Luku 8: Silmänlumetta (Lucilla,
syyskuu 1940)
Kadulla juoksevien sotilaiden
järjestäytynyt liikehdintä on hädän hetkelläkin viimeiseen asti
mietittyä, täydellisesti organisoitua. Näen logiikan, järjen
juoksuaskelten takana, mutta en erota ainuttakaan pinnalle asti
näkyvää tunnetta. Kaikki on haudattu syvemmälle, logiikan
taipeisiin, järjestyneen ihmismassan huutavaan pakkoon.
Ikkunani takaa erotan paitsi juoksevat
sotilaat, myös hennon valkeasiipisen perhosen ikkunaani vasten.
Syksyn piti pyyhkiä maailmasta elämä matkaansa. Tappaa kesä
hitaasti, kauniisti, päästää se kunniakkaaseen loppuunsa
karistamalla elo puista, kukista ja hyiseksi taittuvasta ilmasta.
Perhonen kuuluu kesään, joka ei tänä vuonna kunnolla
saapunutkaan. En tahdo nähdä valkeasiipisen olennon lepattelevan
siipiään lähelläni, pyrkivän kartanoni lämpöön, kaikkeen
siihen, mitä maailmassa ei enää ole.
Suljen silmäni. En ymmärrä
perhosista oikeastaan yhtään mitään. En voi tietää, onko
haurassiipinen olento kesän kasvatti lainkaan. Kun avaan silmäni,
se on jo poissa, liihottanut tiehensä kovaa ääntä pitävän
maailman tieltä. Sotilaat ovat pelästyttäneet sen pois.
”Lady Lucilla?” kuulen sisäkköni
epäröivän, soinnikkaan äänen takaani. Käännyn ikkunalta hänen
puoleensa ja kohtaan suuret, vaaleanruskeat ja eläväiset silmät.
”Oletteko te kunnossa?”
”Loistavassa”, vastaan hymyillen,
”muistelin vain kesää.”
Sisäkköni Lavinia huokaa ja niiaa
perään miltei yhtä syvään.
”Minusta te ette saisi murehtia
mennyttä, lady.”
”Lavinia, Lavinia…”
Astelen sisäkköni luo, asetan käteni
hänen kapeille harteilleen ja kohtaan suoraan suuret, kaurismaiset
silmät, jotka räpsyvät kuin peläten. Välillä unohdan sisäkköni
olevan minua vuosissa kaksi edellä. Lavinia tuntuu hennolta kuin
lapsi, viattomuudessaan ja avoimuudessaan niin aidolta, että häntä
on paikoitellen hankalaa käsitellä ihmisenä.
”Kesä ei tullut tänä vuonna. Sota
vei sen alleen. Salli minun toki muistella sitä kesää, joka
minulla oli.”
”Lady, te taidatte todella ikävöidä
–”
”Lavinia. Eikö sinulla ole töitä
toisessa kerroksessa?”
”Olen syvästi pahoillani, lady.”
Lavinia nyökkää minulle ja poistuu
pikimmiten aivan käytäväni ikkunan viereiseen portaikkoon. Jään
katsomaan hänen kapean selkänsä menoa kuin hän todella olisi
vasta lapsi, joka saattaa kaatua portaissa juostessaan niitä liian
nopeaan tahtiin ylös.
Sisäkköni on luonnollisesti
oikeassa. Jos olisin antanut hänen puhua loppuun, ulos olisi päässyt
pelkkiä totuuksia. Lavinia tietää, etten varsinaisesti ikävöi
viimevuoden kesää lämmön tai lintujen vuoksi. Kesä itsessään
oli vain näyttämö sille, mitä tapahtui. Minä ikävöin ja
tarvitsen sitä, joka käveli luokseni ihmiskasvoin. Miehenkasvoinen
yön kasvatti piirsi viivansa omani viereen, enkä enää osannutkaan
pyyhkiä sitä pois. Lavinia tietää kyllä, keneen olen itseni
sitonut. Tai jättänyt sitomatta, vuoden vaihtuessa rumempaan ja
sodan mädättäessä puolet kaikesta menneestä en enää ole aivan
yhtä varma mistään.
On olemassa vain yhdenlaisia päiviä.
Samanlaisia. Jokainen toistuu tietyllä kaavalla, yksikään
pölyhiukkanen ei laskeudu eri tavalla, vaikka olen paikassa, jota
minun kuuluisi rakastaa. Cartwrightin suvun kartano on isäni kuoltua
jäänyt omistukseeni jokaisen paikallisen hämmästyksestä
huolimatta. Öljypohatan kahdenkymmenen ikävuoden loppukiriä
juokseva tytär on, jokaisen yllätykseksi, onnistunut pitämään
pintansa ja omaisuutensa. Cartwrightin maineen kultakerros on ollut
riittävän paksu, jotta kukaan ei ole saanut tongittua sen useiden
kerrosten alle.
Minulle kartanon ylläpidossa ja suvun
maineen kultakerroksen kiillottamisessa ei ole enää vuosiin ollut
kyse bisneksestä. Raha ei katoa, jos sitä on pohjattomasti ja sen
käyttäjä sattuu tietämään, mitä tekee. Minä olen aina tiennyt
seuraavan askeleen jo useita minuutteja edeltä. En enää toimi vain
säilyttääkseni isäni vaivalla haaliman omaisuuden ja nimen.
Tosiasiassa en ole viimevuoden kesän
jälkeen ollut lainkaan varma, minkä tai kenen vuoksi toimin. Olen
jäänyt kiertämään kehää kartanooni, omaan kalliiseen nimeeni,
muistojeni jo kauan sitten hohtonsa menettäneeseen kammioon. Värit
hakevat vielä paikkaansa maailman mädäntyessä nurkistaan.
Naiset eivät sodi. Rosencranzin
tärkeimmät miehetkään eivät sodi. Kotimaani on eristetty, jotta
terveydestään humaltuneet saavat pitää pitojaan yötä päivää
samalla, kun parannuskeinoa etsivät polttavat loput maailmasta
tuhkaksi. Maailma on jakautunut niin useaan puoleen, etten enää
jaksa ihmetellä, miksi olen jäänyt pyörimään yhteen kehään
niin pitkäksi aikaa. En voi mennä minnekään. Rosencranzista ei
voi lähteä, muuri on vartioitu. Ulkona sotilaat juoksevat vain, jos
hätä muurilla on suuri. Perhonenkin lensi jo pois. En palaa enää
ikkunalle, en tahdo tietää syytä lisämiehitykselle. Aina löytyy
lisää terveitä uhrattavaksi. Pian ovat jäljellä vain ne, jotka
ovat ravintoketjun huipulla ja voivat päättää, kenet saalistaa.
Ikuisuuteensa sidotut, puhtaat vampyyrit, jotka ruttotohtorit ovat
nimenneet myytiksi, joka vie huomion pois totuudesta – siitä, että
oikeasti on vain verirutto, joka tarttuu ihmiseltä toiselle.
Sairaus, joka ajoi maailman sotaan.
Minä tiedän ruttotohtorit
suuremmiksi valehtelijoiksi kuin maitten johtajat. Se, jolla on
parannuksen taito käsissään, voi sanoa mitä tahansa ja häntä
uskotaan. Tunnen henkilökohtaisesti tohtorin, jonka koko olemus on
silkkaa silmänlumetta. Mies on tuntenut minut jo useita vuosia, enkä
ole vieläkään kuullut edes hänen oikeaa nimeään. Riittää,
että hän osaa parantaa. Hänet päästetään automaattisesti
Rosencranzin muurista ulos, kuljetetaan halki Eurooppaa, jotta hänen
lintunaamionsa taakse kätketyt suipot kasvonsa voivat hymyillen
todeta, ettei mitään ole enää tehtävissä.
Ajatellessani tuntemaani tohtoria
muistan, että olen lupautunut tapaamaan hänet iltapäiväteellä
seuraavan päivän koettaessa. Kaikkien päivien ollessa lähes
samanlaisia sitä unohtaa helposti, milloin torstai on jo jättänyt
keskiviikon ja tiistain helmoihinsa. Unohdan päivien kulun ja tunnen
olevani sotaan lähtenyt mies, joka ei enää muista, miltä ruoka
maistuu tai miten kravatti solmitaan.
Kuljen portaat ylös etsiäkseni
Lavinian. Muu palvelusväki – kokkini, puutarhurini, kaikki ne,
joiden olemassaolosta harvoin muistan kiittää – tuntuu
etäisemmältä, aivan kuten heidän varmasti täytyykin. Lavinia on
erilainen. Hän on vielä nuori ja eläväinen, täynnä sitä
maailmaa, johon en ole tottunut. Tottumattomuuteni ei johdu
pelkästään kasvatuksestani. En vain ole saanut samoja lähtökohtia
elämään kuin hän.
Portaissa pysähdyn katsomaan
koristeellisin kehyksin seinälle ripustettuja maalauksia. Ne ovat
kaikki vanhoja, maali ei enää tuoksu, kuva ei enää elä samalla
tavalla. Isäni nuoret ja virkeät silmät kuvattuna juuri kuten ne
olivat vielä hänen vanhoina päivinäänkin. Äitini punaruskeat
kiharat, samainlaiset kuin seuraavan muotokuvan nuorella naisella.
Minulla. Kuva ei ole omasta mielestäni koskaan muistuttanut minua
erityisemmin. En tunnista itseäni symmetrisistä kasvoista ja
selkeistä piirteistä, jotka maalari on ikuistanut raastavan
yksityiskohtaisesti. Vain silmät ovat minun. Tummat, miltei mustat
yösilmät, jotka katsovat minua peilistäkin. Jatkan matkaani,
kuljen portaat ylös ja huhuilen Laviniaa kuin kauan sitten
kadonnutta ystävääni.
Lavinialta ei kestä kauaa rientää
luokseni. Hänen suuret silmänsä ovat jälleen huolesta ja
hämmennyksestä säihkyvät.
”Kutsuitte, lady.”
”Onhan tapaamiseni tohtori Levainen
kanssa sovittu huomiselle kello kolme?”
”Tapaamisenne tohtori Levainen
kanssa, lady? Sehän odottaa teitä tänä iltapäivänä. Olinkin
aikeissa tiedustella, aiotteko pukeutua sitä varten.”
Katson valkeaa, yksinkertaista mekkoa
ylläni ja naurahdan Lavinialle. En tosiaan muistanut tapaamisen
olevan jo samaisena iltapäivänä.
”Kiitos, Lavinia. Mitä tekisinkään
ilman sinua.”
Lavinia hymyilee varoen.
”Saanko palata töihini, lady?”
”Käytävä näyttää hyvältä, ei
sinulla mitään kiirettä ole. Tahdotko auttaa minua valitsemaan
asun kello kolmeksi?”
Lavinia hätkähtää, katsoo minua
hetken kuin odottaisi minun pilailevan. Hän on ollut riittävän
monta vuotta palveluksessani kyseenalaistaakseen yhtäkään
pyyntöäni. Lavinia kävisi sekä hovimestaristani että
henkilökohtaisesta ystävättärestäni. Puran häneen kaikki
tarpeeni, kun minulla ei ole muutakaan sielua, jonka kanssa jakaa
kartanoani. Ei samalla tavalla.
Lavinia ei kyseenalaista enää edes
aikoja, joina vastaanotan vieraani. Emme ole Britanniassa, kello
neljän teelle ei ole mitään syytä. Siispä se juodaan kolmelta.
Tohtori Levaine lintunaamioineen saapuisi paikalle, vaikka kutsuisin
hänet yön vastineelle samaisesta kellonajasta. Levainella on aina
syy tulla tänne. Olen oppinut lukemaan katseita ja ymmärtämään,
milloin mies janoaa jotakin omakseen. Täällä sellaisilta katseilta
ei ole voitu välttyä. Eivätkä ne suinkaan kohdistu minuun.
***
Tohtori Levainella on erikoisin
puheääni, joka minun on koskaan suotu kuulevan. Olen tuntenut
miehen jo vuosia, mutta jaksan yhä jokaisella tapaamisellamme
ihmetellä tämän omintakeista ääntä. Se tuntuu kumpuavan
toisesta paikasta, aivan kuin hänen sisällään ei mitenkään
voisi olla sellaista kohtaa, josta ääni lähtee. Se on sekoitus
korkeita ja narisevia äänteitä. Levainen tunnistamaton aksentti
pahentaa tilannetta ennestään. En osaisi kuvitella kenellekään
muulle yhtä persoonallista tapaa tuottaa ääntä.
Persoonallinen on myös
tohtoriystäväni ulkonäkö. Levaine on kuin suoraan
vampyyrienvastaista propagandaa levittävistä lehtisistä. Mustat
hiukset ovat pitkät ja kiiltävät, laskeutuvat selkään asti.
Miehen pukeutuminen on traditionaalisen tummaa ja selkeälinjaista,
hän suosii vahvoja leikkauksia ja silinterihattuja. Erikoisinta
Levainessa on kuitenkin hänen anatomiansa. Mies on kuin veistetty,
kaikkialta kapea ja terävä. Luuston muodon saattaa erottaa tämän
kävellessä, vaatteet eivät peitä mitään. Viikset ja pukinparta
eivät paranna terävää vaikutelmaa, ne vain hiovat hänen leukansa
ja nenänsä hentoja, teräviä linjoja. Tohtori Levaine ei näytä
todelliselta ihmiseltä.
”Mitä tarjoilette minulle tänään,
lady Lucilla?”
”Olenhan pyytänyt sinua
sinuttelemaan minua, Levaine”, huomautan miehen tavasta puhutella
minua. Minulla on yhteiskunnassa korkeampi asema, mutta Levaine on
tohtori. Mystinen parantaja, jota arvostetaan kaikkialla. Hänellä
ei ole ainuttakaan syytä teititellä minua. Ei kaiken sen jälkeen,
mitä olemme käyneet yhdessä läpi.
Pöytään kannetaan höyryävän
kuumaa teetä hyvin minimalististen pikkuleipien kera. Se on parasta,
jota minulla on sodan siivellä tarjota. Levaine istuu pitkän pöydän
toisessa päässä, minua vastapäätä. Etäisyys on pelkkä
muodollisuusseikka, meidän ei tarvitsisi pysytellä niin kaukana
toisistamme. Tunnemme toisemme jo hyvin. Silti hän katsoo
tarpeelliseksi teititellä minua palveluskuntani jakaessa saman
huoneen.
”Olisitteko ystävällisiä ja
jättäisitte meidät hetkeksi?”
Kokkini poistuu oitis. Lavinia jää
ovelle, katsoo minua hetken pitkään. Suon hänelle hymyntapaisen ja
katson, kuinka hänen pieni kehonsa poistuu huoneesta.
”Sinulla on hyvä sisäkkö,
Lucilla.”
”Niin on.”
Katson Levainen kapeisiin,
haaleansinisiin silmiin vain haastaakseni miehen. Hän ei kestä
katsoa minua suoraan ajatellen kaikkea sitä, mitä hänen katseensa
takana juoksee.
”Onko sinulla tarjota minulle
uutisia rintamalta?”
”Rosencranzin rajalla on käyty tänä
aamuna taistelu. Paikalla ei ole lainkaan elonjääneitä.”
Nyökkään vaisusti. Sotilaat kadulla
olivat siis lisäjoukkoja.
”Kumpikaan puoli ei ole siis...”
En osaakaan viimeistellä lausettani. En tiedä, mitä tarkoitan
puolilla. Ihmisiä ja vampyyreita vai pelkästään keskenään
sotivia ihmisiä?
”Neuvostosotilaat pääsivät
yllättämään pienin joukoin vartioidun rajan. Kaikki täkäläiset
ovat päässeet hengestään.”
Nyökkään uudelleen. Sota alkaa
näyttää yhä vain huonommalta Rosencranzille ja sen kyljessä
hengittävälle Saksalle.
”Lisäksi olen törmännyt
ruttopotilaita tavatessani erääseen hyvin huolestuttavaan seikkaan,
joka ei onneksemme liity ruttoon itsessään. Sairaudenkuva on
edelleen samanlainen. Mustia pisteitä silmän valkuaisissa ja suun
sisäpinnoissa. Terävöityneitä hampaita, joissa sykkii loputon
nälkä. Ei, tauti ei koskaan muutu.” Levaine pudistaa päätään
vaitonaisena. Minä odotan, että hän siemaisee teetään ja jatkaa.
”Potilaiden omaiset ovat alkaneet
puhua Azazelista.”
Lasken teekupin hiljaa alas. Jos teen
liian nopean eleen, ilmoille päästetty sana käy liian
konkreettiseksi ja asettuu poikkiteloin sisuksiini. En saa päästää
sitä sisälleni. Hengitän hitaasti ilmaa sisääni, vannon, etten
koskaan imaise pahuutta merkitsevää sanaa keuhkoihini.
”Ihmisten ei tulisi käyttää
sellaisia termejä.”
”Se on ihmisien keksimä sana.
Lucilla, ystäväni, Azazel on todellinen, ei pelkkä ihmisten
kehittämä taruolento, joka selittää heidän kokemansa vääryyden.
Jossakin täällä on olemassa alkupeto, josta tämä kaikki on
lähtöisin. Vuohesta sikissyt hirviö.”
Huokaisen syvään. Levaine on
maailmassa toinen, jonka kanssa voin puhua tällaisista seikoista
ilman pelkoa siitä, että kieleni poltetaan tuhkaksi. Toinen, jolle
voin jakaa sieluani tällä tavoin, on kaukana sodan mustien tuulten
johdattelemana. Missä ikinä hän onkin, hän on elossa, sillä
muste saamillani kirjepapereilla on lähtöisin hänen kynästään.
”Jos ihmiset ovat todella alkaneet
puhua Azazelista, tilanne on huono. Todella huono”, huokaisen ja
haen kosketuspintaa Levainen silmistä. Mies katsoo minuun tietäen,
mitä ajattelen. Alun alkaen Azazelin piti olla vain sana. Nyt siitä
on tullut jotakin paljon suurempaa. Siihen latautunut viha ei ole
enää viattoman punaista, se on mustaa ja tarttuvaa kuin terva.
Azazel on kaiken kansan keskuudessa
olento, josta pahuus on päässyt sikisemään maailmaan. Vuohesta
syntynyt demoni, paholainen, itse Saatana, joka on puremallaan
levittänyt maailmaan veriruton vain tehdäkseen todellisuudesta
kaltaisensa. Tarina on värittynyt ja saanut ritualistisia piirteitä
vuosikymmenten varrella. Silti aina on ollut paholainen, jota syyttää
ruton runtelemista sieluista ja jokaisesta juodusta pisarasta.
Azazelin piti olla pelkkä ihmisten synnyttämä myytti. Sitten nimi
kuultiin vampyyriksi todettujen suusta, eikä sanan paino enää
koskaan tippunut pois.
”Tämä tarkoittaa sitä, että
maailma on alkanut etsiä syyllistä. On täysin tiedossa, että
ruttoon sairastuneet eivät ole ainoita mahdollisia vampyyreja.
Rutonkantajat ovat uhreja, kenties vielä parannettavissa. On
olemassa puhtaita, ikuisia olentoja, joiden keskuudesta ihmiset
etsivät alkulähdettä, Azazelia”, jatkan ja siemaisen lopuksi
viilentynyttä teetäni. Haalea neste valuu alas kurkkuani
muistuttaen minua siitä, ettei se riitä viemään nälkääni pois.
”Nimeä ei ole mainittu pelkästään
sellaisessa asiayhteydessä.”
”Mitä?”
En kykene enää peittämään
hämmästystäni. Jätän lopun viilenneestä teestä omaan arvoonsa
ja nousen pöydästä. Lavinian valitsema hiusteni hienoista
punaisuutta korostava ruosteenpunainen leninki valuu lattiaan, laskos
seuraa minua pöydän toiseen päähän. Kumarrun Levainen viereen
kuin anoakseni armoa.
”Kerro minulle.”
”Lucilla… He ovat alkaneet etsiä
syyllistä joukostaan.”
”Azazelia ihmisten keskeltä?”
”Hänen täytyy kulkea täällä
ihmiskasvoin.”
”Naurettavaa.” Pudistan päätäni,
kiharat putoilevat harteille. ”Ihmiset etsivät syyllistä ja
sotivat keskenään, vaikka heidän tulisi keskittyä auttamaan
niitä, jotka ovat kuolemaisillaan. Mitä ideaa on sodassa, jota ei
voi voittaa? Lääkkeet eivät auta. Sinä tiedät sen, olet tohtori.
Lääkkeistä ei kannata sotia.”
”Mutta eiväthän ihmiset osaa
kuolemankaan kanssa jäädä kamppailemaan. On helpompaa taistella
jostakin muusta, lähettää tantereelle viimeisetkin elonsa voimissa
olevat nuoret miehet.”
Kuljetan kättäni hitaasti Levainen
tuolin reunusta vasten. Kultainen, vanhanaikainen koukerokuvio kulkee
sormieni alla sulavasti kuin silkki.
”Levaine… Minusta on hurmaavaa,
että kanssani kykenet puhumaan ihmisistä heinä.”
”Minä en –”
”Tiedän kyllä”, keskeytän
Levainen. Kurotan lähemmäs, asetun aivan miehen kauluksen
peittämän, tykyttävän suonen kohdalle. Hengitän hänen peitettyä
kaulaansa. ”Et vain ole oppinut nimeämään itseäsi vielä meidän
joukkoomme.”
”Minä en koskaan, ikinä...”
”Älä kiellä itseäsi.”
Mies vetäytyy taaemmas, pakenee
nälkäni alta. Kauhu silmissä ei ole teeskenneltyä, mutta se on
laimea kopio siitä, mitä ihminen tuntisi. Ruttonaamari voi peittää
suipot kasvot taakseen, mutta se on lopulta paljon huonompi naamio
kuin kasvot itse. Silmien taakse jäävä häpeä ja inho ovat
ainoita asioita, jotka vievät tätä miestä eteenpäin. Tohtori
Levaine voi esiintyä keksityllä nimellä ja parantaa veriruttoon
sairastuneita parhaansa mukaan, mutta hän ei voi koskaan kieltää
minulta sitä, että on itsekin taudinaiheuttaja, rutonkantaja.
Verenimijä. Olento, jota ihmiset nimittävät vampyyriksi.
”Lucilla, lopeta, sinä olet liian
nälkäinen.”
”En ole vielä saanut tämän
kuukauden annostani. Ajattelin, että olisit voinut...”
Levaine nousee teatraalisen nopeasti
ylös aivan kuin olisin ehdottanut hänelle intiimimpää toimintaa.
Minulta kestää hetki ymmärtää, että Levainelle ehdotukseni on
aivan yhtä intiimi kuin pyyntö jakaa makuuhuone.
”Et voi tehdä aina mielesi mukaan.”
”Etkä sinä voi paeta loputtomiin.”
Levaine kääntää päänsä pois.
Minuutit juoksevat toisensa kiinni.
Kestää useita hetkiä saada Levaine istumaan jälleen alas ja
avaamaan kauluksensa. Me olemme tehneet näin ennenkin. Joskus pedon
on helpointa aterioida toisella. Olemme toistemme ainoa toivo.
Levaine ei voi tartuttaa minua, sillä kannan elämää, omaa pientä
ikuisuutta harteillani. Kuolemattomuuteni puolestaan ei leviä jo
vuosia sitten tartunnan saaneeseen Levaineen. Jos kestämme toistemme
veren, voimme juoda toistamme silloin, kun muutakaan ei ole tarjolla.
Rosencranzin julistettua itsensä vampyyreista puhtaaksi maaksi
olemme voineet vain järjestäytyä, hakea tukea toisiltamme.
Muistan edellisen kerran, kun join
verta toisesta vampyyrista. Ruusujen kesä oli humaltanut meidät
paitsi toisistamme, myös rajattomana edessämme avautuneesta
maailmasta. Olimme jumalia. Kaaoksen edeltäjiä, likaisia, mutta
taivaallisia.
Tunteeni tohtori Levainea kohtaan ovat
huomattavasti monimutkaisemmat. Mies ei ole rakastettuni, ei ole
koskaan ollutkaan, mutten voi olla ajattelematta hänen kehonsa
lämpöä viedessäni nälästä tykyttävät hampaani hänen
kaulalleen. Levaine värähtää kulmahampaiden painuessa
kaulavaltimoa vasten, upotessa syvälle ihoon. Punaisuus sokaisee
aistini, en näe mitään muuta, täytyn veren tuomasta autuudesta,
unohdan nälän ja vihan ikuisen kierteen, kaiken sen, jossa minä ja
tämä mies joudumme ikuisesti elämään. Sukunsa perijätär ja
maailmaa parantava tohtori. Kaksi suurta valheellista tahraa
paperilla. Valhe on kirjoitettu meihin jo hetkenä, jolloin meistä
tehtiin petoja. Se juoksee veressämme tummana ja painavana.
Kun Levainen veri tuntuu räjäyttävän
nälkiintyneen, väsyneen tajuntani, muistan jälleen, miltä tuntuu
nähdä maailma värikkäänä, elävänä. Miten paljon se
muistuttaakaan jotakin sellaista, jonka ei pitäisi olla olemassa
kenellekään kaltaiselleni. Täydellisyys, sitä se on,
likaisuudessaan ja valheellisuudessaan. Aistini täyttävä punainen
tekee minusta täydellisen. Livun sen täyttämään repaleiseen
autuuteen ja toivon, että huomenna muistaisin jälleen olevani
kaiken verenpunan alla pelkkä olento, jonka ihmisyys vietiin liian
varhain. Veren noruessa poskelta jo ennestään punaiselle mekolleni
muistan, miltä tuntuu menettää kontrolli eläimellisyyden
puskiessa pintaan. Kauhistun ajatusta siitä, että olen ikävöinyt
sitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti