaksi kokonaisuudeksi. Elin sitä maailmaa. Olin osa sitä. Kuuluin jonnekin, tiesin, kuka olen. Ilman vampyyriuttani en olisi kuulunut hetkeksikään yhteenkään todellisuuden osaan.

Ei vampyyrius ole pelkkää kärsimystä”, sanon hiljaa, mutten avaa toteamustani sen suuremmin. Levaine ei tahdo kuunnella.
Kuten sanoin, sinä olet pidetty kummallakin puolella. Sinun kaltaisellesi on helpompaa sopeutua parveen.”
Sopeutuminen on sinulle vaikeaa vain, koska et tunnusta itseäsi. Olen ainoa vampyyri, jolle olet paljastanut totuuden.”
Minussa on vielä tarpeeksi ihmistä näyttäytymään muille sellaisena.”
Sinun ei tarvitsisi.”
En voi enää kääntyä. Olen tohtori. Parannan ihmisiä sairaudelta, jota itse levitän.”

Levainen tilanne ei ole millään tasolla hallittavissani. Ei ole koskaan ollutkaan. Se, että olen hänen ainoa tukensa vampyyrien versiossa maailmasta, ei tee minusta olkapäätä, jota vasten itkeä. Levaine on ylpeä mies. Hän ei antautuisi liiaksi tunteidensa vietäväksi. Tiedän hänen paenneen vampyyriuttaan mitä epämiellyttävimmillä tavoilla. Hän on maininnut minulle kolme kuukautta elämästään, jotka muuttivat kaiken sen astisen likaiseksi ja saivat hänet pakenemaan entistä kovemmin. En ole kysellyt sen tarkemmin. Sen aika ei ole tullut vielä.

Oletko kuullut mitään uutisia pohjoisrajasta?” Levaine päättää vaihtaa puheenaihetta. En voi syyttää häntä siitä.
Pudistan päätäni.
En ole kuullut mitään koko iltana”, vastaan ajatellen sitä, miten nopeasti kello kolmen tee muuttui joksikin aivan muuksi, mustasi minuutit kunnes päädyimme keskiyöhön, seuraavaan päivään.
Olisimme kuulleet, jos raja olisi menetetty.”
Luonnollisesti. Neuvostoliitto olisi tullut sisään.”

Kun Levaine on siivonnut itsensä ja minä lattian, istumme hetken hiljaa kaakelilattialla. Levaine on riisunut pitkän takkinsa. Valkean paidan kaulus on pitkältä auki ja paljastaa kaistaleen valkeaa, luisevaa rintakehää. Sydän pamppailee yhä ihon alla. Mietin, mahtaako Levainekin olla yhtä nälkäinen kuin minäkin olin ennen iltapäivän tapahtumia. Rutonkantajat ovat paljon elämänkantajia vaikeampia lukea. He ovat tottuneet peittelemään nälkäänsä.

Tilanne pitkittyy ja alkaa hiljalleen huvittaa minua. Siinä me istumme kumpikin vastikään verestä siivotulla lattialla. Perijätär ja tohtori, yhä vain. Kumpikin arvokkuudestaan riisuutunut ja kulunut. Se sopii meille. Hetken ajan tahdon olla juuri niin avonainen kuin vain voin.

Katso nyt meitä”, naurahdan, ”tähän olemme tulleet kaiken tämän jälkeen.”
Osoitan käsilläni huoneen rajoja, kiiltäviä valkoisia kaakeleita. Mekaanista valoa, joka peittelee meidät hehkullaan.
Levaine, muistatko sinä, millaista oli elämä ennen sotaa?”
Muistan, mutta en muista elämää ilman ruttoa. Se on elänyt niin paljon pitempään.”
Minkä ikäisenä sinä sait tartunnan?”
Olin kuusitoista.”

Kuvittelen nuoren, mustahiuksisen Levainen mustia pisteitä kielessään, silmiensä valkuaisissa ja muilla ihon limakalvoilla. Saan päähäni terävät, nuoret piirteet, mutta en osaa kuvitella, missä Levaine on ollut, mitä hän on tehnyt saati ajatellut. En tunne häntä lainkaan. En edes tiedä, missä maassa hän silloin oli.

Muistatko yhä tartuttajasi kasvot?” kysyn, sillä uskon, että sen tarkempia yksityiskohtia minulle ei vielä uskota.
Etäisesti”, Levaine vastaa huokaisten. ”Muistatko sinä? Olen kuullut sinun joskus maininneen, että jokaisessa tartunnassa on aina tunnelataus. Sinun omassasi siis oli.”
Sinun omassasiko ei ollut?”
Levaine irvistää kuin muisto tekisi fyysisesti kipeää.
Pelkkää nälkä se oli. Mies vain kävi kimppuuni, raastoi elämäni rikki kahdella pienellä kulmahampaallaan. Siihen ei liittynyt minkäänlaista emotionaalista latausta. Hänellä oli vain nälkä, siinä se.”

Muistikuvat omasta muuttumisestani ovat kaukana, vuosikymmenten takana. Muistan isäni hautajaiset, perinnönjakotilaisuuden ja haudalle asetetut valkeat kukat. Inhosin niiden valkoisuutta. Kuolema ei ole koskaan valkoinen. Nainen, joka hautasi isänsä, ei ollut vielä verenpunaan kiedottu. En ollut kuin pahainen kaksikymmentä vuotta nähnyt tyttö isän kuollessa ja jättäessä vastuun minulle. Sen jälkeen elin vielä kahdeksan vuotta ihmisenä. Muistan ne vuodet selkeämmin kuin viisikymmentä niitä seurannutta.

Tuli mies, jonka kasvoja en muista, ja muutti elämäni ikuiseksi, väsyttäväksi jatkumoksi, josta värien etsiminen on lähes mahdotonta yksin. Kun katson palvelustyttöäni Laviniaa ja ihmettelen hänen olevan vanhempi, tiedän ajatuksen olevan virheellinen. Lavinia on minua fyysisesti kaksi vuotta vanhempi, se pitää paikkaansa. Todellisuudessa minä olen se, joka on saanut elää liian pitkään, koska joku, jonka kasvoja en enää kykene kuvittelemaan eteeni, vei minulta elämäni ihmisenä. En ole osannut edes kaivata sitä takaisin. Minun on ollut pakko tehdä kotini tähän todellisuuden tasoon.

Vuosi oli 1888”, lausun hiljaa, ”se on kaikki, jonka muistan varmaksi. Olin kaksikymmentäkahdeksan ja elämässäni menestynyt. Pidetty. Muistan verivanhemmastani vain sen, miltä hän tuntui minulle. Saatoin olla rakastunut. En ole enää varma.”
Et siis muista hänestä enää juurikaan?”
Pudistan jälleen päätäni.
En. Tiedän, että tilanteessa oli vahva lataus. Epäilen sen olleen rakkautta minun suunnaltani. Kenties kyseessä oli jokin niistä miehistä, joiden luota hain hyväksyntää siihen aikaan. Hän vain sattui olemaan vampyyri.”
Tämäkö saa sinut päättelemään, että kaikki tuntevat jotakin verivanhempaansa kohtaan?”
Ei varsinaisesti. Se vain tukee havaintojani.”

Olen itse muuttanut lukuisia ihmisiä vampyyreiksi. Luonnollisestikaan en ole enää lähes yhdenkään kanssa tekemisissä, sillä he ovat olleet minulle pelkkiä aterioita, tapoja jatkaa etenpäin elämässä. Silti, kun ajattelen verivanhempaani, kasvotonta miestä, sama tunne palaa luokseni. Hänen on täytynyt merkitä minulle jotakin. Jokaisella uhrillani on varmasti samankaltaisia mielikuvia minusta, koska minä olin heille se, joka muutti heidän elämänsä pysyvästi. Lahjoitin heille kuolemattomuuden sekä elämän varjoissa, vihattuna ja halveksittuna. Silti ikuisempana kuin kukaan heidän ympärillään. En tiedä, kiittäisikö kukaan uhreistani minua. Minä en ainakaan kiittäisi verivanhempaani. Kiitollisuus ei ole niin yksinkertaista. Tunnen paljon hankalampia tunteita tätä elämää kohtaan.

Tietysti muutokseen liittyy vahvoja ajatuksia. Kyse on loppuelämästä. Minä en koskaan unohda sitä tunnetta, kun hampaat porautuivat kaulaani ja tekivät minusta tällaisen.”
Meillä on varmastikin erilainen tapa tuntea asioita. Minä muistan vain kivun ja elämäni kolme tuskaisinta kuukautta.”

Pysyn jälleen hiljaa. Levainen kolme kuukautta eivät vieläkään ole udeltavissani. Nostan itseni hitaasti ylös, jotta veri ei pakkaannu liian nopeasti päähäni ja saa minua pyörtymään. Aistini ovat aavistuksen turtuneet ylikuumentumisen jäljiltä.

Käydään nukkumaan”, sanon ja katson, kuinka Levainekin nousee ylös. Hän näyttää yhä huonovointiselta.
Tarvitsetko jotakin kaulaasi?”
Olen tohtori, kiitos vain huolenpidosta.”
Sellainen seikka sattuu usein unohtumaan, kun kuvittelee puhuvansa toiselle, tasavertaiselle vampyyrille. Me katselemme silti tätä maailmaa aivan eri tavoin. Ei ole kuin yksi, joka on samalla viivalla kanssani, ja häntä en tohdi ajatella juuri nyt.

Astelen yläkertaan tietoisena siitä, miltä näytän ja mitä olen tehnyt. Hiukset valuvat väsähtäneinä kasvoilleni. Kaulukseni on yhä veressä. Olen istunut oman kylpyhuoneeni lattialla. Pelkkiä unohdettavissa olevia, lievästi häpeällisiä asioita. Ylpeyteni on tyynnytettävissä. Sekin on hieman väsynyt ja lopussa kaiken sen jälkeen, mitä olen pistänyt sen käymään läpi. Viimeisen portaan kohdalla käännyn vielä katsomaan, onko Levaine yhä takanani. Mies on jäänyt seisomaan tasanteelle katsomaan sukuni jäsenten maalauksia lasittunut ilme silmissään. Maalaukset ovat vanhempia kuin hän. Olen ollut olemassa ennen kuin hän on edes syntynyt. Sellaisia asioita on joskus lähes mahdotonta hyväksyä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti