Luku 12: Tervetullut (Kaspar,
lokakuu 1940)
Aamu on yön kaltainen. Ainoa asia,
joka erottaa valoon valjenneen maailman öisestä hunnusta on raukeus
kehossani. Tunnen, kuinka unettomien öiden verosta on lohkaistu
pieni, ensimmäinen osa irti. Olen saanut nukuttua kunnolla useita
tunteja. En ole herännyt edes siihen, että Antonio on siirtynyt
pois viereltäni. Hänen jättämänsä jäljet ovat piirtyneet
lakanaan. Painanteet muistuttavat minua siitä, että olen yhä
hengissä. Olen sotapetturi keskellä vampyyreja, mutta elossa, veri
sykkivänä suonissani. Toinen elävä olento on kyennyt nukkumaan
hengittäen niskaani.
Nousen ylös pidellen kiinni päästäni.
Keho muistaa yhä räjähtäneen maan, äkisti pois vedetyn turvan.
Vaikka pitäisihän sotilaan tietää, ettei missään ole
turvallista. Varsinkaan paikassa, jonka on tietoisesti jättänyt
vartiotta. Pystyn kuvittelemaan, miten paljon meidät halutaankaan
leirien jatkoksi, vampyyriksi epäiltyjen kuihtuneiden ruumiiden
rinnalle.
Huomaan kirjoituspöydälle jätetyn
naamion vasta, kun olen jo miltei kävellyt sen ohi. Se on yhä sama
valkoinen, joka minulla oli aiemmalla visiitilläni. Tämä ei ole
enää pelkkä visiitti. Minun kuuluu tottua toistensa kaltaisiin
päiviin, väsyneisiin tunteihin vieraiden henkilöiden seurassa.
Ihminen tottuu mihin tahansa. Totuinhan kaikuihinkin huudon sijasta.
Maailmaan ilman värejä. Pelkkään sodan sotkemaan versioon minun
todellisuudestani.
Huoneessa ei ole ainuttakaan peiliä.
Kun laitan naamion kasvoilleni, tiedän piilottavani itseni jälleen
yhden tason taakse. Aina löytyy jotakin, jota pitää naamion
takana. Tällä hetkellä on hyvä jopa itselleni, etten katso
peilistä sellaista miestä, joka on satuttanut heikompaansa.
Antoniossa on paljon sellaisia vahvuuksia, joita en koskaan voisi
itse saavuttaa. Silti tiedän satuttaneeni häntä niin pahasti,
etten voi antaa sitä anteeksi. Näin, miten hänen kehonsa taittui,
antoi periksi allani. Menin liian pitkälle hänen kanssaan. Aion
silti katsoa häntä silmiin. Joudun tekemään sen naamioni takaa,
koska täällä sitä ei voi toteuttaa muutenkaan.
Olen avaamassa ovea käytävään, kun
korvani tavoittavat keskustelun, jota on tuskin niille tarkoitettu.
Erotan Antonion kiihkeän italialaisen korostuksen lisäksi
tummemman, selkeämmän puheäänen. Tunnen oloni entistä pahemmaksi
jäädessäni oven taa kuuntelemaan keskustelua. Antonio on toinen
osapuoli. Minun on hyödyllistä tietää, vaikka syyllisyys saakin
minut epäilemään itseäni. Enhän minä ole syyllinen, jos satun
kuulemaan ilmaan tiputettuja tavuja lähes vahingonomaisesti. Naamio
kasvoillani pahentaa mielikuvaa epärehellisyydestä, mutta päätän
olla ajattelematta sitä. Suljen kaiken muun pois ja keskityn
Antonioon ja minulle tuntemattomaan mieheen.
”Tämä on täysin minun
hallinnassani”, kuulen Antonion sanovan. Minua häiritsee, etten
näe hänen kasvojaan. Antoniota on helpompi lukea eleistä kuin
puheesta. Ihmiset harvemmin valehtelevat kehoillaan. Jos he taitavat
sellaista, he ovat nähneet toisenlaisen puolen maailmasta.
”Toisen ihmisen elämä ei voi olla
sinun hallinnassasi!”
”Minä olen tietoinen siitä. Toin
Kasparin tänne tiedostaen sen riskit.”
”Ja kuvittelit, että hänen
muuttaminen kaltaiseksemme korjaisi sen, että hän ylipäätään on
täällä?”
Minulta kestää hetki ymmärtää,
kenen kanssa Antonio vaihtaa sanojaan. Hänen neuvostoliittolainen
ystävänsä paljastaa itsensä äänteillään. Kostya Volkovin
englanti kuulostaa hädin tuskin englannilta. Minusta on vähintäänkin
ironista, että hänen asemassaan oleva henkilö kyseenalaistaa minun
läsnäoloani täällä.
”Noire hyväksyy hänet”, Antonio
puolustelee. Inhoan hänen tapaansa puhua kuin hän itse olisi paras
puhumaan puolestani. Hän tekee minusta tahtonsa alaisen
haluamattani.
”Noire hyväksyy hänet omista
syistään.”
”Hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa.
Emme voi sysätä Kasparia ulos nyt, kun olemme käytännössä
tehneet rikoksen.”
”Olet maanpetturi, Antonio, älä
kaunistele sitä.”
”Onneksi sinulla on kovin paljon
parempi tilanne.”
Voin kuvitella, kuinka Antonio
kohottaa päätään hivenen ylemmäs ja kenties sipaisee hiuksiaan.
Hänen on saatava tuntea olevansa tilanteessa ylempänä kuin
ystävänsä edes pienien seikkojen tukemana. Ajatus on minusta
hirvittävän huvittava.
”Käymmekö me tätä keskustelua
oikeasti tällä tasolla?”
”Minä tunnen Kasparin.
Tiedän, ettei hän aiheuta konflikteja olemalla ainoa ihminen
keskuudessamme. Jos se minusta on kiinni, hän ei ole sitä kauaa.”
”Ymmärräthän, ystäväni, että
me emme keskustele nyt vain siitä, että hän on täällä? Minä
olen huolissani siitä, että olet taas… tuolla. Paikassa, josta en
saa sinua pois.”
”En ymmärrä lainkaan, mitä
tarkoitat.”
Hetken hiljaisuus. Kuulen jälleen
hengitykseni, joka on kiihtynyt tuskin lainkaan. Sydämeni tykyttää
yhä paikallaan. Tieto siitä, että Antonio puhuu minusta
ystävälleen kuin tietäisi kaiken minusta ei tee minua lainkaan
levottomaksi. Hengitän rauhallisesti. Olen miltei tukehtunut multaan
ja omiin aisteihini. Maa on räjähtänyt allani. Olen nyt pelkkä
naamioon sonnustautunut ihminen hienostuneiden petojen keskellä.
Kestän kaiken tämän.
”Sinä olet vaaraksi itsellesi, kun
rakastut”, Kostya jatkaa. Hänen korostuksensa on luja, mutta
sitäkin vahvempi on hänen tapansa tuoda itseään ilmi. Ei
ihmekään, että Antonio kokee olevansa altavastaavana tilanteessa.
Antonio ei vastaa mitään. En osaa
kuvitella ilmettä hänen kasvoillaan.
”Et tiedosta minkään tilanteen
haittoja niin kauan, kun saat kuljettaa rakastamaasi miestä
perässäsi. Täällä hän on täysin ehdoillasi. Ei heikko, mutta
silti meistä kaikista poikkeava. Se tekee sinusta hurjan
kiinnostavan hänen silmissään, eikö teekin?”
”Kostya!” Antonion ääni
rikkoutuu.
”Et tiedosta lainkaan tilanteen
vakavuutta! Sinulle on olemassa vain oma romanssisi ja erityisyytesi
tämän britin silmissä.”
”Kaspar on saksalainen.”
”Paljonpa sinäkin uskot. Juuri tätä
minä tarkoitan – et tiedosta ollenkaan koko tilannetta, näet vain
itsesi loisteliaampana toisen silmissä. Tässä voi käydä hyvin
huonosti.”
”Epäiletkö, etten tiedä edes
Kasparin kansalaisuutta?”
”Hän käyttäytyy kuten britit. Ei
kannata uskoa kaikkea, mitä itselle tärkeä ihminen sanoo.”
”Aivan, olet oikeassa. Rakastan
sinua, mutta en anna ystävyytemme hämätä sitä, ettet tiedä,
mitä puhut.”
”Tiedän tismalleen mistä puhun, ja
niin tiedät sinäkin.”
En kuule loppua keskustelusta. Käännyn
vielä hetkeksi sänkyyn päin, vedän syvään henkeä. En vieläkään
hengitä väärin. Sisään, ulos, sisään, ulos. Olen rauhallinen,
vaikka neuvostoliittolainen vampyyri on sitä mieltä, että
identiteettini on valheellinen. Antonio ei voi pitää puoliaan
keskustelussa. Tiedostan, että seuraava katse, jonka saan häneltä,
tulee olemaan täynnä kiiltävää epäilystä. Hän antaa ystävänsä
sanojen upota. Silloin minulla ei ole enää mitään mahdollisuutta
puolustella itseäni. Kenties Antonio ei edes kysy mitään vaan
alkaa pelkästään tarkkailla käyttäytymistäni. Hän tosiaan
voisi olla juuri sellainen. En aio kertoa hänelle kuulleeni
keskustelusta mitään, hän saa itse ilmaista epäilynsä.
Tällaisista keskusteluista harvoin kerrotaan niiden aiheelle.
Hetki kuluu puhki. Astun lopulta
käytävään ja etsin salin, josta uskon löytäväni Noiren.
Antoniota ystävineen ei näy missään. Salissa ei ole ketään.
Näyttämö on tyhjä, mutta ei sen vuoksi, että sillä ei seiso
yhtään ihmistä. Se on tyhjä valottomuutensa vuoksi. Yksikään
valokeila ei ole kohottamassa olentoja toisiaan ylemmäksi.
”Huomenta, herra Rodriguez”,
kuulen tutun, melodisen äänen takaani. Kääntyessäni näen Noiren
tummanharmaaseen silkkiasuun sonnustautuneena. Se on saman tyylinen
kuin kaikki aiemmatkin. Kallis ja hienostunut. Hänellä täytyy olla
tällaisia mekkoja jokaiselle päivälle.
”Huomenta, lady Noire. Olinkin juuri
etsimässä sinua.” Noiren sinutteleminen tuntuu vieläkin
vieraalta, sillä en tiedä, mihin hän pyrkii antamalla minulle
sellaisen luvan.
”Kaspar!” Huudahdus Noiren takaa
täydentyy isossa tilassa kaikuvilla askelilla.
Antonio juoksee luokseni ohittaen
Noiren. Hän kietoo kätensä kaulalleni vailla ajatustakaan siitä,
mitä teimme edellisen yön aikana. Vailla hienoistakaan epäilyn
kiiltoa. Hän sallii itsensä suudella minua Noiren nähden. Itse en
ole aivan yhtä mieltynyt ajatukseen Noiren edessä hempeilystä,
joten pyrin antamaan Antoniolle kaiken yhdellä kosketuksella.
Olen aliarvioinut Antonion. Hän on
vain muutamia minuutteja sitten puhunut minusta ystävänsä kanssa.
Kuvittelin edes hienoisen syyllisyyden tai vähintäänkin epäilyn
läikkyvän silmien sinisissä merissä, mutta silmät ovat yhtä
kirkkaat kuin aina. Antonio peittää kaiken. Ehkä hän oli
oikeassa. Me tuskin enää koskaan puhumme siitä, mistä viimeyönä
yritimme. Annoin tilaisuuden hukkua väsymykseni alle ja tiedän
katuvani sitä vielä joskus.
”Ystävällesi täytyy esitellä
paikkoja ja Lumieré de Lunen käytäntöjä”, Noire sanoo
Antoniolle koskettaen hellästi tämän olkapäätä. Antonio
naurahtaa heleästi ja päästää otteensa minusta.
”Onnistuu kyllä.”
”Ei, minun täytyy tehdä se itse”,
Noire tokaisee pyyhkien innostuneisuuden Antonion kasvoilta.
”Ymmärrät kyllä, että paikan emäntänä vastaan siitä, että
jokainen tulokas tulee tutuksi tapojen ja paikkojen kanssa. Mitä,
jos valmistaisit meille jotakin syötävää sillä välin? Te olette
tuskin syöneet vuoden aikana kokonaista aamiaista.”
Ajatus iskee lujaa luitteni väliin.
Olen ollut vuoden poissa kotoani, vuoden sodassa. Monta päivää on
kulunut eläen toisen ihmisen rinnalla, taistellen ja todistaen
muiden kaatumista. Muistan ensimmäiset sotapäivät ja
sotilastoverit, joilla riitti vielä intoa maansa puolustamiseen.
Vaikka vain harva meistä todella asui Saksan maalla, moni oli silti
puolustamassa ajatusta maasta. Edistimme Saksan suunnitelmia ja
suojasimme Rosencranzia, Euroopan ainoaa puhtaana pysynyttä maata.
Yli vuosi sitten tutustuin Antonioon,
hänen eläväisiin silmiinsä ja kaikkeen siihen, miten hän
maailmaa katseli. Osan itsestään hän osasi antaa yhdessä
päivässä. Häntä oli helppo lukea jo silloin. Enää en ole aivan
yhtä varma. Olen saanut tietää hänestä paljon sellaista, joka
sahaa luottamustani häneen. Nyt olen astunut Antonion maailmaan,
enkä tunne olevani turvassa siellä.
Antonio jättää minut kaksin Noiren
kanssa. Naisen ilmeet ja eleet ovat yhtä aistikkaita kuin
vaatteensakin. Silti hänen silmissään on jotakin sellaista, joka
pyrkii puhuttelemaan minua syvemmällä tasolla. Aivan kuin hänen
puheensa lähettäisi minulle viestin, jonka takaiset merkitykset
minun pitää onkia katseesta.
Hetken me vain kierrämme rakennusta.
Pääsen katsomaan näyttämön taakse, rikkomaan illuusion. Käyn
ylemmissä kerroksissa sekä alakerran sokkeloisissa takahuoneissa,
joissa seikkailimme Antonion kanssa jo aiemmin. Noire kertoo minulle
vakioporukasta, joka on jatkuvasti Lumieré de Lunessa erilaisten
syiden vuoksi. Heitä on minut, Antonion ja hänet mukaan lukien
kaksitoista. Noire ei kerro minulle syitä näiden vampyyrien
pakoilulle, mutta osaan kuvitella ne itse. Ei ole kovinkaan vaikeaa
päätellä, miksi vampyyrit joutuvat piilottelemaan sodan aikana
maailmalta.
Saan kuulla, että kahdestatoista
kolme ovat verivastaavia. He järjestävät tilanteen siten, että
ehdottomasti piilossa pysyvät saavat verta säännöllisin
väliajoin. Kenenkään ei anneta kuivua tyhjiin. Noire ei sano sitä
suoraan, mutta ymmärrän rivien väleistä, että osa täältä
kantaa ruttoa. He eivät muutenkaan voisi puhtaana pidetyssä
Rosencranzissa juoda suoraan ihmisestä ja levittää täten ruttoa
puhtaan maan sisällä.
Kun pääsemme Lumieré de Lunen
entiseen vaatevarastoon, Noire sulkee oven takanamme ja antaa kelmeän
valon valaista vaatteita täyteen sullottua huonetta. Vaatteet eivät
ole pelkästään teatterista peräisin. Niiden joukossa on eri
vuosikymmeniltä mukaan tarttuneita yksilöitä. Paikan täytyy olla
hyvin vanha. En ole riittävän tuttu Rosencranzin ranskankielisen
alueen kanssa tietääkseni, kauanko teatteri on ollut pystyssä.
Noire on sulkenut huoneen oven. Hän
tahtoo olla erityisen varma siitä, että se, mitä hän seuraavaksi
aikoo minulle kertoa, ei päädy toisten korvien kuultavaksi. Tila on
kapea, mutta pitkä. Rekit jättävät vain hieman tilaa hengittää,
ummehtunut vanhan vaatteen haju kiertyy ympärillä tehden tilasta
entistä tunkkaisemman. Tulen epämukavan tietoiseksi siitä, että
olen hyvin lähellä paitsi vanhoja vaatteita, myös Noirea.
”Olen pahoillani huonevalinnasta”,
Noire sanoo vaikuttaen aivan yhtä kiusaantuneelta kuin minäkin,
”tämä on käytännössä ainoa paikka, jonne kenelläkään
muulla ei ole koskaan asiaa.”
Nyökkään.
”On muutamia seikkoja, joita sinun
tulee näin Lumieré de Lunessa viipyessäsi tietää.”
”Kuulun siis automaattisesti
sisäpiiriin?” sanon aavistuksen huvittuneena. Noiren luottamus
imartelee minua, mutta olen valitettavasti joutunut oppimaan, että
vieraiden ihmisten luottamus maksaa aina. Mitään ei anneta
ilmaiseksi pois. Noire ei ole sellainen ihminen, joka olisi
miellyttävä vieraalle vain silkasta hyväsydämisyydestään.
”Ei ole olemassakaan sisäpiiriä.
On vain sanomattomia asioita”, Noire vastaa tyynesti puuttumatta
sivumerkityksiin sanoissani. Häntä ei huvita antaa minulle
tilanteen johtoa.
”Nyt nämä seikat sattuvat vain
kuulumaan minulle? Koska olen sotapetturi ja päädyin tänne pakon
sanelemana?”
Noire kurtistaa kulmiaan. Hänen
silmänsä erottuvat helmiäishohtoisen naamion takaa. Erotan
muutaman rypyn siristyneiden silmien viereltä. Ne paljastavat hänen
todellisen ikänsä, vaikka mikään muu hänessä ei huuda hänen
olevan yli kolmenkymmenen.
”Kuulehan, herra Rodriguez”, Noire
lausuu pehmeästi, ”me joudumme elämään tilanteen mukaisesti.
Sinä tulet viettämään täällä oletettavasti hyvin pitkän ajan,
joten minä suhtaudun sinuun sen mukaisesti. Perehdytän sinut
tapoihin asiaankuuluvalla tavalla.”
”Minun ei ole mikään pakko päästä
perille sisäpiirin seikoista. Tyydyn siihen, mitä annat. Olen
valmis jopa poistumaan, jos niin tahdot.”
Noiren kasvoilla käväisee ilme, joka
on lähimpänä haavoittuvaista mitä olen hänen kasvoillaan tähän
mennessä nähnyt. Raottuneissa huulissa ja hetkeksi kiristyvissä
leukaperissä on jotakin haurasta, varovaista. Hänen täytyy käydä
läpi jotakin sellaista, jota minun ei kuuluisi hänessä aiheuttaa.
Mietin, mikä osa puheestani tämän mahtoi synnyttää.
”Täältä ei käännytetä pois
yhtäkään avun tarpeessa olevaa”, Noire sanoo aivan erilaisella
äänellä kuin aiemmin. Muutamassa sekunnissa hän on kivettänyt
itsensä, mutta en osaa enää nähdä häntä ilman sitä hienoista
herkkyyttä, josta olen nyt nähnyt pilkahduksen. Hän on
luonnollinen johtaja, mutta hänessä on jotakin niin haurasta ja
hajoavaa, ettei edes ylpeys kykene pitämään sitä sisällä.
Merkitys herkkyyden takana saattaa
piillä sanoissa. Noire painottaa sanansa tietyllä tavalla. Niissä
on henkilökohtainen taustasävy. Vielä tässä vaiheessa en koe
asiakseni kysyä, mikä saa hänet päästämään minun kaltaiseni
ventovieraan suoraan sisään. Sellaiselle kiltteydelle on aina syy.
Syy ei välttämättä kumpua silkasta hyvyydestä.
”Ensimmäinen seikka, joka sinun
tulee tietää, on se, etteivät täällä olevat sielut pakene
pelkästään vampyyriuttaan”, Noire lausuu rauhallisemmin, mutta
samalla vahvuudella.
”Sen olen jo sisäistänyt.”
”Hyvä. Ei liene vaikeaa kuvitella,
että moni täältä on jopa maanpaossa. Vampyyrin elämä ei ole
helppoa missään. Täällä olen pyrkinyt tekemään siitä
siedettävää, kenties jopa elämisen arvoista.”
Ajattelen automaattisesti Antonion
ystävää, kalpeaa vampyyripoikaa. Kukaan Neuvostoliitosta tänne
asti saapunut ei voisi näyttäytyä julkisesti.
Neuvostoliittolaisuuden miltei haistaa täällä. Kaikkea pelkäävät
ihmiset ovat oppineet nimeämään vihollisensa. He eivät kysele
syitä millekään.
”Lisäksi sinun on hyvä tietää,
että Lumieré de Lune on aina avoin uusille vampyyreille. Se
tarkoittaa käytännössä sitä, että öisin täällä käy paljon
sellaisia, joita en ole henkilökohtaisesti ehtinyt todeta
luotettaviksi. En siis voi taata täydellistä turvallisuutta öisin,
sillä monet vieraat vain ilmestyvät paikalle yhteisöllisyyden
nimissä. Osa on onnistunut sopeutumaan yhteiskuntaan loistavasti –
tietenkään kaikki Rosencranzin vampyyrit eivät käy täällä.”
”Millä perusteilla totesit minut
luotettavaksi?”
Noire naurahtaa.
”Antonion. Hän ei kenties vaikuta
siltä, mutta hän valitsee seuransa hyvin tarkoin. Sen lisäksi”,
Noire sanoo pitäen pienen, merkittävän tauon, ”luotan vahvasti
omaan tuntemukseeni toisesta. Sinä tunnut turvalliselta.”
Noire katsoo minua tavalla, joka
odottaa minun ymmärtävän. En ole varma, hahmotanko lainkaan, miten
tämän naisen ajatusmaailma toimii. Tietenkin luotan itsekin
vaistoihini ja tuntemuksiini toisista, mutta ne eivät aina kerro
kaikkea. En voisi koskaan luottaa siihen, että sodan heikentämät,
sotkuiset tuntemukseni auttaisivat minua hahmottamaan maailmaa ja
toisia eläviä olentoja ympärilläni.
Tapa, jolla Noire on päättänyt
luottaa minuun, paitsi pelottaa minua, myös antaa minulle
mahdollisuuden astua yhtä röyhkeästi vastaan. Mielessäni jo
tapaamisestamme asti kieppunut seikka kutittelee ajatusteni laitoja.
Noiren katseessa on jotakin niin julkeaa, että uskaltaudun avaamaan
suuni. Noire olettaa minun olevan hänen kanssaan samalla tasolla,
ymmärtävän tismalleen, mitä hän ajattelee. Tietenkin voin tulla
vastaan.
”Tuntemuksista puheen ollen, minä
tahtoisin esittää erään hyvin röyhkeän kysymyksen.”
Jostain syystä Noire alkaa nauraa
kuullessan sanani. Hänen naurunsa on ihastuttavan soljuva.
”Herra Rodriguez, olet aivan liian
muodollinen.”
”Kutsu vain Kaspariksi.” Hänkin
pysyttelee turhissa muodollisuuksissa.
Noire naurahtaa jälleen.
”No, Kaspar, kerrohan asiasi.”
”Minkä maan kansalainen sinä
oikeasti olet? Ranskalainen et ainakaan.”
Hymy pyyhkiytyy, mutta ei vihan
tieltä. Noire näyttää pikemminkin hämmästyneeltä. Hän on
voinut arvioida minut monelta eri kannalta, mutta ei ole mitä
ilmeisimminkään ymmärtänyt minun tehneen saman hänelle.
”Sinä oletkin tarkkasilmäinen
mies”, Noire sanoo hiljaa, pikemminkin itselleen. Aivan kuin se
olisi muistutus, jotakin, jota tallettaa tarkoin muistiinsa.
”Tarkin vastaus, jonka tässä
vaiheessa voin sinulle antaa, on sukunimeni. Volkova. Se ei ole
varsinaisesti mikään salaisuus täällä.”
Lady Noire on tietenkin vain alias.
Hopeaan sonnustautunut jumalattaren piirteet omistava nainen ei ole
lainkaan sitä, mitä julkisesti näyttää maailmalle. Sukunimi
kertoo kuitenkin riittävän painavia syitä sille, miksi hän ei
esiinny useiden edessä omalla identiteetillään. Volkova on
Neuvostoliitosta Rosencranziin paenneen naisen nimi. Sodan aikana
kukaan ei ole voinut paeta, sellainen ei onnistu rajojen ollessa
tiukasti kiinni ja sotakoneiden halkoessa ilmaa. Syyt Noiren paon
takana voivat olla aivan mitä tahansa. Vielä tässä vaiheessa
tahdon sulkea silmäni visusti kaikelta siltä, mitä hauras ilme
minulle hetken ajan kertoi.
Ennen kuin Noire ehtii sanoa enempää,
onnistun vetämään toisenlaisen viivan. Hänen sukunimensä pyörii
hetken ajan silmäluomieni alla, tunnustelen sitä kaikkialta, jotta
muistan, missä olen sen kuullut. Kun viiva yhdistyy, en enää voi
olla näkemättä yhteyttä. Antonion ystävä Kostya on myös
kertonut minulle sukunimensä. Jäänsiniset silmät, käyttäytyminen
ja salailu ovat täysin samanlaiset kummallakin saman sukunimen
ilmoittaneella. Nainen edessäni on Antonion parhaan ystävän äiti.
”Tervetuloa Lumieré de Luneen,
Kaspar”, Noire sanoo avaten oven vaatekomerosta käytävälle.
Seuraan häntä teollisesta valosta toiseen, sillä en voi muutakaan.
Olen tullut osaksi kokonaisuutta, joka alkaa hiljalleen kertoa
luonteestaan. Enää en ole lainkaan varma, tahdonko repiä kuoren
auki ja katsoa kaiken sen syvimpään ytimeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti