maanantai 29. lokakuuta 2018

Verivalhe: luku 21


Luku 21: Emme olleet kauniita (Kaspar, marraskuu 1940)

Sodan kellot ovat soittamassa itseään loppuun. Niiden pinta on haalistunut ja sointi väsynyt, ne eivät jaksa enää kauaa kannatella sodan painoa. Ihmiset ovat kyllästyneet jatkuvaan pölyyn, tuhkaan ja vereen. Ratkaisua ei tule. On vain ajan kysymys, että Saksa antautuu. Sen jälkeen elämä voi päättyä kenen tahansa osalta. Meille vampyyreille mikään ei tule olemaan helppoa sodan jälkeen. Loppujen lopuksi mikään ihmisten päättämä ei kuitenkaan voi olla pahempaa kuin mikään jo tapahtunut.

Lumieré de Lune on vankilani. Kaunis, ikuinen vankilani, jossa päivät kuluvat samankaltaisina, pitkinä ja rajattomina. Olen kadottanut osan ajantajustani, sillä kalleimmatkaan kellot eivät voi antaa minulle takaisin tunnetta ajan kulumisesta. Kun päivät ja yöt näyttävät samalta, ajasta tulee pelkkä sotkuinen jatkumo.

Silti rakastan vankilaani. Vaikka en tilanteeni vuoksi voi lähteä Lumieré de Lunesta, olen löytänyt itseni sen rajojen sisällä, palannut todelliseen muotooni Noiren taivaalle asettaman kuun katsellessa. Olen vampyyri vampyyrien joukossa. Jos tahtoisin, voisin tuntea samaa hyväntahtoista yhteenkuuluvuutta kuin hekin kokevat. He kertovat toisilleen elämistään ennen vampyyriksi muuttumista. He puhuvat verivanhemmistaan, itkevät ruttoaan, sotaa ja kaikkea menettämäänsä. Kertovat eri versioita Azazelin synnystä ja siitä, kuinka ensimmäinen vampyyri alkoi levittää vampirismia halki maan. Vaikka he puhuvat pelkästään vampyyrien ymmärtämistä asioista, kuulen ihmisten puhetta. He keskustelevat kuin ihmiset. He muistavat ihmisyyttään ytimenään ja mieltävät vampyyriuden olevan olotila, joka on asettunut heidän ylleen.

Antonio ei juuri poikkea muista Lumieré de Lunen vampyyreista. Antoniokin on vain lapsi, joka on saanut itselleen erityisen lelun. Se tekee hänestä hienomman kuin lapset ovien ulkopuolella. Olen väsynyt analysoimaan häntä. Hän on aina samanlainen, muuttumaton innostuksessaan ja piilotetussa kivussaan. En voi enää tehdä mitään hänen hyväkseen.

Istun teatteriaikoina taukotilaksi mielletyssä huoneessa, jonka seinät ovat kuluneet ja jonka kylkeen on rakennettu myöhemmin keittiötila. Kostya ja Antonio istuvat oikealla puolellani, penkki on pitkä ja samanlainen kuin kyläkouluissa. Ainoastaan Antonio ei näytä osaavan istua sillä.

Sota on lopuillaan”, Kostya lausuu katkaistakseen hiljaisuuden. Hän puhaltaa suustaan savua yskäisten hieman. Ojennan kättäni hänen suuntaansa, ja hän antaa Camelin askin minulle. Lumieré de Lunessa on sekin hyvä puoli, että ulos pääsevät vampyyrit voivat elää normaalia elämää. Ostaa normaaleja asioita kuten savukkeita ja ruokaa.
Saksa on ajettu nurkkaan. Ihmiset ovat alkaneet havaita, ettei mitään lääkettä olekaan”, Antonio jatkaa puhaltaen itsekin savua keuhkoistaan. Hän tekee sen yskimättä.
Mitä se lopulta muuttaa? Me emme siltikään pääse ulos.”
Minä ja Kaspar pääsemme.”

Naurahdan hieman ja sytytän tupakkani Antonion oman kautta. Savu ei enää rauhoita minua mennessään keuhkoihini asti. Se pelkästään muistuttaa minua yllä lentävistä sotakoneista ja putoavista pommeista.

Sittenkö elämästäsi tulee täydellistä?” Kostya ei edes yritä peitellä huvittuneisuutta äänessään. Mielikuvani Kostyasta on muuttunut paljon sitten ensitapaamisemme. Nuoren miehen erikoisten vaatteiden ja kylmän olemuksen taakse on kätkeytynyt ihminen, joka osaa ottaa Antoniolta yhtä paljon kuin antaa. Ymmärrän, miksi Noire on aina ollut valmis tekemään kaiken poikansa eteen. Minusta sellaisten asioiden ei tulisi toimia verisukulaisuuden vaan kiintymyksen ansiosta. Vaikka enhän minä osaisi tehdä eroa niiden välille.

Älä viitsi”, Antonio huokaa, ”minä olen aidosti onnellinen siitä, että voimme vihdoin nähdä auringon. En ole nähnyt sitä aikoihin.”
Entä Kaspar sitten? Ajattelitko vain unohtaa sen tosiasian, että teitä kahta pidetään todennäköisesti sotapettureina, ettekä voi vain varomattomasti palata koteihinne?”
Kaspar on jo keksinyt meille suunnitelman”, Antonio naurahtaa ja kääntyy puoleeni. Hänen silmiensä säihke saa minut tuntemaan jotakin surumielisyyden kaltaista. ”Etkö olekin?”

Katson Kostyaan Antonion takana. Hän katsoo minua tummien kulmiensa alta vaihtaen muutamassa sekunnissa ajatuksia kanssani. Hänen katseessaan on aavistus myötätuntoa. Monesti olen tullut ajatelleeksi, että idea yön ja päivän kaltaisista ystävyksistä pätee Kostyaan ja Antonioon. He ovat kuin veljekset, jotka ovat syntyneet toisistaan erillään ja siksi kasvaneet mahdollisimman erilaisiksi. Aina en voi olla varma, tasapainottaako Kostyan kylmä rationaalisuus Antonion impulsiivisuutta lainkaan vai katkooko se vain siivet hänen eloisuudeltaan. Sitten tulee päiviä, jolloin muistan, miksi Antonio tarvitsee jonkun tappamaan turhia kuvitelmiaan.

Me olemme olleet vastapuolen vankeina ja selvinneet hengissä taistelemalla yhdessä. Kuulusteluja tullaan käymään, mutta ketään ei kiinnosta kahden sotilaan tarina, kun poliittiset seikat ovat käsittelemättä. Vallanpitäjät hieman riitelevät rajoista ja vampyyreista, kaikesta sellaisesta, josta olemme jo täysin tietoisia”, sanon tietäen, että Kostya tavoittaa lauseeni todellisen sävyn.

Antonio vain hymyilee leveästi. Hänen hampaansa ovat tasaiset, vampyyrin vaistot eivät ole heränneet sen jälkeen, kun hän upotti hampaansa kaulaani.
Selviämme siitä kyllä”, Antonio sanoo ja tunnen väristysten kiertävän kehoani, ”olemmehan selvinneet tähänkin asti.” Hän kumartuu kuiskaamaan Kostyalle jotain, joka saa tämän siniset silmät laajenemaan.

Antonio.” Kostyan ääni on sävyltään jäisempi kuin hänen silmänsä. ”Me olemme vampyyreita. Tämä ei ole sinun roolileikkiäsi, jossa saat olla jotakin erityistä prinssisi rinnalla.” Kostya vetää hihansa ylös niin nopeasti, että epäilen hänen katuvan mielijohdettaan jälkikäteen. Näen ohuilta, vitivalkoisilta käsivarsilta vihdoin sen, jonka olen kuvitellut mielessäni jo kauan. Haaleiden viirujen muodostaman raadollisen kartan. Kostya on purrut itseään syvemmälle kuin luulin. Sen on täytynyt olla suunnattoman tuskallista.

Tämä”, Kostya sanoo äänen alkaessa väristä, ”on minun todellisuuteni vampyyrina. Ruton vuoksi en voi juoda ihmisistä, en voi mennä ulos. En voi elää. Sinä tiedät minun inhoavan sitä, miten romantisoit jotakin sellaista, jossa ei ole mitään kaunista. Me olemme petoja, ihmisyydestä riisuttuja. Emme ole kauniita. Emme hetkeäkään.”
Antonion ilme on lohduton. En muista koskaan näyttäneeni samanlaiselta, en edes lapsena. Hän ei saa sanottua mitään.

Kostya nousee ylös, pysähtyy katsomaan Antoniota kuin olisi kahden tämän kanssa. Hän on tehnyt niin ennekin. Jokin Kostyassa pitää hänet erossa minusta. Hän ei puhu minulle ellei hänen ole aivan pakko. En ole vieläkään täysin varma, miksi hän tekee niin. Kenties Kostya on aavistanut suhteeni hänen äitiinsä. Hän painaa tupakan vasten paljastettua ihoaan. Antonio älähtää tulikuuman savukkeen piirtäessä tumman renkaan hänen ystävänsä iholle.

Hei”, huomautan Kostyan kääntäessä selkänsä meille, ”tuo ei ollut tarpeellista.”
Sinä et tiedä, mikä on tarpeellista minulle ja Antoniolle. Sinä et ole ollut täällä riittävän pitkään.”
Kostya, älä, ole kiltti”, Antonio sopertaa väliin. Vien käteni Antonion eteen osittain vaimentaakseen hänet, osittain suojellakseni häntä tunteilta, joita hänen ei tarvitse tänään tuntea.
Me keskustelemme tästä Antonion kanssa.”
Älä puhu hänen puolestaan. Hänelle on jo valmiiksi liian helppoa kadottaa oma äänensä jonkun toisen omaan.”

Kostya astelee ulos keittiöstä takkinsa mustat helmat liehuen vähintäänkin dramaattisesti. Katson Antonioon ja näen kyyneliä hänen silmissään, hän on loppujen lopuksi vain liian pieni ja hento elämään elämäänsä. Kun hän huomaa minun katsovan, hän hymyilee urheasti ja pyyhkii silmiään. Antonio tietää minun näkevän, että häneen sattuu, mutta hän ei sano mitään.

Kostya on aina tuollainen”, Antonio sanoo piilottaen jälleen sanansa naurahduksen taakse, ”anteeksi.”
Hän puhuu asiaa, mutta voisi ilmaista kantansa vähemmän räikeästi. Sinun ei tarvitse katsella tuollaista käytöstä.”
Kostya pitää minut pinnalla.”
En epäile sitä. Hän ei silti ajattele aivan loppuun asti.”
Häneen sattuu hirvittävästi. Mikään täällä ei ole ollut hänelle helppoa.”
Hän on myös hyvin rakastettu.”

Antonio kohottaa kulmiaan.
Olen puhunut Noiren kanssa. Hän rakastaa poikaansa enemmän kuin mitään muuta tässä maailmassa.”
Antonio nyökkää ja sipaisee vaalean suortuvan korvan taakse. Hänestä huokuva poikamainen viattomuus tekee tänään kipeämpää kuin aikoihin.
Niin, hän todella rakastaa Kostyaa. Noire on niin lämmin.”

Antonio pitää pienen tauon ja tarttuu minua kädestä. En ole koskenut häneen kunnolla sitten yön, jolloin hän puri minua. Olen koskenut lämpimästi vain naista, josta hän puhuu kovin kauniiseen sävyyn. Antonio ei tahtoisi enää mitään minulta, jos tietäisi minun jakavan samankaltaisia hetkiä myös Noiren kanssa.

Tiedätkö, Kostya on aivan yhtä lämmin kuin Noirekin”, Antonio naurahtaa, ”hän ei vain osaa erityisemmin näyttää sitä sinun läsnäollessasi. Hän oli koulussa ollessaankin hyvin sulkeutunut.”
Sen voin uskoa.” Mieleeni palaa Noiren kertomus koulussa eristyneestä Kostyasta. Katto meidän päidemme päällä on paljolti sen ansiota, että Noire joutui katsomaan poikansa kärsimystä. Kateuden aalto pyyhältää yltäni jälleen, kun ajattelen Kostyan käsien syviä haavoja ja hänen äitinsä lämmintä, suojelevaa kosketusta. Noire on antanut kaikkensa suojellakseen poikaansa. Katkeruuteni on pelkästään rumaa. Minun pitäisi osata iloita toisen puolesta.

Oikeasti Kostya on juuri se ihminen, joka tanssii alusvaatteisillaan neuvostoliittolaisen rock-musiikin tahtiin, kun kukaan ei näe”, Antonio jatkaa hymyillen, ”mutta älä sano hänelle, että kerroin.”
Minun on fyysisesti mahdotonta kuvitella tuota.”
Antonio nauraa.
Niin minunkin olisi, jos en tuntisi häntä.”
Antonio.”
Hän nauraa liikaa kuullakseen minua.
Antonio.” Puristan hänen rannettaan. ”Meidän täytyy puhua.”

Nauru katkeaa kuin leikaten. Antonion suuret merisilmät lakkaavat tuikkimasta.
Kostya on oikeassa. Me olemme vampyyreita, eikä maailma ole meille lainkaan samanlainen kuin ihmisille, kun sota loppuu. Meidät ajetaan nurkkaan.”
Meitä on paljon. Voimme pysyä yhdessä.”
Mutta kuinka kauan?”
Ikuisesti! Me emme kuole kuten ihmiset.”
Se ei ole pelkästään lahja. Se on myös velvollisuus.”

Antonio vetää käden omaltani kuin loukkaantuneena. Hänen silmissään kiiltää, mutta kiilto on kaukana aiemmasta innostuksesta.
Jos aiot saarnata minulle, voimme yhtä hyvin lakata käymästä tätä keskustelua. Kostya ja Noire saarnaavat minulle mielellään myöhemmin.”
Minä haluan käydä tämän keskustelun. Eräs sinun kauan sitten sanomasi seikka on painanut minua lähiaikoina.”
Antonio kallistaa päätään kuin kysyäkseen.
Yö, jolloin teimme maanpetoksen ja lähdimme tänne ensimmäistä kertaa – sanoit silloin, ettei tällä sodalla ole todellista voittajaa. Silloin en kysynyt, mitä tarkoitit, mutta nyt...”

Antonio kohottaa kätensä kuin aikoisi huiskauttaa sitä sen merkiksi, ettei ollut tarkoittanut mitään. Jokin minussa saa hänet kuitenkin laskemaan käden syliinsä ja painamaan katseensa maahan.

Ei tätä sotaa oikeasti voi kukaan voittaa”, Antonio huokaa. ”Ihmiset joutuvat paikkaamaan vampyyrien jälkiä emmekä me voi elää ikuisesti varjoissa. Kukaan ei voita mitään. Tästä ei tule helppoa yhdellekään elävälle, vaikka kuinka odottaisimme rauhanneuvotteluja.”
Antonion vastauksen sisältö ei juuri kiinnosta minua. Minulle on tärkeintä, että hän sanoo sen, mitä oikeasti ajattelee, eikä verhoa itseään hattaranvärisiin kuvitelmiinsa.

Kaspar. Minne sinä oikeasti aiot mennä tämän sodan päätyttyä?” Antonio on haavoittuvaisimmillaan. Hänen silmänsä ovat suuret ja avoimet, kehonsa miltei itseensä kääntynyt. Tätä hauraammaksi hän ei voisi enää tulla. Hän tietää, etten aio jatkaa elämääni hänen kanssaan.
Puutarhaani. Ruusujeni luokse.”
Entä sisaresi?”
Kyllä. Hänen luokseen myös.”
Kaspar...” Antonion tapa lausua nimeni saa minut oikaisemaan ryhtini, varmistamaan, että istun mukavasti. Hänen äänensävynsä saa oloni levottomaksi. ”Minusta tuntuu, että sisaresi ei ole sinulle lainkaan sukua.”

Minusta pääsee epäuskoinen naurahdus. Kaiken täällä viettämäni ajan olen aliarvioinut Antonion kykyä lukea minua. Olen itse kuvitellut valinneeni Antonion sotilaiden joukosta. Vasta nyt tunnen kehossani, ettei valinta ole ollut pelkästään minun. Antoniokin on nähnyt.

Kun purin sinua, en ollut lainkaan varma, muutinko sinut vampyyriksi vai leikinkö vain”, Antonio tunnustaa. ”Sinulle ei koskaan tullut muuttumisen jälkeisiä oireita. Et yskinyt verta tai kouristellut kertaakaan.”
Minä olen hyväkuntoinen.”
Ne oireet eivät kysy kuntoa.”
Ehkä minusta ei tullut vampyyria.”
Kaspar!”

Antonio näyttää suorastaan kiivastuneelta kädet ja hartiat jännittyneinä. Kenties hänen kasvoillaan käväisevistä ilmeistä voisi lukea aitoa hätäännystäkin. En vain ole paras tulkitsemaan sellaisia tuntemuksia toisesta.

Sinä haluat minun aina olevan rehellinen. Mutta entä sinä? Minä tiedän jo, Kaspar, minä tiedän. Miksi sinä yhä valehtelet minulle?”
En koskaan kuvitellut sinun oikeasti huomanneen. Mikä minussa antoi ilmi sen, että olin vampyyri jo saapuessani tänne?”
Sinun sisaresi.”
Minun sisareni?”
Verisisaruus. Se intensiivisyys, joka sinusta huokui, kun kirjoitit sisarellesi kirjeitä, sai minut muistamaan vanhan termin. Joskus verisisaruutta ja -veljeyttä käytettiin vampyyrirakastavaisten välillä ilmaisemaan, kuinka he olivat toisiinsa kuin verellä yhdistetyt. Sittemmin käsite alkoi saada seksuaalisia ja vääriä muotoja, joten sitä ei juuri enää käytetty. Mutta sinä tiedät, mistä minä puhun, etkö tiedäkin?”

Niin. Lucilla, veri veressäni. Me olemme enemmän yhtä kuin yhdetkään sisarukset voisivat koskaan olla. Kehoni muistaa Lucillan, osaa kaivata häntä. Ainoa tuntemani nälkä on nälkä sitä tunnetta kohtaan, joka minut valtaa, kun Lucilla kuljettaa kätensä hiusteni sekaan ja hymyilee vasten kasvojani. Meidän yhteytemme ei ole pelkästään rajun fyysinen, me ymmärrämme toisiamme tavalla, joka sallii meidän jatkaa elämäämme. Antonio ei koskaan ymmärtäisi sitä.

Kyllä”, vastaan hymyillen, ”tiedän, mistä sinä puhut.”
Jokin Antonion silmien takana kylmenee. Kuolee. Hiipuu pois. Hän toivoi olevansa väärässä.
Minulla on ollut kaiken aikaa joku, joka on minulle niin tärkeä, että kutsun häntä verisisarekseni.”
Sinä olisit voinut kieltää minua. Sysätä minut pois ja nauraa.”
Niin minä naurankin. Antonio raukka.
Tässä ei ole millään tapaa kyse sinusta. Meidän ei tarvitse keskustella tällaisesta.”
Minä olen suunnitellut tulevaisuuden sinun kanssasi.”
Mahtaapa se olla valoisa nyt, kun kukaan ei tiedä, mitä vampyyreille käy sodan jälkeen.”

Minä teen sen. Hajotan Antonion. Kiilto ei palaa takaisin silmiin, hän vetäytyy itseensä, vie kädet harteilleen. Yrittää tukahduttaa vapinansa. Hetken kuvittelen hänen jäävän sellaiseksi. Sitten hän työntyy lähemmäs, vetää minut kauluksesta jättäen tupakkansa savuamaan penkille. Hän suutelee minua kuin pitääkseen minut vielä itsellään, todistaakseen itselleen, että hänen harhansa voivat yhä käydä toteen. Annan hänen tehdä niin, sillä pois vetäytyminen saisi hänet hajoamaan käsiini, enkä kykenisi siivoamaan jälkiäni. Pidän itseni hänen kosketuksessaan, annan hänen hapuilla kosketuspintaa luhistuvaan suhteeseemme.

Kun Antonio on päästänyt irti, huomaan hänen tärisevän. Hän yrittää hymyillä, mutta hymy näyttää enemmän kouristukselta kuin aidolta ilmeeltä. Ohuet sormet käväisevät hiuksissani, naurahdus pakenee huulilta. Antonio ottaa savukkeen jälleen sormiensa väliin ja vetää savua sisäänsä kuin toivoisi kuolevansa.

Olet oikeassa”, Antonio sanoo puhaltaen savua, ”meidän ei tarvitse keskustella tällaisesta. Tällä ei ole mitään tekemistä minkään kanssa.”
Antonion tapa kuolettaa itsensä vain muutamissa sekunneissa on lähestulkoon arvostettavalla tasolla. En ole koskaan kyennyt tappamaan fyysisiä aistimuksiani yhtä taidokkaasti kuin vierelläni istuva nuori mies.

Minä olen täällä, hän ei”, Antonio sanoo lopulta. ”Kun rauhansopimukset on sinetöity ja sota päättyy meidän osaltamme, minä aion olla vierelläsi, vaikka valehtelisit minulle jatkossakin kaikesta.” Hän nousee ylös, tumppaa tupakkansa tuhkakupin reunaan ja jättää filtteriin asti palaneen savukkeen notkumaan pöydän reunalle. En vaivaudu nousemaan hänen peräänsä.

Antonion sanat saavat minut muistamaan keskustelun, jota minun ei koskaan pitänyt olla kuulemassa. Muistan yhä Kostyan epäilevät sanat – sen, kuinka valmis hän oli kyseenalaistamaan minussa kaiken sekä sen, miten hanakasti Antonio minua puolusteli. Jokin kylmä juoksee suonissani, kun ymmärrän, että Antonio on koko ajan ymmärtänyt kyseenalaistaa minua. Hän tietää, että olen valehdellut hänelle. Hän on nähnyt esitykseni läpi ja tajunnut minun olevan vampyyri. Paljonko olen oikeastaan valehdellut hänelle? Kuinka suuri osa kaikesta naamion taakse piilottamastani on pelkkää ääneen lausumatonta sumua, joka ei ole päässyt ulos oikeaan aikaan? Olisin voinut kertoa paljonkin. Antonio ei koskaan ymmärtänyt kysyä.

Volkovit sen sijaan eivät kysy. He tietävät valmiiksi. Kostyan seurassa en voi koskaan käyttäytyä normaalisti, olen alinomaan tietoinen kehoni liikkeistä, pääni kulmasta ja tavasta, jolla pidän vesilasia kädessäni. Noiren puolestaan uskon saaneeni haluamieni kalterien sisälle. Hellät kosketukset ja molemminpuolinen ymmärrys pitävät meidät riittävän kaukana ja tarkalleen riittävän lähellä toisiamme.

Tupakan savu jää kiertelemään huonetta. Mietin, mitä teen ensimmäisenä, kun saan karistettua sodan harteiltani. Kun pääsen puutarhaani. Sota ei koskaan lähde minusta täysin, se on jo ehtinyt vääntää minusta jotakin olennaista uudelle paikalle. Katson maailmaa ympärilläni vampyyrina, mutta erilaisena vampyyrina. Olen kotonani, mutta kuka voi hyväksyä kodikseen jotakin sellaista, joka on jo kertaalleen saanut kohota sodan liekkien matkassa tähtiin? Pitävätkö tähdet mennyttä hyvänään, rakastaako kuu kaikkea sitä, mitä sotilaat ovat sille öisin tunnustaneet?

Painan pääni alas. Kukaan ei ole näkemässä minua. Tunne sisälläni on sekoitus pettymystä ja kaipuuta, joiden kohteita en osaa tarkentaa. Jos kykenisin itkemään, tiedän, että kyyneleet pakenisivat minusta juuri tällaisena hetkenä. Päästän kokoajan itsestäni jotakin irti. Itku on vielä sisällä, se on kalunnut tiensä pienimpään koloon, josta asti se voi sattua ja muistuttaa, ettei se ole kuollut vielä. Se ei vain ole enää tavoitettavissani.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti