Luku 34: Veri veressäni (Kaspar,
maaliskuu 1941)
Lucillalla on yllään tummanpunainen,
selkeästi kauan hänen kaapeissaan ollut mekko. Hänen punaruskeat
hiuksensa ovat kiharat ja tuntuvat ympäröivän häntä kaikkialta.
Yösilmien katse on hämmentynyt, mutta ei sentään samanlainen kuin
aiemmin. Ei yhtä tunteeton ja ymmärtämätön. Minä en enää pidä
ihmisten silmistä sen jälkeen, kun olen katsonut kahta kuolevaa
silmiin juuri ennen kuin henki pakenee heistä.
”Hyvää huomenta, Kaspar”,
Lucilla tervehtii värittömällä äänellä. Se ei sovi hänelle
lainkaan. Se saa kehoni pistelemään oitis. En ole tullut hänen
luokseen ystävälliselle visiitille. Korviini on kiirinyt jotakin
sellaista, joka saa nykyisen todellisuuteni tuntumaan
merkityksettömältä. En pidä siitä lainkaan.
”Huomenta, Lucilla”, sanon ja
hymyilen, kun ymmärrän, miten hyvältä minusta tuntuu, kun Lucilla
kutsuu minua Kaspariksi. Olen saanut lähiaikoina kuulla niin paljon
nimiä, joita en tahdo enää liimata itseeni, että Kaspariksi
kutsutuksi tuleminen tuntuu lähes nautinnolliselta.
Astun kynnyksen yli katsomatta
Lucillaa silmiin. Kävelen suoraan eteisestä portaisiin, enkä tällä
kertaa pysähdy katsomaan seinälle ripustettuja maalauksia tai
portaikon kaiteiden yksityiskohtia. Kävelen suoraan ylös, kunnes
käytävä vie minut Lucillan makuuhuoneeseen. Emme voi käydä
haluamaani keskustelua eteisessä. Se täytyy käydä siellä, missä
kaikki on alkanutkin.
Lucilla seuraa minua avuttoman
oloisena. Surettaa nähdä hänet sellaisena omassa talossaan. Hän
selvästikin näkee, minkä vuoksi olen saapunut juuri nyt. Kylällä
kuulee yhtä jos toista sellaista, jolta toivoisi voivansa sulkea
korvansa.
”No, kuka se onnekas ihmismies on?”
kysyn suoraan. Yllätyn siitä, kuinka rauhalliselta kuulostaan.
Lähes huvittuneelta. Nainen, jonka kanssa olemme jakaneet kaiken,
aikoo avioitua toisen miehen kanssa, ja minä kävelen hänen
luokseen voimatta tehdä asialle mitään. En ole mustasukkainen, en
sillä tavalla kuin ihmiset ovat. En minä Lucillaa kenellekään
toiselle menetä, vaikka vihkivalat tekisivät hänestä laillisesti
jonkun toisen oman. Lucilla ei voi koskaan katkaista sidettään
minuun, sillä me olemme samanlaisia. Hän tulee aina takaisin
luokseni.
”Ei, odota, anna kun arvaan. Sodan
aikana löysit jonkun, jonka kanssa voitte yhdessä leikkiä kaunista
ihmisparia, kunnes hän mädäntyy käsiisi ja ihmettelee, miksi sinä
pysyt yhä kauniina ja siloposkisena”, jatkan ja tunnen, kuinka
tuttu punainen tunne kiertelee kehoani. ”Tai kenties olet jopa
kertonut hänelle, mikä olet. Hän on avain tavalliseen elämään,
eikö niin? Sinusta on tullut sentimentaalinen. Tee miten tahdot,
mutta älä muuta häntä kaltaiseksesi, koska ajatuksesi kauniista
ihmisaviomiehestä menee silloin pieleen.”
”Hän ei ole ihminen”, Lucilla
sanoo hiljaa ja pysähtyy aivan ikkunan eteen. Muistan, kuinka vain
muutama päivä sitten Noire oli seisonut samalla tavalla
hotellihuoneen ikkunan edessä ja minä olin tiennyt, että joudun
tappamaan hänet.
”Mitä sinä sillä tarkoitat?”
”Sitä, mitä sanoin. Minä en
avioidu ihmismiehen kanssa.”
”Pelaatko sinä jotakin peliä
kanssani? Kuvitteletko sinä olevasi rakastunut?”
”Kuulenko minä kateutta äänessäsi?”
”Minä omistan sinut!”
Punainen miltei sokaisee minut. Se
sykkii lujana. Keskustelu muistuttaa minua kaikin puolin Antonion
viimeisestä illasta. Kysyin häneltä tismalleen samalla tavalla
kuin Lucilla kysyy nyt. Minulla on oikeus tuntea, mitä tunnen. En
ole kateellinen, koska kukaan muu ei koskaan voi saada Lucillaa. Hän
voi kuvitella mitä tahansa, mutta yksikään toinen vampyyri ei tule
koskaan antamaan hänelle sitä, mitä minä annan. Minä olen veri
hänen veressään, vain minä voin nähdä hänet avonaisena.
”Olen aina ollut oikeassa sinun
suhteesi”, Lucilla sanoo aivan kuin ei puhuisi lainkaan minulle.
Hänestä ei ole jäljellä edes oikeaa äänensävyä. Tuntemani
Lucilla on täysin poissa. ”Sinä et osaa rakastaa, osaat vain
löytää itsesi toisen silmien takaa ja yrittää omistaa sen, mitä
toisesta on vielä jäljellä sinun kanssa elämisen jälkeen.”
”Väitätkö sinä, että olen
tuhonnut sinut?”
”En täysin. Me olemme yhdessä
tuhonneet toisemme. Etkö sinä näe? Emme voi enää elää ilman
toisiamme, ilman niin kutsuttua yhteyttämme. Sellainen ei ole
tervettä.”
Kuulen haukkovani henkeäni. En voi
uskoa, että kaunis tummahiuksinen punaisiin pukeutunut nainen
avaamattoman ikkunan edessä on sama Lucilla, jonka kanssa viilsimme
kämmenemme auki ja painoimme ne yhteen, jotta emme erottaisi matolle
valuneesta verilammikosta, kumman verta sille putoili. Olimme yhtä.
”Sinä et ole koskaan piitannut
siitä, mikä on tervettä. Tiesit, millaisia me olimme. Meidän ei
ollut tarkoitus muodostaa mitään, mistä olisi kaduilla kertomista.
Emme olisi koskaan voineet avioutua, ei meistä ollut sellaiseen. Ja
nyt sinä olet antanut pujottaa sormuksen sormeesi. Miksi, Lucilla?
Miksi sinä kahlehtisit itsesi sillä tavalla?”
Lucilla kääntää katseensa pois
minusta kuin katseeni polttaisi haavoja hänen kasvoihinsa. Näen,
kuinka hänen hartiansa vapisevat hetken. Sitten hän kääntyy ja
kävelee luokseni, aivan kosketusetäisyydelle. Hän ei kuitenkaan
koske minuun.
”En ole ollut riittävän rehellinen
sinulle, Kaspar. Minä nimittäin pelkään”, Lucilla lausuu. Hänen
kasvonsa ovat niin kauniit jopa silloin, kun ne eivät kuulu enää
hänelle.
”Minuako? Miksi?”
Lucilla pudistaa päätään hitaasti.
”Ei, en sinua. Itseäni.”
”Selvästikin, koska olet kääntynyt
täysin itseäsi vasteen. En enää tiedä, kuka sinä olet.”
”Joku muu. Joku, jonka ovelle sinä
et enää saa tulla koputtamaan. Me emme voi jatkaa yhdessä, Kaspar,
emme voi, koska minä pelkään liikaa sitä, joka minusta tulee, kun
olen kanssasi.”
Siinä se. Ei sanaakaan enempää.
Lucilla lysähtää sängylleen ja painaa katseensa maahan. Hän on
täysin luovuttanut. Minä olen tehnyt kaikkeni saadakseni Lucillan
takaisin luokseni. Minun piti palata kotiin. Ei ole kotia, jos hän
ei ole ottamassa minua vastaan. Hiljaisuus tappaa minut, jos jään
täysin yksin.
”Lucilla”, sanon hiljaa ja
istuudun aivan Lucillan viereen. En kuitenkaan koske häneen, sillä
jos tekisin niin, en voisi olla tekemättä enempää. Juuri nyt en
tiedä, mitä tekisin, jos koskettaisin häntä edes hivenen. Voisin
tehdä aivan mitä vaan niin kauan, kun raivoni odottaa heräämistään
sisälläni.
”Lucilla, minä rakastan sinua.”
”Sinä et osaa. Olemme käyneet
tämän keskustelun jo.”
Muistan yhä, kuinka Lucilla
edellisellä kerralla hääti minut luotaan väittäen, etten kykene
tuntemaan mitään. Ehkä minä en kykenekään. Ehkä hän tekee
minusta sellaisen lukitsemalla itsensä saavuttamattomiin, tummien
silmien taa.
”Millä minä saan sinut takaisin?”
”Kaspar, ole kiltti. Se ei onnistu
enää, eikä minussa ole riittävästi voimaa kertoa sinulle kaikkea
sitä, jonka vuoksi en yksinkertaisesti kykene enää olemaan
kanssasi”, Lucilla vastaa niin uupuneena, että se saa raivon
hetkeksi läikähtämään minussa. Millä oikeudella hän vaikuttaa
niin satutetulta?
”Minä tahdon omistaa sinut täysin,
ruumiisi ja sielusi! Jos en voi tehdä sitä muuten, laitan sinut
pieneen häkkiin, jotta olet ikuisesti luonani. Otan sinut milloin
haluan, suutelen sinua milloin haluan. Annan sinulle verta milloin
haluan. Me kuulumme toisillemme, sinulla ei ole mitään oikeutta
tehdä minulle näin!”
”Jos tahdot omistaa minut ikuisesti,
tapa minut”, Lucilla sanoo katsoen minua silmiin. Kyyneleet
kiiltävät pitkien ripsien kehystämissä silmissä.
”Ehkä minä teenkin niin”, sanon
järkyttyen siitä, että tarkoitan sanomaani. Jos ainoa keinoni
omistaa Lucilla on lopettaa hänen elämänsä, hän ei jätä
minulle muuta vaihtoehtoa.
”Jos aiot antaa tämän uuden
version itsestäsi jollekulle toiselle, ehkä tappaminen on ainoa
tapa tehdä sinusta täysin omani.”
”En aio estellä sinua, jos teet
niin”, Lucilla sanoo ja kuljettaa kätensä omalleni. Kenties hän
on aina tahtonut kuolla. Ikuinen olento on niin helppoa tappaa.
Ajattelen Antoniota ja Noirea. Lucilla ei kuolisi kuten he. Hän on
aivan toisesta maailmasta, aivan eri tavalla täydellinen ja ikuinen.
Lucilla itse koskettaa minua
ensimmäisenä, rikkoo ilmassa kieppuneen jännityksen ja pelon, joka
piti minua erossa hänen iholtaan. Ohuet sormet kämmenelläni miltei
polttavat, koska tiedän, että nainen, joka ne omistaa, ei enää
ole se sama, jolle kuulun.
Olen niin lähellä Lucillaa, että
tunnen hänen sydämensä sykkivän verta hänen kehoonsa. Veri
huutaa verta ihojemme alla, kuulen, kuinka tarvitsemme toisiamme
jokaisella hengenvedolla. Minä voisin koska tahansa lopettaa
kierteen, tehdä hänestä ikuisesti omani. Hän ei aio palata
luokseni.
”Tapa minut, jos uskot pystyväsi
elämään sen jälkeen”, Lucilla sanoo uudenlaisella varmuudella.
Sellaisella, jonka tunnen. Hän painaa kätensä tiukemmin omalleni.
”Tappamiseni ei tekisi sinusta
onnellista. Sinä olet meistä se, joka ei oikeasti voi elää ilman
toista. Toisin kuin sen poikaparan kanssa, sinä tulisit aidosti
katumaan tappamistani. Minun jälkeeni sinulla ei olisi enää
ketään, jolla olisi samanlainen ydin kuin sinulla. Kukaan muu ei
saisi sinua löytämään itseäsi, kasvot naamion alla jäisivät
sinulle tunnistamattomiksi.”
Tunnen, kuinka Lucillan kynnet
viiltävät käteeni haavan. Veren haju tekee aisteistani entistäkin
terävämmät. Joudun puristamaan vapaan käteni päiväpeittoa
vasten, jotta en tekisi, kuten viha ja nälkä haluavat.
”Viimeisen kerran, Lucilla, minä en
tahdo muuta kuin sinut. Kuka se mies on? Kuka on niin tärkeä, että
olet antanut itsesi unohtua hänen tieltään?”
”Sinä olet tavannut hänet jo. Hän
on tohtori Levaine, enkä minä muutu hänen vuokseen. Hän auttaa
minua päästämään irti kaikesta siitä, jota en enää kykene
käsittelemään.”
Tunnen veren kohisevan korvissani, kun
ajattelen teräväkasvoisen tohtorin Lucillan vierelle. Heissä ei
ole mitään samaa. Tohtori Levaine on pelkuri, joka elää ihmisen
elämää kieltäen nälkänsä. Kun katselen Lucillaa veren hajun
hivuttaessa aistejani hiljalleen yli reunan, ymmärrän, että juuri
sellaiseksi Lucillakin pyrkii. Hän on suunnitellut sitä jo pitemmän
aikaa. Hän aikoo kieltää itsensä, vampyyriutensa, kaiken.
Minun ei tarvitse kuulla enää muuta.
Veri vie voiton, käännyttää aistini ympäri ja saa minut
tarttumaan Lucillaa ranteista ja painamaan hänet alleni. Hän ei
pane lainkaan vastaan. Näen hänen silmistään, että hän tietää,
mitä aion, eikä hän aio estellä minua lainkaan.
”Jos tämä on ainoa keino tehdä
meistä yhtä, tee niin”, Lucilla sanoo sulkien silmänsä
hetkeksi. Hänen ilmeensä on suunnattoman murheellinen, aivan kuin
osa siitä naisesta, jonka tunsin, olisi vielä tallella. Lucilla
uskoo tämän olevan ainoa mahdollisuus, enkä suostu enää
kuulemaan muuta, kun annan kulmahampaideni kasvaa ja painua syvälle
hänen kaulavaltimoonsa. Veren maku peittää kaiken alleen. Voisin
koska tahansa lopettaa juomisen, jättää hänet rauhaan. Mutta en
tee niin.
En lopeta silloin, kun olen jo
tyydyttynyt, silloin, kun tavalliset vampyyrit lopettaisivat. En
silloinkaan, kun tunnen, kuinka Lucillan ruumis jännittyy sydämen
sykkeen alkaessa hidastua. Yhteytemme on verissämme. Otan Lucillalta
kaiken, teen hänestä osan itseäni, juon kaiken hänen verestään
tehdäkseni meistä ikuisesti yhtä. Vasta, kun tunnen, että sydän
on kylmennyt rinnassa eikä verta enää riitä, irrotan otteeni
Lucillan kaulasta.
Kun näen Lucillan silmät, päästän
äänen, jota en tunnista itsekseni. Se on sama huuto, joka lähti
minusta, kun näin äitini tapetut ruusupensaat. Jotakin, joka on
tehnyt minusta minut, on poistunut maailmasta, kuollut, kylmettynyt.
Lucillan silmät ovat edelleen tummanruskeat, miltei mustat kuin yö.
Ne katsovat ylös. Hän kuoli tismalleen samalla tavalla kuin Antonio
ja Noirekin.
Tunnen, kuinka Lucillasta itseeni
imemäni veri kulkee lämpimänä sisälläni. Nousen ylös sängyltä,
en saata jakaa sitä Lucillan kanssa nyt, kun tiedän, ettei häntä
ole enää muualla kuin suonissani. Hän jatkaa elämäänsä vain
sisälläni, osana minua. Me olemme yhtä. Tunnen kivun vasta
huomatessani, että olen pudonnut polvilleni lattialle. Suuni aukeaa,
ja kun kerran aloitan huutamisen, minusta tuntuu, etten kykene enää
lopettamaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti