Luku 23: Katkeransuloinen (Kaspar,
joulukuu 1940)
En tiedä, että vuosi on vierinyt
loppuunsa ennen kuin kuulen uutiset. En ole voinut astella ulos
vanhasta teatterirakennuksesta, olen astellut sen kaikki huoneet läpi
ja nauttinut vankilani verentuoksusta kykenemättä irrottautua
siitä. Kun uutiset vihdoin tuodaan Lumieré de Luneen, reaktiot ovat
hyvin erilaisia. Kostya ei liikauta ripseäänkään, mutta hänen
toinen suupielensä nykii aivan kuin hän tahtoisi hymyillä.
Rosencranzilainen rouva purskahtaa itkuun. Hänen aviomiehensä halaa
häntä. Antonio näkee minut salin toiselta puolelta, hän on
kuullut uutiset Noirelta. Heistä kumpikin katsoo suoraan minuun,
Noire silmät kyynelissä, Antonio leveästi hymyillen. En ole
koskaan nähnyt kyyneliä Noiren silmissä. En osaa kertoa, ovatko ne
syntyneet onnesta vai pelosta.
”Me olemme vapaita”, Antonio
lausuu juostessaan salin halki luokseni. Hänen koko kehonsa tuntuu
pakahtuvan tunteeseen. Hän ei pysy ruumiinsa rajoissa, pirskahtelee
ulos saumoistaan. Kun astun lähemmäs häntä viedäkseni kätensä
hänen ympärilleen, hän alkaa itkeä.
”Me olemme vapaita lähtemään,
Kaspar, me…” Ääni hukkuu kyynelvirtaan. Antonio painautuu
rintaani vasten ja antaa itkun tulla hillittöminä aaltoina ulos.
Ensimmäistä kertaa tavoitan tunteen, joka hänessä juoksee. Tällä
kertaa se on pelkästään puhdistava. Antonio on helpottunut.
”Sota on ohi”, kuiskaan Antonion
vaaleisiin hiuksiin. Vapaita meistä ei tule koskaan, mutta sodasta
irtautuminen tekee minusta elävämmän kuin koskaan. Saatan jo nyt
tuntea, kuinka mullan tuoksu päästää minusta. Sade pesee minut
puhtaaksi aiheuttamieni turhien kuolemien liasta. Antonio ei sano
hetkeen mitään. Hän vain vapisee minua vasten, enkä henno päästää
irti, vaikka huone on täynnä uteliaita katseita. Yksikään
silmäpari ei kuitenkaan näe lävitsemme. Jokainen on liian
keskittynyt siihen, mitä sodan loppuminen kullekin merkitsee.
Antonio ei huomaa Noiren ja Kostyan
liittyvän hiljaa seuraamme. Kaksi paria kalvakansinisiä silmiä
katsoo meihin tuikkien kumpikin omalla tavallaan. Heidän
sukulaisuutensa huutaa jälleen itseään julki. Kun Antonio havahtuu
heidän läsnäoloonsa, hän päästää irti minusta ja heittäytyy
lohduton ilme kasvoillaan Kostyan käsivarsille. Ensimmäistä kertaa
näen heidän koskettavan toisiaan kuin he tarvitsisivat toisiaan
elääkseen, pysyäkseen kokonaisina. Juuri niin sen täytyy heidän
välillään olla. He hengittävät toisistaan, rutistavat toisiaan
niin lujaa, että tiedän jääväni toiseksi. Se ei haittaa. Niin
minun tässä leikissä kuuluukin.
”Saksa on kärsinyt liian mittavia
tappioita voidakseen jatkaa sotaa. Rauhanneuvottelut ovat
päättyneet”, Noire lausuu hivuttautuessaan lähemmäksi minua.
Etäännymme kahdesta nuoresta vampyyrista, jotka ovat lähempänä
veljeyttä kuin monet verellä toisiinsa sidotut veljet koskaan.
”Mitä Rosencranzille nyt käy?”
”Rosencranz pysyy yhä vartioituna.
Puhtautta ei tule sotkea. Me vampyyrit joudumme nyt entistä
suuremman uhan alle.” Noire madaltaa äänenvoimakkuuttaan, tarttuu
minua kauluspaitani hihasta ja kurottaa kuiskaamaan korvaani: ”Meitä
on nyt laillista vangita ja tappaa. En tahtoisi heidän vielä
tietävän.” Noire nyökkää pienesti Kostyaan ja Antonioon päin.
”Et voi salata sitä heiltä. Ihan
heidän henkiensäkin tähden.”
”Minä tiedän kyllä.”
En ole koskaan kuullut Noiren äänessä
samaa surumielisyyttä. Kenties aiemmat kyyneleet kihosivat pelkästä
katkeransuloisuudesta. Me olemme saaneet vapautemme näennäisesti
takaisin, sodan raskas viitta on vedetty yltämme. Mutta siitä
hyötyvät pohjimmiltaan vain ihmiset. Me olemme nyt kaikkien
silmissä petoja, jotka saivat ihmiset miltei tuhoamaan toisensa.
”Jätetään heidät hetkeksi
kaksin. Meidän täytyy puhua”, kuiskaan Noirelle ja lähden
kävelemään kohti hänen tilojaan. Jokaisella askeleella tulen
epämukavan tietoiseksi siitä, että kävelen hämäriä käytäviä
viimeisiä kertoja. Pian jätän taakseni Lumieré de Lunen ja sodan.
Tulen kantamaan niiden jälkiä ikuisesti mukanani.
Sallin Noiren astella huoneeseensa
ensimmäisenä. Yksikään tämän vuosikymmenen mies ei astelisi
naisen – varsinkaan korkeassa asemassa olevan naisen – huoneeseen
ennen tätä. Minä kunnioitan Noirea. Rakastan hopeaa hänen
hiuksissaan, ymmärrystä hänen katseessaan. Noire on turvallista
pitää lähellä. Kun lähdemme eri teille, luotan, että kaikki
tänne jättämäni pysyy Noiren sinetöityjen huulten takana.
”Siitä on annettu julkinen tiedote.
Vampyyriksi todistettujn henkilöiden tappaminen ei ole enää
laitonta. Ihmiset ovat vihdoin päättäneet antaa periksi
maalailemilleen mielikuville. He ovat unohtaneet, että me olemme
pohjimmiltamme kuten hekin.”
”Kuinka joku todistetaan
vampyyriksi? Tämä vain tarjoaa ihmisille mahdollisuuden tappaa
kenet tahansa.”
”Onhan keskitysleirejäkin ollut
tähänkin asti piilossa silmiltä. Ei ketään kiinnosta, onko
vampyyriksi epäilty todella rutonkantaja, jos tämä mielletään
silti uhaksi.”
Noire huokaisee syvään. Hän tietää
minun olevan oikeassa. Hän on sulkenut oven. Peilipöydän valot
langettavat huoneen ainoat varjot. Kun Noire kävelee lähemmäs,
näen hänen katseestaan, millä tavalla hän tahtoo keskustella
kanssani. Hän kietoo kätensä kaulalleni. Ele on oudon
epäromanttinen, aivan kuin siitä puuttuisi kaikki tunne ja hän
tekisi sen vain velvollisuudesta. Tiedän Noiren olevan vaikeassa
paikassa. Hän ei ole sellainen nainen, joka hakisi lohtua miehen
sylistä. Silti hän painaa huulensa omilleni, kuljettaa sormiaan
pitkin suortuviani.
Kun Noire päästää irti, avaan
silmäni ja katson häntä suoraan silmiin. Noire on kaunis. Tässä
ei kuitenkaan ole kyse siitä, mitä näemme toisissamme.
Ihmissuhteemme pohjautuu toisenlaisille säännöille. Katsoessani
Noirea silmiin voin kuvitella hänet Neuvostoliittoon miehensä
jalkojen juureen. Pystyn näkemään, kuinka hänen ylpeytensä
syntyy iskujen voimakkuuden lisääntyessä ja nöyryytyksen
kasvaessa. Sellaisiin oloihin joko kuolee tai päättää syntyä
uudelleen. Noire on mukautuja. Hän kehitti Lumieré de Lunenkin
uudenlaisen kärsimyksensä keskeltä.
”Aiotko sinä pitää tämän paikan
pystyssä nyt, kun uhka on entistä suurempi?” kysyn Noiren
astuessa jälleen kauemmas.
”Minä en tiedä.” Noire pudistaa
hopeanharmaata päätään. ”Sehän minua pelottaakin. Olen elänyt
pitkään siten, etten tiedä asioiden kulusta, mutta tämä on
erilaista. Tämä vaikuttaa niin moneen muuhunkin.”
”Tietenkin sinä jatkat Lumieré de
Lunen kanssa. Sinulla on keinoja piilottaa täältä kaikki
vampyyriuteen viittaava.”
”Minä olen myös äiti.”
Taas se tulee. Kylmä tunne
suonissani. Noiren ehdoton rakkaus lastaan kohtaan on jotakin, joka
saa kylmyyden juoksemaan elohopean lailla sisälläni. En tule
tavoittamaan sitä – en lapsen enkä vanhemman näkökulmasta.
Sellaisten tuntemusten kohdalla on minussa ammottava reikä, joka on
suurentunut vuosien varrella. Kateuden tunnistan edelleen, mutta
joskus pysähdyn miettimään, kuinka voin tuntea sitä edelleen,
vaikka olen sodan aikana tyhjentynyt lähes kaikesta muusta.
”Minä en voi antaa lapsieni
turvallisuuden vaarantua.”
”Sinulla on vain yksi lapsi.”
”Antonio on yhtä lailla poikani.”
Noiren tapa ilmaista kantansa on järkkymätön. Mikään sanomani ei
saisi hänen sanojaan kumottua.
”Silti sinä olet tällaisessa
suhteessa minun kanssani.” Noiren täytyy tietää tarkalleen,
miten paljon Antonioon sattuisi, jos hän saisi tietää Noiren
jakaneen vuoteen kanssani. Hänen oma, rakas äitinsä.
Ensimmäistä kertaa koskaan Noire
antaa minun nähdä, että olen satuttanut häntä. Hänen loukattu
ylpeytensä säteilee pään laskevasta kulmasta ja silmien
kiillosta. On erikoisen lohdullista tietää, mihin iskeä, jos
koskaan tulee tarve murskata Noire. Olen tyytynyt kohtalooni hänen
ihollaan. Minun ei tarvitse tuhota häntä, koska hän viihtyy
vierelläni.
”Minä”, Noire sanoo huokaisten
syvään, ”olen pohjimmiltani vain ihminen. Olen tietoinen
tekemistäni valinnoista.”
”Ymmärrän sen.” Hymyilen. En
astu lähemmäs.
”Olen anonut sinua olemaan hyvä
Antoniolle. Tiedän kyllä, kuinka hän reagoisi, jos saisi tietää,
mihin olen itse päätynyt kanssasi. Me vain...” Noiren ääni
murtuu. En ole koskaan aiemmin kuullut sen murtuvan samalla tavalla.
”Me vain teemme joskus valintoja puhtaasti itseämme varten. Siinä
kaikki.”
Tiedän sen. Noire on rehellinen
edessäni, vaikken ole itse ojentanut hänelle kaikkea sitä, johon
hän janoaa vastauksia. Silti hän pysyy rinnallani. Tiedän
hyvästien sattuvan aidosti. Vaikka Noire tietää jo nyt liikaa
minusta, hän on ainoa, joka on koko sodan aikana ymmärtänyt minua
edes hivenen samalla syvyydellä kuin Lucilla. Joskus huomaan
pelkääväni Noiren katsetta. Hän todella ymmärtää. Joinakin
hetkinä se on täysin sietämätöntä. Nyt yliote on kuitenkin
minun. Noire ei suostu koskettamaan minua, kun keskustelemme. Hän
pitää oman etäisyytensä kuin arvokas hallitsija.
”Sinä tuskin aiot pysyä Antonion
luona palattuasi kotiin?” Noiren virallinen, vakaa äänensävy on
palannut.
”En.” En voisi kahlita itseäni
kehenkään Antonion kaltaiseen. Hän ei kuulu minulle. Jo se, etten
saanut hänen satuttamisestaan mitään, kertoo, ettei hänen tule
seistä vierelläni.
”Aiotko sinä kertoa siitä
hänelle?” Tässä vaiheessa Noire ei voi enää kieltää minua
särkemästä Antoniota. Hän on itse osallinen.
”Hän tietää sen jo.”
Noire nyökkää hiljaa. Ei ole enää
sanoja, joilla estää Antoniota eksymästä itseensä. Minä olen jo
tehnyt valintani.
”Sinä sitten nautit salailusta. En
ole vieläkään saanut tietää, miksi kaltaisesi vaivautui
esittämään ihmistä niin pitkään.”
Olen aikeissa avata suuni, kun Noire
nostaa kätensä ylös.
”Älä. Tässä vaiheessa en enää
halua tietää.”
”Totta puhuakseni en itsekään
aivan tiedä.”
Noire näyttää aidosti
yllättyneeltä. Hän on yliarvioinut minut.
”Minähän kerroin jo aiemmin –
sota sai aistini sekaisin. En enää löytänyt itseäni. Oli
helpompaa mennä, minne virta vei. Se virtasi liian lujaa, jotta
olisin voinut pysähtyä katsomaan kuvajaistani siitä.”
Noiren huulilta pääsee kevyt
naurahdus hänen tullessaan jälleen lähemmäs.
”Sinä todella haluat puhua
arvoituksin. Ymmärrän kyllä, sota sai meidät kaikki kadottamaan
osan omaksumistamme merkityksistä.”
”Kadotin niistä jokaisen.” Yhtä
lukuun ottamatta. Ytimeni on yhä tallessa. Se vain uinui aikansa,
odotti jotakuta nostamaan itsensä pintaan. Nyt se on hereillä.
”Sinulle ei liene helppoa palata
kotiisi, missä se onkin. Minua huvittaa ajatella, etten tiedä
sinusta oikeastaan mitään, vaikka olen antanut kehoni sinulle.”
”Sinä et haluaisikaan tietää,
ethän?”
”En enempää kuin voin itse
päätellä. Et ole ihminen, jonka olettaisi avautuvan itsestään.
En haluaisikaan sinun olevan sellainen.”
Olen tyytyväinen valintaani päästää
Lumieré de Lunen johtotähti lähelleni. Vaikka tiedän tämän
naisen nimen, hän säilyttää arvovaltansa paikassa, joka kuuluu
hänelle. En koskaan tahdo nähdä kuunvalon sammuvan. Se kuuluu
hänen luokseen.
”Minun on tunnustettava sinulle
jotakin”, sanon hiljaa. ”Täällä kokemani asiat ovat olleet
minulle erittäin vahvoja. En yleensä koe mitään sellaista, mitä
olen täällä saanut kokea.”
”On ilahduttavaa kuulla, että olen
voinut tarjota sinulle jotakin tämän katon alla.” Noiren puhetapa
paljastaa, että hän tietää jo, etten ole tulossa takaisin kerran
lähdettyäni.
”Tämä on kenties tapani sanoa
kiitos. Me tuskin tapaamme sen jälkeen, kun lähden täältä ja
palaan kotiini.”
Noire nyökkää. Hän tietää jo.
Joskus huomaan kadehtivani myös hänen uskomatonta päättelykykyään.
En ole ihmisten lukijana lainkaan häntä parempi. Olen vain
kokeneempi valehtelija ja kulkenut maailmassa huomattavasti Noirea
pitempään.
”Haluan sinun tietävän, että se,
mitä olet täällä rakentanut, on elintärkeää. En soisi sinun
luopuvan siitä vain siksi, että ihmiset yrittävät entistä
ahkerammin saada meidät hengiltä.”
”Minä yritän parhaani, Kaspar.
Lupaan sen sinulle ja itselleni.” Noiren kasvoilla käväisee
jälleen haavoittuvaisuutta lähentelevä ilme. ”Sinun tulee
kuitenkin muistaa, että loppujen lopuksi olen vain nainen, joka on
paennut miestään Rosencranziin asti. Mitä tahansa voi käydä.
Minä olen kuolematon, mutta en ikuinen. Sydämeltäni vain nainen,
joka oppi ylpeäksi, jotta ei kuolisi pelkoonsa.”
Haavoittuvaisuus Noiren sanoissa on
minulle suurin mahdollisin kunnianosoitus. Kosketan häntä vielä
kerran kuten rakastajan kuuluu, vien hänet lähelleni ja suutelen
häntä varoittamatta. Otan hänet suoraan läheisyyteeni. Ajattelen
hänen nimeään – Natalya – kuljettaessani käsiäni
hopeahiuksilla. Miten joku onkaan voinut pelätä niin paljon, että
hiukset ovat harmaantuneet hänen ikäisenään? Kun ajattelen häntä
pelokkaana, satutettuna, tunnen hetken ajan miltei omistavani hänet.
Minulla on kaikki, mikä tekee hänestä haavoittuvaisen. Vallantunne
humisee korvissa, kun suudelma syvenee.
Minä olen se, joka irrottautuu
suudelmasta ensimmäisenä. Päästän irti hiuksista, sirosta ja
ylevästä kehosta. Vallantunne on poissa. Minä en omista tätä
naista eikä hän minua. Olemme vain päättäneet jakaa toisemme ja
ymmärryksemme hetkeksi. Kun katson häntä, hän seisoo jälleen
kuunvaloon kiedottuna edessäni suu raollaan ja silmät tuikkien kuin
nuorella tytöllä. Hän on jälleen Noire. Ei Natalya, nainen, joka
pelkäsi. Minä en tunne Natalyaa.
Tahtoisin kiittää Noirea muustakin
kuin siitä, että hän on antanut minun yöpyä kattonsa alla
näinkin pitkään. Silloinkin, kun oletuksena oli, että olen
ihminen. Vaikka Antonio on se, joka minut Lumieré de Luneen toi ja
Lucilla se, joka siitä minulle kertoi, Noire on saanut minut
kokemaan jotakin ennenkuulumatonta. En tunne yhteenkuuluvuutta lähes
ihmismäisten vampyyrien kanssa, jotka täällä öisin illastavat.
Silti tunnistan turvan ja läheisyyden, jota he saavat toisistaan.
Minun maailmassani vampyyreille ei ole koskaan ojennettu auttavaa
kättä. Edes toiset vampyyrit eivät ole tehneet niin. Tämä on
ollut ensimmäinen paikka, jossa olemassaolomme on lähestulkoon
tavallista. Ymmärrys muokkaa ajatusmaailmaa.
”Me emme voi lähteä vielä
useampaan yöhön. Minä ja Antonio varsinkaan. Odotan uutisia
suoraan sinulta.”
”Tulet saamaan niitä heti, kun
niitä tulee.”
”Sinä varmasti ymmärrät, että
nämä ovat eräänlaiset hyvästit.”
”Kukaan ei koske toista noin ilman
aikomusta hyvästellä.”
Hymyilen. Noire yllättää minut
älykkyydellään loppuun saakka. Teen hänen edessään lähestulkoon
suurieleisen kumarruksen. Hän ansaitsee sen. Noire nyökkää
vastaeleeksi ja pitää kasvonsa peruslukemilla.
”Kiitos kaikesta, lady Noire. Minä
en unohda.”
Poistun huoneesta Noiren ohjaamana.
Palaan käytävää pitkin saliin. Käytävän valot räpsivät.
Nekin ovat lopussaan. Yksi aikakausi lähenee vääjäämätöntä
päätepistettään, tunnen sen kaikkialla ruumiissani. Veri
suonissani juoksee kuumana ja huutaa, kuinka paljon se haluaa kotiin.
Hillitsen sitä ajattelemalla, että tavallaan olen jo kotona. Täällä
ei ole puutarhaani eikä verisisareni punaruskeita suortuvia, mutta
ytimeni on palannut luokseni. Silloin voin kuulua minne tahansa.
Silti on lohdullista tietää, ettei
maailma tuhonnut itseään niin pahasti, ettei minulla olisi enää
kotia. On yhä talo, johon voin palata, jossa voin elämää, jonka
jätin sodan tieltä taakseni. Jokainen tarvitsee edes harhakuvan
kodista. Olen jo ehtinyt unohtaa, miten ikävää on vaeltaa
samanlaisesta arkipäivästä toiseen ja kitkeä rikkaruohot
säännöllisesti. Sellaiset asiat tavallisesta elämästä pääsevät
unohtumaan, kun nielee multaa ja miltei kuuroutuu aseiden lauluun.
Sen kaiken jälkeen oppii ikävöimään kotia sellaisena, kun sen
muistaa.
Astun salin valoon. Antonio ja Kostya
ovat yhä lähekkäin, keskustelevat kiivaasti. Kaikki täällä
tuntuu jo nähdyltä, mutta ei tavalla, joka tylsistyttäisi minua.
Ainoastaan tavalla, joka kertoo minulle, että jätän kaiken pian
palatakseni kotiin, paikkaan, jota minulla on aidosti ikävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti