maanantai 29. lokakuuta 2018

Verivalhe: luku 30


Luku 30: Silmät avoinna (Kaspar, maaliskuu 1941)

Itäisempi Rosencranz on talven lopussa lähes yhtä kylmä kuin pohjoinenkin. Päivät ovat pidentyneet, lumi päässyt pitsittymään reunoista. Silti ilma on yhä kylmää pelkästään purevalla tavalla. Aurinko nousee Antonion haudan takaa. Kukkameri ja erilaiset adressit muistuttavat minua siitä, että olen kohottanut kyynelet usean ihmisen silmiin. Minun käteni riistivät joltakin pojan, joltakin lapsenlapsen. Minut kutsuttiin Antonion hautajaisiin tasan siitä syystä, että Antonio kuoli luonani. Minun täytyi olla tärkeä ystävä. Jos Cariellot olisivat tienneet yhteytemme luonteen, he olisivat polttohaudanneet poikansa siunaamattomaan hautaan ja lähettäneet uhkakirjeitä perääni.

Aamu on unohtanut, että hautausmaalla ei pitäisi olla kaunista. Ja minä olen unohtanut sen, että tapoin Antonion päästäkseni mahdollisimman vähällä vaivalla. Silti olen saapunut tänne asti vain seisoakseni hänen koristellun hautansa edessä. Antonio Felice Cariello. Syntynyt 15.6.1916. Kuollut 20.3.1941. Ikuisesti kaivaten. Minulla on ikuisuus harteillani, joten ajatus ihmisten määrittelemästä ikuisuudesta lähinnä huvittaa minua. Mitä on ikuisuus ihmisille, jotka elävät silmänräpäyksen, ehtivät löytää itsensä kadottamatta merkityksiä kertaakaan? Heille nouseva aurinko ja kevään lintujen laulu tuovat tyydytyksen. Heidän ikuisuutensa mahtuu lasipurkkiin.

Hän ei ehtinyt elää omaa ikuisuuttaan”, kuulen selkeän naisäänen takaani. Käännyn vain kohdatakseni tutut kasvot harsomaisen pääkoristeen takaa. Noire seisoo edessäni pitkänä ja täysin mustiin sonnustautuneena. Hänen pitkät, kiharat hiuksensa on sidottu tiukalle kampaukselle. Silmät näyttävät väsyneiltä.
Noire”, lausun naisen nimen, kun en kykene luontevamminkaan reagoimaan. Minä olen jo kertaalleen lausunut hyvästit hänelle. En uskonut enää koskaan näkeväni Noirea.

Hei jälleen, Kaspar”, Noire tervehtii onnistuen hymyilemään vain sen verran, mikä on kohteliasta.
Minä en tiennyt sinun olevan täällä.”
Luonnollisestikaan minua ei kutsuttu hautajaisiin.”
Sinä päätit silti tulla.”
Rouva Cariello ystävällisesti ilmoitti minulle tapahtuneesta. Hän ei ollut täysin tietämätön poikansa yksityiselämästä.”

Huokaisen syvään. Kevätaurinko hohkaa reikiä lumipenkkoihin Noiren takana. Aurinko ei kuitenkaan lämmitä, Noire suoristaa mustia käsineitään.
Minä en katsonut hänen selviävän sodasta vain nähdäkseni hänen kuolevan näin”, Noire sanoo astuessaan askeleen lähemmäs Antonion hautaa. Hän kumartuu koskettamaan sen kivistä pintaa ja sävähtää, kun ymmärtää kiven olevan pelkästään kylmä. Se ei enää hengitä. Antonio on mullan alla, kylmäsä ja karussa maassa. Siellä, jonne minä miltei tukehduin hänen ollessa se, joka veti minut ylös. Käännän hetkeksi katseeni poispäin haudasta.

Minä olin hänen kanssaan sinä iltana”, sanon, vaikka uskon Noiren jo tietävän sen.
Noire nyökkää. Olin oikeassa.
Oletko palaamassa jo kotiseudullesi, vai yövytkö paikallisessa hotellissa?”
Yövyn hotellissa ja lähden huomenna aikaisin aamulla.”
Yövy minun hotellissani. Kostya ei kuitenkaan aio poistua Antonion haudalta seuraavana yönä.”
Onko Kostya mukanasi?”
Luopuisitko sinä toisesta puoliskostasi hyvästelemättä?”

Ajatus tummahipiäisen nuoren miehen jäänsinisestä katseesta saa minut tuntemaan ensimmäistä kertaa syyllisyyttä. En tahdo kohdata Kostyaa uudelleen. En hyvästellyt häntä lähdettyäni Lumieré de Lunesta. Hän on aina katsonut minua kuin näkisi ytimeeni asti. En altistaisi itseäni sellaiselle katseelle uudelleen.

Meidän täytyy keskustella”, Noire sanoo hiljaa, ”ja se taitaa onnistua ainoastaan seuraavana yönä.”
Saako hotelliin tuoda vieraita?”
Kiinnostaako sinua muka sellainen?” Noire hymyilee jälleen. Hymyssä ei ole enää mitään samanlaista kuin aiemmin. Se on pakotettu ja lyhytkestoinen. Antonion kuolema on pyyhkinyt lopunkin värin Noiren kasvoilta.

Noire tietää jo, että minä suostun, vaikka kaikki kehoni osat huutavat päinvastaista. Noire on ainoa toisista elävistä olennoista, jonka raivoa suostun pelkäämään. Tiedän pelanneeni korttini oikein hänen kanssaan, mutta mikään tässä maailmassa ei pelasta minua, jos Noire ymmärtää minun päättäneen Antonion elämän. En voi kuitenkaan kääntää hänelle selkääni. Minä olen ikävöinyt hänen hopeanharmaita hiuksiaan kehoani vasten, hänen syvälle katsovia sinisiä silmiään ja aistikkaita liikkeitään. Vaikka Noiren näkeminen Lumieré de Lunen ulkopuolella, kirkkaassa päivänvalossa tuntuu aavistuksen väärältä, en voi olla osittain iloitsematta siitä, että kohtaamme uudelleen.

Illastamme paikallisessa ravintolassa keskustellen täysin toissijaisista seikoista. Se, mistä meidän todella tulee keskustella, odottaa meitä lakanoiden välissä yön pimeimpinä tunteina. Noire kertoo Antonion lähettäneen hänelle useita kirjeitä sodan jälkeen. Jokaisella kerralla, kun hän mainitsee Antonion nimen, hänen katseensa tuntuu porautuvan syvemmälle minuun. Se puree luihini samalla tavalla kuin Lucillan sanat vain muutamaa viikkoa aiemmin. En siedä sitä. Kenelläkään ei ole oikeutta katsoa minua siten.

Ilta kuluu hitaasti kohti päämääräänsä. Olen perunut oman hotellivaraukseni ja istun pienessä, tummasävyisessä hotellihuoneessa, jossa on kaksi erillistä sänkyä. Kostyaa ei ole näkynyt koko iltana. Noire tietää poikansa siirtyneen Antonion haudalle. Hän palaisi hotellille vasta aamulla.

Minun ei ole enää lainkaan yhtä helppoa asettua Noirea vasten ja kuljettaa käsiäni hänen kehollaan. Se tuntuu rutiininomaiselta, sillä vaikka viehätymme yhä toistamme, menneet tapahtumat tekevät kaikesta pelkkää suorittamista. Kehollinen tyydytys ei tunnu enää samalta kummankin ajatellessa samalla jotakin aivan muuta. Noire kykenee ajattelemaan vain toisen poikansa kuolemaa ja minä en saa mielestäni sitä, miten Lucilla hääti minut luotaan.

Lopulta Noire makaa vierelläni vaatteettomana. Hän hengittää raskaasti ja pyytää minua sytyttämään itselleen savukkeen. Savu leviää huoneeseen. Vedän sitä keuhkoihini asti.
Minä aion lopettaa Lumieré de Lunen toiminnan”, Noire sanoo hiljaa. Käännän pääni häneen päin, mutta hän pitää katseensa katossa, puhaltaa savua suustaan.
Et sinä voisi.”
En kykene siihen enää.”

Nousen istumaan, vien käteni Noiren kehon ympärille siten, ettei hän pääsisi nousemaan, jos yrittäisi.
Lumieré de Lune on ainoa paikka, jonne kaltaisemme voivat mennä. Et sinä voi vain lopettaa sitä.”
Kaspar, Kaspar… Välillä minä mietin, kuinka sinä olet selvinnyt näin pitkälle elämässäsi ymmärtämättä lainkaan, kuinka ihmiset käytännössä toimivat.”

Noire ei hievahdakaan. Edes hänen silmänsä eivät värähdä, vaikka olen kumartunut hänen ylleen.
Minä en kykene enää ylläpitämään jotakin niin riskialtista”, Noire sanoo. ”Poikani turvallisuus on ensimmäisellä sijalla nyt, kun toinen lapsistani on mullan alla.” Noiren ääni värähtää hänen puhuessaan Antoniosta.
Voimme jäädä koska tahansa kiinni ja tulla teurastetuksi vampyyreina. En anna sen tapahtua Kostyalle. Olen riskeerannut hänen elämänsä jo liian useasti.”

Palaan takaisin sängylle, aivan Noiren vierelle. Kuuntelen hänen hengitystään, sydämensä sykettä rinnan alla. En ymmärrä lainkaan, miksi kukaan olisi valmis menemään niin pitkälle kenenkään vuoksi, edes oman lapsensa. Eikö suuremman ihmismäärän etu ole tärkeämpi kuin yksilön? Entä sitten, jos he jäisivät kiinni? Noire on älykkäämpi kuin vanhimmat tähdet taivaalla. Hän pääsisi pakoon.

Sinä aiot siis luovuttaa noin vain? Millä oikeudella sinä teet niin nyt, kun vampyyrit tarvitsisivat yhteisöllisyyttä enemmän kuin koskaan?”
En voi yksin kannatella koko maailmaa. Teen kerrankin jotain täysin itsekästä ja luotan siihen, että kaltaisemme osaavat itsekin lyöttäytyä yhteen. Minun voimani eivät enää riitä pitämään heitä kaikkia elossa.”
Sinä tuhoat jotakin, jota ei ole syntynyt ennen sinua. Sinä olet ensimmäinen, joka saa vampyyrit tuntemaan olonsa turvalliseksi ja tervetulleiksi. Meitä ei oteta hymysuin vastaan missään muualla!”
Mistä sinä sen tiedät?”

Nousen jälleen istumaan. En kykene keskustelemaan tällaisista asioista maaten liikkumattomana.
Minä olen nähnyt maailmaa. Joka maassa uskomukset vampyyreista ovat toistaan värikkäämpiä ja groteskimpia. Meitä ei kohdella inhimillisinä missään. Olet luonut jotakin tärkeämpää kuin yksittäinen elämä!”

Noire nousee sängystä ja kävelee ikkunan eteen. Hän ei vieläkään katso minuun. Hän sammuttaa tupakkansa tuhkakuppiin ja raottaa verhoja.
Minä tiedän kyllä sen”, hän kuiskaa, ”en vain enää kykene jatkamaan. Se ei ole sinun päätöksesi.”
Noire siirtyy lattialle jättämänsä matkalaukun luo ja alkaa siirrellä tavaroitaan kuin etsien jotakin. Hänen sirot kätensä löytävät kellastuneen lehden ja ojentavat sitä minulle.

Minä en halunnut puhua kanssasi pelkästään siitä, etten aio enää jatkaa Lumieré de Lunen johtotähtenä”, Noire sanoo nyökätessään lehteen päin. ”Sivu neljäkymmentä.”
Selatessani hauraita sivuja en aluksi havaitse mitään erityistä. Tavanomaisia uutisia maailmalta. Lehti on englantilainen, enkä tiedä, miten se on päätynyt Noiren haltuun. Päästessäni Noiren mainitsemalle sivulle ymmärrän hänen tarkoittavan kuolinilmoituksia. Painos on huono, mutta erotan sivun yläkulmasta tutun ilmoituksen. Veri jäätyy suoniini, sisimpäni täyttyy kylmyydestä. Anthony Bennet. Syntynyt 30.10.1832. Kuollut 2.12.1860. Nuoren miehen kuolinilmoituksen sotkuisesta kuvasta minua katsoo oma silmäparini.

Ajattelin ottaa lehden mukaan vain sen vuoksi, että sattuisit olemaan paikalla”, Noire sanoo äänellä, jonka taustavire on jääkylmä, ”joten olisiko sinulla hyvää selitystä sille, kuka on Anthony Bennet? Vai pitäisikö minun kysyä, kuka Kaspar Rodriguez on?”

En voi enää paeta Noiren katsetta. En tiedä, kauanko hän on tiennyt, mutta hänen silmänsä porautuvat yhä vain syvemmälle. Tilannetta ei pääse enää pakoon. Puren hammasta, suljen hetkeksi silmäni huokaisten syvään. Minä niin kovin pidän Noiresta. En olisi halunnut suhteemme päätyvän tähän pisteeseen. Mikä sääli.

Kaspar Rodriguez oli biologisesti itseni ikäinen nuori mies, jonka identiteetin omaksuin muuttaessani Rosencranziin. Hän asui yksin talossaan ja työskenteli firmassa, jossa hänen ei tarvinnut näyttää kasvojaan kuukausiin. Ei ollut vaikeaa asettua hänen nahkoihinsa. Hänen kaltaisensa kohteen löytäminen vei aikaa.” En ole koskaan kertonut yhdellekään elävälle olennolle kaikesta siitä, mitä ikuisen olennon on tehtävä kyetäkseen elämään kuten ihminen.
Poikani käytti melkoisesti aikaa siihen, että sai tämän käsiinsä.”
Kostyako lehden löysikin?”
Hän oli varma, ettet ole hyväksi Antoniolle ja teki kaikkensa todistaakseen sen.”

En voi olla naurahtamatta. Koko Lumieré de Lunessa viettämäni ajan kuvittelin olevani niskan päällä. Volkovit olivat sittenkin jatkuvasti edelläni. Ajatus on hirvittävän huvittava. Lumieré de Lune todella on upeinta maailmassa. Noiren ja Kostyan kaltaiset ihmiset ovat harvinaisinta valoa, jota maailmaan sirottuu.

Onko Anthony sinun ristimänimesi, vai onko sekin identiteetti varastettu?”
Ei sentään, se on oikeasti nimeni”, sanon pitäen ääneni rauhallisena, aivan kuin tilanne ei koskettaisi minua lainkaan, ”mutta Kaspar ei ole ensimmäinen itselleni riistämä nimi.”
En epäile sitä.”
Sinä varmasti tiedät, miksi olen joutunut toimimaan niin.”
Ymmärrän kyllä, miksi ikuisesti kaksikymmentäkahdeksanvuotiaalta näyttävä mies tahtoo paeta paikasta toiseen uuden alun toivossa”, Noire sanoo hiljaa ja siirtyy vierelleni sänkyyn, ”mutta en ymmärrä lainkaan, mitä hän saa irti siitä, että viettelee lähes omaa nimeään kantavan pojan ja tappaa tämän, kun kyllästyy.”

Minä en varsinaisesti kyllästynyt Antonioon”, sanon, vaikka tiedän, että minun pitäisi kieltää jotakin aivan muuta. En kuitenkaan voi näyttää, miten jäätyneet suoneni kasvattavat pelon miltei epäinhimillisiin mittoihin. Noire tietää, ja se pelottaa minua enemmän kuin mikään muu osakseni lankeava tuomio.
Miksi sinä sitten tapoit hänet?”

Minun on turhaa kiistää tekoani Noiren katsoessa minua suoraan silmiin.
Hän oli rakastunut minuun.”
Tietenkin hän oli.”
Hän ei olisi koskaan jättänyt minua rauhaan.”
Sinä et olisi mitenkään voinut tietää sitä.”
Pudistan päätäni.
Minä kuulin sen hänen äänestään.”

Noire katsoo hetkeksi toisaalle ja huokaisee niin syvään, että hetken ajan kuvittelen hänen siirtyneen muistoissaan kauas ulottumattomiini.
Minä anelin sinua jättämään hänen sydämensä ehjäksi. Rukoilin sitä, vaikka minulla ei pitäisi olla enää oikeutta rukoukseen”, Noire lausuu ääni tihkuen niin syvää surua, että kykenen tuntemaan sen värähdykset omassa kehossanikin. ”Minä otin sinut iholleni ja siltikään en kyennyt suojelemaan poikaani. En saanut pidettyä Antoniota turvassa sinulta.”

Sekö sinun motivaatiosi olla kanssani olikin? En ymmärrä sitä. Sinähän tiesit valinneesi sellaisen miehen, jota poikasi rakastaa. Sinä tietoisesti loukkasit häntä, et pitänyt häntä turvassa.”
Haluatko sinä todella tietää totuuden motivaatiostani?”
Haluan.”
Monikaan ei halua kuulla totuutta, mutta sinussa tuskin on sellaista osaa, joka varsinaisesti suojelisi sinua siltä.”

Olemme ylittäneet rajan, jossa kohteliaat ja lämpimät muodollisuudet pitävät puheemme pehmeänä ja turvallisena. Nyt kielellä on terävät reunat ja täydet mahdollisuudet viiltää jotakin pysyvästi auki.

Tiedäthän, mitä vihollisten vierellä pitämisestä sanotaan?” Noire kysyy hymyillen hieman. ”Minä tiesin jo nähdessäni sinut, mikä sinä olet. Minun oli pakko pitää sinut lähelläni, jotta oppisimme luottamaan toisiimme. En odottanut voivani ymmärtää sinua. Kotona Lumieré de Lunessa minä todella kuvittelin ymmärtäväni, miten ajatuksesi toimivat. Sinäkin tunsit sen. Nyt en enää tiedä. Lisäksi...” Noire pitää pienen tauon. ”Lisäksi minä olen vielä riittävän ihminen tunteakseni luonnollista viehätystä toisia kohtaan.”

Noire todella tuntuu ihmiseltä ollessaan vierelläni. Hän on luonut kokonaisen maailman vampyyriutensa ympärille, mutta en siltikään osaa kuvitella häntä vereen sotkettuna. Noire on tähtien maailmasta, kuunvalon lapsi, jonka loiste ei voi himmetä maallisen sotkun alle. Hänen sanansa tuntuvat pahoilta, koska tiedän meidän kadottaneen välisemme ymmärryksen iäksi. Me olemme päättyneet. En olisi koskaan kuvitellut joutuvani pelkäämään Noiren edessä.

Tarkoitatko, että ymmärsit alusta alkaen minun olevan vampyri?” Sitä en epäile lainkaan. Noire katsoi minua tietyllä tavalla heti nähtyään minut.
Melkein. Minä tiesin heti sinun olevan Azazel.”
Azazel?” Jos vereni ei aiemmin ollut kylmää, nyt se on jäätynyt lujaksi kerrokseksi suonieni sisään. Se on niin kylmää, että se miltei polttaa.
Sinä olet ensimmäinen vampyyri. En tiedä, oletko ollut Anthony Bennet ennen Azazeliksi tulemista. Sillä ei ole minulle merkitystä. Mutta tämän kirouksen ensimmäinen kantaja sinä olet, eikä sinulla voi olla jäljellä sellaisia valheita, jotka saisivat minut uskomaan muuta.”

Helvetti”, ärähdän noustessani ylös sängyltä. Noire saa katsoa, kuinka askeleeni käyvät kireiksi ja liikkeeni tiukoiksi astellessani ympäri huonetta. ”Helvetin helvetti.” Olen aliarvioinut Noiren. Hänellä on kyky jäädyttää veri sisälleni, saada minut tuntemaan oloni täysin paljastetuksi, avoimeksi vasten tahtoani. Kenelläkään ei pitänyt olla sellaista kykyä. Edes Lucilla ei ole koskaan saanut minua tuntemaan oloani niin vääräksi omassa kehossani. Pelko vääntää minut sellaiseen muotoon, jota en enää tunnista. Minun ei kuulu olla sellainen.

Siitä lähtien, kun kuulin puheita Azazelista ja tämän erilaisista syntytavoista, kuvittelin tämän surulliseksi olennoksi, joka ei mahda mitään sille, että on tahtomattaan saanut koko maailman kaaokseen. Minä kuvittelin, ettei Azazel olisi taipunut julmuuteen”, Noire sanoo jälleen sama surumielisyys äänessään, ”mutta oppiessani tuntemaan sinut minä ymmärsin, ettei yksikään vampyyri tässä maailmassa selviä olematta julma. En vain kuvitellut sinun kykenevän tappamaan Antonion vain, koska tämä oli tielläsi. Minä olin taipuvainen ajattelemaan sinusta hyvää vielä silloinkin, kun valehtelit muuttuneesi vampyyriksi, vaikka olit ollut sitä jo vuosikymmeniä.”

En ymmärrä Noiresta kumpuavaa puhtautta lainkaan. Hän katsoo minua kuin ymmärtäisi ja täyttää sisimpäni pelosta. Samalla hänestä sykkii sellaista lämpöä, jonka pitäisi kyetä sulattamaan jää suonistani. Vika ei ole hänessä. Hänen välityksellään ja lämmöllään jopa minun pitäisi sulaa. Miksi hänen katseensa vain kylmää minua?

Yhden asian suhteen olin oikeassa”, Noire jatkaa. ”Sinä olet kuin oletkin hyvin surullinen henkilö.”
Antonionin sanoi minulle niin. En ymmärrä, miksi.”
Älä puhu minulle Antoniosta tapettuasi hänet.” Voima Noiren äänessä on suuri. Hänen äidillinen välityksensä on kuin kovaa, ikivahvaa rautaa, jota mikään minussa ei voisi sulattaa pois. Pysähdyn ikkunan eteen ja käännyn Noireen päin. Minulla ei ehkä ole aseita häntä tai omaa pelkoani vastaan, mutta voin kartoittaa tilanteen.

Kuinka monelle sinä olet kertonut?”
Noire vain naurahtaa ja ristii sirot jalkansa sängyn laidalle.
Nytkö sinä haluat tietää, kuinka monta elämää sinun täytyy pyyhkiä pois, jotta salaisuutesi pysyy tallessa?”
Minä en ole murhaaja.”
Sinulla on Antonion verta kynsiesi alla. Älä yritä kertoa minulle mitään muuta.”
Minä inhoan turhaa kuolemaa!”

Tunnen vihan palaavan takaisin luokseni, kuiskivan nimeäni syvällä sisälläni. Se haluaa minut takaisin. Minä tarvitsen sitä nyt, sillä se on suurempi kuin pelkoni siitä, että joku näkee minut kokonaan. Se on suurempi kuin mikään tässä huoneessa.

Noire ei voi olettaa minun nauttivan toisten henkien riistämisestä. En ole koskaan saanut mitään irti siitä, että voin taipua vihaani ja saattaa toisen elämän päätökseeni. Nautin vihastani ainoastaan sen hetken, kun se kiehuu minussa, mutta aina tappamisen jälkeen tyhjyys löytää minut jälleen, pyyhkii kaiken muun pois. Joka kerralla menetän itseäni vihalle.

En ole tappanut vapaasta tahdostani kuin kourallisen ihmisiä. Ne, joiden identiteettien turvin olen joutunut elämään sekä Antonion. Minä en koskaan tahtonut satuttaa Antoniota. Hän ei ollut sellainen ihminen, jonka särkemisestä olisin saanut mitään irti.

Sota vain todisti minulle, etten tahdo päästää ketään päiviltään. Sellaiseen hukkuu eikä pinnalle pääseminen ole koskaan niin helppoa, että pinnan alle hakeutuisi omin avuin. En olisi tahtonut tappaa Antoniota. En nytkään tahtoisi tehdä sitä, mitä Noiren katse ja sisälläni laulava viha kertovat minun tehdä. Minun on pakko, sillä laulu ei muuten koskaan lakkaa. Minun täytyy suojella itseäni.

Astelen sängylle, painun Noirea vasten kuten aiemmin kehojemme sulautuessa yhteen. Noire ei vastustele, sillä hän on oppinut minusta myös sen, ettei minulle kannata laittaa vastaan. Siitä ei koskaan seuraa kenellekään mitään kaunista.

Kuvitteletko sinä saavasi minut näin helpolla? Ilman, että edes kysyt, mistä minä tiedän sinun olevan Azazel?” Noire kysyy osoittaen huvittautuneisuuden merkkejä. ”Älä vaivu julmuuteesi. Todista minulle, että et ole sellainen kuten kuvittelin.”
Minulla ei ole mitään syytä tehdä niin. Sinä tiedät, ja se riittää tekemään sinusta viholliseni”, kuiskaan lukiten Noiren kädet lakanoita vasten. Tiesin jo aiemmin, että emme poistu yhdessä tästä huoneesta. Noire on rikkonut luottamuksemme tietämällä liikaa.

Vaikka tappaisit minut tähän paikkaan, et tule koskaan saamaan Kostyaa tai ketään muutakaan Lumieré de Lunesta”, Noire sihahtaa hampaidensa välistä. ”Sinä sait Antonion vain, koska hän antoi itsensä sinulle jo kauan sitten. Kostyaa et saa. Et, vaikka repisit minut kappaleiksi.”
Sinä vain pelkäät”, sanon puristaen Noiren alaruumiin tiukasti reisiäni vasten.
Niin pelkäänkin”, Noire sanoo, ”mutta en itseni puolesta. Minä pelkään vain, koska olet tappanut yhden poikani ja uhkaat toisen henkeä. Vain lapseni vuoksi minä suostun matelemaan allasi. Ainoa asia, josta saan tyydytystä, on tieto siitä, että vaikka pelkäisin kuinka, sinä pelkäät nytkin minua enemmän.”

Punainen lävistää minut kurkunpäästä varpaisiin. Vihani suunnattomin ydin juoksee koko kehon läpi halkoen sitä punallaan. Noire näkee minuun heikkonakin. Hän ei voi, hän ei saa, sillä minäkään en näe itseäni. Kuinka hänellä on kyky sellaiseen?

Otan käteni pois Noiren ranteilta ja siirrän ne hänen kurkulleen. Hän alkaa oitis rimpuilla allani. Hän yrittää kynsiä kasvojani, mutta vaikka hänen tahdollaan tehtäisiin tähtien loistosta maanpäällistä, hänen fyysiset voimansa eivät ole mitään vihani alla. Punainen sisälläni antaa minulle ohjeita, puristan lujempaa, vaikka tiedän, että en tahdo tappaa Noirea. Hänen katseensa ei kuitenkaan anna minun tehdä toisin. Hän tietää, ei vain sitä, mikä olen, kuka olen, millä nimellä minua kutsuttiin, kun synnyin, vaan myös ytimeni, punaisimman ja salatuimman. Hän tietää, millainen minä olen. Käteni puristuvat kaulan ympärille niin lujaa, että se voisi napsahtaa poikki.

Sinä et saa minua”, Noire sihisee enkä ymmärrä, kuinka hän kykenee yhä puhumaan. ”Sinä et voi voittaa näin.”
Noiren suu avautuu vielä, mutta hänen kehonsa on jo lakannut rimpuilemasta. Silmät kohoavat ylös aivan kuten Antoniollakin. Huulet liikkuvat, mutta en enää osaa lukea niiltä sanoja. Vasta, kun tunnen, kuinka eläväinen sydän minua vasten on lakannut sykkimästä, päästän käteni irti Noiren kaulalta. Hänen kasvonsa ovat jähmettyneet katsomaan ylös. Hän on taivaallisen kaunis, vaikka elämä on paennut hänestä.

Punaisen sisälläni hälvennyttyä valmistaudun vastaanottamaan sitä seuraavan tyhjyyden, joka pyyhkii myös suonissani juoksevan kylmyyden pois. Nousen ylös sängyltä ja peräännyn Noiren luota. En tahdo enää katsoa häneen. Siltikään en sulje hänen silmiään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti