Luku 15: Tippuva tähti (Lucilla,
marraskuu 1940)
Lavinia pitää ansaittua taukoaan.
Olen pystyttänyt hänelle huoneen, jossa hänen taiteelliset
taipumuksensa pääsevät vapaaksi. Haistan öljymaalin jo ovelta.
Itselläni ei ole sisältöä iltapäivissäni nyt, kun levottomuudet
Rosencranzissa ovat siirtyneet pysyvästi pohjoiseen. En usko
hetkeäkään, etteikö Rosencranzkin olisi pian sairauden ja
kuoleman otteessa.
Yllätyn Lavinian maalauksen väristä.
Hän on värienkäyttäjänä uskomaton, en ole koskaan nähnyt
kenenkään uskaltavan kokeilla yhtä innovatiivisesti erilaisia
sävyjä. Aiemmin hän ei ole tehnyt maalausta, joka olisi pelkästään
mustan ja harmaan eri skaalaa. Nyt näen Lavinian kapean selän takaa
kaistaleen kangasta, jolle hän on maalannut pelkällä mustalla.
Lavinia hätkähtää huomatessaan
läsnäoloni.
”Oi, anteeksi, lady Lucilla, en
huomannut teidän olevan siinä. Tarvitsetteko minua takaisin
töihin?”
”En toki, tahdoin vain nähdä sinun
työskentelevän. En ole käynyt täällä hetkeen.”
Huone tuoksuu eri maaleilta. Niiden
tuoksu on minulle vieras, mutta Lavinian näkeminen omassa
ympäristössään viehättää minua. Isäni entinen työhuone
toimii paremmin ateljeena. Korkeat, mahonkiset kaapit sisältävät
kirjojen ohella myös taidetarvikkeita. Se on vain pientä kapinaa
asemaani vastaan. Kaksi eri maailmaa on mahdollista yhdistää
yhdeksi viihtyisäksi huoneeksi.
Huoneen reunoillla on Lavinian aiempia
maalauksia. Värikkäitä muotokuvia sekä kuvauksia vuodenajoista.
Tavanomaisia, mutta maalausjäljeltään samaan aikaan hentoa ja
voimakasta. Lavinian ominaispiirteet huokuvat hänen tavastaan
tuottaa taidetta. Katseeni pysähtyy telineessä olevaan kankaaseen.
Maaliläikät peittävät koko kangasta, ne ovat pikimustia ja
muodottomia. Tahroja on niin lähekkäin, että alan voimaan pahoin.
Maalaus on ensimmäinen, joka saa oloni aidosti epämukavaksi. En
tunnista itsestäni huonovointisuuden syytä. Jäljethän ovat vain
läikkiä kankaalla.
”Se on pahasti kesken”, Lavinia
sanoo hiljaa katsoen maalausta eikä minua. ”Arvaatteko, mitä se
esittää?”
Minun on vaikeaa kuvitella, että
mustat, ryhmittyneet pisteet todella esittäisivät jotakin. Ne ovat
vain suunnattoman ahdistavalla tavalla aseteltuja läikkiä, joista
huokuu tumma hulluus. Tai sitten ulkona riehuva sota saa minut
näkemään kaiken siten. Pudistan päätäni. En osaa nimetä
Lavinialle yhtäkään sellaista aihetta, joka ei kumpuaisi omasta
ahdistuksestani.
”Se on verirutto.”
Mustat, ryhmittyneet pisteet valkealla
kankaalla kuin ihmisiholla. Tietenkin. Lavinialla on aivan erityinen
syy maalata juuri rutto. Ymmärrys pyyhkii hämmennyksen tieltään.
Lavinia on saanut ikuistettua ruton rumimman ytimen.
”Olen pahoillani.”
”Teillä ei ole syytä olla.”
Katson Laviniaa riittävän pitkään,
jotta tämä suostuu vastaamaan katseeseeni. Hän pitää yhä
pensseliä kädessään. Osa tummista, kauttaaltaan kiharista
hiuksista on vedetty korvien taakse, yksi oikukas suortuva juoksee
poskelle. Suuret silmät katsovat suoraan minuun. Lavinia näyttää
hauraammalta, kun tiedän, mitä hän ajattelee.
”Se ei ollut sinun vikasi”, sanon.
Lavinia tietää, mistä puhun. Hänen työnantajanaan tiedän
tismalleen, millaisesta taustasta hän tulee.
”Se oli meidän kaikkien vika.”
”Jopa minun?”
”Jopa teidän, lady Lucilla”,
Lavinia vastaa häpeilemättä. Hänen silmänsä katsovat yhä
omiini. Lavinia ei pelkää mitään. Ei tämän aiheen äärellä.
Kun Lavinia tuli palvelukseeni, hän
kertoi haastattelussa hyvin selvästi taustansa. Äänikään ei
värähtänyt, kun hän valoitti kokemiaan kauhuja silmät suurina ja
avoimina mahdolliselle kuvotukselleni. Minua ei kuvottanut eikä
pelottanut kuulla, millainen tausta silloin alle kolmikymppisellä
Lavinia Mendezillä oli. Minua vain suretti. Hänen tarinansa
konkretisoi minulle liian monta asiaa maailmasta.
Rutosta Lavinialla on aivan erityistä
kokemusta. Hänen muutama vuotta vanhempi aviomiehensä oli saanut
työmatkallaan Rosencranzin ulkopuolella tartunnan vampyyrilta, joka
oli kantanut ruttoa. Yksikään lääke – ei edes se, josta ihmiset
nyt sotivat – ei pelastanut miestä hänet loppuun saakka
nakertavalta sairaudelta. Lavinia kuvaili ensitapaamisellamme hyvin
elävästi, miltä miehen silmät ja suu olivat näyttäneet.
Jokainen ihon limakalvo oli täynnä tummia pisteitä. Silmien katse
ei ollut enää ihmisen.
Kestin kaiken keskustelun alussa.
Sitten Lavinia korjasi asentoaan. Muistan vielä, kuinka hänen
keväinen hattunsa keinahti, kuinka hän siirsi sitä hieman
vasemmalle. Hän liikehti sellaisen naisen varmuudella, joka tiesi
kohdanneensa oman paholaisensa. Lavinia risti jalkansa ja kertoi
minulle miehensä lopulta hyökänneen kimppuunsa tunnistamatta
vaimonsa piirteitä. Lavinia oli hetkeäkään epäröimättä
survaissut keittiöveitsen miehen kylkiluiden väliin, sydäntä
kohti. Silloin en vielä tiennyt, miten Lavinia osasi iskeä juuri
oikeaan kohtaan. Myöhemmin hän kertoi minulle tulleensa
vanhempiensa kautta tietoiseksi lääketieteestä. Hänen kätensä
osasivat parantaa. Silti juuri hänen omat kätensä olivat ne, jotka
päästivät sairauteensa seonneen aviomiehen elämänsä painosta.
”Minä syytän koko ihmiskuntaa
siitä, mitä tapahtui. Mukaan lukien teitä ja itseäni”, Lavinia
sanoo pää aavistuksen kohollaan. Hän on paljon minua lyhempi,
joten on surullista tiedostaa hänen kantavan itseään vahvemmin.
Minä en pituudessani ja sukuni ylevyydessänikään ole yhtä
määrätietoinen ja luja.
”Kuinka yksittäiset ihmiset
olisivat voineet estää miehesi sairastumisen, jos lääke ei
tehonnut? Hän olisi vain vajonnut vampyyriuteensa tai kuollut.”
Lavinia laskee pensselin sille
tarkoitetulle asettimelle. Hän sipaisee poskelle karanneen suortuvan
takaisin paikalleen ja suoristaa ryhtinsä. Joskus unohdan, että
Lavinia ei tiedä minun olevan vampyyri, samanlainen yön olento,
joka muutti hänen aviomiehensä itsestään tiedottomaksi pedoksi.
Sillä, että kannan elämää ruton sijasta, ei olisi
palvelustyttöni silmissä mitään merkitystä. Olen eri lajia kuin
hän, ja se riittää.
”Ei tässä ole kyse lääkkeistä
tai tohtoreista”, Lavinia sähähtää. Katkeruus puhuu – hänen
oma parantajanylpeytensä sykkii yhä ihon alla. ”Me olemme jumissa
ihmisyydessämme. Tiedämme, kuinka sotia ja tappaa toisiamme, mutta
emme voi tappaa todellisia vihollisiamme, vampyyreita, koska se olisi
kovin epäinhimillistä.”
Lavinian sanat ovat luoteja, jotka
jäävät kehooni kiinni tulematta ulos, kiertävät ja vääntävät,
kunnes haavat joskus mätänevät pois niiden ympäriltä. Pahinta on
se, että hän puhuu totta. Eri maiden johtajat ovat yksi kerrallaan
kieltäneet tappamasta vampyyreita suoraan, sillä he ovat kuitenkin
ihmisiä. Sairastuneita ihmisiä. Silti me tapamme toisiamme
taistelukentällä yhden lääkkeen vuoksi. Vaikka sota onkin jo
laajemmassa mittakaavassa kuin pelkkä lääke- tai aluesota, se
tapahtuu silti. Joku kuolee joka päivä sen vuoksi, että verirutto
on levinnyt eikä siihen kehitetä apukeinoa.
Vampyyrina näen tilanteen aavistuksen
eri värisenä. Vampyyriuden ongelma on syvempi kuin ihmiset sen
näkevät. Nälkä ei kuole koskaan. Vampyyreita alkaa olla niin
paljon, että kaikkien tappaminen kävisi hankalaksi. Emmekä me voi
elää ilman, että juomme ihmisverta. Toistemme veri auttaa joksikin
aikaa, mutta lopulta veren tulee olla ihmisestä. Elävästä,
sykkivästä kaulavaltimosta. Vain sellainen veri pitää meidät
elossa.
Lopputulema ei ole kaunis. Näen
maailman, jossa suurin osa ihmisistä on muuttunut kuolemattomiksi
olennoiksi, jotka metsästävät hengiltä niitä, jotka vielä
levittävät sairautta. Kun kaikki ovat muuttuneet joko elämän- tai
rutonkantajiksi, ihmiskunta tuhoaa itse itsensä ikinälässään.
Siihen menisi vielä satoja vuosia, mutta ikäväkseni tiedän
sellaisenkin odotuksen tuntuvan joskus vähäiseltä. Yli
kahdeksankymmentä vuotta tässä todellisuudessa on jo muuttanut
näkemystäni maailmasta. Se ehtii vielä muuttua.
Ajattelen lopulta vain itseäni.
Ikävöin Kasparia ja odotan, että pääsen hiomaan minuuteni särmiä
hänen kauttaan. En tahdo lapsia, vaikka jälkikasvu voisi
parhaimmassa tapauksessa estää maailmaa tuhoutumasta. Uudet ihmiset
eivät perisi vanhempiensa saastaisuutta. Lapseni ei olisi
kuolematon. Silti olen päättänyt elää ainoastaan itseni vuoksi.
Kun katson Laviniaa silmiin, tulen tuskaisen tietoiseksi
valinnoistani. Hän on menettänyt kaiken sen, jonka luota olen
tietoisesti kääntynyt pois.
”Kaikkia vampyyreita ei voida tässä
vaiheessa enää mitenkään tappaa. Saksahan on yrittänyt sitä
salassa. Vankileirejä on olemassa, Lavinia.”
”Se ei auta enää. Sairaus on jo
liian pitkällä.” Hetken Lavinia pysyy hiljaa, selkeästikin
punnitsee, voiko sanoa, mitä ajattelee. ”Uskotteko te, että on
olemassa muunlaisia petoja kuin ne, joista tiedotetaan? Propagandassa
vilkkuvia, kuolemattomia hirviöitä?”
Joudun katsomaan itseeni hänen
silmiensä kautta. Heijastuksesta erotan naisen, joka tahtoisi
kieltää itsensä siitä huolimatta, että on päättänyt elää
itsekästä elämää. Milloin minusta on tullut sellainen, joka ei
voi myöntää totuutta edes läheiselle ihmiselleen?
”Uskon”, sanon hiljaa. En usko,
vaan tiedän. Elän itseni kanssa päivittäin. Tunnen lukuisia muita
elämänkantajia. Emme me eroa rutonkantajista muuten kuin siten,
että nälkämme lopputulos ei tapa tuhansittain ihmisiä.
”Uskotteko, että sellaisetkin pedot
aiheuttavat tuhoa?”
”Uskon.” Kaikki aiheuttavat tuhoa.
Me olemme tähtiä, jotka ovat päättäneet tippua ja hajota, vaikka
kykenisimmekin vielä loistamaan.
Lavinia nyökkää ja tarttuu jälleen
pensseliinsä. Hänen seuraava värinsä on punainen. Siihen sävyyn
olen upottanut itseni liian useasti, jotta kykenisin näkemään sen
Lavinialla. Käännän selkäni.
”Puhukaamme tästä toisena
ajankohtana”, totean tietäen, että joudun palaamaan tähän vielä
useita kertoja. En pelkästään Lavinian kanssa. Levaine ei ole
vielä palannut pohjoisesta, mutta kun hän palaa, minun täytyy
jälleen uskoutua hänelle. Astelen ulos huoneesta sulkematta ovea.
Lavinia pitää vapaana kiertävästä ilmasta kaiken sen jälkeen,
mitä joutui haistamaan kuolevaa aviomiestään hoitaessa.
En voi tarjota Lavinialle täydellistä
tukeani tai apuani, sillä pelkkä olemassaoloni on rike häntä
vastaan. Häntä ja kaikkia muita ihmisiä. Portaita alas
kävellessäni katson muotokuvaa perheenjäsenistäni. Oma kuvani
katsoo edelleen minua tavalla, josta en tunnista katsojan ajatuksia.
Pystyisinkö vielä palaamaan ihmiseksi? Siksi nuoreksi naiseksi,
joka joutui hautaamaan isänsä ja ottamaan suvun nimen harteilleen?
Kenties. Silloin minun pitäisi vain kumota valintani elää
itselleni. Silloin en voisi enää elää punaisesta nälästä
sykkivän ytimeni kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti