maanantai 29. lokakuuta 2018

Verivalhe: luku 28


Luku 28: Tyhjä (Kaspar, helmikuu 1941)

Olen nähnyt paljon erilaisia virallisia, siististi pukeutuneita miehiä, jotka saapuvat paikkoihin osoittaakseen olevansa tärkeämpiä ja osaavampia. Kun sellaisia kävelee talossani ja kantaa Antonion ruumiin paareilla pois, en voi muuta kuin seurata tilannetta ja miettiä, miten paljon ihmisiä kuolee päivittäin. He tippuvat taivaastaan ja lakkaavat olemasta niin naurettavan helposti. Antonio oli kuolematon. Hän olisi elänyt oman pienen ikuisuutensa, ellen olisi riistänyt sitä häneltä. Kuolemattoman olennon tappaminen ei ole lainkaan sen vaikeampaa kuin kuolevaisenkaan.

Minulta luonnollisestikin kysellään tapahtumista. Olen pysynyt rauhallisena aina siitä lähtien, kun soitin poliisit paikalle siitä syystä, että ystäväni kaatui portaissa enkä usko hänen enää hengittävän. Alusta asti olen selostanut tapahtumia verkkaisesti ja yksityiskohtaisesti. Enemmän kuten rauhallinen ja määrätietoinen ihminen kuin sellainen, joka olisi juuri tappanut toisen ja pysyisi rauhallisena vain sen vuoksi, että oli itse syy tapahtuneeseen. En näe olevani syyllinen, vaikka riistin Antonion hengen. Minuun ei jää tyhjää aukkoa siitä, että olen tappanut toisen käytännössä turhaan. Sodassa aseeseen tarttuminen oli täysin eri asia. Silloin en ollut raivoissani. Nyt olin, eikä raivoni jälkeen ole olemassa tunnetta, joka tuntuisi varsinaisesti miltään raivon poistuttua.

Kerron Antonion olleen tuttavani sodassa ja palanneen luokseni hetken mielijohteesta. En joudu valehtelemaan mistään muusta kuin käsistäni, jotka päästivät irti. Sormenjälkiä ei oteta, jos ei herää epäilyä kuolinsyystä. Vaikka otettaisiinkin, tässä maailmassa ei ole ketään, joka saisi minua vangittua. Voin ottaa vastuun kaikesta tekemästäni. Se ei tuottaisi minulle mitään ongelmaa, mutta tässä vaiheessa minä haluan vain päästä mahdollisimman helpolla. Antonio on tuottanut minulle jo riittämiin päänvaivaa. En tahdo enää vaivata itseäni hänen kuolemallansakin.

Tapahtumapaikkaa tutkitaan vielä pitkälle yöhön. Antonion ruumis on viety pois ja tieto tapahtuneesta on välitetty hänen lähiomaisilleen.
Tarvitsemme teidän tietonne kaiken varalle”, konstaapeli sanoo minulle kohottaen katseensa kohdasta, johon Antonion ruumis iskeytyi.
Kaspar Josef Rodriguez, syntynyt 1912”, luettelen automaattisesti.
Kauanko olette asuneet tässä talossa?”

Sota on hämärtänyt käsitykseni ajasta. Ikuisena olentona en muutenkaan ole koskaan rehellinen ainoastakaan numerosta elämässäni. Olen esiintynyt kaksikymmentäseitsemänvuotiaana sodan alkaessa. Se tarkoittaa, että olen elänyt nyt Rosencranzissa miltei neljä vuotta. Ajatus ei tahdo mahtua mihinkään osaan päästäni.

Tämä on neljäs vuoteni Rosencranzissa”, vastaan, koska se ei sisällä ainuttakaan valhetta. Konstaapeli nyökkää ja kuittaa asian käsitellyksi. Virkavallan miehet keskustelevat keskenään, osa heistä kääntyy aina välillä katsomaan minua. Seison eteisessä pitäen kasvoni peruslukemilla. Minulla ei ole mitään pelättävää.

Lopulta miehet siirtyvät ulko-ovelle ja ilmoittavat minulle ottavansa yhteyttä, jos tapaukseen oletetaan liittyvän jotakin epäilyttävää. Tiedän jo etukäteen, ettei ketään kiinnosta näin pian sodan jälkeen yhden rikkaan pojan kuolema. Niin se vain on.

Ovella konstaapeli tarttuu minua olkapäästä ja vetää lähemmäs kuistakseen minulle jotain muiden miesten mentyä.
Aika erikoista, että täysin selvin päin iltaa kanssanne viettänyt nuori mies vain kompastui portaissa itsestään.”
Niin minustakin. Antonio oli aina huolimaton, mutta ei erityisen kömpelö.”
Te varmasti ymmärrätte, miltä tilanne näyttää teidän kannaltanne.”
Onneksi sormenjälkien tutkiminen ei ole vielä kovin kehittynyttä, vai mitä?” sanon hymyillen konstaapelille leveästi. Mies ei tee elettäkään viedäkseen minua mukanaan.
Niin, onneksi”, hän sanoo yhtyen hymyyni. ”Pitäkäähän huolta itsestänne, herra Rodriguez. Nämä ovat vaikeita aikoja.”

Ovi kolahtaa kiinni ja jättää hiljaisuuden kaikumaan seinien nurkkiin. Olen jäänyt yksin itseni kanssa. Tiedän varmaksi, ettei ketään kiinnosta syytellä minua Antonion kuolemasta siitäkin huolimatta, että Antonion äidillä on paljon rahaa. Raha puhuu vahvaa kieltä, mutta sellaista kieltä ei olekaan, joka huutaisi kovempaa kuin sodan kieli. Kaikki muu on sen jälkeen täysin turhaa.

Poliisit nauravat mukanani. Ajatus on kerrassaan väärä. Jos oikeasti selviän Antonion hengen riistämisestä täysin seurauksitta, todistan itselleni, miten pahasti yhteiskunta on ehtinyt mädättyä sodan siiven alla. Millään ei ole enää mitään merkitystä. Rosencranz on selvinnyt rutosta, muut maat eivät. Mitä merkitystä on yhdellä kuolemalla sellaisen siunauksen rinnalla?

Kahden tunnin päästä olen soittanut Lucillalle ja lähtenyt yöhön tapaamaan häntä. Yö on siirtynyt pienimmille tunneilleen, joilla aika tuntuu hataralta käsitteeltä ja todellisuus maallisuudesta irrottautuneelta. Kuten poliiseillekin, soitin Lucillallekin vain lyhyen puhelun. Minä tarvitsen sinua. Sinun on tultava. Lucilla tuntui vastustelevan ajatusta saapua luokseni, joten sanoin, että ilmestyn hänen ikkunansa alle. En kykene olemaan yksin siinä hiljaisuudessa, johon olen itseni syössyt.

Lucilla saapuu minua vastaan valkeassa yöasussaan. Yötä ja Lucillan kalpeaa ihoa vasten se saa hänet näyttämään epätodelliselta, jo kuolleelta aaveelta, joka yhä leijailee tähtien alla riivaamassa minua. Monesti minusta tuntuu, että Lucilla on vain aivojeni luoma harha, etäinen samaistumisen kohde, jonka tahdon pitää mahdollisimman lähellä itseäni.

Kaspar, mitä tämä on?”
Minä tapoin Antonion. Sen pojan, jonka otin korvikkeeksesi.”
Mitä?”
En voinut sanoa sitä puhelimessa.”
Kaspar, mitä… Mitä?

Lucillan ilme pyyhkii varmuuteni pois. Kauhu hennoilla piirteillä on niin aitoa, että se miltei tekee pahaa. Lucilla ei koskaan saa pelätä minua. Minä teen tämän kaiken hänen vuokseen. Astun sisälle, kävelen hänen ohitseen odottamatta, että hän päästää minut omin avuin sisälle. Minä olen tämän yön aikana syöksynyt itseni läpi, en enää kysy lupaa.

Lucilla sulkee ulko-oven ja juoksee perääni, pysäyttää minut käytävässä ottamalla kiinni molemmista ranteistani aivan kuten minäkin olin tarttunut Antonion kapeisiin ranteisiin ennen kuin päästin hänet putoamaan.

Sinä et astu tähän taloon, ennen kuin kerrot, mitä olet tehnyt.”
Minähän kerroin jo. Antonio saapui luokseni vaatimaan minua itselleen, ja minä –”
Mitä helvettiä, Kaspar? Mitä helvettiä?” Lucillan raivo on kaunista. Se terävöittää hänen silmänsä, tekee hänestä eläimellisen.
Minulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa. Hän kertoi rakastavansa minua.” En kykene kertomaan kaikesta siitä, mitä koin Antonion tiputtaessa epätoivotut sanat suustaan.

Lucilla painaa katseensa alas kuin loukattuna. Hän vie käden otsalleen kuin häpeäisi minua tai olisi niin surullinen, ettei kestäisi ajatusta minuun katsomisesta. Raivo väistyy jonkin toisen, paljon inhimillisemmän tunteen edestä ja minusta tuntuu, että menetän hänet jälleen.

Mistä lähtien sinä olet ollut sellainen, joka ennemmin tappaa toisen kuin neuvottelee tämän kanssa tilanteesta?”
Milloin minä olen osannut neuvotella yhtään mistään?”
Sinä olet loistava puhuja.”
Mutta en tilanteessa, jossa minua vaaditaan tuntemaan jotakin, jota en tunne.”
Koska sinä et tunne mitään.”

Sanat tuntuvat Lucillan suusta kuultuina samalta kuin ne porautuisivat ihon päällimmäisten kerrosten läpi, uppoaisivat lihaan ja kirjoittaisivat itsensä ytimeeni. Ne jättävät vereni huomiotta, työntyvät suoraan sinne, mistä niitä ei voi enää pyyhkiä pois.

Lucilla ei saa olla se, joka uskoo, etten minä tunne mitään. Saan itse kuvitella mitä tahansa katsoessani peilikuvaa syvälle silmiin, mutta Lucillan pitää elää siitä, että rakastan häntä. Meissä virtaa toistemme veri. Hän tietää, että olen täysin hänen käsissään ja hän minun.

Älä edes yritä kieltää sitä”, Lucilla sanoo hiljempaa kuin aiemmin. ”Me molemmat tiedämme, että et ole koskaan osannut rakastaa.”
Kuinka sinä saatat tehdä minulle näin kaiken sen jälkeen, mitä olemme kokeneet yhdessä?” Aikoihin Lucilla ei ole saanut vertani polttamaan tällä tavalla. Raivo on juuri ehtinyt väistyä Antonion liekin sammuessa, mutta Lucilla kykenee herättämään sen eloon.
Minä en enää kykene tähän. En ollenkaan”, Lucilla sanoo itkua äänessään. Minun tuntemani Lucilla ei itke helposta. Hänen kyyneleensä ovat kuin myrkkyä.

Yhä uudelleen ja uudelleen tulen häätämään sinut pois luotani. Ja palaamaan aivan yhtä nopeasti.”
Meidän kuuluu olla yhdessä, Lucilla, siksi sinä toimit niin.”
Lucilla pudistaa päätään kasvoillaan sellainen ilme kuin häneen sattuisi fyysisesti käydä tätä keskustelua.
Oletko ajatellut hetkeäkään, että en ehkä enää kykene elämään tällä tavalla? Sinä vain ilmestyt luokseni ilmoittamaan, että olet tappanut ihmisen. Ei kukaan kestä tällaista.”
Minä tapoin hänet, koska hän oli merkityksetön eikä olisi koskaan jättänyt minua rauhaan!”
Sinä itse valitsit hänet! Sinun olisi pitänyt tietää, mitä sellainen tarkoittaa!”
Minä otin hänet vierelleni, koska minä kaipasin sinua!”

Lucilla kieltäytyy katsomasta minua silmiin. Hän ei vaikuta pelokkaalta, ainoastaan pettyneeltä. Se tuntuu sisälläni vielä pahemmalta kuin pelko. Väärältä. Lucillalla ei ole mitään oikeutta pettyä minuun. Hän ei saa ajatella minua sellaisena olentona, jota voi katsoa ylempää, johon voi pettyä. Me olemme tasavertaisia.

Sinun pitää ehdottomasti nyt poistua.”
Astun lähemmäs, vien käteni Lucillan harteille ja puristan juuri niin lujaa, ettei hän pääse rimpuilemaan irti.
Minä en halunnut suhteeni Antonioon päättyvän tällä tavalla. Uskotko minua?”
Ensimmäistä kertaa koskaan Lucilla katsoo minuun kuin ei tuntisi minua lainkaan.
En enää tiedä, mitä uskoa.”
Sanoin Antoniolle, etten halua suhteeltamme mitään suurempaa. Hän rakastui minuun silti. Inhosin satuttaa häntä, Lucilla, sinun täytyy uskoa minua.”

Sanani kuulostavat pelkältä korvissa helisevältä anelulta. En ole sellainen mies, joka anelisi. Eikä Lucilla ole sellainen nainen, joka vaatisi minua menemään näin kauas itsestäni. Lucilla on aina ymmärtänyt. Hän katsoo minua ajatellen samaa, hän tietää, miksi toimin niin kuin toimin. Ennen sotaa hän ei olisi ihmetellyt, miksi annoin raivoni kasvaa niin suureksi, että se riisti toisen hengen. Hän olisi tiennyt, miltä sellainen tuntuu kehossa. Lucilla on aina tiennyt, miltä tuntuu, kun veri huutaa raivosta, joka vaatii päästä ulos. Silloin on vain tehtävä kuten se käskee.

Lucilla ei kuitenkaan palauta ymmärrystä yösilmiinsä. Hän pysyy järkyttyneenä ja pettyneenä eikä edes jännitä kehoaan, vaikka puristan häntä lujaa. Päästän irti. Lucilla on ulottumattomissani. Tätäkö hän tarkoitti sillä, ettei enää jaksa? Onko hän kääntynyt itseään vastaan?

Siirryn takaisin ovelle. Lucilla ei aio ottaa vastaan kaikkea sitä, mikä minussa on syntynyt sen jälkeen, kun käteni päästivät irti Antoniosta. Lucilla ei sano minulle mitään enkä minä käänny enää katsomaan häneen päin. Sulkiessani oven takanani en tiedä, miksi raivo on jälleen kerran jättänyt minut tyhjäksi. Sisälläni ei edes kaiu. Olen pelkkää hiljaisuutta, korvia raastavaa tyhjyyttä, joka ei lähde, vaikka sitä kuinka yrittäisi riuhtoa irti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti