maanantai 29. lokakuuta 2018

Verivalhe: luku 18


Luku 18: Omistettu (Kaspar, marraskuu 1940)

Huone on usvainen aamu, hämärään ja hopeaan kiedottu. Sähkövalot rikkovat tiensä hopeisen hunnun halki kuin aamun ensimmäiset auringonsäteet. Ilmassa tuoksuu hennosti makea parfyymi, valot räpsähtävät kerran ja minä astun niiden eteen.

Noire istuu valojen edessä kuin kunniapaikalla. Hänen peilinsä on muiden pukuhuoneiden peilejä suurempi ja valot kirkkaammat. Noire itse on kuin tähtiloistetta, joka kokoaa kaiken valon itselleen. Kaikki täällä on tarkoituksella loisteliasta, mutta ei kuten oman vuosikymmenemme keinotekoinen hohto, vaan kuten vuosisatojen takainen aito loiste. Noireen kiteytyy menneiden vuosikymmenten glamour.

Tervehdys, Kaspar”, Noire hymyilee minulle peilin kautta. Hän ei kyseenalaista läsnäoloani, vaikka kirkkaimman tähden pukuhuoneeseen ei koskaan tulisi astua koputtamatta. ”Olet vihdoinkin saapunut.”
Noiren sanat antavat hänet ilmi. Hän ei puhuttele sitä henkilöä, jolle on puhunut jo yli kuun päivät. Se henkilö on sisälläni valmiina syntymään uudelleen kuorekseni. Puhun vihdoin Noirelle omana itsenäni, ja hän aistii sen.

Suuresta ovaalin muotoisesta peilistä katsoo mies, jonka vaatteet ovat kauttaaltaan veressä. Noire ei puutu siihenkään. Hän ei ole typerä, hän tietää tarkalleen, millaista leikkiä olen leikkinyt Lumieré de Lunessa. Hän näkee Antonion minuun jättämät merkit. Tällä hetkellä Noire ja minä olemme ainoat, jotka tiedämme, ettei Antonio minusta vampyyria tehnyt. Hän vain auttoi nukuttamaan kuoreni.

Aiotko kertoa verbaalisesti sen, jonka kaikki muu sinussa antaa jo ilmi?”
Naurahdan.
Tarvitseeko minun?”
Olisi mukavaa tietää, miksi kaltaisesi viitsii leikkiä jotakin muuta kuin on.”
Samoin.”
Sota.”
Niin. Sota.”

Sota on ajanut meidät tällaisiksi. Pakottanut Noiren esittämään ihmisnaista kaikkien paitsi omiensa keskuudessa. Se on hänen lohtunsa. Minulle ei suotu palastakaan siitä. Sodassa en voinut muuta kuin niellä kalvavan nälkäni ja elää sen kanssa, että tiesin toisen vampyyrin pukeutuvan samaan univormuun ja ruokkivan itseään yön pimeydessä. Täällä en antanut itseäni ilmi, koska minuuteni ei ollut ehjä. En voinut tietää, millaisesta laidasta omaa päätäni olisin löytynyt, jos olisin kuukausi sitten paljastanut olevani vampyyri. En ollut silloin oma itseni. Tuskin edes vampyyri. Nälkäni oli kuihtunut pieneksi, mutta kipeäksi muistoksi kehon perukoille. Se muistutti yhä olemassaolostaan, mutta ei määrittänyt sitä, mikä olin. Saatoin aivan hyvin olla ihminen.

Lady Noire, kumpi meistä mahtaa olla suurempi valehtelija?”
Noire nousee ylös, oikaisee pitkän ja kapean runkonsa koko pituuteensa. Hän on naiseksi hyvin pitkä.
Kannattaisiko siitä ottaa selvää?” Noiren hymy sisältää merkityksen, jollaista en ole havainnut kenenkään huulilla sitten Antonion ja minun ensitapaamisen. Minun ei tarvitse epäröidä, sillä olen päättänyt suhtautumisestani Noireen jo aikoja sitten.

Minä voin luvata sinulle osan totuudesta”, Noire sanoo hiljaa, ”mutta sinun pitää etsiä se itse. Vain siten kykenen avaamaan itseni sinulle.” Noire astelee lähemmäs, ja tiedän tulkinneeni merkityksen oikein. Hän ei kävele luokseni kuin rakastajatar, vaan kuin vertainen, joku, joka on oppinut näkemään minut. Ilme on rauhallinen, silmät raukeat, kun hän kumartuu viemään huulensa omilleni.

Ei kestä kauaa antautua Noirelle. Kosketamme toisiamme vertaisina, päädymme toistemme ihoille kumpikin omasta syystään. Annan Noiren vetää minut niin lähelle itseään, että hänen nälkäisen sydämensä syke tuntuu jokaisessa osassa minua. Hengitän häntä sisääni kuin kauan kaipaamaani huumetta. Tiesin päätyväni tähän ennemmin tai myöhemmin, mutta en koskaan kuvitellut nauttivani Noiresta lähelläni tällä tavalla. Nautin hänen impulsiivisuudestaan, yhtäkkisen halunsa kasvamisesta jokaisen kosketuksen myötä. Viedessäni käteni hänen selälleen aistin hetkellisen pelon Noiren kehossa, mutta se laantuu, kun vedän mekon pois hänen yltään.

Hetki on nopeasti ohi. En koskaan päästä itseäni täydelliseen kiihkoon, en salli itseni kadottaa fyysisyyteni rajoja Noiren kanssa. Hän ei ole se, joka saa kunnian minuuteni riistämisestä. Noirekaan ei anna myöten, hänen arvokkuutensa säilyy, vaikka hetkemme ei pysy tahrattomana. Jälkikäteen hän ei vedä mekkoa ylleen, hän pitää sen maassa kuin merkkinä siitä, että hänkin on pohjimmiltaan ihminen, kykenevä toimimaan omien vaistojensa ohjaamana.

Vastauksien etsiminen on täysin kirjaimellista, ei runollinen tapa pyytää toinen iholle. Jos ihmiskeho on tarina, Noiren tarinasta puuttuu useita sivuja ja onnellinen loppu. Se on kauttaaltaan satutettu, kivusta väännetty tarina. Minua oksettaa ajatella, miten paljon tuskaa silkkinen hopea on kyennyt piilottamaan.

Noiren kädet ja jalat ovat sirot ja koskemattomat, tarinan raakuus ei ole edennyt niihin asti. Hänen keskivartalonsa on kuitenkin käynyt läpi käsittelyn, josta ihmisen ei ole tarkoitus selvitä. Rintojen alapuolelta alavatsaan asti kulkee valkeiden juovien jono. Ne kiertävät selkään ja leviävät suuriksi, tummiksi läikiksi, jotka näyttävät siltä, että verisuonet ovat katkenneet muualtakin kuin pinnasta. Tiedän, paljon voimaa tarvitsee käyttää tehdäkseen sellaista. Tiedän myös sen, että iskujen antaja ei ole tahtonut satuttaa vaan tappaa.

Ymmärrätkö nyt, miksi äiti päätyy nuoren poikansa kanssa Neuvostoliitosta Rosencranzin pohjoisosaan?”
Nyökkään hymyilemättä. En katso enää oikeudekseni koskettaa Noirea hellästi. Hän ei kaipaa sääliäni, enkä osaisi sitä hänelle antaakaan. Sääli ei paranna ketään.
Sattuuko sinuun edelleen?”
Selkäni ei koskaan parane, sen vauriot ovat syvemmällä. Niitä särkee lähes joka yö.”

Noire astelee ottamaan valkean, sifonkisen yöasun rekiltä ja kietoo sen ylleen. Valkoinen vaate on läpinäkyvä ja sensuelli, se peittää hänet vain näennäisesti. Sitten hän kävelee huoneen takaosaan, paikkaan, jossa en ole koskaan käynyt. Noire ei ole aiemmin vienyt minua pukukoppinsa yksityiseen, oven takaiseen osuuteen, jossa tiedän hänen viettävän yönsä. Luottamus hehkuu välillämme, kun Noire avaa oven ja näyttää käsillään, että minun tulee astua ensimmäisenä kynnyksen yli.

Noiren yksityinen makuukammari on pienempi kuin kuvittelin. Siellä ei ole loistavia valoja tai suuria koriste-esineitä. Sänky on leveä, mutta ei uusin mahdollinen. Tunnen sen pinnojen kitisevän istuessani sille. Huone on yksinkertainen ja hämärä.

Jotkin asiat eivät voi kiiltää”, Noire sanoo yksioikoisesti istuessaan vierelleni. Hän ei paina päätään olalleni tai aseta jalkojaan syliini. Olemme jo kertaalleen käyneet toistemme ihoilla. Nyt on toisenlaisen läheisyyden aika.

Maasta pakeneminen ei oikeastaan ole niin vaikeaa kuin sen luulisi olevan”, Noire sanoo hiljaa istuen sulkeutuneessa, itseensä kääntyneessä asennossa. Kädet ovat kietoutuneet jalkojen ympärille kuin lapsella, jota on juuri nuhdeltu. ”Vaikeinta on selviytyä paperittomana hengissä uudessa maassa.”
Pojallasi ei taida olla papereita vieläkään.”
Kostyalla oli varastetut paperit hetken aikaa. Se ei…”

Noire painaa pään polviinsa silmien katseen kovettuessa. Hän taistelee lujaa välttääkseen kyyneleet. Kun silmät sulkeutuvat, kummastakin silmästä noruu hopeinen puro poskille. Noire ei vapise eikä huuda. Hänen kyyneleensä jäävät vähäisiksi. En ole koskaan kohdannut ketään yhtä täydellisesti ylpeytensä säilyttävää, vaikka olen tavannut elämäni aikana niin paljon ihmisiä, että aivoni joskus täyttyvät heidän ylpeistä kasvoistaan. Noire on ensimmäinen, joka antaa minulle kyyneleensä ja haavoittuneen kehonsa näin avonaisena.

Kostya ja Antonio ovat tunteneet toisensa jo koulusta asti. Hän kävi kyllä koulua, mutta siinä oli liian useita riskitekijöitä. Se ei ollut paras ideani.” Noire vetää syvään henkeä, sulkee jälleen silmänsä. Oman kipunsa edessä hän ei aukenisi, mutta kun on kyse hänen lapsestaan, hän kykenee antamaan minulle surunsa.
Poikasi ei siis osannut sopeutua rosencranzilaiseen poikakouluun?”
Hän jättäytyi täysin ulkopuolelle. Vaikeni, koska ei osannut kieltä tarpeeksi. Se oli kamalaa. En voinut antaa hänen jäädä sinne.”
Entä Antonio?”
Olen pitänyt häntä omana poikanani siitä lähtien, kun näin hänet ensimmäistä kertaa Kostyan seurassa. Antoniossa oleva vilpittömyys oli minun pelastukseni.”

Kuvio on selvä. Maasta toiseen pakeneva nainen ei pakene itsensä vuoksi, vaan jonkin paljon arvokkaamman. Mitä tahansa Noiren haavat kertovatkaan, hän ei ole lähtenyt Neuvostoliitosta niiden käskemänä.

En pitänyt Kostyaa koulussa pitkään”, Noire tunnustaa, ”ja siitä lähtien hän on ollut nimettömänä tässä alati pimenevässä maassa. Otin töitä mistä sain, mutta naisena se ei ollut niin helppoa. Elin läpi paljon sellaista, josta Kostya ei tiedä vieläkään mitään. Jo ennen vampyyriksi muuttumista olin nähnyt sellaiset kadut, joita yhdenkään naisen ei tarvitsisi nähdä elääkseen.”

Noire pudistaa päätään enemmän itselleen kuin minulle.
Vasta vampyyriksi tultuani ymmärsin, että maailmassa on useita pimeyden tasoja. Vampyyrille elämä Rosencranzissa ei ollut sitä, mitä se oli ihmisnaiselle.”
Niin, sinun muuttumisesi. Siitä minä tahtoisin kuulla.” En peittele kiinnostustani siihen, josta olen kuullut rakkaimmaltani jo kuukausia sitten. Tiedän Lucillan tehneen monen muun ihmisen ohella myös Noiresta kaltaisensa. Olen alusta asti katsonut Noirea silmiin ajatellen, että hänen elämänsä täällä on pelkästään Lucillan ansiota.

Ei ole vielä sen tarinan aika”, Noire sanoo naurahtaen. ”Sinähän halusit tietää, miten nainen päätyy poikansa kanssa Neuvostoliitosta Rosencranziin. Olet jo nähnyt vastauksen.”
Sinä et ole kohdannut mustinta pimeyttä Rosencranzissa. Täällä valjastit sen käyttöösi, mutta mitä sellaista sinä kohtasit Neuvostoliitossa, ettet kyennyt jäämään sinne?”

Noire oikaisee selkänsä ja ristii jalkansa sängyn laidalle. Hän kääntää katseensa suoraan minuun. Jäänsinisten silmien ympärillä on muutamia ryppyjä, mutta ne näyttävät enemmän väsymyksen kuin iän aiheuttamilta.

Kostyan isä tiesi, mihin iskeä.”
Nyökkään pienesti. Epäilykseni jäljistä osuu oikeaan.
Olin kai onnekas. Hän aloitti väkivaltaisuutensa minua kohtaan vasta sen jälkeen, kun oli kertaalleen pelastanut minut.”
Pelastanut?”
Hän otti minut siipiensä suojaan. Hän oli vanhimman veljeni tuttavia, ja häneltä kesti yksien tavanomaisten juhlien verran havaita potentiaalini.”
Potentiaalisi mihin?”
Sen piti olla näyttelyä. Minulla oli niin kuvaukselliset kasvot.”

Noire kuljettaa kätensä hartioilleen kuin pitääkseen muiston sisällään.
Sen vuosikymmenen seksuaalisen viihteen tuottajat eivät kysyneet, millaiset kasvot naisella oli. Kehollakaan ei ollut merkitystä. Tärkeintä oli, että joku teki kaiken sen, jolle vanhemmat miehet saattoivat vuodattaa kehonnesteensä.”
Pystyn kuvittelemaan pimeät huoneet, päihteiden ja itkun sumentamat luolat. Paikat, joissa ihmisyys on pureksittu pieneksi ja maultaan mitättömäksi.

Pornoteollisuus ei tuhonnut minua. Hän tuhosi. Tipuin helvetin läpi vain ymmärtääkseni, että helvetistäkin voi oppia pitämään. Pitihän Kostyan isä minusta kuitenkin huolta.” Noire naurahtaa ja pudistaa ajatuksilleen päätään. ”Vaikka enhän minä tiedä, tarvitsiko minusta pitää huolta siksi, että hän oli alun alkaenkin päättänyt tuhota minut.”

Suoristan selkäni, asetun Noiren tasolle. Hivutan kehoani aavistuksen hänen suuntaansa, sillä tahdon pysyä hänen lähellään siitäkin huolimatta, etten usko säälin voimaan.
Mikä sai sinut lähtemään? Sinä et lähtenyt itsesi vuoksi.”
Sinä olet vaarallisen hyvä lukemaan toisia, Kaspar.”
Arvostan, ettei Noire tee oletuksia taitojeni taustalla. Olen kuullut aivan liian monesti minun joko kokeneen kamalia tai persoonallisuuteni olevan kylmä, kun kykenen lukemaan toisten motivaatioita ja tunteita.

Kadun vain kahta asiaa tässä elämässä”, Noire sanoo selkeästi raskaammalla äänellä. ”Toinen on se, että odotin liian pitkään. Päätin kestää iskut ja yöt, jotka eivät koskaan tuntuneet loppuvan. Minussa oli Kostyan saamisen jälkeen ainoastaan yksi pelko, ja olin riittävän typerä, etten tehnyt kuten se sanoi. Kostyan isä ehti lyödä häntä. Sitä en anna koskaan anteeksi itselleni.”

Noire vetää syvään henkeä. Hänen katseensa ei ole luonani, mutta en voi syyttää häntä siitä. Hän sentään yhä tietää, kenelle puhuu. Hänen on vain käytävä tämä läpi.
Toinen liittyy pelkästään vampyyriuteen. Siihen, mistä jo kysyitkin.” Noire kertoo minulle, kuinka hänestä tehtiin vampyyri hyvin äkkiäarvaamatta. Kaduilla kuka tahansa saattoi päätyä uhriksi. Tiedän sen. Lucilla on monesti kertonut minulle perusteistaan valita uhrinsa. Siihen aikaan hän kiintyi pieniin asioihin. Pidän hänen korustaan. Hänellä on kaunis silinteri. Tuo katsoo lastaan niin rakastavasti. Heidän verensä täytyy olla jumalaista.

Mikään Noiren kertomassa muuntautumistarinassa ei yllätä minua. Muutosprosessi ei tunnu ensimmäisten päivien aikana. Vasta, kun nälkä ehtii kasvaa raastavan fyysiseksi ensimmäisen kuukauden aikana, entinen elämä alkaa menettää muotoaan. Noire kuvailee asiat juuri siinä järjestyksessä, jossa tiedän jokaisen kokevan ne. Ainoastaan se, miten Noire jatkaa, herättää varsinaisen kiinnostukseni.

Päätökseni muuttaa Kostya kaltaisekseni on kenties vielä suurempi virhe kuin se, että annoin hänen isänsä satuttaa häntä. Siihen aikaan olin tietoinen oman vampyyriuteni rajoista. En jäänyt murehtimaan jotain, jota en voinut enää muuttaa. Sukelsin uuteen elämään ja opettelin nopeasti, kuinka uida siinä. Samoihin aikoihin poikani oli tutustunut Antonioon ja eli elämänsä rajuinta aikaa poikakoulussa. Raha ja pelko olivat päivittäisiä ongelmiamme, ja minä päätin jossakin itseni sisällä, että Kostyan muuttaminen vampyyriksi olisi ratkaisu.” Noiren ilme on avoimen tuskainen. Kauniit, herkät kasvot vääristyvät kivusta, joka ei koskaan lakkaa.

Ja sitten tapahtui jotain. Kostyahan on rutonkantaja, eikö niin?”
Noire nyökkää.
Kuvittelin, että meidän pitäisi kokea kaikki yhdessä. Että jos äiti elää ikuisesti, pojankin täytyy. Sellaiseen itsekkyyteen minulla ei ole enää koskaan varaa. Olen sekä poikani biologinen äiti että hänen verivanhempansa. Yhdenkään äidin ei koskaan tulisi ottaa sellaista vastuuta itselleen.”
Mikä muutosvaiheessa meni vikaan? Elämänkantajan ei kuuluisi levittää ruttoa.”
Ruttohan on alun perinkin syntynyt pelkästään likaisissa, väärissä oloissa. Puremistilanteessa kenties meni jotakin peruuttamattomasti vikaan. En vieläkään tiedä. Ei minun tarvitse. Poikani oli kuolla siihen, mitä hänelle aiheutin.”

Ilme Noiren kasvoilla pehmenee. Yllätän itseni jälleen ihailemassa häntä. Noiressa kovuuden ja pehmeyden vaihtelut ovat uskomattoman lohdullisia. Hän todistaa minulle, että on mahdollista päästää hetkeksi irti ylpeydestään kertoakseen, miksi kipu on yhä päivittäinen osa elämää.

Mutta jotakin hyväähän siitäkin syntyi, vai mitä? Lumieré de Lunea ei olisi olemassa, jos en olisi miltei menettänyt poikaani kahdesti.”
Kostyan vuoksiko sinä tähän ryhdyit?” Kohotan kulmiani. Olen aidosti hämmentynyt. Tähän asti olen ajatellut Noiresta uhkuvan vaikutusvaltaisuuden olevan syy Lumieré de Luneen. Noire on niin teatraalinen ja näyttävä, että olen ajatellut hänen olevan tarkoituksella näytillä. Se, että syy paljastuukin sentimentaaliseksi, tuntuu aavistuksen valjulta.

Minä näin, mitä joukkoon kuulumattomuus teki pojalleni. Ei kestänyt kauaakaan ymmärtää, että vampyyrit kokevat maailmassa juuri jotakin sellaista. Niin syvää riittämättömyyttä ja kuulumattomuutta, että se tappaa heidät. Päätin, että jos voin vaikuttaa asiaan, tahdon antaa kaltaisilleni paikan, jonne juurtua.”
Empatiaa meille vampyyreille, niinkö?”
Ihmiset pitävät meitä hirviöinä, koska meidän täytyy juoda heidän vertaan. Silti en ole koskaan nähnyt yhdenkään vampyyrin tekevän toiselle mitään sellaista, mitä Kostyan isä teki minulle.”

Sanat löytävät tiensä minuun, kaikuvat sydäntäni vasten. Uskon ymmärtäväni. Tähänastisessa elämässäni olen kohdannut pelkkiä pimeytensä hyväksyneitä ja jatkuvan vihan alla eläviä vampyyreita. Noire on ensimmäinen, joka on päättänyt luoda ympärilleen niin paljon lämpöä, että muutkin voivat elää siitä.

Tunne, jonka tunnistan itsessäni, on vanha viholliseni. Jokin siinä, miten järkkymätön Noire on rakkaudessaan ja päättäväisyydessään herättää minussa niin syvää kateutta, että tiedän hautautuvani siihen, jos annan sen elää. Ymmärrän, miksi Antonio haluaa pitää tätä naista äitinään biologisen äitinsä sijasta. Jos olisin kohdannut Lumieré de Lunen kaltaisen paikan aiemmin, minä olisin kasvanut aivan eri suuntaan vampyyrina.

Noirella ei ole enää sanoja minulle. Olen saanut nähdä hänet täysin alastomana, miltei kaikesta ylpeydestään riisuttuna. Tiedän, että tämän yön jälkeen katsomme toisiamme eri tavalla, eikä niin käy siksi, että olemme jo kertaalleen käyneet toistemme kehoilla, vaan siksi, että tiedän nyt Noiresta jotakin, jonka hän on pitänyt piilossa kaikilta muilta. Koruttomassa makuuhuoneessaan hän on kenties itkenyt yksin. Minun on mahdoton kuvitella sitä, kun Noire vetäytyy makuulle ja kiskoo karheaa peittoa ylleen kuin suojaa hakeva lapsi. Hänen avuttomimmat eleensäkin ovat elegantimpia kuin kenen tahansa muun. Kenties sekin on vain suojakuori. Tai sitten kateuteni Noiren aitoudesta on täysin oikeutettua.

Nousen ylös, en anna kenellekään mahdollisuutta löytää meitä aamulla samasta makuuhuoneesta. Kostya olisi valmis tappamaan minut ja Antonio ei enää koskaan tulisi ehjäksi. Pitäydyn varovaisena. Tarpeen tullen en usko, että jaksaisin valehdella enää yhtään mistään. Ytimeni on palannut, eikä se valehtele kuin ehdottoman pakon edessä. Noiren kaltaisen henkilön kanssa jaetuista yhteisistä hetkistä ei kuitenkaan kannata pitää erityistä meteliä.

Ennen kuin poistun huoneesta, tiputan huuliltani vielä yhden seikan. Sen, jonka hän kuvittelee minun unohtaneen.
Sinun nimesi. En vieläkään tiedä sitä.”
Noire nostaa hopeanharmaata päätään. Vasta koruttomassa huoneessa ymmärrän, miten hänen ikäisensä hyväkuntoiset ja pitkät suortuvat ovat voineet harmaantua jo nyt. Vain riittävä määrä tuskaa tekee ihmiselle sellaista.
Kaspar Rodriguez, tahdotko sinä omistaa minut? Siltä tämä nimittäin vaikuttaa.”
Mitä tarkoitat?” kysyn, vaikka uskon tietäväni. Nimet määrittävät meidät. Jos tiedän Noiresta nimeä myöten kaiken, voin tehdä hänelle mitä tahdon. Hänestä tulee minun. Hänkin tietää sen. Voiko hänen kaltaisensa auktoriteetti todella ojentaa itseään toiselleen niin helposti?

Sinä et kerro lainkaan itsestäsi, mutta otat vastaan kaiken minussa. Kuinka me voimme selvittää, kumpi meistä on pahempi valehtelija, jos et kerro minulle mitään?”
Nöyrimmät pahoitteluni, lady Noire. Oletan, että tämä on ollut sinulle raskasta ja palaan ehdottomasti aiheeseen, kun vain tahdot. Minä kyllä kerron.” Minä aivan oikeasti kerron. Se voisi olla virkistävää. Se saa kuitenkin jäädä myöhemmälle. Astun kynnykselle uudelleen aikomuksenani lähteä, kun Noire ojentaa minulle viimeisen osan luottamustaan. En ole tosissani odottanut hänen tekevän niin, ja kun hän päätyy ratkaisuunsa, jokin sisälläni loksahtaa lopullisesti pakoilleen.

Minun nimeni on Natalya.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti