tiistai 3. maaliskuuta 2020

Kuningas ja ruusu: luku 30


Luku 30: Hänen naurussaan

Lilika makaa selällään sängyllään ja laskee halkeamia katossa, kun hänen kaulakorunsa värähtää ja Endelionin hologrammi rävähtää näkyviin ilman, että hänen tarvitsee painaa viestintä mistään. Lilika vetää peiton miltei alastoman ruumiinsa suojaksi ja sipoo valkeat hiuksensa pois kasvoiltaan.

Endelion? Mitä nyt?”
Noinko tervehdit veljeäsi, joka on taas yläilmoissa?” Endelion nauraa.
Lilika kohottaa kulmiani.
Mitä pikemmin menet asiaan, sitä parempi.”
Kylmää, sisko rakas, erittäin kylmää”, Endelion huokaisee teatraalisesti. Kuva särisee, mutta Lilika erottaa huvittuneisuuden Endelionin joka eleestä. ”Mistä tiesit, että minulla on tärkeää asiaa?”
Et sinä muuten ottaisi yhteyttä.”
Hologrammi virnistää.
Saatat olla oikeassa.” Ilme kovenee, hymy hiipuu sekunneissa. ”Asiani koskee ruusuja. Minä tahdon koko Krieliin tiedotettavan, että haluan Remin antautuvan.”

Lilika ei pysty peittelemään järkytystään, hänen katseensa haparoi väärällä hetkellä.
Mitä nyt, sisareni? Etkö pysty toteuttamaan määräystäni?”
Minä kuvittelin, että näin suurista linjauksista keskusteltaisiin enemmän.”
Olen suunnitellut sitä jo kauan. Päätin, että nyt, kun uutinen Ethé Lorianin kuolemasta on varmasti saavuttanut Reminkin korvat, on aika nujertaa hänet.”
Minä kun luulin sinun haluavan vielä leikkiä hänen kanssaan.”
Niinhän minä haluankin. Tämä ei muuta mitään.”
Mikset sinä voi kertoa minulle, mitä suunnittelet? Minä olen sinun itsesi nimittämä väliaikaishallitsija, taivaiden nimissä, kohtele minua sen mukaisesti!”

Hologrammi mutristaa suutaan.
Voi, Lilika pieni, kohtelenko minä sinua epäkunnioittavasti? Onko tämä nyt kamalan epäreilua pikku Lilikaa kohtaan?”
Endelion, ole kiltti ja säästä imitaatiosi niille, jotka kostuvat niistä jotakin”, Lilika huokaisee. ”Kuinka sinä haluat minun kertovan kaikille?”
Lähetä saarten vartijoille kokoontumiskutsu. Haluan sinun keskustelevan aiheeseen liittyvistä yksityiskohdista heidän kanssaan.”
Siinä kestää.”
Minulla ei ole vielä kiirettä.”
Kuinka minä tunnen ’aiheeseen liittyvät yksityiskohdat’, kun kuulen tästä ensimmäistä kertaa nyt?”
Siksi minun luotetuin mieheni on siellä sinun kanssasi. Kysy Solasilta, hän tietää.”

Lilika sulkee silmänsä hetkeksi. Solas. Tietenkin. Kaikesta huolimatta Solas on yhä Endelionin luotettu, se, joka tietää yksityiskohdat ketään tarkemmin. Lilikan kehoa kylmää, kun hän ajattelee makaavansa sellaisen miehen kanssa, joka samaan aikaan jakaa hänen isoveljensä syvimmät salat. Ajatus saa kehon värähtämään.

Lähetä kutsut viestimen välityksellä heti”, Endelion ohjeistaa, ”ja kerro, että kokous pidetään heti. He pääsevät perille illaksi, jos nousevat laivaan mahdollisimman pian. Päivä on vielä nuori.”
Onko muuta?”
Ei mitään sellaista, mitä et saisi selville Solasilta.”
Selvä.”

Veli on aikeissa heilauttaa kättään ja katkaista, kun Lilika avaa suunsa.
Odota hetki.”
Minä olen töissä, sisko rakas, etkö sinä muista sitä?”
Muistan. Odota silti.”
Syvä huokaus. Hologrammi värähtää, miltei katoaa näkyvistä.
Nopeasti sitten.”
Miten sinä ajattelit saada Remin antautumaan?”
Hologrammin hymy leviää, Lilikan tekee kipeää katsoa sitä.
Sitä sinun täytyy kysyä Solasilta”, Endelion sanoo, ”hän kertoo varmasti mielellään.”
Lilika aikoo väittää vastaan, sanoa, että Endelionilla on velvollisuus kohdella häntä kanssaihmisenään, mutta Endelion on jo heilauttanut kättään.
Täytyy mennä, sisko rakas! Palaillaan!”

Yhteys katkeaa särähtäen, Lilika kiskaisee korun kaulastaan ja heittää sen valkealle sängylleen. Sadatellen Lilika nousee ja pukee ylleen, kietoo paksun vyönsä remmin niin tiukalle, että se pureutuu ihoon. Raivo sykkii hänen suonissaan, hänen olisi saatava paljon aikaiseksi lyhyessä ajassa. Endelion heittelee häntä ympäriinsä kuin räsynukkea. Lilikan ruumis on täynnä raivoa, samaa raivoa, joka tappoi heidän äitinsä. Se ei ole vanhentunut päivääkään. Se viiltää yhä yhtä syvältä.

Lilika ottaa laitteellaan yhteyttä saarten vartijoihin, kutsuu paikalle vartijat Colarista, Kallasista ja Alissandrasta. Lilika malttaa kätensä, estää itseään kirjoittamasta Remille vielä. Olisi pidettävä kokous, kohdattava ruma, häneltä jälleen kätketty totuus. Edellinen häneltä salattu suunnitelma vei Ethé Lorianin hengen. Remiä olisi varoitettava, mutta ei vielä.

Oven avautuessa Lilika on saanut vihdoin istuuduttua alas, vedettyä valkeat suortuvansa ylös. Lilika erottaa Solasin pitkän hahmon peilin kautta.
Teidän korkeutenne? Kuinka te olette yhä täällä yksinänne?”
Minä kutsuin juuri saarten vartijat kokoukseen, jossa keskustelemme siitä, että Remi täytyy saada antautumaan”, Lilika sanoo pehmeästi väläyttäen Solasille peilin kautta terävän hymyn.
Solasin ruumis jäykistyy, antaa tämän ilmi. Petturi.

Sinä olet tiennyt kaiken tämän ajan”, Lilika sanoo pyöräyttäen tuolinsa ympäri, ”etkä ole maininnut tällaisesta suunnitelmasta sanallakaan.”
Kertoiko sinun veljesi?”
Arvoisa kuningas kertoi, että hänen luotetuin miehensä osaa kertoa minulle tarkemmista yksityiskohdista.” Lilika ei peittele raivoaan, se saa tihkua jokaisesta sanasta.
Voi helvetti”, Solas hengähtää.
Sitä minäkin ajattelin, kun hän otti minuun yhteyttä.”

Solas vetäytyy seinää vasten kuin rikollinen, kuin joku, joka on vihdoin paljastunut. Solas hautaa kasvot käsiinsä ja ärähtää.
Helvetin Endelion”, Solasilta pääsee, ”minä sanoin hänelle, että suurten linjausten salaaminen sinulta ei olisi hyvä idea.”
Vaivauduit oikein sanomaan hänelle? Ajatella!”
Lilika, minä tiedän, ettei ole oikein salata sinulta tällaista, mutta –”
Minä kerroin sinulle merkistäni, ja sinä päätit silti salata tämän minulta!”
Minä –”
Älä yritä!” Lilika huutaa. Kärsivällisyys on kulkenut nuoralla jo liian pitkään, se on alkanut palaa toisesta päästään. ”Minä inhoan tekosyitä ja valheita, joita veljeni ja hänen lähipiirinsä minulle suoltavat. Taivaiden nimissä, te olette kaikki yhtä mätiä.”

Solas on ojentanut kädet kehonsa eteen, mies puolustaa itseään Lilikan raivolta. Aivan kuin Lilika olisi muka koskaan valmis käymään ainoan ihon alle päästämänsä ihmisen kimppuun. Solasilla on etulyöntiasema. Lilika ei uskalla kääntyä katsomaan kuvajaistaan peilistä, jo hänen heijastumansa Solasin silmistä on hänelle riittävästi. Se muistuttaa häntä äidistä.

Anteeksi”, Lilika huokaisee rojahtaen takaisin tuolilleen, ”anteeksi, Solas. Minä en… Minä pelkään. En tiedä, kauanko voin jatkaa tätä teatteria.”
Olen jo aikaisemmin ilmaissut huoleni siitä, kuinka sinä jaksat tämän.”
Silti sinä pidit minulta tietoa tästä suunnitelmasta. Sinä et varsinaisesti ole ollut avuksi, Solas.”
Anteeksi, teidän korkeutenne, minä tiedän sen.”
Kenties äitini oli oikeassa. Minulla ei todella ole arvoa täällä. Olisi pitänyt kuunnella häntä alusta alkaen.”
Teidän äitinne oli nainen, jonka sanomisista teidän ei tarvitse enää välittää.”
Minä ja Endelion olemme pelkkiä hänen luomuksiaan”, Lilika sähähtää. ”Joskus tuntuu siltä, että oli turhaa edes kuvitella mitään muuta.”

Solas astelee Lilikan luo, kumartuu tuolin eteen. Solas kurottaa kohti Lilikan syliä, painautuu lähemmäs. Lilika säpsähtää yhtäkkistä läheisyydenosoitusta, se on liikaa, liian iholla. Solas ei kuitenkaan suutele häntä, vaan kuljettaa kätensä hänen käsivarsilleen. Eleessä on jotakin ilmeisen isällistä, Lilika maistaa sappinesteen suussaan. Tällainen välitys ei sovi Solasille.

Voi Lilika, rakas pieni Lilika”, Solas hengähtää.
Älä.”
Minä en enää tiedä, voinko kertoa sinulle kaikkea sitä, mitä veljesi haluaa minun sinulle kertovan.”
Anna vain kuulua. Tahdon kuulla jokaisen hirvittävän yksityiskohdan, jonka te olette pitäneet minulta.”
Sinä olet ruusu… Rakas Lilika, sinä olet ruusu. Kuinka sinä voit kantaa sen taakan sitten, kun saat tietää?”
Yllättyisit siitä, mitä kaikkea minä kestän.”

Lilikan mieli täyttyy kahden naisen kuvista. Ensin äiti tyhjine silmineen, oma miekka rinnassaan. Sitten Ethé, surumielisesti hymyilevänä kaltereitten takana. Kuva on vielä liian elävä, Lilika värähtää sen edessä saaden Solasin vetäytymään taaksepäin. Kaikki teloitetut kapinatoverit, rakkaat ruusut, jotka eivät tienneet teloittajansa olleen heidän voimakkain liittolaisensa. Lilika kantaa sitä kaikkea päiviensä loppuun. Solas ei voi suojella häntä enää miltään, ei edes itseltään.

Hyvä on”, Solas huokaa. Hän silittää Lilikan poskea, kurottaa painamaan suukon otsalle. Yhä räikeän isällinen. Lilikan koko ruumis vapisee kuvotuksesta. ”Endelion on hionut suunnitelmaansa kaikki nämä neljä vuotta. Hän tiesi Remin ryhtyvän kapinaan systeemiä vastaan. Kuningas on tarkoituksella antanut ruusujen leikkiä, herättää tervettä pelkoa Krielin kansassa. Kenties myös toivoa mustalla merkittyjen keskuudessa.”
Joka sanan myötä Lilikan on yhä vain vaikeampi uskoa, että Solasinkin iholla on musta merkki. Solas puhuu kuin valkoinen.
On vihdoin tullut aika saattaa kaikki päätökseen.” Solas ei kykene enää katsomaan Lilikaa silmiin. Lattialla Lilikan edessä istuessaan Solas näyttää pelkästään heikolta. ”Endelionilla ei ole kiirettä. Metallikuuhun rakentuva maailma ei ole valmis. Veljesi ei ole vielä palaamassa. Siksi olen hivenen yllättynyt, että hän haluaa kokouksen pidettävän jo nyt.”

Mene asiaan, Solas”, Lilika sanoo.
Solasin kasvoilla välähtää.
Endelion aikoo pommittaa maanpäällisen Krielin alas, jos Remi ei antaudu.”
Ei enempää eikä vähempää. Solasin keho on jännittynyt, katse maassa. Mies ei puolustele sanojaan, sillä ne eivät ole hänen.

Lilika ei kykene sanomaan mitään, jännite jää leijumaan ilmaan. Keho on lakannut tärisemästä, mieli on liian turtunut. Mitään ei tapahdu. Lilika vain tuijottaa eteensä polvistunutta miestä, joka on juuri tiputtanut hänelle valtakunnan suurimman salaisuuden. Lilika ei ajattele mitään. Solasin sanat pyyhkivät sisimmän tyhjäksi. Kun Lilika avaa suunsa, ulos pääsee vain pingottunut, hysteerinen nauru, joka pulppuaa vailla loppua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti