Luku
5: Turvallinen häkki
Victoria makaa katse katossa ja
ajattelee vieressään makaavaa vaaleaa miestä, joka ei tehnyt
elettäkään koskeakseen häneen, antoi vain olla ja kävi makuulle.
Anrabas tuntui nukahtaneen saman tien. Hengitys on tasainen, välillä
mies päästää tuhahduksia. Anrabas on kuin kuka tahansa ihminen.
Nukkuessa on vaikeaa vetää rajaa vampyyrin ja ihmisen välille.
Victoria näkee vain miehen, joka nukkuu kyljellään sykkyrässä
kuin pieni poika. Nukkuessaan Anrabas on hauras, pieni kuin
paperinukke.
Mitä minä oikein teen täällä?
Tämän miehen vaimona?
Kattoaa katsellessaan Victoria tietää,
ettei tulisi nukkumaan koko yönä. Hän voisi yhtä hyvin kulkea
läpi koko suunnitelman, kävellä sen halki. Mitä kauemmin hän
sitä katselee, sitä enemmän hän ymmärtää oman pienuutensa. Jo
vierellään makaavaan mieheen verrattuna hän on pelkkä
päiväkorento, joka kuolisi pian. Mies on ikuinen. Vampyyri, jolla
on vahva veri, joka ei ole ehtinyt laimentua kierrettyään sadoilla
ihmisillä. Miten monimutkaista kaikki onkaan. Victoria kurottaa
kättään kohti kattoa. Monimutkaista, ja silti niin uskomattoman
yksinkertaista hänelle. Rikkaalle neuvostosuvun tyttärelle. Hänen
oma asemansa tukehduttaa häntä hitaasti hengiltä.
Ennen vampyyreita oli sota. Ei
alueiden, ei kaupunkien, vaan ihmisten välillä. Ihmisten, joiden ei
koskaan pitänyt kohottaa kättään toisiaan vastaan. Victoria ei
tunne sitä aikaa. Hän on syntynyt ajalle, jolloin vampyyrien uhka
on peitonnut ihmisten keskinäiset sodat. Silti kaikki alkaa
ihmisistä. Sitä Victoria ei ole oppinut kirjoista. Sen Victoria on
oppinut syntymällä neuvostosukuun. Tulemalla tutuksi neuvoston
suunnitelmien kanssa. Neuvoston ja Ragnar Straussin.
Pelkkä kirkkomiehen ajatteleminen saa
kylmät väreet kulkemaan pitkin Victorian selkää. Ragnar on syy
siihen, miksi hän makaa valoisassa makuukammarissa ensimmäisen
vampyyrin koskemattomana vaimona. Ragnar on se, jonka vuoksi hänen
on mentävä niin pitkälle.
Victoria tietää, että kaikki alkoi
ihmisistä. Silloin, kun sisällissota miltei jakoi väen kahtia,
kirkko ja neuvosto etsivät epätoivoisesti keinoa hallita
tilannetta. Maan saumat ratkeilivat, ratkaisua ei tuntunut löytyvän.
Silloin vampyyrit astuivat kuvioon. Vampyyrit, joista ei tiedetty
vielä mitään. Kaksi nuorta ihmistä, sisarukset, mies ja nainen.
Veli, ensimmäinen vampyyri, ja sisar, hänen seuraajansa. Legendojen
Anrabas ja Maria Barret, joiden talossa Victoria nyt hengittää
samaa ilmaa heidän kanssaan. Legendat kuroutuvat umpeen, sadut
kirjoittavat itsensä uusiksi. Victoria luottaa asioihin vasta, kun
itse näkee. Hän on tarinoiden kasvattama. Hän osaa katsoa
kirjoitettujen rivien väliin.
Vaarallisina pidetyt olennot
vangittiin kirkkoherra Ragnarin käskystä. Neuvosto ja Ragnar olivat
pitäneet yhteyttä jo pitkään. He päättivät vampyyrien
kohtalosta tarjoten sisaruksille vain yhden mahdollisuuden. He
voisivat jatkaa elämäänsä vapaudessa, jos he suostuisivat
neuvoston ja Ragnarin suunnitelmaan sodan ehkäisemiseksi.
Vampirismin tulisi peitota sota alleen. Terävien hampaiden uhasta
tulisi kehkeytyä niin suuri, että kansa unohtaisi sodan ja hukkuisi
verenpelkoon.
Victoria miltei huokaisee syvään,
kun hän ajattelee, mitä Ragnar kertoi hänelle hänen ollessaan
alle viisitoistavuotias. Ragnar kertoi, että vampyyrien tuli suostua
vampirismin levittämisen ohella myös vankeusrangaistukseen.
Victorian isä luki hänelle pienenä kertomuksia siitä, kuinka
pahat ja pimeät vampyyrit vangittiin kaaoksen aiheuttajina
asuntoihinsa. Isä ei silloin vielä kertonut, että vampyyrit olivat
mukana juonessa. Vampirismin leviäminen oli Ragnarin ja neuvoston
syytä, ei vampyyrien itsensä. Ensimmäiset vampyyrit uhrasivat
elämänsä ihmisten sodan kukistamiseksi. Heiltä ei kysytty, mitä
he halusivat. Heidät vangittiin rikollisina, vaikka ilman heitä
sota olisi tallonut ihmiset alleen. Mitään ei olisi jäljellä.
Vampirismin piti olla vain tilapäinen
ratkaisu. Vuosiksi se olikin. Ensimmäiset vampyyrit, joiden veri oli
vahvinta, jätettiin mätänemään omiin asuntoihinsa. Elämä
tasoittui, neuvosto palautti asemansa kansan auttajana ja ainoana
oikeana hallintona. Sata vuotta kului. Vampyyrit pysyivät vankeina
kodeissaan. Sitten vampirismi levisi jälleen. Veren aalto peitti
kansan alleen, pelko alkoi sykkiä kaduilla. Niin ei pitänyt enää
käydä. Pahimman pelon levittäjät oli vangittu. Vai oliko?
Pääsivätkö ensimmäiset sittenkin vapaaksi?
Siksi Victoria makaa siinä, liian
suuressa sängyssä vampyyrin vieressä. Hän on vakooja. Neuvoston
ja Ragnarin pieni nappula, jota ohjailla. Victoria on vampyyrin vaimo
vain, koska jonkun on selvitettävä, miksi vampyyrius leviää
jälleen. Koska neuvostolla ei ole varaa uuteen aaltoon. Ei millään.
Maailma ei selviäisi siitä. Kaiken piti olla väliaikaista. Silti
Victorian sydän lyö lujaa, miltei hakkaa reikiä rintaan. Vastuu.
Syyllisyys. Totuus ja valheet, harmaana sumuna.
Sänky käy liian ahtaaksi Victorialle
hengittää. Hän nousee ylös varoen herättämästä aviomiestään
ja kulkee käytävälle. Ovi ei kolahda. Victoria osaa kulkea täysin
ääneti. Käytävällä ei ole valoja. Tapetit ovat tummat. Muutama
lipasto, sytyttämättömiä kynttilänjalkoja. Parveke käytävän
päässä.
Victoria ei voi olla ajattelematta,
että täällä he ovat olleet yli sata vuotta kärsimässä
rangaistustaan teosta, joka pelasti ihmiset. Ihmiset, jotka kiittävät
pitämällä heitä hirviöinä. Mutta eiväthän he tiedä. He eivät
olleet paikalla solmimassa liittoa vampyyrien ja neuvoston välille.
Victorian sydän pamppailee, kun hän kuvittelee, mitä kaikkea talon
seinät ovat saaneet kuulla ja nähdä. Turvallinen häkki.
Ajatukset leikataan keskeltä, kun
parvekkeella vilahtaa jokin tumma. Victoria kääntyy sen puoleen ja
näkee, että hän ei ole ainut, joka valvoo yön halki. Maria
Barretin tummanpuhuva siluetti erottuu valkeaa kevätyötä vasten.
Victoria kävelee ulkoilmaan ajattelematta muuta kuin Marian siroa
selkää, sille valuvia tummia suortuvia. Jokin Mariassa vetää
häntä puoleensa kuin pakosta. Sisältä kumpuava hillitön jano.
Victoria ei tiedä sille nimeä.
Maria on asettanut kätensä
elegantisti kaiteelle ja katsoo takapihalle kääntymättä
Victoriaan päin. Silti nainen seisoo ryhdikkäästi kuin olisi
odottanut Victoriaa saapuvaksi. Kukaan omissa mietteissään oleva ei
seiso sillä tavalla.
”Kaunis yö.” Victorian sanat.
Niiden kontrasti siihen, mikä on pitänyt häntä valveella, on
raju. Maria vain tuijottaa puutarhaan sanomatta mitään. Etsimällä
Marian katseen kohdetta Victoria ymmärtää, että puutarha kiertää
koko talon. Pihalla ei ole mitään ylimääräistä. Ei pientä
huvilaa eikä koristesiltoja. Pelkkä luonto vanhaa taloa vasten.
Victoria rakastaa sitä.
”Sinäkin olet ajatuksissasi”,
Victoria hymähtää Marialle.
Kun Maria kääntää katseensa
veljensä vaimoon, Victoria hätkähtää. Joka kerta, kun Maria
katsoo häneen suoraan, tämä lävistää hänet kauttaaltaan. Hento
hymy käväisee Marian kevätyössä kalpeilla kasvoilla.
”Tämä yö on levoton. Pinnan alla
kuhisee.”
Victoria ei ole varma, mitä Maria
sanoillaan tarkoittaa. Hän yrittää katsoa puutarhaan, mutta se on
täydellisen äänetön, yön viittaan kietoutunut.
”Onnitteluni tuoreelle morsiamelle”,
Maria sanoo hymyillen yhä. Enää Anrabasin sisar ei katso suoraan
Victoriaan. Victoria tuskin muistaa hengittää. Maria ei anna
neuvoja siitä, kuinka toimia ajat ja muutokset nähneen miehen
vaimona. Hän ei neuvo, kuinka käsitellä veljeään. Sitten
Victoria hätkähtää ja ymmärtää, ettei hän itsekään tekisi
niin, jos tilanne olisi toisin päin. Jos Maria olisi nainut
Dorianin, hänkään ei sanoisi mitään sinertävässä yössä. Hän
olisi silloin yhtä hiljaa ja katsoisi samaa puutarhaa ajatellen,
että jokaisen täytyy löytää omat vastauksensa.
”Kiitos”, Victoria kuiskaa
nyökäten. Huomaamattaan hän on jäänyt katsomaan Mariaa, tämän
tyyntä olemusta, pinnan alta hehkuvaa kauneutta. Siro ja
hienostunut. Ehkä Maria näyttää siltä vain siksi, että on
elänyt niin pitkään. Victoria kykenee tavoittamaan kaikki
toisiinsa lomittuneet ja risteilevät todellisuudet Mariassa. Nainen
on paljon, ja silti tässä hetkessä tuskin kuiskaustakaan.
Olisi paljon sellaista, mitä Victoria
tahtoisi kysyä. Ei pelkästään vampyyreista ja ikuisuudesta,
totuuksista pinnan alla, vaan myös Mariasta itsestään. Jokin
naisessa estää Victoriaa sanomasta sanaakaan. Hän jää seisomaan
siihen, parvekkeelle, yölliseen todellisuuteen, jonka harson takana
ei ole mitään. Hetkessä ovat vain he ja yö. Kaksi naista, vaimo
ja sisar.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti