Luku 6: Kaiut (Kaspar, syyskuu
1940)
”Kenelle sinä kirjoitat?”
Heleä ääni herättää minut
koukeroisten kirjainten labyrintista, palauttaa minut kelmeään
valoon. Saan itseni kiinni kirjoittamasta. Minulle on vihdoin annettu
paperia ja mustetta, – Noirelle kiitos – joiden avulla olen
päässyt lähemmäs sekä itseäni että sitä, ketä ajattelen
jaksaakseni.
”Sisarelleni.” Se ei ole kaukana
totuudesta. En joudu valehtelemaan Antoniolle. Liiallinen
epärehellisyys ei edistä yhtäkään ihmissuhdetta. Antonio
ymmärtää sanan merkityksen, jos kykenee siihen. Ei ole valehtelua
jättää osa merkityksestä riippumaan ilmaan.
”Sisarellesi? Kiinnostavaa”,
Antonio sanoo ja kumartuu hartioideni ylitse lukeakseen. Käännän
paperin toisin päin, vaikka muste ei ole ehtinyt vielä kuivua.
”Anteeksi”, Antonio nauraa
poistamalla sanan merkityksen keveydellään. ”Tietenkään en
saisi lukea toisten yksityisiä kirjeitä.”
Ei ole muunlaisia kirjeitä. Vain
yksityisiä, niin henkilökohtaisia, että siihen voi kuolla.
”Onko sisaresi sinua vanhempi vai
nuorempi?”
”Nuorempi.”
”Näköisesi?”
”Tavallaan.”
Antonio naurahtaa jälleen, istuutuu
sängynlaidalle ja ristii jalkansa. Hän on jo riisuutunut
meikeistään ja mekostaan, peseytynyt kokonaan. Noire on luvannut
minulle saman mahdollisuuden. Paikalla on peseytymistilat, kuunvalo
sallii suojateilleen mahdollisuuden lähes normaaliin elämään.
Niin normaaliin kuin vainotuille on mahdollista.
Alan miettiä, onko sisareni todella
näköiseni. Tuskin. Ehkä meissä on samanlaista hienostunutta
kovuutta, sen osaan erottaa piirteidemme keskeltä. Osaan nähdä
meidät vain yhdessä, piirteemme sekoittuneena. Hänen
yksilöllisyytensä ei aina ole käsite, jonka osaisin repiä irti
siitä, mitä olemme yhdessä muodostaneet.
”Ruskeat hiukset, siis? Entä
silmät? Sinun ruskeasi?”
Ei. Hänellä ei ole minun silmiäni.
Kenelläkään ei ole sellaisia silmiä kuin hänellä. Yösilmät.
”Hänellä ei ole samoja värejä
kuin minulla, ei aivan”, vastaan, sillä se on lähimpänä
totuutta. ”Hänen hiuksensa ovat kiharat ja sävyltään
punertavammat kuin omani. Silmät taas… Ne ovat tummemmat.”
Tumminta, syvintä, mitä maailmasta löytyy. Olen kadottanut itseni
niiden pyörteisiin jo useita kertoja.
”Sinä taidat välittää hänestä
todella. Olen nähnyt sinun kirjoittavan kerran aiemminkin”,
Antonio sanoo aivan liian kevyesti. Hänellä on yllään puhdas
paita ja polvihousut. Vaatteet vain korostavat hänen poikamaista
viattomuuttaan. Hän ei ole ihminen, jonka kanssa kykenisin
keskustelemaan tästä.
”Niin, meillä on varsin
ainutlaatuinen ihmissuhde. Sitä paitsi on pakko kirjoittaa. Aivan
pakko. Minun täytyy muistaa, kuka olin ennen kuin pitelin asetta.”
Antonio nyökkää. Huomaan haikean
välähdyksen hänen silmäkulmissaan. Se katoaa pian pirteyden taa.
”Minä en ole kertaakaan
kirjoittanut kotiin.”
Aiheen täytyy olla Antoniolle raskas.
Hänen biologinen äitinsä miehineen tuskin osaa edes odottaa
Antonion ilmoittavan itsestään. Poika palaa, jos on palatakseen.
”Oletko sinä kirjoittanut tänne?
Noirelle?”
Vaaleat suortuvat keinahtavat puolelta
toiselle, kun Antonio pudistaa päätään.
”Totta puhuen minä en osaa lainkaan
ilmaista itseäni sillä tavalla. Sanat eivät varsinaisesti juokse
minua pakoon, mutta en vain saa koskaan sanottua sitä, mitä
pitäisi. Äidille minulla ei ole sanoja. Noirelle minä… minä en
voisi koskaan ilmaista kiitollisuuttani.”
”Hän huomaa sen ilman sanojakin.”
”Huomaako?”
Ajattelen hopeisen naisen lämmintä,
suojelevaa olemusta, joka muuttuisi lämmöstä roihuavaksi tuleksi,
jos jokin koskettaisi jotakin hänelle rakasta. Noire todella on
valmis tekemään mitä tahansa Antonion ja Lumieré de Lunen eteen.
Sen vain näkee.
”Noire tuntuu välittävän sinusta
kovasti. Arvosta sellaista lämpöä, jokainen ei saa sitä
osakseen.”
”Kaspar...” Antonion ääni
taittuu jälleen surumielisyyteen, jota en tavoita. Sellaiseen, joka
ei kosketa häntä itseään. ”Sinä et ole koskaan puhunut omasta
äidistäsi.”
”Minulla ei ole erityisemmin mitään
sanottavaa hänestä.”
”Kaikilla on.”
Antonion kasvoilla käväisee ilme,
joka kohottaa sydämen hetkeksi kurkkuuni. Jättää sen sinne kehon
miettiessä, miten se voi pumpata kurkusta asti kehoni täyteen
tummaa verta. Ilme on sekoitus tietoa ja ymmärrystä. Jotakin
sellaista, jonka minä olen hänelle aiheuttanut. Aivan kuin hän
näkisi lävitseni, ajatuksianikin pitemmälle.
”Millainen äitisi on? Muistuttaako
sisaresi häntä? Kerro minulle edes jotakin.” Antonio olettaa,
että haluan tulla vastaan. Hän on itse kertonut minulle paljonkin
kylmenneestä äitisuhteestaan. Paljon kaikkea sellaista, mistä
kaksi maan alta käsin maailmaa vartioivaa voivat keskustella
tunteakseen itsensä eläviksi.
”Minun äitini on kuollut jo aikoja
sitten. Hänen haudallaan kasvaa valkoisia ruusuja.”
”Olen pahoillani. Sinähän sanoit,
että äitisi kasvatti sinut. Onko hänen hautansa Saksassa?”
Olen kuullut vastaavan kysymystulvan
edellisen kerran huomattavasti nuoremmalla iällä. Sen esitti
minulle kaksitoistavuotias luokkatoverini. Antonion suusta
vastaavanlainen oksennus uteliaisuutta tihkuvia kysymyksiä tuntuu
samaan aikaan täysin luonteenomaiselta että hirvittävän
röyhkeältä. Mutta mikäpä minä olen sanomaan. Me olemme jakaneet
ihomme, miksi sanat olisivat sen erikoisempia? Vaikka tiedänkin,
että niin sanat kuin ihokin voivat polttaa toiseen lähtemättömän
merkkinsä.
Ӏitini tosiaan kasvatti minut,
sillä isä menehtyi nuorella iällä”, vastaan. Siinä suhteessa
minä ja Antonio olemme samanlaisia. Puuttuva isähahmo näkyy
hänestä selvemmin kuin minusta. Hänessä on reikä, kohta, jota ei
voi täyttää. Kenties hänen impulsiivisuutensa ja
varomattomuutensa miesten suhteen johtuu pelkästä kadonneesta
auktoriteetista elämässä.
”Sinäkin siis”, Antonio
huokaisee. ”Joskus minusta tuntuu, ettei ihmisten pitäisi kuolla
lainkaan. Menetykset jättävät niin monet tyhjäksi.”
”Meistä kumpikaan ei ole tyhjä.”
”Ehkä ei. Mutta tunnen monia, jotka
ovat.”
”Tyhjyys on suhteellista.”
”Sinä et koskaan puhu siitä, mitä
itse koet.”
Jätän kirjeen pöydälle, varmistan,
että se pysyy alassuin. Kumarrun Antonion puoleen, istuudun hänen
vierelleen pitäen hänet tietoisesti hyvin lähellä itseäni.
Tartun häntä kädestä, kosketan luisevia, kylmiä sormia
sitoakseni hänet hetkeen. Antonio on kova pakenemaan tilanteista,
joissa ei osaa olla. En anna hänen tehdä niin.
”Kirjoitin sentään juuri
kirjeeseen tuntemuksia, joita tunnistan itsessäni”, puolustaudun.
”Minä en osaa edes kirjoittaa. Ehkä
olen huonompi kuin sinä.”
”Jokainen käsittelee itseään eri
tavalla.”
”Haluaisin joskus kuulla, miten sinä
käsittelet kaikkea. Sinussa on niin paljon sellaista, mitä en
tiedä.”
Syytös tuntuu huvittavalta ottaen
huomioon tilanteen, jossa olemme. Jos en olisi osannut itse lukea
Antoniota ja tilannetta, olisin saanut tietää vasta viime kädessä,
millaisessa paikassa olen. Minä sentään jaan Antonion kanssa
kaiken sen, mitä juuri tällä hetkellä olen. Maailma, johon
kirjoitan itseni koukerokirjaimin, maailma, joka oli ja tulee joskus
olemaan, on täysin erilainen kuin se, jossa nyt olen. Tämä versio
minusta kuuluu niille hetkille, joissa saan tarttua Antoniota kädestä
ja välttyä siten tuntemasta koko todellisuuden painoa harteillani.
Koska en ymmärrä hetkeen sanoa
mitään, Antonio vetää käden irti omastani ja vie sen kasvojani
pitkin niskaani. Hän tulee lähemmäs, hengittää minua sisäänsä.
Jokaisella on oma tapansa olla lähellä. Antonio on hyvin
kokonaisvaltainen, täyttää tilan sillä, mitä tahtoo. Kenties
juuri sellaisista tuntemuksista tavoitin hänen toisenlaisen
sykkeensä, hänen vampyyriutensa. Ehkä se on juuri niin
yksinkertaista.
Kosketus on lyhyt, mutta se kertoo
minulle, että Antonio välittää. Välittää ja janoaa yhä niin
paljon, että se alkaa tuntua kaikelta, mitä hänessä on. Antonio
on esitellyt minulle uuden maailman, mutta hän itse alkaa olla
lopussa. Hänessä ei ole enää kovinkaan useaa ovea, jota en olisi
jo avannut.
”Minun täytynee käydä
peseytymässä, jotta ehdimme nukkua ennen aamuista lähtöämme.”
Nousen ylös, jätän Antonion
hapuilemaan pois hiipuvaa kosketusta. Hän ei näytä pettyneeltä,
ainoastaan yllättyneeltä siitä, että olen todella yhä sitä
mieltä, että seuraava aamu kuljettaa meidät takaisin sinne, jonne
kuulumme.
”Kaspar, odota. Saanhan kertoa
sinulle vielä yhden asian?”
Olen aikeissa pudistaa päätäni.
Aika käy vähiin. Antonion enkelinkasvot eivät kuitenkaan salli
minun olla käyttämättä armoani, lohtuni pientä sirpaletta.
”Kerro vain.”
”Minulla on toive.” Toive jää
Antonion kurkkuun kiinni. Hän miltei nielaisee sen, mutta ei lopulta
pystykään. Tunnelma muuttuu täysin, Antonio käy liekinpunaisen
kamppailun kahdessa sekunnissa.
”Minä tahtoisin tulla satutetuksi.
Lujaa.”
”Mitä?” huuliltani pääsee ennen
kuin ehdin kunnolla reagoida hänen sanoihinsa.
”Anteeksi, tiedän, että tämä
tulee täysin kulman takaa ja saattaa kuulostaa pahalta, mutta...”
Hetkeksi Antonio sammuu itseensä.
Katse käy maassa, hengitys vaimenee. Antonio näyttää pieneltä
karitsalta, joka ei enää muista, kumpaan suuntaan kadotti emonsa ja
on täten jäänyt paikoilleen kykenemättömänä etenemään
minnekään.
”Ehkä se johtuu isättömyydestäni.
Huonosta äitisuhteesta. Miten vain, jollakin minua pätevämmällä
ihmisellä olisi varmasti ulkomaailmaa kestävä selitys tällaiselle
kieroumalle.”
En sano mitään. Antonion on saatava
puhua tämä loppuun. Yksin.
”Olen niin väsynyt pitämään tätä
piilossa sinulta. Sinun täytyy tietää. Minä haluan tulla
satutetuksi kovaa, tahdon tippua korkealta niin, että se tuntuu.
Minun täytyy saada tuntea olevani fyysisesti olemassa.”
Oli siis vielä yksi raolleen jäänyt
ovi, jonka sisältä hehkuvaa punaista valoa en kyennyt näkemään
ennen tätä. Nyt, kun Antonio on tuonut halunsa julki, en voi olla
näkemättä häntä irrallisena tästä halusta. On enää vain
Antonio, verenpunainen Antonio, joka tahtoo kipua. Minun ei tarvitse
kysyä häneltä, onko hänen halunsa seksuaalista vai koskeeko se
muunlaisia tilanteita. Tiedän kyllä. Sellainen halu vain on, jos on
ollakseen, se määritetään syntymässä eikä se parannu tai
muutu. Joskus ihminen syntyy kivun kanssa. Kivun, jota jahtaa
silloinkin, kun sen on jo saavuttanut. Joitakin asioita ei voi
koskaan lopullisesti sammuttaa.
”Joten jos kykenet, jos millään
pystyt ja haluat… Seuraavalla kerralla, kun me… Minä tahtoisin
sinun tekevän jotakin sellaista. Tahtoisin, että satutat minua.”
Nyökkään. Vain ja ainoastaan
nyökkään.
”Jos se on sinulle epämukavaa,
sinun ei tarvitse, mutta...”
”Ei. Minä voin tehdä sen.”
Antonio uskaltautuu hymyilemään.
”Kiitos”, hän lausuu tavalla,
josta huokuu vuosien kiitollisuus. Antonio on saanut itsestään ulos
jotakin sellaista, jota ei ole koskaan aiemmin voinut päästää
häkistään. Minä olen entistä tyytyväisempi valintaani. Antonio
on kuin onkin nähnyt minuun. Pöydälle jäänyt kirje saa jäädä
sinne, kun nousen ylös. Jos Antonio lukee sen, se ei enää
haittaisi minua. Tämä mies tietää, mistä puhun, kun kirjoitan
sisällä juoksevasta tarpeesta. Meissä kaikissa on jotakin
sellaista, josta ei voi puhua ääneen.
Kävelen ovelle ja suljen sen
perässäni. Noire on luvannut järjestää minulle uutta
päällepantavaa kylpytiloihin. Kävellessäni pois yritän olla
ajattelematta mitään muuta.
***
Käytävällä ohitseni kävelee nuori
mies, kenties muutaman vuoden yli kahdenkymmenen. Useimman kohdalla
täällä tuntuu pelottavalta ajatella, että he todella ovat
vampyyreita. Tämän miehen kohdalla ajatus tuntuu lähes
itsestäänselvältä. Hän on pitkä, hyvin kalpea ja pitää tummia
laseja sekä kävelykeppiä. Hetken ajattelen hänen olevan sokea.
Takki on yhtä tumma kuin hiukset ja kulmatkin. Miehestä suorastaan
huokuu se, mikä hän on. Aivan kuin hän olisi kirjoittanut otsaansa
kansan hänen kaltaisilleen antaman nimen.
Nuori mies kävelee ensin tyynesti
ohitseni välttäen katsomasta silmiin. Sitten kuulen, kuinka hän
pysähtyy ja rykäisee kurkkuaan.
”Onhan Antonio vielä hereillä?”
hän kysyy suoraan. Ääni on kuulas, mutta tumma. Hänellä on
korostus, jollaista en ole koskaan kuullut Rosencranzin rajojen
sisällä.
”On hän.” Käännyn miehen
puoleen, kohtaan hänen tummien, pyöreiden lasien takaa katsovat
silmät. Ne ovat samaa kylmää sinistä kuin Noiren silmät.
Päätän tuijottaa miestä niin
pitkään, että hän ymmärtää esitellä itsensä. Mies on
aikeissa kääntyä aivan kuin maalliset normit eivät koskisi häntä.
Hän näyttää juuri sellaiselta, joka ei osaa suhtautua toisiin
eläviin olentoihin kanssaihmisinä. Ihmiset ovat pelkkää massaa,
josta ei tarvitse etsiä yksittäisiä kasvoja.
”Kaspar Rodriguez”, sanon lopulta
ojentaen kättäni. En kestä jättää tilannetta sikseen. Nuori
mies ojentaa valkoiseen hanskaan piilotetun kätensä aivan kuin en
olisi koskaan aiemmin kätellyt toista ihmistä. Ele on kömpelö,
mutta kädenpuristus voimakas.
”Kostya Volkov.”
Neuvostolainen. Hänen ei pitäisi
edes olla täällä. Neuvostosotilaat ovat vihollisiamme. Tämä
nuori mies näyttää erikoiselta, mutta hän ei tunnu samalta kuin
tappamani viholliset. Jokin on pohjimmiltaan täysin erilaista.
Kostya ei jää keskustelemaan
kanssani. Hän kääntyy nyökäten pienesti ja astelee suoraan
ovelle, josta astuin itse hetki sitten ulos. Hän menee Antonion
luokse. Jälleen kerran tapaan sellaisen henkilön, josta Antonio ei
ole koskaan kertonut minulle. Täällä se lähinnä hämmentää
minua. Tämä on maailma, joka hengittää eri suuntaan kuin minä.
Vampyyrit kulkevat omaan tahtiinsa, kättelevät miten tahtovat.
Antonio saa selittää tämänkin kohtaamisen minulle myöhemmin.
Ajattelen asioita seuraavan kerran
vasta kylmän veden alla. Olen saanut puvun yltäni, riisunut toisia
koskettaneet hanskat, miltei sopivat housut. Suihkutilat ovat
yllättävän suuret, peseytymispaikkoja on usealle.
Vesi ei koskaan pese aivan täysin
puhtaaksi. Se voi koskettaa pinnalta, hipoa jotakin sellaista, joka
muuttuisi muutenkin. Iho uudistuu aina. Päivän aikana iholle
kertyneet kosketukset peseytyvät irti minusta. Hiljainen kokoelma
hiipuu pois.
En tunne oloani alastomaksi, vaikka
kehoani ei kierrä yksikään vaate. Alastomuus on minulle
turvattomuutta, raakaa pelkoa, joka sykkii syvimmästä kolkastani.
Pelkkä vaatteettomuus ei riitä. Silloin olen useimmiten itseni
herra. Alaston olen vain, jos joku katsoo minua ymmärtävin silmin,
enkä tavoita heidän ajatuksiaan.
Antonio katsoi minua tänään juuri
sillä tavalla. En vieläkään tiedä, mitä hänen mielessään
liikkui, kun hän kysyi sisarestani ja äidistäni. Kohtasin hänessä
jonkin sellaisen ymmärryksen muodon, jota en olisi koskaan tahtonut
löytää hänen kasvoiltaan. Vesi ei pese minusta sen muistoa, se
jättää sen yhä kaihertamaan sisustaa. Muisto ei satu. Se tuntuu
pelkästään väärältä. Antonion ei kuulu ymmärtää minua
sellaisella tavalla.
Minäkään en ymmärrä Antoniota.
Näen millainen hän on – osaan yhdistellä syitä siihen, mitä
todistan päivittäin. Tunnistan hänestä paljon rikkinäisyyttä,
juuri sitä, josta Noire minua varoitti. Tai tiedotti, kenties hän
ymmärsi, ettei hänen tarvitse enää varoittaa minua mistään.
Vampyyriutta sen sijaan en vieläkään
täysin osaa yhdistää tähän paikkaan, sen hillittyyn
arvokkuuteen. Kenties olen kuunnellut liikaa sitä, mitä
vampyyreista kerrotaan julkisuudessa. Yksikään täällä ei ole
huokunut sairautta tai suoranaista pahuutta. Sellaisia asioita
rinnastaa toisiin vain ihminen, joka on kokenut menetyksen ja kivun
liian läheltä.
Suljen silmäni ja yritän nauttia
kehollani juoksevasta vedestä. En tahdo mennä vielä takaisin, jos
neuvostolainen nuori mies on yhä Antonion huoneessa. Minulle on
samantekevää, mitä hän siellä tekee ja mitä hän Antoniolta
hakee. Minua huolestuttaa enemmän ajatus siitä, että vihollinen on
päässyt keskuuteemme. Neuvostoliitosta ei niin vain paeta, ei
ainakaan Rosencranziin asti.
Huomaan kehoni reagoivan uuvuttavaan
määrään tietoa kerrankin tavalla, joka on ihmiselle ominainen.
Väsymyksellä. Hymy kaartuu huulilleni, kun ymmärrän, että
kykenen sittenkin vielä tuntemaan tavallista väsymystä. Minulla on
ollut ikävä sen painoa luissa ja pistelyä lihaksissa. Koko
ruumiini tahtoo vain painua hetkeksi tiedottomuuden pehmeän pinnan
alle, hukkua sen huumaavaan tuntuun ihoa vasten.
Edellisten kahdenkymmenenneljän
tunnin aikana on tapahtunut paljon. Olen käynyt mullan alla,
kävellyt kotimaani katuja ensimmäistä kertaa aikoihin. Olen
kävellyt siellä sotilaana, sellaisena ihmisenä, jollaiseksi en
itseäni tunnista. Olen astunut uuteen maailmaan ja katsonut lähes
ensimmäiseksi teokseni itseäni peilistä.
Olen kirjoittanut hänelle, jota
kehoni osaa yhä kaivata. Kehoni voi olla väsynyt ja mieleni
hetkeksi uuden informaation turruttama, mutta kaipuuseen minä vielä
taivun. Uudet tuttavuudet ja uusi, enemmän avautunut Antonio eivät
koskaan voi korvata minulle häntä. Hän on käsialani koukeroissa,
mieleni poimuissa, väsyneen kehoni tunnistamattomassa janossa. Hän
on kaikessa.
Kuin poistun veden alta, tiedän
itseäni kuivatessani maailman avaavan jälleen minulle sivujaan.
Ymmärrän nyt enemmän. Kaipuuni tykyttää minussa jatkuvasti, en
saa sitä sammumaan. Kaikki muu on pekkää kaikua. Olen kuitenkin
löytänyt jälleen keinon saada kaiut palautettua kokonaisiksi,
oikeiksi ääniksi. Antonio haluaa minun satuttavan häntä. Hänen
on täytynyt ymmärtää jotain paitsi itsestään, myös minusta,
voidakseen tuoda sellaisen asian esille. Hän on myös esitellyt
minut Noirelle ja tulee varmasti esittelemään monelle muullekin.
Minulla on keinoja saada äänet
takaisin. En aio jäädä ikuisesti keskelle pakenevia kaikuja,
tunteitteni jäämiä. Maailma huutaa apua, mutta en kuule muuta kuin
himmentynyttä vaikerrusta. En osaa vastata sen kutsuun. En tunne
lähes mitään enää samalla tavalla, mutta minulle on tarjottu
useampi mahdollisuus päästä jälleen kiinni minuuteeni. Voin
saavuttaa sen takaisin ja tuntea jälleen todellisuuden, johon
kuulun. Sen, jossa hän minua odottaa. Voin maistaa verenpunan ja
kuulla, kuinka kaikkeus huutaa kaikujen ylitse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti