maanantai 29. lokakuuta 2018

Verivalhe: luku 2


Luku 2: Varomaton (Kaspar, syyskuu 1940)

Minulle ei ole kuukausiin suotu iloa siitä, että saisin herätä linnunlauluun. Silloin, kun saan nukutuksi, nukun vain niin pitkään, että äänet tekevät minut tietoiseksi ympäristöstäni. Äänet, jotka ovat irvokas mukaelma linnunlaulusta.

Tänä aamuna en herää vaaraan. Antonio kiskoo minua ylös kiireisenä, mutta ei huolestuneena. Hänen siniset silmänsä pysyvät maan päällä eivätkä karkaa pelkäämään jonnekin kauemmas, kenties ulottumattomiini. Muut sotilaat ovat vielä unessa, aurinko ei ole kohonnut korkeimmalle paikalleen. Uskallan epäillä sen vasta nostavan tikkaitaan. Silmiä ei häikäise mökin pienet ikkunaa etäisesti muistuttavat kurkistusaukot. Aurinkoa ei näy vielä.

Kenraali Schneider ei ole enää paikalla, mies tietää meidän olevan pelkkiä rivisotilaita, jotka osaavat tehtävänsä. En jää odottelemaan toisten heräämistä, astun yhdessä Antonion kanssa ulos ja todistan havaintoni oikeaksi. Metsää kiertää hento kaste, mutta aurinko vasta kurottaa pienenä punaisena kajona puiden ja tasanteiden takaa.

Rosencranz on iltaisen auringon suunnassa, punainen kita nielee sen aikaisin kirpeinä syksyiltoina. Minkä mullan alta olen kyennyt, olen aina katsonut, kuinka symbolisen räikeä punainen peittää kotini alleen. Se kuvaa tilannetta hyvin. Vahva verenpuna suojelee Rosencranzia täydelliseltä tuhoutumiselta.

Ennen kuin alan edetä kenraalin määräämään suuntaan, pysähdyn hetkeksi ja katson ympäristöäni. Tiedän, etten välttämättä koskaan palaa samojen mättäiden luo tai hahmota puista tippuvia kastepisaroita enää samoin. Voin menettää silmäni, henkeni tai jopa niin olennaisen osan itsestäni, etten enää osaa nähdä metsää muuna kuin areenana ihmisten leikeille. Ytimen murtumiseen en usko. Olen varma, että suurinkaan kipu ei kykene rikkomaan sitä, mikä tekee yksilöstä itsensä. Minä olisin minä, vaikka minut väännettäisiin ympäri, kierrettäisi vääräksi ja puoliksi tyhjäksi. Minua ei saa uskomaan minuuden ytimen tuhoon. On oltava jotakin pysyvää, järkkymätöntä, johon emme voi vaikuttaa.

Katseeni pysähtyy Antonioon. Tämän vaaleisiin, laineikkaisiin hiuksiin, jotka roikkuvat otsalla tyylittöminä ja väsähtäneinä. Antoniolla on selkeät leukaperät ja hienostuneet piirteet kuten rikkailla useimmiten on. Cariellon suku tunnetaan kaikesta muusta kuin köyhyydestään. Kierrän tutut piirteet, etsin niistä jotain, jolla lämmittää itseäni. Pysähdyn jälleen kerran nuoren miehen silmiin. Vaikka olen painunut häntä vasten, tyydyttänyt itseni hänen kehollaan, palaan aina hänen silmiinsä. Niitä minua ei ole tehty ymmärtämään. En tavoita niiden hölmöä kiltteyttä kaiken tämän mielettömyyden keskeltä.

Antonio näkee, mitä ajattelen, tai kenties heijastuman siitä, mitä kuvittelee mielessäni liikkuvan. Joka tapauksessa hän jättää hetkeksi roolinsa kuin laukaisemattoman aseen ja kurottaa sieluaan minua kohti. Lähestyy äkisti, vetää kauluksesta itseään vasten sisällyttäen muutamaan eleeseen voimakkaan halun pitää ikuisesti siinä. Hetkeäkään häpeämättä hän painautuu huulilleni, vie ajan tahrimat kätensä poskilleni kuin ei kykenisi muuten pitämään minua itseään vasten. Antonio suutelee minua nopeasti, mutta niin suurella voimalla, että tunnen vatsani pohjassa asti, miten paljon hänen on täytynyt haluta tehdä niin.

Vielä suudelmasta irrottauduttuanikin tunnen, miten Antonion jano sykkii minua vasten. Olen osittain huvittunut hänen halunsa syvyydestä, sillä en tiedä, johtuuko se puhtaasti tilanteestamme. Olemme keskellä sotaa, kumpikin eristetty sieltä, missä meidän pitäisi olla. Antonio tuskin kovin usein uskaltautuu nojaamaan toisen sieluun sillä tavoin kuin hän on kanssani tehnyt. Homoseksuaaliksi hän on yllättävän varomaton.

Antonio on valitettavan tietämätön siitä, missä minun pitäisi olla. Hän kenties kuvittelee minun ikävöivän vain puutarhaani, sillä olen puhunut hänelle paljon kaipuustani ruusujen lomaan. Ruusuni eivät kuitenkaan ole ainoa asia, jonka luo sydämeni viettää. Ruusujeni keskellä kasvaa toisenlainen kukka, rakkaus, joka ei ole lainkaan samanlainen kuin minun ja Antonion lomittuneet sormet tyhjää aikaa vasten. Sellaisesta Antonio ei saisi koskaan kiinni.

Silti pidän nuoren miehen lähelläni. En tee sitä satuttaakseni häntä. En näe hänen suurissa silmissään rakkautta. Me kävimme keskustelun ennen kuin annoimme kosketuksen lasin särkyä. Keskustelu oli lyhyt, mutta tärkeä.

Mitä sinä haluat tältä suhteelta?” kysyin häneltä, koska halusin varmistaa, että suhteeseen ryhtyminen oli kannattavaa. Kenties minä olin kuunnellut riittävän useaa asetta ja valvonut liikaa öitä kaivaten kenen tahansa kosketusta, joka tekisi minut eläväksi. Tai sitten aistin nuoresta ja ymmärtämättömästä Antoniosta jotakin samankaltaista kuin itsessänikin.
Minä en ole varma”, Antonio vastasi minulle naureskellen, aivan kuin nauru voisi peittää vastauksen todellisen sävyn. Annoin sen lipua pois. Antonio oli vastauksensa antanut, pyyhkinyt omatunnoltani uskottavuuden.
Minä haluan pitää hauskaa. Löytää hetkeksi turvan tästä äänten merestä.”

Sen minä tein. Etsin tieni turvaan, kurotin kohti sitä rakkaudetonta kokonaisuutta, jonka onnistuimme luomaan. Löysin turvaa, hetkeksi. Löydän sitä edelleen, kun Antonio osoittaa impulsiivisilla eleillään välittävänsä, pitävänsä minut turvassa. Antonio ei ole vahva sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta on omanlaistaan vahvuutta pysyä mieletään viattomana sodan keskellä. Antonio ei ole koskaan itkenyt pelkkää sodan mahdottomuutta ja maailman pahuutta. Hän ei ymmärrä sellaisista asioista tarpeeksi, koska ei pysähdy murehtimaan niitä.

Matkan ajan kuljen tiiviisti Antonion kyljessä, kuvittelen hetken ajan, millaista olisi pysyä siinä vielä sodan jälkeenkin. Sikäli olisi enää mitään maailmaa sen jälkeen. Vampirismi joko tuhoaisi loputkin maailmasta, tekisi kaikista verellä eläviä petoja, tai sitten ihmiset ehtisivät tappaa toisensa ennen sitä. Jäljelle jäisi vain hiiltynyt muistomerkki, joka oli kenties joskus kiiltänyt.

Minut pitää jaloillani ajatus siitä, mikä minua odottaa, jos selviän. Jos maailma kykenee juoksemaan verisillä jaloillaan kaiken tämän läpi kaatumatta itseään hengiltä, minulla on palkintoni. Veri veressäni, sisareni, rakkauteni. Antonio tietää minun kirjoittavan kirjeitä Rosencranziin jääneelle sisarelleni, mutta hän ei tiedä tilanteesta mitään muuta. Hän ei tiedä, mitä sanojen taakse kätkeytyy. Ihmiset eivät aina lue tilanteita parhaalla mahdollisella tavalla.

Pääsemme Rosencranzin rajalle, jossa tavalliset sotilaat odottavat voivansa vaihtaa paikkoja minun ja Antonion kanssa. Sanaakaan sanomatta teemme vaihdon. Minä jään aivan muurin vierelle, hengitän sen tuttua tuoksua sisääni ja painan selkäni sen kivistä tuntua vasten. Uppoan muistoon, syvään ja tummaan. Muurikin on riittävästi muistuttamaan siitä, miten paljon rakastan syksyn värjäämää Rosencranzia, mukulakivikatuja ja iltaista, baareista kohoavaa tupakansavua ilmassa.

Ajattelen ruttoa, joka ei ole vielä ehtinyt levittäytyä kotiin saakka. Rosencranzissa on ruttotohtoreita, mutta irvokkaat linnunnaamat eivät tahdo sen asukeilta mitään. Emme kanna veriruttoa mukanamme, emme puremalla tee toisistamme hirviöitä. Jos Rosencranz kaatuisi vampirismin alle, maailmalla ei olisi enää mitään syytä taistella. Neuvostoliitolla ei olisi syytä hyökätä länteen, sillä silloin täälläkään ei olisi lääkettä tuhoon. Eikä yksikään saksalainen enää keksisi panna vampyyriksi epäiltyjä samaan paikkaan, suihkuttaa heidän päälleen myrkkyä, jotta he eivät yllä satuttamaan enää ketään.

Minä tiedän, ettei Rosencranz ole täysin puhdas. Olen nähnyt teräviä hampaita ja tuntenut veren ilmassa. Jokainen ei kanna ruttoa. On myös niitä, jotka elävät verestä ja yöstä, mutta eri tavalla kuin sairauteensa hukkuvat. Kaikki eivät ole petoja.

Tiedän myös Antonion tietävän. Olen aistinut sen hänestä. Koskiessani hänen kehoaan, tuntiessani hänen halunsa pohjan, olen saanut ymmärtää hänestä enemmän kuin sen, mitä hän vapaasta tahdostaan minulle antaa. Vieressäni Rosencranzin koskemattomuutta puolustava nuori mies on todellisuudessa muutakin kuin naiivit silmänsä antavat olettaa. Silmät eivät valehtele, Antonio todella on kiltti ja pehmeä luonne. Se ei silti tarkoita mitään. Minä tiedän kyllä, millaista on sellaisen ihmisen jano, joka on joutunut piilottelemaan. Antonio ei elä varjoissa vain seksuaalisuutensa kanssa.

Kun näen Antonion toimivan taistelukentällä, kun hän hymyilee toisten verta käsissään, näen kamppailun hänen hymyileväisistä kasvoistaan. Juodako veri kastuneilta käsiltä vai kuolleen kaulavaltimolta. Tässä sodassa on niin paljon muutakin kuin sairautta ja sen parannuksesta taistelevia ihmisiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti